eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔در آیه 17 سوره نساء شرط قبولی توبه، جهل به گناه معرفی شده است. اما طبق آیه ۱۵۳ سوره نساء، توبه بنی‌اسرائیل، با آنکه عالمانه مرتکب شرک شدند، پذیرفته شد. آیا این دو آیه باهم در تناقض نیستند ❗️❗️ 💠💠 👌در آیه 17 سوره نساء ، خداوند می فرماید ؛ « إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً » « توبه تنها براى كسانى است كه كار بدى را از روى جهالت انجام مى‏ دهند و سپس بزودى توبه مى‏ كنند، خداوند توبه چنين اشخاصى را مى ‏پذيرد و خدا دانا و حكيم است. » ❕و در آیه 153 سوره نساء ، در مورد پذیرش توبه بنی اسرائیل می فرماید ؛ « يَسْئَلُكَ أَهْلُ الْكِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى‏ أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ فَعَفَوْنا عَنْ ذلِكَ وَ آتَيْنا مُوسى‏ سُلْطاناً مُبِيناً » « اهل كتاب از تو تقاضا مى ‏كنند كتابى از آسمان (يك جا) بر آنها نازل كنى (در حالى كه اين بهانه‏ اى بيش نيست) آنها از موسى بزرگتر از اين را خواستند و گفتند خدا را آشكارا بما نشان بده، و به خاطر اين ستم صاعقه آنها را فرو گرفت، سپس گوساله (سامرى) را پس از آن همه دلايل روشن كه براى آنها آمد (به خدايى) انتخاب كردند ولى ما آنها را عفو كرديم و به موسى برترى آشكارى داديم. » ❕اسلام ستیز مدعی است که میان این دو آیه تضاد است ، زیرا در آیه اول می گوید گناه در صورتی بخشیده می شود که از روی جهل و نادانی باشد ، اما در آیه دوم خبر می دهد که گناه بنی اسرائیل بخشیده شد ، اگر چه آنان نسبت به گناه بودن گوساله پرستی جاهل نبودند ❗️ 👌او توجه ندارد كلمه جهل و مشتقات آن گرچه به معانى گوناگونى آمده است ولى از قرائن استفاده مى ‏شود كه منظور از آن در آيه مورد بحث طغيان غرائز و تسلط هوسهاى سركش و چيره شدن آنها بر نيروى عقل و ايمان است، و در اين حالت، علم و دانش انسان به گناه گرچه از بين نمى‏ رود اما تحت تاثير آن غرائز سركش قرار گرفته و عملا بى اثر مى ‏گردد، و هنگامى كه علم اثر خود را از دست داد، عملا با جهل و نادانى برابر خواهد بود. ❕ولى اگر گناه بر اثر چنين جهالتى نباشد بلكه از روى انكار حكم پروردگار و عناد و دشمنى انجام گيرد، چنين گناهى حكايت از كفر مى ‏كند و به همين جهت توبه آن قبول نيست، مگر اين كه از اين حالت بازگردد و دست از عناد و انكار بشويد. 📚تفسیر نمونه ، ج 3 ص 313 ❕در واقع اين آيه همان حقيقتى را بيان مى‏ كند كه امام سجاد ع در دعاى ابو حمزه با توضيح بيشترى بيان فرموده است آنجا كه مى‏ گويد ؛ « خداى من هنگامى كه به معصيت تو پرداختم اقدام به گناه از راه انكار خداونديت نكردم و نه بخاطر خفيف شمردن امر تو بود و نه مجازات ترا كم اهميت گرفتم و نسبت به آن بى اعتنا بودم و نه وعده كيفرت را سبك شمردم بلكه خطايى‏ بود كه در برابر من قرار گرفت و نفس اماره، حق را بر من مشتبه كرد و هوى و هوس بر من چيره شد » 📚مصباح المتهجد ج 2 ص 589 ❕بر همین اساس می بینیم که یوسف ع ، گناه برادران در حق خویش را جاهلانه معرفی می کند و می فرماید ؛ « قالَ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ » « گفت آيا دانستيد چه با يوسف و برادرش كرديد آن گاه كه جاهل بوديد » ( یوسف 89 ) ❕روشن است که برادران یوسف به زشتی کاری که با یوسف کردند ، آگاه بودند ، اما آگاهی آنان تحت تاثیر غرائز سرکش قرار گرفت و بی اثر شد ، لذا امام صادق ع فرمود ؛ « هر گناهی که بنده انجام دهد ، اگرچه عالم باشد ، اما باز نسبت به آن جاهل است در آن هنگام که با معصیت پروردگار ، خودش را به خطر می اندازد » « کل ذنب عمله العبد و ان کان عالما فهو جاهل حین خاطر بنفسه فی معصیه ربه » 📚مجمع البیان ج 3 ص 36 ❕می بینیم در این روایت امام صادق ع ، تمام گناهان را جاهلانه می داند ، اگرچه قبل از ارتکاب علم و آگاهی باشد ، اما چون علم و آگاهی تحت تاثیر غرائز قرار می گیرد بی اثر می گردد و جای خود را به جهل می دهد ، این سخن در مورد گناه بنی اسرائیل و پذیرش توبه آنان از جانب خداوند نیز صادق است و میان آیات مذکور دوگانگی نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ اسلام ستیز که مدعی است ابراهیم علیه السلام نسبت به معاد ، شک و تردید داشته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/199
👌پاسخ معاند در مورد فتوای منسوب به مرحوم هاشمی شاهرودی در مورد محرمیت فرزنده خوانده پسر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2383
👌پاسخ معاند در مورد رابطه کرونا با کفر و ایمان افراد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1991
🤔 ❔شهادت حضرت فاطمه (رَضِيَ‌اللّٰهُ‌عَنۡهٰا) افسانه است. ✅ و رابطه‌ی میان با ، رابطه‌ی بسیار نیک بوده. 👇🏻 👇🏻 عَنۡ زَيۡدِ بۡنِ أَسۡلَمَ عَنۡ أَبِيهِ أَنَّ عُمَرَ قٰالَ لِفٰاطِمَةَ رَضِيَ‌اللّٰهُ‌عَنۡهُمٰا : یٰا بِنۡتَ رَسُولِ‌اللّٰهِ مٰا أَحَدٌ مِنَ الْخَلْقِ أَحَبَّ إِلَيۡنَا مِنۡكِ. حضرت عمر بن خطّاب (رضي‌الله‌عنه) به حضرت فاطمه زهراء (رضي‌الله‌عنها) فرمود : 👈🏻 ای دختر پیامبر! بعد از پدرتﷺ، هیچ‌کس از خلائق در نزد ما محبوب‌تر از تو نیست. 👉🏻 📕 الآحاد والمثاني لابن‌أبي‌عاصم ٢٦٤٨ 📗 المستدرك للحاکم ٤٦٨٠ 📘 فضائل‌الصحابة لابن‌حنبل ٤٣٤ 📒 مصنّف ابن‌أبي‌شيبة ٣٦٣٤٨❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابیون مستاصل شده در برابر ادله شهادت فاطمه صدیقه س ، برای پاسخ به مردمان عوام خود دست به تقطیع و تحریف روایات زده اند ، که نمونه آن ، تقطیع روایت فوق است . اصل روایت طبق نقل ابن ابی شیبه چنین است ؛ ❕«هنگامى كه مردم با ابى بكر بيعت كردند، على و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى‏ پرداختند، و اين مطلب به عمر بن خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت:👈 اى دختر رسول خدا، محبوب‏ترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى؛ ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند.👉اين جمله را گفت و بيرون رفت، وقتى على عليه السّلام و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به على عليه السّلام و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را هنگامى كه شما در آن هستيد آتش مى‏ زنم، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى ‏دهد!» 📚مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 572 ❕می بینیم که عمر بن خطاب تصریح می کند که محبوبیت فاطمه س ، مانع از آن نیست که خانه اش را آتش نزنم و او را مورد هتک و بی حرمتی قرار ندهم ، که مطابق روایات اهلسنت ، او تهدید خود را عملی کرد و خانه فاطمه س را به آتش کشید ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302 👌مطابق روایات فریقین ، ابوبکر و عمر به طمع خلافت پس از پیامبر ، اطراف ایشان را داشتند ، و از آنجایی که محبت فاطمه س ، اجر رسالت پیامبر گرامی بوده است ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887 👌آنان به دروغ و بر پایه فریب مسلمین و ظاهر سازی ، ادعای محبت فاطمه س را می کردند ، اما اندک اعتقادی به این محبت نداشتند ، چنان که نمونه آن را در روایت ابن ابی شیبه مشاهده کردیم . ❕امام عصر ع در روایتی به ایمان دروغین و فریب کاری آن دو اشاره کرده و می فرماید ؛ « امّا پاسخ به مطلبى كه خصم تو گفت كه آيا اسلام آن دو با ميل و رغبت بوده يا زور و اجبار، چرا نگفتى اسلام آن دو از روى طمع بوده، زيرا آن دو با يهوديان مجالست داشتند و از پيشگوئي هاى تورات و كتابهاى گذشتگان از خروج محمّد و استيلاى او بر عرب و پايان كار او خبردار مى ‏شدند، و ايشان پيشگويى كرده بودند كه محمّد بر عرب مسلّط مى‏ شود همان گونه كه بخت‏ نصّر بر بنى اسرائيل مسلّط شد جز آنكه محمّد ادّعاى نبوّت مى‏ كند ولى او عارى از نبوّت بود. بنا بر اين وقتى امر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ظاهر و آشكار شد نزد وى شتافته و او را در شهادت لا إله إلّا اللَّه و محمّد رسول اللَّه؛ يارى كردند به طمع آنكه چون امور او استقرار يافت و خيالش راحت شد و ولايتش استقامت گرفت هر كدام به حكومت شهرى برسند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد با همراهان خود در شب عقبه ايستادند و به بالاى آن گردنه رفتند تا مركب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را پس از صعود به آنجا ساقط كنند تا آن حضرت هلاك گردد، ولى خداوند متعال آن حضرت را از كيد ايشان محفوظ داشت و آنان نتوانستند كارى از پيش ببرند، و حال آن دو همچون رفتار طلحه و زبير بود آن هنگام كه نزد علىّ عليه السّلام رسيدند و به طمع آنكه هر كدام به ولايت شهرى برسند با آن حضرت بيعت كردند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد و از رسيدن به ولايت نوميد شدند بيعت او را شكسته و بر آن حضرت شورش كردند، تا عاقبت كارشان به همان جا ختم شد كه سرانجام هر عهد شكنى است » 📚الاحتجاج ، ج 2 ص 464 ❕جریان ارتباط ابوبکر و عمر با کاهنان یهودی و اسلامشان با تکیه بر بشارات آنان را علمای اهلسنت هم نقل می کنند ؛ 📚سیره حلبیه،ج1 ص443 _ سبل الهدی،ج 10 ص 279 _ تاریخ طبری ج1 ص 323 _ کنزالعمال،ج 12 ص 596 _ تاریخ مدینه دمشق ج 30 ص 31 _ وفیات الاعیان ، ج 3 ص 65 _ تفسیر ثعالبی ، ج 1 ص 319 _ خصائص سیوطی ، ج 1 ص 30 _ 95 _ الصواعق ص 247 _ التسهیل ، ابن جزی ، ج 1 ص 323 _ ( به نقل از کتاب الف سوال و اشکال، کورانی،ج 3 ص 69 ،70 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ اسلام ستیز را که مدعی است علی ع به یک زن فحاشی کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1768
❕در رابطه با نگاه کردن به زیبایی های کنیز در هنگام خرید برای ازدواج با او ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1924 👌در رابطه با چرایی خریدن بردگان توسط امامان ع و ازدواج با آنان ، در ذیل پاسخی پیرامون امام کاظم ع توضیحات کافی را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
❕معاندین با شنیدن خبر رحلت مرحوم محقق ، آیت الله ، مصباح یزدی ( رحمه الله ) ، مدعی شده اند که ایشان مطابق با فقه اسلامی ، دستور به تجاوز به زنان باکره زندانی داده اند ، در حالی که چنین نسبت هایی ، دروغ محض بوده و هیچ ریشه و سندی ندارد ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2465
🤔 ❔آخوند براى ادعايش در مورد ابراهيم بن سيار اين منبع را نوشته: الوافى بالوفيات ج٦ ص١٧ ١) اين كتاب ربطى به ابراهيم بن سيار ندارد كتاب الوافي بالوفيات نوشته صلاح الدين خليل بن أيبك الصفدي ميباشد كه وى در اين كتاب در مورد شخصيتهاى تاريخى و عقايد و نظراتشان توضيح داده است. صفدى در ج ٦ ص ١٥ كتابش در مورد ابراهيم سيار چنين ميگويد: متن تصوير بالا كه علامت گذارى شده است: از جمله رفتارهاى او(ابراهيم بن سيار النظام)، گرايش به شيعيان طرد شده ميباشد و همچنين نوشته هايش در مورد بزرگترین اصحاب رسول الله ميباشد و اينكه پیامبر، علی را بعنوان جانشين انتخاب كرده و صحابه این را می دانستند، ولى عمر اين موضوع را كتمان كرد در انتخاب ابوبکر، همچنين او گفته است كه 👈 عمر به شکم فاطمه در روز بيعت ضربه زد تا اينكه محسن سقط شد👉 ...صفدى در ادامه اتهاماتى كه او به صحابه محمد زده را مينويسد و در نهايت ميگويد: گروهی از علما اظهار داشتند که نظام(ابراهيم سيار) در باطن پيرو مذهب برهمنى ها بود كه نبوت را انكار ميكرد ولى از ترس شمشير مسلمانان آنرا علنى نميكردند. ازينرو اكثر علماء او را تكفير كرده اند كه در اين ميان حتى علماى معتزلى نيز مانند ابوالهذيل العلاف كه دائى نظام بود و الاسكافي و جعفر بن حرب كتابى در تكفير او نوشتند. اضافه بر اين او يك فاسق و معتاد به الكل(شرابخوار دائمى) بود. در لحظه آخر پيك شراب در دستش بود در حالى كه بسيار مست بود. همانطور كه ديديد ملاهاى دروغگو، مفتخور و مفلوك براى اثبات يك دروغ به جعل و تحريف و دروغگوئيهاى بيشترى متوصل ميشوند. ١) ابراهيم بن سيار (النظام) را اهل سنت معرفى ميكنند. ٢) دوباره همان النظام را با اسم كامل، ابراهيم بن سيار، معتزلى معرفى ميكند كه در كتاب الوافي بالوفيات در مورد قتل فاطمه اعتراف كرده است درصورتى كه اين كتاب نوشته صلاح الدين صفدى است و نه النظام! ٣) صفدى در كتابش (النظام) را يك فاسق الكلى ناميده كه اكثر علما او را تكفير كرده اند اما ملاى مفلوك با جعل اين موضوع، اعتراف به قتل فاطمه را استخراج كرده است. البته اين تنها مورد نيست و در ليستى كه اين ملا نوشته حتى يك مورد صحيح وجود ندارد و در بخشهاى بعدى همه آنها را افشا ميكنم. ▪️تحدى به كانال پسمانده اعتقادى: دفعه قبل تحدى كرديم كه كانال پسمانده براى اثبات موضوع آب شور رودخانه توسط على اكبر، منبع و سند بدهد(اينجا)، شروع به توهين كرد و اثبات كرد پدرش را نميشناسد. اما اينبار تحدى ميكنيم اگر پدرش را تا حالا ملاقات كرده و ميداند پدرش كيست، اثبات كند كه النظام از علماى برجسته اهل سنت است و اينكه او هيچ جعلى در نوشتن اين مسئله انجام نداده است ❗️❗️ 💠💠 ❕ملحد جیره خوار دولت وهابی سعودی که در ذیل در مورد او افشاگری کردیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13074?single 👌ظاهرا از ناحیه وهابیون سعودی تحت فشار قرار گرفته است که اگر از عمر در قضیه شهادت فاطمه س ، دفاع نکند ، جیره اش قطع می شود ، او از ترس قطع نشدن جیره اش ، یک سری اشکالاتی مطرح کرده است که نشان دهنده نهایت جهل و بیسوادی این جماعت است ، این جماعت بیسواد مدعی بودند که صاحبان صحاح سته اهلسنت ، کتابهایشان را بعد از مرگشان نوشته اند ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12396 👌در قضیه شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، ما به این سخن نظام معتزلی استناد کردیم که می گوید ؛ «إنّ عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتّى ألقت المحسن من بطنها؛ عمر در روز اخذ بيعت براى ابى بكر بر شكم فاطمه زد، او فرزندى كه در رحم داشت و نام او را محسن نهاده بودند، سقط كرد!». 👌این سخن و نقل نظام ، در کتابهای متعددی آمده است که ما در پاسخی ، از کتاب الملل و النحل شهرستانی ج 1 ص 57 آدرس دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11513 ❕و در پاسخی ، این نقل را از کتاب الوافی بالوفیات ، ج 6 ص 17 ، صفدی ، آدرس دادیم ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/8080 ❕کسی که اندک سوادی داشته باشد ، می بینید که ما نقل نظام معتزلی را از دو کتاب مختلف اهلسنت آدرس داده ایم ، نه آنکه بگوییم دو کتاب مذکور برای خود نظام است . ❗️ما در یکی از دو پاسخ بالا ، از او با لقب مشهورش یاد کرده ایم و گفته ایم « نظام » ، و در پاسخ دیگر ، اسم و لقب او را با هم آورده ایم و گفته ایم ؛ « ابراهیم بن سیار ، نظام معتزلی » . درست به مانند این که ما گاهی می گوییم « شیخ صدوق » چنین نقل کرده است ، یا گاهی اسم و لقب او را با هم می آوریم و می گوییم ؛ « محمد بن علی بن بابویه ، صدوق » . ❕ملحد بیسواد برای خوش رقصی در برابر وهابیون سعودی ، چنین اشکالات سطحی و کودکانه را مطرح می کند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕نظام از علمای بزرگ و نامی ، معتزله ، یکی از فرق مطرح اهل سنت است که شرح حال آنان را می توانید در ذیل بخوانید ؛ 📚الملل و النحل ، سبحانی ، ج 3 ص 219 👌خطیب بغدادی ، نظام را چنین معرفی می کند ؛ « ابراهیم بن سیار به بغداد آمد ، او از یکه تازان و صاحب نظران بر طبق مذهب معتزله بود ، و در علم کلام کتابهای زیادی نوشت ، او فردی ادیب با اشعار دقیق و پر معنا بود ، ابو عثمان جاحظ ( شاگرد او ) ، مطالب بسیاری از او نقل کرده است » 📚تاریخ بغداد ج 6 ص 97 ❕ابن ماکولا درباره او می گوید ؛ « او از یکه تازان و صاحب نظران علم کلام بود و اشعار زیبا و روانی ، سروده است » 📚الاکمال فی رفع الارتیاب ، ج 7 ص 274 ❕شریف مرتضی در مورد او می گوید ؛ « از متقدمین علم کلام بود که بسیار اهل دقت و غور در معانی بود » 📚امالی المرتضی ، ج 1 ص 187 ❕قاضی عبدالجبار نیز او را در « طبقات معتزله » ذکر می کند و می گوید ؛ « از اصحاب ابی الهذیل بود که در مسائلی با او مخالفت کرد » 📚فضل الاعتزال و طبقات المعتزله ، ص 264 ❕ابوعبیده در باره او می گفت ؛ « سزاوار نیست که در دنیا کسی مانند او باشد » « ما ینبغی ان یکون فی الدنیا مثله » 📚المنیه و الامل ص 29 ❕«در مورد او گفته اند که حافظ قرآن و تورات و انجیل و زبور بوده و آگاه بر مسائل فقهی مورد اختلاف مردم بوده است » 📚همان منبع ❕جاحظ در باره او می گوید ؛ « می گویند که در هر هزار سالی ، مردی ظهور می کند که نظیر و مانندی ندارد ، اگر این سخن صحیح باشد ، ابواسحاق ( نظام ) از آنان است » 📚الاعلام ، زرکلی ، ج 1 ص 43 ❕باز در مورد او گفته اند ؛ « او عالمی ممتاز در فقه بود که مدرسه ای مستقل برای محاربه بافلاسفه دهری تاسیس کرد » 📚تاریخ التراث العربی ، قسم 4 ج 1 ص 68 ❕در پاورقی کتاب « ذیل تاریخ مدینه السلام » ، نیز او را امام معتزلی معرفی کرده که سیره مشهوری دارد » 📚ذیل تاریخ مدینه السلام ، ج 1 ص 164 👌می بینیم که بزرگان اهل سنت ، از نظام به عظمت و بزرگواری یاد کرده اند ، اما متاسفانه ، برخی از این جهت که او به حقایقی اعتراف کرده بود ، او را مورد بی مهری شدید قرار داده و بدون ارائه دلیل ، تهمت های ناروائی را نثار او کرده و حتی او را از دین اسلام خارج دانسته و نسبت برهمائی به او داده اند ، در حالی که علمای اهل سنت ، نقل می کنند که نظام در ساعات پایانی عمر خود چنین می گفت ؛ « خدایا اگر می دانی که من در نصرت توحیدت کوتاهی نکردم و مذهبم توحید تو بوده است ، پس مرا بیامرز و سکرات و سختی موت را بر من آسان کن » ؛ نقل می کنند که در همان ساعت از دنیا رفت » 📚فضل الاعتزال ص 264 _ المنیه و الامل ص 29 _ 30 ❕این نقل ثابت می کند که نظام از مسیر توحید و بندگی خداوند خارج نشده بود ، و نسبت هایی که به او می دهند که برهمائی بوده یا از فاسق ترین مردمان و اهل مسکرات و شراب بوده است ، تهمت هایی است که مخالفین او از اشاعره ، نثارش کرده اند . ❕علمای افراطی اشاعری مسلک مخالف معتزله ، دلیل خود بر هجمه بر نظام را این می دانند که او اعتراف کرده است که پیامبر ، علی ع را به عنوان امام معرفی کرده ، اما عمر منکر این قضیه شده است ، در حالی که این اعتقاد ، اختصاص به نظام ندارد ، بلکه علمای دیگر اهل سنت نیز اعتراف به این قضیه کرده اند ، مانند غزالی که ذهبی در مورد غزالی می نویسد ؛ « او استاد و پیشوا و دریای علم و نشانه اسلام و اعجوبه زمان و صاحب کتابها و انسان با هوش فراوان و زیرک بود » 📚سیر اعلام النبلاء ج19 ص322 👌و در جای دیگر می گوید ؛ « خداوند در هر صد سال کسی را می فرستد تا احیا گر دین باشد ، در صده پنجم امام غزالی چنین بود » 📚همان مدرک ج14 ص202 ❕غزالی می گوید ؛ « به اتفاق همه مسلمانان پیامبر در خطبه غدیر فرمود هرکس من مولای اویم پس علی مولای اوست ، عمر پس از شنیدن این سخن به علی تبریک گفت ...اما پس از گذشت آن روزها عمر تحت تاثیر هوای نفس و حب ریاست قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلی آن تغییر داد و با لشکر کشی ها ، بر افراشتن پرچم ها و گشودن سر زمین ها راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلی هموار کرد ، و مصداق این آیه قرآن شد که آن عهد را پشت سر خود انداختند و در برابر آن بهای ناچیزی به دست آوردند و چه بد معامله ای کردند ،و همین عمر بود که به پیامبر نسبت هذیان گفتن را داد » 📚سر العالمین ج1 ص18 ❕ملحد جیره خوار وهابیت ، مدعی شده است که ما پاسخش را در مورد آب آوردن علی اکبر علیه السلام نداده ایم ، تا بلکه نظر لطف اربابان وهابی اش را به سوی خود جلب کند ، و اندک جیره ای ارتزاق کند ، در حالی که ما پاسخش را در همان زمان که مطرح کرد دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12903 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir