#معرفت_امام_صادق_علیه_السلام_به_تمام_زبانها
#پرسش
❔روحانی امروز می گفت که امام صادق نسبت به تمام زبان ها و حتی زبان حیوانات هم آگاه بوده است ❗️آیا در این #رابطه مستندی هم است ❕
💠#پاسخ💠
👌امام صادق عليه السّلام ، دانا به تمام زبانهاى دنيا بوده است و با اهل هر زبانى با زبان خود او سخن مى گفته است. اينك به رواياتى در اين زمينه توجّه كنيد ؛
1⃣ ابو بصير روايت مى كند كه نزد ابو عبد اللّه امام جعفر صادق عليه السّلام بودم و ديدم كه مردى #خراسانى نزد آن حضرت است و آن حضرت با او به زبانى كه من نمى فهمم صحبت مى كند آن زبان فارسى بود.
📚الاختصاص ص 183
2⃣همچنين روايت مى كند كه گروهى از اهل #خراسان به ديدار امام صادق عليه السّلام آمدند. امام صادق به آنها فرمودند: «من جمع مالا يحرسه عذّبه اللّه على مقداره». آنها به زبان فارسى به امام صادق عرض كردند: ما عربى نمى دانيم. و امام عليه السّلام به زبان #فارسى به آنان فرمودند: «هركه درم اندوزد، جزايش دوزخ باشد»
📚الخرائج و الجرائح ج 2 ص 753
3⃣ ابان بن تغلب روايت مى كند كه از منزل خود در مدينه خارج شدم و مى خواستم به ديدار امام صادق عليه السّلام بروم. هنگامى كه به در خانه آن حضرت رسيدم، ديدم گروهى نزد آن #حضرت هستند و من آنها را نمى شناختم و تاكنون كسانى را خوش چهره تر و خوشرفتارتر از آنها نديده بودم كه در نهايت آرامش و طمأنينه بودند؛ امام صادق عليه السّلام حديث مى فرمود و در آن مجلس پانزده نفر از زبانهاى مختلف را به حديث خود تفهيم كرد كه در ميان آنها عرب، فارس، نبطى، حبشى و صقلبى بودند. عرب مى گفت حديث عربى بگو. فارسى مى گفت به فارسى بگو. حبشى مى گفت به حبشى بگو و صقلبى آن حضرت را به سخن گفتن به زبان خود مى خواند. امام صادق عليه السّلام به يكى از اصحاب خود فرمودند: يك حديث است كه من براى هر #گروهى آن را به زبان آن گروه بيان كردم.
📚بحار الانوار ج 47 ص 99
4⃣ بين امام عليه السّلام و عمّار ساباطى، گفت وگويى به زبان نبطى درگرفت. عمّار ساباطى مبهوت شد و همچنان كه مى رفت، مى گفت نديدم كسى فصيحتر از شما به زبان نبطى سخن بگويد. امام صادق عليه السّلام به او فرمودند: «اى عمّار، و به #همه زبانها»
📚همان مدرک ص 81
5⃣روايت دیگر است از صفوان بن يحيى، از جابر كه گفت ، نزد حضرت صادق عليه السّلام بودم، پس بيرون شديم با آن جناب كه ناگاه ديديم مردى بزغاله اى را خوابانيده كه ذبح كند، آن بزغاله چون حضرت را ديد #صيحه كشيد، حضرت فرمود به آن مرد كه قيمت اين بزغاله چيست؟ گفت: چهار درهم.
👌حضرت از كيسه خود چهار درهم در آورد و به او داد و فرمود بزغاله را رها كن براى خودش، پس گذشتيم. ناگاه برخورديم به شاهينى كه عقب درّاجى را گرفته صيد كند، آن درّاج صيحه كشيد، حضرت صادق عليه السّلام اشاره كرد به آن شاهين با آستين خود، آن شاهين از #صيد درّاج گذشت و برگشت.
❕من گفتم: ما امرى عجيب ديديم از شما. فرمود: بلى همانا آن بزغاله كه آن شخص او را خوابانيده بود ذبح كند چون نظرش بر من افتاد گفت: استجير باللّه و بكم اهل البيت، ممّا يراد منّى طلب مى كنم از خدا و شما اهل بيت كه مرا رهايى دهيد از كشتن، و درّاج نيز همين را گفت، و اگر شيعيان استقامت داشتند هرآينه مى شنوانيدم به شما منطق طير را »
📚الخرائج ج 2 ص 216_ منتهی الامال ج 2 ص 1383
6⃣ابو يزيد فرقد گوید خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم غلامى اعجمى را فرستاد از پى كارى غلام برگشت و شروع به تغيير #ماموريت كرد ،نميتوانست خوب توضيح دهد بطورى كه من خيال كردم امام عصبانى خواهد شد فرمود ،« با هر زبانى كه مايلى صحبت كن من ميفهمم چه ميگوئى »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 338
❕این مضمون در روایات #فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚بحار الانوار ج 47 ص 63 باب 5
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#زنده_کردن_مردگان_توسط_امام_صادق_علیه_السلام
#پرسش
❔آیا معجزه ای تحت عنوان زنده کردن مردگان از امام #صادق سر زده است ❗️اساسا آیا ائمه توان زنده کردن مردگان را داشته اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها توضیح داده ایم ، امامان گرامی ما دارای قدرت تکوینی خارق العاده ای در عالم بوده اند تا جایی که امام #باقر علیه السلام فرمود:
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
📚بحار الانوار ج27 ص25
❕راوی از امام #سجاد علیه السلام سوال کرد ؛
«آیا ائمه عليهم السّلام مرده زنده ميكنند و آيا كور و پيس را شفا ميدهند و بر روى آب راه ميروند؟
🔹امام علیه السلام فرمود
« بله هر چه خدا به هر پيغمبرى داده به حضرت محمّد نيز داده ولى به پيامبر اكرم چيزهائى داده كه به آنها نداده است . راوی سوال کرد هر چه به پيامبر اكرم داده به امير المؤمنين عليه السّلام نيز داده فرمود آرى بعد امام حسن و امام حسين عليهما السّلام سپس به هر امامى پس از ديگرى، تا روز #قيامت »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 269
❕حال به چند روایت در مورد زنده کردن مردگان توسط امام صادق علیه السلام توجه کنید ؛
1⃣مفضّل بن عمر می گوید ؛ راه مى رفتم با حضرت صادق عليه السّلام در مكه، در منى كه گذشتيم به زنى كه در مقابل او ماده گاو مرده اى بود و آن زن و بچه هايش مى گريستند، حضرت فرمود: چيست قصه شما؟ آن زن گفت كه: من و كودكانم از اين گاو معاش مى کرديم و الحال مرده است و من متحيّر مانده ام كه چه كنم. فرمود: دوست مى دارى كه حقّ تعالى او را زنده گرداند؟ گفت: اى مرد! با ما تمسخر مى كنى؟ فرمود: چنين نيست من قصد #تمسخر نداشتم، پس دعايى خواند و پاى مبارك خود را به گاو زد و صيحه زد به او پس آن گاو مرده زنده شد برخاست بشتاب، آن زن گفت: به پروردگار كعبه اين عيسى است. حضرت خود را در ميان مردم داخل کرد كه شناخته نشود.»
📚کشف الغمه ج 2 ص 199
2⃣ابو هاشم اسماعيل بن محمّد حميرى گوید ؛ شرفياب شدم خدمت حضرت صادق عليه السّلام و گفتم: يا بن رسول اللّه! به من رسيده كه شما فرموده ايد در حقّ من كه من بر چيزى نيستم و حال آن كه من #فانى كردم عمرم را در محبّت شما و هجو كردم مردم را به جهت شما.
❕امام فرمود: آيا تو نگفتى در حقّ محمّد بن حنفيّه که تا كى و تا چند مدّت اى پسر وصى پيغمبر تو زنده باشى و روزى بخورى و اقامت طولانى فرموده باشى در كوه رضوى و پيوسته در آنجا باشى و ديده نشوى و حال آن كه از ذوق و عشق تو ديوانه باشيم؟ آيا قايل نشده اى كه محمّد بن حنفيّه قائم است در شعب رضوى و شيرى از راست و شيرى از چپش است و صبح و #شام روزيش مى رسد؟ واى بر تو، رسول خدا و على و حسن و حسين عليهم السّلام بهتر از محمّد بن حنفيّه بودند و مرگ را چشيدند.
❔اسماعيل حميرى گفت: آيا براى اين دليلى هست؟
🔹فرمود: بلى، بدرستى كه پدرم مرا خبر داد كه او نماز خواند بر جنازه محمّد و حاضر بود در دفنش و من مى نمايانم تو را آيتى بر اين، پس گرفت دست او را و برد به سوى قبرى و دست خود را بر آن زد و دعايى خواند در حال قبر شكافته شد و مردى كه موى سر و ريشش سفيد بود از قبر بيرون آمد و خاك از سر و صورتش مى ريخت و مى گفت: اى ابو هاشم! مرا #مىشناسى؟ سيّد حميرى گفت: نه.
گفت: من محمّد بن حنفيّه ام، همانا امام بعد از حسين عليه السّلام، علىّ بن الحسين است و بعد از او محمّد بن علىّ و بعد از او اين است ( امام صادق ) پس داخل كرد سرش را در قبر و قبر به هم آمد »
📚الثاقب فی المناقب ص 395_ اعلام الوری ج 1 ص 539
3⃣جميل بن دراج می گوید خدمت امام ششم عليه السّلام بودم ، زنى داخل شده گفت بچه ام را در لحاف مرده گذاشتم و خدمت شما آمدم. فرمود شايد نمرده باشد برگرد برو بخانه غسل كن و دو #ركعت نماز بخوان بگو «اى خدائى كه بچه را از هيچ بمن دادى اكنون دو مرتبه او را به زندگاني برگردان » بعد او را تكان بده ولى به هيچ كس جريان را نگو. آن زن رفت برگشت گفت بچه را حركت داد شروع كرد به گريه كردن.
📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 318
4⃣داود بن كثير رقى می گوید ؛ « يكى از دوستان ما براى انجام حج به مكه رفت خدمت حضرت صادق علیه السلام رسيد. عرض كرد آقا پدر و مادرم فدايت شوند زنم فوت شد تنها مانده ام. فرمود دوستش داشتى. عرض كرد بلى فدايت شوم.
فرمود وقتى برگردى بمنزل خود او مشغول غذا #خوردن است گفت از مكه برگشتم وارد منزل شدم ديدم نشسته غذا ميخورد.»
📚دلائل الامامه ص 279 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 239
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
💠با عرض سلام خدمت کاربران گرامی ؛
❕نظر به درخواست شما بزرگواران ، کار انتقال پرسش و پاسخ ها از تلگرام به ایتا توسط یکی از دوستان در حال انجام است . عزیزانی که تمایل دارند می توانند عضو کانال #آرشیو_پرسمان_اعتقادی شوند تا به پرسش و پاسخ های گذشته دسترسی داشته باشند .
#آرشیو پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht
💠قابل توجه کاربران گرامی ؛
❕اکثر شبهاتی که توسط کانال ها و جریان های معاند مطرح می شود در گذشته مورد پاسخ گویی ما قرار گرفته است . کانال های معاند از آنجایی که در شبهه افکنی به بن بست رسیده اند ، پیوسته شبهات تکراری را در کانال های خود باز نشر می کنند ، لذا ما هم تصمیم گرفتیم با یاد آوری پاسخ های گذشته بیش از پیش آنها را رسوا کنیم .
👌البته بر خلاف آنان که همواره با الفاظی توهین آمیز از ما یاد می کنند ، ما در پاسخ گویی سعی کرده ایم که نقدهایی مودبانه داشته باشیم .
🙏با ما همراه باشید .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ازدواج_با_نژادهایی_خاص
#پرسش
❔در ادامه #توهین شیعه به مردمان جهان اینبار نوبت رسیده به اقوامی دیگر ؛
❕ عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن موسى بن جعفر، عن عمرو بن سعيد، عن محمد بن عبد الله الهاشمي، عن أحمد بن يوسف، عن علي بن داود الحداد، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: لا تناكحوا الزنج والخزر فإن لهم أرحاما تدل على غير الوفاء قال: والهند والسند والقند ليس فيهم نجيب يعني القندهار.
ترجمه✍ علی بن داود می گوید :امام صادق فرمود : با زنان زنج ( گروهی از سوادانی ها ) و خزر ازدواج نکنید چرا که رحم آنان نشانگر عدم وفای به پیمان هست . و حضرت فرمود با هندیان و اهل سند (پاکستان) و قندهار(افغانستان) ازدواج نکنید زیرا آنها #نجیب نیستند .
📙 کتاب : الفروع من الكافي نویسنده : الكليني ج : 5 ص : 352
💠#پاسخ💠
👌یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را #نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی #گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶#حجرات 13
🔷پیامبر #گرامی فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به #تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
👌بنابراین #مضمون آنچه در پرسش آمده است ، چون با این اصل مسلم قرآنی برابری ندارد ، قابل قبول نمی باشد .
❕از سوی دیگر ملاک در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه که بگوییم طرف مقابل اگر از نژاد #پستی باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود:
« با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد»
📚الکافی ج5 ص323
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر کسی به #خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76
❕در سند روایت فوق که مورد #تمسک شبهه افکن قرار گرفت ، فردی به نام سهل بن زیاد آدمی قرار دارد که نجاشی در مورد او میگوید ؛
« در حدیث #ضعیف است و به روایات او اعتماد نمیشود و او اهل غلو و کذب بوده است»
📚رجال نجاشی ص185
❕لذا علامه #مجلسی در ذیل حدیث مذکور می نویسد ؛
« بنابر مشهور این حدیث ضعیف است »
📚مراه العقول ج 20 ص 56
👌به فرض که روایت فوق #صحیح باشد گفتنی است ؛
❕این روایت و روایاتی به مضمون آن که از ازدواج کردن با مردمانی نهی می کند ، ناظر به موقعیت زمانی و مکانی #صدور آن است .
❕مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با اقوامی بیان کردند ، کسانی که #منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، نهی #مذکور را بیان داشتند .
👌بی شک در زمان کنونی که مردمان قومیت ها و نژاد های فوق تحت سایه تعالیم اسلام به رشد فکری و فرهنگی و اعتقادی #مناسب رسیده اند ، روایات نهی کننده برای آنها مصداق ندارد و ازدواج کردن با آنها بی اشکال است .
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#آب_پاشیدن_بر_خورشید
#پرسش
❔شيعيان ميگويند کلمه #باقر يعنى شكافنده علمها
❗️امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»
منبع: فروع كافى ج ٣ ص ٢
💥 قضاوت با خردمندان
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ کلینی در کافی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛
«هر روز كه خورشيد طلوع مى كند چهار فرشته همراه آن هستند فرشته اى (خطاب به انسانها) ندا مى دهد ؛ اى صاحب نيكى وظيفه خود را انجام ده و بشارت بر تو باد، و فرشته اى صدا مى زند اى صاحب بدى خوددارى كن و دست نگه دار، و فرشته اى (به ثروتمندان) ندا مى دهد انفاق كنيد تا اموال شما برقرار بماند و به سراغ امساك برويد تا اموالتان تلف شود، و فرشته اى آب بر خورشيد مى پاشد و اگر چنين نبود زمين #شعله ور مى شد»
📚الکافی ج 4 ص 42
❕این روایت به صورت #مرسل نقل شده است و تمام راویان آن مشخص نیست . در سند آن آمده است « عن رجل » « روایت را از مردی نقل کردم » .
👌روشن است که این تعبیر نشان دهنده #ضعف سندی روایت است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می گوید ؛
« این روایت از حیث سندی #مرسل ( و ضعیف ) است »
📚مراه العقول ص 171
❕البته متن روایت مطلبی #شاذ و غیر قابل قبول ندارد .
🔹تعبیر آب پاشیدن بر خورشید تعبیری کنایه ای است که مانند آن در محاورات روزه مره ما #هزاران تعبیر وجود دارد .
👌برخی از علما در #توضیح فراز مذکور می نویسند ؛
« ممكن است منظور از پاشيدن آب بر خورشيد اين باشد كه بادها و بخارهايى از دريا برمى خيزد و حرارت خورشيد را بر زمين #تعديل مى كند »
📚پیام امام امیر المومنین ج 15 ص 659
❕علامه مجلسی در توضیح می نویسد ؛
« بسا باشد که آب پاشى كنايه از پراكندگى اجزاء آب است در هوا به سبب جوي ها و درياها و چاه ها و و غیر آنها که اگر اينها نباشند تاثیر #گرما در هوا و زمین و بدن ها و درختان و گیاهان بيشتر می باشد »
📚بحار الانوار ج 55 ص 144
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman