eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخی به وهابی پیرامون بیعت مهاجرین و انصار با ابوبکر❗️ 🤔 👨🏻‍ : چرا شما ابوبکر را به‌عنوان خلیفه اول می‌دانید؟ 👳🏻‍♂ : به دلیل قرآن. 👨🏻‍🦱 : عجب! کدام آیه؟ 👳🏻‍♂ : ابتدا یک سؤال! مهاجرین و انصار، با چه کسی بیعت کردند؟ 👨🏻‍ : متأسفانه با ابوبکر. 👳🏻‍♂ : بسیارخوب. قرآن کریم صراحتاً دستور داده که اگر دنبال خشنودی پروردگار هستید، باید پیرو مهاجرین و انصار باشید. 👨🏻‍🦱 : در کدام آیه؟ 👳🏻‍♂ : آیه 100 سوره توبه : ﴿وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رضي الله عنهم ورضوا عنه وأعدّ لهم جناتٍ تجري تحتها الأنهار خالدين فيها أبداً ذلك الْفَوْزُ الْعَظِيم﴾ ✍🏻 سبقت‌گیرانِ نخستین از مهاجرین و انصار، و هرکس که به‌خوبی از آنان پیروی کند؛ خدا از آنها راضی‌ست و آنان نیز از خدا. و خدا برای‌شان بهشت‌هایی را که نهرها از زیرشان جاری‌ست آماده ساخته که تا ابد، جاودان در آن بمانند. این (توفیقی که نصیب صحابه شده) رستگاریِ بسیار باعظمتی است. 📚 توبه ١٠٠ ❗️❗️ 💠💠 👌وهابی برای فریب عوام الناس اهلسنت روی به جعل تاریخ آورده است و مدعی شده است که مهاجرین و انصار با ابوبکر بیعت کردند ,در حالی که بزرگان مهاجرین و انصار از بیعت با ابوبکر امتناع کردند و عمر بود که با زور و اجبار به خلافت ابوبکر تحقق ورزید . ❕ابن ابی الحدید می نویسد ؛ « عمر، همان كسى ‏است كه بيعت‏ ابوبكر را محكم كرد و مخالفان آن‏ را خوار و ذليل نمود و شمشير آخته زبير را شكست و بر سينه مقداد زد و سعد بن عباده را در سقيفه لگدمال نمود و گفت: سعد را بكشيد. خداوند، سعد را بكشد!». و بينى حُباب بن منذر را كه روز سقيفه گفت: «من دواى درد و چاره كارم»، به خاك ماليد و هر كس از بنى هاشم را كه به خانه فاطمه عليها السلام پناه بُرد، تهديد نمود و آنان را از آن جا خارج ساخت. اگر عمر نبود، حكمرانى ابو بكر، استوار و برپا نمى ‏شد. » " عُمَرُ هُوَ الَّذي شَدَّ بَيعَةَ أبي بَكرٍ، ووَقَمَ المُخالِفينَ فيها؛ فَكَسَرَ سَيفَ الزُّبَيرِ لَمّا جَرَّدَهُ، ودَفَعَ في صَدرِ المِقدادِ، ووَطِئَ فِي السَّقيفَةِ سَعدَ بنَ عُبادَةَ، وقالَ: اقتُلوا سَعدا، قَتَلَ اللّهُ سَعدا! وحَطَّمَ أنفَ الحُبابِ بنِ المُنذِرِ الَّذي قالَ يَومَ السَّقيفَةِ: أنَا جُذَيلُهَا المُحَكَّكُ، وعُذَيقُهَا المُرَجَّبُ. وتَوَعَّدَ مَن لَجَأَ إلى دارِ فاطِمَةَ عليها السلام مِنَ الهاشِمِيّينَ، و أخرَجَهُم مِنها. ولَولاهُ لَم يَثبُت لِأَبي بَكرٍ أمرٌ، ولا قامَت لَهُ قائِمَةٌ. " 📚شرح نهج البلاغه ، ج 1 ص 174 ❕بخاری نقل می کند ؛ «انصار، در سقيفه بنى ساعده، گرد سعد بن عباده جمع شدند و گفتند: اميرى از ما باشد و اميرى از شما. پس، ابو بكر و عمر بن خطّاب و ابو عبيدة بن جرّاح به سوى آنان [در سقيفه‏] رفتند. ... حُباب بن منذر گفت: نه، به خدا سوگند چنين نخواهيم كرد! اميرى از ما و اميرى از شما. ... [در اين هنگام‏] كسى گفت: سعد را كشتيد. عمر [نيز در پاسخ‏] گفت: خدا او را بكشد » " اجتَمَعَتِ الأَنصارُ إلى سَعدِ بن عُبادَةَ في سَقيفَةِ بَني ساعِدَةَ، فَقالوا: مِنّا أميرٌ ومِنكُم أميرٌ،... " 📚صحيح البخاری ، ج 3 ص 1341 ح 3467، الطبقات الكبرى: ج 2 ص 269 ❕طبری نقل می کند ؛ « چون حُباب بن منذر برخاست، شمشيرش را از نيام بيرون كشيد و گفت: من دواى درد و چاره كارم. من پدر شيربچگان در كُنام شيرانم و شيران را به من نسبت مى ‏دهند. عمر به او حمله كرد و چون بر دستش زد، شمشيرش افتاد و عمر، آن را گرفت. سپس او و بقيّه [مهاجران‏] بر سعد پريدند ... پيشامدى غيرمنتظره بود، همانند پيشامدهاى دوران جاهليّت كه ابو بكر بدان قيام كرد. » " لَمّا قامَ الحُبابُ بنُ المُنذِرِ انتَضى سَيفَهُ؛ وقالَ أنَا جُذَيلُهَا المُحَكَّك‏ ... " 📚تاریخ طبری ج 3 ص 223 ❕نهایتا نیز این قوم نابکار سعد بن عباده بزرگ انصار را به جرم عدم بیعت با ابوبکر ترور کردند , چنان که بلاذری نقل می کند : " سعد بن عُباده با ابو بكر بيعت نكرد و به سوى شام بيرون رفت. پس عمر، مردى را فرستاد و به او گفت: وى را به بيعت فرا خوان و برايش چاره‏اى بينديش و اگر خوددارى ورزيد، بر ضدّ او از خدا يارى بجوى. آن مرد به شام آمد و سعد را در بوستانى در [منطقه‏] حوران ديد و او را به بيعت فرا خواند. سعد گفت: هرگز با يك قريشى بيعت نمى‏كنم. گفت: پس با تو مى‏جنگم. گفت: حتّى اگر با من بجنگى. گفت: آيا تو از آنچه امّت در آن داخل شده‏اند، خارج مى‏مانى؟ گفت: از بيعت، خارج مى‏مانم. پس، او را با تير زد و كشت. " 💠ادامه 👇👇👇
💠ادامه 👇 " ....فَوَجَدَ سَعدا في حائِطٍ بِحَوارين، فَدَعاهُ إلَى البَيعَةِ، فَقالَ: لا ابايِعُ قُرَشِيّا أبَدا. قالَ: فَإِنّي اقاتِلُكَ. قالَ: وإن قاتَلتَني. قالَ: أفَخارِجٌ أنتَ مِمّا دَخَلَت فيهِ الامَّةُ؟ قالَ: أمّا مِنَ البَيعَةِ فَإِنّي خارِجٌ، فَرَماهُ بِسَهمٍ فَقَتَلَهُ. " 📚أنساب الأشراف: ج 2 ص 272 👌فاطمه صدیقه از بزرگان مهاجرین بود که طبق نقل بخاری تا زمان مرگ که شش ماه بعد از پیامبر بود با ابوبکر بیعت نکرد و بر او غضبناک بود و علی ع نیز از بیعت با ابوبکر در طول این مدت امتناع کرده بود : " فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَ عَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، سِتَّةَ أَشْهُر ...وَ لَمْ يَكُنْ يُبَايِعُ تِلْكَ الْأَشْهُرَ " 📚صحیح بخاری ج ٤ ص ١٥٤٩ ❕مورخین می نویسند : " گروهى از مهاجران و انصار از بيعت با ابو بكر، سر باز زدند و به على بن ابى طالب عليه السلام متمايل شدند، از جمله: عبّاس بن عبد المطّلب، فضل بن عبّاس، زبير بن عوّام بن عاص، خالد بن سعيد، مقداد بن عمرو، سلمان فارسى، ابو ذر غِفارى، عمّار بن ياسر، بَراء بن عازب و ابىّ بن كعب. " " تَخَلَّفَ عَن بَيعَةِ أبي بَكرٍ قَومٌ مِنَ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ، ومالوا مَعَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، مِنهُمُ: العَبّاسُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ، وَالفَضلُ بنُ العَبّاسِ، وَالزُّبَيرُ بنُ العَوّامِ بنِ العاصِ، وخالِدُ بنُ سَعيدٍ، وَالمِقدادُ بنُ عَمرٍو، وسَلمانُ الفارِسِيُّ، و أبو ذَرٍّ الغِفارِيُّ، وعَمّارُ بنُ ياسِرٍ، وَالبَراءُ بنُ عازِبٍ، وابَيُّ بنُ كَعبٍ. " 📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 124؛ الإمامة والسياسة: ج 1 ص 32 ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که فردی از زهری راوی بزرگ اهلسنت سوال کرد که آیا درست است که علی ع در طول شش ماه بیعت نکرد ? " زهری پاسخ داد که نه علی و نه هیچ یک از بنی هاشم در این مدت بیعت نکردند " " لا و لا احد من بنی هاشم " 📚مصنف عبد الرزاق ج ٥ ص ٤٧٢ _ سنن الکبری , بیهقی , ج ٦ ص ٣٠٠ _ تاریخ طبری ج ٢ ص ٢٣٦ ❕و چه زیبا گفت ابن حزم عالم بزرگ اهلسنت که : " لعنت خداوند بر اجماعی که علی و همراهانش در آن نباشند " " ولعنة الله على كل اجماع يخرج عنه على ابن أبي طالب ومن بحضرته من الصحابة " 📚المحلی ج ٩ ص ٣٤٥ ❕چنان که اشاره شد , زبیر نیز که از بزرگان مهاجرین بود با ابوبکر بیعت نکرد و گفت شمشیرم را غلاف نمی کنم تا زمانی که مردم با علی بیعت کنند و عمر دستور داد شمشیرش را بگیرند و او را سنگباران کنند : " قال الزبير : لا أغمد سيفاً حتى يُبايع علي . فقال عمر : خذوا سيفه واضربوا به الحجر " 📚الکامل فی التاریخ ج ٢ ص ١٨٩ ❕و خود عمر تصریح می کرد که انصار با ابوبکر مخالفت کرد و با زور و فشار قبیله اسلم بود که مردم تحت جبر قرار گرفتند و خلافت ابوبکر را پذیرفتند ؛ «داستان [بيعت ابو بكر]، چنين بود كه چون خداوندْ پيامبرش را قبض روح كرد، انصار با ما مخالفت كردند و همگى در سقيفه بنى ساعده گرد آمدند و علی و زبیر و همراهان آن دو با ما مخالفت کردند » " أنَّ الأَنصارَ خالَفونا، واجتَمَعوا بِأَسْرِهِم في سَقيفَةِ بَني ساعِدَةَ، وخالَفَ عَنّا عَليٌّ والزُّبَيرُ ومَن مَعَهُما " 📚صحيح البخاري: ج 6 ص 2505 ، مسند ابن حنبل: ج 1 ص 123 صحيح ابن حبّان: ج 2 ص 148 ❕عمر ادامه می داد ؛ « آن [بيعت‏]، استوار نبود، تا آن كه اسلم را ديدم. پس يقين كردم كه پيروزيم » " ما هُوَ إلّا أن رَأَيتُ أسلَمَ، فَأَيقَنتُ بِالنَّصرِ. " 📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 222 ❕لذا می بینیم که عمر خلافت ابوبکر را مشروع نمی دانست و می گفت ؛ « به خدا سوگند بیعت با ابوبکر امری ناگهانی و بدون تدبیر بود که اتفاق افتاد و گذشت ، ... همانا بیعت با ابوبکر لغزشی بود که خداوند شر آن را دفع نمود ... هرکس بدون مشورت با مسلمانان ، با کسی بیعت کند ، بیعت کننده و بیعت شوند پیروی نمی شوند ، چرا که آن دو خود را به کشتن داده اند » " فَوَاللّهِ ما كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ إلّا فَلتَةً فَتَمَّت ... " 📚صحیح بخاری ج 6 ص 2503 👌و می گفت ؛ « بیعت با ابوبکر ، ناگهانی بود و خداوند شرش را حفظ نمود ، پس اگر کسی دوباره آنگونه کرد ، او را بکشید » " كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ فَلتَةً، وَقَى اللّهُ شَرَّها، فَمَن عادَ لِمِثلِها فَاقتُلوهُ. " 📚تاریخ یعقوبی ج 2 ص 158 ❕در رابطه با این که آیا خداوند از تمام صحابه و مهاجرین و انصار راضی است یا خیر , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1858 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
اجبار اهل کتاب به اسلام و کشتن حیوانات حرام گوشت توسط امام حسین ع در دوره رجعت ? 🤔 ❓مطابق عقاید تشیع امام حسین رجعت میکند و با هند و روم به جنگ میپردازد تا هر کافری را که اسلام نپذیرفت به قتل رساند و سپس تمام حیوانات حرام گوشت را از بین ببرد!!! {در اخبار معتبره وارد شده... چنانچه قطب راوندی روایت کرده که امام حسین گفت: ... پس هرکه دشمن خدا باشد خونش را بریزم و هر بتی را که بیابم بسوزانم، لشکری به سوی بلاد روم بفرستد که آنها را فتح کنند. پس هر حیوان حرام گوشت که باشد را بکشم تا آنکه بغیر طیب و نیکو بر روی زمین نباشد و جزیه را برطرف کنم و یهود و نصاری و سایر ملل را مخیر کنم بین اسلام و شمشیر پس هرکه مسلمان شود بر او منت گذارم و هرکه اسلام را نخواهد خونش را بریزم} 📓منبع: کشف الحق / تألیف محمدصادق خاتون آبادی / ص۲۲۵ ❗️❗️ 💠💠 👌منبع اصلی روایات فوق کتاب الخرائج و الجرائح مرحوم راوندی است که ایشان در ج ٢ ص ٨٤٨ از کتاب خود روایت را نقل می کند , حال نکاتی پیرامون روایت مذکور مورد اهمیت است : 1⃣این روایت از نظر سندی ضعیف است , زیرا در سند آن " سهل بن زیاد آدمی " وجود دارد که نجاشی رجالی معروف , در مورد او می گوید در حدیث ضعیف و غیر قابل اعتماد است و نقل می کند که او اهل غلو و دروغگویی بوده است : " كان ضعيفا في الحديث، غير معتمد فيه. و كان أحمد بن محمد بن عيسى يشهد عليه بالغلو و الكذب‏ " 📚رجال النجاشي، ص: 185 ❕همینطور " محمد بن فضیل " وجود دارد که شیخ طوسی تصریح می کند که متهم به غلو بوده است : " يرمى بالغلو " 📚رجال طوسی ص ٣٦٥ ❕همینطور " سعد بن ابی عمرو الجلاب " وجود دارد که مرحوم مامقانی می گوید مدحی در مورد او ندیدم : " لم أقف فيه على مدح يلحقه بالحسان. " 📚تنقیح المقال ج ٣٠ ص ٢٤٣ 2⃣در این روایت آمده است که امام حسین ع در هنگام رجعت , تمام حیوانات حرام گوشت را می کشد , با توجه به آنکه تنها تعداد اندکی از حیوانات حلال گوشت اند , یعنی امام حسین ع اکثر حیوانات کره زمین را می کشد که این سخن نیز قابل قبول و مطابق با قرآن نیست , زیرا قرآن تصریح می کند که تمام حیوانات در مسیر منافع انسان آفریده شده اند , یعنی اگر چه از گوشت آنان نتوان استفاده کرد , اما منافع بی شمار دیگری برای بشر دارند و کشتن آنان مطابق با قرآن نیست , چنان که فرمود : " هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً " " او خدايى است كه همه آنچه (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريده است " ( بقره ٢٩ ) ❕از سوی دیگر , تمام حیوانات مخلوق و نشانه وجود خداوندی اند که خداوند ما را دعوت به تدبر د خلقت شگفت انگیز آنان برای خداشناسی می کند , کشتن این حیوانات که می توانند خداوند را به بشریت بشناسانند , مطابق با حکم خداوند نیست , چنان که فرمود : "وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ مابَثَّ فِيْهِما مِنْ دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى‏ جَمْعِهِمْ اذا يَشاءُ قَدِيْر " " «و از آيات او است آفرينش آسمان‏ها و زمين و آنچه از جنبندگان در آنها خلق و منتشر نموده، و هرگاه بخواهد قادر بر جمع آنها است.» ( شوری ٢٩ ) ❕" - «بدون شك در آسمان‏ها و زمين نشانه‏هاى فراوانى است براى آنها كه اهل ايمانند- و همچنين در آفرينش شما و جنبندگانى كه در سراسر زمين منتشر ساخته، نشانه‏هايى است براى جمعيتى كه اهل يقينند.» "انَّ فِى السَّمواتِ وَ اْلأَرْضِ لَاياتٍ لِلْمُؤمِنيْنَ وَ فِى خَلْقِكُمْ‏ وَ ما يَبُثُّ مُنْ دابَّة آياتٌ لِقَوْمٍ يُوْقِنُون‏ " ( جاثیه ٣ و ٤ ) 3⃣در این روایت آمده است که امام حسین ع کفار اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیان را با شمشیر , اجبار به ایمان و اسلام می کند و اگر آنان امتناع ورزند , آنان را می کشد , در حالی که حکم صریح قرآن است که در پذیرش دین اجباری نیست , چنان که فرمود : " لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ " " در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. " ( بقره ٢٥٦ ) 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕در نقلی آمده است که امام رضا ع به نقل از پدران بزرگوار خود فرمود : " مسلمانان به پيامبر خدا گفتند: اى پيامبر خدا! اگر كسانى را كه بر آنان چيره گشتى، به پذيرش اسلام مجبور مى‏ساختى، شمارِ ما افزون مى‏گشت و در برابر دشمنان، نيرومند مى‏شديم. پيامبر خدا فرمود:" من حاضر نيستم خداوند عز و جل را با بدعتى كه در باره آن به من دستورى نرسيده است، ديدار كنم «و من، از خودسران نيستم» . در اين هنگام، خداوند- تبارك و تعالى- نازل كرد: اى محمّد! «اگر پروردگارت مى‏خواست، بى گمان، همه كسانى كه در زمين هستند، سراسر، ايمان مى‏آوردند»؛ يعنى همه در دنيا، از سرِ اجبار وناچارى ايمان مى‏آوردند، همچنان كه در آخرت، با ديدن و مشاهده عذاب، ايمان مى‏آورند، و اگر من اين كار را با آنان مى‏كردم، ديگر سزاوارِ پاداش و ستايش از جانب من نمى‏بودند؛ بلكه مى‏خواهم كه با اختيار و آزادانه، ايمان بياورند تا سزاوار تقرّب [به من‏] و كرامت و جاودانگى در بهشتِ جاويدان شوند. «پس آيا تو مردم را مجبور مى‏كنى كه مؤمن باشند؟». " أنَّ المُسلِمينَ قالوا لِرَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَو أكرَهتَ يا رَسولَ اللَّهِ مَن قَدَرتَ عَلَيهِ مِنَ النّاسِ عَلَى الإِسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا وقَوينا عَلى‏ عَدُوِّنا. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ما كُنتُ لِأَلقَى اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ بِبِدعَةٍ لَم يُحدِث إلَيَّ فيها شَيئاً «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» فَأَنزَلَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏: يا مُحَمَّدُ «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً» عَلى‏ سَبيلِ الإِلجاءِ وَالاضطِرارِ فِي الدُّنيا كَما يُؤمِنونَ عِندَ المُعايَنَةِ ورُؤيَةِ البَأسِ فِي الآخِرَةِ ولَو فَعَلتُ ذلِكَ بِهِم لَم يَستَحِقُّوا مِنّي ثَواباً ولا مَدحاً لكِنّي اريدُ مِنهُم أن يُؤمِنوا مُختارينَ غَيرَ مُضطَرّينَ لِيَستَحِقّوا مِنِّي الزُّلفى‏ وَالكَرامَةَ ودَوامَ الخُلودِ في جَنَّةِ الخُلدِ «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ». 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 136، تفسير نور الثقلين: ج 2 ص 331. ❕لذا می بینیم که در زمان ظهور , امام مهدی ع با اهل کتاب به مدارا رفتار می کند و آنان را بر آیین خود می گذارد و از آنان جزیه می گیرد , چنان که امام صادق ع فرمود : " يودون الجِزيةَ عَن يدٍ وَ هُم صَاغِرُونَ. " [در حكومت قائم، اهل كتاب‏] به دست خود و با خضوع جزيه خواهند داد " 📚المزار الكبير: ص 135. 👌و پس از آن که عیسی مسیح ع به زمین می آید و به امام زمان ع اقتدا می کند , اهل کتاب اعم از یهودیان و مسیحیان نیز از روی اراده و اختیار اسلام می آورند , چنان که خداوند فرمود : " وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً " " و هيچيك از اهل كتاب نيست مگر اينكه به او ( عیسی مسیح ) قبل از مرگش ايمان مى‏آورد و روز قيامت گواه بر آنها خواهد بود. " ( نساء ١٥٩ ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " منظور اين است كه تمام اهل كتاب به حضرت مسيح ع پيش از" مرگ او" ايمان مى‏آورند يهوديان او را به نبوت مى‏پذيرند و مسيحيان دست از الوهيت او ميكشند و اين به هنگامى است كه مسيح ع طبق روايات اسلامى در موقع ظهور مهدى (عج) از آسمان فرود ميايد، و پشت سر او نماز مى‏گزارد و يهود و نصارا نيز او را مى‏بينند و به او و مهدى ع ايمان مى‏آورند، و روشن است كه مسيح ع به حكم اينكه آئينش مربوط به گذشته بوده وظيفه دارد در اين زمان از آئين موجود يعنى آئين اسلام كه مهدى ع مجرى آن است پيروى كند " 📚تفسير نمونه، ج‏ 4، ص: 204 ❕در تفسير" على بن ابراهيم" از" شهر بن حوشب" چنين نقل شده كه روزى حجاج به او گفت آيه‏اى در قرآن است كه مرا خسته كرده و در معنى آن فرو مانده‏ام،" شهر" مى‏گويد كدام آيه است اى امير! حجاج گفت: آيه" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ ..." زيرا من يهوديان و نصرانيانى را اعدام ميكنم كه هيچگونه نشانه‏اى از چنين ايمانى در آنها مشاهده نمى‏كنم،" شهر" مى‏گويد آيه را درست تفسير نكردى، حجاج مى‏پرسد چرا؟ تفسير آيه چيست؟" شهر" ميگويد: منظور اين است كه عيسى ع قبل از پايان جهان فرود ميايد و هيچ يهودى و نه غير يهودى باقى نميماند مگر اينكه قبل از مرگ عيسى ع به او ايمان مياورد او پشت سر مهدى ع نماز ميخواند، هنگامى كه حجاج اين سخن را شنيد گفت: واى بر تو اين تفسير را از كجا آوردى؟ ميگويد از محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب ع شنيدم، حجاج گفت و اللَّه جئت بها من عين صافيه!: " به خدا سوگند آن را از سرچشمه ذلال و صافى گرفتى"! 📚تفسیر قمی ج ١ ص ١٥٨ 👌بنابراین روایت مورد استناد معاند به خاطر سه جهتی که بیان شد مردود است و قابل استناد نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی پیرامون دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون ترور 🤔 ❓اعتراف خامنه‌ای: پیامبر اسلام دستور می‌داد افراد را ترور کنند! علی خامنه‌ای در سخنرانی مربوط به سال ۱۳۷۹ می‌گوید: خشونت یعنی کشتن، کتک زدن، زندانی کردن. خشونت قانونی خوب است. آن‌جایی که حکومت اسلامی در مقابل اغتشاش قرار میگیرد بایستی با خشونت رفتار کند. از اسم خشونت نباید ترسید، پیغمبر دستور داد افراد را ترور کنند. امروز هم رهبری تکلیفش اقتضا کند علنی خواهد گفت. /حافظه تاریخی ❗️❗️ 💠💠 👌ما در ذیل پیرامون دیدگاه اسلام در مورد ترور توضیحات کافی را ارائه داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/970 ❕هم اینک توضیحی پیرامون دیدگاه رهبر انقلاب می دهیم که طبق دیدگاه ایشان , تروری که مقصودشان از بیان فوق بوده است , تروری نیست که جوامع بشری آن را ناپسند می دانند و تنها تشابه در نامگذاری موجب اشتباه شده است . 👌ترور در لغت به ترساندن و ارعاب و وحشت میان مردم معنا شده است که مناسب است با قتلی که به صورت پنهانی و بدون اطلاع قبلی صورت می گیرد . 📚فرهنگ کامل انگلیسی , فارسی ; دکتر عباس آریان پور ج ٥ ص ٥٧٠٩ _ فرهنگ علوم سیاسی , احمد شاملو ص ٥٦٣ ❕همینطور " ولف " فیلسوف آمریکایی ترور را عبارت از به کار بردن غیر مشروع خشونت می داند و می نویسد : " تروریسم عبارت است از به کار بردن غیر مشروع زور و خشونت برای رسیدن به اهداف خاص , لذا استفاده مشروع از قدرت و زور داخل در مفهوم ترور نیست " 📚الارهاب , مصطفی مصباح , ص ٤٤ ❕سایت ویکی پدیا نیز ترور را استفاده غیر قانونی از خشونت و ترساندن می داند و می نویسد : " تروریسم استفاده غیرقانونی از خشونت یا ارعاب است، به خصوص علیه غیر نظامیان، برای دنبال کردن اهداف سیاسی است " 📚https://b2n.ir/q29817 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕بنابراین تروری که ناپسند افراد و جوامع است دو رکن اساسی دارد : 1⃣به صورت پنهانی و ارعاب باشد چرا که در ترور عنصر پنهان کاری نهفته است 2⃣به صورت استفاده غیر قانونی از خشونت و قدرت باشد . 👌حال اگر قتلی صورت گیرد که به صورت قانونی و مشروع بوده باشد و از قبل هم به صورت عمومی اعلام شده باشد که مثلا دیگر جان فلانی که مجرم است , حرمتی ندارد , چون دو رکن ترور مذکور در آن نیست , ناپسند محسوب نمی شود . ❕مقصود رهبری از تعبیر " ترور " , ترور مذموم در نزد جوامع بشری نیست که دو ملاک مذکور را دارا باشد , بلکه ایشان تروری را جایز می دانند و به پیامبر گرامی نسبت می دهند که مصداق ترور مذموم نیست و دو ملاک مذکور را ندارد , بیان کامل ایشان به این صورت است : "  خشونت یعنی چه؟ خشونت، یعنی کشتن، کتک زدن، زندانی کردن، بداخلاقی کردن، تندی کردن. خشونت، یک امر واضح و یک معنای بدیهی است. الان چند ماه است که در بعضی از مطبوعاتِ ما دائم دنبال میشود که خشونت خوب است یا بد است؛ یا فلان کس طرفدار خشونت است، فلان کس مخالف خشونت است؛ یا اسلام خشونت را قبول دارد، یا قبول ندارد! آیا این مسأله این‌قدر مهم و مشکل است!؟ یا نه؛ پشت سر این قضیه، نیّتهای دیگری است!؟ ❕ اسلام درباره‌ی مسأله خشونت نظر روشن و واضحی دارد. اسلام استفاده از خشونت را اصل قرار نداده؛ 👈اما در مواردی که خشونت قانونی باشد، آن را نفی هم نکرده است. 👉ما دوگونه خشونت داریم: یک خشونت قانونی است؛ یعنی قانون خشونتی را اعمال میکند؛ مینویسد که اگر فلان کس این کار را کرد، او را به زندان ببرند. این خشونت است، اما این خشونت بد نیست. این خشونت در برابر تجاوز به حقوق انسانهاست. این خشونت در مقابل آدمِ بیقانون است. این خشونت در مقابل متجاوز است. اگر در مقابل متجاوز خشونت اعمال نشود، تجاوز در جامعه زیاد خواهد شد. این‌جا خشونت لازم است. یک خشونت هم خشونت غیر قانونی است. مثلاً یک نفر بیجا، خودسر، خودرأی، بر طبق میل خود، برخلاف قانون و بر خلاف دستور، نسبت به کسی اعمال خشونت میکند؛ یک سیلی به گوش کسی میزند. آیا این خوب است یا بد است؟ معلوم است که این بد است. در این شکّی نیست. ❕ یکی از بزرگترین مظاهر استقلال انسان، استقلال فکری است. ببینید اسلام چه میگوید؛ ببینید منطق صحیح چه میگوید. آیا خشونت بد است یا خوب؟ جواب این است که نه بد است، نه خوب؛ هم بد است، هم خوب. 👈خشونت قانونی، خوب و لازم است؛👉 اما خشونت غیرقانونی، بد و زشت و جنایت است. طرح این‌گونه مطالب را به صورت یک مسأله روز درآورده‌اند. مسأله روز هم که تمام شدنی نیست. مرتّب از این نقل میکنند، از آن نقل میکنند؛ حرفهای بعضی از بزرگان را تحریف میکنند، برای این‌که بتوانند جو متشنّجی در کشور درست کنند. جوانی میگوید خشونت خوب است، جوان دیگر میگوید خشونت بد است. این او را به خشونت متّهم میکند، او این را به خشونت متّهم میکند! چرا این کار را میکنند؟ جوانان ما هم اهل خشونت نیستند؛ مؤمنین ما هم اهل خشونت نیستند؛ متدیّنین ما هم اهل خشونت نیستند. 👈آن‌جایی که قانون خشونت را نسبت به کسی بخواهد، البته خشونت اعمال خواهد شد. قانون هم قانون است؛ قانون یک امر پنهانی نیست. 👉👈آن روزی که پیامبر دستور داد آن افراد را ترور کنند، درِ گوش کسی نگفت. علناً گفت هر کس هند را پیدا کرد، او را بکشد. هر کس فلان‌بن‌فلان را پیدا کرد، او را بکشد. امام رضوان‌الله‌علیه گفت هر کس سلمان رشدی را پیدا کرد، او را بکشد. امروز هم رهبری اگر بر طبق احکام اسلام یک جا تکلیفش اقتضا کند، علنی خواهد گفت. مخفیانه و درِ گوشی نیست "👉 🌐https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3002 ❕می بینیم ایشان تروری را به پیامبر نسبت می دهند و خود نیز جایز می دانند که مصداق خشونت مشروع و قانونی باشد و پنهان کاری نیز در آن رخ نداده باشد , یعنی دو ملاک ترور مذموم در نزد جوامع بشری در آن نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❗️پاسخ معاند را که مطالبه فدک توسط فاطمه صدیقه سلام الله علیها را حمل بر دنیا پرستی ایشان می کند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3384
چرایی اعلان عمومی ولایت در غدیر خم و ابلاغ ولایت ائمه قبل از واقعه غدیر 🤔 ❓طبق روايت اصول كافى : پيامبر ﷺ در حجة الوداع (در مكه) سخنرانى كرد وفرمودند : اى مردم ، به الله قسم، من هر چيزى كه شما را به بهشت نزديك كند و از دوزخ دور كند براى شما تبليغ كردم 📙 كتاب اصول كافى ج2 ص74 متن عربي روايت :يا أيها الناس والله ما من شيء يقربكم من الجنة و يباعدكم من النار إلا وقد أمرتكم به مازندرانى : منظور آداب اسلام و عقايد حق اسلامى و اخلاق نيك و اعمال صالحه است 📙 كتاب شرح كافى مازندرانى ج8 ص235 شيعيان اعتقاد دارند امامت ائمه بعد از اتمام حجة الوداع و در غدير تبليغ شد در صورتيكه پيامبرﷺ در حج و در مكه قسم ياد ميكند و ميفرمايد من هر آنچه كه شما را به بهشت نزديك كند براى شما تبليغ كردم ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقد نیستیم که امامت علی علیه السلام بعد از حجه الوداع و در غدیر تبلیغ شد , بلکه طبق نصوص مسلم اهلسنت پیامبر گرامی بارها و بارها قبل از واقعه غدیر نیز امامت علی ع را بیان کرده بود که در ذیل به بخشی از این نصوص اشاره کرده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3471 👌بنابراین اگر پیامبر گرامی ص در حجه الوداع می فرماید هر آنچه که شما را به بهشت نزدیک می کند بیان کردم , این بیان کردن شامل نصوص ولایت و امامت هم می شود . ❕گذشته از آنکه در خود حجه الوداع نیز در مواردی پیامبر گرامی اسلام متذکر ولایت اهلبیت علیهم السلام می شدند و مثلا حدیث ثقلین را در برخی از مساجدی که حضور داشتند بازگو می کردند , چنان که ترمذی عالم بزرگ اهلسنت نقل می کند كه جابر گفت ؛ « هنگام حج پیامبر ( در حجه الوداع ) در روز عرفه، رسول خدا را در حالى كه سوار بر ناقه قصوى خود بود، مشاهده كردم كه به ايراد خطابه پرداخته و شنيدم كه فرمود ؛ « اى مردم! همانا در ميان شما اثرى از خود باقى گذاشته‏ ام كه اگر از آن اثر، كمال پيروى را داشته باشيد، هرگز گمراه نخواهيد شد و آن كتاب خدا و اهل بيت من است‏ » " رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فِي حَجَّتِهِ يَوْمَ عَرَفَةَ، وَ هُوَ عَلَى نَاقَتِهِ الْقَصْوَاءِ يَخْطُبُ، فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي؛ أَهْلَ بَيْتِي». " 📚سنن ترمذی ج 5 ص 478 ❕همینطور ایشان در مسجد خيف در مني در حجة الوداع نیز حدیث ثقلین و لزوم پیروی از اهل بیت علیهم السلام را اعلام کردند ؛ 📚ينابيع الموده، ص 34 ❕یا مرحوم علی بن ابراهیم نقل می کند : " پيامبر اكرم در حجة الوداع در مسجد خيف فرمود من جلوتر از شما ميروم و شما پس از آن در حوض كوثر پيش من خواهيد آمد، حوضى كه به اندازه فاصله ديد چشم من و ضعفاء است در آنجا قدح‏هائى از نقره به تعداد ستارگان است. من از شما بازخواست خواهم نمود راجع به دو امانت گران پرسيدند دو امانت گران چيست فرمود امانت بزرگتر كتاب خداست كه از يك جانب بدست خدا و از جانب ديگر بدست شما است چنگ بزنيد به آن هرگز گمراه نخواهيد شد و منحرف نمى‏شويد امانت دوم اهل بيت و عترت منند خداوند بمن خبر داده كه آن دو از هم جدا نخواهند شد تا در حوض بر من وارد شوند چون اين دو انگشت من. هر دو انگشت سبابه را بهم نزديك نمود " "قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي حِجَّةِ الْوَدَاعِ فِي مَسْجِدِ الْخَيْفِ «إِنِّي فَرَطُكُمْ «3» وَ إِنَّكُمْ وَارِدُونَ عَلَيَّ الْحَوْضَ، حَوْضٌ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ الْبَصْرَةِ وَ صَنْعَاءَ، فِيهِ قُدْحَانٌ مِنْ فِضَّةٍ عَدَدَ النُّجُومِ أَلَا وَ إِنِّي سَائِلُكُمْ عَنِ الثَّقَلَيْنِ- قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الثَّقَلَانِ قَالَ كِتَابُ اللَّهِ الثَّقَلُ الْأَكْبَرُ طَرَفٌ بِيَدِ اللَّهِ وَ طَرَفٌ بِأَيْدِيكُمْ- فَتَمَسَّكُوا بِهِ لَنْ تَضِلُّوا وَ لَنْ تَزِلُّوا- وَ الثَّقَلُ الْأَصْغَرُ عِتْرَتِي وَ أَهْلُ بَيْتِي فَإِنَّهُ قَدْ نَبَّأَنِي اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ- أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ كَإِصْبَعَيَّ هَاتَيْنِ وَ جَمَعَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْه‏ ... " 📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣ ❕ابن حجر عالم بزرگ اهلسنت مي‌گويد ؛ «حديث ثقلين طرق زيادي دارد كه آن را بيش از بيست نفر از صحابه نقل كرده اند. در بعضي از آن طرق آمده است ، پيامبر در حجةالوداع، سرزمين عرفه به كتاب و عترت سفارش نمود. در برخي به غدير خم اشاره شده است. در دسته اي ديگر بعد از بازگشت از طائف آمده است. و هيچ گونه تناقي بين اين‌ها نيست؛ زيرا مانعي نيست كه رسول خدا در مكان‌هاي متعددي به ثقلين سفارش كرده باشد » " اعلم أن لحديث التمسك بذلك طرقا كثيرة وردت عن نيف وعشرين صحابيا ..." 📚الصواعق المحرقه ص ١٥٠ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین پیامبر گرامی در حجه الوداع نیز در برابر جمع های محدود صحابه که در برخی مساجد می توانستند اجتماع کنند , متذکر ولایت علی و اهلبیت علیهم السلام می گردید , اما برای آنکه حجت را بر همگان و تمام افراد از تمام نقاط سرزمین اسلامی تمام کند و ولایت علی ع را به گوش همه مردم از همه مناطق برساند , واقعه غدیر را ایجاد کردند و در یک اعلان عمومی در برابر تمام طوائف مسلمین از تمام نقاط سرزمین اسلامی متذکر ولایت علی ع را متذکر شدند و از همه آنها بیعت نیز گرفتند تا ولایت علی ع مستحکم تر از همیشه گردد , چنان که علامه مجلسی می نویسد : " خداوند عالميان مى‏دانست كه اگر از غدير خم در گذرند متفرق خواهند شد بسيارى از مردم بسوى شهرها و واديهاى خود، پس حق تعالى خواست كه در اين موضع ايشان جمع شوند كه همه ايشان نص بر حضرت امير المؤمنين عليه السّلام را بشنوند و حجت بر ايشان در اين باب تمام شود و كسى از مسلمانان را عذرى نماند " 📚حیاه القلوب ج ٤ ص ١٣٩٠ ❕در ذیل در رابطه جمعیت عظیم مسلمین در واقعه غدیر خم توضیحات کافی را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1308 ❕بر همین اساس برخی از علما در رابطه با ویژگی و امتیازات حدیث غدیر می نویسند : " در غدير آن چه را كه رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله از ابتداى بعثتش به صورت پراكنده درباره حضرت على عليه السلام فرموده بود جمع كرده و يك جا بيان نمود. ❕افزون بر آن، غدير ويژگى‏هايى را درخود جاى داد كه پيش از آن در تبليغ‏هاى ديگر پيامبر نبود. و بدين سان از اهميت فوق العاده‏اى برخوردار گرديد كه اهتمام و عنايتى خاص را در تمام جوانب مى‏طلبيد : 1⃣از جمله اين ويژگى ها صراحت كلام پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله و روشنى مقصود ايشان بود، تا آن جا كه حضرت به كلام تنها اكتفا نفرموده و عملًا نيز مقصود خود را معرفى نمودند. 2⃣ ايشان در همان حال كه سخن خود را مى‏فرمودند، دست على عليه السلام را كه در جانب راستش ايستاده بود گرفته و بالا بردند و با اين عمل نيز شخص مورد نظر خود را به همگان نشان دادند. 3⃣از ديگر خصوصيات اين تبليغ نزديك بودن زمان آن به وفات پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله و اطلاع خود حضرت از اين امر بود.آن بزرگوار در ضمن خطبه‏اش فرمود: يوشك أن ادعى فاجيب ...؛ من به زودى به سوى پروردگارم دعوت مى‏شوم كه آن را خواهم پذيرفت .... پوشيده نيست كه اين گونه سخن در چنين موقعيتى، تأثير عميقى بر حاضران گذاشته و حجت را بر همگان تمام و هر عذر و بهانه‏اى را از آنان مى‏ستاند. 4⃣هم‏چنين از ديگر امتيازات ماجراى غدير، وقوع آن در ميان جمعيت بى‏نظيرى از مسلمانان بود. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله از مدتى قبل اين حج را آخرين حجشان اعلام فرموده بودند؛ در نتيجه گروه‏هاى بسيارى از مسلمانان به مدينه آمده تا براى آخرين بار همراه پيامبرشان به حج مشرف شوند و عده زيادى نيز در هنگام مناسك به ايشان پيوستند تا از فيض همراهى با رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله بهره برند و در نهايت جمعيتى را رقم زدند كه جز خداى متعال شمارشان را نمى‏دانست. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به همراه اين خيل عظيم مناسك حج را به پايان رسانده و راه بازگشت پيش گرفتند و چون به منطقه غدير خم كه محل جدايى راه‏هاى اهل مدينه از مصريان و عراقيان بود رسيدند، توقف نموده و به انتظار نشستند تا آنان كه عقب مانده بودند برسند. هم‏چنين امر فرمودند تا آنان كه جلو رفته‏اند نيز بازگردند. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله پس از اقامه نماز برخاستند و خطبه مفصلى خواندند و بدين سان سخن خود را به گوش تمامى آنان رساندند. 5⃣بعد از خطبه آن بزرگوار اين آيه نازل شد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دينًا»؛ " امروز دين شما را برايتان كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را آيين شما پذيرفتم. " 6⃣هم‏چنين از ديگر نكات ممتاز اين تبليغ تبريك و تهنيت گفتن آن جماعت بر اميرالمؤمنين عليه السلام است. البته از نخستين كسانى كه براى اين امر، قدم پيش گذاشتند ابوبكر و عمر بودند! ... در حالى كه مى‏گفتند: بخٍ بخٍ لك يابن أبي طالب، أصبحت وأمسيت مولاي ومولى كلّ مؤمنٍ ومؤمنة؛ " خوشا به حال تو اى پسر ابوطالب كه مولاى ما و مولاى هر مرد و زن مؤمن شدى. " 7⃣ نيز از نكات خاص اين تبليغ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله شعرى بود كه حسّان بن ثابت با اجازه خواستن از آن حضرت سرود و در وصف ولایت علی ع شعر سرود . 📚غدیر آخرین جایگاه اعلام عمومی , میلانی , ص ٤٢ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است افسانه به صلیب کشیدن عیسی مسیح ع در مذهب تشیع تکرار شده است را در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2835
❕وهابی جاهل مدعی شده است که امامان شیعه از پیامبر اسلام هم آگاه ترند زیرا امامان علم غیب دارند اما قرآن می گوید پیامبر اسلام علم غیب ندارد , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3268 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2699
پاسخ به دو اشکال وهابی پیرامون آیه مباهله 🤔 ❓آيا در آيه مباهله حضرت علی همچون نفس پیامبر است ؟ چرا روافض بقيه آيه و آيات ديگر را نمیخوانند ؟ ⭕️ در اين آين در مورد نصارای نجران واژه انفسكم به كار رفته . آيا مردان نصاری طبق اين آيه در يك درجه و مقام بودند ؟ و نفس يكديگر بودند ؟ ◀️ ﻓَﻤَﻦْ ﺣَﺎﺟَّﻚَ ﻓِﻴﻪِ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﺟَﺎﺀَﻙَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢِ ﻓَﻘُﻞْ ﺗَﻌَﺎﻟَﻮْﺍ ﻧَﺪْﻉُ ﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻨَﺎ 👈ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻧَﺒْﺘَﻬِﻞْ ﻓَﻨَﺠْﻌَﻞْ ﻟَﻌْﻨَﺖَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜَﺎﺫِﺑِﻴﻦَ ‏( ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ 61 ) ⭕️ آيا در اين آيه صحابه نفس پیامبر هستند ؟ ◀️ ﻟَﻘَﺪ ﺟَﺎﺀﻛُﻢ ﺭَﺳُﻮﻝٌ 👈ﻣِّﻦ ﺃَﻧﻔُﺴِﻜُﻢ ‏( ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ 28 ‏) ⭕️ آیا در اين آيه زنان پیامبر نفس او هستند ؟ ◀️ ﻭَﻣِﻦْ ﺁَﻳَﺎﺗِﻪِ ﺃَﻥْ ﺧَﻠَﻖَ ﻟَﻜُﻢْ 👈ﻣِﻦْ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻜُﻢْ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟًﺎ ﻟِﺘَﺴْﻜُﻨُﻮﺍ ﺇِﻟَﻴْﻬَﺎ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﺑَﻴْﻨَﻜُﻢْ ﻣَﻮَﺩَّﺓً ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔً ‏( الروم 21 ‏) ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید : " فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ " هر گاه بعد از علم و دانشى كه (در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو:" بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما نفوس خود را دعوت كنيم، شما هم نفوس خود را , آن گاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. " ( آل عمران ٦١ ) 👌مطابق روایات متواتر فریقین , مقصود از " نساءنا " فاطمه س و مقصود از " ابناءنا " , حسنین و مقصود از " انفسنا " علی علیهم السلام است , چنان که در صحيح مسلم در كتاب فضائل الصحابة در باب فضائل على بن ابيطالب عليه السلام از سعد بن ابى وقاص نقل شده كه معاويه به سعد گفت: " چرا ابوتراب (على عليه السلام) را سب و دشنام نمى‏دهى؟ گفت: من سه سخن از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به ياد دارم كه به خاطر آنها نمى‏توانم على عليه السلام را دشنام دهم! و اگر يكى از آنها براى من باشد بهتر از تعداد زيادى اشتران سرخ مو است- اين حيوان از گرانبهاترين سرمايه‏هاى عرب محسوب مى‏شد- سپس داستان حديث منزلت (در جنگ تبوك) و داستان پرچم‏ دادن به دست على عليه السلام در جنگ خيبر را ذكر مى‏كند، و بعد مى‏افزايد: «وَ لَمّا نَزَلَت هذِه الآيَةُ قُل تَعالَوا نَدعُ ابنائَنا وَ ابنائَكُم دَعا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله عَليّاً وَ فاطِمَةَ وَ حَسَناً وَ حُسَينا فَقالُ: اللّهُمَّ هؤُلاءِ اهلى»: «هنگامى كه آيه مباهله نازل شد؛ رسول خدا صلى الله عليه و آله على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اينها اهل‏بيت من هستند». (و مصداق اين آيه‏اند) " 📚صحيح مسلم، جلد 4 صفحه 1871، حديث شماره 32، باب 4. ❕در ذیل در مورد اسناد و دلالت آیه توضیحات بیشتری داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319 👌بنابراین منظور از «أنفسنا» در آيه مباهله، شخص حضرت على عليه السلام است. اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله، على عليه السلام را جان خود خوانده، و او را «نفس» خويش خطاب كرده، آيا معناى حقيقى مراد است، يا تنزيل مقامى منظور است؟ ❕بدون شك معناى حقيقى منظور نيست؛ يعنى «على» پيامبر نيست! بلكه منظور اين است كه على عليه السلام در فضائل و كمالات و مقامات همچون پيامبر است لذا چون نفس و جان پیامبر شده است , در شجاعت و رشادت و شهامت و تقوا و ايثار و خلاصه تمام كمالات و مقامات مانند پيامبر اسلام است. نتيجه اين كه على عليه السلام در مقامات و كمالات نازل منزله پيامبر صلى الله عليه و آله و تالى‏تلو اوست. ❕با توجّه به اين مطلب اگر قرار باشد پس از پيامبر صلى الله عليه و آله خليفه و جانشينى براى آن حضرت از سوى خداوند انتصاب شود، يا امّت اسلامى كسى را براى اين منظور انتخاب كنند، آيا نبايد شخصى را انتخاب كنند كه همطراز پيامبر، يا در مرحله بعد از آن حضرت باشد؟ 👌آيا نبايد شخصى منتخب مردم يا منصوب الهى باشد كه در فضائل و كمالات، مخصوصاً تقوا و عصمت، همچون پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله باشد؟ 📚آيات ولايت در قرآن، ص: 209 💠ادامه 👇