👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
❕او در صدد است که پیدایش پدیده ها را از طریق عوامل طبیعی و جهش و فرگشت و مانند آن توجیه کند و تاثیر و وجود خداوند را منتفی بداند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3323
👌و در ذیل نیز مفصلا توضیح داده ایم که امکان پیدایش مجموعه ای از پدیده ها با قوانین منظم و منسجم ، به صورتی تصادفی غیر ممکن و غیر قابل قبول است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/912
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
❕او در این کلیپ نقش خداوند و دعا کردن در رفع مشکلات و مثلا رفع ویروس کرونا را به چالش می کشد و در این مسیر به نقد سخنان عبدالکریم سروش نا آگاه پرداخته است ، در ذیل در مورد مساله مورد اشکال او ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2502
#نقدی_بر_سخنان_رییس_جمهور_در_مورد_صلح_امام_حسن_ع
🤔#پرسش
❔مطلب زير بخشي از سخنان اقاي دکتر حسن روحاني هست که در تاريخ چهارشنبه 23 مهر 1399 به نقل از ايشان در پايگان اطلاع رساني رياست جمهوري بارگزاري شده است.
"وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظمالناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح میخواهند و وقتی مردم این را میخواهند صلح را انتخاب میکنم.... به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم. "
https://www.alef.ir/news/3990727001.html
💠#پاسخ💠
👌مطابق تصریحات روشن و قطعی امام حسن ع ، علت صلح ایشان با معاویه ملعون ، تنها کمی یار و یاور بوده است نه آنکه بگویند چون اکثر مردم طالب صلح بودند ، من هم صلح کردم . لذا امام ع بارها می فرمود که اگر یارانی بر علیه معاویه داشتم ، در نبرد با او درنگ نمی کردم .
❕امام ع در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود ؛
« من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ام. آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند. »
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 291 _ بحار الانوار ج 44 ص 147
👌و می فرمود ؛
«در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما معاویه به هیچ یک از وعده هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم. به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد. هم اکنون گویى به چشم خود مى بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت». آنگاه امام ع افزود ؛
«اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى مى کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذارنمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....».
📚جلاء العیون ، مجلسی ، ص 434
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« در آن موقعى كه امام حسن عليه السّلام با معاويه اجتماع كرده بود بر فراز منبر رفت و پس از اينكه حمد و ثناى خدا را بجاى آورد فرمود ؛
❕ايها الناس! معاويه گمان ميكند من او را لايق مقام خلافت ميدانم، و خويشتن را براى اين مقام برازنده نميدانم، در صورتى كه معاويه دروغ ميگويد ... بخدا قسم ميخورم اگر مردم با من بيعت ميكردند و از من اطاعت و مرا يارى مى نمودند آسمان قطرات باران خود را براى آنان فرو ميريخت و زمين بركات خود را براى ايشان خارج مى نمود. اى معاويه! براى چه به مقام خلافت طمع نمودى!؟ در صورتى كه پيغمبر اعظم اسلام فرموده: هيچ امتى هرگز مردى را كه از وى عالمتر وجود داشته باشد امير خود قرار نميدهد مگر اينكه وضع آنان رو به انحطاط خواهد رفت تا اينكه آن امت به قهقرا برگردند و به ملت گوساله پرستان ملحق شوند.و حال آنكه بنى اسرائيل حضرت هارون را از دست دادند و در اطراف گوساله گرد آمدند، در صورتى كه آنان ميدانستند هارون خليفه حضرت موسى است.
❕ اين امت هم على بن ابي طالب را از دست دادند، در صورتى كه شنيدند پيامبر به حضرت على بن ابى طالب ميفرمود: تو براى من نظير هارون هستى براى موسى، با اين تفاوت كه پيامبرى بعد از من نخواهد بود.پيغمبر اكرم نيز از دست قوم خود فرار كرد، در صورتى كه آنان را به سوى خدا دعوت ميكرد تا اينكه بجانب غار فرار نمود. اگر پيامبر خدا يارانى ميداشت از دست ايشان فرار نميكرد.
👈 اى معاويه! اگر من هم يارانى ميداشتم با تو صلح و سازش نمى كردم. 👉
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 289 _ کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 938
👌و می فرمود ؛
«به درستى كه معاويه با من منازعه كرد در امرى كه مخصوص من بود، و من سزاوار آن بودم، چون ياورى نيافتم دست از آن برداشتم ...»
📚منتهی الامال ، ج 1 ص 547
👇ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال رییس جمهور روحانی ، به یک نقلی استناد کرده است که امام حسن ع فرمود اند که چون اکثریت قاطع جامعه طالب صلح بودند ، من صلح کردم ، نقلی مورد استناد او در کتاب الاخبار الطوال دینوری آمده است که او می گوید ؛
« گويند نخستين كس كه به ديدار امام حسن آمد و بر آنچه پيش آمده بود اعتراض كرد و حضرت را به بازگشت به جنگ فراخواند حجر بن عدى بود كه گفت « اى پسر رسول خدا دوست داشتم پيش از آنكه اين اتفاق را ببينم مرده بودم ، شما ما را از عدل و دادگرى به جور در آوردى و ما حقى را كه در آن بوديم رها كرديم و به باطل در آمديم كه همواره از آن مى گريختيم و خود را خوار و زبون ساختيم و پستى را كه شايسته ما نيست پذيرفتيم » .
❕سخن حجر بر امام حسن ( ع ) دشوار آمد و به او فرمود ؛
👌 « من ديدم ميل و رغبت بيشتر مردم بر صلح است و جنگ را خوش نمى دارند و دوست نمى دارم آنان را به كارى كه ناخوش دارند مجبور كنم و براى اين صلح كردم كه شيعيان مخصوص ما از كشته شدن محفوظ بمانند و مصلحت ديدم اين جنگها را به هنگام ديگرى موكول كنم و خداوند متعال را هر روز شانى است » .
❕حجر از حضور امام حسن بيرون آمد و با عبيدة بن عمرو نزد امام حسين رفتند و گفتند « اى ابا عبد الله ، خوارى را در برابر عزت خريديد و چيز اندك را پذيرفتيد و چيز فراوان را رها كرديد ، فقط امروز پيشنهاد ما را بپذير و سپس تمام روزگار با ما مخالفت كن ، حسن ( ع ) و عقيده اش را درباره صلح رها كن ، شيعيان خود را از مردم كوفه و ديگر نواحى جمع كن و من و اين دوستم را به سرپرستى مقدمه لشكر بگمار تا بدون اينكه پسر هند متوجه باشد ناگاه او را با شمشيرها فروكوبيم » امام حسين فرمود « ما بيعت كرده و پيمان بستهايم و راهى براى شكستن بيعت ما نيست » .
📚ترجمه الاخبار الطوال ، ص 267
❕این نقل از چند جهت با اشکالات متعددی مواجه است ؛
1⃣ناقل این جریان و صاحب کتاب الاخبار الطوال ، احمد بن داود الدینوری است که از علمای اهلسنت است ، نقل چنین کسی که خود از طرفداران معاویه است ، نمی تواند قابل اعتماد باشد .
📚قاموس الرجال ج 1 ص 464
2⃣دینوری برای این سخن خود ، هیچ گونه سندی ارائه نمی کند ، روشن است که نقل بدون سند ، خصوصا آنگاهی که خلاف مسلمات تاریخی و روایات متعدد شیعه باشد ، ضعیف بوده و قابل اعتماد نمی باشد .
3⃣مطابق این نقل ، حجر بن عدی از صلح راضی نبوده است و بر امام حسن ع اعتراض کرده و حتی امام حسین ع را دعوت کرده که بر خلاف دستور امام حسن ع رفتار کند و صلح را بشکند ❗️در حالی که چنین رفتاری از شان حجر بن عدی به دور است ❕او چنان شان و مقامی داشته است که طبق تصریح شیخ طوسی از ابدال محسوب می شده است ، یعنی از کسانی که نزد خداوند جایگاه والایی و مثال زدنی دارند ؛
📚رجال طوسی ص 60
❕علمای اهلسنت نیز او را دنيا گريز ، زاهد، نمازگزار ، و اهل روزه داری بسیار ، و سلحشورو رزم آور ، و با شرافت و كرامت و درستكار و مستجاب الدعوه معرفی می کنند که از یاران خاص علی ع بوده است ؛
📚 سير أعلام النّبلاء: ج 3 ص 463 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 531، تاريخ دمشق: ج 12 ص 212، البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ الاستيعاب: ج 1 ص 391 _ اسد الغابة: ج 1 ص 698 _ الطبقات الکبری ، ج 6 ص 217
❕قابل پذیرش نیست که حجر بن عدی با این مقام و جایگاه به امام حسن ع اعتراض کند و امام حسین ع را بر علیه امام حسن ع بشوراند .
4⃣از این گذشته ، این که امام حسن ع بخواهد تنها اکثریت را ملاک قرار دهد ، حتی اگر خواسته آنان خلاف حکم خداوند باشد ، با عصمت ایشان همخوانی ندارد ، اکثریتی که طالب حکومت معاویه باشند ، همان اکثریت فاسد هستند که قرآن اطاعت و همراهی با آنان را اجازه نمی دهد . نكوهشهايى كه در آيات متعددى از قرآن از اكثريت شده شاهد این سخن است . در آیات متعددی می خوانیم ؛
« ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند » (بقره- 243). « ولى اكثر مردم نمى دانند" (اعراف- 187). « ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند" (هود- 17). « اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى آورند" (يوسف- 103 « اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند » (اسراء- 89). « اگر از اكثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى سازند »(انعام- 116).
❕بنابراین ، قابل پذیرش نیست که امام حسن ع خلاف حکم قرآن عمل کند و به صرف آنکه اکثریت مردم حکومت معاویه را دوست داشتند ، حکومت را به معاویه تقدیم کنند و با او صلح کند .
👌اگر امام حسن ع با معاویه صلح کرد نه به خاطر خواسته اکثریت فاسد ، بلکه به خاطر نداشتن ، یار و نیروی لازم بوده است ، چنان که در روایات فوق الذکر ، امام حسن ع بارها ، به این نکته تصریح کردند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#نقد_زئوس
👌زئوس در این کلیپ در صدد است تا مسلمین را از روزه داری نهی کند با این ادعا که روزه برای جسم و جان ضرر دارد ❗️در ذیل پاسخش را داده ایم و فوائد اخلاقی و بهداشتی روزه داری را تبیین کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324
👌و در ذیل نیز در مورد کسی که احتمال می دهد روزه برای بدنش ضرر دارد و تکلیف او در این هنگام توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3326
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#نقد_زئوس
👌زئوس در این کلیپ انتقاداتی به سخنان رهبر انقلاب وارد می کند که فرموده بودند ، دشمنان از اجنه برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کنند ، در ذیل در این رابطه و وجود جن ، توضیحات مفصلی دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2031
❕او در دروغگویی دیگری می گوید مسلمین معتقدند که بیماری واگیر به خودی خود وجود ندارد و این اجنه هستند که بیماری واگیر را منتشر می کنند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2317
❕او برای اثبات ادعای خود به روایتی استناد می کند که فرمودند ، شیطان بر قسمت شکسته ظرف می نشیند ، لذا از آن محل آب ننوشید و می گوید بر اساس این روایت ، مسلمین معتقدند که شیطان و جن هستند که ویروس ها و میکروب ها را منتشر می کنند .
❕در حالی که او توجه ندارد که شیطان در لغت عرب ، به هر موجود موذی که به دیگری ضرر و نقص می رساند ،خواه انسان باشد خواه غیر انسان ، اطلاق می شود ؛
📚لسان العرب ، ج 13 ص 238
❕بنابراین به میکروب و ویروس نیز ، شیطان گفته می شود زیرا به دیگران ، آسیب و ضرر می رساند ، لذا در تفسیر نمونه می خوانیم ؛
«كلمه شيطان از ماده « شطن » گرفته شده، و « شاطن » به معنى « خبيث و پست » آمده است و شيطان به موجود سركش و متمرد اطلاق مىشود، اعم از انسان و يا جن و يا جنبندگان ديگر ....شيطان به هر موجود موذى و منحرف كننده و طاغى و سركش، خواه انسانى يا غير انسانى مى گويند ...علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر ميكربها نيز اطلاق شده است .
❕به عنوان نمونه امير مؤمنان ع مى فرمايد ؛
« از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا شيطان بر روى دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مى نشيند »و نيز امام صادق ع مى فرمايد ؛
« از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن شيطانها است »
📚الکافی ج 6 ص 38۵
👌از قول پيامبر اسلام ص مى خوانيم ؛
« موهاى شارب (سبيل) خويش را بلند مگذاريد، زيرا شيطان آن را محيط امن براى زندگى خويش قرار مى دهد، و در آنجا پنهان مى گردد »
👌 به اين ترتيب روشن شد كه يكى از معانى شيطان ميكربهاى زيان بخش و مضر است.
❕ولى بديهى است منظور اين نيست كه شيطان در همه جا به اين معنى باشد، بلكه منظور اين است كه شيطان معانى مختلفى دارد، كه يكى از مصداقهاى روشن آن ابليس و لشكريان و اعوان او است و مصداق ديگر آن انسانهاى مفسد و منحرف كننده، و احيانا در پاره اى از موارد به معنى ميكربهاى موذى آمده است (دقت كنيد).
📚تفسیر نمونه ، ج 1 ص 191
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#ثواب_زیارت_امام_ع_در_زمان_حیات
🤔#پرسش
❔ببخشید این همه روایت در فضیلت زیارت ائمه پس از شهادتشون داریم ایا روایتی صحیح هم داریم هر کس ائمه رو در زمان حیات شان و قبل از شهادتشان زیارت کنن فلان پاداش را به دست میاورد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با زیارت قبور ائمه ، پس از شهادتشان و فلسفه آن ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1355
❕حال در پاسخ به پرسش مطرح شده ، گفتنی است ؛
👌از آن جا كه پيوند با پيامبر خدا و خاندان پاك او، بيشترين نقش را در سعادت و خوشبختى انسان در دنيا و آخرت دارد، زيارت كردن آنان در حياتشان نیز ، مورد تاکید و توصیه فراوان ، قرار گرفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »« اى كسانى كه ايمان آورده ايد شکیبا باشید و ایستادگی کنید و مرابطه داشته باشید » ( آل عمران 200 )
👌در روایات متعددی ، مقصود از « مرابطه » ، ارتباط و پیوند داشتن با امام علیه السلام ، معرفی شده است ، چنان که امام صادق عليه السلام درباره آيه مذکور فرمود ؛
« در انجام فرايض شكيبا باشيد و در برابر مصيبتها ايستادگى كنيد و با امامان عليهم السلام پيوند برقرار كنيد. »
📚الکافی ج 2 ص 81
❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز ، تاکید شده است ؛
📚البرهان ، فی تفسیر القرآن ، ج 1 ص 730
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرکس می خواهد به من توسل کند و من شفاعت او را روز قیامت کنم ، با اهلبیتم ارتباط برقرار کند و سرور و شادی را بر آنان وارد کند »
📚امالی صدوق ، ص 379 _ امالی طوسی ، ص 424
👌امام صادق ع فرمود ؛
« هرکس با ما ارتباط داشته باشد ، گویی با رسول خدا ارتباط داشته و هرکس با رسول خدا ارتباط داشته باشد ، گویی با خداوند ارتباط دارد »
📚المحاسن ، ج 1 ص 62
❕در نقل دیگر آمده است که امام حسين عليه السلام از جدّش پيامبر خدا پرسيد ؛ « پدر جان! كسى كه شما را زيارت كند، چه [پاداشى] خواهد داشت؟ پیامبر گرامی ، در پاسخ فرمود ؛
« پسركم! هر كه زنده و مُرده من يا پدرت يا برادرت يا تو را زيارت كند، بر من است كه در روز قيامت، ديدارش كنم و او را از گناهانش نجات دهم. »
📚الکافی ج 4 ص 548
❕امام باقر عليه السّلام فرمود ؛
« حجّ تمام، ديدار با امام است. »
📚الفقیه ج 2 ص 578
❕ امام صادق عليه السّلام فرمود ؛
« هرگاه يكى از شما به حج رود، بايد حجّ خود را با ديدار ما به پايان بَرَد؛ چرا كه اين (ديدار با امام)، براى كامل شدن حجّ است. »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 262
❕سَدير می گوید ؛
« درحالى كه امام باقر عليه السّلام به خانه خدا وارد مى شد و من بيرون مى آمدم، دست مرا گرفت، سپس رو به كعبه كرد و فرمود ؛ اى سدير! همانا مردم، مأمور شده اند كه نزد اين سنگها آمده، طواف كنند، سپس نزد ما بيايند و همبستگى و ولايتشان را با ما اعلام كنند». و اين، همان گفته خداوند است: (من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان آورَد و عمل صالح انجام دهد و آنگاه، هدايت شود). امام عليه السّلام در اينجا، اشاره به سينه اش كرد [و افزود]: «به سوى ولايت ما».
📚الکافی ج 1 ص 392
👌و فرمود ؛
« سزاوار است مردم، اين خانه را زيارت كنند و بزرگ بدارند؛ چرا كه خداوند، آن را بزرگ داشته است. و سزاوار است هرجا كه هستيم، به ديدار ما بيايند. ما راهنمايان [مردم] به سوى خداونديم. »
📚الکافی ج 4 ص 549
❕در نقل دیگری پيامبر گرامی به امام على فرمود ؛
« اى على! هر كه مرا در زندگى ام يا پس از مرگم زيارت كند، يا تو را در زندگى ات يا پس از مرگت زيارت كند، يا دو پسرت را در زمان حياتشان يا پس از مرگشان زيارت كند، برايش ضمانت مى كنم كه در روز قيامت، او را از هراسها و سختى هاى آن، نجات دهم و با خودم هم درجه اش گردانم. »
📚الكافي ج 4 ص 579 _ كامل الزيارات ، ص 40
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند دروغگو ، مدعی است که شیعه می گوید امام زمان ع در سرداب سامراء پنهان شده است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3327
❕در رابطه با فلسفه عریضه نوشتن در چاه جمکران نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3328
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛
1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200
2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201
3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202
4⃣امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد
در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از #امام_حسن_عسكرى در مورد رفتار با #كردها سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ما در رابطه با وجه تقدس سرداب سامراء گفتیم ؛
❕« اين سرداب براى شيعيان اهل بيت عليهم السّلام از آن جهت مقدّس شمرده شده است كه امام زمان و پدر و جدّش عليهم السّلام در آن سرداب به سر برده و عبادت به جاى آورده اند و از همان #مكان نيز حضرت مهدى عليه السّلام غايب شده است . »
📚بحار الانوار ج 99 ص 81
?h💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3327
❕حال معاند دروغگو مدعی شده است که شیخ عباس قمی گفته است که امام زمان ع در زمان غیبت ، در وسط سرداب است ، یک دروغ واضح و آشکار که در هیچ کجای مفاتیح الجنان چنین جمله ای نیست .
👌این ، نشان می دهد این جماعت برای رسیدن به خواسته های خود ، از هیچ دروغ و تهمتی ابا ندارند ، در حالی که شیخ عباس قمی ، صراحتا تصریح می کند که ارتباط سرداب با امام زمان ع از این جهت است که ایشان از سرداب به غیبت رفتند ، نه آنکه در زمان غیبت در سرداب باشند ، چنان که می گوید ؛
« پس برو به نزد سرداب غیبت آن حضرت و میان دو در بایست و درها را به دست خود بگیر و تنحنح کن ، مانند کسی که رخصت داخل شدن طلبد ...»
📚کلیات مفاتیح الجنان ص 529
❕شیخ عباس قمی در کتاب دیگرش ، به روشنی این نسبتی که برخی به شیعه می دهند که امام زمان ع در زمان غیبت ، در سرداب به سر می برد و از همانجا نیز ، ظهور می کند ، یک دروغ و افتراء به شیعه دانسته که هیچ شیعه ای چنین اعتقادی ندارد و می گوید ؛
« كافه علماى اهل سنت به معاشر اماميه در كتب خود نسبت مى دهند كه ايشان معتقدند ؛ حضرت صاحب الامر عليه السلام در كودكى داخل آن سرداب شد و مادرش نرجس خاتون ايستاده و نگاه مى كرد، تا از نظرش غايب شد. و مقام آن حضرت تاكنون در آنجاست و احدى در طول اين مدت آن جناب را نديده و در آنجا باقى است، تا از آنجا بيرون آيد و دنيا را پر از عدل و داد گرداند.
👈و شيخ ما علامه نورى، طاب ثراه، در چند سال قبل در رساله كشف الاستار، كه در جواب ابن آلوسى بغدادى است، بر اصل ولادت حضرت حجةبن الحسن عليه السلام مكشوف داشته كه تمام آنچه نسبت مى دهند به ما در اين مقام، افتراست و در كتب ما اثرى از هيچيك از اينها نيست، هركس خواست به آن كتاب شريف رجوع نمايد 👉
📚هدیه الزائرین و بهجه الناظرین ، شیخ عباس قمی ، ص 97
❕ملحد دروغگو ، در یک دروغ و تهمتی ، دیگر ، مدعی شده است که قضیه بنای مسجد جمکران در خواب محقق شده است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/41
👌قرآن به زیبایی ، عاقبت چنین افرادی را که با دروغ و تهمت ، در صدد گمراه کردن افراد هستند ، به تصویر کشیده و می فرماید ؛
«وَ لَيَحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالًا مَعَ أَثْقالِهِمْ وَ لَيُسْئَلُنَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَمَّا كانُوا يَفْتَرُونَ» « آنها بار سنگين گناهان خويش را بر دوش مى کشند و همچنين بارهاى سنگين ديگرى را علاوه بر بارهاى سنگين خويش ( گناهان کسانی که گمراهشان کرده اند ) و روز قيامت به يقين از تهمتهايى كه مى بستند سؤال خواهند شد» ( عنکبوت 13)
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد دروغگو مدعی شده است که امام صادق ع فرزندش اسماعیل را جانشین خود کرد و وصیت کرد که پس از من هر چه احتیاج دارید از اسماعیل بخواهید ، زیرا او امام این امت ، بعد از من است .
👌این مضمون که او به امام صادق ع نسبت می دهد ، کذب محض است و در هیچ نقلی نیامده است ، بلکه چنان که در گذشته توضیح دادیم ، امام صادق ع بارها تصریح کردند که امام کاظم ع امام است نه اسماعیل ، تا برای کسانی که این توهم پیش آمده بود که فرزند بزرگتر یعنی اسماعیل امام است ، دفع توهم و شبهه کند ، در ذیل بخوانید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2916
❕معاند نقلی از کتاب غیبت شیخ طوسی مورد استناد قرار داده است که امام هادی ع می گوید ؛
« برای خداوند در مورد اسماعیل بداء حاصل شد ، بعد از آنکه امام صادق ع به او راهنمایی کرد و او را نصب کرد » « بدا له فی اسماعیل بعد ما دل علیه ابو عبد الله و نصبه »
❕در نمایه بالا ، توضیح داده ام که بداء وقتی به خداوند نسبت داده می شود به معنای « ابداء » و آشکار کردن است ، یعنی خداوند برای مردم آشکار کرد که اسماعیل امام نیست ، بلکه امام کاظم ع امام است ، و این آشکار کردن بعد از آن بود که امام صادق ع به امامت امام کاظم ع راهنمایی کرد و امام کاظم ع را به امامت نصب کرد ، بنابراین ضمیر در « دل علیه و نصبه » بازگشت می کند ، به امام کاظم ع نه اسماعیل .
❕شیخ طوسی که ناقل روایت است نیز معتقد به همین نکته بوده است و می گوید ؛ « خداوند با مرگ اسماعیل ابداء و آشکار سازی کرد که او امام نیست ، زیرا مردم گمان می کردند که اسماعیل ( چون فرزند بزرگتر ) است امام است ، وقتی او مرد ، فهمیدند این سخن صحیح نیست و قائل به امامت امام کاظم شدند » « بدا من الله فان الناس کانوا یظنون فی اسماعیل بن جعفر انه الامام بعد ابیه فلما مات علموا بطلان ذلک و تحققوا امامه موسی ع »
📚الغیبه طوسی ، ص 83
❕اگر شبهه افکن این سخن را نیز نپذیرد و اصرار داشته باشد که ضمیر در « دل علیه و نصبه » به اسماعیل بازگشت می کند ، باز هم نمی تواند مقصود خود را ثابت کند ، زیرا روایت مورد استناد او سندا ضعیف است .
👌شیخ طوسی روایت را مستقیما از سعد بن عبد الله الاشعری نقل می کند ، در حالی که سعد بن عبدالله ، متوفای سال 299 یا 301 است ؛
📚رجال نجاشی ، ص 177
👌و شیخ طوسی متولد 385 هجری و متوفای 460 هجری است .
📚موسوعه طبقات الفقهاء ، ج 5 ص 280
❕و شیخ طوسی بعد از حدود هشتاد سال از ، وفات سعد بن عبد الله الاشعری ، تازه متولد شده است ، و نمی توانسته مستقیما از او نقل روایت کند .
👌بنابراین میان این دو راویانی بوده است که ساقط شده اند و عدم ذکر راویان واسطه ، نقل مذکور را مرسل می کند که چنین روایتی در زمره روایات ضعیف سندی ، محسوب می شود که قابل اعتماد نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#بودن_فرزند_از_بیضه_چپ
🤔#پرسش
❔فلسفه ی عدم تساوی دیه ی بیضه ی چپ و راست در اسلام
🖋یکی از احکام عجیب دین اسلام،عدم تساوی دیه ی قطع بیضه ی چپ و راست است.
دلیل این عدم تساوی در حدیثی از امام صادق چنین بیان شده است: {چون فرزند از بیضه چپ به وجود می آید}
این در حالیست که این مسئله از منظر علم پزشکی واضح البطلان است!
ترجمه:
عبدالله بن سنان از امام صادق روایت میکند که گفتم: يكى از بيضههاى مردى از بين مىرود.
فرمود: اگر بيضه سمت چپ بوده باشد دو سومِ ديه کامل دارد.
گفتم: چرا؟ مگر نفرموديد اعضايى كه در بدن جفت هستند هركدام از آنها نصف ديه دارد؟!
فرمود: 👈براى اينكه فرزند از بيضه چپ به وجود مىآيد.👉
📓تهذيب الأحكام(شيخ طوسی)-ج۱۰-ص۲۵۰
🖋این حکم در قانون مجازات اسلامی کشور هم وارد شده است
💠#پاسخ💠
👌چنان که ملحد به آن اشاره کرد ، در روایات اهلبیت ع ، میان دیه دو بیضه تفاوت قائل شده اند و دیه از دست رفتن بیضه سمت راست ، یک سوم دیه کامل ، و دیه از دست رفتن بیضه سمت چپ ، دو سوم دیه کامل ، محسوب شده است ، با این دلیل که فرزند از بیضه چپ است « لان الولد من البیضه الیسری »
📚الفقیه ج 4 ص 152 _ وسائل الشیعه ، ج 29 ص 283 باب 1
❕حال ملحد اشکال کرده است که این سخن از نظر علم پزشکی واضح البطلان است ، زیرا علم پزشکی تفاوتی میان دو بیضه در تولید اسپرم قائل نیست ، حال چگونه می توان پذیرفت که اسپرم سازی و تولید فرزند ، کار بیضه چپ است ❗️❗️
👌ما به این اشکال دو پاسخ می دهیم ؛
1⃣در این شکی نیست که هر دو بیضه در تولید اسپرم موثرند ، اما چه مانعی دارد که نقش بیضه چپ در این فرآیند بیشتر از بیضه راست باشد ، به گونه ای که اگر بیضه چپ نباشد ، عمل اسپرم سازی با کندی قابل توجهی مواجه شود که احتمال تولید فرزند به کمترین احتمال برسد ❗️
👌این پاسخ در بیان علامه مجلسی ، مورد توجه قرار گرفته است ؛
📚بحار الانوار ج 57 ص 377
❕این که علم کنونی ، هنوز به نقش حساس و بیشتر ، بیضه چپ در تولید اسپرم و تولد فرزند ، واقف نگردیده است خللی به آنچه گفتیم وارد نمی کند ، چرا که معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مى شود.
❕از همه چيز نزديكتر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مى گويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مى كنيم.
👌الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى گويد ؛
«انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى كنند بدون پاسخ مى ماند».
📚خدا را چگونه بشناسیم ، ص 218
❕بنابراین ، صرف اینکه نقشی حیاتی و بیشتر ، بیضه چپ در تولد فرزند و اسپرم سازی ، هنوز مورد کشف علم پزشکی واقع نشده است ، ضرری به آنچه گفتیم وارد نمی کند و ای بسا روزی بشر با پیشرفت علم و دانش ، بتواند به این مساله دست پیدا کنند .
2⃣بیضه ها ، با اسپرمی که تولید می کنند ، هم وظیفه تولد فرزند را به انجام می رسانند و هم وظیفه شکل و صورت و بنیه صحیح و مزاج سالم دادن به فرزند را اجرایی می کنند ، چنان که شاید بتوان این نکته را این کلام ابن سینا استنباط کرد که می گوید ؛
« بيضه ها مى باشد كه وجود آن در بدن يك جنبه ضرورى دارد و يك جنبه انتفاعى؛ اما ضرورت وجود بيضه ها در بدن، توليد منى (اسپرم) ، نگه دارنده نسل مى باشد، و جنبه انتفاعى وجود آنها در بدن تماميت بخشى به شكل و مزاج نرينه و مادينه كه (دو صفت و) عارضه لازم براى همه انواع حيوانات مى باشد »
📚ترجمه قانون در طب ، ص 372
❕بنابراین ، استخوان بندی سالم و مزاج صحیح بدن ، در گرو فعالیت مناسب ، اسپرم ها است ❗️چه مانعی دارد که مقصود روایتی که می گوید فرزند از بیضه چپ است ، این باشد که تولد فرزندی با استخوان بندی و مزاجی سالم و استوار در گرو وجود ، بیضه چپ باشد ، به گونه ای که اگر بیضه چپ نباشد ، نباید توقع تولد فرزندی سالم با مزاجی رو به سلامت را انتظار کشید ❗️
👌چنان که گفتیم ، این که علم پزشکی تا کنون به این کارکرد بیضه چپ ، آگاهی تفصیلی پیدا نکرده است ، خللی به آنچه گفتیم وارد نمی کند .
❕بنابراین بر اساس پاسخ اخیر ، مقصود امام ع از این که می گوید ؛ فرزند از بیضه چپ است ، یعنی تولد فرزندی سالم با مزاجی مناسب در گرو وجود بیضه چپ است ❗️
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول ( فرحه الزهراء و عید الغدیر الثانی ) را تبریک می گوییم ؛
💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛
1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود #مستند شرعی دارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856
2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع #القلم جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و #گناه هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860
4⃣شنیدم که فردی به نام #ابولؤلؤ که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به #کاشان برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861
5⃣کسانی که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنند آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
6⃣نظر رهبر انقلاب در مورد کیفیت شادی کردن های نهم ربیع ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1618
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#کشته_شدن_عمر_در_ربیع_الاول_توضیح_بیشتر
❕تاریخ کشته شدن عمر بن خطاب ، نهم ربیع الاول است ؛
❕علاوه بر اسناد و مدارکی که در نمایه ذیل در این رابطه ارائه دادیم و روایتی که از امام هادی ع در این باره نقل کردیم که ایشان دستور به عید گرفتن و غسل روز نهم ربیع دادند و بزرگان شیعه نیز مطابق روایت مذکور فتوا دادند و روایت را پذیرفته اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
👌گروه کثیری از علماء و بزرگان شیعه ، نیز روایت مذکور را قبول کرده اند و فتوا به استحباب غسل روز نهم ربیع الاول ، یعنی روز کشته شدن عمر بن خطاب داده اند ؛
1⃣مرحوم صاحب عروه ، فتوا به استحباب غسل روز نهم ربیع می دهد ، و علمایی که بر عروه تعلیقه زده اند ، با این فتوای صاحب عروه مخالفت نکرده اند و آن را قبول کرده اند ؛
📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 371
❕علمای مذکور از قرار ذیلند ؛
👌امام خمینی _ خویی _ گلپایگانی _ مکارم شیرازی _ ( همان منبع ) _ منتظری ( العروه مع التعلیقات المنتظری ج 1 ص 358 ) _ فیاض ( تعالیق مبسوطه علی العروه الوثقی ، فیاض ، ج 2 ص 296 _ سید محسن حکیم ( مستمسک العروه ، سید محسن الحکیم ، ج 4 ص 281 _ شیخ محمد تقی آملی ( مصباح الهدی فی شرح عروه الوثقی ، ج 7 ص 94 ) _ فاضل لنکرانی ( العروه مع التعلیقات الفاضل اللنکرانی ج 1 ص 321 ) _ سید محمد صادق روحانی ( العروه الوثقی ، ج 1 ص 270 ) _ میرزا جواد تبریزی ، در تنقیح مبانی العروه ، کتاب الطهاره ، ج 7 ص 454 _ سید سیستانی در تعلیقه علی العروه الوثقی ، ج 1 ص 366
2⃣سید سبزواری در مهذب الاحکام ، ج 4 ص 293 به استحباب غسل روز نهم ربیع فتوا می دهد _ سید محمد صدر در ماوراء الفقه ، ج 1 ص 154 به استحباب غسل روز نهم ربیع ، فتوا می دهد _ و همین فتوا را سایرین هم داده اند ، کسانی چون سید گلپایگانی در هدایه العباد ج 1 ص 94 _ محمد تقی بهجت در وسیله النجاه ج 1 ص 67 _ صافی گلپایگانی در هدایه العباد ، ج 1 ص 79
3⃣سید سیستانی ، در فتوایی اجازه دست زدن در مجالسی که نهم ربیع برای اهلبیت ع برگزار می شوند را دادند ؛
📚استفتاءات ، سیستانی ، ص 585 « هل یجوز ... التصفیق فی مجالس اهل البیت مثل یوم التاسع من ربیع ... الجواب : یجوز التصفیق »
4⃣دسته ای دیگر از علماء ، روز قتل عمر بن خطاب را نهم ربیع دانسته و به روایتی که به آن اشاره کردیم ، در این مساله استدلال می کنند ؛
📚العقد النضید ، محمد بن الحسن القمی ، ص61 _ منهاج البراعه ، حبیب الله خوئی ، ج 3 ص 77 _ الشعائر الدینیه ، شیخ محمد سند ، ص 134 _ الذریعه ، آقا بزرگ تهرانی ، ج 25 ص 303 _ مستدرک سفینه البحار ، شیخ علی نمازی ، ج 5 ص 279 _ میرزای نوری ، مستدرک الوسائل ، ج 2 ص 522 _ سید هاشم بحرانی در مدینه المعاجز ج 2 ص 97 _ عبد الجلیل قزوینی در النقض ، ص 353 _ علامه عاملی بیاضی در الصراط المستقیم ، ج 3 ص 29 _ شیخ حسین آل عصفور در سداد العباد ، ص 375 و ...
💠ادامه 👇
👌ادامه 👇
5⃣مورخ بزرگ ، معاصر ، علامه سید جعفر عاملی نیز قائل است که روز قتل عمر ، در ربیع الاول واقع شده است ، نه ذی الحجه ؛
📚الصحیح من سیره الامام علی ع ج 14 ص 177
❕ایشان به زیبایی ، این مساله را از نقلهای اهلسنت اثبات می کنند و سایر نقلهای جعلی اهلسنت که مدعی اند ، عمر در ماه ذی الحجه از دنیا رفته است را به چالش می کشد به این بیان ؛
👌مطابق آنچه علمای اهلسنت نقل می کنند ، عمر بن خطاب در هشت روزی که از ماه جمادی الاخر ، باقی مانده بود ، در سال 13 هجری ، خلافت را به دست گرفت ؛
📚المستدرك للحاكم ج 3 ص 238 و 63 و تاريخ الخلفاء (ط دار الجيل بيروت) ص 153 عن الحاكم، و الطبقات الكبرى لابن سعد ج 3 ص 49 و 274 و التعديل و التجريح للباجي ج 3 ص 1054 و البداية و النهاية ج 5 ص 345 و ج 7 ص 22 و إمتاع الأسماع ج 6 ص 315 و السيرة النبوية لابن كثير ج 4 ص 638 و تاريخ المدينة لابن شبة ج 2 ص 673 و تاريخ مدينة دمشق ج 4 ص 298 و ج 44 ص 14 و 392 و راجع ج 30 ص 13 و 450 و 451 و 452 و عمدة القاري ج 7 ص 142
❕یعقوبی و دیگران تصریح می کنند که مدت خلافت عمر ، ده سال و هشت ماه بوده است ؛
📚تاريخ اليعقوبي (ط دار الفكر- بيروت سنة 1375 ه) ج 2 ص 111 و (ط دار صادر) ج 2 ص 159 _ الفايق في غريب الحديث للزمخشري ج 2 ص 28 و تاريخ مدينة دمشق ج 44 ص 13 و كتاب المحبر للبغدادي ص 13.
👌این سخن گواه بر آن است که عمر بعد از گذشتن دو ماه از ماه ذی الحجه مرده است ، یعنی در ماه ربیع الاول .
❕همینطور ، علامه سید جعفر ، با مقایسه مدت خلافت ابوبکر و خلافت عمر ، بر اساس منابع اهلسنت ، ثابت می کند که مرگ عمر در ماه ذی الحجه نبوده است بلکه در ماه ربیع الاول بوده است که جهت دیدن تفصیل بحث ایشان رجوع کنید ؛
📚الصحیح من سیره الامام علی ع ، ج 14 ص 181 به بعد
6⃣دیدیم که روایت شیعه و اقوال علمای شیعه ، گواه بر قتل عمر بن خطاب در روز نهم ربیع الاول است ، در مقابل این قول ، سخن علمای اهلسنت است که می گویند ، عمر در ماه ذی الحجه مرده است ، برخی از علمای شیعه نیز مطابق قول اهلسنت ، سخن گفته اند ، ما ماموریم در هنگام تعارض اقوال ، قولی را که در مخالفت با اهلسنت است ، یعنی نهم ربیع را اخذ کنیم ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
7⃣روایتی که خبر از مرگ عمر در روز نهم ربیع می دهد ، اگر سندا ضعیف هم باشد ، با عمل بزرگان مذهب به آن ، ضعف سندی اش جبران می شود و از این جنبه نیز اشکالی نمی توان به روایت گرفت ، چنان که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043
8⃣از سوی دیگر ، روایت مذکور ، خبر از ثواب مضاعف ، نیکی کردن و عبادت در روز نهم ربیع و عید گرفتن آن می دهد ، با توجه به این نکته می گوییم ؛
❕در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ع ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت به آن روایت عمل کند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم»
📚ثواب الاعمال ص160 _ وسائل الشیعه ج1 ص80
🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
❕بنابراین ، عملکرد کسانی که با تضعیف سندی روایت مذکور در صدد هستند که روایت مذکور و اعمالی که در آن روز توصیه به انجام آن شده است را زیر سوال ببرند ، قدم در مسیر ناصوابی گذاشته اند که این روش آنان ، مطابق با فرامین اهلبیت ع نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌سه پرسش و پاسخ در مورد کوروش به مناسبت 7 آبان ؛
1⃣آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1337
2⃣آیا واقعا کوروش همان ذی القرنین قرآن است ❗️به چه دلیلی ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2161
3⃣در مورد مطلبی که برای ذوالقرنین بزرگواری فرموده بودید من یک سخنرانی بسیار جالب از آقای رائفی پور شنیده بودم که ذوالقرنین رو به آقا امام #زمان نسبت داده بودند ❕❕
❔مصداق هایی هم که آورده بودن خیلی منطقی به نظر میرسید من در مورد خود ایشون و طرز فکرشون بحث و نظری ندارم ولی در این مورد خیلی #منطقی تر به نظر میرسید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2165
4⃣زمانی که جبرئیل با محمد (ص) گفت بخوان و ایشان در پاسخ گفت خواندن و نوشتن نمیدانم،هزار و اندی سال پیش از آن کوروش منشور حقوق بشر را نوشته بود ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3329
❕توییتی از یک مفت خور به نام دهباشی منتشر شده است که می گوید خانه های حجاز در صدر اسلام درب نداشته است و قضیه آتش گرفتن درب و مسمار و پهلوی شکسته و ... هم دروغ است ، در ذیل پاسخ این اشکالش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2334
❕می گوید علی ع به خلفاء مشورت می داده است ، این یعنی مشکلی بین علی ع و خلفاء نبوده است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3106
❕در دروغگویی دیگری می گوید علی ع تحت فرمان خلفا به میدان جهاد می رفته است ، این سخنش کذب محض است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2992
❕او انگیزه خود را از گفتن تمام این خزعبلات ، وحدت شیعه و سنی می داند ، در حالی که وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید و مسلمات تاریخی و مذهبی نیست ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2972
❕وحدت به معنای حسن معاشرت و حسن رفتار ، علی رغم تمام اختلافات و ید واحده شدن در برابر دشمنان قسم خورده است ، نه چیز دیگر ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415
❕شبهات مربوط به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1801
#توهم_تناقض_در_قرآن_در_مورد_سرنوشت_نهایی_پیامبر_اسلام
🤔#پرسش
❔تناقضگویی دیگری در اسلام: محمد٬ خود را شفیع بندگان در قیامت معرفی میکند٬ در حالی که در قرآن (احقاف/۹) به صراحت اقرار میکند که حتی خبر ندارد در آخرت جزو رستگاران است یا خیر!
🖋 محمد در آیه ۹ سوره احقاف به صراحت اعتراف میکند که نمیداند در آخرت با وی چگونه رفتار میشود! ← [وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ ← نمی دانم با من و شما (در دنیا و آخرت) چه خواهد شد]. این در حالیست که در آیهی ۵ سوره ضحی٬ خود را جزو رستگاران و شفیعان مردم در قیامت معرفی میکند! ← [وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ← و پروردگارت به زودى به تو (مقام شفاعت) میبخشد و خشنود میشوى] ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آیه ای که مورد استناد معاند قرار گرفته است ، این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« بگو: من پيامبر نوظهورى نيستم، و نمى دانم خداوند با من و با شما چه خواهد كرد؟من تنها از چيزى پيروى مى كنم كه بر من وحى مى شود، و جز بيم دهنده آشكارى نيستم. » ( احقاف 9)
👌اين جمله هاى كوتاه و پرمعنى، پاسخى است به بسيارى از ايرادات مشركان، از جمله اينكه گاه از بعثت پيامبر ص به عنوان اينكه يك بشر چگونه ممكن است با خدا ارتباط پيدا كند تعجب مى كردند.گاه مى گفتند: چرا او غذا مى خورد و در كوچه و بازار راه مى رود؟گاه تقاضاى معجزات عجيب و غريب داشتند، و هر يك تمنايى مى نمودند. گاه انتظار داشتند كه پيامبر ص كانونى از علم غيب باشد و همه حوادث آينده را براى آنها بازگو كند. و بالآخره گاه از اينكه او دعوت به توحيد و يگانگى معبود مى كند تعجب مى کردند.اين آيه اشاره اى اجمالى به پاسخ همه اين گفتگوها و بهانه جوئي ها است.
👌مى گويد ، من نخستين پيامبر نيستم كه دعوت به توحيد كرده ام، پيش از من پيامبران زيادى آمدند كه همه آنها از جنس بشر بودند، لباس مى پوشيدند و غذا مى خوردند، هيچيك از آنها مدعى علم غيب مطلق نبود، بلكه مى گفتند ما از حوادث غيب آن مقدار مى دانيم كه خدا به ما تعليم داده است.و هيچيك از آنها در برابر « معجزات اقتراحى » و پيشنهادهاى هوس آلود مردم تسليم نشدند.تا همگان بدانند پيامبر ص نيز بنده اى است از بندگان خدا، علم و قدرت او نيز محدود است به آنچه خدا مى خواهد، علم و قدرت مطلق تنها از آن پروردگار است، اينها واقعيتهايى است كه مى بايست مردم بدانند تا به ايرادهاى نابجا پايان دهند. اينها همه به دنبال بحثى است كه در آيات قبل آمد كه گاه پيامبر ص را به سحر متهم مى ساختند، و گاه به افتراء، كه سرچشمه اين نسبتهاى ناروا نيز همان توهماتى بودند كه با اين آيه به آن پاسخ گفته شد.
📚تفسیر نمونه ، ج 21 ص 310
❕ از اينجا روشن مى شود كه مفاد اين آيه با آيات ديگرى كه نشان مى دهد پيامبر ص از غيب آگاهى دارد، مانند آنچه در سوره فتح در باره فتح مكه، و ورود در مسجد الحرام آمده (آيه 27 سوره فتح) و يا آنچه در مورد مسيح ع آمده كه مى فرمود؛ «من شما را به آنچه مى خوريد و در خانه ها ذخيره مى كنيد خبر مى دهم" (آل عمران- 44) » و امثال اينها منافات ندارد، چرا كه ؛
👌 آيه مورد بحث نفى « علم غيب مطلق » مى کند، نه « مطلق علم غيب » یعنی اين آيه نفى علم غيب استقلالى مى كند، ولى آن آيات از علم غيب به بركت تعليم الهى سخن مى گويد.
❕شاهد اين گفتار آيه 26 و 27 سوره" جن" است ؛ «خدا عالم الغيب است، و هيچكس را بر مكنون علم خود آگاه نمى كند مگر رسولانى كه مورد رضايت اويند »
👌بنابراین ؛
1⃣مطابق آیه شریفه سوره احقاف ، پیامبر گرامی می گوید من مستقلا از سرانجام و سرنوشت خود و شما و آنچه که خداوند با من و شما می کند ، مطلع نیستم ، و علم غیب استقلالی نداریم ، مگر آنکه خداوند چیزی در این رابطه را به من وحی کند ، و مرا از غیب آگاه کند « ان اتبع الا ما یوحی الی »
2⃣در آیه ای دیگر ، خداوند پرده را می گشاید و پیامبرش را از غیب و سرنوشت او در قیامت آگاه می کند که او حائز مقام شفاعت است و به رستگاری می رسد ، و می فرماید ؛
« به زودى پروردگارت آن قدر به تو عطا مى کند که خشنود شوی » ( ضحی 5)
❕بر همین اساس پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند، آيه اى اميد بخش تر از اين آيه بر من نازل نكرده است: «و به زودى، پروردگارت، به تو عطا خواهد داد، تا خرسند گردى». اين را براى امّتم در روز قيامت اندوخته است. »
📚الفردوس ، ج 4 ص 62 ح 6195
❕خلاصه آنکه ، بر خلاف تصور معاند ، میان دو آیه تضادی نیست ، در یک آیه سخن از نفی علم غیب استقلالی از پیامبر گرامی است و در آیه دیگر ، اثبات علم غیب غیر استقلالی و موهبتی از جانب خداوند ، به پیامبرش می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخی به اشکالات معاند ؛
1⃣در مورد نجس بودن افراد کافر در فقه اسلامی ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2038
2⃣این که مسلمان در برابر قتل کافر مطلقا ، قصاص نمی شود ، کلیت ندارد ، در ذیل در این رابطه بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1139
3⃣در رابطه با این که ، کسی که به پیامبر گرامی یا امامان ع اهانتی کند ، خونش مباح است نیز پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/184
❕از استیصال و بدبختی ملحدین همین بس ، که به سخنان یک ورشکسته علمی و بیسواد به نام کمال حیدری ، استناد می کنند ، کسی که در نزد شیعه هیچ جایگاهی ندارد و اخیرا نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از او برائت جست ، در بخشی از پیام جامعه مدرسین آمده است ؛
«مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزههای علمیه است؛ هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح میکند.
❕جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نام برده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است.
👌 نقشآفرینیهای وی در یکی از برنامههای سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
❗️جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنه امثال سید کمال حیدری برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست.
🌐https://hawzahnews.com/x9SkP
❕در رابطه با آنچه ملحد به سخنان کمال حیدری تمسک کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2431
❕یکی از طرفداران کمال حیدری با اهانت کردن به پی وی ما آمده است و دلیل بر حقانیت کمال حیدری را در این می داند که او به بهشت رفتن را اختصاصی شیعیان ، نمی داند و اساسا مذهب را طریق نجات نمی داند ❕
👌ما در ذیل ضرورت تدین به مذهب و آیین حق را ثابت کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2135
❕و هیچگاه نیز حکم نکرده ایم که تمام غیر مسلمانان وارد دوزخ می شوند ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2112
❕نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
👌او بدون آنکه بفهمد علیت و معلولیت یعنی چه ، در صدد زیر سوال بردن برهان علیت در وجود خداوند است ، در ذیل مفصلا پیرامون این برهان توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/955
👌مدعی شده است هر زمان که خداوند یعنی علت وجود داشته ، باید معلول هم وجود داشته باشد ، این یعنی معلول هم مانند خداوند ، واجب الوجود است ، در حالی که چنین مطلبی صحیح نیست ، ما می گوییم خداوند بود و هیچ مخلوق و معلولی نبود ، و حتی زمان و مکان هم نبود ، سپس خداوند مخلوقات را از عدم و نیستی آفرید ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3330
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3331
❕او در کلام بی محتوای دیگری می گوید که اختیار انسان خود به خود رخ می دهد و خارج از قانون علیت است ❗️در حالی که چنین نیست و همان علت نخستین یعنی خداوند است که علت وجود اختیار در انسان است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280
❕در رابطه با فلسفه خلقت جهان هستی و انسان نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2851