eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌بخش اندکی از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر آگاهی سازی و شبهه زدایی می باشد 🌸 ❕شما نیز نظرات خود را در مورد کانال ، با ما در میان بگذارید .
❕پاسخ معاند را در مورد اعدام کسانی که زکات نمی دهند در زمان امام عصر علیه السلام ، در ذیل بخوانید 👇
🤔 ❔آخوند پناهيان: زكات ندهيد امام زمان گردنتان را ميزند ▪️گروه داعش كسى را كه زكات ندهد اعدام ميكند : در پی امتناع یکی از شهروندان شهر البصیره سوریه از پرداخت زکات٬ مسلمین داعشی خانه‌ی وی را به رگبار بستند! اما کشتار امتناع کنندگان از پرداخت زکات برگرفته از آیه ۵ سوره توبه ميباشد آیه‌ی ۵ سوره توبه می‌گوید: فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ : پس چون ماه هایِ حرام سپری شد ، مشرکان را هر کجا یافتید بکشید و آنان را دستگیر کنید و به محاصره درآورید و در هر کمینگاهی به کمین آنان بنشینید پس اگر توبه کردند و نماز برپا داشتند و زکات دادند ، راه برایشان گشاده گردانید ، زیرا خدا آمرزنده مهربان است. : اگر داعش مسلمان نيست، پس چرا امام زمان اينكار را ميكند؟ نكند امام زمان هم داعشى است و مسلمان نيست؟ 💠💠 👌مطابق عقیده اسلامی و روایات متعدد ، کسی که عامدا و از روی علم منکر ضروری دین شود ، از دین خارج شده وحکم مرتد بر او جاری می شود ؛ 📚وسائل الشيعة، ج‏1، ص 30 باب2 بَابُ ثُبُوتِ الْكُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِيَّاتِ وَ غَيْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِيهِ بِنَقْلِ الثِّقَات‏ ❕بر این اساس ، اگر کسی عامدا و از روی علم ، وجوب زکات را که از ضروریات دین است ، منکر شود ، مرتد شده و حکم ارتداد بر او جاری می شود . 👌علّامه حلّى درباره حكم اعدام منع ‏كننده زكات مى‏ فرمايد ؛ « در همه عصرها، مسلمانان بر وجوب زكات اتفاق‏ نظر داشته‏ اند و زكات را يكى از پايه ‏هاى پنج‏گانه اسلام مى‏ دانند. در نتيجه كسى كه واجب بودنش را نپذيرد و مسلمان فطرى باشد و بين مسلمانان بزرگ شده باشد، او را بدون توبه دادن اعدام مى ‏كنند و اگر اين فرد، مسلمان ملى باشد تا سه ‏بار پس از ارتداد، توبه ‏اش مى ‏دهند و پس از آن اعدام مى‏ شود، اين احكام در صورتى است كه فرد علم و آگاهى به وجوب آن داشته باشد؛ ولى اگر وجوب آن را نداند، حكم به كفرش نمى‏ شود» 📚تذكرة الفقهاء، ج 5، ص 7 كتاب زكات‏ ❕روایاتی که سخن از اعدام « مانع الزکاه » توسط امام عصر علیه السلام به میان می آورد ، ناظر به همین موضوع است ، یعنی کسی اعدام می گردد ، که از روی علم منکر وجوب زکات شده و زکات پرداخت نمی کند . 👌ابان بن تغلب مى‏ گويد امام صادق عليه السّلام به من فرمود ؛ «در اسلام به حكم خدا دو خون حلال است، ولى كسى به آن حكم نمى‏ كند تا اين‏كه خداوند، قائم اهل بيت عليهم السّلام را بفرستد.او به حكم خدا حكم خواهد كرد و بيّنه و شاهدى نمى‏ طلبد. حضرت زناكار محصن را (مرد زن‏ دار و زن شوهردار) را سنگسار مى‏ کند و كسى ‏كه زكات نمى‏ دهد گردنش را مى‏ زند» 📚الکافی ج 3 ص 503 _ الفقیه ج 2 ص 11 ❕امام صادق عليه السّلام و امام كاظم عليه السّلام مى‏ فرمايند ؛ «هنگامى ‏كه مهدى قيام كند، در سه مورد چنان حكم مى‏ كند كه كسى پيش از او آن‏گونه حكم نكرده است. آن حضرت پيرمرد زناكار را اعدام مى‏ كند و كسى را كه مانع زكات مى ‏شود، به قتل مى ‏رساند و ارث برادر را به برادر مقامى (كه در عالم ذر باهم برادر بودند) مى ‏دهد» 📚خصال ج 1 ص 169 _ مختصر البصائر ص 417 ❕این که در این روایات می گوید کسی به مانند امام مهدی ع در این موارد حکم نکرده است ، از این جهت است که ایشان بر طبق علم خود حکم می کنند و نیازی به بینه و شاهد ندارند ، چنان که در روایت ابان بن تغلب به این نکته اشاره شد . 📚روضه المتقین ج 3 ص 18 ❕علامه مجلسی در مراه العقول تصریح می کند که مطابق فتوای علامه حلی ، این روایات ناظر به منکر ضروری بودن وجوب زکات است و تمام کسانی را که زکات نمی دهند ، اما منکر ضروری بودن زکات نیستند را شامل نمی شود ؛ 📚مراه العقول ج 16 ص 15 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❔اما آیا این حکم در زمان ظهور امام مهدی ع مصداق پیدا می کند و ایشان کسی را که از روی انکار ، زکات نمی دهد را اعدام می کند ❗️ 👌از روایاتی استفاده می شود که در زمان ظهور ، همگان زکات اموال خود را می پردازند و اساسا فردی که مصداق حکم فوق باشد ، پیدا نمیشود . ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه قائم ظهور مى ‏كند و به كوفه وارد مى ‏شود، خداوند متعال از پشت كوفه، هفتاد هزار صدّيق (انسان راستين) را بر مى‏ انگيزد كه جزو همراهان و ياران او مى‏ شوند و كوفه [و دشت عراق‏] را به اهلش كه خود آنها هستند، باز مى‏ گرداند، و [امام‏] در سال، دوبار به مردم عطا مى‏ كند و در هر ماه، دو بار به آنها روزى مى ‏رساند و چنان ميان مردم، مساوى توزيع مى‏ كند كه كسى را نيازمند زكات نمى ‏بينى، و پرداخت كنندگان زكات، زكاتشان را براى نيازمندان شيعه مى ‏آورند و آنان آن را نمى‏ پذيرند و آنها به ايشان اصرار مى ‏كنند و در خانه‏ هايشان مى‏ چرخند و به آنها مى‏ دهند؛ ولى آنها مى ‏گويند: ما نيازى به پول شما نداريم». و حديث ادامه دارد تا آن جا كه فرمود: «و اموال همه اهل دنيا از دل زمين و روى آن، نزد او گرد مى ‏آيد و به مردم گفته مى ‏شود: به سوى چيزى بياييد كه به خاطر آن، قطع رحم كرديد و خون حرام ريختيد و مرتكب حرام‏ها شديد، و او عليه السلام چنان عطا مى‏ كند كه كسى پيش از او نكرده است». 📚بحار الأنوار ج 52 ص 390 ح 212. ❕در منابع اهلسنت هم آمده است که پیامبر گرامی فرمود ؛ «در آخر الزمان و در پى فتنه ‏هاى پياپى و از هم گسستن زمان، پيشوايى مى ‏آيد كه به مردم، بسيار عطا مى‏ كند. مرد نزد او مى ‏آيد و او در دامنش [پول‏] مى‏ ريزد و آن مرد، انديشناك آن است كه زكات آن را چه كند، و چه كسى صدقه آن مال را از او مى‏ پذيرد، از بس كه به مردم، مال و خير مى‏ رسد». 📚مسند أبى يعلى‏ ج 2 ص 36 ح 1100 ❕بنابراین ؛ 1⃣مطابق روایات فوق امام مهدی علیه السلام تنها حکم به اعدام مانعین زکات می دهد ، اما عملا فردی که مصداق آن حکم باشد پیدا نمی شود . 2⃣بر خلاف آنچه آقای پناهیان بیان داشته اند ، هرکس که مانع الزکاه باشد ، مشمول حکم مذکور نمی شود ، بلکه مانع الزکاتی که منکر ضروری بودن وجوب زکات شود ، شامل آن می شود که چنین انکاری در حکم ارتداد است . 3⃣کسانی که به داعش زکات نداده اند ، از این جهت بوده است که در صلاحیت داعش نمیدیدند که زکات را جمع آوری کند ، و منکر وجوب زکات نبوده اند تا حکم به ارتداد آنان داده شود ، رفتار داعش در قبال آنان ، رفتاری خلاف دستورات اسلام بوده است . 4⃣جهاد در اسلام ناظر به دشمنان حربی و برای دفاع از کیان اسلام است . آیه ای که معاند به آن استناد کرد ، ناظر به مشركان پيمان شكنى است كه به دشمنى و نبرد و مخالفت علنى با مسلمين برخاسته بودند ، شاهد این سخن آن است که در ادامه آیات مذکور ، حکم قتال با مشرکینی که پیمان شکنی نکردند و به مخالفت علنی و نبرد با مسلمین اقدام نکردند ، برداشته شده و تصریح شده است که حکم مذکور در مورد پیمان شکنان آنان است ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 👌مشرکین پیمان شکن و حربی نیز اگر دست از قتال بردارند و توبه کردند و اسلام پذیرفتند که نشانه اسلام آنان اقامه نماز و پرداخت زکات است ، در این صورت حکم قتال و جهاد با آنان رفع می شود . 5⃣در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « از آيات فوق در بدو نظر چنين استفاده مى ‏شود كه براى قبول توبه بت پرستان، اداء نماز و زكاة نيز لازم است .... ولى حق اين است كه منظور از ذكر اين دو دستور بزرگ اسلامى آن است كه در تمام مواردى كه ادعاى اسلام مشكوك به نظر برسد- همان گونه كه در مورد بت پرستان آن روز غالبا چنين بود- انجام اين دو وظيفه بزرگ اسلامى را به عنوان نشانه براى اسلام آنها قرار دهند. ❕و يا اينكه منظور اين است كه آنها نماز و زكات را به عنوان دو قانون الهى بپذيرند و به آن گردن نهند، و به رسميت بشناسند، هر چند از نظر عمل در كار آنها قصورى باشد، زيرا دلائل فراوانى داريم كه تنها با ترك نماز و يا زكات انسان در صف كفار قرار نمى‏ گيرد ... » 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 295 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕ملحد می گوید امام حسین علیه السلام گفته است ،هرکس مرا منکر شود خونش حلال است ❗️ 👌در حالی که نقل مورد استناد معاند از امام باقر ع است نه امام حسین ع . ❕« در نقل مورد استناد آمده است ؛ « من جحد اماما ...برئ منه » ، یعنی کسی که دشمنی با امام را پیشه خود سازد و از امام بیزاری جوید و جحد ورزد ، و در عین حال که می داند امام حق است ، او را تکذیب کند ؛ 📚معجم الوسیط ماده جحد ❕چنین فردی که از امام بیزاری می جوید ، ناصبی و دشمن امام ع است و خونش حلال است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2951 👌اما اگر کسی تنها امام ع را قبول نکند و قائل به امامت غیر او شود ، اما دشمنی با امام حق نداشته باشد مانند اهلسنت ، آنان کافر فقهی و مهدور الدم نیستند و طبق تصریح خود اهلبیت ع مسلمان هستند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3019
🤔 ❔سئوال: آيا اين درست است كه دختر يزدگرد همسر امام حسين بوده است؟ استاد بهرام مشيرى: خير اين يكى از دروغهاى آخوندى و جعل تاريخ براى محبوب جلوه دادن حسين و اعراب جنايتكار ميباشد استاد مشيرى در ادامه با استناد به تاريخ زندگى يزدگرد سوم و زمان مرگ او خط بطلانى ميكشد به اين ادعاى مضحك آخوندهاى شياد. : آخوندها با جعل تاريخ و چسباندن يك بانوى ايرانى به ائمه متجاوز عرب، ميخواهند براى آنها در ميان ايرانيان محبوبيت كسب كنند، غافل ازينكه همين دروغها باعث شد مردم بدنبال حقيقت بروند و دريابند كه اين ادعاها دروغهاى مضكك عده اى شياد بى اصل و نسب است ❗️ 💠💠 ❕محبت ما به امام حسین علیه السلام نه به خاطر ازدواج ایشان با شهربانو ، بلکه به خاطر آن است که ایشان از جانب خداوند امام واجب الاطاعه هستند و محبتشان ، اجر رسالت پیامبر گرامی است ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1329 👌و این که شهربانو دختر یزگرد پادشاه ایرانی ، همسر امام حسین علیه السلام است ، تقریبا از مسائل مسلم حدیثی و تاریخی است . ❕شیخ کلینی و دیگران نقل می کنند که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه دختر يزدگِرد را بر عُمَر، وارد كردند، دوشيزگان مدينه براى تماشايش آمدند و مسجد [پيامبر ص‏] از نور ورودش روشن شد. چون عمر بر او نگريست، [آن بانو] صورت خود را پوشاند و گفت: اف به روزگار هرمز باد! عمر گفت:" آيا به من دشنام مى‏ دهد؟" و قصد [تنبيه‏] او را كرد. امير مؤمنان، على عليه السلام، به او فرمود:" تو چنين حقّى ندارى. او را در گزينش مردى از مسلمانان، آزاد بگذار .... آن دختر آمد ... ( و امام حسین را انتخاب کرد ) ...امير مؤمنان، سپس به حسين عليه السلام فرمود ؛ اى ابو عبد اللّه! همانا او برايت بهترينِ زمينيان را به دنيا مى ‏آورد . او على بن الحسين (امام زين العابدين عليه السلام) را به دنيا آورد. از اين رو، به على بن الحسين عليه السلام، فرزند دو سلسله برگزيده مى‏ گفتند: برگزيده عرب، هاشم، و برگزيده غير عرب، فارْس». و حكايت شده كه ابو الأسود دُئَلى در اين باره، سروده است:و بى گمان، پسرى ميان كسرا و هاشم‏ گرامى‏ ترين كسى است كه حِرزها را بر گردنش آويخته ‏اند. » 📚الكافي ، ج 1 ص 467 ح 1، بصائر الدرجات: ص 335 ح 8 _ بحار الأنوار: ج 46 ص 9 ح 20 _ نثر الدرّ: ج 1 ص 339 والمناقب لابن شهر آشوب: ج 4 ص 167 _ دلائل الامامه ص 194 _ العدد القویه ص 56 _ اثباه الوصیه ص 181 _ الخرائج ج 2 ص 750 ❕زمخشری و دیگران از علمای اهلسنت نقل می کنند ؛ « عمر، نزد دختران يزدگرد پسر شهريار پسر خسرو كه به اسارت در آمده بودند، آمد و خواست آنها را بفروشد؛ ولى على عليه السلام فرمود: «دخترانِ پادشاهان، فروخته نمى‏ شوند؛ امّا آنها را قيمت‏ گذارى كنيد». پس امام عليه السلام قيمت آنها را پرداخت و آنها را ميان حسين بن على عليه السلام و محمّدبن ابى بكر و عبد اللّه بن عمر، تقسيم نمود (آنها را به ازدواج اينان در آورد) و آنان، سه نفر را به دنيا آوردند ( على بن الحسين (امام زين العابدين) عليه السلام، قاسم بن محمّد بن ابى بكر و سالم بن عبد اللّه » 📚ربيع الأبرار: ج 3 ص 19، البداية والنهاية: ج 9 ص 104، حياة الحيوان: ج 1 ص 127 الكامل للمبرّد: ج 2 ص 645 _ سیر اعلام النبلاء ج 4 ص 386 ❕در نقل دیگر می خوانیم ؛ « مادر على بن الحسين ... دختر يزدگرد است كه حسين ، او را بر گرفت و امير مؤمنان على عليه السلام، به او فرمود: «او را بگير كه به زودى، سَرور عرب و عجم، و سَرور دنيا و آخرت را برايت به دنيا مى‏ آورد». 📚محاضرات الادباء: ج 1 ص 347 _ عيون المعجزات: ص 67 ❕و در کتاب لباب الأنساب در بيان فرزندان امام حسين عليه السلام آمده است ؛ « زينب كه در كودكى درگذشت و مادرش، شهربانو دختر يزدگرد بود و امّ كلثوم كه در كودكى در گذشت و مادر او نيز شهربانو، دختر يزدگرد بود » 📚لباب الأنساب: ج 1 ص 350. ❕و در نقل دیگر می خوانیم ؛ « آنچه ما بر آن اعتماد مى‏ كنيم و مى ‏گوييم، اين است كه: او شاهْ‏زنان، دختر خسرو يزدْگِرد است كه در فتح مدائن (تيسفون)، اسير شد و عمر، او را به حسين عليه السلام بخشيد و بسيار بافضيلت بود و پسرش بسيار به او نيكى مى‏ كرد. » 📚المجدي ص 93، عمدة الطالب: ص 192 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕کسانی که در مورد تاریخ ایران بحث کرده اند نیز به ماجرای یزگرد و دخترش شهربانو و ازدواج او با امام حسین ع اشاره کرده اند . 👌در کتاب ایران در زمان ساسانیان ، کرستین سن ، پس از آن که شرح کشته شدن یزگرد در هنگام حمله ایرانیان را می دهد ، در مورد فرزندان یزگرد، می نویسد ؛ « دو پسر ، وهرام و پيروز و سه دختر ادرگ و شهربانو ، و مردآوند » 📚ايران در زمان ساسانيان، ص 659 ❕در کتاب تاریخ ایران ، اثر سرپرسی سایکس می خوانیم ؛ « شهربانو دختر يزدگرد به حياله نكاح حسين بن على درآمد » 📚تاريخ ايران، ج‏1، ص 754 ❕در کتاب تاریخ نگارستان اثر قاضی غفاری متوفای 975 قمری می خوانیم ؛ « امام چهارم است پدرش حسين ع مادرش شهربانو بنت يزدجرد شهريار و پادشاه ايران ‏ » 📚تاريخ نگارستان، متن، ص: 14 ❕در کتاب فرهنگ جامع تاریخ ایران ، اثر عباس قدیانی می خوانیم ؛ « شهربانو ، نيمه نخست قرن اول هجرى. دختر يزدگرد سوم ساسانى (632- 651 م.) و همسر امام حسين (ع). راجع به نام و زندگى و وفات او روايات متفاوتى وجود دارد كه به طور اجمال خواهد آمد. اما به اتفاق منابع تاريخى، وى يكى از سه دختر يزدگرد سوم بود كه پس از شكست سپاه ساسانى از سپاه اسلام و فرار و قتل يزدگرد سوم به اسارت سپاه اسلام درآمد » 📚فرهنگ جامع تاريخ ايران، ج‏2، ص 533 ❕در نقل دیگر می خوانیم ؛ « او را به لقب زين العابدين خواندندى، و كنيت ابا محمّد و ابا الحسين، و ابا بكر نيز روايت كرده ‏اند. و مادرش را شهربانو نام بود، دختر يزدگرد شهريار » 📚مجمل التواريخ و القصص، نجم‏ الدين سيف‏ آبادى، ص 353 ❕علاوه بر اسنادی که در رابطه ازدواج امام حسین ع و شهربانو ارائه دادیم ، دسته قابل توجه دیگری از علمای متقدم و متاخر نیز قائل به صحت ازدواج مذکور می باشند و جریان ازدواج را نقل می کنند ، که از این قبیل هستند ؛ ❕منتهی الامال ، شیخ عباس قمی ، ج 2 ص 1057 _ ریاحین الشریعه ، ج 3 ص 12 _ محدثات شیعه ، ص 225 _ المقالات و الرسالات ج 30 ص 106 _ قاموس الرجال ج 12 ص 286 _ مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 15 _ تنقیح المقال ج 3 ص 80 _ تکمله الرجال ج 2 ص 734 _ مجمع الرجال ج 7 ص 176 _ مرات الاولیاء ج 1 ص 222 _ بستان السیاحه ص 545 _ اعیان الشیعه ج 7 ص 353 _ تراجم اعلام النساء ج 2 ص 227 _ اعلام النساء المومنات ص 532 _ بانوان عالمه ص 13 _ الارشاد ، ج 2 ص 137 _ کشف الغمه ج 2 ص 295 _ عمده الطالب ص 192 _ مجموعه نفیسه ص 112 _ الصراط المستقیم ج 3 ص 128 _ شرح الاخبار ج 3 ص 266 _ روضه الواعظین ص 222 و .... @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔امامزاده ها از کجا آمدند؟ امامزاده به کسانی اطلاق میشود که از نسل امامان شیعه باشند... در زمان یورش اعراب به ایران آنها به مناطق زیادی حمله کردن و نواحی گسترده ای از ایران را ویران کردند و به خاک و خون کشیدند، بخصوص در نواحی گیلان و مازندران ایرانیان مقاومت جانانه ای کردند... جنگ تا مدت زیادی ادامه داشت تا قسمت های ماورا النهر و خراسان که در این بین از هر دو طرف کشته می شدند... جالب اینجاست هرگاه از لشگر اعراب فرمانده یا فرماندهانی کشته میشدن اعراب برای آن ها مقبره ای میساختن و طبق رسوم اعراب جاهلیت آن مکان را مقدس میشمردن و بعد از فتح منطقه به ایرانیان تحمیل میکردند و چون به اسم اسلام وارد خاک ایران شده بودن این قبور را قبور اصحابه ی رسول الله تفهیم میکردن و ایرانیان را مجبور میکردند که این قبور را مورد عزت و احترام قرار بدهند! دقیقا از این زمان بنیان امامزاده و امامزاده سازی در ایران شروع شد... 📚 منابع: -تاریخ اجتماعی ایران -تاریخ پس از اسلام نوشته استاد مشکور -تاریخ طبری 💠💠 👌متن فوق سراسر جعلی و ساخته ذهن نویسنده است و استناد به کتب مذکور هم دروغین و جریانی که بر می شمارد ، هیچ گونه مستند تاریخی ندارد . ❕یکی از علل نشر سادات و امامزادگان در ایران ، مهاجرت اشعریان یمنی به قم بوده است ، در گذشته پیرامون مهاجرت آنان بحث مفصلی داشتیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2018 👌فرزندان سعد بن مالك به نامهاى عبداللّه و احوص، از شيعيان على (عليه السَّلام) در يمن بودند. آنان از ستم هاى امويان به ستوه آمدند. آنگاه كه زيد بن على در سال 121 هجرى قيام كرد، احوص، فرماندهى سپاه زيد را برعهده گرفت. چون سپاه زيد مغلوب گشت، او دستگير شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبداللّه تصميم گرفتند عراق را به قصد قم ترك كنند و همگى با خانواده هاى خود وارد قم شدند و از همان زمان، قم به عنوان مركز تشيع در ايران شناخته شد. به تدريج بستگان آنان كه همگى از قبيله اشعرى بودند، به قم آمدند و يك مركز حديثى و علمى و پايگاه شيعى را پديد آوردند . از آن پس علویان تحت ستم بنی امیه و بنی العباس مهاجرت به ایران و قم را سرلوحه برنامه خود کردند و همان شد که به تدریج سادات در ایران گسترش یافتند . ❕در کتاب تاریخ تشیع در ایران می خوانیم ؛ « فشارهاى سياسى در دورۀ اموى و بيش از آن در عصر عباسى، علويان و در دايره‌اى وسيع‌تر «طالبيان» را به خروج اجبارى به سمت شرق اسلامى و نقاط‍‌ دوردست وادار مى‌كرد. شهرهاى مختلفى در ايران از شمال تا جنوب، مأواى آنها شده بود. در اين ميان، بنا به دلايل ويژه‌اى، چند شهر بيشترين تعداد مهاجر طالبى را در خود پذيرفته بود. شهر قم، يكى از اين شهرها بود و چنان‌كه در روايتى از امام صادق آمده، آن شهر به عنوان «مأواى فاطميان» ياد شده است . طبعا چنين شهرى با اعتقادات شيعى، به راحتى از اين افراد استقبال مى‌نمود. از خود امام صادق نيز نقل شده بود كه قم، ملجا و پناهگاه شيعيان ماست. به گفته خوانسارى، تنها دو شهر است كه بيشتر از همه جا مدفن اولاد ائمه است: يكى، شهر رى و ديگرى، قم. هرچند در ساير بلاد نيز از جمله شيراز، اصفهان و كاشان، مقبره‌هاى فراوانى به چشم مى‌خورد. ❕محمد بن حسن قمى در شمار مفاخر اشعريان قم نوشته است ؛ ديگر از مفاخر اشعريان آنك ايشان طالبيه را جاى و مقام دادند چون به قم رسيدند و ضيعت‌ها و مال‌هاى بسيار بديشان بخشيدند؛ بعد از آنك خلفا ايشان را طلب مى‌كردند و از وجه تقيّه ايشان را به ظاهر نمى‌ديدند .بايد مهاجرات علويان و طالبيان به اين شهر را هم‌زمان با آمدن اشعرى‌ها در اواخر قرن اول يا اوائل قرن دوم بدانيم. در حال حاضر شمار زيادى مقبره، منسوب به امامزادگان در اين شهر وجود دارد . 📚تاریخ تشیع در ایران ، ص 190 _ روضات الجنان ج 4 ص 212 _ تاریخ قم ص 279 _ ❕شرحى مفصّل از ساداتى كه به قم عزيمت كردند و خاندان‌هايى از نسل آنان شكل گرفت، در تاريخ قم آمده است. در آنجا فهرستى از ساداتى كه از نقاط‍‌ مختلف همانند كوفه يا طبرستان به اين شهر هجرت كردند، آمده است. 📚تاریخ قم ص 226 👌بسيارى از بزرگان سادات كه به قم عزيمت مى‌كردند، پس از مدتى راهى رى و كاشان مى‌شدند. در مواردى هم فرزندان آنها، دست به چنين مهاجرت‌هايى مى‌زدند. 📚تاریخ قم ص 210 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕عبد الجليل دربارۀ برخى مكان‌هايى كه فرزندان بلا واسطۀ ائمّۀ اطهار در آنها مدفون بوده‌اند، مى‌نويسد ؛ «اهل رى به زيارت حضرت عبد العظيم شوند و به زيارت ابو عبد اللّه الابيض و به زيارت السيّد حمزة الموسوى... و اهل قم به زيارت فاطمه بنت موسى بن جعفر كه ملوك و امراء عالم، حنيفى و شفعوى به زيارت آن تربت تقرّب نمايند و اهل كاشان به زيارت على بن محمد الباقر كه مدفون است به باركرسب با چندان حجّت و برهان كه آنجا ظاهر شده است و اهل آوه به زيارت فضل و سليمان شوند، فرزندان موسى بن جعفر الكاظم ، و به زيارت اوجان كه عبد اللّه موسى مدفون است. اهل قزوين، سنّى و شيعه به تقرّب زيارت ابو عبد اللّه الحسين بن الرضا شوند». 📚نقض ص 558 ❕نقل اين نمونه‌ها، به دليل تعلق آنها به قرن دوم و اوائل قرن سوم هجرى است، دوره‌اى كه سادات به‌طور دسته جمعى به ايران، به‌ويژه مناطق شيعه‌نشينى چون كاشان مهاجرت مى‌كرده‌اند.در كاشان شمار زيادى امامزاده منسوب به فرزندان امام كاظم وجود دارد كه گرچه بى‌واسطگى آنها با امام محل ترديد تواند بود، اما بى‌شبهه، نبايد نسب آنها با امام فاصلۀ چندانى داشته باشد. مى‌دانيم كه كاشان و قم از مهم‌ترين مراكز مهاجرت سادات به ايران بوده است. 📚تاریخ تشیع در ایران ص 216 ❕همینطور ، پس از مهاجرت امام هشتم و پذيرش ولايت عهد، گروهى از علويان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ايران مهاجرت كردند. مردم نيز به دليل اين كه آنها فرزندان پيامبرند، احترام خاصى براى آنان قائل بودند. يحيى بن عبداللّه بن حسن بن حسن، پس از قيام حسين بن على (شهيد فخ) و شكست او با گروهى از كوفيان به ديلم آمد و هجرت او به اين نقطه سبب گسترش تشيع گشت. علاوه بر منطقه ديلم، طبرستان و مازندران امروز نيز مدتها زير نفوذ علويان قرار داشت و غالباً تشيع زيدى بر آنجا حاكم بود. نگاهى به جغرافياى ايران نشان مى دهد كه در غالب نقاط اين كشور امامزاده هايى به چشم مى خورد كه غالباً فرزندان ائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) هستند كه در ايران پراكنده شدند و با گفتار و رفتار خود، تشيع را تبليغ مى كردند. به عنوان مثال در طبرستان 76، در رى 66 و در قم 23 امامزاده وجود دارد كه حاكى از وسائل گسترش تشيع در ايران است. 📚براى آگاهى از علويان مدفون در طبرستان و ديلمان و گيلان به كتاب «اخبار ائمة الزيدية فى طبرستان وديلمان وجيلان» رجوع کنید . ❕زمانى كه امام رضا ع به ايران آمدند، گروه‌هاى فراوانى از سادات راهى ايران شدند. تسامح مأمون در برابر علويان در برابر سخت‌گيرى پدر و اجدادش نسبت به سادات، در رشد و سربلندى علويان، تأثير بسزايى داشت. او گرچه با قيام‌هاى آنها به شدّت برخورد كرد، اما در حالت عادى به علت اعتقادى كه به برترى على بر ساير خلفا از خود نشان مى‌داد، نسبت به علويان احترام زيادى مى‌گذاشت. بااين‌حال در اين اواخر سياست او نيز نسبت به علويان كه به هر روى حكومت عباسيان را تهديد مى‌كردند، عوض شده بود.يكى از نمونه‌هاى شاخص مهاجرت در اين دوره، آمدن حضرت فاطمۀ معصومه به ايران، رسيدن ايشان به قم و بيمارى و مدفون شدن آن حضرت در اين شهر است. روشن است كه ايشان در پى آمدن امام رضا راهى ايران شده‌اند. 📚تاریخ تشیع در ایران ص 235 _ قصران، ج 1، ص 172 ❕ظهير الدين مرعشى نيز مى‌نويسد ؛ « سادات از آوازه ولايت و عهدنامۀ مأمون كه بر حضرت امامت پناهى داده بود، روى بدين طرف نهادند و او را بيست و يك برادر ديگر بودند. اين مجموع برادران و بنو اعمام از سادات حسينى و حسنى به ولايت رى و عراق رسيدند. » 📚تاريخ طبرستان و رويان و مازندران، ص 227 ❕در کتاب تاريخ ايران از آغاز تا انقراض سلسله قاجاريه ، ص 127 نیز می خوانیم ؛ « از مسلمين تنها كسانى كه توانستند در اين ناحيه ( دیلم ) نفوذ كنند سادات علوى بودند كه در خلافت متوكّل و مستعين بعلت آزار اين دو خليفه بكليه علويان بكوهستانهاى طبرستان و ديلم پناه جستند و چنانكه در فصل راجع بدعاة علوى طبرستان ديديم اين طايفه پس از مدّتى اقامت در آن حدود موفّق بجمع پيروان و يارانى كثير شدند و اسلام بدست ايشان در خاك ديلم انتشار يافت. » 👌ایرانیان به خاطر ارادتی که به خاندان و فرزندان اهلبیت علیهه السلام داشتند ، از علویان مهاجر ، تحت ستم خلفای جور ، استقبال می کردند و پس از وفاتشان بر قبر آنان مقبره ای فراهم می کردند و آنان را زیارت می کردند ، چرا که از پیامبر گرامی شنیده بودند که فرمود ؛ « من در روز قیامت شافع اصنافی هستم که اگر چه تمام گناهان اهل دنیا را به دوش بکشند ، باز مشمول شفاعت من می شوند ؛ مردی که ذریه من را یاری کند و مردی که مالش را در هنگام تنگدستی ذریه ام به آنان بدهد و مردی که ذریه من را با زبان و قلب دوست داشته باشد و مردی که در قضای حوایج ذریه ام سعی و تلاش کند » 📚الکافی ج 4 ص 60 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#دختر_یزگرد_همسر_امام_حسین_ع 🤔#پرسش ❔سئوال: آيا اين درست است كه دختر يزدگرد همسر امام حسين بوده اس
❕ملحدین مدعی شده اند که مرحوم محلاتی قضیه ازدواج شهربانو با امام حسین علیه السلام را از تحریفات می داند ، در حالی که ایشان این قضیه را از قطعیات می داند و در کتاب خود می نویسد ؛ « شهربانويه بنت يزدجرد بن شهريار بن شيرويه ابرويز بن انوشيروان عادل از اينجاست كه امام زين العابدين عليه السّلام مى‏ فرمود أنا ابن الخيرتين لان رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم‏ قال ان للّه من عباده خيرتان فخيرة من العرب قريش و من العجم فارس و فيه يقول ابو الاسود الدئلى. و ان غلاما بين كسرى و هاشم لا كرم من نيطت عليه التمائم‏ ❕و اين بانو را بنام شاه‏زنان و سلافة و خوله و غزاله نيز مى‏ خواندند و شاعر در حق او گفته يعنى در حق زين العابدين. و امه ذات العلى و المجد شاه‏زنان بنت يزدجرد و هو بن شهريار بن كسرى ذو سودد ليس يخاف كسرى‏ ❕و باتفاق مورخين مخدره شهربانو هنگامى كه امام زين العابدين از او متولد گرديد آن مخدره در حال نفاس دنيا را وداع گفت. 📚ریاحین الشریعه ج 3 ص 12 ❕علاوه بر اسنادی که در رابطه ازدواج امام حسین ع و شهربانو ارائه دادیم ، دسته قابل توجه دیگری از علمای متقدم و متاخر نیز قائل به صحت ازدواج مذکور می باشند و جریان ازدواج را نقل می کنند ، که از این قبیل هستند ؛ ❕منتهی الامال ، شیخ عباس قمی ، ج 2 ص 1057 _ محدثات شیعه ، ص 225 _ المقالات و الرسالات ج 30 ص 106 _ قاموس الرجال ج 12 ص 286 _ مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 15 _ تنقیح المقال ج 3 ص 80 _ تکمله الرجال ج 2 ص 734 _ مجمع الرجال ج 7 ص 176 _ مرات الاولیاء ج 1 ص 222 _ بستان السیاحه ص 545 _ اعیان الشیعه ج 7 ص 353 _ تراجم اعلام النساء ج 2 ص 227 _ اعلام النساء المومنات ص 532 _ بانوان عالمه ص 13 _ الارشاد ، ج 2 ص 137 _ کشف الغمه ج 2 ص 295 _ عمده الطالب ص 192 _ مجموعه نفیسه ص 112 _ الصراط المستقیم ج 3 ص 128 _ شرح الاخبار ج 3 ص 266 _ روضه الواعظین ص 222 و .... @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir