🔸ادامه👇
❕توصیه علماء و مراجع تقلید هم برگزاری عزداری با رعایت پروتکل های بهداشتی است ، چنان که آیت الله وحید خراسانی چنین فتوا دادند ؛
« شعائر اهل بیت علیهم السلام و خصوصا اقامه ی عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام نباید تعطیل شود و لیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می کنند »
🌐https://b2n.ir/606449
❕یا می بینیم که آیت الله مکارم شیرازی می گوید؛
« شکی نیست که ما اصولی داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسألۀ عزاداری محرم و صفر است. اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین قطعا باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.»
🌐https://b2n.ir/709341
❕یا یکی از مراجع نجف چنین فتوا داد ؛
« همراه با رعایت پروتکلها و ضوابط پزشکی مورد اتفاق متخصصان میتوان شعایر و مناسک شریف حسینی را اعم از مجالس، موکبها و دیگر مناسک مربوطه که پیروان امام حسین ( ع ) به برگزاری آن عادت دارند، برگزار کرد »
🌐https://b2n.ir/095750
❕رییس سازمان تبلیغات اسلامی هم تضمین کردند که عزاداری های محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود ، آنجا که گفت ؛
« باب خلاقیت باید برای برگزاری مراسم ماه محرم باز شود؛ اقامه عزای سالار شهیدان و راه اندازی دستههای عزاداری بارعایت کامل دستور العملهای بهداشتی نوعی خلاقیت است و باید نکات بهداشتی با نهایت دقت، رعایت و اجرا شود تا شائبهای به مجالس عزای ابا عبدالله علیه السلام وارد نشود و این موضوع دغدغه اصلی ما در برگزاری مراسم محرم ۱۴۴۲ هجری قمری است »
🌐https://b2n.ir/288559
❕ممکن است برخی از مذهبیون افراطی تصور کنند که نیازی به اقدامات پیشگیرانه نیست ، چرا که مجالس عزاداری حسین علیه السلام شفاخانه است، این تصور نیز سخت اشتباه است ، چرا که امامان اهل بیت علیهم السلام خودشان توصیه به اقدامات پیشگیرانه کرده اند و خودشان تصریح کرده اند که زمانی توسل کردن به اهل بیت علیهم السلام و دعا و تضرع برای رفع مشکل تاثیر گذار است که انسان سعی و تلاش خود را برای رفع مشکل بکند و از خداوند و اهل بیت بخواهد سعی و تلاشش موثر واقع شود و در آنجا که رفع مشکل از قدرت او خارج است ، آنان یاریش کنند ، اگر کسی اقدامات پیشگیرانه را انجام ندهد ، توقع یاری و کمک هم نباید داشته باشد ، و مفهوم توکل بر خدا و عنایت اهل بیت علیهم السلام به معنای ترک سعی و تلاش و نادیده گرفتن اسباب طبیعی نیست ، توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2488
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2500
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2490
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗
👌به او می گوییم کسی از بیمار کرونایی نخواسته است که با وجود مبتلاء بودن به کرونا به اجتماع مسلمین رفته و در محافل عزاداری حاضر شود ، بلکه بر چنین کسی حضور در محافل عمومی عزاداری جایز نیست و اگر کسی از او ، ویروس کرونا را بگیرد ، این فرد ضامن است ، چنان که در استفتائی از استاد مکارم شیرازی آمده است ؛
❔چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟
👌 پاسخ ؛
❕ در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد .
🌐https://b2n.ir/339670
👌مستند این فتوا نیز روایات امامان علیهم السلام است ، در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه که به طریق مسلمین ( و اجتماع مسلمین ) آسیب بزند ، کسی که مسبب بوده است ضامن آنچه که آسیب رسیده است می باشد »
📚الکافی ج 7 ص 349
❕و فرمود ؛
« هرکس به هر وسیله ای آسیبی به طریق ( و اجتماع مسلمین ) وارد کند ، ضامن آسیب است »
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 243
❕یا در مورد فردی که متاعی بالای سر خود حمل می کرد که به وسیله برخورد مسبب قتل یا جراحت دیگری شده بود فرمود ؛
« چنین فردی ضامن است »
📚الکافی ج 7 ص 350
❕ما می گوییم افرادی که سالم هستند و علائم بیماری را ندارند ، می توانند با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی ، در محافل عزاداری حاضر شوند و به وظائف دینی خود بپردازند ، یعنی همانطور که با رعایت مسائل بهداشتی کسب و کار خود را پی گیری می کنند ، یا مواد غذایی تهیه می کنند و ... می توانند عزاداری امام حسین علیه السلام را هم اجرایی کنند ، دعوت روحانیت به برگزاری مراسم عزاداری بر پایه تاکیدات خود ائمه علیهم السلام است و آنان تنها مبلغ فرامین آن بزرگواران هستند ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2476
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3086
👌روحانیت برای فراهم کردن مقدمات برگزاری عزاداری و محراب و منبر طبق توصیه قرآن و اهل بیت علیهم السلام ، هیچ گونه اجر و مزدی نمی خواهد و نباید بخواهد ، اگرچه از قدیم الایام روش مردمان بر آن بوده که آنان را از هدایای ناچیزی بهره مند می کرده اند ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2900
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است علی علیه السلام در صدر اسلام از کسی خمس دریافت نمی کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3087
👌پاسخ وهابی را که می گوید چرا پیامبر اسلام اقدام به ساخت حسینیه نکرد یا در فراق عزایزان عزاداری نمی کرد را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3088
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3089
#فلسفه_رمی_جمرات_در_حج
🤔#پرسش
❔این فلسفه رمی جمرات در اعمال حج در چیست ❗️سنگ زدن به شیطان چه مفهومی دارد ❕آیا کار مسخره ای نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌سنت رمی جمرات برخاسته از عملکرد سه پیامبر الهی یعنی آدم و ابراهیم و پیامبر گرامی اسلام علیهم السلام ، در مبارزه با ابلیس لعین است .
❕در نقلی از امام صادق علیه السلام در بیان چگونگی حج آدم علیه السلام آمده است ؛
« جبرئيل او را آورد به منى و امر كرد او را كه سر بتراشد، پس برگردانيد او را به سوى مكه؛ و چون به نزد جمره اولى رسيد شيطان بر سر راه او آمد و گفت:
اى آدم! اراده كجا دارى؟ پس جبرئيل امر كرد آدم را كه هفت سنگ بر او بيندازد و با هر سنگى اللّه اكبر بگويد، چون چنين كرد شيطان رفت؛ و نزد جمره ثانيه باز بر سر راه آدم آمد، پس جبرئيل گفت كه باز او را به هفت سنگ بزن، و او را به هفت سنگ زد و با هر سنگ اللّه اكبر گفت؛ پس شيطان رفت و نزد جمره ثالثه پيدا شد، و به امر جبرئيل هفت سنگ بسوى او انداخت و با هر سنگ اللّه اكبر گفت، پس شيطان رفت و جبرئيل گفت ، بعد از اين هرگز او را نخواهى ديد . پس جبرئيل آدم را آورد به سوى كعبه و امر كرد او را كه هفت شوط طواف كند، پس به او گفت خدا توبه تو را قبول كرد و زنت بر تو حلال شد »
📚الکافی ج 4 ص 193
❕على عليه السّلام فرمود ؛
