eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔از بچگی سوالی داشته‌ام آیا حضرت مریم، پیامبر است؟ در قرآن هم جست‌وجو کردم و عبارت اصطفی برای ایشان آمده بود ❗️❗️ 💠💠 👌حضرت مریم سلام الله علیها ، پیامبر نبود ، بلکه بنده صالح الهی بود که خداوند او را از نسل و ذریه انبیاء و تحت تربیت خود قرار داد و به مقام عصمت و پاکی از گناهان رسانید ، چنان که فرمود ؛ « وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ » « و (به ياد آوريد) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته، و بر تمام زنان جهان، برترى داده است. » ( آل عمران 42 ) ❕در تفسیر المیزان می خوانیم ؛ « پس اصطفاء مريم همان تقبل او است عبادت خداى را، و تطهيرش عبارت است از مصونيتش به عصمت خداى تعالى از گناهان، پس آن جناب، هم اصطفاء شده است و هم معصوم » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 3 ص 295 ❕علامه مجلسی آیه مذکور را چنین تفسیر می دهد ؛ « مطهر و پاكيزه گردانيد تو را- از لوث معصيت و كفر و اخلاق ناپسنديده و كثافات خون حيض و نفاس و استحاضه- و برگزيد تو را و زيادتى داد بر زنان عالميان» 📚حياة القلوب، ج‏2، ص 1065 ❕امام باقر ع فرمود ؛ « حق تعالى دو مرتبه اصطفا و برگزيدگى را براى مريم اثبات فرمود، پس برگزيدن اول آن است كه او را از نسل پيغمبران برگزيده گردانيد كه احتمال زنا در نسب او از طرف پدر و مادر نبود، و برگزيدن دوم آن است كه او را ممتاز گردانيد از زنان عالميان به آنكه بى‏ نزديكى مردى عيسى عليه السّلام از او بوجود آمد، و تأويل برگزيدن ديگر آن است كه قصه او را براى پيغمبر آخر الزمان بر وجه تعظيم ياد كرد » 📚حیاه القلوب ج 2 ص 1066 _ تفسير عياشى ج 1 ص 173 _ مجمع البيان ج 1 ص 440 ❕بنابراین برگزیدگی مریم س به همان معنایی است که در کلام امام باقر ع به کار رفت ، نه آنکه برای پیامبری برگزیده باشد . 👌چنان که گذشت ، مریم س ، اگر چه پیامبر نبود ، اما بنده وارسته و پاکیزه خداوند بود تا جایی که خداوند در وصف او فرمود ؛ « مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ » « مسيح فرزند مريم فقط فرستاده (خدا) بود پيش از وى نيز فرستادگان ديگرى بودند مادرش نيز زن بسيار راستگويى بود » ( مائده 75 ) ❕در روایات نیز از مریم س با عنوان صدیقه یاد شده است ، چنان که از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: فاطمه عليها السّلام را چه کسی غسل داد؟ 👌فرمود ؛ « امير المؤمنين عليه السّلام او را غسل داد، زيرا او صديقه بود و نمى‏ توانست او را غسل داد به غير از صدیقه ديگر، مگر نمى‏ دانى كه مريم را غسل نداد مگر عيسى عليه السّلام‏ » 📚الکافی ج 5 ص 421 ❕یعنی مریم صدیقه را جز عیسی که او نیز صدیق بود ، غسل نداد ، « واژه صدیقه ، صيغه مبالغه از ماده « صدق » است و به كسى گفته مى‏ شود كه صدق و راستى سراسر وجودش را احاطه كرده، و صداقت در فكر و گفتار و كردار و تمام زندگى او منعكس است » 📚تفسیر نمونه ج 23 ص 355 ❕در آیه پر مفهوم دیگری می خوانیم ؛ « خداوند، او [مريم‏] را به طرز نيكويى پذيرفت، و به طرز شايسته‏ اى، (نهال وجود) او را رويانيد (و پرورش داد)، و كفالت او را به زكريا سپرد. هر زمان زكريا وارد محراب او مى‏ شد، غذاى مخصوصى در آن جا مى‏ ديد. از او پرسيد:" اى مريم! اين را از كجا آورده ‏اى؟!" گفت:" اين از سوى خداست. خداوند به هر كس بخواهد، بى حساب روزى مى ‏دهد. » ( آل عمران 37 ) ❕در روایتی آمده است ؛ « مریم مقبول‏ترين زنان بود، و چون به نماز مى ‏ايستاد محراب از نور او روشن مى‏ شد. پس هرگاه كه زكريا به نزد او مى ‏رفت ميوه تابستان را در زمستان نزد او مى‏ديد و ميوه زمستان را در تابستان نزد او مى‏ ديد پس از او پرسيد كه: اين ميوه ‏ها از كجا براى تو مى‏ آيد؟ مريم گفت: از جانب حق تعالى مى ‏آيد؛ پس در آن وقت زكريا از خدا فرزند طلبيد » 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 170 ❕در روایتی امام صادق ع فرمود ؛ « روز قيامت، زنى زيبا آورده مى ‏شود كه به خاطر زيبايى ‏اش فريب خورده است. زن مى‏ گويد: خدايا! مرا زيبا آفريدى و گرفتار شدم. مريم آورده مى‏ شود و گفته مى‏ شود: «تو زيباترى يا اين؟ او را زيبا قرار داديم و فريفته نشد». 📚الكافي ، ج 8 ص 228 ❕در سایر روایات نیز مریم س ، جزء چهار زن برگزیده و چهار زن بزرگ بهشتی معرفی شده است ؛ 📚خصال ج 1 ص 205 _ ص 225 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔شما به نمايندگي مراجع فرموديد اگه دليل فلان حكم را بخواهي از كلا م معصومين عليهم السلام به شما ميدهند وما چند نمونه از شما درخواست كرديم به ما كه نداند شايد به شما بدهند ؛ بعنوان مثال ❔حكم محرميت داماد عزيزتان با همسر مكرمتان بفرمائيد ❔حكم چرا در نماز هاي مغرب وعشاء در ركعت سوم و چهارم بايد به حالت رفع وآهسته بخوانيم ❔حكم چرا اشهد ان علياً ولي الله اللهم صل علي محمد وآل محمد جزء اذان نيست ❔حكم استحباب غسل جمعه وصدها حكم ديگه ❗️❗️ 💠💠 👌ما در گذشته در پاسخی که به اللهیاری دادیم ، یاد آور شدیم که مراجع تقلید مطابق با حدیث فتوا می دهد و توضیح المسائل آنان در واقع ، ترجمه روایت است یعنی روایت را « نقل به معنا » می کنند ، و خود اهل بیت علیهم السلام اجازه نقل روایت به معنا را داده اند که روایات مذکور را شیخ کلینی در کافی شریف نقل می کند ؛ 📚الکافی ج 1 ص 51 باب روایه الکتب و الحدیث 👌و شیخ حر عاملی در کتاب الفصول المهمه خود باب « جواز روایه الحدیث بالمعنی » ج 1 ص 522 باب 12 و در کتاب وسائل الشیعه ج 27 ص 80 باب 8 مفصلا این روایات را نقل می کند که آن بزرگواران اجازه نقل روایت به معنا را داده اند . ❕بنابراین ، تقلید از مراجع ، عین تقلید از معصومین علیهم السلام است و کلام آنان چون روایت کلام معصومین علیهم السلام است ، حجت است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « کسی که از عالمی تقلید کند به طبق محکمات قرآن و حدیث فتوا می دهد و عادل و مورد اعتماد است ، چنین تقلید کردنی تقلید از آن عالم نیست بلکه تقلید کسی است که خداوند اطاعت او را واجب کرده است ( یعنی امام علیه السلام )» 📚مراه العقول ج 1 ص 183 ❕در ذیل در این رابطه مفصل توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2498 ❕حال طرفداران اللهیاری ، مواردی را مطرح کرده اند و مدعی شده اند که علمای شیعه که قائل به تقلید هستند ، در آن موارد بدون نص و روایت اهلبیت ع فتوا داده اند ، ما هم اینک روشن می کنیم که موارد مذکور مبتنی بر روایات صادر شده است و مخالفت مستقیمی با نص اهلبیت ع صورت نگرفته است ؛ 1⃣در رابطه با محرمیت مادر همسر به داماد ، در ذیل توضیحات کافی را ارائه داده ایم و مدارک قضیه را نشان داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3104 2⃣شهادت به ولایت و صلوات فرستادن ، در اذان و اقامه ، به عنوان فصل وجوبی اذان و اقامه معرفی نشده است ، چنان که معلی بن خنیس می گوید ؛ « شنیدم که امام صادق ع چنین اذان می گفت ؛ « اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ » 📚الاستبصار ج 1 ص 306 ❕یا امام ع به دو تن از اصحابشان ، چنین اذان را آموزش دادند ؛ « َ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ » 📚التهذیب ج 2 ص 60 ❕در روایات دیگری آمده است که اقامه فراز « قد قامت الصلاه » را اضافه دارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 416 👌و شهادت به ولایت امیر مومنان ، جزء فصول وجوبی اذان و اقامه نیست ، اما از فصول استحبابی و موکد است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2067 3⃣در رابطه با آهسته خواندن تسبیحات مثلا در رکعت سوم و چهارم نماز ، گفتنی است که آنچه مدلول و مورد تاکید وجوبی روایات است ، وجوب آهسته خواندن قرائت در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر و وجوب بلند خواندن و جهر در نماز صبح و مغرب و عشاء برای مردان است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 82 باب 25 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕اما در رکعت سوم و چهارم نص صریحی مبنی بر وجوب اخفات و آهسته خواندن وارد نشده است ، لذا برخی از فقهاء و مراجع شیعه ، حکم وجوبی در لزوم اخفات در رکعت سوم و چهارم ندارند ؛ 📚السرائر ج 1 ص 222 _ التذکره ج 3 ص 145 _ المهذب البارع ، ج 1 ص 377 _ غایه المرام ج 1 ص 153 👌قائلین به وجوب آهسته خواندن قرائت در رکعت سوم و چهارم ، ادله ای ارائه داده اند ؛ 📚مستمسک العروه الوثقی ، ج 6 ص 252 ❕اما این ادله قانع کننده نیست و مرحوم صاحب حدائق ادله آنان را مورد نقد و رد قرار می دهد ؛ 📚الحدائق الناضره ج 8 ص 437 👌اگر چه مشهور بین فقهای شیعه ، لزوم آهسته خواندن قرائت در رکعت سوم و چهارم است ؛ 📚موسوعه الفقه الاسلامی ، ج 27 ص 127 ❕احتیاط حکم می کند که انسان این شهرت را نادیده نگیرد ، خصوصا آنکه در روایاتی هم توصیه به احتیاط در فتوا شده است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با ورع ترین مردمان کسی است که در هنگام شبهه ، احتیاط و توقف کند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 162 👌و هم برای آنچه در نزد اصحاب مشهور است ، در روایات ارزش و اعتبار لحاظ شده است ، چنان که راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 👌بر همین اساس مرحوم صاحب حدائق ، رعایت اخفات در رکعت سوم و چهارم را اولی می داند ، به خاطر آنکه در نزد اصحاب مشهور است ؛ « و ان کان الاخفات اولی لشهرته بین الاصحاب بل دعوی الاجماع فی الباب ... » 📚الحدائق الناضره ج 8 ص 438 ❕بنابراین ، اگر مراجع کنونی فتوا به لزوم اخفاتی بودن رکعت سوم و چهارم می دهند ؛ 📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 552 ❕این حکم مورد تایید روایات است ، زیرا در آن هم به روایات احتیاط عمل شده است و هم به اعتبار شهرت نزد اصحاب . 4⃣غسل روز جمعه ، واجب نیست ، بلکه در نزد اصحاب و بزرگان شیعه از مستحبات موکد است ؛ 📚جواهر الکلام فی ثوبه الجدید ، ج 2 ص 636 ❕چرا که به صراحت در روایاتی تصریح شده است که این غسل مستحب است ، چنان که علی بن یقطین می گوید ؛ « از امام کاظم ع سوال کردم در مورد غسل جمعه و قربان و فطر ؟ امام ع فرمود ؛ « سنت هستند و فریضه و واجب نیستند » 📚التهذیب ج 1 ص 112 ❕یا در روایت دیگر راوی از امام صادق ع در مورد غسل جمعه پرسید ، امام ع پاسخ داد ؛ « سنت است ( و فریضه نیست )» 📚التهذیب ج 1 ص 112 ❕بر این اساس ، روایاتی که در مورد غسل جمعه تعبیر به « واجب » کرده است ، حمل می شود بر مستحب موکد و مثلا یک واجب اخلاقی نه فقهی ، چنان که شیخ حر عاملی به این نکته تصریح می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 313 « اقول فی هذا قرینه واضحه علی ان المراد بالوجوب ، الاستحباب الموکد ... » @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕یک سخنرانی از عبدالحمید اسماعیل زهی ، امام جماعت مفتخور مسجد مکی زاهدان منتشر شده است که او در صدد زیر سوال بردن شهادت فاطمه صدیقه س است ؛ 1⃣می گوید به خداوند سوگند یاد می کنم که این که سخن که عمر زهرا را به قتل رسانده است ، اشتباه و غلط است ❔ 👌به او می گوییم وقتی بزرگان خودتان این واقعه را ثبت و ضبط کرده اند ، قسم شما هیچ اعتبار و ارزشی ندارد جز گمراه کردن مردم عوامتان ، در ذیل برخی اسناد را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2301 2⃣در دروغگویی دیگری می گوید ابوبکر و عمر ، خیلی به فاطمه س و فرزندانش اهمیت می دادند و آنان را حتی بر فرزندان خود مقدم می داشتند ، باید از او پرسید اگر چنین است که تو می گویی ، پس چگونه فدک را از فاطمه و فرزندان او گرفتند تا آنان را تضعیف کنند ، و ابوبکر حدیثی جعلی در این رابطه وضع کرد ، در حالی که فدک هبه فاطمه س بود ، در ذیل از مدارک اهلسنت این قضیه را اثبات کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2318 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2380 3⃣می گوید وقتی اسرای ایرانی را آوردند ، عمر گفت که دختر پادشاه ایران باید برای حسین ، نوه پیامبر ما باشد ، در حالی که مطابق آنچه در نصوص تاریخی اهلسنت آمده است ، عمر قصد داشت که دختر پادشاه ایران را بفروشد که علی ع مانع شد و با پرداخت قیمت او ، شهربانو را به عقد امام حسین ع درآورد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799 4⃣می گوید بین علی ع و ابوبکر و عمر اختلافی نبوده است ، چرا که علی ع مشاور ابوبکر و عمر بوده است ، در ذیل در این رابطه مفصل پاسخ او را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2320 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637 5⃣می گوید حرمت صحابه را حفظ کنید ، چرا که آنان روشنی چشم پیامبر بوده اند ، در ذیل در مورد صحابه و جهنمی شدن آنان طبق مدارک اهلسنت ، توضیحات کافی را ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2023 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/836 6⃣می گوید ابوبکر در غار ثور پیامبر را یاری کرد و این یاری به طمع خلافت پس از پیامبر نبوده است ، در ذیل توضیح داده ایم که جریان غار ثور ، مذمت و نکوهش ابوبکر را در بر دارد ، نه مدح و ثنای او را ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2168 👌و از نقلهای اهلسنت در ذیل سند آوردیم که ابوبکر به طمع خلافت بعد از پیامبر ایمان آورد و اطراف پیامبر را داشت ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1100 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آيا تهديد به آتش زدن خانه على در شريعت اسلام جايز است ؟ آيا تهديد امير المؤمنين عمر ابن الخطاب مستند شرعى براى اين تهديد دارد ؟ نظر اهل بيت چه بود ؟ پاسخ اهل سنت ؛ ❕حكم تهديد كه چیزی نيست . در شريعت اسلام حكم قتل كسى كه (ناخواسته يا خواسته) قصد بر هم زدن نظام جامعه را دارد داده شده . البته از نظر ما حضرت على و طلحه ناخواسته چند روز دچار اين اشتباه شدن و بعد پشیمان شدن ابراز ندامت كردن ❗️❗️ 💠💠 1⃣به راستی این جماعت نابکار گستاخی را به حد رسانده و درصدد هستند که هجوم عمر به خانه وحی ، یعنی خانه علی و فاطمه سلام الله علیهما را مشروع جلوه دهند ، در حالی که حکم قرآن بر لزوم احترام آن خانه بود . ❕خداوند می فرماید ؛ «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال‏» « (نور خدا) در خانه‏ هايى است كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت آنان يابد و نامش در آنها ياد شود و صبح و شام در آن تسبیح گفته شود » 🔰نور 36 ❕سيوطى در تفسير الدّر المنثور از انس بن مالك و بريده دو نفر از صحابه پيامبر گرامی نقل مى ‏كند هنگامى كه رسول خدا اين آيه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: «اىُّ بُيُوتٍ هذِهِ يا رَسُوْلَ اللَّهِ»: «اين خانه هايى كه در اين آيه توصيف شده كدام است اى پيامبر خدا!» 👌پيامبر فرمود: «بُيُوتُ الانْبياء»: «خانه‏ هاى پيامبران است». ❕ابوبكر و گفت : «هذا البَيْتُ مِنْها لَبَيْتُ عَلىٍ وَ فاطِمَةَ؟!» «اين خانه از آنها است، خانه على و فاطمه» عليهما السلام؟ 👌فرمود: «نَعَمْ مِنْ افاضِلِها»: «آرى اين از برترين آنها است». 📚الدر المنثور ج5 ص50 👌شبيه همين معنى را حاكم حسكانى در شواهد التّنزيل از ابوبرزه يكى ديگر از صحابه از پيامبر اكرم نقل كرده است، بى آنكه نام شخص خاصى را ببرد، بلكه است «قيلَ يا رَسُولَ اللَّهِ ابَيتُ عَلَىٍّ وَ فاطِمَةَ مِنْها؟ قالَ مِنْ افْضَلِها»: «گفته شد آيا خانه على عليه السلام و فاطمه عليها السلام از آنها است»؟ پيامبر فرمود: «از برترين آنها است» 📚شواهد التنزیل ج1 ص410 _ روح المعانی ، ج18 ص157 👌این مضمون در روایات متعدد نیز آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج23 ص325 باب 19 ❕خانه‏اى كه مركز نور الهى است و خدا به ترفيع آن امر فرموده از احترام بسيار بالايى برخوردار است.خانه ‏اى كه اصحاب كسا را در بر مى ‏گيرد و خدا از آن با جلالت و ياد مى‏ كند، بايد مورد احترام قاطبه مسلمانان باشد. 👌با اين همه سفارشهاى مؤكّد، متأسفانه عده ای از خدا بی خبر حرمت آن را ناديده گرفته، و به هتك آن و اهالی آن پرداختند، و اين مسئله ‏اى نيست كه بتوان بر آن پرده ‏پوشى گذاشت ، در گذشته مفصلا مستندات آن را ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302 2⃣از سوی دیگر ، وهابی مدعی است که عمر برای حفظ نظم جامعه به خانه علی ع لشکر کشی کرد ، و علی ع مامور به اطاعت از ابوبکر بوده است ، در حالی که از اساس خلافت ابوبکر ، مشروعیتی نداشته است تا علی ع ملزم به اطاعت باشد ، چرا که انتخاب خلیفه و جانشین پیامبر ، امری الهی بوده است که مردم در انتخاب آن هیچ نقشی نداشته است و ما در ذیل این قضیه را از منابع اهلسنت ، ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3014 ❕بنابراین ، خلافت ابوبکر ، هیچ مشروعیتی نداشته است که علی ع ملزم به اطاعت باشد ، بلکه مطابق آیات قرآن و روایات اهلسنت ، علی ع مامور به مخالفت با حاکم ظلم و جوری ، چون ابوبکر بوده است . 👌خداوند می فرماید ؛ « از کسی که قلبش از ذکر ما غافل است و از هوی و هوس پیروی می کند اطاعت نکنید» ( کهف 28 ) _ « از گناهاکاران و کافران اطاعت مکن» ( قلم 10 ) « از مسرفین اطاعت مکن» ( شعراء 151 ) « تکیه بر ظالمان نکنید که موجب می شود آتش شما را فرو گیرد» ( هود 113 ) ❗️اهل سنت روایت کرده اند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « بشنوید پس از من حاکمان ظالمی خواهند آمد ، هر کس با آنان همراه شود و آنان را در کذبشان تصدیق کند و بر ظلمشان یاری کند از من نیست و من نیز از او نیستم و در قیامت بر حوض کوثر بر من وارد نمی شود» 📚جامع الاصول ج 4 ص 75 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣به فرض هم بگوییم که انتخاب ابوبکر ، با انتخاب مردم مشروعیت پیدا می کرد ، و علی ع ملزم به اطاعت بود ، باز هم انتخاب مردم در خلافت ابوبکر ، نقشی نداشت ، بلکه استفاده از جبر و زور بود که خلافت ابوبکر را مستقر کرد . ❕ابن ابی الحدید می نویسد ؛ « عمر، همان كسى ‏است كه بيعت‏ ابوبكر را محكم كرد و مخالفان آن‏ را خوار و ذليل نمود و شمشير آخته زبير را شكست و بر سينه مقداد زد و سعد بن عباده را در سقيفه لگدمال نمود و گفت: سعد را بكشيد. خداوند، سعد را بكشد!». و بينى حُباب بن منذر را كه روز سقيفه گفت: «من دواى درد و چاره كارم»، به خاك ماليد و هر كس از بنى هاشم را كه به خانه فاطمه عليها السلام پناه بُرد، تهديد نمود و آنان را از آن جا خارج ساخت. اگر عمر نبود، حكمرانى ابو بكر، استوار و برپا نمى ‏شد. » 📚شرح نهج البلاغه ، ج 1 ص 174 ❕بخاری نقل می کند ؛ «انصار، در سقيفه بنى ساعده، گرد سعد بن عباده جمع شدند و گفتند: اميرى از ما باشد و اميرى از شما. پس، ابو بكر و عمر بن خطّاب و ابو عبيدة بن جرّاح به سوى آنان [در سقيفه‏] رفتند. ... حُباب بن منذر گفت: نه، به خدا سوگند چنين نخواهيم كرد! اميرى از ما و اميرى از شما. ... [در اين هنگام‏] كسى گفت: سعد را كشتيد. عمر [نيز در پاسخ‏] گفت: خدا او را بكشد » 📚صحيح البخاری ، ج 3 ص 1341 ح 3467، الطبقات الكبرى: ج 2 ص 269 ❕طبری نقل می کند ؛ « چون حُباب بن منذر برخاست، شمشيرش را از نيام بيرون كشيد و گفت: من دواى درد و چاره كارم. من پدر شيربچگان در كُنام شيرانم و شيران را به من نسبت مى ‏دهند. عمر به او حمله كرد و چون بر دستش زد، شمشيرش افتاد و عمر، آن را گرفت. سپس او و بقيّه [مهاجران‏] بر سعد پريدند و همه يكى پس از ديگرى بيعت كردند و سعد هم بيعت كرد. پيشامدى غيرمنتظره بود، همانند پيشامدهاى دوران جاهليّت كه ابو بكر بدان قيام كرد. » 📚تاریخ طبری ج 3 ص 223 ❕و خود عمر تصریح می کرد که با زور و فشار قبیله اسلم بود که مردم تحت جبر قرار گرفتند و خلافت ابوبکر را پذیرفتند ؛ «داستان [بيعت ابو بكر]، چنين بود كه چون خداوندْ پيامبرش را قبض روح كرد، انصار با ما مخالفت كردند و همگى در سقيفه بنى ساعده گرد آمدند ...» 📚صحيح البخاري: ج 6 ص 2505 ، مسند ابن حنبل: ج 1 ص 123 صحيح ابن حبّان: ج 2 ص 148 ❕عمر ادامه می داد ؛ « آن [بيعت‏]، استوار نبود، تا آن كه اسلم را ديدم. پس يقين كردم كه پيروزيم » 📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 222 4⃣خود عمر نیز خلافت ابوبکر را مشروع شرعی نمی دانست و می گفت ؛ « به خدا سوگند بیعت با ابوبکر امری ناگهانی و بدون تدبیر بود که اتفاق افتاد و گذشت ، ... همانا بیعت با ابوبکر لغزشی بود که خداوند شر آن را دفع نمود ... هرکس بدون مشورت با مسلمانان ، با کسی بیعت کند ، بیعت کننده و بیعت شوند پیروی نمی شوند ، چرا که آن دو خود را به کشتن داده اند » 📚صحیح بخاری ج 6 ص 2503 👌و می گفت ؛ « بیعت با ابوبکر ، ناگهانی بود و خداوند شرش را حفظ نمود ، پس اگر کسی دوباره آنگونه کرد ، او را بکشید » 📚تاریخ یعقوبی ج 2 ص 158 5⃣امیر مومنان ، اگر چه مطابق برخی از نقلها ، از سر جبر و اجبار ، تن به بیعت داد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3140 ❕اما بارها تصریح می کرد که اگر یار و یاور داشتم ، در برابر حاکم جوری چون ابوبکر ، سکوت نمی کردم ، چنان که شیخ کلینی روایت می کند که علی علیه السلام به سی گوسفندی که مشغول چرا بودند اشاره کرد و فرمود ؛ « به خدا سوگند ، اگر به تعداد این گله گوسفند یار و یاور داشتم ، حتما قیام می کردم » 📚الکافی ج 8 ص 33 ❕از امام رضا علیه السلام سوال کردند که چرا علی علیه السلام با دشمنانش 25 سال بعد رسول الله نجنگید سپس در ایام با دشمنانش جنگید؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « او به پیامبر اقتدا کرد چرا که پیامبر نیز به مدت 13 سال در مکه و 9 ماه در مدینه به دلیل کمی یاران جهاد با مشرکین را ترک کرد ، با این وجود خللی به نبوتش وارد نمیشود همچنین خللی به امامت علی نیز وارد نمیشود چون علت ترک جهاد در مورد پیامبر وعلی یکی است ( وآن کمی یاران بود) » 📚بحار الانوار، ج29 ص 435 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است ، علی ع به مبهم بودن آیات قرآن ، اعتراف کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1668
👌پاسخ معاند در مورد روایتی را که می گوید حضرت ابوطالب ع به پیامبر گرامی ص در دوران شیرخوارگی ایشان ، با پستان خود ، شیر داده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1529
🤔 ❔یکی از شبهاتی که وهابیت خیلی روی آن مانور می دهند ، آن است که اگر فدک حق فاطمه و علی بود ، چرا علی در دوران خلافت خود ، فدک را به فرزندان فاطمه پس نداد ❗️در این رابطه پاسخی مستدل می خواستم ❗️❗️ 💠💠 👌فدك كه در نزديكى قلعه ‏هاى خيبر قرار داشت پس از فتح خيبر اهالى آن نزد پيامبر آمدند و با آن حضرت صلح كردند و نصف قريه فدك را بدون جنگ و درگيرى به آن حضرت واگذار كردند و آن حضرت نيز در حيات خود آن را به دختر گراميش فاطمه زهرا س بخشيد و چون ممكن بود درآمد فدك وسيله‏ اى براى پيشرفت اميرمؤمنان على ع در امر خلافت شود، رقيبان بعد از رحلت پيغمبر اكرم به سرعت آن را از دست فاطمه عليها السلام در آوردند و كاركنان آن حضرت را از آن بخش از آبادى خارج ساختند و به هيچ قيمت حاضر به باز پس گردانيدن آن نشدند كه شرح این جریان را در ذیل می توانید بخوانید ؛ 📚پیام امام امیر المومنین ج 10 ص 200 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2380 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2318 ❔اما این که چرا علی ع فدک را در دوران خلافتش به فرزندان فاطمه س بازنگرداند ، از چند جنبه می توان به آن نگاه کرد ؛ 1⃣پس از پیامبر گرامی ، به تصریح علمای اهلسنت ، بدعت های زیادی نهاده شده بود ، تا جایی که شافعی در کتاب الام از وهب بن کیسان روایت می کند ؛ « تمام سنت های رسول خدا ،پس از او تغییر یافت ، حتی نماز » 📚الام ج 1 ص 235 👌بخاری در صحیح خود ، از زهری روایت می کند ؛ « نزد انس بن مالک در دمشق رفتم و در حالی که او می گریست ، او را ملاقات کردم ، به او گفتم چه چیز مایه گریه تو شده است ؟ گفت از آنچه یاد گرفته بودیم ، چیزی جز نماز باقی نمانده است که این را نیز ضایع ساختند » 📚صحیح بخاری ج 1 ص 198 ❕اگر علی ع می خواست بدعت خلیفه اول و دوم در غصب فدک را جبران کند ، و فدک را به فرزندان فاطمه بازگرداند ، با مخالفت و برخورد مردم بدعت زده مواجه می شد که در برابر علی ع موضع می گرفتند و علی را متهم می کردند که فدک را که جزء بیت المال است ، به ملکیت شخصی خود و فرزندانش در آورده است ❗️ 👌در روایتی علی ع به این نکته اشاره کرده و می فرماید ؛ « واليان پيش از من عمدا با پيامبر اكرم به مخالفت برخاستند و پيمان او را شكستند و روش او را دگرگون ساختند، و اگر من بخواهم مردم را به ترك اين كردارهاى مخالف پيامبر وادار كنم و آنان را بسوى حق بازگردانم و به همان روش كه در زمان پيامبر اكرم بود تغييرشان دهم، همه لشكريانم از پيرامونم بپراكنند، تا آنكه من مى‏ مانم با گروه اندكى از شيعيانم كه فضل مرا شناخته‏ اند و از روى قرآن و سنّت رسول اللَّه مرا واجب الطاعه مى‏ دانند. ❕شما بگوييد كه اگر من در باره مقام ابراهيم فرمانى صادر كنم كه آن را به همان جايى برگردانم كه پيامبر اكرم در آنجايش نهاد، و 👈فدك را به وارثان فاطمه پس دهم، 👉و صاع پيامبر را به ميزانى برگردانم كه در دوران آن حضرت بود .... 🔸( علی ع در این روایت حدود 30 بدعت را برشمردند و در ادامه فرمودند ) ؛ ❕« در اين صورت همه از گرد من پراكنده مى‏ شدند. به خدا سوگند كه من به مردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فريضه را به جماعت بخوانند، و به آنها اعلان داشتم كه جماعت در نماز نافله، بدعت است و دستور خدا نيست ولى فرياد گروهى از سربازانم كه همراه من با دشمن مى‏ جنگيدند بلند شد. آنها فرياد مى ‏زدند كه: اى مسلمانان سنّت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز مى‏دارد. و من ترسيدم كه مبادا در بخشى از سپاهم جنجالى بپا شود. 👈من از دست اين امّت، از نظر تفرقه اندازى و پيروى آنها، از پيشوايان گمراهى و از دعوتگران بسوى دوزخ چه‏ ها كه نكشيدم‏ » 📚الکافی ج 8 ص 59 _ بحار الانوار ج 34 ص 173 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 2⃣از منظر دوم ، تحلیل جالب دیگری است که محقق ارجمند ، استاد مکارم شیرازی ارائه می دهد و می گوید ؛ «امام اميرمؤمنان (عليه السلام) در همان كلام كوتاهش همه گفتنى‏ ها را گفته است، آن‏جا كه مى ‏فرمايد ؛ «آرى، از آنچه در زير آسمان دنياست تنها فدك در دست ما بود، عده ‏اى نبست به آن بخل ورزيدند، ولى در مقابل گروه ديگرى سخاوتمندانه از آن‏ صرف نظر كردند، و بهترين داور و حاكم‏ خداست، مرا با فدك و غير فدك چه كار در حالى كه فردا به خاك سپرده خواهيم شد». 📚نهج البلاغه ، نامه 45 ❕آن بزرگوار عملا نشان داد كه فدك را به عنوان يك وسيله درآمد و منبع اقتصادى نمى ‏خواهد، و آن روز هم كه فدك از ناحيه او و همسرش مطرح بود براى تثبيت مسأله ولايت و جلوگيرى از خطوط انحرافى در زمينه خلافت پيامبر اسلام بود، اكنون كه كار از كار گذشته، و فدك بيشتر چهره مادى پيدا كرده، گرفتن آن چه فايده ‏اى دارد؟ ❕سيّد مرتضى علم الهدى عالم و محقق بزرگ شيعه در اين زمينه سخنى پر معنا دارد، مى‏ گويد ؛ هنگامى كه امر خلافت به على (عليه السلام) رسيد درباره بازگرداندن فدك خدمتش سخن گفتند، فرمود ؛ « من از خدا شرم دارم كه چيزى را كه ابوبكر منع كرد و عمر بر آن صحه نهاد، به صاحبان اصليش بازگردانم!». 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 16 ص 252 👌در حقيقت با اين سخن هم بزرگوارى و بى‏ اعتنايى خود را نسبت به فدك به عنوان يك سرمايه مادى و منبع درآمد، نشان مى ‏دهد، و هم مانعين اصلى اين حق را معرفى مى ‏كند . 📚زهرا ، برترین بانوی جهان ، ص 122 3⃣در روایات امامان اهلبیت ع نیز ، نکاتی در مورد چرایی عدم باز پس گیری فدک توسط علی ع ارائه شده است که این روایات را شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع خود ، چنین نقل می کند ؛ ❕راوی می گوید به امام صادق ع عرض داشتم ؛ « چرا امير المؤمنين عليه السّلام هنگام ولايتشان بر مردم زمين فدك را اخذ نكرده و به چه علّت آن را ترك نمودند؟ امام عليه السّلام فرمودند ؛ « زيرا ظالم و مظلوم هر دو بر خداى عزّ و جلّ وارد شدند. و خدا مظلوم را اجر و ظالم را عقاب فرمود، لذا حضرت كراهت داشتند چيزى را كه خداى متعال غاصبش را عقاب و مغصوب را اجر داده به خود بازگردانند » ❕در روایت دیگر آمده است که راوی سوال می کند، زمانى كه على بن ابى طالب عليه السّلام ولايت بر مردم و خلافت بر آنها داشتند به چه علّت زمين فدك را ترك كرده و باز پس نگرفتند؟ ❕امام صادق عليه السّلام فرمودند ؛ « به خاطر اقتداء به رسول خدا چه آن كه رسول خدا وقتى مكّه را فتح كردند عقيل بن ابى طالب منزل پيامبر را فروخته بود و حضرت آن را پس نگرفتند به حضرت عرض شد: يا رسول خدا چرا به منزل خودتان بر نمى‏ گرديد و در آن ساكن نمى‏ شويد؟ حضرت فرمودند: آيا عقيل براى ما منزلى باقى گذارده تا ما به آن برگرديم؟سپس امام صادق عليه السّلام فرمودند ؛ « ما اهل بيت پيغمبر چيزى را كه از ما به ظلم گرفته‏ اند به خود برنمى‏ گردانيم و به خاطر همين بود كه على عليه السّلام پس از به خلافت رسيدن فدك را به خود باز نگرداند. » ❕در روایت دیگر آمد که راوی از امام کاظم ع سوال می کند که چرا امير المؤمنين عليه السّلام وقتى ولايت و خلافت بر مردم پيدا كردند زمين فدك را به خود برنگرداندند؟ ❕حضرت فرمودند ؛ « ما اهل بيت پيامبر حقوق خود را از كسانى كه به ما ظلم كرده‏اند نمى ‏گيريم، امير المؤمنين عليه السّلام و ما اولياء مؤمنين هستيم، براى مؤمنين حكم كرده و حقوقشان را از ظالمين مى‏ گيريم ولى حقوق خود را براى خويش اخذ نمى‏ نماييم » 📚علل الشرایع ، ج 1 ص 154 باب 124 👌همه آنچه آمد ، دلیل بر عدم باز پس گیری فدک ، توسط علی ع در دوران حکومتشان می باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاندین در مورد دستفروشی طلاب با لباس روحانیت و شغل روحانیت را در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1603
❕در اسلام این حکم است که اگر با حیوانی وطی صورت گیرد ، علاوه بر مجازات فاعل ، حیوان نیز باید سوزانده شود ، این حکم مورد انتقاد ملحد قرار گرفته است ، ما در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1550
🤔 ❔قطره‌ای از خرافات اسلام « پس از عطسه از بینی خرمگس بیرون می‌آید! » امام صادق گفت: هر كه عطسه زند و سپس دستش را بر تيغۀ بينى خود نهد و بگويد:« الحمد للّٰه رب العالمين(الحمد للّٰه)حمداً كثيراً كما هو اهله و صلى اللّٰه على محمد النبىّ‌ و آله و سلم». از سوراخ چپ بينى او پرنده‌اى خردتر از ملخ و بزرگ‌تر از مگس برآيد و تا زير عرش برود،تا روز رستاخيز براى او آمرزش جويد. 📚منبع: اصول كافى ، ترجمه كمره اى ، ج۶ ، ص۵۴۷ 💠💠 👌متن عربی روایت مورد استناد اسلام ستیز ، چنین است که امام صادق ع فرمود ؛ « مَنْ عَطَسَ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى قَصَبَةِ أَنْفِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً كَثِيراً كَمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ خَرَجَ مِنْ مَنْخِرِهِ الْأَيْسَرِ طَائِرٌ أَصْغَرُ مِنَ الْجَرَادِ وَ أَكْبَرُ مِنَ الذُّبَابِ حَتَّى يَسِيرَ تَحْتَ الْعَرْشِ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ » « هر كه عطسه زند سپس دستش را بر استخوان تيغه بينى نهد و بگويد: « الحمد للَّه رب العالمين [الحمد للَّه‏] حمدا كثيرا كما هو اهله و صلى اللَّه على محمد النبى و آله و سلم» از سوراخ چپ بينى او پرنده ‏اى كوچكتر از ملخ و بزرگتر از مگس بيرون آيد و برود تا به زير عرش رسد و تا روز قيامت براى او استغفار كند. » 📚الکافی ج 2 ص 657 ❕این روایت ، طبق تصریح علامه مجلسی ، سندا ضعیف است ؛ 📚مراه العقول ، ج 12 ص 558 👌اما مفهوم روشن و قابل درکی دارد که اسلام ستیز نسبت به آن بی اطلاع است . ❕یکی از وظائف فرشتگان خداوند ، استغفار کردن برای مومنین است ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « نزديك است آسمانها (به خاطر نسبتهاى نارواى مشركان) از بالا متلاشى شوند، فرشتگان پيوسته تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى ‏آورند، و 👈براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مى ‏كنند،👉 آگاه باشيد خداوند آمرزنده و مهربان است. » ( شوری 5 ) ❕و می فرماید ؛ « فرشتگانى كه حاملان عرشند و آنها كه گرداگرد آن (طواف مى‏ كنند) تسبيح و حمد خدا مى ‏گويند و به او ايمان دارند و 👈براى مؤمنان استغفار مى ‏نمايند👉 » ( غافر 7 ) 👌از سوی دیگر ، فرشتگان الهی بسیار زیاد هستند و آسمان و زمین را پر کرده اند ، چنان که از امام صادق ع سوال کردند كه فرشته‏ ها فزونترند يا انسانها ؟ فرمود ؛ « بدان كه جانم بدست او است البته فرشته ‏ها در آسمان بيشترند از شمار خاك در زمين، در آسمان جاى پائى نيست جز اينكه فرشته ‏اى تسبيح و تقديس كند، و در زمين درخت و كلوخى نيست جز اينكه فرشته ‏اى بر آن گماشته و خدا هر روز كار او را بياورد و خدا به او داناتر است، هيچ كدام نيستند جز اينكه هر روز به ولايت خاندان من بخدا تقرب جويند، و👈 براى دوستان ما آمرزش خواهند، 👉و به دشمنانمان لعن كنند، و از خدا عذاب آنها را خواهند. » 📚تفسیر القمی ، ج 2 ص 255 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 4 ص 747 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕این فرشتگان به شکل ها و صورت های گوناگون آفریده می شوند ، چنان که علی ع فرمود ؛ « خداوند ، 👈فرشته ها را به صورت های گوناگون آفریده است👉 » 📚التوحید ، صدوق ، ص 282 ❕یا در روایت دیگری ، سخن از فرشتگانی به میان آمده است که بیست هزار چهره دارند ؛ « له عشرون الف وجه » 📚امالی صدوق ، ص 354 _ الجواهر السنیه ، ص 451 ❕مثلا بعضی از فرشتگان به شکل حیوناتی چون خروس آفریده شده اند ، چنان که در نقل دیگری علی ع فرمود ؛ «خدا فرشته‏ اى به صورت خروس نمكين و سرخ آفريده كه چنگالش در زمين هفتم است و بالش در زير عرش دو پر دارد، در مشرق و مغرب؛ آنكه در مشرق است از برف است و آنكه در مغرب از آتش، هنگام نماز كه رسد بر چنگال برآيد و بالش را زير عرش برآورد و بالهايش را بهم زند مانند خروسهاى خانه شما، نه برف آتش را خاموش كند و نه بال آتشين برف را آب كند، سپس به آواز بلند فرياد كشد: گواهم كه نيست شايسته پرستش جز خدا، و گواهم كه محمّد بنده و رسولش خاتم پيغمبران است، و وصى او بهتر اوصياء، سبوح قدوس رب الملائكة و الرّوح، در زمين خروسى نماند جز آنكه پاسخش دهد ... » 📚تفسیر القمی ، ج 2 ص 106 _ بحار الانوار ج 56 ص 173 ❕یا جبرئیل در مورد اسرافیل فرمود ؛ «چگونه‏ اى اگر اسرافيل را بينى كه دوازده بال دارد يكى در مشرق و يكى در مغرب و عرش بر دوش او است و بسا از عظمت خدا چنان كوچك شود كه مانند 👈پرنده ‏اى كوچكتر از گنجشك شود...👉 » 📚بحار الانوار ج 56 ص 259 👌و در روایت دیگری امام باقر ع در مورد فرشتگان به مانند پرندگان فرمود ؛ « خدا فرشته ‏هایى روحانى آفريده و بالها دارند كه 👈هر جا خدا خواهد با آنها پرواز كنند،👉 و آنها را ميان طبقه‏ هاى آسمانها جا داده است » 📚قصص الانبیاء ، راوندی ، ص 36 _ بحار الانوار ج 54 ص 322 👌روشن است که فرشتگان در حالت عادی ، مورد حس و درک و دیدن انسانها واقع نمی شوند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «حواس شما ، توان درک فرشته را ندارد » « لا تشاهده حواسکم » 📚الاحتجاج ، ج 1 ص 31 ❕از سوی دیگر ، حمد و سپاس الهی در هنگام عطسه کردن به قدری مهم است که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « بدان كه علّت عطسه آن است كه خداوند، چون بنده‏ اى را نعمتى دهد و او سپاس گزارى بر آن را از ياد ببَرَد، خداوند، بادى بر او چيره مى‏ سازد كه در تن وى مى‏ چرخد و سرانجام، از سوراخ‏هاى بينى او بيرون مى ‏آيد و شخص، خداوند را بر آن عطسه، سپاس گويد و خدا، اين سپاس گفتن را سپاس آن نعمت فراموش شده قرار مى ‏دهد » 📚فقه الرضا ص 391_ بحار الانوار ج 76 ص 55 👌با توجه به این مقدمه ، در پاسخ به اسلام ستیز می گوییم ، چه مانعی دارد که خداوند به خاطر حمد و سپاس بنده ، در هنگام عطسه کردن ، به او ثواب مضاعفی دهد و از مجرای خروج عطسه ، فرشته ای به شکل پرنده ، ( کوچکتر از ملخ و بزرگتر از مگس ) خلق کند و آن فرشته با بال های خود پرواز کند و تا روز قیامت ، برای فرد استغفار کند ( فرشته ای که با حواس عادی ما درک نمی شود ) ❗ ❕بی شک با توجه به آنچه در مورد اصناف فرشتگان گفته شد ، مفهوم روایت مذکور ، مطابق با توضیحی که دادیم ، روشن می شود چرا که نه در قدرت خداوند تردیدی است که نتواند چنین خلقتی داشته باشد و نه خلقت چنین فرشته ای امری محال و ناممکن و خرافات ، تلقی می شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔در آیه 17 سوره نساء شرط قبولی توبه، جهل به گناه معرفی شده است. اما طبق آیه ۱۵۳ سوره نساء، توبه بنی‌اسرائیل، با آنکه عالمانه مرتکب شرک شدند، پذیرفته شد. آیا این دو آیه باهم در تناقض نیستند ❗️❗️ 💠💠 👌در آیه 17 سوره نساء ، خداوند می فرماید ؛ « إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً » « توبه تنها براى كسانى است كه كار بدى را از روى جهالت انجام مى‏ دهند و سپس بزودى توبه مى‏ كنند، خداوند توبه چنين اشخاصى را مى ‏پذيرد و خدا دانا و حكيم است. » ❕و در آیه 153 سوره نساء ، در مورد پذیرش توبه بنی اسرائیل می فرماید ؛ « يَسْئَلُكَ أَهْلُ الْكِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى‏ أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ فَعَفَوْنا عَنْ ذلِكَ وَ آتَيْنا مُوسى‏ سُلْطاناً مُبِيناً » « اهل كتاب از تو تقاضا مى ‏كنند كتابى از آسمان (يك جا) بر آنها نازل كنى (در حالى كه اين بهانه‏ اى بيش نيست) آنها از موسى بزرگتر از اين را خواستند و گفتند خدا را آشكارا بما نشان بده، و به خاطر اين ستم صاعقه آنها را فرو گرفت، سپس گوساله (سامرى) را پس از آن همه دلايل روشن كه براى آنها آمد (به خدايى) انتخاب كردند ولى ما آنها را عفو كرديم و به موسى برترى آشكارى داديم. » ❕اسلام ستیز مدعی است که میان این دو آیه تضاد است ، زیرا در آیه اول می گوید گناه در صورتی بخشیده می شود که از روی جهل و نادانی باشد ، اما در آیه دوم خبر می دهد که گناه بنی اسرائیل بخشیده شد ، اگر چه آنان نسبت به گناه بودن گوساله پرستی جاهل نبودند ❗️ 👌او توجه ندارد كلمه جهل و مشتقات آن گرچه به معانى گوناگونى آمده است ولى از قرائن استفاده مى ‏شود كه منظور از آن در آيه مورد بحث طغيان غرائز و تسلط هوسهاى سركش و چيره شدن آنها بر نيروى عقل و ايمان است، و در اين حالت، علم و دانش انسان به گناه گرچه از بين نمى‏ رود اما تحت تاثير آن غرائز سركش قرار گرفته و عملا بى اثر مى ‏گردد، و هنگامى كه علم اثر خود را از دست داد، عملا با جهل و نادانى برابر خواهد بود. ❕ولى اگر گناه بر اثر چنين جهالتى نباشد بلكه از روى انكار حكم پروردگار و عناد و دشمنى انجام گيرد، چنين گناهى حكايت از كفر مى ‏كند و به همين جهت توبه آن قبول نيست، مگر اين كه از اين حالت بازگردد و دست از عناد و انكار بشويد. 📚تفسیر نمونه ، ج 3 ص 313 ❕در واقع اين آيه همان حقيقتى را بيان مى‏ كند كه امام سجاد ع در دعاى ابو حمزه با توضيح بيشترى بيان فرموده است آنجا كه مى‏ گويد ؛ « خداى من هنگامى كه به معصيت تو پرداختم اقدام به گناه از راه انكار خداونديت نكردم و نه بخاطر خفيف شمردن امر تو بود و نه مجازات ترا كم اهميت گرفتم و نسبت به آن بى اعتنا بودم و نه وعده كيفرت را سبك شمردم بلكه خطايى‏ بود كه در برابر من قرار گرفت و نفس اماره، حق را بر من مشتبه كرد و هوى و هوس بر من چيره شد » 📚مصباح المتهجد ج 2 ص 589 ❕بر همین اساس می بینیم که یوسف ع ، گناه برادران در حق خویش را جاهلانه معرفی می کند و می فرماید ؛ « قالَ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ » « گفت آيا دانستيد چه با يوسف و برادرش كرديد آن گاه كه جاهل بوديد » ( یوسف 89 ) ❕روشن است که برادران یوسف به زشتی کاری که با یوسف کردند ، آگاه بودند ، اما آگاهی آنان تحت تاثیر غرائز سرکش قرار گرفت و بی اثر شد ، لذا امام صادق ع فرمود ؛ « هر گناهی که بنده انجام دهد ، اگرچه عالم باشد ، اما باز نسبت به آن جاهل است در آن هنگام که با معصیت پروردگار ، خودش را به خطر می اندازد » « کل ذنب عمله العبد و ان کان عالما فهو جاهل حین خاطر بنفسه فی معصیه ربه » 📚مجمع البیان ج 3 ص 36 ❕می بینیم در این روایت امام صادق ع ، تمام گناهان را جاهلانه می داند ، اگرچه قبل از ارتکاب علم و آگاهی باشد ، اما چون علم و آگاهی تحت تاثیر غرائز قرار می گیرد بی اثر می گردد و جای خود را به جهل می دهد ، این سخن در مورد گناه بنی اسرائیل و پذیرش توبه آنان از جانب خداوند نیز صادق است و میان آیات مذکور دوگانگی نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ اسلام ستیز که مدعی است ابراهیم علیه السلام نسبت به معاد ، شک و تردید داشته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/199
👌پاسخ معاند در مورد فتوای منسوب به مرحوم هاشمی شاهرودی در مورد محرمیت فرزنده خوانده پسر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2383
👌پاسخ معاند در مورد رابطه کرونا با کفر و ایمان افراد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1991
❕استفاده سایت های مختلفی چون نصرینو و شیعه نیوز و ... از پاسخهای کانال و سایت ما به آدرس ؛ ipasookh.ir
🤔 ❔شهادت حضرت فاطمه (رَضِيَ‌اللّٰهُ‌عَنۡهٰا) افسانه است. ✅ و رابطه‌ی میان با ، رابطه‌ی بسیار نیک بوده. 👇🏻 👇🏻 عَنۡ زَيۡدِ بۡنِ أَسۡلَمَ عَنۡ أَبِيهِ أَنَّ عُمَرَ قٰالَ لِفٰاطِمَةَ رَضِيَ‌اللّٰهُ‌عَنۡهُمٰا : یٰا بِنۡتَ رَسُولِ‌اللّٰهِ مٰا أَحَدٌ مِنَ الْخَلْقِ أَحَبَّ إِلَيۡنَا مِنۡكِ. حضرت عمر بن خطّاب (رضي‌الله‌عنه) به حضرت فاطمه زهراء (رضي‌الله‌عنها) فرمود : 👈🏻 ای دختر پیامبر! بعد از پدرتﷺ، هیچ‌کس از خلائق در نزد ما محبوب‌تر از تو نیست. 👉🏻 📕 الآحاد والمثاني لابن‌أبي‌عاصم ٢٦٤٨ 📗 المستدرك للحاکم ٤٦٨٠ 📘 فضائل‌الصحابة لابن‌حنبل ٤٣٤ 📒 مصنّف ابن‌أبي‌شيبة ٣٦٣٤٨❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابیون مستاصل شده در برابر ادله شهادت فاطمه صدیقه س ، برای پاسخ به مردمان عوام خود دست به تقطیع و تحریف روایات زده اند ، که نمونه آن ، تقطیع روایت فوق است . اصل روایت طبق نقل ابن ابی شیبه چنین است ؛ ❕«هنگامى كه مردم با ابى بكر بيعت كردند، على و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى‏ پرداختند، و اين مطلب به عمر بن خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت:👈 اى دختر رسول خدا، محبوب‏ترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى؛ ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند.👉اين جمله را گفت و بيرون رفت، وقتى على عليه السّلام و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به على عليه السّلام و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را هنگامى كه شما در آن هستيد آتش مى‏ زنم، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى ‏دهد!» 📚مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 572 ❕می بینیم که عمر بن خطاب تصریح می کند که محبوبیت فاطمه س ، مانع از آن نیست که خانه اش را آتش نزنم و او را مورد هتک و بی حرمتی قرار ندهم ، که مطابق روایات اهلسنت ، او تهدید خود را عملی کرد و خانه فاطمه س را به آتش کشید ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302 👌مطابق روایات فریقین ، ابوبکر و عمر به طمع خلافت پس از پیامبر ، اطراف ایشان را داشتند ، و از آنجایی که محبت فاطمه س ، اجر رسالت پیامبر گرامی بوده است ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887 👌آنان به دروغ و بر پایه فریب مسلمین و ظاهر سازی ، ادعای محبت فاطمه س را می کردند ، اما اندک اعتقادی به این محبت نداشتند ، چنان که نمونه آن را در روایت ابن ابی شیبه مشاهده کردیم . ❕امام عصر ع در روایتی به ایمان دروغین و فریب کاری آن دو اشاره کرده و می فرماید ؛ « امّا پاسخ به مطلبى كه خصم تو گفت كه آيا اسلام آن دو با ميل و رغبت بوده يا زور و اجبار، چرا نگفتى اسلام آن دو از روى طمع بوده، زيرا آن دو با يهوديان مجالست داشتند و از پيشگوئي هاى تورات و كتابهاى گذشتگان از خروج محمّد و استيلاى او بر عرب و پايان كار او خبردار مى ‏شدند، و ايشان پيشگويى كرده بودند كه محمّد بر عرب مسلّط مى‏ شود همان گونه كه بخت‏ نصّر بر بنى اسرائيل مسلّط شد جز آنكه محمّد ادّعاى نبوّت مى‏ كند ولى او عارى از نبوّت بود. بنا بر اين وقتى امر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ظاهر و آشكار شد نزد وى شتافته و او را در شهادت لا إله إلّا اللَّه و محمّد رسول اللَّه؛ يارى كردند به طمع آنكه چون امور او استقرار يافت و خيالش راحت شد و ولايتش استقامت گرفت هر كدام به حكومت شهرى برسند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد با همراهان خود در شب عقبه ايستادند و به بالاى آن گردنه رفتند تا مركب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را پس از صعود به آنجا ساقط كنند تا آن حضرت هلاك گردد، ولى خداوند متعال آن حضرت را از كيد ايشان محفوظ داشت و آنان نتوانستند كارى از پيش ببرند، و حال آن دو همچون رفتار طلحه و زبير بود آن هنگام كه نزد علىّ عليه السّلام رسيدند و به طمع آنكه هر كدام به ولايت شهرى برسند با آن حضرت بيعت كردند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد و از رسيدن به ولايت نوميد شدند بيعت او را شكسته و بر آن حضرت شورش كردند، تا عاقبت كارشان به همان جا ختم شد كه سرانجام هر عهد شكنى است » 📚الاحتجاج ، ج 2 ص 464 ❕جریان ارتباط ابوبکر و عمر با کاهنان یهودی و اسلامشان با تکیه بر بشارات آنان را علمای اهلسنت هم نقل می کنند ؛ 📚سیره حلبیه،ج1 ص443 _ سبل الهدی،ج 10 ص 279 _ تاریخ طبری ج1 ص 323 _ کنزالعمال،ج 12 ص 596 _ تاریخ مدینه دمشق ج 30 ص 31 _ وفیات الاعیان ، ج 3 ص 65 _ تفسیر ثعالبی ، ج 1 ص 319 _ خصائص سیوطی ، ج 1 ص 30 _ 95 _ الصواعق ص 247 _ التسهیل ، ابن جزی ، ج 1 ص 323 _ ( به نقل از کتاب الف سوال و اشکال، کورانی،ج 3 ص 69 ،70 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ اسلام ستیز را که مدعی است علی ع به یک زن فحاشی کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1768
❕در رابطه با نگاه کردن به زیبایی های کنیز در هنگام خرید برای ازدواج با او ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1924 👌در رابطه با چرایی خریدن بردگان توسط امامان ع و ازدواج با آنان ، در ذیل پاسخی پیرامون امام کاظم ع توضیحات کافی را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
❕معاندین با شنیدن خبر رحلت مرحوم محقق ، آیت الله ، مصباح یزدی ( رحمه الله ) ، مدعی شده اند که ایشان مطابق با فقه اسلامی ، دستور به تجاوز به زنان باکره زندانی داده اند ، در حالی که چنین نسبت هایی ، دروغ محض بوده و هیچ ریشه و سندی ندارد ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2465