eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
174 ویدیو
36 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کاربری سوال کرده است که وقتی خداوند می داند که مثلا من جهنمی هستند ، چرا مرا خلق می کند ❔❕در ذیل توضیح داده ایم که ؛ 🔸اولا ؛ از آیات و روایات استفاده میشود که ورود انسان به عالم دنیا ، اختیاری است ، نه جبری و بی اختیار و همگان به اختیار خود ، پا به عرصه وجود می گذارند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2850 🔸؛ ثانیا ؛ وقتی خود انسانها درخواست ورود به دنیا را داشته اند ، خداوند فیاض نیز به آنان وجود داده است ، بنابراین اشکالی بر خداوند نیست که چرا وقتی می دانست که افرادی جهنمی اند ، آنان را به دنیا می آورد ، البته در ذیل در این رابطه با فرض خلقت اجباری ، پاسخی مفصل داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1437
🤔 ❔اعتقاد اعراب در مورد بتها اين بود كه بتها ميان آنها و الله كه خالق آسمانها و زمين است شفاعت كرده و در روز محشر آنها را شفيع و نجات دهنده مى باشند. اين مردم بين خود و اين مخلوقات ارتباط روحانى احساس كرده و آنها را دخيل در امور زندگيشان ميدانستند.(دقيقا مانند خود شيعيان امروزى كه گنبدهاى طلاى مردگان را ميپرستند و به جاى اينكه براى رفع مشكلاتشان از خدا كمك بگيرند، با صرف هزينه هاى زياد و يا نذر كردن، ازين گنبدهاى طلائى تقاضاى شفاعت ميكنند)اگر بگوئيم عقل و شعور و درك اعراب قبل از اسلام از شيعيان بيشتر بوده، بيراه نگفته اين! چون اعراب مكه، ١٤٠٠ سال پيش ميزيسته اند اما شيعيان در قرن ٢١ و اوج پيشرفت بشريت دست به دامن اين همه خرافات و جهالت مطلق شده اند. ❔ امام هشتم شيعيان كه ظاهرا در تمام عمر شريفش يكبار هم لاى قرآن را باز نكرده بود و ازين آيات خبر نداشت و به صراحت ميگويد: اعراب ٣٦٠ بت داشتند كه آنها را بعنوان خدا ميپرستيدند، و در تعجب ميگويند: آيا محمد همه خدايان ما را به يك خدا تغيير داده است! حال ملاى شياد بايد از ميان دو گزينه زير يكى را انتخاب كند: الف) امام رضا قرآن را نخوانده بود و در مورد اعتقاد اعراب قبل از خبر نداشته است، در اينصورت ادعاى علم لدنى و عصمت ايشان بر باد فناست. ب) اين حديث مخالف آيات قرآن است و از اعتبار ساقط است و ملاى شياد با علم به اين موضوع، براى فريب مخاطبش آنرا نوشته است ❗️ 💠💠 👌ما در گذشته نقلی از امام رضا علیه السلام و الصلاه آوردیم که فرمود ؛ « هيچ‏كس نزد مشركان مكه گناهش بزرگتر از رسول خدا نبود ، به خاطر اين‏كه‏ آنها سيصد و شصت بت مى ‏پرستيدند، هنگامى كه پيامبر آنها را به توحيد دعوت كرد بسيار بر آنان‏ گران آمد، و از روى تعجب گفتند: آيا او همه خدايان ما را به يك خدا تبديل كرده؟ چه چيز عجيبى است» « لِأَنَّهُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ صَنَماً فَلَمَّا جَاءَهُمْ ص بِالدَّعْوَةِ إِلَى كَلِمَةِ الْإِخْلَاصِ كَبُرَ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَ عَظُمَ وَ قَالُوا أَ جَعَلَ الْآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ عُجابٌ وَ انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَ اصْبِرُوا عَلى‏ آلِهَتِكُمْ إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ يُرادُ ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ » 📚عیون الاخبار ، ج 1 ص 202 ❕ملحد مفت خور مدعی شده است که این سخن امام رضا ع خلاف قرآن است ، زیرا قرآن گفته است که مشرکین عرب قائل به خالقیت الله بوده اند و سیصد و شصت بت و اله و معبود نداشته اند ❗️❗️ 👌ملحد بیسواد نمی داند که کلام امام رضا ع ، نقل آیه قرآن است ، نه آنکه کلامش ، خلاف قرآن باشد ، خداوند می فرماید ؛ « وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْكافِرُونَ هذا ساحِرٌ كَذَّابٌ - أَ جَعَلَ الْآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ عُجابٌ _ وَ انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَ اصْبِرُوا عَلى‏ آلِهَتِكُمْ إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ يُرادُ _ ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاقٌ » « آنها تعجب كردند كه چرا پيامبر انذاركننده ‏اى از ميان آنها برخاسته، و كافران گفتند: اين ساحر دروغگويى است! - آيا او بجاى اينهمه خدايان ، خداى واحدى قرار داده؟ اين راستى چيز عجيبى است؟! _ سركردگان آنها بيرون آمدند و گفتند برويد و خدايانتان را محكم بچسبيد كه مى ‏خواهند ما را به سوى بدبختى بكشانند! - ما هرگز چنين چيزى از پدران خود نشنيده ‏ايم، اين فقط يك دروغ است‏ » ❕در تفسير على بن ابراهيم چنین آمده است ؛ « هنگامى كه رسول خدا دعوتش را آشكار كرد سران قريش نزد ابو طالب آمدند و گفتند اى ابو طالب فرزند برادرت ما را سبك مغز مى‏ خواند ، و به خدایان ما بدگویی می کند ، جوانان ما را فاسد نموده، و در جمعيت ما تفرقه افكنده است، اگر اين كارها به خاطر كمبود مالى است ما آن قدر مال براى او جمع ‏آورى مى‏ كنيم كه ثروتمندترين مرد قريش شود، و حتى حاضريم او را به رياست برگزينيم. ابو طالب اين پيام را به رسول اللَّه ص عرض كرد: پيامبر ص فرمود: " اگر آنها خورشيد را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند من به آن تمايل ندارم، ولى (به جاى اين همه وعده‏ ها) يك جمله، با من موافقت نمايند تا در سايه آن بر عرب حكومت كنند، و غير عرب نيز به آئين آنها درآيند، و آنها سلاطين بهشت خواهند بود"!. ابو طالب اين پيام را به آنها رسانيد، آنها گفتند: حاضريم به جاى يك جمله ده جمله را بپذيريم (كدام جمله منظور تو است؟). پيامبر ص به آنها فرمود ؛ « گواهى دهيد كه معبودى جز اللَّه نيست و من رسول خدا هستم". 👈آنها گفتند: ما 360 خدا را رها كنيم تنها به سراغ يك خدا برويم؟ چه چيز عجيبى؟! 👉 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 در اينجا بود که آيات مذکور نازل شد » 📚تفسیر قمی ، ج 2 ص 228 ❕ همين معنى در تفسير مجمع البيان و جامع البیان و ... با تفاوت مختصری آمده است ؛ 📚مجمع البیان ج 8 ص 65 _ جامع البیان ، طبری ج 23 ص 80 👌مشرکین اگر چه قائل به خالقیت الله بودند ، چنان که فرمود ؛ « هر گاه از آنها سؤال كنى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است مسلما مى‏ گويند اللَّه بگو الحمد للَّه (كه خود شما معترفيد) ولى اكثر آنها نمى‏ دانند. » ( لقمان 25) ❕اين تعبير كه در آيات ديگر قرآن نيز ديده مى ‏شود (سوره عنكبوت آيه 61- 63، زمر 38، زخرف 9) دليل بر اين است كه مشركان هرگز منكر توحيد خالق نبودند، و نمى ‏توانستند خالقيت را براى بتها قائل شوند، اما با این وجود به عبادت بت ها روی آورده بودند و بت ها را اله و خدا ، گرفته و پرستش می کردند ، تا بت ها ، آنها را یاری و امداد رسانده و به آنان عزت و اعتبار و بزرگی داده و از طریق آنان منفعت کسب کرده و ضرر را از خود دور کنند و بت ها شفیعان آنها در نزد الله باشند . چنان که فرمود ؛ « وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا » « آنها غير از خدا معبودانى براى خود انتخاب كردند تا مايه عزتشان باشد » ( مریم 81 ) _ « وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ يَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ » « «آنها چيزهائى را پرستش مى ‏كنند كه نه به آنها زيان مى ‏ساند (كه از ترس عبادت كنند) و نه سودى بحال آنها دارد (كه به اميد منفعت آنها را پرستش نمايند) ، و می گویند اینان شفیعان ما در نزد الله هستند » _ « «وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنصَرُونَ» « «آنان غير از خدا معبودانى (براى خويش) برگزيدند به اين اميد كه يارى شوند». ( یس 74 ) _ ) وَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ يَنْصُرُونَ » « و كسانى را كه شما جز او مى ‏خوانيد نمى ‏توانند ياريتان كنند و نه (حتى) خودشان را يارى دهند. » ( اعراف 197 ) ❕این بتانی که به عنوان معبود و اله مورد پرستش قرار می گرفتند ، بالغ بر سیصد و شصت بت بود ، چنان که در کتاب فروغ ابدیت ، به نقل از کتاب « اصنام کلبی » آمده است ؛ « تاريخ ‏نويس معروف عرب، «كلبى» كه در سال 206 هجرى وفات يافته، چنين مى ‏نويسد ؛ قبيله «بنى مليح» جن‏ پرست بودند و قبيله «حمير» آفتاب، «كنانه» ماه، «تميم» دبران، «لخم» مشترى، «طى» سهيل، «قيس» شعرى و «اسد» عطارد را مى‏ پرستيدند. اما طبقه منحط كه اكثريّت سكنه عربستان را تشكيل مى‏داد؛ علاوه بر بت‏هاى قبيله ‏اى و خانگى، به تعداد روزهاى سال 360 بت مى‏ذپرستيدند و حوادث هر روز را به يكى از آن‏ها وابسته مى‏ دانستند. » 📚فروغ ابدیت ص 39 به نقل از اصنام کلبی ، ص 23 ❕این نقل مشهور را نیز علمای شیعه و سنی نقل کرده اند که ؛ « چون رسول خدا ص وارد مسجد الحرام شد👈 سيصد و شصت بت 👉كه برخى را به بعض ديگر با قلع و سرب اندود كرده بودند مشاهده كرد به على فرمود مشتى ريگ بمن بده على ع كفى ريگ به آن حضرت داده رسول خدا ص آنها را بروى بتان ريخته فرمود بگو حق ظاهر گرديد و باطل نابود شد و باطل همه نابود شدنيست تمام بتان از جاهاى خود كنده شده بروى خاك افتادند رسول خدا ص دستور داد آنها را بيرون برده و شكستند. » 📚الارشاد ، ج 1 ص 138 _ اعلام الوری ، ص 197 _ امتناع الاسماع ، ج 5 ص 73 _ البدایه و النهایه ج 4 ص 302 _ تاریخ الاسلام ، ذهبی ، ج 2 ص 550 _ دلائل النبوه ج 5 ص 72 _ سبل الهدی ج 9 ص 507 ❕قیاس عملکرد شیعیان با بت پرستان ، قیاس مع الفارق و باطلی است ، زیرا شیعیان به خاطر فلسفه ای که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2707 👌با اذن الهی ، به اهلبیت ع توسل می جویند و آنان را واسطه بین خود و خداوند قرار می دهند و هیچگاه اهلبیت ع را نمی پرستند و برای آنان اولوهیت و جایگاه و شان خدایی قرار نمی دهند ، و معتقدند که آنان بندگان صالح خداوند بوده اند چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2122 ❕اما بت پرستان ، بت های خود را پرستش می کردند و برای آنان شان اولوهیت و خدایی و استقلال قائل بودند و بدون اذن الهی ، بتان را شفیع خود می دانستند ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ملا ميگويد ترور و كشتن غافلگيرانه در اسلام نهى شده است. اما اين شياد يادش رفته بود كه در آيه ٥ سوره توبه به صراحت به مسلمانان توصيه شده كه براى دشمنان غافلگيرانه كمين كنيد و آنها را بكشيد(در واقع اين آيه توصيه به ترور است) ❗️❗️ 💠💠 👌ما در ذیل توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/970 ❕که ترور و کشتن غافلگیرانه در اسلام نهی شده است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا هیچ گاه شبانه و به صورت غافلگیرانه به دشمن حمله نبرد » 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 63 ❕و در نقل دیگر آمد که فرمود ؛ « رسول خدا از ترور و کشتن غافلگیرانه نهی کرد ، اسلام مانع ترور و کشتن غافلگیرانه است » 📚الکافی ج7 ص375 ❕حال ملحد مدعی است که قرآن توصیه به کشتن غافلگیرانه و ترور کرده و فرموده است ؛ « فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ... « هنگامى كه ماههاى حرام پايان گرفت مشركان را هر كجا بيابيد به قتل برسانيد و آنها را اسير سازيد و محاصره كنيد و در هر كمينگاه بر سر راه آنها بنشينيد » ( توبه 5) ❕در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 👌که جهاد در اسلام دفاعی است ، بعنی جنگ و نبرد تنها با کسانی است که به مخالفت علنی بر ضد مسلمین برخیزند و به آنها حمله کنند و با فراهم کردن زمینه ها ، قصد نابودی مسلمین را داشته باشند ، آیه ای هم که مورد استناد معاند قرار گرفت ، مربوط به مشركان پيمان شكنى است كه به دشمنى و مخالفت علنى با مسلمين برخاسته بودند ، شاهد این سخن آن است که در ادامه آیات مذکور ، حکم قتال با مشرکینی که پیمان شکنی نکردند و به مخالفت علنی و نبرد با مسلمین اقدام نکردند ، برداشته شده و تصریح شده است که حکم مذکور در مورد پیمان شکنان آنان است . ❕در آیه مذکور ، گرفتن و محاصره كردن و در كمينشان نشستن را امر واحدى در مقابل كشتن قرار داده‏ است ؛ 📚ترجمه المیزان ، ج 9 ص 204 ❕یعنی یا آنان را بکشید ، یا در کمینشان بنشینید و آنان را محاصره کرده و نهایتا اسیر کنید . در کمین نشستن برای محاصره و اسیر کردن است ، نه کشتن غافلگیرانه که پیامبر گرامی به تعلیم الهی از آن نهی می کرد ، لذا در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « در اينجا چهار دستور خشن در مورد آنها ديده مى‏ شود ؛ « بستن راهها، محاصره كردن، اسير ساختن، و بالآخره كشتن » 👌و ظاهر اين است كه چهار موضوع به صورت يك امر تخييرى نيست، بلكه با در نظر گرفتن شرايط محيط و زمان و مكان و اشخاص مورد نظر، بايد هر يك از اين امور كه مناسب تشخيص داده شود، عملى گردد. اگر تنها با اسارت و محاصره كردن و بستن راه بر آنها در فشار كافى قرار گيرند از اين راه بايد وارد شد. و اگر چاره ‏اى جز قتل نبود كشتن آنها مجاز است » 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 292 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ چرا در اسلام سگ نجس است؟! ← چون پیامبر اسلام قائل بر این بوده که سگ از آب دهان ابلیس آفریده شده🤕 : از پيامبر اسلام سؤال شد: الله سگ را از چه آفريد؟ محمد گفت: الله سگ را از آب دهان ابليس آفريد. از محمد مجدد پرسش شد چگونه؟ محمد گفت: هنگامى كه الله آدم و حوّا را به زمين هبوط‍‌ داد٬ آن دو همچون دو جوجه لرزان مى‌لرزيدند، ابليس نزد درندگانى كه پيش از آدم در زمين بودند رفت و به آنها گفت: دو پرنده از آسمان به زمين آمده‌اند كه تا به حال بزرگتر از آنها ديده نشده برويم و آنها را بخوريد. درندگان به طرف ايشان حركت كردند و ابليس پيوسته ايشان را ترغيب مى‌كرد و فرياد مى‌زد و درندگان را به مسافتى نزديک آدم و حوّا آورده بود، از سرعت و شتاب در كلامش آب دهان او بيرون ريخت و الله از آن آب دو سگ آفريد، یكى نر و ديگرى ماده. اين دو سگ در اطراف آدم و حوّا ايستادند سگ ماده در جدّه و سگ نر در هند و نگذاردند كه درندگان نزديک آن دو شوند و از همان روز سگ دشمن درندگان و درندگان نيز دشمن سگ گرديدند. 📚علل الشرائع (شیخ صدوق) - ترجمه سید محمد جواد ذهنی تهرانی - ج۲ - ص۵۸۷ 💠💠 1⃣به حسب روایات متعددی ، ما معتقدیم که سگ نجس است و باید از تماس مستقیم و بدون حفاظت با آن پرهیز شود . ❕امام صادق ع فرمود ؛ « اگر رطوبتی از سگ به لباست رسید ، لباست را بشور » 📚التهذیب ج 1 ص 261 👌و فرمود ؛ « سگ رجس و نجس است » 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 415 ❕و فرمود ؛ « به خدا سوگند ، سگ نجس است » 📚التهذیب ج 1 ص 225 ❕در کتاب شریف وسائل الشیعه ، بیش از بیست روایت در نجاست سگ نقل شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 225 باب 1 _ ج 3 ص 414 باب 12 2⃣تمام احکام خدوند بر پایه مصالح خود بندگان است ، چنان که چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» 📚بحار الانوار ج 100 ص 51 ❕دکتر بهزاد امیری، رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، در باره بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات خانگی چون سگ به انسان، گفت ؛ « انواع بیماری‌های عفونی می‌توانند از حیوانات خانگی آلوده به انسان انتقال یابند. این بیماری‌ها برحسب راه‌های مختلف به انسان منتقل می‌شوند. 🔸بیماری‌هایی که از طریق تماس بزاق حاوی میکروب (ویروس و یا باکتری) حیوانات با پوست آسیب دیده (زخم شده) و یا مخاط انسان انتقال می‌یابند . 🔸 بیماری‌هایی مانند هاری، عفونت‌های پوست و عضلات‌‏، مفاصل، استخوان، عفونت سیستم عصبی و عفونت خون از طریق عوامل میکروبی نظیر پاستورلا مولتوسیدا، بارتونلا هنسله، کاپنوسیتوفاژ، تولارمی هستند.همچنین بیماری‌هایی که از طریق دست آلوده شده به مدفوع حیوانات و انتقال میکروب به دهان انتقال می‌یابند، شامل انواع بیماری‌های عفونی، معدی - روده‌ای ایجاد شده با عوامل میکروبی انگلی (سالمونلا، کامپیلوباکتر، ای‌کولای، کیست هیداتیک، توکسوپلاسما گوندیی، کریپتوسپوریدیوم، ژیاردیا، توکسوکار، آنکیلوستوما) هستند. 🔸بیماری‌هایی نیز از طریق استنشاق ترشحات و یا مایعات آلوده اسپری شده (آئروسل) در هوا انتقال می‌یابند، مانند انواع عفونت‌های ریوی در اثر عواملی نظیر کوکسیلابورنتی، پسیتاکوزیس، آنفلوانزای پرندگان. همچنین بیماری‌هایی به وسیله ناقلین نظیر کک، کنه‌ و یا حشره همراه حیوانات از طریق گزش انسان انتقال می‌یابند، مانند بیماری لایم، ارلیشیوز، بابزیوز، تاعون تولارمی و سالک. 🔸راه دیگر انتقال بیماری از طریق تماس مستقیم با حیوانات است، مانند بیماری‌های قارچی پوستی نظیر اسپوروتریکوز شنکئی، میکروسپوروم کانیس و یا مایکوباکتریوم مورینوم که در اثر تماس با ماهی و یا محتویات آکواریوم آلوده انتقال می‌یابند. بیماری‌هایی مانند ل‍پتوس‍یروز نیز از طریق آلوده شدن آب و یا محیط زیست با ادرار حیوانات انتقال می‌یابند. 🔸یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات خانگی نظیر سگ ... به انسان، بیماری هاری است، در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری متاسفانه تقریبا در اکثر موارد منجر به مرگ می‌شود. ... بیماری هاری نوعی بیماری ویروسی است که به علت گاز گرفتن انسان توسط سگ ... که قبلا توسط حیوان هار دیگری گزیده شده، به انسان انتقال داده می‌شود. ویروس هاری چه در حیوان و چه در انسان به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌شود و موجب عفونت و التهاب حاد بافت مغز (آنسفالیت) می‌شود. 🔸طبق آمارهای موجود، هاری در بیش از ۱۰۰ کشور جهان وجود دارد، در کل جهان سالیانه حدود ۵۹ هزار مرگ ناشی از ابتلا به هاری رخ می‌دهد. اکثر افرادی که حیوان گزیده می‌شوند کودکان زیر ۱۵ سال هستند و بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی ناشی از گزش سگ است ... 🌐https://b2n.ir/812437 🔸👇
🔸ادامه 👇 3⃣این که سگ نجس معرفی شده است به این معنا نیست که هیچ گونه استفاده ای از سگ جایز نباشد ، ما می توانیم با رعایت جوانب بهداشتی و بدون آنکه پای سگ را به داخل منزل و اتاق زندگی بکشانیم ، استفاده هایی را از سگ بکنیم ، چنان که مسلمین معمولا از سگ مطابق روایات برای چهار منظور استفاده می کنند ؛ پاسبانی خانه و پاسبانی باغ و پاسبانی از گله و صید کردن ؛ 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 118 باب 14 4⃣نجس بودن سگ به این معنا نیست که ما بخواهیم سگ را مورد آزار و اذیت قرار دهیم و به او رسیدگی نکنیم . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ «خداوند مردی را به خاطر اینکه سگی را سیراب می کرد وارد بهشت کرد» 📚بحار الانوار ج 62 ص 65 👌و فرمود ؛ « زنى بدكاره، سگى را ديد كه بر سرِ چاهى لَهْ‏لَهْ مى‏ زند و كم مانده است از تشنگى بميرد. او كفش خود را در آورد و آن را به روسرى خود بست و به وسيله‏ آن، از چاه آب كشيد [و به آن حيوان داد] و به سبب اين كار، آمرزيده شد. » 📚كنز العمّال ، ج 15 ص 787 ❗️نجیح می گوید ؛ «حسن بن علی را می دیدم که غذا می خورد و پیش روی او سگی نیز بود. هر لقمه ای که می خورد لقمه ای را نیز به سگ می داد و می گفت حیا می کنم که من غذا بخورم و موجود زنده ای به من نگاه کند و او را اطعام نکنم» 📚مستدرک الوسائل ج 8 ص295 👌امام صادق ع فرمود ؛ «هر زمان چیزی می خورید و سگی نیز پیش روی شما است سگ را نیز اطعام کنید...» 📚الکافی ج 6 ص 553 🔶و فرمود ؛ «هر چیزی حرمتی دارد و حرمت حیوانات به این است که حق زدن به صورت آنها را ندارید» 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 482 ❗️پیامبر گرامی فرمود ؛ «حیوانات را نزنید زیرا آنان روح دارند و تسبیح خدا را می کنند» 📚المحاسن ص 633 👌حضرت علی ع فرمود ؛ «در سگ شکاری و سگ همراه گله برکت است» 📚الکافی ج 6 ص 552 5⃣در روایت دیگری امام صادق ع در توصیف کارایی مثبت سگ و خلقت مفید او فرمود ؛ « در ميان اين درندگان، «سگ» چنان آفريده شده كه به صاحبش مهر بورزد و از او دفاع و حمايت و نگاهدارى نمايد. در شب تاريك بر ديوارها و بامها بالا رود تا خانه و صاحب خود را از شرّ دزدان [و مزاحمان‏] نگاهدارى كند. مهر و دوستى سگ و علاقه ‏اش به صاحب خود، گاه به درجه ‏اى مى‏ رسد كه براى حفاظت از جان و مال و حيوانات صاحبش جانش را در خطر مرگ مى ‏افكند. سگ چنان با صاحبش انس و الفت دارد كه همراه او در برابر گرسنگى و تشنگى شكيبايى مى‏ ورزد، راستى چرا در آفرينش سگ اين مهرورزى و مهربانى نهاده شده است؟ آيا جز براى آن است كه سگ نگاهبان آدمى باشد؟ براى آن، نيشهاى برنده، چنگالهاى درنده و صدايى هول‏ انگيز و وحشت آورنده پديد آمده تا دزدى كه در قلمرو حفاظتى آن سگ طمع كرده فرار را بر قرار ترجيح دهد و سگ از آن منطقه به خوبى حراست نمايد. » 📚بحار الانوار ، ج 3 ص 94 ❕بنابراین ، نجس بودن سگ به معنای آن است که از معاشرت مستقیم و بدون حفاظت با سگ و وارد کردن سگ به خانه و اتاق شخصی پرهیز کنیم تا آسیب های بهداشتی نصیب انسان نشود ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/978 👌نه آنکه جایز باشد که سگ را مورد اذیت و آزار و بی توجهی قرار دهیم ، یا سایر استفاده های مشروع و عقلایی را از سگ نبریم ‌یا خلقت سگ را غیر مفید و شیطانی معرفی کنیم ‌. 6⃣روایت مورد استناد معاند نیز سندا ضعیف است . در سند آن کسانی چون محمد بن ابراهیم بن اسباط و احمد بن محمد بن زیاد القطان و عیسی بن جعفر العلوی العمری وجود دارد که همگان مجهول و به تبع ضعیف هستند ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 6 ص 358 _ ج 1 ص 440 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌بخشی از پیامهای پر مهر شما عزیزان ، که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و آگاهی سازی می باشد .🌺🌺🌺 ❕شما نیز نظرات خود در مورد کانال را با ما مطرح کنید 🌺🌺🌺
🤔 ❔آیا می‌دانستید امام رضا مخالفینش را زنده زنده خوراک شیر درنده میکرده؟! همان امام رضایی که سال‌های سال تحت تاثیر تبلیغات آخوندهای دزد و فریبکار گمان می‌کردید در جوانمردی و مهر و محبت همتا ندارد٬ بر طبق احادیث صحیح چنان جانی و قسی القلب بوده که شخصی را فقط به خاطر انکار کردن امامت الهیش ٬ زنده زنده خوراک شیر درنده می‌کند! ↓↓↓ حضرت (نسبت به کسی که امامت الهیش را انکار می‌کرد) در غضب شد و فریادی بر آن دو صورت شیر در تابلوی نقاشی زد و فرمود:اين فاجر را بدريد و اثرى از وى باقى مگذاريد،آن دو نقش بصورت دو شير زنده درآمدند و بر مرد حمله بردند و او را دريدند و استخوانش را شكسته جويدند و او را تماما خوردند و خونش را ليسيدند 📚منبع: عیون الأخبار - ترجمه مستفید و غفاری - جلد ۲ - صفحات ۳۹۲ ٫ ۳۹۳ 💠💠 👌عنوانی که معاند برای بیان مطلب خود در نظر گرفته است ، صحیح نیست و امام رضا ع هیچگاه مخالفی را به صرف مخالفت یا حتی بغض و کینه نسبت به خودشان ، مجازات نمی کردند ، چنان که این نقل در نزد مورخین مشهور است که احمد بن عمر حلال می گوید ؛ « شنيدم كه اخرس در مكّه اسم حضرت رضا عليه السّلام را مى‏ برد و دشنام مى ‏دهد آن حضرت را ، گفت: داخل مكّه شدم و كاردى خريدم، پس ديدم او را، با خود گفتم: به خدا سوگند مى‏ شم او را هرگاه از مسجد بيرون بيايد، پس ايستادم سر راه او، ناگاه رقعه و نامه حضرت امام رضا عليه السّلام به من رسيد نوشته بود در آن: بسم اللّه الرّحمن الرّحيم، به حقّ من بر تو كه متعرّض اخرس مشو، پس بدرستى كه خداوند تعالى ثقه و معتمد من است و او كافى است مرا » 📚بصائر الدرجات ، ج 1 ص 252 _ بحار الانوار ج 49 ص 47 ❕یا در نقل دیگر آمده است که ریان می گوید ؛ « من خدمت حضرت رضا عليه السّلام رسيده گفتم ، عباسى از شما بدگوئى ميكند و نسبت‏هاى ناروا ميدهد او بيشتر وقتها پيش من ميخوابد اجازه ميدهى گلويش را بگيرم و فشار دهم تا بميرد بعد مشهور كنم كه سكته كرده سه مرتبه دستهاى خود را تكان داده فرمود: نه ريان نه ريان نه » 📚قرب الاسناد ص 344 _ وسائل الشیعه ج 15 ص 83 ❕بنابراین امام رضا ع مخالف را به صرف مخالفت ، مجازات نمی کرد ، مجازات و برخورد آنجایی بود که مخالف قصدش از مخالفت ، دشمنی و پایین آوردن شان امام ع در منظر عمومی و متزلزل کردن جایگاه امامت امام ع و گمراه کردن مردم بوده است ، چنین مخالفی که قصد گمراه سازی مردم و دشمنی هدفمند با طریقه حق را داشته است ، مورد تنبیه و مجازات امام رضا ع قرار گرفته است ، چنان که پیامبر گرامی در فتح مکه تمام مخالفین را مورد عفو قرار داد جز آن مخالفینی که دشمنی هدفمند داشته و در صدد بودند که مردم را گمراه ساخته و مانع هدایت آنها شوند ، چنان که نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « تمام كوشش من اين است كه فتح مكه بدون خون‏ريزى صورت گيرد. از اين‏رو، از كشتن افراد غير مزاحم بايد خوددارى كرد، ولى بايد چند نفر به نام‏هاى «عكرمة بن ابى جهل»، «هبّار بن الاسود»، «عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح»، «مقيس حبابه ليثى» ، «حويرث بن نقيذ»، «عبد اللّه بن خطل»، «صفوان بن اميه، «عبد اللّه بن الزبيرى»، «حارث بن طلاطلة» و چهار زن هر كجا دست‏گير شوند بلافاصله گردند.» 📚سیره ابن هشام ج 2 ص 409_ تاریخ الخمیس ج 2 ص 90 ❕آنچه هم که معاند به آن استناد کرد ، ناظر است به مخالف و دشمنی که با طرح کردن نقشه ای قصد داشت که جایگاه امامت امام رضا ع را متزلزل کرده و مردم را به امامت ایشان مشکوک و در نتیجه گمراه کند ‌. 👌نقل می کنند ؛ «خداوند به سبب دعاى رضا عليه السّلام بركت را بر بلاد افزود. يكى از وابستگان مأمون اميد ميداشت او را به ولايتعهدى برگزيند، نه حضرت رضا عليه السّلام را، و جماعتى در اطراف مأمون بودند كه همگى بر امام حسد ميورزيدند، يكى از آنان به مأمون گفت: يا امير المؤمنين بخدا پناهت ميدهم مبادا با اين كارت تاريخ خلافت عبّاسى شوى و اين عمل عظيم تو را، آيندگان مادّه تاريخ قرار دهند، و خود پايان بخش خلفاى عبّاسىّ باشى، چرا كه خلافت، شرف و موجب سربلندى و افتخار بسيار بزرگى است براى بنى عبّاس، و تو موجب بيرون بردن آن از خاندان ايشان‏ به خاندان علىّ خواهى بود و در اين صورت بخود و خاندانت ستم كرده‏ اى، كه اين 👈مرد ساحر ساحرزاده را با اينكه گمنام بود روى كار آورده و با اينكه خوار و بي مقدار بود او را وزين و عزيز ساخته ‏اى، و فراموش شده بود، او را شهرت دادى، و ناچيز بود، آوازه ‏اش را در همه جاى دنيا بلند نمودى👉 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕به سبب اين بارانى كه به دعاى او نازل شد، سخت بيم دارم از اينكه اين مرد امر خلافت را از فرزندان عبّاس براى فرزندان علىّ بيرون برد، و باز چقدر ترس وجود مرا گرفته است كه مبادا اين مرد با سحر خود، نعمت خلافت از تو بستاند و در مملكت رخنه كند و آن را بر تو بشوراند، در اين صورت آيا احدى مثل اين جنايت را بر خود و سلطنت خود ميكند كه تو كرده ‏اى؟ ... ❕👈 آن مرد گفت: يا امير المؤمنين! بحث او را بمن واگذار، من او و طرفدارانش را ساكت مى ‏كنم چنان كه زبانشان بند آيد، و اگر از هيبت تو در هراس نباشم او را بر جاى خود مى ‏نشانم، و از عظمت قدر او مى‏ كاهم و فرودش مى‏ آورم و نارسائى او را در امر ولايتعهدى، كه تو براى او پا بر جا ساخته ‏اى به همگان روشن ميسازم، مأمون گفت: چيزى نزد من بهتر از اين نيست .👉 ❕مرد گفت: از بزرگان اين مرز و بوم جماعتى را حاضر آور؛ از سران سپاه و لشكريان و قاضيان و برگزيدگان از فقها، تا من 👈نقصان او را در حضور جمع روشن كرده و به اثبات رسانم، و اين خود در حقيقت بمنزله بازگرفتن مقامى است كه تو او را در آن‏ فرود آورده 👉 و به او واگذاشته‏ اى و آنان آن را درست تلقّى كرده و تو را در اين كار مصيب دانسته اند. ❕راوى گفت: مأمون شخصيتهاى بزرگى را در مجلس وسيعى حاضر ساخت و خود در آن محفل حضور داشت و حضرت رضا عليه السّلام را در مقابل خود در جايگاه ولايتعهدى كه براى او مقرّر داشته بود بنشانيد، آنگاه آن مردك حاجب كه نظر داشت و قول داده بود كه حضرت را از مقامش فرود آورد خطاب به حضرت شروع بسخن كرده گفت: 👈مردم خيلى چيزها از شما حكايت ميكنند و بقدرى در وصف شما تندروى ميكنند كه اگر خود بر آن اطّلاع يابيد از آن بيزارى خواهيد جست، 👉 و اوّلين چيزى كه بايد بگويم نماز استسقاء شما است كه دعا كردى و باران آمد ... مرد خشمش به جوش آمد و گفت ؛ ❕اى پسر موسى! از حدّ خود قدم فراتر نهاده ‏اى و از شأن خود تجاوز نمودى! خداوند براى باران زمانى را تقدير كرده و آن در وقت معيّن و مقدّر بدون تقديم و تأخير ميبارد، تو آن را براى خود علامت و معجزه قرار داده‏ لى و بدان مى‏ بالى و براى خود برترى و قدرت نشان ميدهى، گويا كه كارى مانند ابراهيم خليل الرّحمن- هنگامى كه سر مرغان را بدست گرفت و اعضاء كوبيده آنها را كه بر قلّه كوهها بودند خواند، و آنها با شتاب خود را رسانده به سرهاى خود ملحق شدند و بال زده و به اذن خدا پرواز نمودند- كرده‏ اى، 👈 اگر راست مى‏ گوئى در آنچه پنداشته ‏اى پس زنده كن اين دو را و بر من مسلّط ساز (مرادش دو شير كه بر نقش مسند مأمون بود ميباشد)، 👉 كه اگر اين كار را انجام دادى آن وقت ميتوانى آن را معجزه‏ به حساب آورى، زيرا بارانى كه عادت به باريدن دارد تو سزاوارتر از ديگران نيستى كه بسبب تنها دعاى تو باران ريخته باشد، ديگران نيز با تو دعا كردند همان طور كه تو دعا ميكردى، و اشاره كرد به نقش دو شيرى كه روبروى هم بر تخت مأمون كشيده بودند، حضرت در غضب شد و صيحه ‏اى بر آن دو صورت زد و فرمود: اين فاجر را بدريد و اثرى از وى باقى مگذاريد، آن دو نقش بصورت دو شير زنده درآمدند و بر مرد حمله بردند و او را دريدند و استخوانش را شكسته جويدند و او را تماما خوردند و خونش را ليسيدند، و حاضران همه مينگريستند و متحيّر مانده بودند كه چه مى‏ بينند، شيران كه از كار آن مرد خلاص شدند رو به حضرت رضا عليه السّلام كرده گفتند: اى ولىّ خدا! در روى زمين ما را چه ميفرمائى اجازه ميدهى كه اين را- اشاره به مأمون- بدريم و به رفيقش ملحق سازيم؟ مأمون چون اين بشنيد غش كرده بيهوش بيفتاد، امام به شيران فرمود: در جاى خود باشيد، شيران ايستادند، بعد فرمود: گلاب بر مأمون بپاشيد و او را معطّر كنيد، غلامان گلاب آورده و بر روى مأمون پاشيده بهوش آمد. و باز شيران گفتند: اجازه فرما ما كار او را نيز تمام كنيم و برفيقش ملحق سازيم، امام فرمود: نه، خداوند را در باره او تدبيرى است كه خود انجام خواهد داد، گفتند: پس ما چه كنيم؟ فرمود: به جاى خود باز گرديد، و همچنان كه بوديد بشويد، آن دو شير بسوى تخت بازگشته به همان صورت اوّليه به صورت شير بر آن نقش شدند. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 171 _ دلائل الامامه ص 381 👌می بینیم که آن مرد از روی دشمنی و برای آنکه جایگاه امامت امام رضا ع را متزلزل کرده و مردم را گمراه کند ، تقاضا کرد که امام شیران را بر او مسلط کند تا با ضعف امام ع از انجام این کار ، به هدف و مقصود خود برسد ، امام ع نیز درخواستش را اجابت کرد و امامت الهی خود را به اثبات رسانید و مانع گمراه شدن مردم و انحراف افکار و اعتقاد آنان گردید که اگر امام ع چنین نمی کرد ، آن مرد شان الهی امام ع و شایستگی ایشان برای ولایتعهدی را مردود اعلام می کرد و پیروان و طرفداران امام ع تحت تاثیر قرار داده و در مسیر انحراف قرار می داد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کاربری در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم ع سوال کرده است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3365
❕کاربری در مورد عصمت آدم ع سوال کرده و اینکه اگر ایشان عصیان و معصیت الهی را کردند ، دیگر نمی توانند پیامبر باشند ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1486
❕کاربری سوال کرده است که آیا مساله وجوب نفقه و مهریه بر مردان به این معنا نیست که ما دخترانمان را به ازای نفقه و مهریه به مردان می فروشیم ❗️ 👌در ذیل در مورد فلسفه وجوب نفقه توضیح داده ایم و اینکه این وجوب ارتباطی با مساله خرید و فروش ندارد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2921 ❕در مورد فلسفه وجوب مهریه نیز توضیحات کافی را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/459
🤔 ❔چرا اگر پدر فرزندش را بکشد قصاص نمیشود ولی اگر با دخترش زنا کند به سه بار اعدام محکوم میشود ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که زنا ، گناهی بس بزرگ است ، تا جایی که خداوند می فرماید ؛ «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا » « و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهى است » (اسراء 32 ) ❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال زنديق كه چرا زنا حرام شده است فرمود ؛ « چون مايه فساد و از بين رفتن ارث و ميراث و انقطاع نسل است. در زنا، زن نمى ‏داند كه چه كسى او را حامله كرده و فرزند نمى ‏داند پدرش كيست، نه نسبها پيوسته است و نه خويشاوندي ها معلوم است. » 📚بحار الانوار ج 103 ص 368 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « زنا به علّت مفاسدى كه در بردارد، مانند قتل نفس، از بين رفتن و مخدوش شدن اصل و نسب، ترك تربيت كودكان، تباه شدن موضوع ارث و ميراث و امثال اين مفاسد، حرام شده است » 📚بحار الانوار ج 79 ص 24 ❕در توضیح ، فلسفه تحريم زنا ، در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ 1⃣پيدايش هرج و مرج در نظام خانواده، و از ميان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه‏ اى كه وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعى است، بلكه موجب حمايت كامل از فرزندان مى‏ گردد، و پايه‏ هاى محبتى را كه در تمام طول عمر سبب ادامه اين حمايت است مى ‏گذارد. در جامعه ‏اى كه فرزندان نامشروع و بى پدر فراوان گردند روابط اجتماعى كه بر پايه روابط خانوادگى بنيان شده سخت دچار تزلزل مى‏ گردد. براى پى بردن به اهميت اين موضوع كافى است يك لحظه چنين فكر كنيم كه چنانچه زنا در كل جامعه انسانى مجاز گردد و ازدواج برچيده شود، فرزندان بى هويتى كه در چنين شرائطى متولد شوند تحت پوشش حمايت كسى نيستند، نه در آغاز تولد و نه به هنگام بزرگ شدن. ❕از اين گذشته از عنصر محبت كه نقش تعيين كننده ‏اى در مبارزه با جنايتها و خشونتها دارد محروم مى‏ شوند، و جامعه انسانى به يك جامعه كاملا حيوانى توأم با خشونت در همه ابعاد، تبديل مى ‏گردد . 2⃣ اين عمل ننگين سبب انواع برخوردها و كشمكشهاى فردى و اجتماعى در ميان هوسبازان است، داستانهايى را كه بعضى از چگونگى وضع داخل محله‏ هاى بدنام و مراكز فساد نقل كرده و نوشته‏ اند به خوبى بيانگر اين واقعيت است كه در كنار انحرافات جنسى بدترين جنايات رخ مى ‏دهد. 3⃣ تجربه نشان داده و علم ثابت كرده است كه اين عمل باعث اشاعه انواع بيماريها است و با تمام تشكيلاتى كه براى مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم كرده ‏اند باز آمار نشان مى‏ دهد كه تا چه اندازه افراد از اين راه سلامت خود را از دست داده و مى‏ دهند. 4⃣ اين عمل می تواند سبب سقوط جنين و كشتن فرزندان و قطع نسل مى‏ گردد، چرا كه چنين زنانى ممکن است حاضر به نگهدارى اينگونه فرزندان نيستند، و اصولا وجود فرزند مانع بزرگى بر سر راه ادامه اعمال شوم آنان مى‏ باشد، لذا هميشه سعى مى‏ كنند آنها را از ميان ببرند. 5⃣ نبايد فراموش كرد كه هدف از ازدواج تنها مساله اشباع غريزه جنسى نيست، بلكه اشتراك در تشكيل زندگى و انس روحى و آرامش فكرى، و تربيت فرزندان و همكارى در همه شئون حيات از آثار ازدواج است كه بدون اختصاص زن و مرد به يكديگر و تحريم زنان هيچيك از اينها امكان پذير نيست. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 99 🔸 👇
🔸ادامه 👇 👌قبح زنا آنجایی شدید تر می شود که با محارم ، صورت گیرد ، چنان که در روایتی آمده است ؛ « شدید ترین مردم از نظر عذاب در روز قیامت ، برای مردی است که نطفه خود را در رحم زنی که بر او حرام است ، بریزد » 📚الکافی ج 5 ص 541 ❕و فرمود ؛ « آدميزاد هيچ كار [گناهى‏] نكرد كه نزد خداوند تبارك و تعالى سنگين ‏تر از اين باشد كه پيامبرى يا امامى را بكشد، يا كعبه را، كه خداوند عزّوجلّ قبله بندگان خود قرار داده است، ويران كند، يا به حرام، نطفه خود را به رحم زنی بریزد که بر او حرام است » 📚الفقیه ج 4 ص 20 _ مستدرک الوسائل ج 14 ص 336 ❕لذا امام رضا ع فرمود ؛ « زنا، بزرگترين جنايت است. » 📚عیون الاخبار ، ج 2 ص 97 👌و به خاطر همین جهت که زنا ، بزرگترین جنایت است ، اگر فردی با یکی از محارمش زنا کند ، با شمشیری گردنش زده می شود ( و اعدام می گردد ) ؛ 📚الکافی ج 7 ص 190 ❕و اگر زنا کننده ، به زور با محرمش ، زنا کند ، از این جنبه نیز مجازات اعدام را دارد ؛ 📚التهذیب ج 10 ص 17 ❕و اگر زنا کننده ، محصنه نیز می باشد ، مطابق روایات ، از این جهت نیز اعدام می گردد ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 61 ❕بنابراین ، اگر مرد همسر داری ، به زور با دخترش زنا کند ، از سه جهت اعدام می گردد ، و بر اساس همین ، مرجع عالی قدر ، مکارم شیرازی ، در پاسخ به پرسشی که می گوید ؛ « خانمی ادعا می کند که شوهر او با فرزند دخترش به زور زنا کرده و دختر در قبال خواسته هاى نامشروع وى تمکین نموده، و از این طریق صاحب بچه شده است در این صورت حکم و نیز وضعیّت شرعى و حقوقى فرزند یاد شده چه می باشد ❔ 👌ایشان پاسخ می دهند ؛ « چنانچه کار پدر ثابت شود، حکم او سه بار اعدام است از جهت زناى با محارم، و از جهت زناى به عنف، و زناى محصنه ، و دختر اگر تحت فشار بوده حدّ ندارد ... » 🌐https://b2n.ir/940505 ❕بنابراین ، اگر به خاطر مصالحی ، پدر در قبال قتل فرزند ، قصاص نمی شود و در مجازات او تخفیفی قائل شده اند ، که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2175 👌اما در زنای با فرزند ، این تخفیفات برداشته شده است ، آن هم به خاطر قبح و زشتی و پلیدی بیشتری که گناه زنای با فرزند نسبت به قتل او دارد تا جایی که گاه دختر راضی است که پدرش او را بکشد ، اما با او زنا نکند و شخصیت و حیثیت او را لکه دار نکند ، که پس از این واقعه ، معمولا چنین دخترانی ممکن است نتوانند سنگینی این مصیبت را تحمل کنند و دست به خودکشی می زنند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔چرا در اسلام خون آزاد و برده مساوی نیست و آزاد اگر برده را بکشد ، قصاص نمی شود ؟ مگر برتری تنها به تقوا نیست ❗️❗️ 💠پاسخ💠 1⃣در نظر خداوند ، هیچ تفاوتی در ریختن خون برده یا آزاد نیست و هر کس بی گناهی را بکشد ، چه بیگناه برده باشد یا آزاد ، به همان اندازه قبح و زشتی و مجازات در برابر خداوند دارد . 👌 در آيه 32 سوره مائده آمده است: «به همين جهت بر بنى‏ اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسان‏ها را كشته است». 👌در آيه 93 سوره نساء آمده است ؛ « هركس فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن خواهد بود و خداوند بر او غضب مى‏ كند و او را از رحمتش دور مى ‏سازد و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است» 👌از تعبير به «خلود و جاودانگى در آتش» چنين بر مى‏ آيد كه قاتلِ عمد ، چه نسبت به برده و چه نسبت به فرد آزاد ، باايمان از دنيا نخواهد رفت، زيرا مى‏ دانيم هيچ فرد باايمانى خلود و جاودانگى در آتش ندارد. ❕در حديثى از پيامبر گرامی نقل شده است ؛ «تمام دنيا ويران شود در پيشگاه خداوند آسان‏تر از اين است كه خونى به ناحق ريخته شود» 📚میزان الحکمه ج 9 ص 289 2⃣خداوند می فرماید ؛ « اى افرادى كه ايمان آورده ‏ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است،👈 آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، 👉و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178) ❕این که آزاد در برابر قتل برده قصاص نمی شود ، به این خاطر نیست که مثلا خون آزاد از خون برده رنگین تر و ارج و قربش نزد خداوند بیشتر است ، زیرا خواندیم که ارزش خون هر دو در نزد خداوند برابر است و هر دو اگر بیگناه کشته شده اند ، برای قاتل به یک اندازه مجازات در نزد خداوند است . ❕فلسفه تفات در قصاص بین آزاد و برده ، بازگشت می کند به تفاوت کارکرد اجتماعی و اقتصادی برده و آزاد . 👌افراد آزاد و دارای کسب و کار مستقل ، غالبا در جامعه ، می توانند عضو مؤثر اقتصادى باشند و مخارج خانواده را متحمل مى ‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى‏ آورند . ❕مثلا زن و فرزند و حتی برخی از بردگان ، تحت تکفل فرد آزاد هستند ، در حالی که فرد برده هیچ کسب و کار مستقلی ندارد و نان خور و تحت تکفل فرد آزاد است ، اگر فرد آزاد در برابر قتل برده قصاص شود ، افراد تحت تکفل او و بردگانی که مثلا نانخور او هستند ، متحمل خسارات جدی می شوند ، اما اگر برده کشته شود ، کسی تحت تکفل او نیست که متحمل خسارت شود . ❕بنابراین عدم قصاص فرد آزاد ، برای جبران خسارتی است که در صورت قصاص او ، بر افراد تحت تکفل او وارد می آید ، نه آنکه محبوبیت فرد آزاد در نزد خداوند ، بیشتر از فرد برده باشد . ❕خلاصه آنکه ، تفاوت ميان از بين رفتن فرد آزاد و برده ، از نظر اقتصادى و جنبه ‏هاى مالى و استقلال ، بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى ‏دليلى به بازماندگان فرد آزاد و مثلا فرزندان بى ‏گناه تحت تکفل او و یا بردگان تحت تکفل او وارد مى‏ شود، لذا اسلام با جعل حکم مذکور در مورد تفاوت قصاص ، رعايت حقوق همه افراد را كرده و از خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى كه به يك خانواده و افراد تحت تکفل فرد آزاد وارد می شود ، جلوگيرى نموده است ، اسلام هرگز اجازه نمى‏ دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان و خانواده و بردگان تحت تکفل فرد آزاد پايمال گردد. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣بر همین اساس برخی در این رابطه چنین می نویسند ؛ « گفته شده که اگر جان انسان‌ها ارزشمند است در این جهت فرقی بین برده و عبد و کنیز با انسان‌های آزاد و حرّ نیست، پس چرا اگر انسان آزاد، برده ای را به قتل برساند حکم قصاص در مورد آن‌ها جاری نمی شود؟ 👌پاسخ ؛ ❕ قاتل و مقتول باید از نظر طبقه اجتماعی هر دو آزاد و یا هر دو برده باشند. بنابراین اگر انسان آزادی مرتکب قتل عمد یک برده شود قصاص نخواهد شد. این مسأله از نظر فقهای امامیه و اکثر فقهای اهل سنت مسلّم و غیرقابل تردید است.... ❕در نظام برده داری، یک برده که هیچ اختیاری خارج از خواست مولای خود ندارد و حتی حقّ تملّک برای او شناخته شده نیست. از نظر موقعیت اجتماعی در سطح پایینی قرار دارد و ارزش اجتماعی او به دلیل عدم برخورداری از قدرت تصمیم گیری و عملکرد مستقل، بسیار پایین تر از کسی است که در تصمیم گیری آزاد است، و طبعاً این چنین کسی در جامعه قابل مقایسه با افراد آزاد نیست. ... ❕اسلام در همان زمان نیز علی رغم پذیرش این نظام، حقوق و امتیازاتی را برای این گروه اجتماعی به رسمیت شناخت که قبل از آن سابقه نداشت. در عین حال تفاوت انکار ناپذیر این افراد نسبت به افراد آزاد، موجب شده است که در بسیاری از حقوق اجتماعی با دیگران تفاوت داشته باشند؛ از جمله موارد حقّ قصاص که 👈تساوی جرم و مجازات در آن باید کاملاً رعایت شود،👉 و عدم تساوی در نقش و جایگاه اجتماعی مانع از آن شده است که قتل یک برده توسط یک فرد آزاد، موجب حقّ قصاص شود، 👈چون جرم ، کشتن یک انسان فاقد هر گونه آزادی و اختیار است و مجازات نباید کشتن یک انسان آزاد و مستقل باشد. بنابراین، با عدم امکان قصاص، راهی جز جبران خسارت مالی باقی نمی ماند. 👉 👌آری، برای این که برده کشی یک عادت در جامعه نشود، در اسلام مقرّر شده است که اگر کسی کشتن بردگان را عادت قرار دهد و مکرّر مرتکب این عمل ناشایست شود محکوم به مجازات مرگ است، البته نه از باب قصاص، بلکه به دلیل افساد در زمین. » 📚اسلام شناسی و پاسخ به شبهات ، رضوانی ، ص 350 4⃣فرد آزاد ، اگر چه در برابر کشتن برده قصاص نمی شود ، اما موظف است که قیمت او را به عنوان دیه ، پرداخت کند و حاکم اسلامی ، او را تحت مجازات و شکنجه و تازیانه های شدید و پر درد قرار می دهد ، تا سزای آنچه انجام داده است را ببینید ، لذا در روایات آمده است که فرد آزاد باید در قبال کشتن برده ، شدیدا ضربه و تازیانه پر درد بخورد ، و زندانی و تبعید شود ؛ « یضرب ضربا شدیدا » ، « یضرب ضربا وجیعا » _ « ادب و حبس » _« ینفی عن مسقط راسه » 📚التهذیب ج 10 ص 236 _ الفقیه ج 4 ص 96 _ الکافی ج 7 ص 303 5⃣چنان که گفته شد ، اگر فردی به کشتن بردگان عادت کند ، کشته می شود ، و اجازه برده کشی را ندارد ؛ « الا ان یکون معروفا بقتل الممالیک ، فیقتل به » 📚 الکافی ج 7 ص 303 6⃣برده ای هم که فرد آزاد را کشته است ، لزوما قصاص نمی شود ، بلکه امر او به خانواده فرد آزاد واگذار شده است که اگر بخواهند او را قصاص کنند ، یا به بردگی بگیرند ؛ « دفع الی اولیاء المقتول ، فان شاءوا قتلوه و ان شاءوا استرقوه » 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 99 ❕از آنجایی که برده قاتل به عنوان ملک و دارایی اولیاء مقتول آزاد ، محسوب می شود ، کشتن او در ازای قتل فرد آزاد ، نوعی خسارت مالی برایشان تلقی می شود ، لذا ممکن است اکثرا از کشتن او صرف نظر می کنند و نهایتا او را به دیگری می فروشند ، بنابراین لزوما مجازات اعدام و قصاص هم در انتظار برده قاتل نمی باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir