eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه پاسخ
پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون حضرت فاطمه سلام الله علیها.07.Prp.pdf
2.19M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون فاطمه صدیقه سلام الله علیها و شهادت ایشان " ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون شهادت فاطمه ( س ) و موضوعاتی مرتبط با این مساله است و به دهها شبهه در این رابطه پاسخ گفته شده است و دهها سند از روایات شیعه و سنی در جهت اثبات شهادت فاطمه ( س ) مورد استناد قرار گرفته است . @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهه وهابی در مورد عملکرد برخی از اصحاب امامان علیهم السلام !!! 🤔 : ❓ اصحاب امانت دار و خاص ائمه که از اهل کوفه بودند، با عورتِ باز در حمام راه می‌روند !!! بله، اصلاً تعجب نکنید، اصحاب خاص امام حتی این قدر احکام دین را بلد نیستند که باید عورت خود را از دیگران بپوشانند !!! "عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ جَمِيعاً عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِي وَ جَدِّي وَ عَمِّي حَمَّاماً بِالْمَدِينَةِ فَإِذَا رَجُلٌ فِي بَيْتِ اَلْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ اَلْقَوْمُ فَقُلْنَا مِنْ أَهْلِ اَلْعِرَاقِ فَقَالَ وَ أَيُّ اَلْعِرَاقِ قُلْنَا كُوفِيُّونَ فَقَالَ مَرْحَباً بِكُمْ يَا أَهْلَ اَلْكُوفَةِ أَنْتُمُ اَلشِّعَارُ دُونَ اَلدِّثَارِ ثُمَّ قَالَ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ اَلْأُزُرِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ عَوْرَةُ اَلْمُؤْمِنِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ حَرَامٌ .... " ترجمه: حنان بن سدیر از پدرش گوید: من و پدرم و جدم به حمام مدینه رفتیم، مردی در رخت کن حمام بود. فرمود: شما از کجایید؟ گفتم: از عراق، فرمود: از کجای عراق؟ گفتیم: از کوفه، فرمود: مرحبا به شما ای مردم کوفه! شما جامه زیرین (ما) هستید (یعنی اصحاب راز و نزدیک مایید)، بعد فرمود: چرا لنگ نمی بندید؟ پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: دیدن عورت مسلمان، بر مسلمان حرام است ... " (الکافي  ,  ج ۶  ,  ص۴۹۷ ) ❗️❗️❗️ 💠 : 💠 ▫️1 _ روایت مورد تمسک وهابی از نظر سندی قابل استناد نیست . در سند روایت حنان بن سدیر وجود دارد که واقفی مسلک و از مخالفان و دشمنان امام رضا علیه السلام بوده است : " حنان بن سدير الصيرفي، واقفي. " و علامه حلی روایت او را مردود می شمارد و قبول نمی کند : " حنان‏ بالنون قبل الألف و بعده بن سدير الصيرفي ... و عندي في روايته توقف. " 📚رجال الطوسي ص: 334 _ رجال العلامة الحلي، ص: 218 ❕روایت مذکور را حنان به نقل از پدرش یعنی سدیر بن حکیم روایت می کند در حالی که راوی جریان یعنی سدیر بن حکیم اهل تخلیط بوده است : " ( سدیر بن حکیم ... ) قال السيد علي بن أحمد العقيقي: سدير بن الصيرفي و كان اسمه سلمة، كان مخلطا. " 📚رجال العلامة الحلي، ص: 85 ❕بر اساس آنچه برخی از علمای گذشته و معاصر معتقدند , فردی که اهل تخلیط است  از عقل درستی برخوردار نبوده و از مسیر حق منحرف شده است یا اساسا درست و غلط را با هم در می آمیزد و نقل می کند لذا روایتش مورد قبول نیست : " هذا ما ذكره الشهيد، ثمّ إنّه - قدّس سرّه - عقد بحثا فيمن اختلط و خلط، ففسّره بمن عرضه الحمق و ضعف العقل تارة، و من عرض له الفسق بعد الاستقامة تارة أخرى، كالواقفة بعد استقامتهم في زمن الكاظم - عليه السّلام - و الفطحيّة كذلك في زمن الصادق - عليه السّلام ... المراد من لا يبالي عمّن يروي و عمّن يأخذ، فيجمع بين الغثّ و السمين " 📚اصول الحدیث و احکامه , سبحانی , ص 170 ▫️2 _ شیعه معتقد است که اصحاب پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام می توانند انسانهای صالح یا غیر صالح , باشند و چنین نیست که افراد به صرف مصاحبت و همراهی با پیامبر و امام , تبدیل به انسانهای درستکار و صالح شوند حتی اگر به پیامبر یا امام خیلی هم نزدیک باشند بر خلاف اهلسنت که معتقدند افراد به صرف مصاحبت و نزدیکی با پیامبر تبدیل می شوند به انسانهای درستکار و پرهیزکار , چنانچه که قرطبی عالم مطرح اهلسنت , در این رابطه می گوید : " تمام صحابه عادلند و از اولیاء الهی و برگزیدگان او و برگزیدگان خداوند از میان خلقش بعد از انبیاء و رسولانند و این است مذهب اهلسنت و اجماع ائمه این امت " " فالصحابة كلهم عدول، أولياء الله تعالى و أصفياؤه، و خيرته من خلقه بعد أنبيائه و رسله. هذا مذهب أهل السنة، و الذي عليه الجماعة من أئمة هذه الامة. " 📚الجامع لاحکام القرآن ج ١٦ ص ٢٩٩ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی از محققین در نقد اعتقاد اهلسنت می نویسند : "خداوند در قرآن مجيد درباره همسران پيامبر اسلام مى‏فرمايد: يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشه مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً " "اى همسران پيامبر هر كس از شما گناه آشكارى كند مجازات او دو چندان است و اين كار براى خدا آسان است». " ( احزاب 30 ) ما صحابه را به هر معنا تفسير كنيم  بى‏شك همسران پيامبر آشكارترين مصداق آن هستند، قرآن مى‏گويد نه تنها از گناهان آنها صرف نظر نمى‏شود، بلكه مجازاتش دو چندان است. آيا اين آيه را باور كنيم يا سخنان طرفداران تنزيه بى‏قيد و شرط را؟ ❗️و نيز قرآن درباره فرزند نوح شيخ الانبياء به خاطر خطاهايش مى‏گويد: " إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ " "  او عملى ناصالح است " ( هود 46 ) و به نوح هشدار مى‏دهد كه درباره او شفاعت نكند! آيا فرزند پيامبر مهمتر است يا اصحاب و ياران او؟ ❕و درباره همسر نوح و لوط (دو پيامبر بزرگ الهى) مى‏گويد: " فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ " "  آن دو نسبت به همسرشان (نوح و لوط) خيانت كردند (و با دشمنان همكارى داشتند) و آن دو پيامبر نتوانستند از آنها شفاعت كنند و به آن دو گفته شد، همراه دوزخيان وارد آتش شويد " ( تحریم 10 ) آيا اين آيات با صراحت نمى‏گويد: معيار خوبى و بدى افراد، ايمان و اعمال آنهاست و حتّى فرزند و همسر پيامبر بودن، در صورت فساد اعمال مانع از دوزخى شدن افراد نمى‏شود؟ با اين حال آيا صحيح است ما چشم بر هم بگذاريم و بگوييم فلان فرد چون زمانى از صحابه بوده، محبّت او دين و ايمان و مخالفتش كفر و نفاق است؟ هر چند بعداً به صف منافقين پيوسته و قلب پيامبر را آزار داده و به مسلمين خيانت كرده باشد. آیا عقل و خرد اين سخن را باور مى‏كند؟ " 📚شیعه پاسخ می گوید ص 52 ❗️همینطور دو همسر پیامبر که صحابی و محرم اسرار پیامبر بودند , راز پیامبر اسلام را  برملا کردند و مورد مذمت خداوند قرار گرفتند . 👌خداوند در این رابطه می فرماید : " اگر از كار خود توبه كنيد (به نفع شما است) زيرا دلهايتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهيد (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور او است، و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتيبان او هستند.  اميد است اگر او شما را طلاق دهد پروردگارش بجاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد، همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه‏كار، عابد، هجرت كننده زنانى ثيبه و باكره. " ( احزاب 4 و 5 ) 👌 بخاری نقل می کند که ابن عباس گفت : "  يك سال بود كه مى‏خواستم از عمر خطاب راجع به آيه‏اى سؤال كنم، اما از هيبت ( و ترس ) او نتوانستم آن را بپرسم، تا اينكه وقتى به قصد حج از مدينه خارج شد، من نيز با او بودم، هنگام مراجعت در ميان راه از وى پرسيدم: آن دو زنى‏ كه جزء زنان پيغمبر بودند و خداوند مى‏فرمايد بر ضدّ حضرت همدستى كردند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: آنان حفصه و عايشه بودند . به او گفتم به خدا سوگند یکسال است که می خواستم این سوال را از تو بپرسم اما ترس از تو اجازه نمی داد "... فَقَالَ: تِلْكَ حَفْصَةُ وَ عَائِشَةُ. قَالَ فَقُلْتُ: وَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُ‏ لا أريد أَنْ أَسْأَلَك َ عَنْ هَذَا مُنْذُ سَنَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ هَيْبَةً لَكَ " 📚صحیح بخاری ج 8 ص 56 طبع مصر ❗️بنابراین فرد صحابی می تواند حافظ اسرار پیامبر هم باشد اما ساده ترین چیزها را مورد توجه قرار ندهد و مورد مذمت خداوند هم قرار بگیرد . ❕به هر حال در ذیل مستندات لازم از منابع اهلسنت را آورده ایم که ابوبکر و عمر نیز بعد از سالها مصاحبت با پیامبر , معانی ساده ای از قرآن و احکام آسانی چون تیمم را بلد نبودند : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4089 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1335 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ▫️3 _ به وهابی پیشنهاد می دهیم که به جای اشکال کردن به شیعه آن هم با استناد به یک روایت ضعیف پاسخ این اشکال ما را بدهد که اگر رعایت پوشش در ملاعام مهم است پس چگونه نقل می کنید که معاذ الله پیامبر اسلام به صورت لخت و عریان در برابر دیگران حاضر می شد ? ❗️علمای  اهلسنت  فتوا می دهند که بر مرد پوشاندن ناف تا زانو واجب است , " قال الحنفية والحنابلة : يجب على الرجل ان يستر ما بين السرة والركبة - عن غير الزوجة - ويحل للغير رجلا كان أو امرأة ، محرما أو غير محرم ، ان ينظر إلى ما عدا ذلك من بدن الرجل عند أمن الفتنة " 📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج 1 ص 87 ▫️علی رغم فتوای فوق متاسفانه علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی  در انظار عمومی و کوچه و بازار ران های خود را از دیگران نمی پوشاند !!!! ❕بخاری نقل می کند که انس می گوید : " پیامبر لنگ را از ران هایش زده بود کنار و رانهایش را برهنه کرده بود " " أَنَسُ: «حَسَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عَنْ فَخِذِهِ» 📚صحيح البخاري، ج‏1، ص: 97 ❕یا باز نقل می کند که راوی می گوید "  پیامبر وقتی داشت به غزوه خیبر می رفت و بر روی مرکب بود , لباس را از رانهایش زده بود کنار تا جایی که من به سفیدی رانهای پیامبر نگاه می کردم " " حَسَرَ الْإِزَارَ عَنْ فَخِذِهِ، حَتَّى إِنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِ فَخِذِ نَبِيِّ  " 📚صحیح بخاری ج 1 ص 98 ❕یا باز نقل می کنند که عایشه می گوید : " پیامبر در نزد من دراز کشیده بود و رانهایش لخت بود , ابوبکر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , عمر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , اما وقتی عثمان اجازه ورود گرفت , پیامبر رانهایش را پوشاند , عایشه از این مساله از پیامبر سوال کرد , پیامبر پاسخ داد که آیا می خواهی من از عثمان حیا نکنم در حالی که فرشتگان از عثمان حیا می کنند " "عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ  كَانَ جَالِسًا كَاشِفًا عَنْ فَخِذِهِ، فَاسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُمَرُ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ، فَأَرْخَى عَلَيْهِ ثِيَابَهُ، فَلَمَّا قَامُوا، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اسْتَأْذَنَ عَلَيْكَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَأَذِنْتَ لَهُمَا، وَأَنْتَ عَلَى حَالِكَ، فَلَمَّا اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ أَرْخَيْتَ عَلَيْكَ ثِيَابَكَ، فَقَالَ:" يَا عَائِشَةُ أَلَا أَسْتَحْيِي مِنْ رَجُلٍ، وَاللَّهِ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَسْتَحِي مِنْهُ" " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ  مُضْطَجِعًا فِي بَيْتِي، كَاشِفًا عَنْ فَخِذَيْه‏ ... " 📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏40، ص: 387 _ صحيح مسلم، ج‏ 4، ص: 1866 ❕چنانکه گفتیم ,  علمای اهلسنت می گویند که باید ناف تا زانو را از دیگران پوشاند , اما نقل می کنند که پیامبر اسلام رانهایش را از دیگران نمی پوشانده است !!!! ❗️ متاسفانه این گروه هتک حرمت و گستاخی را بیشتر کرده و مدعی شده اند که پیامبر به صورت لخت و عریان هم در برابر دیگران حاضر می شده است !!!! 👌بخاری نقل می کند : " پیامبر در حالی که لنگی بسته بود , با دیگران سنگها را برای کعبه حمل می کردند , عباس گفت که ای پسر برادر اگر لنگت را بین شانه و گردنت بگذاری بهتر است , پیامبر نیز چنین کرد و اندکی بعد لنگ از حضرت افتاد و خود او نیز بیهوش شد و روی زمین افتاد ( و عورتش نمایان شد ) , اما پس از آن دیگر عریان و برهنه دیده نشد " " ...  فَحَلَّهُ، فَجَعَلَهُ، عَلَى مَنْكِبَيْهِ، فَسَقَطَ مَغْشِيًّا عَلَيْهِ، فَمَا رُئِيَ  بَعْدَ ذَلِكَ عُرْيَانًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ " 📚صحیح بخاری ج 1 ص 143 ح 357 ▫️عایشه می گوید : " زید بن حارثه وارد مدینه شد , و پیامبر در خانه من بود , زید به نزد پیامبر آمد و درب را زد , پیامبر لخت و عریان بلند شد و درب را باز کرد در حالی که لباسش را به دنبالش کش می داد , به خدا سوگند من دیگر ندیدم که پیامبر در برابری کسی لخت و عریان شود , قبل از این واقعه و بعد از آن " " عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: قَدِمَ زَيْدُ بْنُ حَارِثَةَ الْمَدِينَةَ وَ رَسُولُ اللَّهِ  فِي بَيْتِي، فَأَتَاهُ فَقَرَعَ الْبَابَ، فَقَامَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عُرْيَانًا يَجُرُّ ثَوْبَهُ، وَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُهُ عُرْيَانًا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ " 📚سنن الترمذی ج 4 ص 174 _ فتح الباری ج 11 ص 51 _ کنزالعمال ج 10 ص 569 _ الجامع لاحکام القرآن قرطبی ج 15 ص 361 @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهه وهابی در مورد نجاست شراب و حلیت نبیذ ( نوعی شراب ) در فقه اهلسنت !!! 🤔پرسش : امام معصوم بزاق دهان فرد شرابخوار را پاک میداند !!! "قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ يَشْرَبُ الْخَمْرَ فَبَصَقَ فَأَصَابَ ثَوْبِي مِنْ بُصَاقِهِ فَقَالَ لَيْسَ بِشَيْ‌ءٍ." ( ملاذ الاخیار ج 2 ص 434 ) !!!! 💠پاسخ : 💠 👌بر اساس آنچه در فقه شیعه مبتنی بر روایات اهلبیت علیهم السلام بیان شده است اگر مثلا نجاستی مانند شراب یا خون به ظاهر بدن انسان مانند دست برسد , آن ظاهر باید با آب تطهیر شود اما اگر باطن بدن  انسان مانند درون دهان یا بینی به نجاست آلوده شود , بالخصوص باطن بدن نیازی به تطهیر ندارد مگر آنکه مثلا خون بینی به ظاهر بینی یا دست انسان برسد که در این صورت ظاهر بینی و دست باید تطهیر شود . ❗️ در روایتی آمده است که امام علیه السلام در مورد فردی که بینی اش خونی شده بود فرمود که تنها ظاهر بینی را تطهیر کند و نیازی به تطهیر درون بینی نیست : " الظاهر انه لا خلاف بين الأصحاب في الاكتفاء في ظهر البواطن بزوال العين، و على ذلك تدل جملة من الاخبار: منها ما رواه الشيخ عن عمار الساباطي قال: «سئل أبو عبد الله (عليه السلام) عن رجل يسيل من انفه الدم هل عليه ان يغسل باطنه يعني جوف الأنف؟ فقال انما عليه ان يغسل ما ظهر منه " 📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج‏5، ص: 297 _ الکافی ج 3 ص 59 ❕بر همین اساس مرحوم امام خمینی در فتوایش در مقام بیان مطهرات , چنین می گوید : " نهم: برطرف شدن عين نجاست .... از مواضع درونى انسان .... " " انسان در صورتى كه چيز نجس يا متنجسى را بخورد و يا بياشامد، به مجرد بلعيدن آن، دهانش پاك مى‏گردد. " 📚تحرير الوسيلة (ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 148 ❗️در روایات و فتاوای علمای اهلسنت هم آمده است که اگر مثلا درون بینی انسان خونی شود تا زمانی که این خون به ظاهر بینی نرسیده است نیازی به تطهیر ندارد زیرا ملاک در تطهیر ظاهر بدن است نه باطن آن : " عن ابن جريج: قلت لعطاء: آنست الدم في أنفي و أنا في الصلاة، ولم يخرج، أنصرفُ؟ قال: لا. قلت: فآنسته في المنخر قبل الصلاة، ولم تسل، أستنثر؟ قال: إن شئت‏ " 📚المصنّف لعبد الرزّاق: ج 1 ص 149 ح 577 وح 573 ❕در روایت مورد اشکال وهابی هم آمده است که امام علیه السلام در مورد فردی که شراب خورده است و از شراب نیز در دهانش چیزی نمانده بود , فرمود که دهان و آب دهان آن فرد نجس نیست زیرا دهان جزء باطن بدن انسان است و نیاز به تطهیر ندارد . ❗️بنابراین روایت مذکور منطبق بر مبانی فقهی شیعه و اهلسنت است که متاسفانه وهابی از روی جهالت خود اشکالاتی را پیرامون آن مطرح کرده است . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ▫️خطاب به وهابی می گوییم که اگر خوردن شراب و نجاست شراب ,  برایت مهم است پس چگونه علمای بزرگ اهلسنت فتوا بر حلال بودن خوردن نبیذ که نوعی شراب است , داده اند و حتی خودشان نیز نبیذ و شراب می خوردند و وضو گرفتن با نبیذ را نیز بی اشکال می دانستند ? ❕" نبیذ آن بود که مقدارى خرما يا كشمش را در ظرفى كه مقدارى‏ آب در آن بود مى‏ريختند و چند روزى مى‏گذاشتند، و سپس مى‏نوشيدند . بر اثر گرمى هوا مواد قندى آن تبديل به الكل خفيفى مى‏شد." " النَّبِيذُ: التّمرُ و الزّبيبُ الملقَى مع الماء في الإناء، ثمّ صار اسما للشّراب المخصوص " 📚لغات در تفسیر نمونه ص 578 _ مفردات ألفاظ القرآن، ص: 788 🔹ابوحنیفه امام اعظم اهلسنت خوردن نبیذ را حلال می داند و می گفت که اگر نبیذ را حرام بدانم باید بزرگان اصحاب پیامبر را فاسق بدانم زیرا آنان نبیذ می خوردند : " لأن المتخذ من التمر اسمه نبيذ التمر لا السّكر و هو حلال على قول أبي حنيفة و أبي يوسف "_ "و ذهب أبو حنيفة إلى أنه لا يحرم نبيذ التمر، لأن القول بتحريمه تفسيق كبار الصحابة " 📚فتح القدير ج 9 ص 30 _ بدائع الصنائع ج 5 ص 117 ▫️خلیفه دوم حتی در لحظات آخر عمرش نیز شراب نبیذ می خورد : " فَأَرْسَلُوا إِلَى طَبِيبٍ مِنَ الْعَرَبِ، فَسَقَى عُمَرَ نَبِيذًا فَشُبِّهَ النَّبِيذُ بِالدَّمِ حِينَ خَرَجَ مِنَ الطَّعْنَةِ الَّتِي تَحْتَ السُّرَّة " 📚مسند احمد ج 1 ص 42 ❕علمای اهلسنت و ابوحنیفه , وضو گرفتن با نبیذ را نیز جایز می شمردند : " و توضأ نبيذ التمر " _ " قال أبو حنيفة: يجوز التوضؤ بنبيذ التمر، إذا كان مطبوخا عند عدم الماء  و هو قول أبي يوسف  و قال محمد يتوضأ به و يتيمم‏ " 📚مغيث الخلق ص 58 _ الخلاف، ج‏1، ص: 56 ( به نقل از المبسوط للسرخسى ج1ص 88، و شرح معاني الآثار ج 1 ص 96، و المجموع ج 1 ص 93، و بدائع الصنائع ج 1 ص 17، و بداية المجتهد ج 1: ص 32، و تحفة الاحوذى ج 1: ص 293، و تفسير القرطبي ج 13ص 51 ) ❕در حالی که در روایات خود اهلسنت آمده است که نوشیدنی حتی اگر مقدار کمی مست کنندگی داشته باشد حرام است و وضوی با نبیذ نیز جایز نیست : " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: "كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ، وَ مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ، فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ " _ " بَابُ لَا يَجُوزُ الْوُضُوءُ بِالنَّبِيذِ وَ لَا الْمُسْكِر " 📚سنن ابن ماجه، ج‏ 5، ص: 90 _ صحيح البخاري، ج‏1، ص: 176 طبع مصر ❕عالم مطرح اهلسنت یعنی زَمْخَشرى در كتاب «ربيع الأبرار» روايت می کند که : "  اسماعيل بن حمّاد نواده أبوحنيفه شنيد كه يحيى بن أكثم در دولت مأمون، در عيبگوئى جدّ او یعنی ابو حنيفه قدم گذارده است. به يحيى گفت: آيا اين جزاى جَدِّ من مى‏باشد كه به پاس خدمتى كه به تو كرده است به او مى‏دهى؟! يحيى گفت: چطور و كدام خدمت؟! نواده ابوحنيفه گفت: 👈 به جهت آنكه حَدّ را از لواط كننده برداشت، و شرب نَبيذ را حلال كرد." 👉 " يحيى بن أكثم يغض من جده فقال : ما هذا جزاؤه منك قال : حين فعل ماذا قال : حين أباح النبيذ ودرأ الحد عن اللوطي . " 📚ربیع الابرار ج 2 ص 76 ❕باز علمای اهلسنت نقل می کنند که أبو حنيفه با مُسَاوِر شرب خمر مى‏كردند و شراب می خوردند . ابوحنیفه بعد از مدتی به عيب گوئى مساور پرداخت. مساور به ابوحنیفه نامه نوشت و چنین گفت : " اگر فقاهت تو كمال نمى‏پذيرد به غير از شتم و سبّ من، و به غير از ناقص و پست شمردن من! پس هر كار از دستت بر مى‏آيد بكن، مرا بر زمين بكوب، و مرا استوار بدار در نزد هر كس كه بخواهى از مردمان نزديك و آشنا، و از مردمان دور و ناآشنا .به علت آنكه زمانهائى بس طويل و دراز كه من بر معصيتها مقيم بوده‏ام تو مرا پاك و مُنَزَّه معرّفى مى‏كردى. 👈در آن أيَّامى كه شراب را به دست من مى‏دادى در ابريق‏هايى از فلز سُربى. 👉ابو حنيفه به سوى وى مالى فرستاد، و او هم از كتابت و افشاء أسرار ابوحنیفه دست برداشت‏ " ...  أنَا الْمُقِيمُ عَلَى الْمَعَاصِى أيَّامَ تُعْطِينِى مُدَامِى فِى أبَارِيقَ الرَّصَاصِ فأنفذ إليه أبو حنيفة بمال فكف عنه . " 📚الصراط المستقيم للبياضي ج 3 ص 215 ( به نقل از کتاب امام شناسی , تهرانی , ج 16 و 17 ص 401 ) @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| عدم دفاع امام علی از حضرت فاطمه سلام الله علیهما !!! 🤔چگونه قابل قبول است که عده ای به حضرت فاطمه هجوم برده و او را مضروب کنند اما امیر مومنان با آن شجاعتش از ایشان دفاع نکند !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
آیا انحرافی در چشمان مبارک امام مهدی علیه السلام است ? 🤔پرسش : ❓ آیا می‌دانستید امام زمان شیعه چشمانش لوچ و أحول است !!!! "أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ مُوسَى اَلْعَلَوِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْمُبَارَكِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلْهَمْدَانِيِّ عَنِ اَلْحَارِثِ اَلْهَمْدَانِيِّ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلْمَهْدِيُّ أَقْبَلُ جَعْدٌ بِخَدِّهِ خَالٌ ..." "خبر داد ما را علىّ‌ بن احمد از عبيد اللّٰه بن موسى علوىّ‌ و او از عبد اللّٰه بن محمّد كه گفت:حديث كرد ما را محمّد بن خالد از حسن بن مبارك و او از ابى اسحاق همدانىّ‌ و او از حارث همدانىّ‌ و او از امير المؤمنين عليه السّلام كه آن حضرت فرمود: مهدىّ‌ داراى چشمانى (مقبل): لوچ و موهاى پيچيده و خال صورت است ..." ( الغيبة نعمانی  ,  جلد ۱  ,  صفحه ۳١٦ ) !!!! 💠پاسخ : 💠 ❗️ما به حسب روایت امام صادق علیه السلام معتقدیم که حجت الهی هیچ گونه نقص و آفتی در بدنش نیست چرا که اگر حجت خداوند دارای نقص و آفت باشد نمی تواند اعتماد مردم را جلب کند و هادی آنان باشد زیرا مردم همان آفت و نقص در بدن حجت الهی را بهانه ای برای تمسخر و عدم رفتن به سراغ او قرار می دهند : : " مَا لَمْ تَكُنْ فِيهِ عَاهَةٌ. " _ " قوله (ما لم تكن فيه عاهة) أى آفة بدنية أو عقلية، فان منصب الامامة يتنزه عن النقص فى الاعضاء و العقول‏ " 📚الكافي ج‏1، ص: 285 _ شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏6، ص: 94 ❕بر همین اساس برخی از محققین می نویسند : " ويژگى ديگر ( حجت و راهنمای الهی ) آنست كه از هر چيزى كه انسانها را از وى متنفر و از اطراف وى پراكنده مى‏سازند منزه و بدور باشد از قبيل دنائت و پستى پدران، بدنامى مادران، خشن بودن، سخت‏گير بودن، مبتلا بودن به مرض خارش بدن، مرض جذام، پيسى، كورى، كرى، لالى، و گنگى و ... توضيح مطلب: ترديدى نيست در اينكه دلهاى انسانها پيوسته به سمت انسان كامل گرايش دارد، انسانى كه از هر لحاظ كاملتر باشد و از افرادى كه از جهتى از جهات نقص دارند گريزان است حال غرض از بعثت انبياء ( و امامان ) عليهم السلام اينست كه مردم بسوى آنان جذب شده و سخنان آنان را با جان و دل قبول كنند و دور آنها را بگيرند و اگر انبياء ( و امامان ) از يكى از جهات مذكور مبتلا به عيب و نقصى باشند مردم از آنان متنفر و فرارى بوده و به سخنان آنان گوش نمى‏دهند و در نتيجه نقض غرض حاصل مى‏شود ... ( بنابراین ) از نظر خلقت و ساختمان جسمانى بايد از امراض از قبيل جذام، برص، كرى، لالى و ... و هر مرضى كه موجب فرارى بودن ديگران از وى مى‏گردد سالم باشد وگرنه غرض از بعثت حاصل نمى‏گردد. " 📚شرح كشف المراد، علی محمدی , ص: 359 ❕از سوی دیگر در روایات ما آمده است که امام مهدی کاملا شبیه پیامبر گرامی اسلام علیهما السلام است و تمام ویژگی ها و زیبایی های پیامبر گرامی در امام مهدی است . یعنی همانگونه که پیامبر گرامی آفت و نقصی در بدن مبارکش نبود , امام مهدی علیهما السلام هم آفت و نقصی در بدن ندارد , چنانچه که پیامبر گرامی فرمود : " قائم خاندانم و مهدى امّتم، شبيه‏ترينِ مردم به من در شمايل، گفتار و كردار است " " قائِمُ أهلِ بَيتي، ومَهدِيُّ امَّتي، أشبَهُ النّاسِ بي في شَمائِلِهِ و أَقوالِهِ و أَفعالِهِ. " 📚کمال الدین ج 1 ص 257 ❕لذا امام علی زیبایی ظاهری و چهره جذاب امام مهدی علیهما السلام را چنین به تصویر کشیده و می فرماید : " او جوانى، چهارشانه، زيباروى، خوش‏مو است ... و نور چهره‏اش بر سياهى موى سر و صورتش چيره است. پدرم فداى فرزند گزيده كنيزان " " هُوَ شابٌّ مَربوعٌ، حَسَنُ الوَجهِ، حَسَنُ الشَّعرِ ... ونورُ وَجهِهِ يَعلو سَوادَ لِحيَتِهِ ورَأسِهِ، بِأَبِي ابنِ خِيَرَةِ الإِماءِ. " 📚الارشاد ج 2 ص 382 _ الغیبه طوسی ص 470 ❕در نقلهای دیگری در مورد چشمان مبارک امام مهدی علیه السلام آمده است که ایشان دارای چشمان سياه و نافذ مانند مرواريد است : " أكحل العينين _ درّى المقلتين. " 📚الزام الناصب ج 1 ص 420 _ کمال الدین ج 2 ص 407 👌بنابراین امام مهدی علیه السلام دارای جذابیت و زیبایی چهره و چشم است و نقص و عیبی در چهره و چشمان مبارکش وجود ندارد . ❕روایت مورد استناد وهابی در مورد چشمان امام مهدی علیه السلام از نظر سندی ضعیف است و قابل استناد نیست , زیرا در سند روایت راویانی چون : " عبید الله بن موسی العلوی العباسی _ الحسن بن مبارک " وجود دارند که مجهول و مهمل اند و توثیقی ندارند , لذا روایتشان ضعیف است : 📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج 5 ص 196 _ ج 3 ص 346 _ 518 @Rahnamye_Behesht
💠 معرفی و دانلود مجموعه کتب پاسخ به شبهات فضای مجازی 🔹 مجموعه کتب حجة الاسلام والمسلمین احمد پودینه ئی در جهت پاسخ به شبهات مختلف فضای مجازی تدوین شده است . 🔸 مجموعه حاضر دارای گسترده ترین بانک پاسخ به شبهات در فضای مجازی است که در حدود 50 جلد تنظیم و آماده شده و تا کنون 11 جلد از آثار ایشان منتشر شده است . 🔹 مولف محترم با شبهه یابی میدانی و دقیق ، در طول ده سال فعالیت در عرصه فضای مجازی آنها را گردآوری کرده و مورد پاسخگویی قرار داده است. 🔸 به اعتقاد ایشان مجموعه پاسخ به شبهات فضای مجازی که در موضوعات مختلف در دست انتشار است , حاوی بروز ترین شبهات و جامع ترین و استدلالی ترین پاسخ ها با تکیه بر منابع معتبر و مستند است که به خواننده این توانایی را می دهد تا با مطالعه این مجموعه , دید وسیع و عمیقی نسبت به معارف اسلامی بدست آورد . ❇️ برای دانلود رایگان کتب این مولف محترم می توانید از لینک های زیر استفاده کنید. ۱. شبهات اعتقادی فضای مجازی 👈 دانلود ۲. شبهات قرآنی فضای مجازی 👈 دانلود ۳. شبهات فقهی فضای مجازی (جلد ۱) 👈 دانلود ۴. شبهات فقهی فضای مجازی (جلد ۲) 👈 دانلود ۵. پاسخ به شبهات کرونایی (جلد ۱) 👈 دانلود ۶. پاسخ به شبهات کرونایی (جلد ۲) 👈 دانلود ۷. پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون پیامبر اسلام 👈 دانلود ۸. پاسخ به شبهات پیرامون شهادت حضرت فاطمه صدیقه (س) 👈 دانلود ۹. پاسخ به شبهات اربعین و زیارت امام حسین (ع) 👈 دانلود ۱۰. پاسخ به شبهات پیرامون امام مهدی (عج) 👈 دانلود ۱۱. پاسخ به شبهات پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی 👈 دانلود ♻️ در نشر معارف اسلامی سهیم باشیم و این فهرست را در اختیار دیگران قرار دهیم. ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @Rahnamye_Behesht 🆔 @tasnim_pdf
پاسخ به شبهه وهابی در مورد ادب امام عسکری علیه السلام !!! 🤔پرسش : ❓ ادب امام عسکری در برابر مهمان !!!! " ... فَجَلَسْتُ وَأُنْسِيتُ مَا جِئْتُ لَهُ. فَلَمَّا وَدَّعْتُ وَنَهَضْتُ، رَمَى إِلَيَّ بِالْخَاتَمِ فَقَالَ : أَرَدْتَ فِضَّةً فَأَعْطَيْنَاكَ خَاتَماً. " "  ابوهاشم جعفري می‌گويد : روزى خدمت امام عسکري رسيدم و خواستم مقداری نقره از ایشان بگيرم تا از نظر تبرك با آن انگشترى بسازم. خدمت ایشان نشستم، ولى فراموش كردم كه براى چه آمده بودم. وقتی خداحافظى كردم و برخاستم، انگشترش را به‌سوى من پرتاب کرد و گفت : تو نقره ميخواستى و ما انگشتر به تو داديم. " (الکافی ج 1 ص 512 ) ?  ❗️❗️❗️ 💠پاسخ : 💠 ▫️1 _ بر اساس آنچه علمای شیعه و سنی در وصف امام عسکری علیه السلام گفته اند , ایشان دارای بالاترین مراتب علمی و والاترین کمالات اخلاقی بوده اند . ❕ابن صباغ مالکی , عالم برجسته اهلسنت در مورد امام عسکری علیه السلام می گوید : " امام حسن عسكرى  سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود، گفته‏هايش همه ثابت و استوار و كردارش پسنديده بود، اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصيده‏اى فرض كنيم وى شاه‏بيت آن قصيده مى‏باشد، و اگر آنان را همچون درجى از جواهرات به شمار آوريم وى همچون درّ شاهوار وسط آن گردن‏بند در شمار خواهد بود؛ يكّه‏تاز ميدان دانش كه هيچ‏كس را ياراى هماوردى با وى نبوده و آشكاركننده پيچيدگى‏هاى مسائل علمى كه اين كار هرگز خسته و ملولش نمى‏كرد؛ كسى كه با رأى صائب خود به كشف حقايق پرداخته و پيچيدگى‏ها و دقايق علوم را با فكر نافذ خود آشكار مى‏گردانيد ... اصل و نسب و نفس و ذاتش آكنده از كرامت بود.... "  " سيد أهل عصره و إمام أهل دهره، أقواله سديدة و أفعاله حميدة، و إذا كانت أفاضل زمانه قصيدة فهو في بيت القصيدة ...  الكريم الأصل و النفس و الذات ...  " 📚الفصول المهمة: 275 ❕شیخ مفید نیز امام عسکری را فردی معرفی می کند که دارای نهایت علم و فضل و کرم و آداب پسندیده و کمالات اخلاقی بود و اساسا به خاطر همین صفات والا ,  شایستگی مقام امامت را دارا بود  : "  لِاجْتِمَاعِ خِلَالِ الْفَضْلِ فِيهِ وَ تَقَدُّمِهِ عَلَى كَافَّةِ أَهْلِ عَصْرِهِ فِيمَا يُوجِبُ لَهُ الْإِمَامَةَ ... مِنَ الْعِلْمِ وَ الزُّهْدِ وَ كَمَالِ الْعَقْلِ وَ الْعِصْمَةِ وَ الشَّجَاعَةِ وَ الْكَرَمِ وَ كَثْرَةِ الْأَعْمَالِ الْمُقَرِّبَةِ إِلَى اللَّهِ  " 📚الإرشاد  ج‏2، ص: 313 ▫️2 _ روایت مورد استناد وهابی از نظر سندی ضعیف است .  زیرا راوی روایت فردی است به نام : " اسحاق بن محمد نخعی " که بسیار اهل تخلیط بوده و رهبر گروهی بوده که امام علی علیه السلام را خدا می دانستند  " " معدن التّخليط، و الإسحاقيّة تنسب إليه، و هم يعتقدون في عليّ عليه السّلام بالإلهيّة " 📚مستدركات علم رجال الحديث، ج‏1، ص: 583 ▫️3 _ اساسا می توان گفت که وهابی روایت را اشتباه ترجمه کرده است , زیرا ماده " رمی " به معنای مطلق واگذار کردن هم به کار میرود چنانچه که وقتی می گویند " رمی به علی البلد " یعنی " حکومت آن شهر یا آن سرزمین را به او داد " 📚ترجمه معجم الوسیط , ج 1 ص 807 ماده " رمی " 👌بنابراین معنای روایت این می شود که وقتی ابوهاشم از نزد امام عسکری خارج می شد , امام علیه السلام انگشتر خاتم را به او واگذار کرد نه اینکه به سوی او پرت کرده باشد . ▫️3 _ محتوای روایت نشان از کرامت و اعجاز امام عسکری نیز دارد که وهابی این کرامت را برای امام عسکری نخواهد پذیرفت . زیرا روایت می گوید که امام عسکری ع از ضمیر و درون ابوهاشم خبر داشت و بر اساس همین علم غیب انگشتر خود را به او عطا کرد و در پایان روایت نیز آمده است که ابوهاشم وقتی این کرامت امام عسکری علیه السلام را دید مجددا شهادت داد که ایشان امام و حجت از سوی خداوند هستند و امام عسکری ع هم برای او دعا کرد : " فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَشْهَدُ أَنَّكَ وَلِيُّ اللَّهِ وَ إِمَامِيَ الَّذِي أَدِينُ اللَّهَ بِطَاعَتِهِ فَقَالَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ " 📚الكافي  ج‏1، ص: 512 ▫️4 _ وهابی بهتر است که از بی ادبی های معاویه آن هم بر روی منبر رسول خدا پاسخ دهد , چنانچه که زمخشری عالم برجسته اهلسنت نقل می کند : " معاویه روزی به هنگام سخنرانی بر روی منبر بادی رها کرد , سپس برای توجیه گفت ای مردم خداوند بدن ما را آفریده و در آن باد قرار داده و انسانها نمی توانند از رفتن آن جلوگیری کنند . ناگهان یکی از حاضران به نام صعصه بن صوحان گفت آری ولی جای این کار در توالت است نه روی منبر چون بدعت است " افلتت من معاوية ريح على المنبر فقال : يا أيها الناس إن الله خلق أبداناً وجعل فيها أرواحاً فما تمالك الناس أن تخرج منهم . فقام صعصعة ابن صوحان فقال : أما بعد فان خروج الأرواح في المتوضئات سنة ، و على المنابر بدعة " 📚ربیع الابرار ج 5 ص 117 @Rahnamye_Behesht