eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ وهابی را که مدعی است سوال کمر شکنی مطرح کرده و آن اینکه آیا امام علی پس از ضربت خوردن می توانست خودش را شفا دهد یا خیر را در ذیل بخوانید که در رابطه با استفاده اهل بیت از قدرت غیبی برای حل مشکلات شخصی وشفای خودشان مفصلا توضیح داده ایم ؛ 🌐https://b2n.ir/250215
👌پاسخی مفصل به وهابی در مورد معنای کلمه « مولی » در حدیث شریف غدیر 👇
🤔 ❔آخوندها معتقدند از حديث غدير خم :(( من كنت مولاه فهذا علي مولاه)) جانشينى و خلافت حضرت على ثابت مى شود. درحاليكه حدود ٢٧ معنا براى كلمه(( مولى)) را ذكر كرده اند اكنون سوال : چرا آخوندها از اين همه معنا فقط خلافت و جانشينى را انتخاب كردند، يعنى چون آخوندها معناى جانشينى را نسبت به بقيه معانى بيشتر خوششان مى آيد آن را انتخاب كردند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه از ادله استفاده می شود آن است که ریشه اصلی کلمه مولی ، اولی به تصرف است و اگر در معانی دیگری نیز به کار می رود ، به اعتبار همین اولویت در تصرف است ( مشترک معنوی ) چنان که ابن بطریق می گوید ؛ ❕«كسى كه كتاب‏هاى لغت را بررسى كند، در مى‏ يابد كه براى لفظ «مولى» معانى زيادى ذكر نموده ‏اند؛ از قبيل: مالك، عبد، آزادكننده، آزاد شده، صاحب، قريب، همسايه، هم قسم، دوست، تابع و معانى ديگر. لكن حق آن است كه‏ «ولى» يك معنا بيشتر ندارد و آن اولى و سزاوارتر به كارى است، كه اين معنا به حسب استعمال، در هر موردى فرق مى‏ كند. پس مشترك معنوى است. و در اصول گفته ‏اند كه اشتراك معنوى اولى از اشتراك لفظى است ...» 📚البدایه و النهایه ج 5 ص 183 _ طبقات الحفاظ ج 2 ص 54 ❕بنابراین ، معناي «اولويت در يك شئ» در تمام معاني لفظ «مولي» به يك نحوي موجود است، و اطلاق اين كلمه بر هر يك از آن معاني به اعتبار در برداشتن معناي اولويت است ؛ 1- مالك، اولي به تصرّف در ملك خود است. 2- عبد، سزاوارتر بر اطاعت مولاي خود از ديگري است. 3 - آزاد كننده، سزاوارتر است به تفضيل بر كسي كه او را آزاد كرده، از ديگري. 4 - آزاد شده، اولي است به تشكر از آزاد كننده. ۵ - همراه، سزاوارتر است به شناخت حقوق كسي كه همراه اوست. 6 - نزديك، سزاوارتر است به دفاع و كمك قوم خود. 7 - همسايه، سزاوارتر است به حفظ حقوق همسايگي. 8 - هم قسم، اولي است به دفاع و حمايت از كسي كه با او هم قسم شده. 9 - فرزند، سزاوارتر است به اطاعت از پدرش. 10- عمو، اولي تر است به مراعات فرزند برادرش و ... 📚امامت در حدیث ،ص 68 ❕و در حدیث غدیر هم « مولی » به معنای « اولی به تصرف » است که همان معنای سرپرستی و ولایت است . ❕اگر هم بگوییم کلمه مولی مشترک لفظی میان معانی متعددی است ، ما دلائل و قرائن متعددی در دست داریم که مقصود از مولی در حدیث غدیر سرپرستی و اولویت است نه معانی دیگر آن از قبیل دوست و یاور و .... ؛ 1⃣مسأله دوستى على عليه السلام با همه مؤمنان، مطالب مخفى و پنهان و پيچيده ‏اى نبود كه نياز به اين همه تأكيد و بيان داشته باشد؛ و احتياج به متوقف ساختن آن قافله عظيم در وسط بيابان خشك و سوزان و خطبه خواندن و گرفتن اعتراف‏هاى پى در پى از جمعيّت داشته باشد. ❕قرآن با صراحت مى ‏گويد ؛ «مؤمنان برادر يكديگرند». ( حجرات 10 ) و در جاى ديگر مى ‏فرمايد ؛ «مردان مؤمن و زنان با ايمان، ولىّ (و يار و ياور) يكديگرند». ( توبه 71 ) 👌خلاصه اينكه اخوّت اسلامى و دوستى مسلمانان با يكديگر از بديهى ‏ترين مسائل اسلامى است كه از آغاز اسلام وجود داشت؛ و پيامبر بارها آن را تبليغ كرد و بر آن تأكيد نهاد . در رابطه با جمعیت چندین هزار نفری و گرمای طاقت فرسای غدیر ، پاسخهای گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3103 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3025 2⃣جمله «الَسْتُ اوْلى بِكُمْ مِنْ انْفُسَكُمْ» ؛ «آيا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر و اولى نيست» كه در بسيارى از متون اين روايات قبل از جمله « من کنت مولی » آمده است هيچ تناسبى با بيان يك دوستى ساده ندارد؛ بلكه مى‏ خواهد بگويد، همان اولويّت و اختيارى كه من نسبت به شما دارم و پيشوا و سرپرست شما هستم، براى على عليه السلام ثابت است؛ و هر گونه تفسيرى براى اين جمله غير از آنچه گفته شد دور از انصاف و واقع بينى است. مخصوصاً با توجّه به تعبير «من انفسكم»: (از شما نسبت به شما اولى هستم). ❕جمله مذکور را حدود 65 تن از علمای اهل سنت نقل کرده اند ( الغدیر ج 1 ص 651 ) که برخی از آنان از قرار ذیل است ؛ 📚مسند احمد ج 30 ص 430 _ سنن ابن ماجه ج 1 ص 133 _ سنن نسایی ج 5 ص 131 _ کنزالعمال ج 6 ص 397 _ مستدرک حاکم ج 3 ص 533 _ مجمع الزوائد ج 9 ص 107 _ تاریخ بغداد ج 14 ص 236 _ اسد الغابه ج 4 ص 28 و ... 3⃣ تبريك‏ هايى كه از مردم در اين واقعه به على عليه السلام گفته شد مخصوصاً تبريكى كه عمر و ابوبكر به او گفتند؛ نشان مى‏ دهد مسأله چيزى جز مسأله نصف خلافت نبوده است كه در خور تبريك و تهنيت باشد. زيرا اعلام دوستى كه براى همه مسلمانان به طور عموم ثابت است تبريك ندارد . دوستى ساده ‏اى كه ميان همه مؤمنان با يكديگر است چنين تشريفاتى ندارد؛ و اين جز با ولايت به معنى خلافت سازگار نيست ، در ذیل در مورد اسناد و روایات تبریک گویی بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3099
🔸ادامه 👇 4⃣ اشعارى كه از حسّان بن ثابت در مسانید اهل سنت نقل شده است با آن مضمون و محتواى بلند و آن تعبيرات صريح و روشن، نيز گواه ديگرى بر اين مدّعا است؛ و به اندازه كافى در اين مسأله گويا است که مقصود از مولی تنها ولایت و سرپرستی است ، اشعار او را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3139 5⃣آیه ابلاغ که قبل از معرفی علی علیه السلام نازل شد خطاب به پیامبر گرامی می فرماید اگر وظیفه ات را انجام ندهی رسالت ناقص است، آیا اگر پیغمبر اعلام دوستی علی علیه السلام را نمی کرد رسالت ناقص بود؟ خطاب آیه ابلاغ تنها با اعلام ولایت و سرپرستی علی علیه السلام همخوانی دارید ، در رابطه با آیه ابلاغ و اسناد آن از کتب اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3128 6⃣آیه ای که بعد از معرفی علی علیه السلام نازل شد یعنی آیه اکمال که می گوید امروز دین کامل شد نعمتها را بر شما تمام کردم، اسلام را بر شما پذیرفتم. و ادامه آن که می فرماید امروز کفار از شما مایوس شدند روشن ترین دلیل بر این است که مقصود از مولی سرپرستی است . ❔آیا همه اینها به خاطر این بود که پیغمبر علی علیه السلام را به دوستی خود معرفی کرده است؟ تنها معنای ولایت و سرپرستی است که نزول آیه مذکور در روز غدیر را توجیه می کند ، در رابطه با اسناد و شان نزول آیه اکمال از روایات اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3100 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3133 7⃣پیامبر گرامی اسلام و امامان معصوم علیهم السلام روز غدیر را از بزرگترین اعیاد رسمی مسلمانان اعلام کردند تا هر سال این خاطره تجدید شود آیا اعلام دوستی باعث شد این روز از بزرگترین اعیاد اسلام شود؟ تنها مولی به معنای ولایت و سرپرستی است که توجیه کننده عید بودن روز غدیر است ، در رابطه با اسناد عید بودن روز غدیر از منابع شیعه و سنی ، پاسخهای گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3127 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3101 8⃣در آیه ابلاغ که توضیح آن گذشت آمده است ؛ « و الله یعصمک من الناس » آیا پیامبر اکرم از اعلام دوستی نسبت علی علیه السلام دلهره داشت که خداوند فرمود: خدا تو را از دشمنان حفظ می‌کند یا مساله مهم امامت و جانشینی او بوده است؟ چرا پيامبر مي‌ترسد و از چه چيزي خوف دارد؟ آيا ابلاغ اين مطلب كه حضرت علي عليه السلام دوست و ياور شماست ترسي دارد؟ هرگز! اين تنها ابلاغ ولايت و سرپرستي و خلافت حضرت علي عليه السلام است كه پيامبر از ابلاغش بر مردم خوف دارد؛ زيرا مي‌داند قريش با حضرت علي عليه السلام خصومت دارد، اين همان كسي است كه در جنگ‌ها پدران و اقوام آن‌ها را به قتل رسانده است.... 9⃣امیر المومنین و امامان علیهم السلام در موارد متعددی به حدیث غدیر برای امامت خود احتجاج می‌کردند و همه از کلام آنها ولایت و رهبری فهمیده و مجاب می‌شدند ، این احتجاجات روشن ترین دلیل بر آن است که مقصود از مولی سرپرستی است . در رابطه با احتجاجات به حدیث غدیر از منابع اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3136 0⃣1⃣دليل ديگر بر اين ادعا که مقصود از مولی سرپرستی است ، گذاشتن عمامه به دست پيامبر بر سر على عليه السلام در روز غدير است . مراسم تاج گذاری و عمامه به سر پیچیدن که توسط پیامبر گرامی صورت گرفت ، روشن ترین گواه بر آن است که علی علیه السلام در روز غدیر خم به عنوان امام و سرپرست و راهنمای مردم معین و معرفی شد ، اسناد آن از منابع اهل سنت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3135 1⃣1⃣ در ذيل بسياري از احاديث غدير اين جمله آمده است: «اللَّهم وال من والاه و عاد من عاداه»؛«بار خدايا! هر كس كه ولايت او را پذيرفت دوست بدار، و هر كس كه ولايت او را نپذيرفت و با او ستيز كرد، دشمن بدار. » اين جمله ، تنها با معناي «سرپرستي و امامت» سازگاري دارد، نه با معناي «محبّ و دوست» كه اهل سنت مي‌گويند؛ زيرا معنا ندارد كه پيامبر دعا كند بر كساني كه حضرت علي عليه السلام دوست آنان است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3150 2⃣1⃣پيامبر اكرم در صدر خطبه غدير خطاب به مردم فرمود: «كأنّي دُعيت فأجبت»؛ «گويا من دعوت شده و اجابت كرده ام. » بنابر نقلي فرمود: «يوُشِك ان ادعي فاجيب»؛ «نزديك است كه دعوت شوم و من نيز آن دعوت را اجابت خواهم كرد. » ( خصائص نسائی ص 21 _ کنزالعمال ج 1 ص 48) ❕ از اين تعبيرات استفاده مي‌شود كه پيامبر گرامی در صدد ابلاغ مطلب بسيار مهمّي است كه قبل از آن مقدمه چيني كرده و خبر از رحلت خود مي‌دهد، و اين جز با معناي جانشيني خود در امر امامت و خلافت و سرپرستي سازگاري ندارد. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣1⃣مطابق برخي از روايات، حارث بن نعمان فهري بعد از انتشار خبر غدير، خدمت رسول خدا آمده و نسبت به جانشینی علی علیه السلام اعتراض کرد و تقاضای نزول سنگی از آسمان را کرد . اگر در حديث غدير تنها خبر از محبّت حضرت علي عليه السلام و نصرت او داده است چه جاي نگراني و عصبانيت است كه برخي تقاضاي عذاب از خداوند كنند؟ اين معناي سلطه و سرپرستي است كه برخي حاضر به زير بار رفتن آن نبودند . در رابطه با اسناد قضیه و نزول آیاتی در این رابطه طبق روایات اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3105 4⃣1⃣تصریح برخی از بزرگان اهل سنت بر این مطلب که علی علیه السلام در روز غدیر به جانشینی پیامبر گمارده شد ، روشن ترین دلیل بر آن است که مقصود از مولی سرپرستی و ولایت است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3134 ❕چنان که می بینیم امام ابو حامد غزالی که از استوانه های علمی اهل سنت است می نویسد ؛ « به اتفاق همه مسلمانان پیامبر در خطبه غدیر فرمود هرکس من مولای اویم پس علی مولای اوست ، عمر پس از شنیدن این سخن به علی گفت ...اما پس از گذشت آن روزها عمر تحت تاثیر هوای نفس و حب ریاست قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلی آن تغییر داد و با لشکر کشی ها ، بر افراشتن پرچم ها و گشودن سر زمین ها راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلی هموار کرد ، و مصداق این آیه قرآن شد که آن عهد را پشت سر خود انداختند و در برابر آن بهای ناچیزی به دست آوردند و چه بد معامله ای کردند ،و همین عمر بود که به پیامبر نسبت هذیان گفتن را داد » 📚سر العالمین ج1 ص18 👌ذهبی از برجستگان علمی اهل سنت در مورد غزالی می نویسد ؛ « او استاد و پیشوا و علم و نشانه اسلام و اعجوبه زمان و صاحب کتابها و انسان با هوش فراوان و زیرک بود » 📚سیر اعلام النبلاء ج19 ص322 👌و در جای دیگر می گوید ؛ « خداوند در هر صد سال کسی را می فرستد تا احیا گر دین باشد ، در صده پنجم امام چنین بود » 📚همان مدرک ج14 ص202 5⃣1⃣در حديث حذيفة بن اسيد نقل شده است که پيامبر فرمود ؛ «آيا شهادت نمى‏ دهيد كه جز خدا الهى نيست و محمد رسول اوست؟ ... گفتند: بلى، شهادت مى‏دهيم. در اين هنگام پيامبر عرض كرد: خدايا! شاهد باش.سپس فرمود: اى مردم! خدا، مولاى من، و من مولاى مؤمنانم. و من اولى به مومنين از خود آنهايم. پس هر كه من مولاى اويم، على مولاى اوست». 📚تذكرة الحفّاظ ج 3 ص 231. ❕قرار گرفتن ولايت در سياق شهادت به توحيد و رسالت و در رديف مولويت خدا و رسول، دليل بر آن است كه در حديث، ولايت به معناى «امامت» و «اولى به تصرف» است. 6⃣1⃣در برخي از روايات از جریان غدير خم با لفظ «نصب» تعبير شده است «رسول خدا علي عليه السلام را به عنوان عَلَم نصب كرده و فرمود: هر كه من مولاي اويم پس علي مولاي اوست... » ، «خداوند پيامبرش را امر كرد تا مرا بر مردم نصب كند». 📚شواهد التنزیل ج 2 ص 286 _ ینابیع الموده ج 2 ص 73 _ موده القربی ، الموده الخامسه _ در المنثور ج 3 ص 19 _ تاریخ مدینه دمشق ج 12 ص 237 ❕و مي‌دانيم كه تعبير «نصب» تنها با مقام امامت و سرپرستی همخوانی دارد که علی علیه السلام به امامت و خلافت پیامبر گرامی منصوب شدند . 7⃣1⃣مطابق برخي از روايات، پيامبر بعد از واقعه غدير و تمام شدن خطبه اش به مردم امر كرد تا به ايشان تهنيت و تبريك بگويند. و بنابر نقل حافظ ابو سعيد نيشابوري در كتاب «شرف المصطفي» به سندش از براء بن عازب و ابوسعيد خدري نقل مي‌كند كه رسول خدا فرمود: «هنّئوني هنّئوني، انّ اللَّه تعالي خصّني بالنبوّة، و خصّ اهل بيتي بالإمامة»؛ «مرا تبريك بگوييد، مرا تبريك بگوييد؛ زيرا خداوند متعال مرا به نبوت و اهل بيت مرا به امامت اختصاص داد. » و همين موقع بود كه عمر بن خطّاب جلو آمد و به حضرت علي عليه السلام تبريك گفت. روشن است تبریک گفتن به پیامبر تنها با نصب یک جانشین شایسته برای ایشان همخوانی دارد تا آیینی که پیامبر آورده است را محافظت کند . 📚احقاق الحق ج 2 ص 472 8⃣1⃣پیامبر گرامی پس از نصب علی علیه السلام با گفتن جمله « فلیبلغ الشاهد الغائب » همگان را مامور به ابلاغ جریان غدیر کردند ؛ 📚ینابیع الموده ص 221 _ مناقب کاشی ص 74 _ مناقب خوارزمی ص 313 _ احقاق الحق ج 4 ص 224 ❕روشن است که تنها ولایت و سرپرستی علی علیه السلام در روز غدیر است که چنان اهمیتی دارد که پیامبر همگان را مامور به ابلاغ غدیر می کند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کانال وهابی از کمال حیدری کلیپی گذاشته است که می گوید امامت نه اصلی از اصول دین است و نه ضروری مذهب است ، این سخن جهالت و نادانی محض است و کمال حیدری هم فردی متروک در نزد شیعه است ، در ذیل در مورد اصولی و ضروری بودن امامت مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2412 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2414
👌در کانال کمال حیدری سخنرانی ایشان قرار گرفته است که می گوید امامت مورد نزاع ما با اهل سنت ، امامت سیاسی است یعنی اختلاف ما با اهلسنت بر این است که حاکم جامعه بعد از پیامبر با چه کسی باید بوده باشد ❗️ایشان از بدیهی ترین عقاید شیعه نیز اطلاع ندارد ، اختلاف ما با اهلسنت بر سر امامت دینی و جانشینی از پیامبر در تمام شوون است که امامت سیاسی یکی از شوون امامت دینی است ، به خاطر همین چون اهلسنت امامت دینی حضرت علی و فرزندانش علیهم السلام را قبول ندارند ، دینشان را از آنان نمی گیرند ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1820 ❔باید به این سوال پاسخ گفته شود که آیا کمال حیدری مهره وهابیت در میان شیعه برای خراب کردن عقاید شیعه و همسو کردن آن با عقاید وهابیت نمی باشد ❗️ در ذیل برخی از آراء کمال حیدری که متخذ از وهابیت بوده است را نقد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2431 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2412 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2408 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2379 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2406
🤔 تدى غديرى تحدى غديرى از تمام حوزه هاى علميه شيعه درخواست ميشود خطبه غدير خم را از كتب خود شيعيان مراجع تقليد با رعايت اين دو شرط ارائه دهند 1⃣ سند روايت صحيح باشد 2⃣ نص روايت جلى باشد ( يعنى متن روايت در امر خلافت صريح باشد ) 💠💠 👌جوجه وهابی های فضای مجازی در رابطه با سند حدیث غدیر و مفاد آن تحدی کرده اند . این که حدیث غدیر طبق روایات اهل سنت و تصریحات بزرگان سنی مسلک متواتر است ، قابل انکار و تردید نیست . ❕علامه امینی در کتاب الغدیر ، حدیث غدیر و جریان مذکور را از بیش از 110 تن از بزرگان صحابه روایت می کند ؛ 📚الغدیر،ج1 ص141 به بعد 👌و از 84 تن از تابعین و 360 از علما و بزرگان اهل سنت از قرن دوم تا قرن چهاردهم نام می برد که این حدیث را نقل و در کتب خود آورده اند ؛ 📚الغدیر،ج1 ص167 به بعد 👌این نشان می دهد که حدیث غدیر یکی از قطعی ترین روایات متواتر است و اگر کسی در تواتر و صحت قطعی آن شک کند ، ما هم باید به عقل او شک کنیم . ❕سبط بن جوزی از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « علمای اسلام اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجه الوداع در هیجدهم ذی الحجه روی داد ، آن حضرت اصحاب و یارانش را که بالغ بر 120 هزار نفر بودند را جمع کرد و فرمود هر که من مولای اویم این علی مولای اوست » 📚تذکره الخواص ص37 🔷ذهبی از متعصب ترین علمای اهل سنت می نویسد ؛ « محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیر خم را در چهار جلد جمع آوری کرده که من از دیدن قسمتی از روایات آن و گستردگی آن شگفت زده شده و یقین کردم که این اتفاق روی داده است » 📚سیر اعلام النبلاء ج14 ص277 🗯ابن حجر هیثمی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « در صحت حدیث غدیر شکی نیست ، بیشتر سندهای این حدیث صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد ارزش ندارد » 📚الصواعق المحرقه ج1 ص 106 ❕مناوی در فیض القدیر می گوید ؛ « عقیده سیوطی بر آن بوده است که حدیث غدیر متواتر است » 📚فیض القدیر ج 6 ص 218 ❕علمای دیگر اهل سنت هم تصریح به تواتر حدیث غدیر کرده اند مانند جزری در اسنی المطالب ص 3_4 ، ملاعلی قاری در المرقاه ج 5 ص 568 و ... که جهت اطلاع تفصیلی و تصریحات بیشتر علمای اهل سنت نسبت به تواتر حدیث غدیر رجوع کنید ؛ 📚نفحات الازهار ج 6 ص 103 به بعد ❕همینطور حدیث غدیر در روایات شیعه به صورت متواتر روایت شده است که تواتر مذکور دلیل قاطع بر صحت و قطعی بودن حدیث غدیر است . 👌 علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار ، از 5⃣0⃣1⃣ کتاب حدیثی شیعی حدیث غدیر را نقل می کند که صاحبان کتب به طرق مختلف حدیث غدیر را نقل کرده اند ؛ 📚بحار الانوار ج 37 ص 108 باب 52 ❕روشن است که صد و پنج نقل به طرق مختلف ، فوق حد تواتر است ، آنگاه مجلسی می گوید ؛ « گمان نمی کنم که هیچ انسان عاقلی در ثبوت و تواتر حدیث غدیر شک کند بعد از آنکه روایات غدیر را ما نقل کردیم ، با این که آنچه ما نقل کردیم تنها قلیلی از روایات کثیری بود که در رابطه با غدیر وارد شده است » 📚بحار الانوار ج 37 ص 235 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در رابطه با نص خفی و جلی توضیح این مطلب لازم است که مقصود از نص جلی و آشکار آن است که شنوندگان از پیامبر گرامی ضرورتا متوجه مقصود آن شوند ، اگر چه ممکن است که ما در زمان کنونی با دلیل و استدلال متوجه مقصود شویم و مقصود از نص خفی آن است که شنوندگان از پیامبر با دلیل و استدلال متوجه مقصود شوند و ما نیز با دلیل و استدلال متوجه می شویم ؛ 📚اعلام الوری ج 1 ص 322 ❕مثلا پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می گوید او خلیفه و امام و وصی من است ، این سخن نص جلی در امامت علی علیه السلام است زیرا شنودندگان ضرورتا متوجه امامت علی علیه السلام می شوند و یا مثلا پیامبر می گوید علی علیه السلام امانتهای موجود در دست مرا پس از مرگم به صاحبان امانت می رساند ، این سخن نص خفی است و شنوندگان استدلال می کنند که چون علی علیه السلام چنین سمتی را از پیامبر دریافت کرده است ، پس حتما جانشین او نیز می باشد . ❕حدیث غدیر « نص جلی » بر امامت علی علیه السلام است ، زیرا در آن هم تصریح شده است که علی علیه السلام ، امام و وصی و خلیفه پیامبر است که جهت اطلاع به آدرس فوق الذکر از کتاب شریف بحار الانوار رجوع کنید و از سوی دیگر ، مخاطبین پیامبر گرامی و صحابه مطابق حدیث غدیر متوجه شدند که علی علیه السلام جانشین پیامبر است ، لذا با علی علیه السلام بیعت کردند و در توصیف ماجرا شعر سرودند و آیات متعددی نیز پیرامون این قضیه نازل شد که در ذیل مفصلا در این رابطه توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2555 ❕علمای شیعه نیز تصریح کرده اند که حدیث غدیر ، نص جلی بر امامت علی علیه السلام است ، علامه مجلسی عنوان باب غدیر را با توصیف به این که حدیث غدیر نص جلی بر امامت علی علیه السلام است می گشاید ؛ 📚اخبار الغدیر و ما صدر فی ذلک الیوم من النص الجلی علی امامته ؛ بحار الانوار ج 37 ص 108 ❕شیخ مفید ، استاد کلام شیعه نیز تصریح می کند که حدیث غدیر نص جلی بر امامت علی علیه السلام است ؛ 📚فصل مناظره بمعنی المولی و بیان النص الجلی علی امامة امیر المومنین ؛ الفصول المختاره ص 22 ❕علامه امینی نیز تصریح می کند که حدیث غدیر نص جلی بر امامت علی علیه السلام است ؛ 📚نص الغدیر و مفاده ذلک النص الجلی علی امامة مولانا امیر المومنین علیه السلام ؛ الغدیر ج 2 ص 11 ❕مرحوم بحرانی نیز به این نکته تصریح می کند ؛ 📚عوالم العلوم ، حدیث الغدیر ، ص 38 باب اخبار الغدیر و ما صدر فی ذلک الیوم من النص الجلی الکبیر علی امامته علیه السلام ❕بنابراین هم حدیث غدیر متواتر و قطعی الصدور است و هم نص جلی و صریح و روشن و آشکار بر امامت علی علیه السلام می باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔گفتیم عید فطر و قربان مسلمانان نماز دارد و دو رکعت است لکن عید غدیر نماز ندارد مگر اینکه آخوندان اختراع کنند .اختلاف دیگر این عید با عید مسلمانان این است که روزه گرفتن در روز عید فطر و عید قربان حرام است لکن روایات جعلی آخوندان میگوید روزه گرفتن در عید غدیر کفاره یک عمر است و پاداش فراوان دارد. .....جالب است عید شان هم با بقیه مسلمانان تفاوت فراوان دارد و این نتیجه ساخت روایات جعلی میباشد. ..... ❗️❗️ 💠💠 ❕ مبدأ عيد بزرگ غدیر به عصر پيامبر گرامی باز مي‌گردد. مبدأ آن زماني بود كه پيامبر گرامی در صحراي غدير خم حضرت علي عليه السلام را به امامت و ولايت از جانب خداوند منصوب كرد. در آن روز هر مؤمني بدين جهت مسرور شد. و لذا نزد حضرت علي عليه السلام آمده و بر او تبريك گفتند. از جمله كساني كه او را تبريك گفتند عمر و ابوبكر بود كه قبلاً به آن اشاره كرديم. و نيز به جهت تبريك و بزرگداشت اين واقعه افرادي از قبيل حسان بن ثابت، قيس بن سعد بن عباده انصاري و ديگران اين واقعه را به شعر درآوردند ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4693 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7217 ❕بزرگانی تصریح کرده اند که هواداران و دوستداران علی علیه السلام از هر فرقه ای از دیرباز ، روز غدیر را عید می گرفته اند . 👌ابوریحان بيروني در «الآثار الباقية» روز غدير خم را از روزهايي مي‌داند كه اهل اسلام آن را از اعياد به حساب آورده اند. 📚الآثار الباقية في القرون الخالية، ص 334 ❕ ابن طلحه شافعي از علمای اهل سنت مي‌گويد ؛ «روز غدير خم، امير المؤمنين عليه السلام آن را در شعر خود ذكر كرده و آن روز عيد و موسم به حساب مي‌آيد، زيرا آن روز وقتي است كه رسول خدا او را به اين منزلت منصوب كرده و بر ساير خلائق برتري داده است». 📚مطالب السؤول، ص 53 ❕و نيز مي‌گويد ؛ «هر معنايي كه اثباتش ممكن است و لفظ مولي براي رسول خدا بر آن دلالت داشته باشد، حضرت آن را براي علي عليه السلام قرار داده است، و اين مرتبه اي است بلند، و منزلتي است عظيم، و درجه اي است عالي، و مكانتي است رفيع، كه پيامبر حضرت علي عليه السلام را به آن اختصاص داده است. و لذا آن روز، روز عيد و موسم سرور براي اولياي الهي گشته است». 📚همان ص 56 ❕ از كتب تاريخ، استفاده مي‌شود كه امّت اسلامي در شرق و غرب، در عيد بودن آن متّفق اند و مصريان و مغربيان و عراقيان، به جايگاه آن اعتنا و اهتمام داشته اند. و روز غدير نزد آنان به عنوان روزي مشخّص براي نماز، دعا، خطبه و مديحه سرايي مشهور بوده است، و نامگذاري اين روز به عيد، مورد اتفاق بوده است. 📚 وفيات الاعيان، ابن خلكان، ج 1 ص 60 و ج 2 ص 223 ❕ابن خلّكان مي‌گويد ؛ «پيامبر اكرم هنگام بازگشت از مكّه در حجّة الوداع، وقتي به غدير خم رسيد، ميان خود و علي عليه السلام عقد برادري بست و او را براي خود، همچون هارون براي حضرت موسي عليه السلام دانست و فرمود: «خدايا! كساني كه ولايت او را پذيرا شدند دوست بدار و كساني كه تحت سلطه ولايت او نرفته و با او دشمني ورزيدند دشمن بدار، و يارانش را ياور باش و خوار كنندگانش را خوار كن». و شيعه را به اين روز، دلبستگي خاصّي است. » 📚همان منبع ❕ سخنِ ابن خلّكان را مسعودي تأييد كرده است، آنجا كه مي‌گويد: فرزندان حضرت علي عليه السلام و شيعيان او اين روز را بزرگ مي‌دارند. 📚التنبيه و الإشراف، مسعودي، ص 221 ❕ثعالبي نيز پس از آن كه شب غدير را از شب‌هاي مشهور نزد امّت شمرده است مي‌نويسد ؛ «و اين، شبي است كه فردايش پيامبر خدا در غدير خم، بر فراز جهاز شتران خطبه خواند و فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه... »، و شيعيان، اين شب را گرامي داشته، به احياء و عبادت مي‌پردازند». 📚ثمار القلوب، ثعالبي، ص 511 ❕در روایات اهل سنت هم شواهد بر عید بودن روز غدیر می باشد ، چنان که خطیب بغدادی از ابوهریره نقل می کند که گفت ؛ «هر كس در روز هجدهم از ماه ذي حجّه روزه بگيرد براي او معادل شصت ماه روزه نوشته مي‌شود. و آن روز غدير خم است، هنگامي كه پيامبر دست علي بن ابي طالب عليه السلام را گرفته و فرمود: «آيا من سرپرست مؤمنين نيستم؟ » گفتند: آري، اي رسول خدا! حضرت فرمود: هر كس كه من مولاي اويم پس علي مولاي اوست. عمر بن خطّاب گفت: مبارك باد، مبارك باد بر تو اي فرزند ابي طالب! تو مولاي من و مولاي هر مسلمان شدي. آن گاه خداوند اين آيه را نازل كرد: « أَلْيوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ... » 📚تاریخ بغداد،ج 8 ص 290 ❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام هم تصریح به عید بودن روز غدیر و این که عید غدیر افضل اعیاد است شده است چنان که امام صادق علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛ « روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است ،آن روز ، روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید » 📚امالی صدوق ص 125 👌برای عید غدیر ، نماز با فضیلتی نیز نقل شده است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس در روز غدیر دو رکعت نماز بخواند و به مقدار نیم ساعت قبل از ظهر غسل کند و دعا کند و در هر رکعت یک سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیه الکرسی و ده مرتبه سوره قدر را بخواند ، این نماز در نزد خداوند برابری می کند با صد هزار حج و صد هزار عمره و هیچ حاجتی از حوائج دنیا و آخرت از خدا خواسته نمی شود مگر آنکه اجابت می شود » 📚تهذیب الاحکام ج 3 ص 143 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « هرکس در روز غدیر در هر وقتی که بخواهد، دو رکعت نماز بخواند اگر چه افضل آن است که نزدیک ظهر باشد چرا که همان ساعتی است که پیامبر علی علیهما السلام را به عنوان راهنمای مردم منصوب کرد... پس هرکس در این ساعت دو رکعت نماز بخواند و پس از آن سجده کند و صد مرتبه شکرا لله بگوید و دعایی را که وارد شده است پس از نماز بخواند ( پاداش فراوانی در نزد خداوند دارد )» 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 90 ( جهت دیدن دعای مذکور به کتاب مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص 889 رجوع کنید ) ❕البته توجه به این نکته لازم است که نماز عید غدیر خم از نمازهای مستحبی است و طبق قاعده کلی فقه شیعه ، نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند جز مواردی که استثناء شده است مانند نماز استسقاء ، چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « جایز نیست که نماز مستحبی به جماعت خوانده شود چرا که بدعت است و هر بدعتی ضلالت است و هر ضلالتی در آتش است » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 124_ خصال ج 2 ص 606 ❕بنابراین نماز عید غدیر هم ، چون نماز مستحبی است ، باید فرادا خوانده شود و به جماعت خواندن آن جایز نیست ( که متاسفانه برخی به این عدم جواز توجه ندارند و به جماعت می خوانند ) ، صاحبان کتابهای فقه استدلالی ، به این نکته تصریح کرده اند ؛ 📚جواهر الکلام ج 13 ص 140 _ الحدائق الناضره ج 10 ص 536 ❕مرحوم صاحب عروه نیز فتوا می دهد ؛ « جماعت خواندن در نمازهای نافله اصلیه مشروع نیست ... حتی به جماعت خواندن نماز غدیر بنابر اقوی » ( فقهایی که بر عروه شرح زده اند ، مانند امام خمینی ، خویی ، گلپایگانی ، مکارم شیرازی و ... این سخن صاحب عروه را پذیرفته اند و رد نکرده اند )» 📚العروه الوثقی مع التعلیقات ج 1 ص 650 ❕اما این که گفته شد روزه در عید قربان و فطر حرام است چگونه در عید غدیر روزه مستحب است نیز پاسخ روشنی دارد چرا که قرار نیست در هر عیدی روزه گرفتن حرام باشد ، ما عید مبعث یا عید جمعه و ... را داریم که روزه در آن مستحب است نه حرام ؛ 📚روضه الطالبین، ج 2 ص 253 _ غنیه الطالبین، ص 502 ❕ما باید سرسپرده پیامبر گرامی باشیم چنان که خداوند می فرماید ؛ « آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. » (حشر 7) ❕و می فرماید ؛ « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی اشکاری گرفتار شده است» ( احزاب 38 ) ❕خداوند و رسولش روز غدیر را عید اعلام کرده اند و پیامبر گرامی به روزه آن روز توصیه کرده است و ما نیز باید امر آنان را به روی چشم بگذاریم ، چرا که روزه روز غدیر برای شکرگزاری خداوند به خاطر نعمت ولایت و امامت جعل شده است چنان که در نقلی آمده است مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛ « برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد چهار عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، عید دیگر چیست ؟ 🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام منصوب کرد . مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟ امام پاسخ داد ؛ « بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 443 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕کانالهای وهابی کلیپی از یکی از علمایشان به نام گرگیج بارگذاری کرده اند که هر اهل سنتی که عید غدیر را تبریک بگوید منافق است ❗️ 👌بر این اساس ابوبکر و عمر منافق اند چون غدیر را به علی علیه السلام تبریک گفتند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3099
🤔 ❔برخی از شبکه های وهابی شبهه کرده اند که چرا ولايت اميرمؤمنان عليه السلام در مكه كه بيش از صد هزار نفر در آن حضور داشتند، اعلام نشد و در منطقه غدیر طبق نظر شما واقع شد در حالی که بهتر بود که در مکه اعلام شود ❗️❗️ 💠پاسخ💠 1⃣پیامبر گرامی تابع وحی خداوند است چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر می فرماید ؛ « بگو... تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی شده است » 👌خداوند با نزول آیه ابلاغ در منطقه غدیر خم ، پیامبر گرامی را مامور کرد که ولایت علی علیه السلام را در آن منطقه اعلام کند ، پیامبر گرامی نیز مطابق امر خداوند عمل نمود ، توضیحات بیشتر در رابطه با آیه ابلاغ و اسناد نزول آن در غدیر خم از مدارک اهلسنت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3128 2⃣پیامبر گرامی در حجه الوداع و در عرفات در برابر جمعیت چندین هزار نفری نیز ولایت علی و اهل بیت علیهم السلام را به مردم ابلاغ کرده بود و حدیث ثقلین را اعلام نمود ، چنان که ترمذی نقل كرده است كه جابر گفت ؛ « هنگام حج پیامبر ( در حجه الوداع ) در روز عرفه، رسول خدا را در حالى كه سوار بر ناقه قصوى خود بود، مشاهده كردم كه به ايراد خطابه پرداخته و شنيدم كه فرمود ؛ « اى مردم! همانا در ميان شما اثرى از خود باقى گذاشته‏ ام كه اگر از آن اثر، كمال پيروى را داشته باشيد، هرگز گمراه نخواهيد شد و آن كتاب خدا و اهل بيت من است‏ » 📚سنن ترمذی ج 5 ص 478 ❕همینطور ایشان در مسجد خيف در مني در حجة الوداع نیز حدیث ثقلین و لزوم پیروی از اهل بیت علیهم السلام را اعلام کردند ؛ 📚ينابيع الموده، ص 34 ❕ابن حجر مي‌گويد ؛ «حديث ثقلين طرق زيادي دارد كه آن را بيش از بيست نفر از صحابه نقل كرده اند. در بعضي از آن طرق آمده است ، پيامبر در حجةالوداع، سرزمين عرفه به كتاب و عترت سفارش نمود. در برخي به غدير خم اشاره شده است. در دسته اي ديگر بعد از بازگشت از طائف آمده است. و هيچ گونه تناقي بين اين‌ها نيست؛ زيرا مانعي نيست كه رسول خدا در مكان‌هاي متعددي به ثقلين سفارش كرده باشد » 📚صواعق المحرقه، ص 89 _ 90 3⃣پیامبر گرامی اعلام کردند در حجه الوداع قرار است که مناسک حج را آموزش دهند ،چنان که مورخین می نویسند ؛ «پیامبر عازم حج شد تا مناسک حج را به مردم آموزش دهد » 📚السیره النبویه ج 6 ص 8 _ تاریخ طبری ج 2 ص 205 ❕و می نویسند ؛ « رسول خدا در دهمين سال هجرت، زيارت خانه خدا (كعبه) را با اجتماع مسلمين آهنك فرمود. و در ميان قبايل مختلفه و طوائف اطراف بر حسب امر آن حضرت اعلان شد، و در نتيجه گروه عظيمى بمدينه آمدند تا در انجام اين تكليف الهى (اداى مناسك حج بيت اللّه) از آن حضرت پيروى و تعليمات آنحضرت را فرا گيرند.اين تنها حجّى بود كه پيغمبر بعد از مهاجرت به مدينه انجام داد، نه پيش از آن و نه بعد از آن ديگر اين عمل از طرف آن حضرت وقوع نيافته و اين حج را به اسامى متعدد در تاريخ ثبت نموده‏ اند، از قبيل: حجة الوداع- حجة الاسلام- حجة البلاغ- حجة الكمال- حجة التمام . ❕در اين موقع رسول خدا غسل و تدهين فرمود و فقط با دو جامه ساده (احرام) كه يكى را به كمر بست و آن ديگر را بدوش افكند روز شنبه بيست چهارم يا بيست پنجم ذيقعدة الحرام بقصد حج پياده از مدينه خارج شد و تمامى زنان و اهل حرم خود را نيز در هودج‏ها قرار داد، و با همه اهل البيت خود و به اتفاق تمام مهاجرين و انصار و قبايل عرب و گروه عظيمى از خلق حركت فرمود . 📚طبقات ابن سعد ج 3 ص 225_ الامتناع مقریزی ص 511_ ارشاد الساری ج 6 ص 429 ❕بنابراین آموزش مناسک حج اولویت اساسی پیامبر گرامی در منی و عرفات و مکه بوده است و از آنجایی که دغدغه خاطر و توجه مسلمین در مکه ، فراگیری و انجام صحیح مناسک حج بود ، خداوند پیامبر را مامور کرد تا در غدیر اعلام رسمی ولایت و امامت علی علیه السلام را کند تا مسلمین بدون هیچ گونه دغدغه ای پذیرای ولایت آن حضرت شوند و اعلام بیعت و وفاداری کنند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در اینجا پاسخ دیگری نیز است و آن اینکه از احاديث معتبر اهل سنت استفاده مي‌شود که پيامبر گرامی قصد داشت كه در سرزمين عرفات در آن اجتماع عظيم به موضوع ولايت و خلافت امامان بعد از خود و از آن جمله امام علي عليه السلام اشاره كند و از امامان دوازده گانه به نام اسم ببرد اما عده اي از مخالفان نمي خواستند بني هاشم و در رأس آن‌ها حضرت علي عليه السلام خلافت بعد از رسول خدا را به عهده گيرند ، چنان که از جابر نقل كرده اند كه رسول خدا براي ما در عرفات و بنابر نقلي ديگر در منا خطبه اي خواند، و فرمود ؛ «هميشه اين امر نفوذ ناپذير و غالب است تا آن كه دوازده نفر حاكم شوند، همه آن‌ها ، در اين هنگام سر و صدا كرده و هياهو نمودند، لذا نفهميدم كه بعد از «كلّهم» ( همه آنها ) چه فرمود: از پدرم پرسيدم كه پيامبر چه فرمود؟ گفت: «كلّهم من قريش» « همه آنان از قریش اند » 📚مسند احمد ج 5 ص 99 ❕توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961 👌 لذا چون سخن پيامبر گرامی به اينجا رسيد و فهميدند كه پيامبر قصد دارد تا اوصياي بعد از خودش را معرفي كند، بدين جهت در صدد برآمدند تا از هر طريق ممكن جلسه را بر هم زنند و در اين امر نيز به نظر خودشان موفق شدند، و نگذاشتند كه پيامبر اكرم به اهداف خود نايل گردد. ❕بعد از آن موقع پيامبر اكرم به دنبال فرصت مناسبي بود تا اين مسأله را به طور آشكار بر مردم ابلاغ نمايد. و از طرفي خوف داشت با اصرار و تأكيد بر آن دين و آيينش مورد تعرض قرار گرفته و با ايجاد اختلاف و تشتت و درگيري دشمنان خارجي از آن سوء استفاده كنند تا اين كه آيه تبليغ بر پيامبر نازل شد و پيامبر را تهديد كرد كه اگر اين امر مهم را به مردم ابلاغ نكني گويا كه اصل رسالتت را ابلاغ ننموده اي ، لذا پيامبر مردم را در وسط بيابان گرم و سوزان نگه داشت به موضوع ولايت امام علي عليه السلام را بر مردم ابلاغ كند. و براي اين كه مخالفان، جلسه را همانند سرزمين عرفات بر هم نزنند و سخنراني او را قطع نكنند لذا دستور داد تا هودج‌هايي را آورده و بر روي آن رفت و امام علي عليه السلام را نيز بر روي آن بالا برد و دست حضرت را بلند كرد تا اگر باز نيز قصد بر هم زدن جلسه را داشتند و نگذاشتند سخن پيامبر به مردم برسد عمل پيامبر گوياي مطلب باشد. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی راکه می گوید اگر ترجمه کلمه (ولی) به عقیده آخوندها، به معنای جانشینی و سرپرستی باشد، آیا گفتن « اشهد ان علیا ولی الله » در اذان کفر و بدعت نیست⁉️ ( یعنی امام علی سرپرست خدا است )» ❕پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3172
👌پاسخ وهابی را که مدعی است مقبره کنونی علی علیه السلام در نجف ، قبر مغیره بن شعبه است نه علی علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173
👌کاربری درخواست کرده است که به تمام شبهات مطرح شده در کانالهای معاندین و کانال معاند معهود بپردازیم . ❕ما همه روزه کانالهای معاند اعم از بی دینان یا وهابیان را رصد می کنیم و شبهات آنان را جمع آوری کرده و پاسخ می گوییم ، اما اکثر شبهات مطرح شده از جانب آنان تکراری است ، شما می توانید با سرچ در کانال یا کانال آرشیو پاسخ انواع شبهات مطرح شده را به دست آورید ، البته در برخی موارد ما نیز از کانالهای معاند اسکرین شات می گیریم و به پاسخهای گذشته ارجاع می دهیم . ❕اکثر سوالاتی هم که برای ما ارسال می شود تکراری است و پاسخش در کانال موجود است ، دوستان گرامی سعی کنند برای یافتن پاسخها بیشتر در کانال سرچ کنند ، چرا که فرصت ما محدود است و فرصت زیادی نداریم در کانال سرچ کرده و پاسخ سوالات تکراری مخاطبین را بدهیم ، به خاطر همین ممکن است پاسخگویی به برخی از کاربران با تاخیر باشد .
🤔 ❔اعتراف يكى از بزرگترين مراجع تقليد تاريخ تشيع. آيت الله العظمى خوئی كه يكى از بزرگترين علماى تاريخ تشيع ميباشد ميگويد: امام على و فاطمه در امر خلافت با ابوبكر و عمر مخالفت كردند و در اين زمينه به احاديث پیامبر، از جمله حديث غدير استناد شد و البته اگر آياتى بر عليه خلافت خلفا در قرآن بود حتما به آن استدلال ميكردند . زيرا استدلال به آيات قرآن در مقام احتجاج از ساير أدله مهمتر است : كتاب البيان صفحه ٢١٧ منظور خويى ازين ادعا اين است كه: ١) در قرآن، حتى يك آيه صريح دلالت بر امامت يا خلافت على وجود ندارد. ٢) در قرآن هيچ آيه اى به ضرر خلفا وجود ندارد زيرا اگر چنين آيه اى وجود داشت حتما على و فاطمه به آن استناد ميكردند. ٣) على و فاطمه براى اثبات خلافت به قرآن استدلال نكرده و چنین برداشتى كه امروزه آخوندها از آيات دارند را نيز به هيچ عنوان نداشته اند ❗️❗️ 💠💠 👌این که آیات فراوان و متعددی در قرآن دلالت بر امامت و ولایت و فضائل علی علیه السلام می کند ، قابل انکار و خدشه نیست و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است ، چنان که علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ « هیچ کس به اندازه علی به کسب فضائل نائل نیامده است ، فضائل او به اندازه ای است که هرکسی به حقیقت آنها برسد ، او را به راه راست هدایت می کند و از گمراهی رهایی می بخشد » 📚الریاض النضره ج2 ص214 ❕ احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت ؛ « فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است» 📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107 ❕و یا از ابن عباس نقل می کنند که می گفت ؛ « آیاتی که در قرآن در شان علی روایت شده است ، در حق هیچ یک از صحابه نازل نشده است » 📚الصواعق المحرقه ص76 _ نور الابصار شبلنجی ، ص73 🔷خطیب بغدادی نیز از ابن عباس نقل می کند ؛ « سیصد آیه در قرآن در شان علی نازل شده است » 📚تاریخ بغداد ج2 ص221 ❕در روایات ما نیز آمده است که علی علیه السلام فرمود ؛ « قرآن به چهار قسمت تقسیم می شود ، یک چهارم آن در شان ما نازل شده است و یک چهارم در مذمت دشمنان ما و یک چهارم آن سنن و امثال است و یک چهارم در رابطه با فرائض و احکام است و کرائم و آیات برگزیده قرآن در شان ما است » 📚تفسیر فرات کوفی ص 47 _ البرهان ج 1 ص 52 _ بحار الانوار ج 24 ص 305 ❕علی علیه السلام در برابر ابوبکر و سایر غاصبین ولایت ، به آیات قرآن نیز احتجاج می کرد و ولایت خویش را ثابت می نمود ، چنان که در نقلی آمده است که حضرت در احتجاج خود با ابوبکر به آیه ولایت ( مائده 55 ) استدلال کردند و فرمودند ؛ «فأنشدک باللَّه إلی الولایة من اللَّه مع ولایة رسوله فی أنّه زکاة الخاتم أم لک؟ قال: بل لک» «تو را به خدا سوگند می‌دهم، آیا این ولایتی که از ناحیه خدا همراه ولایت رسول او در آیه بخشیدن انگشتر ذکر شده برای توست؟ ابوبکر گفت: بلکه برای توست. » 📚تفسیر صافی ج 2 ص 45 _ بحار الانوار ج 29 ص 7 _ تفسیر نور الثقلین ج 1 ص 645 ❕و نیز در برابر ابوبکر به آیات سوره انسان که در شان ایشان نازل شده است احتجاج کردند ، چنان که خداوند می فرماید ؛ «ابرار (نيكان) از جامى مى‏ نوشند كه با عطر خوشى آميخته است- از چشمه‏ اى كه بندگان خاص خدا از آن مى ‏نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى‏ سازند _ آنها به نذر خود وفا مى ‏كنند، و از روزى كه عذابش گسترده است مى ‏ترسند- و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير مى ‏دهند.- (و مى ‏گويند:) ما شما را براى خدا اطعام مى‏ كنيم و، هيچ پاداش و تشكرى از شما نمى‏ خواهيم » ( انسان آیات 5 تا 9) ❕علی علیه السلام خطاب به ابوبکر فرمود ؛ « تو را به خدا سوگند می دهم که من صاحب آیات « یوفون بالنذر ...» نیستم ، ابوبکر گفت بله هستی » 📚بحار الانوار ج 29 ص 10 ❕همینطور علی علیه السلام به آیات سوره مجادله در برابر ابوبکر احتجاج کرد ، آیاتی که علی علیه السلام را به خاطر دادن صدقه می ستاید و صحابه را ملامت کرد ، چنان که فرمود ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد هنگامى كه مى‏ خواهيد با رسول خدا نجوى كنيد قبل از آن صدقه ‏اى (در راه خدا) بدهيد، اين براى شما بهتر و پاكيزه ‏تر است، و اگر توانايى نداشته باشيد خداوند غفور و رحيم است- آيا ترسيديد فقير شويد كه از دادن صدقات قبل از نجوى خوددارى كرديد » ( مجادله 12 _ 13) ❕علی علیه السلام خطاب به ابوبکر فرمود ؛ « تو را به خدا سوگند می دهم که آیا تو بودی که قبل از نجوا با پیامبر صدقه دادی یا من ، ابوبکر گفت بلکه تو بودی » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 323 _ مدینه معاجز الائمه ج 3 ص 30 🔸 👇
🔸ادامه 👇 ❕همینطور علی علیه السلام در موارد فراوان دیگری بارها به آیه ولایت ، صادقین ، مودت ، اولی الامر ، مباهله ، تطهیر ، سابقون ، ابتغاء ، و ... در برابر غاصبین ولایت احتجاج نمود و ولایت و افضلیت خود را ثابت نمود که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚خصال ج 2 ص 561 _ امالی طوسی ص 549 _ ارشاد القلوب ج 2 ص 261 _ الاحتجاج ج 1 ص 136 _ الغارات ج 1 ص 239 _ تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 264 _ الروضه فی الفضائل ص 118 _ خصال ج 2 ص 558 _ اثباه الهداه ج 3 ص 79 _ امالی طوسی ص 551 _ حلیه الابرار ج 2 ص 330 _ کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 643 _ کمال الدین ج 1 ص 276 _ بحار الانوار ج 31 ص 411 و ... ❕علامه مجلسی ابوابی را از کتاب شریف بحار الانوار ، اختصاص به بیان روایات احتجاج علی علیه السلام به آیات ولایت و امامت داده است ؛ 📚بحار الانوار ج 29 ص 3 باب 5 _ ص 497 باب 15 _ ج 31 ص 315 باب 26 _ ص 407 باب 27 ❕احتجاجات علی علیه السلام به آیات ولایت و مناقبشان ، در برابر غاصبین ولایت و در روز شوری مورد نقل علمای اهل سنت هم قرار گرفته است ، به عنوان نمونه حموینی در فرائد السمطین ج 1 ص 312 ح 250 احتجاج علی علیه السلام به آیه سابقون ( واقعه 10 ) ، اولی الامر ( نساء 59 ) و ولایت ( مائده 55) ، اکمال ( مائده 3) را نقل می کند ، جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید ؛ 📚احقاق الحق ج 5 ص 26 به بعد _ ج 15 ص 679 _ الغدیر ج 1 ص 334 ❕آیت الله خویی نیز در در کتاب « معجم رجال الحدیث » خود تصریح کرده است که ولایت علی علیه السلام برخاسته از نصوص قرآنی است و می گوید ؛ « اصل شیعه و رفض ( و پیروی علی علیه السلام ) برخاسته از قول خداوند سبحان است که می فرماید ؛ « انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا ...( مائده 55) » 📚معجم رجال الحدیث ج 11 ص 207 ❕آنچه که معاند به کلام ایشان استدلال کرد نیز ناتمام است ، چرا که بحث ایشان در کتاب « البیان » پیرامون تحریف قرآن است و این که آیا خلفا چیزی از قرآن را کم کرده اند یا خیر ، و مثلا آیاتی را که نام علی علیه السلام در آن آمده است از قرآن حذف کرده اند یا خیر ، که ایشان می گوید چنین آیاتی که نام علی علیه السلام در آن آمده باشد ، نیست و اگر بود ، علی علیه السلام به آن استدلال می کرد ، چنان که می گوید ؛ « احتمال وقوع تحریف در قرآن از ناحیه ابوبکر و عمر در مورد آیاتی که خلافت آن دو را زیر سوال می برد ( و نام علی علیه السلام به عنوان خلیفه به صراحت در آن آمده است ) ممتنع است چرا که علی علیه السلام و حضرت زهرا و جمعی از صحابه با ابوبکر و عمر در امر خلافت معارضه کردند ... و به حدیث غدیر احتجاج کردند و نصوص را بیان کردند ... اگر در قرآن آیاتی بود که زعامت و خلافت آن دو را زیر سوال می برد ( و از علی علیه السلام به اسم به عنوان خلیفه نام می برد ) ، سزاوار بود که به آن آیات احتجاج صورت گیرد ... » 📚البیان فی تفسیر القرآن ص 217 👌بنابراین با توجه به آنکه آقای خویی در کتاب ، معجم رجال الحدیث خود معتقد است که آیات ولایت علی علیه السلام در قرآن است ، کلام ایشان در کتاب البیان حمل می شود به آیاتی که نام علی علیه السلام به عینه و به صراحت در آن آمده باشد که ایشان می گویند چنین آیاتی نیست ، زیرا اگر بود علی علیه السلام به راحتی به آن احتجاج می کرد و خلافت ابوبکر و عمر را زیر سوال می برد . ❕ ما نیز معتقدیم که نام علی علیه السلام به عینه در قرآن نیامده است به خاطر فلسفه ای که در ذیل بیان کرده ایم ؛ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3117 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3118 👌اگر هم این بیان مقبول واقع نشود ، می گوییم آقای خویی اجتهاد کرده است و گمان کرده است که آیه ای از قرآن در رابطه با خلافت و ولایت علی علیه السلام نیست ، اما این اجتهاد ایشان خطا بوده است و ایشان بر خلاف نصوصی که ما آوردیم ، اجتهاد کرده است و به خطا رفته است و اهل سنت نیز نمی توانند به کلام ایشان اشکال کنند ، چرا که طبق مبانی خود آنان ، به حسب روایتی که به پیامبر نسبت می دهند ؛ « مجتهد اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر اجتهاد کند و به خطا اجتهاد کند ، یک اجر دارد » ( صحیح بخاری ج 11 ص 114 ، نشر وزارت اوقاف مصر ) ، آقای خویی هم مجتهد بوده و به خطا اجتهاد کرده است و یک اجر می برد ، اگر چه با توجه به آنچه در کتاب معجم رجال ایشان آمده است ، مقصود ایشان از آنچه در کتاب بیان آورده است ، نبودن آیه ای در قرآن است که نام علی علیه السلام در آن آمده باشد و الا ، ایشان معتقدند که تشیع برگرفته از آیات قرآن و آیه ولایت است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد روایتی که سخن از تخریب مسجد الحرام و مسجد النبی توسط امام مهدی علیه السلام به میان می آورد و برخورد خشونتی آن بزرگوار را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3175 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2244
👌کلیپی را کانالهای معاند از کمال حیدری پخش می کنند که گفته است اجماع علمای شیعه بر آن است که غیرشیعیان از سایر مذاهب اسلامی کافر هستند ، در حالی که ما غیر شیعیان را تکفیر نکرده و بلکه آنان را مسلمان میدانیم و به حسب روایات مامور به حسن معاشرت با آنها هستیم ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3019
❕برخی از کانالها فردا را به عنوان سالروز میلاد امام کاظم علیه السلام معرفی می کنند ، در حالی که این مطلب اشتباه است و تولد ایشان در ماه صفر محقق شده است نه ماه ذی الحجه ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1455
🤔 ❔مقدمات ظهور مهدى شيعيان توسط يك جوان چينى از تبار ابوطالب باور كنيد اين مطلب عين حقيقت است، جوان چينى از استان سين كيانگ قيام ميكند و مقدمات ظهور مهدى شيعه را فراهم ميكند. برخى از دوستان مينويسند كه شما اعتقاد شيعه را به سخره ميگيريد، خودتان اين متن را بخوانيد و قضاوت كنيد! : بنا بر روایات اسلامی از شیعه و سنّی، هاشمی چینی جوانی خال در شانه یا دست از تبار جعفر پسر ابو طالب می باشد که در استان سین کیانگ چین جنبش خوُد را می آغازد و پس از گذر از مُلْتان، به خراسان در فرارود می آید، و سپس همراه شعیب تمیمی خراسانی سوی ری می روند و با سپاه سفیانی می جنگند و از ایران به عراق و سپس سوی دمشق و بیت المقدس می روند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه از شرح حال چین در منابع معتبر روایی ما در زمان ظهور امام مهدی علیه السلام نقل شده است ، تنها تصرف آن توسط امام مهدی علیه السلام است و سایر آنچه که گفته شد در هیچ یک از منابع معتبر و مورد استناد نیامده است ،چنان که در نقلی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « قائم عليه السلام سه پرچم [براى سه لشكر] مى‏ بندد ؛ ❕پرچمى به سوى قسطنطنيّه كه خداوند [آن جا را] برايش فتح مى ‏كند، پرچمى به سوى چين كه آن را نيز برايش فتح مى‏ كند و پرچمى به سوى كوه‏هاى ديلم كه [آن جا را هم‏] برايش فتح مى‏ كند» 📚بحار الأنوار ج 52 ص 388 ❕از جملات و نوشته های عده ای بر می آید که معتقدند آن خراسانی که در هنگامه ظهور قیام می کند و زمینه ظهور امام مهدی علیه السلام را مهیا می کند ، از چین است ، ما قبل از نقد این سخن یاد آور می شویم ؛ 👌در رابطه با خراسانی ، این توضیح لازم است که بر اساس آنچه در منابع مستند ما آمده است ، خروج خراسانی به عنوان یکی از نشانه های ظهور بیان شده است ، اگر چه وی در این روایات به روشنی معرفی نشده است اما برخی او را مردی از بنی تمیم دانسته اند . بیشتر روایاتی که از او نام برده اند خروج او را همراه با سفیانی یاد کرده اند. 📚فرهنگ نامه مهدویت ص 198 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خروج خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز تحقق می یابد و بین آنها پرچمی هدایتگر تر از یمانی نیست که او به حق هدایت می کند» 📚کتاب الغیبه طوسی ص446 ❕در روایتی دیگر امام باقر علیه السلام ، خروج خراسانی و سفیانی را به دو اسب مسابقه تشبیه کرده اند که خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به سوی کوفه در حرکتند و خراسانی ، سفیانی را شکست می دهد. 📚الغیبه نعمانی ص259 ❗️فردی به نام شعیب بن صالح رهبری نظامی سپاه خراسانی را بر عهده دارد. 📚بحار الانوار ج 52 ص 208 ❕این بود خلاصه ای از شخصیت خراسانی که در روایات مورد استناد ما به آن اشاره شده است و این که این فرد چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد برای ما مجهول است ، با این وجود برخی در رابطه با خراسانی بدون آنکه به منابع معتبر استناد کنند ، مبدا او را چین می دانند و می نویسند ؛ « پيش از ظهور مبارك حضرت ولىّ عصر ابرمردى از بازماندگان دودمان اهل بيت عليهم السّلام از مشرق زمين در صحنه سياسى ايران ظاهر مى‏ شود كه مردم ايران را به سوى يك انقلاب عظيم و گسترده و جهان گير رهبرى مى‏ نمايد و اين در وقتى است كه رژيم حاكم بر ايران بخواهد سنّت رسول خدا و برنامه‏ هاى جامع و جاويد دين مبين اسلام را در اين سرزمين تغيير دهد. ❕اين رهبر عظيم و انقلابى شخصيّت گرانقدرى است كه برابر اخبار وارده از نسل حسين بن على عليهما السّلام و از اهل بيت خود حضرت مهدى عليه السّلام است و نامش نام يكى از پيغمبران بزرگ الهى است. ❕ چنانكه در اخبار آمده است، اجداد بزرگوار وى مانند ساير ساداتى كه بر اثر ظلم و ستم امويان و عباسيان در سراسر جهان پراكنده شده و دچار تبعيد و در بدرى و آوارگى گرديده ‏اند، در دوران فتوحات اسلام به ايران مهاجرت نموده و مدّتها در سرزمين‏ پهناور خراسان آن روز سكونت داشته و گويا به لحاظ تبليغ اسلام و يا علّت ديگرى كه بر ما پوشيده است به طرف سرزمين «هندوستان» و يا (هند و چين) رفته و بار ديگر از آنجا به وطن مألوف خود (كشور ايران) مهاجرت كرده ‏اند .در هنگام قيام، مردم مؤمن و متدّين و انقلابى ايران كه «شيعه» هستند، و صاحب پرچمهاى سياهند و اين پرچمهاى سياه شعار رسمى و نشانه استقلال و رمز پيوند ناگسستنى آنها با خاندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السّلام است، آن شخصيّت شايسته را كه از دودمان خاندان رسالت است در كار قيام و انقلاب يارى مى‏دهند و به لياقت و حقانيّت و شايستگى رهبر خود ايمان كامل دارند. » 📚زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام ص 510 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕مؤلف كتاب «البدء و التاريخ» در مورد حوادث مربوط بعلائم ظهور، در موضوعى كه تحت عنوان «سيّدى كه با پرچمهاى سياه از خراسان خروج خواهد نمود) آورده است چنين مى ‏نويسد ؛ « ثوبان از رسول خدا روايت نموده كه آن حضرت فرمود ؛ هرگاه ديديد كه پرچمهاى سياه از طرف خراسان نمايان شد پس با پاى پياده از آنها استقبال كنيد، زيرا خليفه خدا مهدى عليه السّلام با آنهاست. و در اين باره از «ابن عبّاس بن عبد المطلّب» نيز روايت شده كه گفته است هرگاه پرچمهاى سياه از سوى مشرق، پديدار شد آنگاه است كه شما بايد براى حضرت مهدى عليه السّلام سلطنتش را زمينه‏ سازى كنيد (و در نسخه ديگرى است كه صاحبان آن پرچمها براى حكومت حضرت مهدى عليه السّلام زمينه ‏سازى مى‏ كنند). ❕مؤلّف كتاب نامبرده در توضيح روايات مزبور چنين مى‏ نويسد ؛ «و مردم در تأويل اين اخبار اختلاف كرده ‏اند ... گروه ديگرى گفته‏ اند كه: اين «سيّد» هنوز نيامده است. و نخستين محلّ برانگيختگى او از سوى چين است، از ناحيه‏ اى كه به آن «ختن» گفته مى‏ شود، در آنجا گروهى از فرزندان فاطمه عليها السّلام، از نسل حسين بن على عليه السّلام زندگى مى ‏كنند.و اين عدّه گفته‏ اند: فرمانده سپاه آن سيّد، مرد كوسه ‏اى از طايفه بنى تميم است و درباره او حكايات، و داستانهاى عجيب و غريبى از كشتن و به اسارت در آوردن دشمن نقل مى‏ منند، و خدا به حقيقت آن داناتر است و اللّه اعلم‏ » 📚البدء و التاريخ، ج 2، ص 174، 176 ❕چنان که می بینیم این گونه تحلیل ها مستند به منابع روایی مورد اعتماد نیست و به نوعی تفسیر به رایی است که قابل تکیه نمی باشد . 👌البته ممکن است به نقل ذیل برای آنچه که در رابطه با خراسانی گفتند ، استناد کنند که در «الزام الناصب» از «اربعين ميرلوحى» از فضل بن شاذان از حضرت باقر عليه السّلام ، روایت است که فرمود ؛ «گويا مى‏ یينم قومى را كه خروج كرده‏ اند از دورترين بلاد مشرق از شهرى كه او را شيلا گويند، حق خود را از اهل چين طلب كنند و به ايشان ندهند، باز طلب كنند و به ايشان ندهند، پس چون چنين بينند شمشيرهاى خود را بر دوش نهند، پس راضى توجه كنند و خراسان را از اهلش مطالبه كنند و به ايشان ندهند، پس او را از اهلش بگيرند و آنان اراده دارند كه ملك را ندهند مگر به صاحب شما». 📚الزام الناصب ج 2 ص 133 ❕و از همان «اربعين ميرلوحى» از امير المؤمنين عليه السّلام فرمود ؛ «هرگاه قيام كند، قيام‏ كننده به خراسان همان كس كه از چين و ملتان آمده، سفيانى لشكرى به سوى وى بفرستد پس غلبه بر وى نكند» 📚همان منبع ❕عده ای بر اساس این دو نقل معتقد شده اند که مبدا خراسانی از چین است ، در حالی که این دو نقل در کتب معتبر و متقدمی چون الغیبه طوسی و نعمانی یا کمال الدین و ... نیامده است و حتی علامه مجلسی نیز در بحار الانوار آن را نقل نمی کند با این که رویه علامه مجلسی بر آن بوده است که تمام روایات معتبر و مورد استناد را نقل کند . 👌از سوی دیگر ، مولف الزام الناصب این دو نقل را از کتاب اربعینی نقل می کند که منسوب است به فردی به نام « سید محمد هادی بن لوحی موسوی حسینی » ( الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 1 ص 431 ) که چنین فردی مجهول است و شرح حالی از او در دست نیست . 👌بنابراین چاره ای جز تکیه کردن بر همان شرح حال اجمالی که از خراسانی در منابع مورد استناد ما آمده است ، نمی باشد و نقلها و تفسیرهای دیگری که از خراسانی بیان شده است در منابع معتبر نیامده است و قابل اعتماد نمی باشد ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند اشکال کرده است که شما گفتید ما اهل سنت را تکفیر نمی کنیم ، پس چگونه علمایتان گفته اند که آنان کافرند ❕ 👌به معاند باید بگوییم ما دو نوع کافر داریم ؛ کافر اعتقادی و کافر فقهی . اهلسنت چون منکر امامت هستند و امامت هم جزء اصول دین است ، پس کافر اعتقادی اند ، اما کافر فقهی نیستند تا جان و مالشان مباح باشد ، مگر در صورتی که در کنار انکار امامت ، دشمنی ائمه علیهم السلام را نیز داشته باشند که در این صورت به حسب روایات « من جحد الامامه » چون ناصبی می شوند ، جزء کافر فقهی هم قرار می گیرند ، اما غالب اهل سنت تنها منکر اصل امامت هستند و ناصبی نیستند ، لذا مسلمان اند ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2458 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3179