eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
54 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▪️کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ⚫️ویژه نامه محرم و عزاداری ⬛️پاسخ به بیش از 5⃣2⃣2⃣ پرسش و ش
❗️قابل توجه ملحدین و وهابیون در آستانه ورود به محرم 👌اگر واقعا مدعی هستید پولی که آمریکا و اسرائیل و آل سعود خرجتان می کنند برایتان حلال است و در قبال آن زحمت قابل قبول می کشید , لطفا در محرم امسال شبهات تکراری مطرح نکنید و وقت ما را با مطالب تکراری و پاسخ گفته شده نگیرید ❗️شبهات تازه ای مطرح کنید که در مجموعه شبهاتی محرمیه منتشر شده ما نباشد تا هم مخاطبینتان خسته نشوند و هم اربابانتان اجر و مزد بیشتری به شما دهند ❗️ 🤲اجرکم عند موالیکم و حشرکم الله معهم فی اسفل السافلین انشاء الله .
توضیحی در مورد عدم اکراه در پذیرش اسلام و فلسفه جهاد 🤔 ❓اسلام دین صلح ❕ ❓هیچ اجباری در دین نیست! ﴿لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (البقره/۲۵۶)﴾ پس با آنها پيكار كنيد تا اسلام بياورند ﴿تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ (الفتح/۱۶)﴾ ❕❕ 💠💠 👌چنان که بارها گفته ایم اسلام آیینی است که هیچ کس را بر ایمان و اسلام مجبور نمی کند , چنان که خداوند می فرماید : " لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ " " در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. " ( بقره ٢٥٦ ) ❕مفسر معروف اسلامى" طبرسى" در" مجمع البيان" در شان نزول آيه نقل مى‏كند: مردى از اهل مدينه بنام" ابو حصين" دو پسر داشت برخى از بازرگانانى كه به مدينه كالا وارد مى‏كردند هنگام برخورد با اين دو پسر آنان را به عقيده و آيين مسيح دعوت كردند، آنان هم سخت تحت تاثير قرار گرفته و به اين كيش وارد شدند و هنگام مراجعت نيز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گرديدند. " ابو حصين" از اين جريان سخت ناراحت شد و به پيامبر ص اطلاع داد و از حضرت خواست كه آنان را به مذهب خود برگرداند و سؤال كرد آيا مى‏تواند آنان را با اجبار به مذهب خويش باز گرداند؟ آيه فوق نازل گرديد و اين حقيقت را بيان داشت كه:" در گرايش به مذهب اجبار و اكراهى نيست". 📚مجمع البیان ج ٢ ص ٦٣١ ❕در نقلی آمده است که امام رضا ع به نقل از پدران بزرگوار خود فرمود : " مسلمانان به پيامبر خدا گفتند: اى پيامبر خدا! اگر كسانى را كه بر آنان چيره گشتى، به پذيرش اسلام مجبور مى‏ساختى، شمارِ ما افزون مى‏گشت و در برابر دشمنان، نيرومند مى‏شديم. پيامبر خدا فرمود:" من حاضر نيستم خداوند عز و جل را با بدعتى كه در باره آن به من دستورى نرسيده است، ديدار كنم «و من، از خودسران نيستم» . در اين هنگام، خداوند- تبارك و تعالى- نازل كرد: اى محمّد! «اگر پروردگارت مى‏خواست، بى گمان، همه كسانى كه در زمين هستند، سراسر، ايمان مى‏آوردند»؛ يعنى همه در دنيا، از سرِ اجبار وناچارى ايمان مى‏آوردند، همچنان كه در آخرت، با ديدن و مشاهده عذاب، ايمان مى‏آورند، و اگر من اين كار را با آنان مى‏كردم، ديگر سزاوارِ پاداش و ستايش از جانب من نمى‏بودند؛ بلكه مى‏خواهم كه با اختيار و آزادانه، ايمان بياورند تا سزاوار تقرّب [به من‏] و كرامت و جاودانگى در بهشتِ جاويدان شوند. «پس آيا تو مردم را مجبور مى‏كنى كه مؤمن باشند؟». " أنَّ المُسلِمينَ قالوا لِرَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَو أكرَهتَ يا رَسولَ اللَّهِ مَن قَدَرتَ عَلَيهِ مِنَ النّاسِ عَلَى الإِسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا وقَوينا عَلى‏ عَدُوِّنا. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ما كُنتُ لِأَلقَى اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ بِبِدعَةٍ لَم يُحدِث إلَيَّ فيها شَيئاً «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» فَأَنزَلَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏: يا مُحَمَّدُ «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً» عَلى‏ سَبيلِ الإِلجاءِ وَالاضطِرارِ فِي الدُّنيا كَما يُؤمِنونَ عِندَ المُعايَنَةِ ورُؤيَةِ البَأسِ فِي الآخِرَةِ ولَو فَعَلتُ ذلِكَ بِهِم لَم يَستَحِقُّوا مِنّي ثَواباً ولا مَدحاً لكِنّي اريدُ مِنهُم أن يُؤمِنوا مُختارينَ غَيرَ مُضطَرّينَ لِيَستَحِقّوا مِنِّي الزُّلفى‏ وَالكَرامَةَ ودَوامَ الخُلودِ في جَنَّةِ الخُلدِ «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ». 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 136، تفسير نور الثقلين: ج 2 ص 331 ❕جهاد در اسلام نیز برای تحمیل عقیده و مسلمانی بر کسی نیست , بلکه جهاد در اسلام جهاد دفاعی در برابر مهاجمین و ظالمینی است که در برابر مسلمین اعلام جنگ و لشکر کشی می کنند , چنان که خداوند می فرماید : " أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِير " " به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته‏اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. " ( حج ٣٩ ) 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " آيا صحيح است كسى به انسان حمله كند و او از خود دفاع ننمايد؟ يا ملتى متجاوز و سلطه‏گر هجوم بر ملت ديگر ببرند و آنها دست روى دست گذارده نابودى كشور و ملت خويش را تماشا كنند. در اينجا تمام قوانين آسمانى و بشرى به شخص يا جمعيتى كه مورد هجوم واقع شده حق مى‏دهد براى دفاع از خويشتن به پا خيزد و آنچه در قدرت دارد به كار برد، و از هر گونه اقدام منطقى براى حفظ موجوديت خويش فروگذار نكند . ❕اين نوع جهاد را،" جهاد دفاعى" مى‏نامند، جنگهايى مانند جنگ احزاب و احد و موته و تبوك و حنين و بعضى ديگر از غزوات اسلامى جزء اين بخش از جهاد بوده و جنبه دفاعى داشته است. هم اكنون بسيارى از دشمنان اسلام، جنگ را بر مسلمين تحميل كرده‏اند و سرزمينهاى اسلامى را اشغال نموده و منابع آنها را زير سلطه خود گرفته‏اند چگونه اسلام اجازه مى‏دهد در مقابل آنها سكوت شود؟ " 📚تفسير نمونه، ج‏ 2، ص: 27 ❕آیه مورد استناد معاند نیز ناظر به همین جهاد دفاعی و برای تسلیم و شکست دادن مهاجمین است , چنان که خداوند می فرماید : " قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى‏ قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً " " به متخلفان از اعراب بگو: به زودى از شما دعوت مى‏شود كه به سوى قومى جنگجو برويد و با آنها پيكار كنيد تا تسلیم شوند , اگر اطاعت كنيد خداوند پاداش نيكى به شما مى‏دهد، و اگر سرپيچى نمائيد همانگونه كه قبلا نيز سرپيچى نموديد شما را عذاب دردناكى مى‏كند. " ( فتح ١٦ ) ❕مخاطب آیه متخلفان" حديبيه" است و راه بازگشت را به روى آنها مى‏گشايد , و متذکر می شود هر گاه به راستى از رفتار قبلى خود پشيمان شده‏ايد، و دست از راحت طلبى و دنيا پرستى برداشته‏ايد، بايد امتحان صداقت خود را در ميدان سخت و سهمگين ديگرى بدهيد، و گرنه از ميدانهاى سخت اجتناب كردن، و در ميدانهاى راحت و پر غنيمت شركت نمودن به هيچوجه ممكن نيست، و دليلى است بر نفاق يا ضعف ايمان و جبن و ترس شما. ❕با توجه به اينكه در عصر پيامبر ص بعد از ماجراى" حديبيه" و" خيبر" غزوه مهمى با مشركان جز فتح مکه و غزوه" حنين" وجود نداشت، آيه فوق مى‏تواند اشاره به آنها باشد، مخصوصا غزوه حنين كه مردان جنگجوى سخت‏كوشى از طايفه" هوازن" و" بنى سعد" در آن شركت داشتند.... " 📚تفسیر نمونه ج ٢٢ ص ٦٠ ❕در کتاب بحار الانوار نیز متذکر شده است که آیه می تواند در مورد غزوه حنین و طایفه هوازن و ثقیف باشد : " و هم هوازن و حنين و قيل هوازن و ثقيف‏ " 📚بحار الانوار ج ١٩ ص ١٦٠ ❕شیخ عباس قمی می نویسد : " قبيله هوازن و ثقيف كه مردمى دلاور بودند تنمّر و تكبّر ورزيدند و با هم پيمان‏ نهادند كه با پيغمبر جنگ كنند، پس مالك بن عوف نضرىّ- كه قائد هوازن بود- به تجهيز لشكر پرداخت و قبايل را با زنان و كودكان و اموال و مواشى كوچ همى‏داد، و چهار هزار مرد جنگى در ميان ايشان بود. پس مالك كس به قبيله بنى سعد فرستاد و استمداد كرد، ايشان گفتند: محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم رضيع ما است، و در ميان ما بزرگ شده با او رزم ندهيم، مالك به تكرير ارسال رسل و تقرير مكاتيب و رسائل، گروهى را از ايشان بفريفت و با خود كوچ داد. ❕بالجمله از دور و نزديك تجهيز لشكر كرد، چندان كه سى هزار مرد دلاور بر او گرد آمد. پس طىّ طريق كرد، در پهن دشتى كه وادى حنين نام دارد اطراق كرد. از آن سوى، اين خبر به پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم رسيد، به اعداد كار پرداخت، عتاب بن اسيد را به حكومت مكّه بازداشت، و معاذ بن جبل را براى تعليم مردم مكّه نزد او گذاشت، پس با دو هزار نفر از اهل مكّه، و ده هزار مردم خود كه مجموع دوازده هزار بود، و به قولى با شانزده هزار مرد جنگى از مكّه خيمه بيرون زد و يك صد زره، و بعضى ديگر از آلات حرب از صفوان بن اميّه به عاريت گرفت و كوچ داده راه با حنين نزديك كرد. " 📚منتهى الآمال ج‏1، ص: 218 👌می بینیم طایفه هوازن و ثقیف در حنین قصد جنگ با پیامبر گرامی و نابودی اسلام را داشتند که پیامبر گرامی از باب جهاد دفاعی به نبرد آنان رفت و آیه مورد استناد معاند از سوره فتح نیز ناظر به نبرد با همین مهاجمین و دشمنان حربی قوی و جنگجو تا زمان شکست دادن و تسلیم شدن آنان است و مقصود از " یسلمون " در آیه مذکور , بر خلاف ادعای معاند , تسلیم شدن و شکست این گروه مهاجم است نه تحمیل جبری دین اسلام بر آنها , زیرا روشن شد که پیامبر گرامی کسی را بر دین اسلام مجبور نمی کرد . ❕ماده " سلم " در موارد تسلیم شدن و تن دادن به صلح و اطاعت پذیری به کار می رود . 📚لسان العرب ج ١٢ ص ٢٩٣ " لغتان للصلح ... ای الانقیاد " @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
نبرد تن به تن در میدان کربلا و دلاوری و ایثار یاران امام حسین علیه السلام 🤔 ❓ دیروز یکی از من پرسید چرا امام حسین همه هفتاد و دوتن را یکی یکی فرستاد شهید بشن بعد بچه شش ماهه را بر سردست گرفت و تنها زمانی که دیگر کسی نبود خود به میدان رفت در آن دوره جنگهای پهلوانی چنین کاری از کس دیگری سر نزده پاسخی دارید من بهش بدم ❗️❗️ 💠💠 👌روز عاشورا امام حسين عليه السلام بر اساس روشهاى رزمى متعارف در آن زمان مى جنگيد. در آن عصر جنگها، هم به صورت عمومى صورت مى گرفت و هم به صورت رزم انفرادى و هماورد طلبى. براى همين امام ع هم حمله هاى عمومى داشت و هم رزم انفرادى. روز عاشورا در حمله عمومى اول كه از سوى دشمن و امام صورت گرفت تنی چند از ياران امام به شهادت رسيدند. ❕مورخین می نویسند که هر دو گروه در آغاز نبرد , آرایش جنگ به صورت عمومی را به خود گرفتند : " حسين بن على عليه السلام، صبحگاهان، يارانش را پس از نماز صبح، آماده كرد. سى و دو سوار و چهل پياده با او بودند. او زُهَير بن قَين را بر جناح راست يارانش و حبيب بن مظاهر را بر جناح چپ يارانش، قرار داد و پرچمش را به دست برادرش عبّاس عليه السلام سپرد .... ❕عمر بن سعد نيز در همان صبحگاه كه روز جمعه بود و شنبه هم گفته شده، يارانش را آماده كرد و با لشكرى كه همراهش بودند، به سوى حسين عليه السلام بيرون آمد. بر جناح راست [لشكر] او، عمرو بن حَجّاج و بر جناح چپ [لشكر] او، شمر بن‏ ذى الجوشن و بر سواران، عُروَة بن قيس و بر پيادگان، شَبَث بن رِبْعى گمارده شده بودند و پرچم را به غلامش دُرَيد داد. " " أصبَحَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَعَبَّأَ أصحابَهُ بَعدَ صَلاةِ الغَداةِ، وكانَ مَعَهُ اثنانِ وثَلاثونَ فارِسا و أربَعونَ راجِلًا، فَجَعَلَ زُهَيرَ بنَ القَينِ في مَيمَنَةِ أصحابِهِ، وحَبيبَ بنَ مُظاهِرٍ في مَيسَرَةِ أصحابِهِ، و أعطى رايَتَهُ العَبّاسَ أخاهُ عليه السلام .... و أصبَحَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ في ذلِكَ اليَومِ، وهُوَ يَومُ الجُمُعَةِ وقيلَ: يَومُ السَّبتِ فَعَبَّأَ أصحابَهُ وخَرَجَ فيمَن مَعَهُ مِنَ النّاسِ نَحوَ الحُسَينِ عليه السلام، وكانَ عَلى مَيمَنَتِهِ عَمرُو بنُ الحَجّاجِ، وعَلى مَيسَرَتِهِ شِمرُ بنُ ذِي الجَوشَنِ، وعَلَى الخَيلِ عُروَةُ بنُ قَيسٍ، وعَلَى‏ الرَّجّالَةِ شَبَثُ بنُ رِبعِيٍّ، و أعطَى الرّايَةَ دُرَيدا مَولاه‏ " 📚الإرشاد: ج 2 ص 95، إعلام الورى: ج 1 ص 457 ، روضة الواعظين: ص 203 , بحار الأنوار: ج 45 ص 4؛ الأخبار الطوال: ص 256 _ تاريخ الطبري: ج 5 ص 422، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 560 ❕مطابق نقل مورخین نبرد عمومی به این صورت آغاز شد : " عمر بن سعد، پيش آمد و تيرى به سوى لشكر حسين عليه السلام انداخت و گفت: نزد امير، گواهى دهيد كه من، نخستين تيرانداز بودم. آن گاه، تيرها از سوى آنان، مانند قطره‏هاى باران، باريدن گرفت. امام حسين عليه السلام به يارانش فرمود: «خدايتان رحمت كند! به سوى مرگى كه چاره‏اى ندارد، برخيزيد كه اين تيرها، پيك‏هاى اين قوم به سوى شماست». آن دو گروه، ساعتى با هم جنگيدند و به يكديگر حمله كردند تا اين كه گروهى از ياران حسين عليه السلام، كشته شدند. " " فَاقتَتَلوا ساعَةً مِنَ النَّهارِ حَملَةً وحَملَةً، حَتّى قُتِلَ مِن أصحابِ الحُسَينِ عليه السلام جَماعَة " 📚الملهوف: ص 158، بحار الأنوار: ج 45 ص 12؛ الفتوح: ج 5 ص 100، مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 2 ص 8 و 9 _ كشف الغمّة: ج 2 ص 262 ومطالب السؤول: ص 76 ❕برخی از یاران شهید شده امام حسین ع در نبرد عمومی آغازین طبق نقل ابن شهر آشوب از قرار ذیلند : " نَعيم بن عَجْلان، عِمران بن كعب بن حارث اشجَعى، حنظلة بن عمرو شَيبانى، قاسِط بن زُهَير، كِنانة بن عتيق، عمرو بن مشيعَه، ضَرغامة بن مالك، عامر بن مُسلم، سيف بن مالك نُمَيرى، عبد الرحمن ارحَبى، مُجَمّع عائِذى، حَباب بن حارث، عمرو جَندَعى، حَلّاس بن عمرو راسِبى، سَوّار بن ابى عُمَير فَهْمى، عمّار بن ابى سَلامه دالانى، نُعمان بن عمرو راسِبى، زاهر بن عمرو، غلام ابن حَمِق، جَبَلة بن على، مسعود بن حَجّاج، عبد اللّه بن عُروه غِفارى، زُهَير بن بِشْر خَثعَمى، عمّار بن حَسّان، عبد اللّه بن عُمَير، مُسلم بن كثير، زُهَير بن سُلَيم، عبد اللّه و عبيد اللّه، دو پسر زيد بصرى‏ " 📚المناقب، ابن شهر آشوب: ج 4 ص 113 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌پس از این نبرد عمومی , نبرد انفرادی آغاز شد و حر بن یزید ریاحی اولین نفر از یاران امام حسین ع بود که پا به میدان نبرد انفرادی گذاشت , چنان که می نویسند : " نخستين كسى كه پا به ميدان نهاد و به نبرد تن به تن با دشمن پرداخت، حُرّ بن يزيد رياحى بود كه به گاه بيرون آمدنش براى هماوردى، چنين خواند: من، بى‏گمان، آزاده‏ام و پناه ميهمانان‏ [امّا گردنِ‏] شما را با شمشير مى‏زنم. به دفاع از بهترين ساكنان خَيف , شما را مى‏زنم و در آن، هيچ ستمى نمى‏بينم. " " فَكانَ أوَّلَ مَن تَقَدَّمَ إلى‏ بِرازِ القَومِ الحُرُّ بنُ يَزيدَ الرِّياحِيُّ ... 📚مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمى: ج 2 ص 9، الفتوح: ج 5 ص 101 . 👌سپاه عمر سعد پس از آنکه مشاهده کردند در نبرد تن به تن از یاران امام حسین ع شکست می خورند , ناجوانمردانه به صورت عمومی بر شهدای کربلا هجوم می آوردند , چنان که ابن کثیر نقل می کند : " آن روز (عاشورا)، نبرد تن به تن ميان دو دسته، فراوان شد و پيروزى، با ياران حسين بود؛ زيرا قوّتشان بيشتر بود و دست از جان، شُسته بودند و هيچ نگه‏دارنده‏اى جز شمشيرهايشان نداشتند. از اين رو، يكى از فرماندهان به عمر بن سعد پيشنهاد داد كه ديگر نبرد تن به تن نكنند " " وكَثُرَتِ المُبارَزَةُ يَومَئِذٍ بَينَ الفَريقَينِ، وَالنَّصرُ في ذلِكَ لِأَصحابِ الحُسَينِ لِقُوَّةِ بَأسِهِم، وأنَّهُم مُستَميتونَ، لا عاصِمَ لَهُم إلّاسُيوفُهُم، فَأَشارَ بَعضُ الامَراءِ عَلى‏ عُمَرَ بنِ سَعدٍ بِعَدَمِ المُبارَزَةِ " 📚البداية و النهاية: ج 8 ص 182 ❕طبری نقل می کند : " هنگامى كه كشته‏هاى لشكر عمر بن سعد [در جنگ تن به تن‏] بسيار شد، عمرو بن حجّاج، بانگ زد: اى احمق‏ها! آيا مى‏دانيد با چه كسانى مى‏جنگيد؟ سواران اين ديار، قومى دست از جان شُسته‏اند. هيچ يك از شما به هماوردىِ آنان، در نيايد كه آنان، اندك اند و نمى‏پايند. به خدا سوگند، اگر تنها سنگ به آنان بزنيد، آنها را از پاى در مى‏آوريد. عمر بن سعد گفت: درست گفتى. نظر [درست‏]، نظر توست. آن گاه، به سوى لشكرش فرستاد و بر ايشان حكم كرد كه هيچ كدامشان با هيچ يك از آنها، نبرد تن به تن نكنند " " ...فَقالَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ: صَدَقتَ، الرَّأيُ ما رَأَيتَ. وأرسَلَ إلَى النّاسِ يَعزِمُ عَلَيهِم ألّا يُبارِزَ رَجُلٌ مِنكُم رَجُلًا مِنهُم " 📚تاريخ الطبرى: ج 5 ص 435، أنساب الأشراف: ج 3 ص 400 ❕امام حسین ع نیز وقتی می خواست پا به میدان نبرد بگذارد , دشمن را دعوت به نبرد انفرادی و تن به تن کرد , چنان که نقل می کنند : " آن گاه حسين عليه السلام، دشمن را به نبردِ تن به تن فرا خواند و همه كسانى را كه به جنگش مى‏آمدند، از ميان بر مى‏داشت تا آن جا كه تعداد فراوانى از آنها را كُشت‏ " " إنَّ الحُسَينَ عليه السلام دَعَا النّاسَ إلَى البِرازِ، فَلَم يَزَل يَقتُلُ كُلَّ مَن بَرَزَ إلَيهِ، حَتّى‏ قَتَلَ مَقتَلَةً عَظيمَةً " 📚الملهوف: ص 170، مثير الأحزان: ص 72 ❕اما " شمر، هنگامى كه جنگ تن به تن امام حسين عليه السلام را در اوج تنهايى و بى‏ياورى ديد و متوجّه شد كه نمى‏توان امام ع را در جنگِ تن به تن از پاى در آورد، فرمان داد كه پيادگان و تيراندازان و سواركاران، به يكباره بر ايشان يورش برند. " 📚الإرشاد: ج 2 ص 111- 112 👌این که امام حسین ع آخرین فردی بود که وارد میدان شد , از این جهت بود که یارانش نمی گذاشتند که امام ع زودتر از آنان وارد میدان شود و خودشان را پیش مرگ امام حسین ع می کردند , چنان که طبری و دیگران نقل می کنند : " هنگامى كه ياران حسين ، فراوانىِ دشمن را ديدند و دانستند كه نمى‏توانند آنان را از دست يافتن به حسين ع و خودشان باز بدارند، در كشته شدن پيشِ روى او، با هم مسابقه دادند. " " لَمّا رَأى أصحابُ الحُسَينِ أنَّهُم قَد كُثِروا، و أنَّهُم لا يَقدِرونَ عَلى أن يَمنَعوا حُسَينا ولا أنفُسَهُم، تَنافَسوا في أن يُقتَلوا بَينَ يَدَيه‏ " 📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 442، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 568، أنساب الأشراف: ج 3 ص 404 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 184 ❕سید بن طاووس نیز در این رابطه می نویسد : " ياران حسين عليه السلام، براى كشته شدن پيشِ رويش، شتاب مى‏ورزيدند و آن گونه شدند كه اين شعر مى‏گويد: گروهى كه چون براى دفع پيشامدها، فرا خوانده مى‏شوند و لشكر، يا نيزه خورده‏اند، يا قامت شكسته‏اند , آنان، قلب‏هايشان را روى زره‏هايشان پوشيده‏اند و براى رفتن جان‏هايشان، شتاب مى‏كنند. " " جَعَلَ أصحابُ الحُسَينِ عليه السلام يُسارِعونَ إلَى القَتلِ بَينَ يَدَيهِ ... " 📚الملهوف (طبعة أنوار الهدى): ص 66، عمدة الطالب: ص 357 ❕در رابطه با کیفیت کشته شدن علی اصغر ع در میدان کربلا در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1400 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی پیرامون کلام شهید مطهری در مورد اشعاری که در وصف واقعه کربلا سروده می شود . 🤔 ❓مرتضی مطهرى: اينكه بگوئيم اى نوجوان على اكبرم و يا اى زينب مضطرم الوداع الوداع، اينها شعارهاى پست و ذلت آورى است. مرتضا مطهرى در صفحه ٢٩١ از جلد اول كتاب حماسه حسينى در مورد نوحه ها و شعارهاى داده شده در مداحيها و عزاداريها، آنها را پست و ذلت آور خطاب كرده و ميگويد در تمام عمرم هرگز به اين شعارهاى پست كثيف ذلت آور تن ندادم. ادمين/ مطهرى يكى از معدود آخوندهائى است كه اكثر آخوندهاى ديگر به چشم باسواد و دانشمند به او مينگرند و كتابهايش را بسيار مفيد توصيف ميكنند. حال سئوال اين است كه وقتى مطهرى اين شعارها را كثيف و ذلت آور خطاب ميكند، چطور باقى ملاها به ترغيب و تشويق آنها در جامعه ميپردازند؟ ▪️آيا مطهرى هم مزدور اسرائيل و وهابيت بوده است؟؟ ❗️❗️ 💠💠 ❕ما در پاسخ به مطلب مذکور سه نکته بیان می کنیم و امیدواریم که معاندین پاسخ ما را تقطیع نکنند و فقط از نکته اول اسکرین ناقصی نگیرند و در کانالهای خود با خزعبلاتی که خودشان می بافند مخلوط نکنند . 1⃣ما روایات متواتر و قطعی در استحباب و رجحان عزاداری بر امام حسین علیه السلام و شعر و شعار سرودن در مصیبت جانکاه کربلا داریم که قابل انکار نیست و تکلیف همگان را در این مورد روشن کرده است . ❕راوی می گوید تعدادى كوفى در خدمت امام صادق عليه السلام بوديم كه جعفر بن عَفّان به محضر امام صادق عليه السلام وارد شد. امام عليه السلام او را به خود نزديك كرد و در كنار خود جا داد و آن گاه فرمود: «اى جعفر!». جعفر گفت: گوش به فرمانم. خدا، مرا فدايت كند! فرمود: «به من [خبر] رسيده كه تو در باره حسين عليه السلام شعر مى ‏گويى و خوب هم مى‏ گويى». او گفت: آرى، خدا مرا فدايت گرداند!فرمود: «بگو». جعفر هم شعرى خواند و امام عليه السلام گريست و كسانى كه در خدمت ايشان بودند، گريستند، تا اين كه اشك بر گونه و محاسن امام عليه السلام جارى شد. آن گاه فرمود: «اى جعفر! به خدا سوگند، فرشتگان مقرّب خدا، پيش تو حاضر بودند و سخن تو را در باره حسين عليه السلام در اين جا شنيدند و گريستند، همان گونه كه ما گريستيم، و آنها بيشتر گريستند. خداوند متعال در اين ساعت اى جعفر تمام بهشت را برايت واجب كرد و گناهت را آمرزيد». آن گاه فرمود: «اى جعفر! آيا بيشتر نگويم؟». گفت: چرا، اى سَرورم! فرمود: «كسى نيست كه در باره حسين عليه السلام شعرى بگويد و بگريد و با آن بگرياند، مگر اين كه خداوند، بهشت را برايش واجب مى‏ كند و گناهش را مى ‏آمرزد». " كُنّا عِندَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام ونَحنُ جَماعَةٌ مِنَ الكوفِيّينَ، فَدَخَلَ جَعفَرُ بنُ عَفّانَ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقَرَّبَهُ و أدناهُ، ثُمَّ قالَ: يا جَعفَرُ! قالَ: لَبَّيكَ جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ، قالَ: بَلَغَني أنَّكَ تَقولُ الشِّعرَ فِي الحُسَينِ عليه السلام وتُجيدُ، فَقالَ لَهُ: نَعَم، جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ! فَقالَ: قُل، فَأَنشَدَهُ [فَبَكى‏] عليه السلام ومَن حَولَهُ حَتّى صارَت لَهُ الدُّموعُ عَلى وَجهِهِ ولِحيَتِهِ. ثُمَّ قالَ: يا جَعفَرُ! وَاللّهِ، لَقَد شَهِدَكَ مَلائِكَةُ اللّهِ المُقَرَّبونَ، هاهُنا يَسمَعونَ قَولَكَ فِي الحُسَينِ عليه السلام، ولَقَد بَكَوا كَما بَكَينا أو أكثَرَ، ولَقَد أوجَبَ اللّهُ تَعالى لَكَ يا جَعفَرُ في ساعَتِهِ الجَنَّةَ بِأَسرِها، وغَفَرَ اللّهُ لَكَ. فَقالَ: يا جَعفَرُ! ألا أزيدُكَ؟ قالَ: نَعَم يا سَيِّدي. قالَ: ما مِن أحَدٍ قالَ فِي الحُسَينِ عليه السلام شِعرا فَبَكى و أبكى بِهِ، إلّا أوجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ وغَفَرَ لَهُ. 📚رجال الكشّي ج 2 ص 574 ، بحار الأنوار ، ج 44 ص 282 👌حال اگر سخن و یا قلم عالمی بلغزد و در مورد اشعار زیبا و مناسبی که در توصیف واقعه کربلا سروده شده موضعی ناصواب بگیرد , این عملکرد او برای هیچ کس قابل دفاع نیست و ما معتقد می شویم که او در این رابطه اشتباه کرده است , چرا که همگان غیر معصومین علیهم السلام در معرض خطا و اشتباه هستند به خاطر همین تنها اقوال و عملکرد معصومین ع است که برای ما حجت و معیار شناخت حق از باطل است . ❕اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السَّلام) در يكى از سخنان حكيمانه خود درباره شناخت حق و باطل، بيانى دارد كه يادآور مى شويم ؛ 🔸در جنگ جمل مردى از اميرمؤمنان سؤال كرد: آيا با طلحه و زبير نبرد مى كنى، در حالى كه آنان از برجسته ترين اصحاب پيامبرند؟ 👌امام در پاسخ فرمود: تو در اشتباهى. عظمت و بزرگى اشخاص، نشانه حق و باطل نيست، حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى؛ و باطل را بشناس، آنگاه اهل‏ آن را خواهى شناخت». " إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه‏ " 📚ارشاد القلوب ج 2 ص 296 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 2⃣ما اگر ماقبل و ما بعد کلام شهید مطهری را مرور کنیم به وضوح متوجه می شویم که مقصود ایشان آن است که باید از قیام امام حسین ع درس بگیریم که یکی از این درسها , درس امر به معروف و نهی از منکر است که مصداق این درس در زمان کنونی , کمک مالی و حمایت از فلسطین است و کسی که به این درس توجه نکند و تنها به بیان اشعاری خاص در مورد کربلا بسنده کند , چنین سرودنی و عملکردی , سرودنی نامناسب و ذلت آوری است که متاسفانه معاند به مانند همیشه با تقطیعات خود مطلب ایشان را به گونه ای دیگر وانمود می کند . ❕کامل بیان شهید مطهری چنین است : " در جلسات گذشته، ارزش امر به معروف و نهى از منكر در اسلام را درك كرديم؛ اين مطلب را كه امر به معروف و نهى از منكر ارزش نهضت حسينى را بالا برد و همچنين نهضت حسينى امر به معروف و نهى از منكر را ارزش و اعتبار و آبرو داد، فهميديم.... ما بنشينيم اينجا و بگوييم عنصر امر به معروف و نهى از منكر در نهضت حسينى؛ يك عامل بزرگ كه حسين عليه السلام را به حركت واداشت، او را از جا تكان داد، امر به معروف بود؛ حسين بن على به امر به معروف و نهى از منكر ارزش داد؛ اسلام براى امر به معروف و نهى از منكر ارزش درجه اول قائل است، يعنى آن را يكى از اركان تعليمات خودش مى‏داند، اگر اين ركن نباشد ساير تعليمات نمى‏توانند كار كنند؛ اينها درست، ولى ما چه‏كار كنيم؟ آيا ما دائم از گذشته صحبت كنيم؟ يا گذشته براى آينده است؟ آينده و گذشته را بايد به يكديگر مربوط و متصل كرد. از نهضت حسينى در همين زمينه بايد استفاده كرد، مردم را آگاه نمود. ببينيد چه مى‏كنند؟ ... ❕ما چه جوابى در مقابل اسلام و پيغمبر خدا داريم؟ آيا چند روز پيش در روزنامه نخوانديد كه در سال گذشته يهوديان ساير نقاط دنيا، نه يهوديانى كه فعلًا شناسنامه اسرائيلى دارند، پانصد ميليون دلار براى اينها فرستادند كه با اين پولها فانتوم بخرند و بر سر مسلمانان بمب بريزند؟! شنيده‏ام يهوديان ايران خودمان در سال گذشته معادل پول دو فانتوم فرستادند. سى و شش ميليون دلار پول از يهوديان ايران خودمان براى آنها به عنوان كمك رفت. و من آن يهوديها را به عنوان اينكه يهودى هستند ملامت نمى‏كنم، ما خودمان را بايد ملامت كنيم. او به همكيشش كمك كرده است؛ با كمال افتخار پول مى‏فرستد، رسيدش هم از موشه دايان مى‏آيد و آن را در بازار هم نشان مى‏دهد، مى‏گويد بيا رسيدش را ببين. مگر همين دو سه شب پيش ننوشتند (من بريده‏اش را از «اطلاعات» دارم) كه الآن فقط يهوديان مقيم امريكا روزى يك ميليون دلار به اسرائيل كمك مى‏كنند؟! آن وقت تلاش ما مسلمين در اين زمينه چه بوده است؟ ... ❕و اللَّهِ ما در برابر اين قضيه مسئوليم. به خدا قسم مسئوليت داريم. به خدا قسم ما غافل هستيم. و اللَّهِ قضيه‏اى كه دل پيغمبر اكرم را امروز خون كرده است، اين قضيه است. داستانى كه دل حسين بن على را خون كرده، اين قضيه است. اگر مى‏خواهيم به خودمان ارزش بدهيم، اگر مى‏خواهيم به عزادارى حسين بن على ارزش‏ بدهيم، بايد فكر كنيم كه اگر حسين بن على امروز بود و خودش مى‏گفت براى من عزادارى كنيد، مى‏گفت چه شعارى بدهيد؟ آيا مى‏گفت بخوانيد: «نوجوان اكبر من» يا مى‏گفت بگوييد: «زينب مضطرّم الوداع، الوداع»؟! چيزهايى كه من (امام حسين) در عمرم هرگز به اين‏جور شعارهاى پست كثيف ذلّت‏آور تن ندادم و يك كلمه از اين حرفها را نگفتم. اگر حسين بن على بود مى‏گفت: اگر مى‏خواهى براى من عزادارى كنى، براى من سينه و زنجير بزنى، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد. شمرِ امروز موشه دايان [نخست وزير وقت اسرائيل] است. شمرِ هزار و سيصد سال پيش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تكان مى‏خورد. مرتّب دروغ در مغز ما كردند كه اين يك مسأله داخلى است، مربوط به عرب و اسرائيل است. باز به قول عبد الرحمن فرامرزى اگر مربوط به اينهاست و مذهبى نيست، چرا يهوديان ديگر دنيا مرتب براى اينها پول مى‏فرستند؟.... ❕آيا ما وظيفه نداريم كه كمك مالى به آنها بكنيم؟ آيا اينها مسلمان نيستند، عزيزان ندارند؟ آيا اينها براى حق مشروع بشرى قيام نمى‏كنند؟ كيست كه امروز منكر شود كه فلسطينيهاى آواره حق بازگشت به وطن خود را ندارند؟ من در سفر مكه بعضى از اينها را ديدم، يك جوانهايى! فقط مى‏گفتند: «دِماءُ الشُّهَداء» ما اميدمان فقط به خون شهدايمان است. افرادى در ميان آنها هستند كه و اللَّه براى لباسشان محتاجند و برهنه مى‏جنگند. اگر هفتصد ميليون جمعيت مسلمان دنيا، هر فرد روزى يك ريال بدهد، در سال نزديك به سيصد ميليارد دلار مى‏شود. اگر فقط مردم ايران- كه بيست و پنج ميليون نفر هستيم و نود و هشت درصد ما مسلمان است- هر فرد روزى يك ريال به فلسطينيها كمك كند، در سال حدود نود ميليون تومان مى‏شود. اگر يك عُشر مسلمانان هم هركس روزى يك ريال كمك كند، در سال نه ميليون تومان مى‏شود.... 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 291 3⃣سایت شهید مطهری نیز که وظیفه تبیین اندیشه های آن شهید بزرگوار را دارد , در توضیح بیان ایشان چنین می گوید : " آنچه از مرحوم شهید مطهری در این باره نقل شده است، بروز بودن شعارها در عزاداری امام حسین (ع) است. ایشان این مسئله را در مورد فلسطین و ظلم هایی که از سوی اسرائیل جنایتکار بر مردم مظلوم فلسطین وارد می شود، چنین بیان کرده است: "داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده این قضیه است. اگر می خواهیم به خودمان ارزش بدهیم اگر می خواهیم به عزاداری حسین بن علی (ع) ارزش بدهیم باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بوده و خودش می گفت برای من عزاداری کنید می گفت چه شعاری بدهید؟ آیا می گفت بخوانید "نوجوان اکبر من" یا می گفت بخوانید "زینب مضطرم الوداع الوداع" چیزهایی که من (امام حسین) در عمرم هرگز این جور شعار های پست کثیف ذلّت آور تن ندادم و یک کلمه از این حرف ها نگفتم، اگر حسین بن علی بود می گفت: اگر می خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد؛ شمر امروز موشه دایان است. شمر همزار و سیصد سال پیش مُرد، شمر امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می خورد".  ❕کلام و سخن ایشان به حق و صحیح است؛ زیرا هر زمان، حسین و یزید و شمر دارد، مقصود از عزاداری امام حسین (ع) این است که هر سال اهداف حسین (ع) در ذهن ها زنده شود و برای ما و اجتماع ما منشأ اثر باشد. البته، گریه بر مظلومیت حسین و عزاداری و سینه زدن و خواند اشعار خوب و با مضمون های صحیح و منطبق با تاریخ عاشورا خوب و لازم است، و شهید مطهری اصل عزاداری را نفی نمی کند، بلکه نحوه آن و گفتن آن مطالبی که در شأن حضرت اباعبدالله (ع) نیست را مورد اشکال قرار می دهد و می گوید باید عزاداری برای زمان ما منشأ آثار خیر و کارگشای امور مسلمانان باشد و این سخنی صحیح و منطقی است. " 🌐http://www.mortezamotahari.com/fa/QuestionView.html?QuestionID=62459   @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕چنان که از پیش گفته بودیم معاندین باز شروع به طرح شبهات تکراری و تاریخ مصرف گذشته کرده اند . 👌پاسخ معاند را که اشکال کرده است چرا حرم امام حسین ع را به خاطر شیوع کرونا تعطیل کرده اید , مگر امام حسین ع صاحب کرامت و معجزه نبود ❗️پاسخش را در دو نمایه ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1971 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3800
رابطه گریه کردن بر امام حسین علیه السلام و افسردگی و مشکلات روحی 🤔 ❓عده ای شبهه می کنند که نباید برای امام حسین گریه کنیم چون باعث افسردگی و مشکلات روحی می شود ❗️❗️ 💠💠 ❕ما در گذشته در مورد فوائد دینی گریه و عزاداری بر امام حسین ع توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1346 ❕هم اینک از منظر علم روز به این قضیه نگاه می کنیم و متذکر می شویم : 👌شیعیان وقتی یاد مصائبی که بر امامان مظلومشان خصوصا امام حسین علیهم السلام رفته است , می افتند محزون و غمناک می گردند , چنان که امیر مومنان ع فرمود : " إِنَّ اللهَ- تَبَارَك وَ تَعَالَى- اطَّلَعَ إِلَى الأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً ينْصُرُونَنَا وَ يفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا. " " خداوند- تبارك و تعالى- توجّهى به زمين نمود. پس ما را برگزيد و براى ما، پيروانى انتخاب نمود كه ما را يارى كنند، با شادى ما، شاد باشند و در غم ما، غمگين باشند. " 📚بحار الأنوار، ج 44، ص 288 ❕از پيامبر خدا روايت شده كه فرمود: " إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً فى قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً " " همانا با كشته شدن حسين، حرارتى در دل مؤمنان ايجاد مى‏شود كه هرگز، سرد نمى‏گردد." 📚مستدرک الوسائل ج ١٠ ص ٣١٨ 👌گریه کردن و اشک ریختن بر مصائب آن بزرگواران خصوصا امام حسین ع موجب می شود که عقده درونی که در دل از مصائب آن بزرگواران ایجاد شده است , گشوده گردد و انسان سبک بار شده و در نتیجه برای انسان آرامش روحی و روانی ایجاد شود و همینطور حرکت کردن در مسیر اهلبیت ع و آرمانهای آن بزرگواران هموار گردد , یعنی به عکس گریه ای که در اثر افسردگی است که موجب سستی و بی انگیزگی و بی نشاطی و افزایش اضطراب و استرس می گردد , گریه بر اهلبیت و امام حسین ع موجب تحرک و آرامش و تقویت ایمان و اراده در مسیر اهداف عالی مکتب اهلبیت ع می گردد . ❕از نظر علوم روانشناختی , «اظهار تأثّر» به وسيله گريه از نشانه‏هاى طبيعى و تعادل عاطفى آدمى است. اشخاصى كه كمتر گريه مى‏كنند و نمى‏توانند بدين وسيله غم‏ها، و افسردگى‏هاى خويش را تخليه كنند و عقده‏هاى درونى خويش را بگشايند، از روان متعادل و سلامت جسمى و روحى خوبى برخوردار نيستند. 👌 به همين جهت روانشناسان معتقدند: «زن‏ها از مردها عقده كمترى دارند، زيرا آنان زودتر مشكلات روحى خويش را به وسيله «گريه» بيرون مى‏ريزند و كمتر آن را در درون خويش پنهان مى‏دارند و اين امر يكى از رموز سلامت آنان مى‏باشد». 📚صد و پنجاه سال جوان بمانيد، ص 134. ❕و نيز معتقدند گريه فشارهاى ناشى از عقده‏هاى انباشته در درون انسان را مى‏كاهد و درمان بسيارى از آلام و رنج‏هاى درونى انسان است. در حقيقت اشك چشم به منزله سوپاپ اطمينانى است كه در شرايط بحرانى موجب تعادل روح آدمى مى‏گردد. ❕بی بی سی فارسی می نویسد : " بنابر پژوهشی که یک روانشناس درباره مجلات و روزنامه‌های پرخواننده آمریکا در سال ۱۹۸۶ انجام داده بود، ۹۴ درصد مقالاتی که درباره گریه منتشر می‌شود این نظر را تأیید می‌کند که گریستن به کاهش تنش‌های روانی کمک می‌کند. ❕در سال ۲۰۰۸ پژوهشی درباره حدود ۴۳۰۰ جوان [در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹] در ۳۰ کشور مختلف انجام شد، بیشتر، ولی نه همه، معتقد بودند که پس از گریه هم از نظر ذهنی هم از نظر جسمی احساس بهتری دارند " 🌐https://www.bbc.com/persian/magazine-39313914 ❕در سایت ویکی پدیا نیز در مورد فوائد گریه کردن چنین می خوانیم : " از فواید پزشکی گریه می‌توان به دفع سموم بدن مانند کاتکول آمین و ایجاد تعادل شیمیایی و بازشدن دید و شستشوی سطح چشم اشاره کرد. و به عنوان مکانیزم دفاعی مقابل جرم ها و باکتری ها عمل می کند. " 🌐https://b2n.ir/w43337 ❗️به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، تحقیقات علمی نشان می‌دهد گریه کردن فواید شگفت انگیزی برای جسم و روح ما دارد. به گفته دانشمندان 14 مزیت مختلف در گریه‌کردن وجود دارد که برخی از آنها از قرار ذیلند : 👌گریه کردن اضطراب را کم می‌کند و روحیه را تقویت کرده و باعث ایجاد پیوند می‌شود , و همینطور سموم بدن را دفع می‌کند . طبق تحقیقات شیمیدانی به نام ویلیام فری، اشک‌ها به دفع سموم بدن کمک می‌کنند. فری اشک‌های حاصل از تحریک چشم‌ها (مثل بریدن پیاز) را با اشک‌های عاطفی مقایسه کرد و متوجه تفاوت‌های شیمایی آن‌ها شد که احتمالا ناشی از تأثیرات اضطراب بر بدن است.... ❗️گریه کردن مثل یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند . گریه کردن احتمالا می‌تواند به از بین رفتن باکتری‌ها کمک کند. اشک‌ها حاوی پروتئینی به نام لیزوزیم هستند که می‌تواند مولکول‌های مضر را از بین ببرد. تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داد ماده‌ی لیزوزیم می‌تواند باکتری سیاه زخم را از بین ببرد.... 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❗️گریه کردن به چشم‌ها کمک می‌کند . کارکرد بیولوژیک اشک‌ها مرطوب نگه داشتن چشم یا محافظت از آن در برابر گرد و خاک یا دودی است که وارد چشم می‌شود. ظاهرا اشک‌های عاطفی از این پروسه‌ی بیولوژیک تبدیل به چیز پیچیده تری در انسان‌ها شدند که به دلایل کاملا احساسی و نه فیزیکی رخ می‌دهند. نبود اشک باعث بروز بیماری خشکی چشم و در نتیجه احساس درد و حتی نابینا شدن می‌شود. ارتباط این مسأله با گریه‌ی عاطفی هنوز معلوم نیست، اما تحقیقی بر روی بیماران مبتلا به سندروم شوگرن (که موجب خشکی شدید چشم‌ها می‌شود) نشان داد این افراد توانایی کمتری در تشخیص احساسات خود داشتند . ❗️گریه کردن روی هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد . عمل گریه کردن سطح هورمون‌های اندورفین را افزایش می‌دهد. این هورمون‌های طبیعی بدن شادی آور و آرامش بخش هستند؛ بنابراین گریه کردن فشار را کم کرده و احساس بهتری ایجاد می‌کند. 👌 احتمالا به همین دلیل است که گاهی می‌خواهیم با تماشای یک فیلم غم انگیز گریه کنیم. به علاوه طی تحقیقی مشاهده شد سطح اکسی توسین یا همان هورمون عشق در بدن مادران با دیدن یا شنیدن گریه‌ی یک کودک افزایش پیدا می‌کرد. " 🌐https://b2n.ir/p04306 👌 روانشناسان معتقدند که مجالس عزاداری و گریه بر امام حسین ع نه تنها افسردگی به بار نمی آورد , بلکه افسردگی افراد را از بین نیز می برد . ❕سیدعلی مرعشی، متخصص روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: 👌" عده‌ای مرتباً بر طبل این قضیه می‌کوبند که عزاداری‌های محرم برای سلامت روان مضر بوده سبب افسردگی می‌شود. در پژوهشی که انجام دادیم (و در مجله دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال ۱۳۹۲ چاپ و منتشر شد)، به افرادی که در مراسم عزای امام حسین (ع) شرکت می‌کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون پس‌آزمون). ❕ نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکت‌کنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین (ع) نمره افسردگی آن‌ها کاهش‌یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 👌وی ادامه داد: بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی می‌شود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد؛ به این معنی که شرکت در عزاداری برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. ❕وی افزود: اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی می‌شود؟ این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ بر اساس مکانیزم‌های موردقبول در مکاتب روانشناسی عرفی ۶ مکانیزم پیشنهاد کردیم؛ 1⃣ اول اینکه افراد برونریزی یا تخلیه هیجانی می‌کنند و این باعث می‌شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. 2⃣دوم اینکه اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند، اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می‌کند. 3⃣ سوم اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می‌شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام گروه عزاداران امام حسین (ع) تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می‌کند. 4⃣نکته چهارم این است که ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود. در عزاداری سیدالشهداء (ع) غلظت بالایی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 5⃣نکته پنجم باید گفت افراد افسرده یا در معرض ابتلاء به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی (ع) این فرصت را می‌یابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمائی مصائب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آن‌ها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگ‌تری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 6⃣ ششم اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنایی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء (ع) فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. 🌐https://b2n.ir/x47555 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا 🤔 ❓رهبر شيعيان: براى دفع ويروس كرونا دعاى هفتم صحيفه سجاديه را بخوانيد در داستان كربلا ميخوانيم كه امام سجاد، پسر حسين بن على بدليل بیماری شديد در خيمه ها خودش را مخفى كرد و وارد جنگ نشد و جانش را نجات داد. امام سجاد همان كسى است كه قادر به درمان بیماری خودش نبود و به ميدان نرفت، حال ١٤٠٠ سال بعد خامنه ای ميگويد دعائى كه همان امام سجاد نوشته را بخوانيد تا كرونا رفع شود. اين امام سجاد اگر دعايش بدرد ميخورد كه بیماری خود را درمان ميكرد و به میدان می رفت ❗️ 💠💠 👌امام سجاد علیه السلام در کربلا به خاطر بیماری نتوانست به صورت کامل به میدان رود . ❕شیخ مفید نقل می کند : " سپس عمر بن سعد، ميان مردم، بانگِ حركت داد و به سوى كوفه، رو كردند و دختران امام حسين عليه السلام ... و امام زين العابدين عليه السلام همراه آنان بودند، در حالى كه امام زين العابدين عليه السلام، بيمارى گوارشى شديد داشت و نزديك به مرگ بود. " ثُمَّ نادى [عُمَرُ بنُ سَعدٍ] فِي النّاسِ بِالرَّحيلِ، وتَوَجَّهَ إلَى الكوفَةِ ومَعَهُ بَناتُ الحُسَينِ عليه السلام ... وعَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام فيهِم، وهُوَ مَريضٌ بِالذَّرَبِ وقَد أشفى‏ " 📚الإرشاد: ج 2 ص 114، إعلام الورى: ج 1 ص 470، السرائر: ج 1 ص 158 ❕همینطور می نویسند : " امام زين العابدين عليه السلام، بيمار بود و اندكى در جنگ، شركت جست؛ امّا چنان ناتوان بود كه به سانِ زخم‏خوردگان، از معركه بيرونش آوردند و خداوند، مرگ را از او دور كرد و به همراه زنان، اسير شد. " " كانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام عَليلًا، وَارتُثَّ يَومَئِذٍ، وقَد حَضَرَ بَعضَ القِتالِ، فَدَفَعَ اللّهُ عَنهُ، واخِذَ مَعَ النِّساءِ. " 📚الأمالي للشجري: ج 1 ص 171، الحدائق الورديّة: ج 1 ص 120 💠ادامه 👇