پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به وهابی در مورد بتول بودن فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!!
🤔پرسش :
❓ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ قَالَ : كَانَ بَيْنَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ طُهْرٌ. وَكَانَ بَيْنَهُما فِي الْمِيلَادِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ وَعَشْراً.
امام جعفر صادق فرمود : ميان حسن و حسين يك طُهر فاصله شد. وفاصلهی ولادت آنها 6 ماه و ده روز بود. ( کافی ٤٦٣/١ )
حدیث فوق، صراحت دارد که حضرت فاطمه {رَضِيَ اللهُ عَنْهَا} نیز، طهر داشت. که بعد از حیض و نفاس، واقع میشود. و این حدیث صحیحالسند، افسانهی حائضنشدنِ ایشان را منتفی میکند.
نکته :
نمیتوان ادعا کرد که منظور امام، اندازهی یک طهر است.
زیرا اولاً : امام اصلاً نگفته بهاندازهی یک طهر که برای باقی زنان اتفاق میافتد، فاصله شد!!
بلکه صراحتاً فرموده که یک طهر واقع گشت.
ثانیاً : اصلاً مدتزمان طُهر برای هر زن، کاملاً متفاوت است و اندازهاش یکسان نیست !!!
💠پاسخ :💠
❕در مورد پاکی ظاهری حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها در نقلی آمده است که :
"از پیامبر گرامی اسلام سؤال شد: اى رسول خدا بتول يعنى چه، ما از شما شنيدهام كه مىفرموديد: مريم و فاطمه بتول مىباشند؟
👌پيامبر گرامی فرمودند:
" بتول به زنى گفته مىشود كه قرمزى هرگز نبيند يعنى حيض نشود چه آن كه حيض در دختران انبياء ناپسند مىباشد. " " أَنَّ النَّبِيَّ ص سُئِلَ مَا الْبَتُولُ فَإِنَّا سَمِعْنَاكَ يَا رَسُولَ الله تَقُولُ إِنَّ مَرْيَمَ بَتُولٌ وَ فَاطِمَةَ بَتُولٌ فَقَالَ ص الْبَتُولُ الَّتِي لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ أَيْ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَيْضَ مَكْرُوهٌ فِي بَنَاتِ الْأَنْبِيَاءِ. "
📚علل الشرائع، ج1، ص: 181
❕در نقل دیگر فرمود :
" فاطمه مانند زنان عالمیان نیست. او به مانند آنان نقص نمی پذیرد یعنی خون نمی بیند "
"إِنَّ فَاطِمَةَ لَيْسَتْ كَنِسَاءِ الْآدَمِيِّينَ لَا تَعْتَلُّ كَمَا تعتلن [تَعْتَلِلْنَ] "
📚بحار الانوار ج 43 ص 16 _ مناقب آل ابی طالب ج 3 ص 330
❕حال وهابی اشکال کرده است که بر اساس روایتی از کتاب کافی شریف , فاطمه صدیقه سلام الله علیها خون می دیده است , زیرا در روایت مذکور آمده است که فاطمه صدیقه در فاصله میان تولد امام حسن و انعقاد نطفه امام حسین علیهم السلام یک طهر و پاکی را گذرانده است و طهر و پاکی بعد از نجاست و آلودگی اتفاق می افتد !!!!
❗️در پاسخ وهابی گفتنی است :
▫️1 _ واژه " طُهْر " مصدر " طَهُرَ " به معنای پاک بودن از نجاست و آلودگی و خون دیدن است .
📚ترجمه معجم الوسیط ج 2 ص 1211
👌بر این اساس , در روایت مورد اشکال وهابی آمده است که فاطمه صدیقه بعد از تولد امام حسن یک طهر یعنی یک پاک بودن را گذراند و سپس به امام حسین حامله شده است .
❓حال سوال اینجاست که مقصود از طهر و پاک بودن , پاک بودن خود فاطمه صدیقه از خون است یا مقصود پاک بودن نوع زنان از خون و آلودگی است ?
❕با توجه به آنکه در روایات متعددی , خون دیدن فاطمه صدیقه نفی شده است و این روایات , روایت مورد استناد وهابی را نیز تفسیر می کند لذا روشن می شود که مقصود از طُهر و پاک بودن در روایت مورد بحث, پاک بودن خود فاطمه صدیقه نیست بلکه مقصود از " طُهر " پاک بودن نوع زنان است یعنی در مدت زمان پاک بودن نوع زنان پس از خون دیدن , نطفه امام حسین ع منعقد شده است .
👈 باتوجه به آنکه در ادامه روایت آمده است که فاصله سنی امام حسین ع با امام حسن ع , شش ماه و ده روز است و از سوی دیگر مدت زمان حمل امام حسین ع شش ماه بوده است , بنابراین مدت زمان طُهری که فاطمه در آن مدت به حسین حامله شده است مقدار اقل طُهر زنان بوده که ده روز است :👉
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج1، ص: 627
❗️بنابراین فاطمه صدیقه ده روز پس از تولّد امام حسن , امام حسين عليهم السلام را حامله شد و چون مدت حمل امام حسین هم شش ماه بوده است , پس مدت زمان فاصله سنی امام حسن و امام حسین , شش ماه و ده روز بوده است : " عن أبي عبد الله عليه السلام: " وذلِكَ أنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام وُلِدَ وهُوَ ابنُ سِتَّةِ أشهُر "
📚تهذيب الأحكام: ج 1 ص 328
❕از آنچه گفتیم روشن شد که مقصود از طُهر در روایت مورد بحث , مقدار و زمان حداقل طهر و پاک بودن نوع زنان از حیض است که ده روز می باشد , چنانچه که شارحین روایت مذکور به این نکته تصریح کرده اند :
" أراد بالطهر مقدار زمان الطهر لأن فاطمة ع لم تطمث و لم تر دما ثم أراد به أقل الطهر و هو عشرة أيام كما دل عليه آخر الحديث فإن مده حمل الحسين ع كانت ستة أشهر كما عرف "
📚الوافي، ج3، ص: 758 _ شرح الكافي (الأصول و الروضة ) ج7، ص: 226 _ مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 362
▫️ادامه 👇
❗️ادامه 👇
▫️2 _ اگر وهابی به توضیحات ما توجه نکند و باز هم بگوید مقصود روایت مورد بحث آن است که فاطمه صدیقه سلام الله علیها خون می دیده است , در این صورت می گوییم که روایت مذکور از روی تقیه و موافق با روایات اهلسنت صادر شده است زیرا مضمون آن را علمای اهلسنت هم نقل کرده اند : " لَم يَكُن بَينَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ إلّا طُهرٌ " _ لَم يَكُن بَينَ الحَملِ بِالحُسَينِ بَعدَ وِلادَةِ الحَسَنِ إلّا طُهرٌ واحِدٌ. "
📚المعجم الكبير: ج 3 ص 95 ح 2766، المصنّف لابن أبي شيبة: ج 8 ص 45 ح 40، التاريخ الكبير: ج 2 ص 286 ح 2491، تهذيب الكمال: ج 6 ص 398 _ اسد الغابة: ج 2 ص 25، الإصابة: ج 2 ص 68
👈در همچنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه (خون ندیدن فاطمه صدیقه ) هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است ,👉 چنانکه راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی جلد 1-.05.Prp.pdf
1.62M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد اول )
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت
📘 کتاب الکترونیک : پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی( جلد اول )
◀️نویسنده: احمد پودینه ئی
📚چکیدهای از کتاب:
کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون احکام و قوانین اسلامی است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع فقهی مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است .
❕برخی از موضوعات مطرح شده در کتاب مذکور از قرار ذیل است :
حکم فقهی مهاجرت از مملکت اسلامی _ جواز نگاه به بدن زن در جلسه خواستگاری _ اشتباه قرآن در بیان قوانین فقهی ارث _ بررسی ادله جواز ساختن بمب اتم در هنگام ضرورت _ حرام بودن پیروی از رای و دیدگاه زنان _ محرمیت همه انسانها با یکدیگر _ حرام بودن جراحی کردن _ مبانی فقهی دفاع از فلسطین _ مقصود از ولایت مطلقه فقیه _ واجب بودن اجبار کردن کنیزان بر زنا بر اساس مبانی فقهی _ بررسی فقهی سهمیه ایثارگران از بیت المال و ....
📕📘لینک دانلود کتاب📕📘
┄┅═══••✾••═══┅┄
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| چشم زخم !!!!
❓1 _ آیا چشم زخم مورد تایید اسلام است یا مساله ای خرافی است ?
❓2 _ آیا یافته های علمی نیز مساله چشم زخم را تایید می کنند ?
❓3_برای دفع چشم زخم چه دعا و ذکری موثر است ?
❓4_آیا تخم مرغ شکستن و اسپند دود کردن در دفع چشم زخم تاثیر دارد ?
👌پاسخ پرسشهای مطرح شده را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
🔻متی نصرالله؟
🔸أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ
🔹آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید، بیآنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است! (بقره/٢١۴)
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔻متی نصرالله؟ 🔸أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَو
حزب الله پیروز است !!!
👌خداوند می فرماید :
"وعده قطعى ما براى بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده - كه آنها يارى مىشوند - و لشكر ما (در تمام صحنهها) پيروزند. " "وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ _ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ _ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ " ( سوره صافات آیات 171 _ 172 _ 173 )
❤️ "چه عبارت صريح و گويا، و چه وعده روحپرور و اميدبخشى؟! آرى پيروزى لشكر حق بر باطل، و غلبه جند اللَّه و يارى خداوند نسبت به بندگان مرسل و مخلص از وعدههاى مسلم او، و از سنتهاى قطعى است كه در آيات فوق به عنوان" سَبَقَتْ كَلِمَتُنا" (اين وعده و سنت ما از آغاز بوده) مطرح شده است.
👌نظير اين مطالب در آيات فراوان ديگرى از قرآن مجيد آمده است:
▫️در آيه 47 سوره روم مىخوانيم: وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ" يارى كردن مؤمنان حقى است مسلم بر ما"!
▫️و در آيه 40 سوره حج آمده است: وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ:" خداوند هر كس را كه به يارى آئين او برخيزد ياريش مىكند".
▫️و در آيه 51 از سوره غافر مىخوانيم: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ:" ما رسولان خود و افراد با ايمان را در زندگى دنيا و در (روز رستاخيز) آن روز كه شاهدان به حق قيام مىكنند يارى مىدهيم".
▫️و بالآخره در آيه 21 سوره مجادله با قاطعيت تمام از اين غلبه و پيروزى به عنوان يك سنت قطعى سخن مىگويد: كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي:" خداوند مقرر داشته است كه من و رسولانم بطور قطع غلبه خواهيم كرد"!
❕ بديهى است خداوندى كه بر همه چيز توانا است، و در وعدههاى او هرگز تخلف نبوده و نيست، مىتواند به اين وعده بزرگ خود جامه عمل بپوشاند، و همانند سنتهاى تخلفناپذير عالم هستى بىكم و كاست مردان حق را پيروز گرداند.
▪️اين وعده الهى يكى از مهمترين مسائلى است كه رهروان راه حق به آن دلگرمند، و از آن روح و جان مىگيرند، هر زمان خسته شوند با آن نفس، تازه مىكنند، و خون جديدى در عروقشان جارى مىشود.... "
📚تفسیر نمونه ج 19 ص 187
❕❕ولى نبايد فراموش كرد كه اين وعده حتمى خداوند بى قيد و شرط نيست، شرط آن ايمان و آثار ايمان است، شرط آن اين است كه سستى به خود راه ندهند، و از مشكلات نهراسند و غمگين نشوند، چنان كه در آيه 139 آل عمران مىفرمايد: "وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ " " و سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد. "
.
▪️شرط ديگر آن اين است كه دگرگونيها را از خود شروع كنند چرا كه خداوند نعمتهاى هيچ قوم و ملتى را تغيير نمىدهد مگر تغييرى در خود آنها پيدا شود " ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ " (انفال 53).
👈بايد دست به رشته محكم الهى بزنند و صفوف خود را متحد كنند، نيروهاى خود را بسيج نمايند، نيات را خالص گردانند و مطمئن باشند دشمن هر قدر قوى و نيرومند و آنها هر قدر به ظاهر كم جمعيت و كم توان باشند سرانجام با جهاد وكوشش و توكل بر پروردگار پيروز مىشوند. 👉
📚تفسیر نمونه ج 23 ص 467
@Rahnamye_Behesht
آگاهی بهشتیان و دوزخیان از احوال یکدیگر !!!
🤔#پرسش :
❓بهشتیان و جهنمبان همدیگر را می بینند و با همدیگر صحبت می کنند درسته؟ «ما سَلَکَکُمْ فی سَقَرَ...... این از ورای حجاب است یا نه؟
یکی از علما گفته بود از پشت دیوار شيشه ای این ملاقات و گفتگو ها انجام میشه . سندش را میخواستم ! ❗️❗️
💠پاسخ :💠
❕از روایاتی استفاده می شود که خداوند شرایطی را فراهم می کند که بهشتیان و دوزخیان , مستقیما و بدون واسطه یکدیگر را می بینند و با هم گفتگو می کنند .
▫️امام صادق عليه السلام فرمود :
" خداوند، هيچ مخلوقى نيافريد، مگر آن كه براى او منزلى در بهشت و منزلى در دوزخ قرار داد. پس چون اهل بهشت در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاى گيرند، منادىاى بانگ مىزند كه: «اى اهل بهشت! بنگريد». بهشتيان به دوزخ مىنگرند و منزلهايشان در دوزخ برايشان بالا آورده مىشود. سپس به ايشان گفته مىشود: «اينها منزلهاى شما بود كه اگر پروردگارتان را نافرمانى مىكرديد، به آنها وارد مىشديد». پس اگر بنا بود كسى از خوشحالى بميرد، بهشتيان در آن روز از خوشحالىِ اين كه عذاب از ايشان برطرف شده است، مىمُردند.
آن گاه [به دوزخيان] ندا مىشود كه: «اى گروههاى دوزخى! سرهايتان را بلند كنيد و به منزلهاى خود در بهشت بنگريد». دوزخيان، سرهاى خود را بلند مىكنند و منزلهاى خود در بهشت و نعمتهاى آن را مىبينند. پس به ايشان گفته مىشود: «اينها منزلهاى شما بود كه اگر پروردگارتان را فرمان مىبرديد، به آنها وارد مىشديد». پس اگر بنا بود كسى از اندوه بميرد، دوزخيان در آن روز از اندوه مىمُردند.
آن گاه بهشتيان، منزلهاى [بهشتىِ] دوزخيان را و دوزخيان، منزلهاى [دوزخىِ] بهشتيان را به ارث مىبرند. اين، همان سخن خداى متعال است كه:
«ايشاناند وارثان؛ همانان كه فردوس را به ارث مىبرند و در آن، جاويداناند». " " ما خَلَقَ اللَّهُ خَلقاً إِلَّا جَعَلَ لَهُ فِي الجَنَّةِ مَنزِلًا وَفِي النّارِ مَنزِلًا، فَإِذا سَكَنَ أَهلُ الجَنَّةِ الجَنَّةَ وَأَهلُ النّارِ النّارَ نادَى مُنادٍ: يا أَهلَ الجَنَّةِ أَشرِفُوا، فَيُشرِفُونَ عَلَى النّارِ، وَتُرفَعُ لَهُم مَنازِلُهُم فِي النّارِ، ثُمَّ يُقالُ لَهُم: هذِهِ مَنازِلُكُمُ الَّتِي لَو عَصَيتُم رَبَّكُم دَخَلتُمُوها. فَلَو أَنَّ أَحَداً ماتَ فَرَحاً لَماتَ أَهلُ الجَنَّةِ ذلِكَ اليَومَ فَرَحاً بِما صُرِفَ عَنهُم مِنَ العَذابِ. ثُمَّ يُنادَونَ: يا مَعاشِرَ أَهلِ النّارِ ... "
📚ثواب الأعمال: ص 307 ح 1، تفسير القمّي: ج 2 ص 89 ، بحار الأنوار: ج 8 ص 287 ح 19
👌در نقل دیگری , پیامبر گرامی فرمود :
" هيچ كس نيست كه وارد بهشت شود، مگر آن كه جايگاهش در آتش- كه اگر بدى مىكرد، به آن جا مىرفت- به او نشان داده مىشود تا سپاسگزارىاش افزون شود، و هيچ كس نيست كه وارد آتش شود، مگر آن كه جايگاهش در بهشت- كه اگر كار نيك مىكرد، به آن جا مىرفت- به او نمايانده مىشود تا مايه [افزايش] دريغ و افسوس او گردد. " " لا يَدخُلُ أحَدٌ الجَنَّةَ إلّاارِيَ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ لَو أساءَ؛ لِيَزدادَ شُكراً. ولا يَدخُلُ النّارَ أحَدٌ إلّاأُرِيَ مَقعَدَهُ مِنَ الجَنَّةِ لَو أحسَنَ؛ لِيَكونَ عَلَيهِ حَسرَة "
📚مجمع البيان: ج 10 ص 450، جامع الأخبار: ص 515 ح 1451
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕برخی از محققین در مورد مساله مورد بحث می نویسند :
" بهشتيان ... با اشرافى كه بر اهل دوزخ دارند مىتوانند حال خود را با آنها مقايسه كنند، هنگامى كه اين تفاوت عظيم را ببينند از نعمتهاى بىپايانى كه در آن هستند لذّت مىبرند.
قرآن مجيد ناظر بودن بهشتيان را بر وضع دوزخيان كراراً يادآور شده، در آيه 50 سوره اعراف مىخوانيم: وَنادى اصْحابُ النَّارِ اصْحابَ الجَنَّةِ انْ افيضُوا عَلَيْنا مِنَ الماءِ اوْ مِمّا رَزَقَكُمُ اللَّه قالُوا انَّ اللَّه حَرَّمَهُما عَلَى الكافِرِينَ: «اهل دوزخ بهشتيان را صدا مىزنند كه (محبت كنيد و) مقدارى آب يا از آنچه خدا به شما روزى داده به ما ببخشيد، آنها مىگويند خداوند اينها را بر كافران حرام كرده است».
و در آيات سوره صافّات مىخوانيم: " فَاقْبَلَ بَعَضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسائلُونَ- قالَ قائِلٌ مِنْهُم انّي كانَ لي قَرينٌ ... فَاطَّلَعَ فَرَآهُ في سَواءِ الجَحيم- قالَ تَاللَّه انْ كِدْتَ لَتُرْدِينِ- وَلَوْ لا نِعْمَةُ رَبّي لَكُنْتُ مِنَ المُحْضَرِينَ "
«بعضى از بهشتيان رو به بعضى ديگر كرده، سؤال مىكنند- يكى از آنها مىگويد: من همنشين (گنهكار و بىايمانى) داشتم ... ناگهان نگاه مىكند او را در وسط دوزخ مىبيند- به او مىگويد: به خدا سوگند چيزى نمانده بود كه مرا نيز به هلاكت بكشانى!- و هرگاه نعمت پروردگارم نبود من نيز از احضار شدگان در دوزخ بودم» (صافات- 50 و 51 و 55 و 56)
باز در سوره اعراف مىخوانيم: "و نادى اصْحابُ الجَنَّةِ اصْحابَ النّارِ انْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حَقّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقّاً قالُوا نَعَمْ فَاذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ انْ لَعْنَةٌ اللَّه عَلى الظّالِمِينَ "
«اهل بهشت، دوزخيان را صدا مىزنند كه ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود همه را حق يافتيم، آيا شما هم آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق يافتيد؟ مىگويند بله، در اين هنگام ندا دهندهاى در ميان آنها ندا مىدهد كه لعنت خدا بر ستمگران باد! (اعراف- 44).
از مجموع اين آيات به وضوح استفاده مىشود كه نه ساكنان بهشت از وضع حال دوزخيان بيخبرند و نه ساكنان دوزخ از حال بهشتيان، اطلاع بهشتيان سبب مزيد سرور و نعمت آنهاست، كه در آن عذابهاى دردناك گرفتار نشدند، و در ميان آنهمه نعمت غوطهورند، و به عكس دوزخيان از اين مقايسه رنج مىبرند... "
📚پیام قرآن ج 6 ص 275
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
تناقض در قرآن در بیان جریان قوم لوط و پیشنهاد ازدواج آنان با دختران لوط علیه السلام !!!
🤔#پرسش :
❓در مورد ماجرای حضرت لوط در دو جای قرآن متفاوت آمده در سوره حجر بعد از نقل این داستان میگوید"هولا بناتی انکنتم فاعلین" ولی در سوره هود میگوید "هولا بناتی هن اطهر لکم " آیا این نقل ها دو نقل متفاوتند ? آیا اینجا تناقص نیست؟!
💠پاسخ💠
❕لوط نبی علیه السلام از پیامبران بزرگ الهی بود که خداوند در قرآن در توصیف او فرمود :
" و لوط را (به يادآور) كه به او حكم و علم داديم، و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف انجام مىدادند رهايى بخشيديم، چرا كه آنها مردم بد و فاسقى بودند - و او را در رحمت خود داخل كرديم، او از صالحان بود. " وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقِينَ _ وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ " ( سوره انبیاء آیه 74 _ 75 )
❕علامه مجلسی نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود :
" لوط در ميان قوم خود سى سال ماند كه ايشان را بسوى خدا مىخواند و حذر مىفرمود ايشان را از عذاب الهى، و ايشان قومى بودند كه خود را از غائط پاكيزه نمىكردند و غسل جنابت نمىكردند.
و لوط پسر خاله حضرت ابراهيم بود و ساره زن ابراهيم عليه السّلام خواهر لوط بود، و حضرت لوط و ابراهيم عليهما السّلام دو پيغمبر مرسل بودند كه مردم را از عذاب خدا مىترسانيدند، و لوط مردى بود سخى و صاحب كرم و هر مهمانى كه بر او وارد مىشد ضيافت مىكرد و حذر مىفرمود مهمانان را از شرّ قوم خود، پس چون قوم لوط اين را از او ديدند گفتند: آيا تو را نهى نكرديم از عالميان؟ مهمانى نكن مهمانى را كه بر تو نازل شود، و اگر بكنى فضيحت مىرسانيم به مهمانان تو، و تو را خوار و ذليل مىكنيم نزد ايشان.
پس لوط عليه السّلام هرگاه او را مهمانى مىرسيد پنهان مىكرد امر او را از بيم آنكه مبادا قوم او فضيحت نمايند به او، زيرا كه لوط در ميان ايشان قبيله و عشيرهاى نبود و پيوسته لوط و ابراهيم عليهما السّلام متوقع نزول عذاب بر آن قوم بودند، و ابراهيم و لوط عليهما السّلام را منزلت شريفى نزد حق تعالى بود ... "
📚حیاه القلوب ج 1 ص 423
❕قوم لوط که گرفتار فاحشه لواط و همجنس بازی با مردان شده بودند , تصمیم داشتند به مهمانان لوط علیه السلام هم تعرض کنند , لوط ( ع ) برای آنکه از این واقعه شوم جلوگیری کند به افرادی از قوم خود پیشنهاد ازدواج با دخترانش را داد و در تعبیر و بیانی خطاب به آنان فرمود :
"دختران من حاضرند اگر مىخواهيد كار صحيحى انجام دهيد (با آنها ازدواج كنيد و از گناه و آلودگى بپرهيزيد). " قال هؤُلاءِ بَناتِي إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ " ( حجر 71 )
❕و جهت تاکید بیشتر بر این پیشنهاد , این موضوع را با بیانی رساتر ایراد کرد و فرمود :
" اى قوم من! اينها دختران منند، براى شما پاكيزهترند (با آنها ازدواج كنيد و از اعمال شنيع صرف نظر نمائيد) از خدا بترسيد و مرا در مورد ميهمانهايم رسوا مسازيد، آيا در ميان شما يك مرد رشيد وجود ندارد؟! " " قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ " ( هود 78 )
❕روشن است که میان این دو جمله تناقضی نیست بلکه هر دو جمله , بیان و تعبیری در یک موضوع یعنی پیشنهاد ازدواج است و لوط علیه السلام از هر دو تعبیر و بیان استفاده کرد و با بیانهای گوناگون بر موضوع پیشنهاد ازدواج تاکید کرد تا قومش را از عمل شنیع لواط منصرف و به سوی ازدواج حلال سوق دهد , چنانچه که در تفسیر نمونه می خوانیم :
"كار به جايى مىرسد كه پيامبر بزرگى همچون لوط حاضر مىشود دختران خود را به ازدواج آنها در آورد تا از طريق حلال و مشروع اشباع شوند و از گناه و آلودگى و ننگ رهايى يابند اما باز هم آنها دست رد بر سينه او مىگذارند! ضمنا اين پيامبر بزرگ، اين درس آموزنده را به ما مىدهد كه براى مبارزه با مفاسد تنها روى نفى تكيه نكنيد، بلكه روى اثبات هم بايد تكيه كرد، يعنى بايد غرائز بشر را از طريق صحيح اشباع نمود تا به فساد نگرايد، گرچه قوم لوط افراد فاسد استثنايى بودند كه اين برنامه در آنها مؤثر نيفتاد، ولى معمولا اين روش يكى از مؤثرترين روشهاست. هنگامى كه بخواهيم با سرگرميهاى غير سالم مبارزه كنيم بايد در درجه اول بكوشيم و سرگرمى سالم براى مردم فراهم سازيم، همين گونه در برنامههاى ديگر. "
📚تفسير نمونه، ج11، ص: 117
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
استفاده از اجنه برای دشمن با جبهه مقاومت.pdf
5.22M
در مورد امکان استفاده اسرائیل از اجنه برای ضربه زدن به محور مقاومت در گذشته رهبری اشاراتی داشتند و این قضیه را تایید کردند که در اینجا می توانید سخنان رهبری را بخوانید .
به هر حال ما در گذشته و در مقاله فوق به افرادی که به این قضیه اشکال وارد کردند , پاسخی داده و مستندات لازم را ارائه کردیم.
@Rahnamye_Behesht