« جَمَره ها بدين سبب با سنگ زده مى شوند كه چون جبرئيل عليه السّلام، محلهاى عبادت را به ابراهيم عليه السّلام نشان داد، ابليس بر او نمايان شد. جبرئيل عليه السّلام به ايشان فرمان داد كه او را برانَد. ايشان هم شيطان را با هفت سنگ، راند. او كنار جَمَره اوّل، زيرِ زمين پنهان شد و كنار جَمَره دوم، سربرآورد. با هفت سنگ ديگر، او را راند. در جاى دوم به زيرِ زمين رفت و از محلّ جَمَره سوم، آشكار شد. با هفت سنگ، او را زد و او در همانجا به زيرِ زمين رفت. »
📚قرب الاسناد ص 147 _ بحار الانوار ج 96 ص 39
❕ امام صادق عليه السّلام فرمود ؛
« علّت رَمْى جمره ها آن است كه نزديك آن محل، شيطان بر ابراهيم عليه السّلام نمايان شد. جبرئيل عليه السّلام به او دستور داد كه با هفت سنگريزه، شيطان را بزند و با هر سنگ، تكبير بگويد. او هم چنان كرد و سنّت، بر اين جارى شد. »
📚کنزالفوائد ج 2 ص 82 _ الفقیه ج 2 ص 200
❕ و فرمودند ؛
« اول کسی که رمی جمار را انجام داد ، آدم و سپس ابراهیم علیهما السلام بودند »
📚الفقیه ج 2 ص 200
❕در تفسیر نمونه می خوانیم ؛
« هنگامى كه به سراغ جمرات (سه ستون سنگى مخصوصى كه حجاج در مراسم حج آنها را سنگباران مى كنند و در هر بار هفت سنگ با مراسم مخصوص به آنها مى زنند) اين معما در نظر ما خودنمايى مى كند كه پرتاب اينهمه سنگ به يك ستون بى روح چه مفهومى مى تواند داشته باشد؟ و چه مشكلى را حل مى کند؟
❕اما هنگامى كه به خاطر مى آوريم اينها ياد آور خاطره مبارزه ابراهيم قهرمان توحيد با وسوسه هاى شيطان است كه سه بار بر سر راه او ظاهر شد و تصميم داشت او را در اين ميدان جهاد اكبر گرفتار سستى و ترديد كند، اما هر زمان ابراهيم قهرمان او را با سنگ از خود دور ساخت، محتواى اين مراسم روشنتر مى شود. مفهوم اين مراسم اين است كه همه شما نيز در طول عمر در ميدان جهاد اكبر با وسوسه هاى شياطين روبرو هستيد، و تا آنها را سنگسار نكنيد و از خود نرانيد پيروز نخواهيد شد. اگر انتظار داريد كه خداوند بزرگ همانگونه كه سلام بر ابراهيم فرستاده و مكتب و ياد او را جاودان نموده به شما نظر لطف و مرحمتى كند بايد خط او را تداوم بخشيد. »
📚تفسیر نمونه ج 19 ص 126
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕از روایات اهل سنت استفاده می شود که این جریان برای پیامبر گرامی نیز اتفاق افتاده است ، نقل می کنند ؛
« جبرئيل عليه السّلام نزد پيامبر خدا آمد و او را بُرد تا عبادتگاه ها را نشانش دهد. كوه ثبير، شكافته شد و وارد مِنا گشت و جَمَره ها را نشانش داد. سپس مشعر و آنگاه عرفات را. شيطان، كنار جَمَره بر پيامبر نمايان شد. ايشان، با هفت سنگ او را راند، تا اين كه پنهان شد و از كنار جمره دوم، سربرآورد. پيامبر با هفت سنگ او را زد، تا اين كه ناپديد شد، سپس در آخرين جمره، آشكار شد. هفت سنگ بر او زد، تا اين كه پنهان گشت. »
📚المستدرك على الصحيحين ج 1 ص 650 _ صحيح ابن خزيمة ، ج 4 ص 316
❕بنابراین حکمت و نماد رمی جمرات ، دشمنی با شیطان و هواهای نفسانی است چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«در موقع رمى جمرات شهوتها و پستي ها و زشتي ها را دور بيفكن »
📚بحار الانوار ج 96 ص 125
❕و به خاطر همین مخالفت و دشمنی کردن با شیطان و هوای نفس است که رمی جمرات موجب پاکسازی گناهان می شود ، چنان که فرمودند ؛
« حاجی وقتی جمرات را رمی می کند ، از گناهانش خارج میشود ، و به ازای هر سنگریزه ، گناه کبیره هلاک کننده ای ، از او بخشیده می شود »
📚وسائل الشیعه ج 14 ص 55
❕در پایان کلام مرحوم فیض کاشانی را در حکمت رمی جمرات از نظر بگذرانیم که فرمود ؛
« بايد قصد تو در اين عمل، اطاعت امر الهى و اظهار رقيّت و بندگى و صرف امتثال باشد بى آن كه عقل و نفس در آن دخالت و تصرّفى كند و نيز به منظور تشبّه جستن به ابراهيم (ع) باشد، چه شيطان در اين محلّ به نزد او آمد تا در حجّ او شبهه اى پديد آورد يا با ارتكاب گناهى او را دچار فتنه اى سازد و خداوند به ابراهيم (ع) دستور داد كه با انداختن سنگ او را دور و از خود مأيوس گرداند.
❕ اينك اگر از دلت بگذرد كه ابراهيم (ع) به شيطان سنگ انداخت و او را از پيش خود دور ساخت براى اين بود كه شيطان بر او وارد شده بود و ابراهيم (ع) او را ديد، ليكن شيطان نزد من نيامده و من او را نديده ام ديگر سنگ انداختن چه معنا دارد. بايد بدانى كه اين خيال از شيطان است و او آن را در دل تو انداخته تا اراده ات را در رمى جمرات سست گرداند و به دلت اندازد كه اين كارى بيهوده و شبيه بازى كودكان است كه نبايد به آن مشغول شوى ليكن تو بايد با جديّت و كوشش در رمى او را از پيش خود برانى و دماغش را به خاك بمالى و بدانى كه تو در ظاهر سنگ به سوى عقبه مى اندازى امّا در واقع سنگ را بر چهره شيطان مى زنى و پشت او را مى شكنى، زيرا خوارى و مقهوريّت شيطان جز با تعظيم و امتثال امر الهى و به مجرّد فرمان او بى آن كه عقل و نفس در آن دخالتى كنند حاصل نمى شود. »
📚راه روشن ( ترجمه المحجه البیضاء ) ، فیض کاشانی ، ج 2 ص 282
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#اجرای_حد_زانی_در_ملا_عام
🤔#پرسش
❔ آیا میدانستید در اسلام٬ هتک حیثیت شخص در حین اجرای حکم شلاق ثواب دارد؟!
▪️آیت الله فاضل لنکرانی از فقهای بنام عالم تشیع میگوید:
اجرای حدود در ملاعام مشروع است و حضور عدهای برای دیدن عذاب مجرم٬ اگر واجب نباشد٬ مستحب است و بعضی قائل به وجوب آنند!
لازم به ذکر است که این فتوای آیت الله٬ دقیقا برگرفته از آیهی قرآن است:
◾️سوره نور - آیه۲
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
◼️#ترجمه: زن و مرد زناكار را هر يك صد ضربه شلاق بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو مبادا دچار ترحم شوید! و بايد كه به هنگام شكنجه كردنشان گروهى از مؤمنان حاضر باشند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣کسی که متجاهر به فسق است ، یعنی در برابر دیگران دست به ارتکاب معصیت می زند ، حرمت و احترامی ندارد چرا که خودش حیثیت خود را با گناه علنی که انجام داده بر باد داده است .
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« هنگامى كه گنه كار تجاهر به گناه كند احترام او سلب مى شود »
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 289
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« سه كس احترام ندارند ؛ بدعتگزار، پيشواى ظالم و گنه كار متظاهر به گناه »
📚قرب الاسناد ص 82
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« آيا از بردن نام فاجر كه مردم او را بشناسند باز مى ايستيد؟ فاجر را با اعمال و كردارش معرفى كنيد، تا مردم از او بر حذر باشند »
📚میزان الحکمه ج 8 ص 586
👌بنابراین زناکاری که در ملاعام و در برابر انظار دیگران ، دست به زنا می زند و شاهدانی که ناظر عمل او بوده اند به زنای او شهادت می دهند ، خودش پرده احترام و هیثیت خود را دریده است و اجرای علنی حد او ، تنبیهی بر پرده دریش و سبک شمردن گناه محسوب می شود .
2⃣اگرچه زناکار متجاهر ، حرمت و احترامی ندارد ، اما باز خداوند ستار ، حکم نکرده است که اجرای حد او باید در جمع چند هزار نفری یا حتی چند صد نفری یا چند ده نفری، صورت گیرد ، و اگر فرمود گروهی از مومنین باید شاهد اجرای حد باشند ( نور 2) ، روایاتی که در تفسیر آیه وارد شده است ، تصریح کرده اند که حداقل حضور یک نفر از طائفه مومنین برای شهادت اجرای حد کافی است .
👌علی علیه السلام فرمود ؛ « الطائفه واحد » « از طائفه مومنین یک نفر هم شاهد باشد کافی است »
📚التهذیب ج 10 ص 150 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 93
👌و فرمود ؛
« طائفه مومنین ، شامل یک تا ده تن می شود ( حد اقل ، شهادت یک نفر کافی است )»
📚مستدرک الوسائل ج 18 ص 49 _ دعائم الاسلام ج 2 ص 451
❕مرحوم طبرسی نیز می نویسد ؛
« در معنای طائفه مومنین که باید شاهد اجرای حد باشند ، از امام باقر علیه السلام
روایت شده است که اقل و کمترین آن یک نفر است »
📚مجمع البیان ج 7 ص 197
3⃣در تفسیر نمونه نیز در رابطه با حکم مذکور چنین می خوانیم ؛
❕« دستور حضور جمعى از مؤمنان در صحنه مجازات است چرا كه هدف تنها اين نيست كه گنهكار عبرت گيرد، بلكه هدف آنست كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به تعبير ديگر ، با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگيهاى اخلاقى در يك فرد ثابت نمى ماند، و به جامعه سرايت مى كند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده مجازات نيز برملا گردد.
👌 به اين ترتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مى دهد آبروى انسانى در جمع بريزد روشن مى شود، زيرا ما دام كه گناه آشكار نگرديده و به دادگاه اسلامى كشيده نشده است « خداوند ستار العيوب »راضى به پرده درى نيست اما بعد از ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار، و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت گناه، بايد به گونه اى مجازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه به حال نخستين باز گردد.
❕اصولا در يك جامعه سالم بايد « تخلف از قانون » با اهميت تلقى شود، مسلما اگر تخلف تكرار گردد آن اهميت شكسته مى شود و تجديد آن تنها با علنى شدن كيفر متخلفان است. اين واقعيت را نيز از نظر نبايد دور داشت كه بسيارى از مردم براى حيثيت و آبروى خود بيش از مساله تنبيهات بدنى اهميت قائلند، و همين علنى شدن كيفر ترمز نيرومندى بر روى هوسهاى سركش آنها است »
📚تفسیر نمونه ج 14 ص 360
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❔پاسخ پرسش کاربر که چرا شیعه زیارت کربلا را افضل از حج می داند ❗️
👌اولا حج واجب بر زیارت کربلا برتری دارد و هیچ کس حق ترک حج واجب را ندارد ، مستندات را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2468
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2469
🔸ثانیا ، آنچه ما معتقدیم برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی است نه واجب که آن هم فلسفه روشنی دارد که در نمایه ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2470
👌در رابطه با عرفه و فلسفه بزرگداشت آن پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛
🌐https://b2n.ir/105845
👌 در رابطه با دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه و پاسخ کسانی که این دعا را جعلی و بی سند می خوانند ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛
🌐https://b2n.ir/724210
#تحریم_متعه_در_خیبر
🤔#پرسش
❔اخیرا اهل تسنن سوالی را مطرح کرده اند
که صیغه(نکاح متعه) را پیامبر در روز خیبر حرام کرده اند و فقط عمر دستور به حرمت آن نداده است و به حدیثی در تهذیب، استبصار و وسائل الشیعه استناد نموده اند، آیا صحت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که متعه و ازدواج موقت حکم خداوند است که عمر آن را حرام نمود و از آن جلوگیری کرد ، مساله ای قطعی طبق روایات اهل سنت و تشیع است .
❕خداوند می فرماید ؛
«زنانی را که متعه می کنید باید مهر آنان را بپردازید» ( نساء 24 )
🔶قرطبی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید ؛
«جمهور علما گفته اند که مراد از آیه ازدواج موقت است که در صدر اسلام مشروع بوده است»
📚الجامع لاحکام القرآن،ج 5 ص 130
🔷مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که ؛
« منادی رسول خدا به میان ما آمد و اعلام کرد که پیامبر به شما اجازه داده است که استمتاع کنید یعنی با زنان ازدواج موقت نمایید»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح، باب نکاح المتعه،ح 1405 _ صحیح بخاری ج6 ص129
🔶مسلم از جابر روایت می کند ؛
«در دوران پیامبر وابوبکر در مقابل یک مشت خرما وآرد با زنان ازدواج موقت می کردیم تا آین که عمر در جریان عمرو بن حریث از این ازدواج جلوگیری کرد»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
❗ابونضره می گوید ؛
«من در مجلس جابربن عبدالله بودم که یک نفر وارد شد وگفت اینک ابن عباس وابن زبیر درباره متعه حج ومتعه زنان با هم اختلاف ومشاجره دارند. جابر گفت آری ما هر دو متعه را در زمان رسول خدا انجام دادیم سپس عمر ما را از آن ها منع کرد ودیگر به سوی آن بازگشتیم»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
🔶سیوطی می گوید ؛
«عمر بن خطاب اول کسی است که از ازدواج موقت جلوگیری کرد »
📚تاریخ الخلفا، ص 128
👌احمد در مسند خود از ابن حصین روایت می کند ؛
«آیه متعه در کتاب خدا نازل شد وما به آن عمل کردیم وآیه ای که آن را نسخ کند نازل نشد تا پیامبر چشم از دنیا فرو بست»
📚مسند احمد،ج 4 ص 436
🔶ترمذی روایت می کند که مردی از اهل شام از ابن عمر درمورد ازدواج موقت سوال کرد. ابن عمر گفت:حلال است. شامی گفت پدرت از آن نهی کرده است
ابن عمر گفت :اگر پدرم نهی کرده است اما رسول الله آن را مشروع دانسته است آیا از پدرم تبعیت کنم یا رسول الله»
📚سنن ترمذی،ج3 ص186
🔶علمای اهل سنت حدیث معروفی را از عمر نقل کرده اند که گفت ؛
«دو نوع متعه در عصر رسول الله مشروع وجایز بود ولی من از آنها نهی می کنم حج به صورت تمتع و ازدواج موقت»
📚مسند احمد،ج3 ص325 _ سنن بیهقی،ج7 ص206
❕همینطور در روایات متعددی از شیعه ، تصریح به حلیت متعه شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 21 ص 5 باب 1 باب اباحتها
❕عبدالله بن عمر لیثی خطاب به امام باقر علیه السلام عرضه داشت که نظر شما در مورد متعه زنان چیست ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ خداوند در کتابش و در سنت پیامبرش آن را حلال کرده است ، پس متعه حلال است تا روز قیامت . لیثی گفت چگونه می گویی حلال است در حالی که عمر آن را حرام کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
« تو بر قول صاحب خود باش و من بر قول رسول الله ، حق آن است که پیامبر گفته است و باطل آن است که صاحب تو گفته است »
📚الکافی ج 5 ص 449
❕حال اهل سنت به روایتی از کتب شیعه استناد می کنند که پیامبر گرامی در غزوه خیبر متعه را حرام کرده است ، آنجایی که از علی علیه السلام نقل است که فرمود ؛
« پیامبر در روز خیبر گوشت الاغ های اهلی و نکاح متعه را حرام نمود »
📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 251
👌استدلال به این روایت از جهاتی مخدوش است ؛
1⃣طبق روایات متواتر از کتب اهل سنت و تشیع که در بالا گذشت ثابت شد که متعه حلال است و عمر آن را ممنوع و حرام اعلام کرد و روایت تحریم در خیبر خبر واحدی است که توان معارضه با روایات متواتر حلیت را ندارد .
2⃣روایت مذکور سندا ضعیف است ، چرا که در سند آن حسین بن علوان وجود دارد که توثیقی ندارد ؛
📚رجال نجاشی ص 52
❕و عمرو بن خالد وجود دارد که مجهول است ؛
📚زبده المقال ج 2 ص 113
👌و در مورد او گفته شده است که زیدی مذهب بوده است ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 35
❕و به احتمال زیاد ، عمرو بن خالد خبر مذکور را مطابق با مذهب زیدیه جعل کرده است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« اظهر آن است که روایت تحریم متعه در خیبر از جعلیات فرقه زیدیه است ، چنان که این تحریم از اکثر اخبارشان استفاده می شود »
📚ملاذ الاخیار ج 12 ص 32
🔸ادامه👇