پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به معاند پیرامون قیام امام حسین علیه السلام
❗️ما در سالهای گذشته در ذیل پاسخی پیرامون بیعت امام سجاد علیه السلام با یزید ملعون و واقعه حره , به نقل از کتاب سیره پیشوایان مرحوم مهدی پیشوایی نقل کردیم :
" مردم مدینه پس از آگاهی از انحراف یزید و دوری او از اسلام سر به شورش بر علیه یزید بلند کردند و از امام سجاد علیه السلام خواستند که شورش آنها را هدایت کند اما امام علیه السلام از به عهده گرفتن رهبری شورش امتناع کرد زیرا میدانست که شورش با شکست مواجه می شود و همگان جان خود را از دست خواهند داد و از سوی دیگر با نفوذ عبد الله بن زبیر و دیگران در بین شورشیان ، این شورش یک نهضت اصیل شیعی محسوب نمی شد و رهبران شورش نیز در برقراری اصل شورش از امام سجاد علیه السلام نظر خواهی نکرده بودند و این نشان دهنده این بود که شورش مذکور یک حرکت خالص شیعی نیست و در صورتی پیروزی معلوم نیست که به نفع شیعیان تمام شود لذا امام علیه السلام در این شورش شرکت نکرد "
📚سیره پیشوایان ص270
❗️حال معاند نسبت به این سخن اشکالاتی کرده است :
1⃣پس چرا حسین بن على دست به قيام زد زمانى که میدانست قیامش به شکست فجیع منتهی میشود؟ ❗️❗️
👌پاسخ :
❗️زیرا بقاء اسلام وابسته به قیام امام حسین علیه السلام و جان دادن ایشان بود , در همچنین مواردی حتی اگر انسان بداند قیامش منتهی به شکست می شود و خودش هم کشته می شود , باز باید قیام کند و امام حسین ع هم آگاهانه به شهادت قیام کرد , در ذیل توضیح مفصل داده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3217
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1926
2⃣پس چرا حسین بن على با علم اینکه نامههایی که از کوفه به او رسیده از جانب شیعیان خالص نیست(به اعتراف خودش) دست به قیام زد؟
❗️پاسخ :
👌زیرا گفتیم وظیفه امام حسین ع قیام و شهادت بود تا اسلام احیا شود اگرچه می دانست شهید و کشته می شود و به ظاهر بر دشمن چیره نمی شود .
3⃣چرا حسین با اینکه میدانست نهضت کوفیان یک نهضت اصیل شیعی نیست و معلوم نیست حتی پس از پیروزی، نفع شیعه تضمین بشود، دست به قیام زد؟❗️
👌پاسخ :
❗️این پرسش تکرار همان دو پرسش ابتدایی است , زیرا مصلحت اسلام و بقاء اسلام وابسته به قیام و شهادت امام حسین علیه السلام بود اگر چه امام از سرانجام قیام مطلع بود .
💠نکته : پس از آنکه با قیام و شهادت امام حسین ع اسلام آبیاری شد و از نابودی حفظ شد , دیگر مصلحتی نبود که امام سجاد ع به هر قیمتی دست به قیامی زند که سرانجامش شکست و کشته شدن بود , لذا امامان پس از امام حسین ع در برابر حکام زمان خود دست به قیام مسلحانه نزدند , زیرا آن مصلحتی که در قیام امام حسین ع بود , در قیام آنان نبود , در ذیل مفصل توضیح داده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1926
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1574
❓ملحد در ادامه مدعی شده است که ما متناقض سخن گفته ایم و می گوید :
" آخوند در ابتدا ادعا ميكند كه مردم مدينه از سجاد خواستند شورش را هدايت كند! بعد در تناقض با اين ادعا ميگويد شورشيان از سجاد نظر خواهى نكردند! "
❗️پاسخ :
👌عصبانیت شما از ما موجب شده است که کلام ما را با دقت مطالعه نکنید , ما گفتیم که مردم مدینه شورش کردند و بعد از شورش از امام سجاد ع خواستند هدایت شورش آنها را به دست گیرد , رهبران شورش در برقراری اصل شورش ( در ابتدای امر ) از امام سجاد ع نظر خواهی نکرده بودند .
❗️در پایان خطاب به معاند می گوییم :
👌با این اشکالات سطحی نمی توانی ما را از پاسخ گویی ناتوان کنی تا آبروی و حیثیت بر باد رفته خود را در برابر اربابان و مخاطبینت باز گردانی , اگر چه بروی پاسخهای چهار سال پیش ما را زیر و رو کنی تا اشکالی از آن بگیری , به حول و قوه الهی ما با تمام قوا آماده ایم که شما را بیش از پیش رسواتر کنیم .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕توضیحی در مورد ترس از کرونا :
👌ترس و رعب و وحشت از امری , موجب می شود که بدن تحت تاثیر آن ترس قرار گیرد و کارایی و عملکرد طبیعی بدن با اختلال روبرو شود .
❕خداوند یکی از الطاف خود بر پیامبر گرامی را القاء ترس و رعب و وحشت در دل دشمنان پیامبر میداند تا آنان با این ترس و وحشت عملکردشان دچار اختلال شود و نتوانند در برابر پیامبر گرامی صف آرائی کنند .
👌خداوند می فرماید :
" سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِين " " به زودى در دلهاى كافران به خاطر اينكه بدون دليل چيزهايى را براى خدا شريك قرار دادند، رعب و ترس مىافكنيم و جايگاه آنها آتش است و چه بد جايگاهى است جايگاه ستمكاران. " ( آل عمران آیه ٥١ )
👌و فرمود :
" إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْب " " (به خاطر بياوريد) موقعى را كه پروردگارت به فرشتگانى وحى كرد من با شما هستم كسانى را كه ايمان آوردهاند ثابت قدم بداريد. بزودى در دلهاى كافران ترس و وحشت مىافكنم " ( انفال ١٢ )
👌و فرمود :
" خداوند گروهى از اهل كتاب را كه از آنها (مشركان عرب) حمايت كردند از قلعههاى محكمشان پائين كشيد، و در دلهاى آنها رعب افكند (كارشان به جايى رسيد كه) گروهى را به قتل مىرسانديد و گروهى را اسير مىكرديد. " " وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقا " ( احزاب ٢٦ )
❕و فرمود :
" و در قلب آنها ترس و وحشت افكند، به گونهاى كه خانههاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان ويران مىكردند، پس عبرت بگيريد اى صاحبان چشم! "
" قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ " ( حشر ٢ )
❕در حديثى از رسول خدا ص مىخوانيم كه فرمود:
" نصرت بالرعب مسيرة شهر! " " من از جانب خدا به وسيله ترس و وحشت دشمنان يارى شدهام به فاصله يك ماه "
📚 مجمع البيان جلد 2 صفحه 519 (ذيل آيه 151 آل عمران).
❕يعنى نه تنها كسانى كه در ميدان نبرد با من رو برو مىشوند وحشت دارند بلكه در نقاطى كه دشمن از من يك ماه راه فاصله دارد وحشت و اضطراب حاكم است!
💠در نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود :
" یکی از امتیازاتی که خداوند به من داده است , این است که مرا به وسیله انداختن ترس در دل دشمن پیروزی داده است " " نصرت بالرعب "
📚الفقیه ج ١ ص ٢٤١
👌 در مورد لشكريان حضرت مهدى (عج) نيز مىخوانيم كه سه لشكر او را يارى مىكنند: الملائكة، و المؤمنون، و الرعب!:" فرشتگان و مؤمنان و ترس و وحشت"!
📚 اثبات الهداة جلد 7 صفحه 124
👌در نقل دیگری در مورد امام مهدی ع می خوانیم :
" او با سلاح و وحشت در دل دشمنان، يارى مىشود " " وأَنَّهُ يُنصَرُ بِالسَّيفِ وَالرُّعبِ "
📚إعلام الورى: ج 2 ص 233، كشف الغمّة: ج 3 ص 313،
👌از این آیات و روایات در مورد دشمنان جبهه حق استفاده می شود که دشمنان در حقيقت سعى مىكنند از برون ضربه نخورند اما خداوند از درون آنها را متلاشى مىكند، و مىدانيم ضربه درونى جانكاهتر و جبران ناپذير است، چرا كه اگر تمام سلاحها و ارتشهاى دنيا در اختيار كسى باشد ولى روحيه نبرد نداشته باشد محكوم به شكست و نابودى است.
📚تفسیر نمونه ج ٢٣ ص ٤٩٩
❕بنابراین ترس و وحشت از امری موجب شکست و نابودی می گردد , چنان که در نقلهایی آمده است که وقتی دشمنان علی ع در میدان نبرد , متوجه می شدند ضربتی که به آنها خورده است از جانب علی ع بوده است , از شدت ترس و هول و هراس در جا جان میدادند و هلاک می شدند : "فَيُقَالُ مَنْ جَرَحَكَ فَيَقُولُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَإِذَا قَالَهَا مَاتَ. "
📚الفصول المختاره ص ٢٩٥ _ مناقب آل ابی طالب ج ٢ ص ٢٤١
👌در رابطه با کرونا هم ترس و وحشت موجب اختلال در عملکرد بدن و تضعیف مقاومت می گردد که نتیجه آن شکست در برابر کرونا و مرگ است ❗️❗️
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕مرحوم شبر می نویسد :
" وهم و ترس مضر است , و چه بسا موجب مرگ شخص شوند , پس اگر شهری به جهت ورود طاعون بترسند و توهم بیخود کنند و فال بد زنند , کم کم دچار آسیب می شوند زیرا که ترس از طاعون از خود طاعون نیز کشنده تر است ....
❕گروهی از حکماء گفته اند چه بسا ماری , شخصی را بگزد اما خودش مار را نبیند و به او بگویند نیش زنبور است پس او باور کند و زنده می ماند , و چه بسا بر عکسش اتفاق می افتد و شخص می میرد .
👌گویند وجهش این است که اگر باور کند , که نیش زنبور , مار گزیدگی است , قلب هراسان و منقبض می شود و بدن سست می گردد و منافذ به سوی قلب باز می شود تا این که سم سریعا به قلب می رسد و اگر سم زنبور به قلب برسد برای مرگ شخص کافی است , و چنان چه به این باور برسد که مار گزیدگی نیش زنبور است , قلب قوی می شود و به قوت قلب بدن قوی می گردد , پس استخوان ها و گوشت محکم و منافذ مسدود می شود و سم به قلب نمی رسد "
" أنّ الوهم والخوف مضرّان لمن عرضا له وربّما قتلاه، فإذا كان أهل البلد يتوهّمون ويتطيّرون بدخول أهل الطاعون عليهم تضرّروا بهم؛ لأنّ الوهم والخوف قتّالان.....
أنّ طائفة من الحكماء ذكروا أنّه لو لدغت حيّة رجلًا فلم يرها وخبر أنّها لسعة زنبور حتّى صحّ عنده ذلك ربّما لم يمت. ولو انعكس عنده الحال لربّما مات.
قالوا: الوجه فيه أنّه إذا اخبر عن لسعة الزنبور أنّها لدغ حيّة خاف القلب وانقبض وفتر البدن وتفتّحت المسامّ إلى القلب حتّى يكون العلّة في سرعة وصول السمّ إلى القلب، وسمّ الزنبور إذا توجّه إلى القلب كفى في موت ذلك الإنسان، وأمّا إذا صحّ عنده أنّها لسعة زنبور قوي القلب وبقوّته يقوى البدن، فتصلب العظام ويشتدّ اللحم وتنسدّ الفُرَج والمسامّ، فيشيع السمّ في كلّ البدن ولا يصل منه إلى القلب ما يقتله "
📚مصابیح الانوار ج ١ ص ٦١١
👌بنابراین در موضوع کرونا هم نباید ترس و وحشت داشت و با توکل به خداوند و تکیه به لطف او می توان بر ترس و وحشت از کرونا غلبه کرد , چنان که در ذیل توضیح مفصل داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1973
❕رئیس خانه روان شناسان می گوید :
👌«کرونا هراسی» یک اختلال روانشناختی است که میتواند بیشتر از کرونا، عامل بیماری و مرگ باشد؛ بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و عواقب ناشی از آن باید با پرهیز از افکار منفی از بروز این اختلال دوری کرد.
❕از منظر عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی، بیشترین آمار مرگ و میر تحت تاثیر کرونا هراسی است؛ وی می گوید: خیلی ها کرونا می گیرند و عادی رفتار می کنند بعد هم خوب می شوند، اما عده ای تا کرونا می گیرند حتی کمتر از یک هفته می میرند، با مقایسه این ۲ دسته مشاهده می شود که عامل کرونا هراسی در گروهی که فوت کرده اند، بیشتر بوده است به عبارتی نگرش افراد نسبت به کرونا یکی از عوامل مهم بیماری است. "
🌐https://b2n.ir/b64219
❕بنابراین نباید از کرونا ترسید , بلکه باید در عین رعایت مراقبتها و زدن واکسن , با تکیه بر لطف و فیض الهی , با کرونا مواجه شد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕توضیحی در مورد ترس از کرونا : 👌ترس و رعب و وحشت از امری , موجب می شود که بدن تحت تاثیر آن ترس قرار
❕تلخیص و خلاصه این پاسخ را به صورت یک پاسخ تک پستی , در کانال تلخیص ما بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3491
👌ملحد با بازنشر شبهات سال گذشته خود , مدعی شده که امام حسین علیه السلام فرموده است که هرکس مرا منکر شود , خونش حلال است و نیز مدعی است که به جوابیه ما هم در این رابطه پاسخ داده است , در ذیل پاسخ ما به او را بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2798
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3135
جنایت یزید در واقعه حره و دفاع وهابیون از یزید !!!!
🤔#پرسش
❓درمورد واقعه حرّه بایستی بدانیم که :
و حادثه مباح دانستن [ جان و مال و ناموس ] اهل مدینه و قتل صحابة به آن صورتی که ذکر شده است نبوده و اتفاق نیفتاده . و ثبت شده كه اهل شام [ سپاهیان یزید ] گرفتند از اهل مدینه بعضی چیزهایی مال آنها بود و [ واقعه حرّه] به آن صورتی نیست که در روایات ضعیفه وارد شده که جان و مال و آبرو و ناموس اهل مدینه حلال شد و برخی امور منکر دیگر.
نظرات في الشرطة جلد: ١ صفحه:٥۴
بنابراین روایاتی که ذکر اباحه مدینه در آن است کلهم اجمعین ضعیف میباشد و محلی برای استناد نــدارد.
💠#پاسخ💠
👌وهابی برای دفاع از یزید ملعون , مسلمات تاریخی را که مورخین متواترا نقل کرده اند , منکر شده است با این که می داند متواترات از قضایای قطعی اند و ضعف سندی برخی از آنها خللی به اصل ماجرا وارد نمی کند .
❕واقعه حرّه، رخدادی بس تلخ و سنگین است که به سال ۶۳ هجری قمری در روزگار سلطنت یزید بن معاویه، میان لشکریان شام و مردم مدینه به وقوع پیوست.
👌واقعه حرّه رابه حق باید یکی از فجایع تاریخ دانست و در شمار زشت ترین حوادث سلطنت بنی امیه به حساب آورد. ابن مُشکویه مینویسد: «واقعه حرّه از سهمگین ترین و سخت ترین وقایع است».
📚تجارب الأمم، ج ۲، ص ۷۹
❕قیام مردم مدینه در سال ۶۳ هجری قمری علیه سلطنت یزید و سلطه امویان بیش از هر چیز اعتراض گسترده و مردمی علیه سیاستها و برنامههای حکومتی بود. این جریان خودجوش اجتماعی، پس از همدلی در انکار سلطه بنی امیه صورت گرفت، و گروه انصار، عبداللَّه بن حنظله و گروه قریش، عبداللَّه بن مطیه را به فرماندهی نیروهای رزمی خود انتخاب کردند.
📚 طبقات الکبری، ج ۵، ص ۱۰۶؛ تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۶۸
❕یزید درباره مردم مدینه به مسلم بن عقبه چنین سفارش کرد:
«مردم مدینه را سه بار دعوت کن، اگر اجابت کردند چه بهتر وگرنه در صورتی که بر آنان پیروز شدی سه روز آنان را قتل عام کن، هر چه در آن شهر باشد برای لشکر مباح خواهد بود. اهل شام را از آن چه میخواهند با دشمن خود انجام دهند باز مدار. چون مدت سه روز بگذرد از ادامه قتل و غارت دست بردار و از مردم بیعت بگیر که برده و بنده یزید باشند! هر گاه از مدینه خارج شدی به سوی مکه حرکت کن». " ... ادع القوم ثلاثه ایام فان هم اجابوک و الا فقاتلهم "
📚 اخبار الطوال، ص ۳۱۰؛ کامل ابن اثیر، ج ۴، ص ۱۱۲؛ الفتوح، ج ۳، ص ۱۸۰ _ تاریخ طبری ج ٣ ص ٣٥٣
❕ابن قتیبه مینویسد:
«ورود لشکر شام در بیست و هفتم ماه ذی الحجه ۶۳ هجری اتفاق افتاد و تا دمیدن هلال ماه محرّم، مدینه به مدت سه روز در چنگال سپاه شام غارت شد».
📚الامامه و السیاسه ج ١ ص ٢٢٠ _ ٢٢١
❕مسلم بن عقبه چنان که یزید بن معاویه گفته بود به لشکر شام پس از تصرّف مدینه گفت:
«دست شما باز است، هرچه میخواهید انجام دهید! سه روز مدینه را غارت کنید».
📚همان ج ٢ ص ١٠
❕بدین ترتیب شهر مدینه بر لشکریان شام مباح شد و در معرض تاراج و بهره برداری همه جانبه آنان قرار گرفت، و هیچ زن و مردی در مسیر آنان از گزند و آسیب ایمنی نیافت. مردم کشته میشدند و اموالشان به غارت میرفت.
📚 الفتوح، ج ۳، ص ۱۸۱؛ کامل ابن اثیر، ج ۴، ص ۱۷
❕در هجوم شامیان به خانههای مدینه , هزاران زن هتک حرمت شدند، هزاران کودک زاییده شدند که پدرانشان معلوم نبود. از این رو آنان را اولاد الحرّه مینامیدند.
📚الامامة و السیاسة، ج ۲، ص ۱۰؛ البدء و التاریخ، ج ۶، ص ۱۴؛ وفیات الاعیان، ج ۶، ص ۲۷۶؛ تاریخ الخلفاء، ص ۲۰۹.
❕کوچههای مدینه از اجساد کشته شدگان پر و خونها تا مسجد پیامبر بر زمین ریخته شده بود.
📚کامل ابن اثیر ج ٤ ص ١١٣
❕ کودکان در آغوش مادران محکوم به مرگ شده .
📚الامامه و السیاسه ج ١ ص ٢١٥
❕و صحابه پیر پیامبر مورد آزار و بی حرمتی قرار میگرفتند.
📚اخبار الطوال ص ٣١٤
👌شدت کشتار به حدّی بود که از آن پس مسلم بن عقبه را به خاطر زیاده روی در کشتن مردم «مُسرف بن عقبه» نامیدند. اهل مدینه از آن پس لباس سیاه پوشیدند و تا یک سال صدای گریه و ناله از خانههای آنان قطع نشد.
📚الامامه و السیاسه ج ١ ص ٢٢٠
❕ابن قتیبه نقل میکند:
«در روز حرّه از اصحاب پیامبر هشتاد مرد کشته شد. و بعد از آن روز، صحابی بدری باقی نماند. و از قریش و انصار هفتصد نفر به قتل رسیدند. و از سایر مردم از موالی و عرب و تابعین ده هزار نفر به قتل رسیدند». " قتل یوم الحره من اصحاب النبی ثمانون رجلا ... "
📚همان ج ١ ص ٢١٦ _ البدایه ج ٨ ص ٢٤٢
❕مسعودی می نویسد :
" در واقعه حره دو نفر از خاندان ابوطالب , چند نفر دیگر از بنی هاشم , بیش از نود نفر از قریش , بیش از نود نفر از انصار و بیش از چهار هزار نفر از دیگران که افراد شناخته شده ای نیستند کشته شدند " ... اربعه آلاف من سائر الناس ... "
📚مروج الذهب ج ٢ ص ٢٤٩
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕یاقوت حموی می نویسد :
" تعداد کشته ها از مردم عادی سه هزار و پانصد نفر و از انصار چهار هزار نفر و گفته شده هزار و هفتصد نفر و از قریش هزار و سیصد نفر "
📚معجم البلدان ج ٢ ص ٢٤٩
❕از مالک بن انس نقل شده است :
" در واقعه حره , هفت صد نفر از قاریان و حافظان قرآن که سه نفر آنان از اصحاب بودند , کشته شدند " " سبعمائه من حمله القرآن "
📚دلائل النبوه ج ٦ ص ٤٧٤
❕سیوطی مینویسد:
«در سال ۶۳ هجری اهل مدینه بر یزید خروج کرده و او را از خلافت خلع نمودند. یزید لشکر انبوهی را به سوی آنان فرستاد و دستور داد آنها را به قتل رسانده و پس از آن به طرف مکه حرکت کرده و ابن زبیر را به قتل برسانند. لشکر آمدند. و واقعه حرّه در مدینه طیّبه اتفاق افتاد. و نمی دانی که واقعه حرّه چه بود؟ حسن یک بار نقل کرد که به خدا سوگند! هیچ کس در آن واقعه نجات نیافت. در آن واقعه، جماعت بسیاری از صحابه و از دیگران به قتل رسیدند و مدینه غارت شد و از هزار دختر باکره ازاله بکارت شد{ إنَّا للَّهِ ِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. رسول خدا فرمود: «من اخاف اهل المدینة اخافه اللَّه و علیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین»؛ «هر کس اهل مدینه را بترساند خداوند او را خواهد ترسانید و لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او باد. » این حدیث را مسلم روایت کرده است».
📚تاریخ الخلفاء، ص ۲۰۹؛ سیر اعلام النبلاء، ج ۴، ص ۳۷و۳۸.
❕ابن قتیبه مینویسد:
«مسلم بن عقبه هنگامی که از جنگ و غارت با اهل مدینه فارغ شد در نامه ای به یزید چنین نوشت: «السلام علیک یا امیرالمؤمنین … من نماز ظهر را نخواندم جز در مسجد آنان، بعد از کشتن فجیع و به غارت بردن عظیم … فرار کننده را دنبال کرده و مجروحان را خلاص کردیم. و سه بار خانه هایشان را غارت نمودیم، همان گونه که امیرالمؤمنین دستور داده بود … ».
📚الامامة و السیاسة، ج ۱، ص ۲۱۸.
❕سبط بن جوزی از مداینی در کتاب «حرّه» از زهری نقل کرده که گفت:
«در روز حرّه از بزرگان قریش و انصار و مهاجران و سرشناسان و از موالی هفتصد نفر به قتل رسیدند. و کسانی که از بردگان و مردان و زنان به قتل رسیدند ده هزار نفر بود. چنان خونریزی شد که خونها به قبر پیامبر رسید و روضه و مسجد پیامبر پر از خون شد. مجاهد میگوید: مردم به حجره رسول خدا و منبر او پناه بردند ولی شمشیرها بود که بر آنها وارد میشد. مداینی از ابن قره و او از هشام بن حسان نقل کرده که گفت: هزار زن بدون شوهر بعد از واقعه حرّه بچه دار شدند. و غیر از مداینی هم نقل کرده اند که ده هزار زن بعد از واقعه حرّه بدون شوهر بچه دار شدند. "
📚 تذکرة الخواص، ص ۲۵۹و۲۶۰؛ البدایة و النهایة، ج ۸، ص ۲۴۲؛ تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۳۱۶. المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم ج ٦ ص ١٦
❕ابن قتیبه دینوری مینویسد:
«جابر در ایّام حرّه از چشم نابینا بود. در برخی از کوچههای مدینه راه میرفت و میگفت: نابود شود کسی که خدا و رسول را ترسانیده است. مردی پرسید: چه کسی خدا و رسول را ترسانیده است؟ جابر پاسخ داد: از رسول خدا شنیدم که فرمود: هر کس اهل مدینه را بترساند گویا آن چه را نزد من است ترسانده است. مرد شامی با شمشیر خود به جابر حمله کرد تا او را بکشد. مروان آن مرد را دور کرد و دستور داد جابر را داخل منزلش کنند و در را ببندند».
📚الامامه و السیاسه ج ١ ص ٢١٤
❕البته یکی از جاهایی که مورد هجوم و غارت سپاه شام قرار گرفت، خانه جابر بود و تمام وسایل منزلش غارت شد.
📚 سیره ابن هشام، ج ۲، ص ۱۹۴
❕وهابی برای دفاع از مذهب جعلی اهلسنت , هر روایتی که بر روی آن دست می گذاریم , می گوید ضعیف است , خطاب به او می گوییم ما هم می دانیم که مذهب شما جعلی و توسط راویان فاسد و جاعل ایجاد شده است و انبوهی از روایات جعلی حتی در صحیح بخاری و مسلم است , و شما روایت صحیحی ندارید , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2884
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
👌اما در متواترات به مانند بحث مذکور نمی توانید بر پایه تضعیفات سندی , اصل واقعه را زیر سوال ببرید , چنان که ابن تیمیه میگوید :
«زیادی و تعدد راه های نقل حدیث ، برخی از آنها ، برخی دیگر را تقویت می کند که خود زمینه یقین و اطمینان به آن حدیث را فراهم می کند ، اگر چه راویان آن گروهی از فاسقان و فاجران باشند »
" فَإِنَّ تَعَدُّدَ الطُّرُقِ وَكَثْرَتَهَا يُقَوِّي بَعْضَهَا بَعْضًا حَتَّى قَدْ يَحْصُلُ الْعِلْمُ بِهَا وَلَوْ كَانَ النَّاقِلُونَ فُجَّارًا فُسَّاقًا "
📚مجموع فتاوی ابن تیمیه ج ٤ ص ٣٥
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕معاند مفلوک کاری جز انتشار مطالب تکراری و پوسیده ندارد , در ذیل پیرامون ازدواج دختران بنی هاشم با دشمنانشان توضیحات کافی را ارائه داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/572
❕ملحد پرسش تکراری را در مورد علم غیب امامان علیهم السلام مطرح کرده است , ما در ذیل علم غیب امامان علیهم السلام را بر اساس آیات قرآن به اثبات رسانیده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3253
❕و در ذیل از آیاتی که از راهنمایان الهی نفی علم غیب می کند , پاسخ گفته ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3038
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2699
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3268
👌علم غیب آن بزرگواران روشن ترین دلیل بر ارتباط آنان با خداوند و حقانیت و حجیت سخنان و عملکردشان می باشد و دیگران با علم غیب آن بزرگواران به حقانیت آنان پی می برند , لذا امامان ع برای معرفی خود به عنوان حجت الهی , تکیه بر مساله علم غیب می کردند , چنان که در ذیل گفته ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2520
👌آن بزرگواران اجازه نداشتند که از علم غیب در مسائل شخصی خود استفاده کرده و مثلا مشکلات و گرفتاری های خود را با علم غیب حل کنند , چنان که در ذیل گفته ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1360
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3307
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3309
❕البته آن بزرگواران در مواردی که صلاح می دانستند , جان دیگران را به وسیله علم غیب حفظ می کردند که در ذیل به نمونه ای از آن اشاره کرده ایم :
🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به معاند پیرامون امام سجاد ع و قیام مردم مدینه ( واقعه حره )
❕ما در گذشته در ذیل پاسخی , تحلیلی را با استفاده از کتاب " سیره پیشوایان " ارائه دادم که در جریان واقعه حره , مردم مدینه متمایل بودند که امام سجاد ع در شورش آنان شرکت کند و آنان را رهبری کند , اما امام سجاد ع چون از سرانجام این شورش مطلع بود که منجر به شکست می شود و با نفوذ عبدالله بن زبیر در هدایت شورش , ورود امام سجاد ع به شورش مفید نبود , چرا که امام ع نمی خواست پلی باشد تا عبدالله بن زبیر را به مقاصدش برساند .
👌حال معاند مفلوک و تیم دوزاری اش , تقاضا کرده اند که بر این تحلیل خود مستندات تاریخی ارائه دهیم .
❕ما نیز درخواست او را اجابت کرده و می گوییم :
👌از عوامل مهمی که موجب تحریک مردم مدینه برای شورش بر علیه یزید شد , ماجرای شهید شدن امام حسین ع به دست یزید بود .
❕ابن خلدون مینویسد:
«چون ستم یزید و کارگزارانش فراگیر شد، فرزند رسول خداصلی الله علیه وآله و یارانش را کشت، مردم سر به شورش برداشتند».
📚تاریخ ابن خلدون ج ٢ ص ٣٧ ( به نقل از کتاب واقعه عاشورا و پاسخ به شبهات , علی اصغر رضوانی , ص ١٠٦ )
❕برخی از نویسندگان می نویسند :
" از جمله مهمترين عوامل نهضت در مدينه، ماجراى كشتار و سركوب و اسارت خاندان رسالت و پردهنشينان وحى بود كه احساسات و عواطف همه را جريحهدار كرده بود و تودهها را براى اعلان انتقام گرفتن و خشم بر حكومت اموى واداشت و علاوه بر اينها چيزى كه در برانگيختن توده مردم و واداشتن آن به انقلاب مؤثر شد، شيون بانوان بنى هاشم و گريه و زارى شديد آنان براى امام حسين عليه السّلام بود، يكى از اين بانوان در حالى كه مسلمانان را مخاطب ساخته بود مىگفت:
«اگر پيامبر (ص) از شما بپرسد در حالى كه شما آخرين امّتها هستيد نسبت به عترت و خاندان من پس از رحلتم چه كرديد؟ شما جواب پيامبر را چه خواهيد داد در حالى كه بعضى از آنان اسير و بعضى به خونشان آغشته شدهاند! پاداش من اين نبود كه من شما را نصيحت كردم كه مبادا نسبت به خويشاوندان من پس از من بدى كنيد.» براستى كه اين سوز و گداز نسبت به اهل بيت عليهم السّلام باعث بيدارى گروههاى مردم مدينه شد و آنها را به غيرت واداشت تا به قيام مسلحانه در برابر حكومت اموى مبادرت ورزند. "
📚تحليلى از زندگانى امام سجاد عليه السلام ، نويسنده: باقر شريف قرشى / مترجم محمدرضا عطائى ج 2،ص: 656
❕مردم مدینه پس از واقعه عاشورا , بسیار متاثر شدند و شیون و فریادهای خود را در کشته شدن امام حسین ع سر می دادند و گرد امام سجاد ع جمع شده و امام ع پیرامون این واقعه برای آنان سخن می گفت .
👌بشير بن حَذلَم می گوید :
"وقتى به مدينه نزديك شديم، على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام پياده شد. بارش را بر زمين گذاشت و خيمهاش را بر پا كرد و زنان را پياده نمود و فرمود: «اى بشير! خدا، پدرت را رحمت كند كه شاعر بود. آيا تو هم مىتوانى شعر بسرايى؟». گفتم: آرى، اى پسر پيامبر خدا! من هم شاعرم. فرمود: «پس به مدينه برو و خبر كشته شدن حسين عليه السلام را اعلام كن». اسبم را سوار شدم و تاختم تا وارد مدينه شدم. وقتى به مسجد پيامبر رسيدم، صدايم را بغضآلود، بلند كردم و چنين سرودم: اى مردم يثرب! اين شهر، ديگر جاى نشستن نيست. حسين، كشته شد! مانند باران، بگِرييد. تنَش در كربلا، گلگون افتاده و سرش بر تيركها، چرخانده مىشود.
❕آن گاه گفتم: اين، على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام) است كه با عمّهها و خواهرانش در نزديكى شما فرود آمدهاند و در آستانه وارد شدن بر شمايند و من، فرستاده اويم. جايش را نشانتان مىدهم.
👈هيچ زن پردهنشين و پوشيدهاى نبود، مگر اين كه با صورتى باز، از پشت پردهها بيرون آمد، با سر برهنه و سيلى به صورتْزنان. آنان، شيون مىكردند. من زن و مردِ گريانى بيش از آن روز نديدهام و نيز روزى را تلختر براى مسلمانان پس از در گذشت پيامبر خدا 👉
💠ادامه 👇