eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕معاند می گوید امام حسن و امام حسین ع به شام رفتند و با معاویه بیعت کردند و رابطه آنان با معاویه خوب بوده است ❗️ 👌این که امام حسن ع با معاویه صلح و سازش کرد و مطابق برخی روایت بیعت نیز کرد ؛ 📚علل الشرایع ج 1 ص 212 _ 219 _ بحار الانوار ج 44 ص 59 _ کشف الغمه ج 1 ص 571 ❕این مساله ، مورد انکار ما نیست ، اما می گوییم این صلح و بیعت ، از روی ناچاری و نبود یار و نیرو بوده است چنان که خود امام حسن ع می فرمود ؛ «اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى مى کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....». 📚جلاء العیون، ج 1 ص 345 ❕در ذیل مفصل در این رابطه توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2149 ❕چنان که علی علیه السلام نیز از روی ناچاری و نبود یاور ، با ابوبکر بیعت کرد و امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « علی تحت اکراه و فشار بیعت کرد زیرا یارانی نداشت» 📚الکافی ج 8 ص 296 ❕در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3140 ❕سید مرتضی در این رابطه کلامی مفید دارد و می گوید ؛ « اما بيعت آن حضرت ؛ 👌اگر منظور از بيعت كردم امام حسن با معاويه اين باشد كه آن بزرگوار دست به دست معاويه داده و راضى بوده و خوددارى از نزاع كرده باشد صحيح است، ولى ما قبلا سبب وقوع آن را وجهات احتياج به آن را شرح داديم ، در اين صورت مسئوليتى متوجه امام حسن عليه السّلام نخواهد شد. كما اينكه مسئوليتى متوجه پدرش امير المؤمنين عليه السّلام در باره عملى كه با افراد قبل از خود انجام داد و از نزاع و جنگيدن با آنان خود دارى نمود. ❕و اگر منظور از بيعت نمودن امام حسن با معاويه اين باشد كه از روى رضا و رغبت بوده است حال و اوضاع آن بزرگوار بر خلاف اين نظريه شهادت ميدهد و سخنان مشهور آن حضرت دلالت ميكنند ، آن بزرگوار دچار كمال احتياج و عسر و حرج بوده، و او به مقام خلافت اولى و سزاوارتر بوده، ولى بعلت غلبه و قهر معاويه و خوف دين و مسلمين از نزاع و جنگيدن با معاويه خود دارى نموده است » 📚تنزیه الانبیاء ص 173 ❕در رابطه با این که مدعی است امام حسن و امام حسین ع از معاویه کمک مالی دریافت می کردند ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1770 ❕و در رابطه اینکه مدعی است در صلح نامه امام حسن ع با معاویه ، دریافت مالی شرط شده است ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3277 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ افراد خاندان على نيز از رشوه‌ها و هديه‌هاى معاويه برخوردار بودند آنچنانكه مثلا: عبدالله ابن جعفر (پسر عموى امام حسن و امام حسين) از معاويه پول‌هاى هنگفت گرفت و آنرا بين مطربان و آوازخوانان و شاعران، بذل و بخشش كرد. همين عبدالله بن جعفر نه تنها از مقررى ساليانه بهره مى‌برد، بلكه هر از گاه به نزد معاويه(به دمشق) مى‌رفت و از او پول‌ها مى‌گرفت. عبدالله پس از مرگ معاويه نزد يزيد رفت. يزيد از او پرسيد: مقررى تو چند است؟ عبدالله گفت: يك ميليون درهم. يزيد گفت: از امروز دو ميليون درهم به تو مى دهم. عبدالله گفت: پدر و مادرم فداى تو، به هيچ كس اين جمله را نگفته بودم. يزيد گفت: مجددا آن را دو برابر كردم ❗️❗️ 💠💠 👌عبد الله بن جعفر همسر زينب كبرى و داماد على علیه السلام و پسر جعفر طيّار. وى، نخستين نوزاد مسلمان در حبشه بود. در ايّامى كه پدرش جعفر بن ابى طالب به حبشه هجرت كرده بود، در آن كشور به دنيا آمد. مادرش «اسماء بنت عميس» بود. اسماء، پس از شهادت جعفر طيّار در جنگ موته، به همسرى أبو بكر، سپس على بن ابى طالب در آمد. عبد الله بن جعفر، مورد عنايت خاصّ پيامبر اكرم بود، بويژه كه پدرش سردار بزرگ شهيد جبهه اسلام به شمار مى ‏آمد. 🔸رجالی معروف صاحب مستدرکات رجال الحدیث او را چنین معرفی می کند ؛ « او جلیل القدر و عظیم الشان بود ، آیت و نشانه خداوند در حلم و جود و کرم و از اصحاب رسول خدا و امیر مومنان و حسن و حسین علیهم السلام بود که در جنگ صفین در رکاب علی علیه السلام بود » 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 4 ص 500 🔸شیخ عباس قمی نیز در کنار آنکه روایات متعددی در عظمت مقام او نقل می کند تصریح می کند که او مورد علاقه امير المؤمنين بود و ارادتى شايان به امام حسن و امام حسين داشت. مردى سخاوتمند و اهل جود و بخشش بود . 📚سفینه البحار ج 6 ص 47 🔸گرچه خود در كربلا حضور نداشت، امّا دو پسرش عون و محمّد را همراه مادرشان حضرت زينب به كربلا فرستاد و اين دو فرزند، در ركاب سالار شهيدان روز عاشورا به شهادت رسيدند. او از اينكه نتوانسته بود در واقعه كربلا شركت كند تأسف مى‏ خورد. پس از حادثه عاشورا و شهادت حسين بن على وى در مدينه به سوگ نشست و مردم براى تسليت گويى نزد او مى‏ آمدند. 📚معارف و معاریف ج 4 ص 1508 🔸وى در سن 90 سالگى، در سال 80 هجرى در مدينه در گذشت و در بقيع به خاك سپرده شد. 📚همان مدرک 🔸برخى هم در گذشت او را در شام و قبر وى را در «باب الصغير» دمشق، كنار قبر بلال مى ‏دانند. 📚تنقیح المقال ج 2 ص 173 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌در تاریخ اگر چه صراحتا علت عدم حضور او در میدان کربلا ذکر نشده است اما با توجه به سخن علامه حلی که می گوید ؛ « امثال محمد بن حنفیه و عبد الله بن جعفر ، دارای شان و مقام ارجمندی هستند به گونه ای که امکان انحراف آنان از حق و از ایمان نمی باشد » 📚بحار الانوار ج 42 ص 110 🔸روشن می شود که عدم حضور او در میدان کربلا عذر او مانند بیماری یا ماموریت او از جانب امام حسین برای محافظت از بنی هاشم بوده است ، چرا که خود او بارها آرزو می کرد که ای کاش فرصت حضور در رکاب امام حسین علیه السلام را می یافت . 👌مورخین می نویسند ؛ « هنگامى كه عبد اللّه بن جعفر بن ابى طالب، از كشته شدن دو پسرش همراه حسين عليه السلام خبر يافت و مردم براى تسليت به حضورش مى‏ آمدند، يكى از وابستگانش ‏كه فكر نمى‏ كنم كسى جز ابو لَسْلاس باشد، گفت: مصيبتى كه ديده ‏ايم، از جانب حسين به ما رسيده است . 🔸عبد اللّه بن جعفر، او را با كفشش زد و سپس گفت: اى پسر زنِ بدبو! آيا به حسين، چنين مى‏ گويى؟ به خدا سوگند، اگر در حاضر مى‏ بودم، دوست مى‏ داشتم كه از او جدا نشوم تا همراهش كشته شوم! 👌به خدا سوگند، آنچه دلم را به از فدا شدن دو پسرم راضى و مصيبت آن دو را بر من، سبُك مى ‏كند، اين است كه در راه از خود گذشتگى براى برادر و پسرعمويم [حسين عليه السلام‏] و در كنار او، كشته شده‏ اند! 🔸سپس به همنشينانش رو كرد و گفت: خدا را بر شهادت حسين عليه السلام مى‏ ستايم كه اگر نتوانستم با دستانم حسين عليه السلام را يارى كنم، دو پسرم، او را دادند. 📚تاريخ الطبري ج 5 ص 466، الكامل في التاريخ ج 2 ص 579 ، جواهر المطالب ج 2 ص 296؛ الإرشاد ج 2 ص 124؛ كشف الغمّة ج 2 ص 280، الحدائق الوردية ج 1 ص 121، بحار الأنوار ج 45 ص 122. ❕معاویه ام کلثوم ، دختر عبدالله جعفر را برای یزید خواستگاری کرد ، عبدالله با درخواست او موافقت نکرد و امر ام کلثوم را به امام حسین ع واگذار کرد ، امام ع نیز فرمود ما به دشمن خود دختر نمی دهیم ، و عقد ام کلثوم را با پسر عمویش انجام داد ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9307 ❕در نقلی آمده است که معاویه به عبدالله جعفر گفت چرا این قدر امام حسن و امام حسین را تعظیم می کنی ، آنان و پدرشان از تو و پدرت بالاتر نبوده اند ❗️عبدالله این سخن عصبانی شد و گفته او را رد کرد کرد و به نقل فضائل علی ع پرداخت ؛ 📚الاحتجاج ج 2 ص 285 _ کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 834 ❕در مجلسی عمروعاص ، امام علی ع را مورد سب قرار داد ، عبدالله بن جعفر بر آشفت و معاویه را مورد عتاب و مذمت قرار داد ؛ 📚بحار الانوار ج 42 ص 163 ❕از آنچه گذشت روشن می شود ؛ 1⃣عبدالله بن جعفر از بزرگان اصحاب ائمه بوده و در دین داری آیت و نشانه خداوند بوده است ، هر نقلی که سخن از علاقه عبدالله بن جعفر به بی دینی و ساز و آواز و غنا به میان می رود ، جعلی و ساخته دست دشمنان بوده تا چهره اصحاب ائمه ع را مخدوش جلوه دهند . 2⃣عبدالله بن جعفر در نبرد صفین بر علیه معاویه جنگیده است ، چگونه ممکن است که از دوستان معاویه باشد و با او رابطه حسنه داشته باشد ❗️ 3⃣او دو فرزند خود را به در رکاب امام حسین ع به جنگ با یزید می فرستد و خود نیز همواره آرزوی حضور در میدان کربلا را و جنگیدن با یزید را داشته است ، چگونه قابل قبول است که رابطه او با یزید خوب و مساعد باشد ❗️ 4⃣این که ایشان از معاویه و یزید ، هدیه و پول دریافت می کرده است مساله ای قطعی نیست ، و مورد نقل برخی از علمای اهلسنت قرار گرفته است و گفتیم رابطه ایشان با معاویه و یزید ، مناسب نبوده است ، به فرض که بپذیریم ایشان هدیه از آن دو دریافت می کرده است می گوییم ، مطابق روایات اهلبیت ع دریافت مال از حاکمان جور حلال است مگر زمانی که انسان به عینه بداند که مالی که حاکم جور می دهد ، از حرام تهیه شده باشد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 213 باب 51 ❕عبدالله جعفر نیز هر آنچه از معاویه و یزید دریافت می کرده است ، یک سال نشده ، انفاق می کرد به صورتی که برای تامین مخارجش ، قرض می کرد ، چنان که بلاذری می نویسد ؛ « معاویه به عبدالله بن جعفر سالیانه یک میلیون درهم می داد و وقتی یزید به حکومت رسید ، این مقرری را به دو میلیون درهم افزایش داد ، اما یک سال نمی گذشت که عبدالله آنچه از آنان گرفته بود را انفاق می کرد و برای خودش از دیگران قرض می کرد » 📚انساب الاشراف ، بلاذری ، ج 2 ص 45 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ پرسش کاربر در مورد قانون جذب و نظر اسلام در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3278
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد جریان افک و اینکه آیا شیخ مفید ، شیخ صدوق را دیوانه می دانسته است را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/194 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2292
❕پاسخ معاند را در مورد روایاتی که می گوید از قم دفع بلا شده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2018
👌پاسخ این شبهه معاند در مورد « اختلاف قرائت های قرآن و تحریف قرآن » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/871
🤔 ❔مراجع شيعه مروج فحشاء و دختران بنابر فتواى مراجع بزرگ شيعه اگر یک مرد تصمیم به ازدواج بگیرد ولى نتواند خودش را کنترل کند میتواند با دخترى باکره قبل ازدواج دائم ؛ بدون اجازه و اذن پدر چند ساعتی با او همبستر شود و در صورت دخول و ازبين بردن میتواند پرده بکارت را ترمیم کرده و دوباره ازدواج كند. آيا اين ترويج فحشاء و هرزگى در جامعه نيست؟ 💠💠 1⃣در گذشته مفصل توضیح دادیم که ازدواج موقت با فحشاء و هرزگی ، زمین تا آسمان تفاوت دارد و مقایسه این دو با یکدیگر نشانه جهالت و خباثت است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9217 2⃣و در گذشته توضیح دادیم که آنچه از روایات استفاده می شود ، آن است که اذن پدر در ازدواج دختر باکره ، شرط است و فرقی نمی کند که چه ازدواج موقت باشد و چه دائم ، اکثر مراجع نیز مطابق مدلول همین روایات فتوا داده اند ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9536 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7009 3⃣شهید مطهری در این رابطه بیان زیبایی دارد و می گوید ؛ « فلسفه اينكه دوشيزگان لازم است، يا لااقل خوب است بدون موافقت پدران با مردى ازدواج نكنند، ناشى از اين نيست كه دختر قاصر شناخته شده و از لحاظ رشد اجتماعى كمتر از مرد به حساب آمده است. اگر به اين جهت بود، چه فرقى است ميان بيوه و دوشيزه كه بيوه شانزده ساله نيازى به موافقت پدر ندارد و دوشيزه هجده ساله طبق اين قول نياز دارد .... اين مطلب به قصور و عدم رشد عقلى و فكرى زن مربوط نيست، به گوشه‏اى از روانشناسى زن و مرد مربوط است، مربوط است به حس شكارچى‏ گرى مرد از يك طرف و به خوش باورى زن نسبت به وفا و صداقت مرد از طرف ديگر. مرد بنده شهوت است و زن اسير محبت. آنچه مرد را مى‏ لغزاند و از پا درمى ‏آورد شهوت است، و زن به اعتراف روان‏شناسان صبر و استقامتش در مقابل شهوت از مرد بيشتر است. اما آن چيزى كه زن را از پا در مى ‏آورد و اسير مى‏ کند اين است كه نغمه محبت و صفا و وفا و عشق از دهان مردى بشنود. خوش باورى زن در همين جاست. زن مادامى‏ که دوشيزه است و هنوز صابون مردان به جامه ‏اش نخورده است، زمزمه‏ هاى محبت مردان را به سهولت باور مى‏ كند....مردان شكارچى از اين احساس زن همواره استفاده مى‏ كنند. دام «عزيزم از عشق تو مى‏ ميرم» براى شكار دخترانى كه در باره مردان تجربه ‏اى ندارند بهترين دامهاست....اينجاست كه لازم است دختر مرد ناآزموده، با پدرش- كه از احساسات مردان بهتر آگاه است و پدران جز در شرايط استثنايى براى دختران خير و سعادت مى‏ خواهند- مشورت كند و لزوماً موافقت او را جلب كند. در اينجا قانون به هيچ وجه زن را تحقير نكرده است، بلكه دست حمايت خود را روى شانه او گذاشته است‏ » 📚مجموعه آثار شهید مطهری ، ج 19 ص 91 4⃣این که دختری که بکارت خود را از راه زنا یا ازدواج ، از دست داده است ، آیا جایز است که عمل جراحی کرده و ترمیم بکارت کند و خود را باکره معرفی کند و با فرد دیگری به عنوان باکره ازدواج کند ❗️ 👌روشن است که این عمل مصداق تدلیس و فریب دادن و دروغ گویی به مرد است و آیات و روایات فراوانی که صدق و راستی را واجب و کذب و فریب را حرام اعلام می کند ، این نوع تدلیس و فریب گویی را اجازه نمی دهد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 162 باب 108 _ ص 243 باب 138 « باب وجوب الصدق _ باب تحریم الکذب » 5⃣فقهاء فتوا داده اند که اگر مرد بفهمد که زن او را فریب داده و به دروغ باکره معرفی کرده است ، در این صورت ، حق فسخ نکاح را دارد ؛ 📚القواعد ج 3 ص 70 _ جامع المقاصد ج 13 ص 303 _ المسالک ج 8 ص 148 _ الریاض ج 10 ص 404 _ جواهر الکلام ج 30 ص 376 6⃣مراجع کنونی نیز در پاسخ به پرسشی که می گوید ؛ « کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد ؟ » ❕پاسخ داده اند ؛ 🔸 مرجع عالی قدر ؛ خامنه‌ای ؛ در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست. 🔸مرجع عالی قدر ؛ سیستانی ؛ ❕این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست. 🔸مرجع عالی قدر ؛ صافی گلپایگانی ؛ « چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست. » 🌐https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38941 ❕بنابراین ؛ 🔸اولا ؛ ازدواج موقت هیچ شباهتی با فاحشگی و هرزگی ندارد ، بلکه جلوی فاحشگی و هرزگی را می گیرد . 🔸ثانیا ؛ مطابق روایات و فتاوای اکثر فقهاء ، اذن پدر در ازدواج دختر باکره شرط است . 🔸ثالثا ؛ ترمیم پرده بکارت به قصد ، فریب کاری و دروغ گویی جایز نیست و برخی از فقهای کنونی نیز مطابق این سخن فتوا داده اند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
💠ویژه نامه ❕با توجه به تحرکاتی که در جامعه مبنی بر حجاب اجباری صورت می گیرد و همچنین با توجه به برخی اظهار نظرهای غیر عالمانه مبنی بر حجاب اجباری بر آن شدیم در این رابطه نامه ای منتشر کنیم ؛ 1⃣آیا براستی دلیلی از آیات و روایات مبنی بر رعایت حجاب وجود دارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3279 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3280 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3282 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3281 2⃣فلسفه وجوب حجاب بر در چیست ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3283 3⃣اخیرا متنی گسترش پیدا می کند که در فقه اسلامی دلیلی بر تنبیه بی حجابی نمی باشد و موظف نیست که حجاب را اجباری کند زیرا فتوای امام خمینی آن است که تعزیر تنها در گناهان کبیره است درحالی که در هیچ روایتی بی حجابی جزء گناهان کبیره تلقی نشده است ❕براستی دلیل شرعی حجاب اجباری در در چیست ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3285 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3287 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3288 4⃣چرا اسلامی از روی امر به معروف می آید حجاب را در جامعه اجباری می کند ❗️آیا این با آزادی انسان منافاتی ندارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3288 5⃣خداوند در قرآن پیامبر را به صراحت و روشنی تمام از خودکامگی و استبداد رای و دیکتاتوری منع کرده و گفته که حق هیچ گونه در دین را نداری و تنها وظیفه پیامبر در ارتباط با ناس (مردم) چه مشرک چه مومن تبلیغ و پیام است ❗️چرا امروزه به این دستور عمل نمیشود و واجباتی مانند حجاب و ...را بر تمام آحاد جامعه لازم می دانند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3290
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد سخنان مهدی نصیری در مورد حجاب اجباری را مورد استناد خود قرار داده است ، در حالی که فرد مذکور از روی جهالت ، برخی سخنان را به میان آورده است . 👌دلائل حجاب اجباری متقن و قطعی است ، و تشکیکات امثال نصیری که از روی جهل و بی اطلاعی ، سخنانی مطرح می کنند ، هیچ اعتبار و ارزشی ندارد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2846 ❕ملحد به سخنان نصیری استناد کرده که مطابق آمار وزارت ارشاد ، هفتاد درصد مردم اعتقادی به حجاب ندارند ، و مردمان قم و خراسان جنوبی ، نیز ، اکثرا مخالف حجاب اجباری هستند ❗️در حالی که در اطلاعیه وزارت ارشاد می خوانیم ؛ 👌 بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، اخیرا آقای مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی شبکه 4 به یافته­‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان اشاره کرده­ است که در تعارض جدی با یافته‌­های واقعی این پیمایش است. وی گفته است «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»  ❕در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟». ❕براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده ­اند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده ­اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است. ❕  در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی)، درصد موافقان با این گویه، از مخالفان بیشتر است. لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته های مستخرج از این طرح، با اظهارات ایشان در تضاد است. 🌐  https://www.ricac.ac.ir/news/3147 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir