▫️ادامه 👇
❕بر همین اساس برخی از محققین می نویسند :
" طبيعى است كه هر فرد مسلمان زمانى مىتواند وليّى از اولياى الهى را واسطه قرار دهد و يا از وى در دشوارىها كمك بخواهد كه خداوند چنين اذنى را بدهد، وگرنه نمىشود كمك خواست. در واقع مشروعيّت اين عمل، متوقّف بر اذن خداوند است.
▫️در قرآن كريم درباره حضرت عيسى عليه السلام آمده است كه آن حضرت با اذن الهى مشكلاتى را مرتفع مىساخت، بيمارانى را شفا مىداد و حتى مردگانى را زنده مىكرد. در آيه 110 سوره مائده خداوند خطاب به حضرت عيسى عليه السلام مىفرمايد: « «وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِءُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي»؛ و با اذن من، از گِل چيزى به صورت پرنده مىساختى و در آن مىدميدى و به اذن من پرندهاى مىشد و كور مادرزاد ومبتلا به بيمارى پيسى را به اذن منشفا مىدادى و مردگان را به اذن من زنده مىكردى».
❗️با اين اذن الهى، آن حضرت اعلام مىكند كه من با اذن خداوند اين امور را انجام مىدهم. در آيه 49 سوره آل عمران از زبان آن حضرت مىخوانيم: « «أَنِّى قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِّنْ رَبِّكُمْ أَنِّى أَخْلُقُ لَكُمْ مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِءُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْىِ الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ»؛ من نشانهاى از طرف پروردگار شما برايتان آوردهام؛ من از گل چيزى به شكل پرنده مىسازم، سپس در آن مىدمم و به اذن خدا، پرندهاى مىگردد و به اذن خدا، كور مادر زاد و مبتلا به بيمارى پيسى را بهبودى مىبخشم، و مردگان را به اذن خدا زنده مىكنم و به شما خبر مىدهم از آنچه مىخوريد وآنچه را در خانههاى خود ذخيره مىكنيد».
👈بنابراين، اگر كسى نزد حضرت عيسى عليه السلام مىآمد و مىگفت: فرزند مرا به اذن خدا شفا بده! و يا اين مرده را به اذن خداوند زنده كن! هرگز شرك نبود و مجاز بود، زيرا هم شخص درخواست كننده و هم حضرت عيسى عليه السلام مىدانست كه با اذن الهى چنين كارى انجام خواهد شد.👉
👌مىدانيم كه اگر كارى شرعاً مجاز نباشد و شرك باشد، حتّى يك مورد آن نيز نبايد جايز باشد! زيرا عدم جواز شرك براى خداوند استثناء بردار نيست. در نتيجه، اگر كسى از اولياء و مقرّبان درگاه الهى بخواهد- با اذن پروردگار- مشكل وى را برطرف سازد، كار خلافى مرتكب نشده است. "
📚توسل : توحید یا شرک , آیت الله مکارم شیرازی ص 14
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❗️در روایاتی هم که از معصومین علیهم السلام رسیده است , موارد متعددی یافت می شود که ما مامور شده ایم مستقیما سراغ آن بزرگواران برویم و به خود آنان استغاثه کنیم و از آنها طرف نصرت و یاری و رفع مشکل کنیم و آنان با اذن خداوند مشکل انسان را برطرف می کنند : " يَا مَوْلَاتِي فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي " _ " يَا جَبْرَئِيلُ يَا مُحَمَّدُ يَا جَبْرَئِيلُ يَا مُحَمَّدُ تُكَرِّرُ ذَلِكَ اكْفِيَانِي مَا أَنَا فِيهِ فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ احْفَظَانِي بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِنَّكُمَا حَافِظَانِ. " _ "يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَاي "
📚بحار الأنوار ج91، ص: 30 _ الكافي ج2، ص: 559 _ المزار الکبیر ص 591
❗️در زیارت جامعه کبیره هم که از امام هادی علیه السلام صادر شده است , شیعیان مامور شده اند که مستقیما برای رفع مشکلات خود به سراغ امامان علیهم السلام بروند و به آنان پناهنده شوند یعنی رفع مشکلات خود را از امامان بخواهند :
"پناهنده به شما و زيارتكننده شمايم، پناهنده به قبرهاى شمايم ... و شما را پيشاپيشخواستهها و نيازها و آرزويم در هر حال و در هر كار قرار مىدهم " "مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ زَائِرٌ لَكُمْ لَائِذٌ عَائِذٌ بِقُبُورِكُمْ ... وَ مُقَدِّمُكُمْ أَمَامَ طَلِبَتِي وَ حَوَائِجِي وَ إِرَادَتِي فِي كُلِّ أَحْوَالِي وَ أُمُورِي "
📚من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 614
❕لذا در همان زیارت کبیره از امامان علیهم السلام با تعبیر " کهف الوری " یعنی پناهگاه بندگان یاد شده است ( من لا یحضره الفقیه ص 610 ) چرا که امامان پناه بندگان در مشکلات و گرفتاری ها هستند و مشکلات آنان را به اذن خداوند برطرف می کنند , چنانچه که برخی از شارحین زیارت جامعه کبیره می نویسند :
"در مشكلات دنيوى نيز اهل بيت عليهم السلام، ملجأ و پناهگاهاند و چه بسيار مردمان كه در همين دنيا، به امامان عليهم السلام پناه بردهاند و آنان را «كَهفُ الوَرى» يافتهاند.
❕پيشوايان معصوم، در همين دنيا، بارها نيازِ نيازمندان را برآورده كردهاند. يكى از مكانهايى كه حضور معنوى امام عليه السلام بيشتر در آن حس مىشود، سرزمين وحى است كه همه زائران، كم و بيش، از آن خاطرهاى دلنشين دارند. حجّة الإسلام و المسلمين آقاى سيّد جواد علم الهدى، خاطرهاى براى نگارنده بازگو كرد كه نمونه روشنى از «كَهفُ الوَرى» بودن امامان عليهم السلام است.
ايشان مىگفت: «در گذشته، در سفر حج، به طور معمول، چهارْ پنج نفرى به جدّه مىآمديم و چون كاروانى وجود نداشت، صبر مىكرديم تا تعدادمان به سى، چهل نفر برسد تا كاميونى را كرايه كنيم و به جُحْفه برويم. در سفرى بين سالهاى 1335 تا 1340 ش، با گروهى حركت كرديم. راننده،ادّعا مىكرد كه راه را بلد است. آن زمان، جادهها بيشتر خاكى بود. كمى كه رفتيم احساس كرديم كه به طور غير متعارف، حركت مىكند. پس از طىّ مسافتى، يكمرتبه ايستاد و با رنگ پريده گفت: راه را گم كردهايم!
تعدادى از مسافران، خواب و تعدادى هم بيدار بودند. چارهاى جز اين كه به ولىّ عصر- أرواحنا فداه- متوسّل شويم، نديديم. هيچ چراغ و نشانىاى جز ستارههاى آسمان پيدا نبود. همگى، سه مرتبه گفتيم: «يا صاحب الزمان، أدركنى!». ناگاه، جوان عربى را ديديم كه از ركاب ماشين، بالا آمد و گفت: «أَنَا دَليلُكم». راه افتاديم. پس از چند دقيقه كه تپّههايى را دور زديم، مقصد، نمايان شد. به محض رسيدن، آن جوان از ماشين پياده و غايب شد "
📚شرح زیارت جامعه کبیره یا تفسیر قرآن ناطق , محمدی ری شهری , ص 173
❗️بنابراین و بر اساس آنچه که علمای بزرگ شیعه هم گفته اند , انسان می تواند از سه طریق به امامان علیهم السلام توسل کند :
▫️1_ خداوند را به حق امامان قسم دهد تا خداوند مشکلاتش را برطرف کند .
▫️2 _ از امامان بخواهد که دعا کنند و واسطه شوند تا خداوند مشکلاتش را برطرف کند .
▫️3 _ مستقیما از خود امامان بخواهد که تا با قدرت تکوینی که دارند , به اذن خداوند مشکلات انسان را برطرف کنند .
" لا فرق في ما ذكر بين كون الزائر يحضر المزور و يتوسل و يطلب من اللّه به، و بين كونه يحضر و يطلب من المزور أن يدعو للزائر و يطلب من اللّه و يستشفع له في إنجاز حوائجه، بل لا مانع عقلا و نقلا من أن يطلب من المزور شفاء دائه أو مريضه أو إنجاز حوائجه بإذن اللّه تعالى، و إنما الممنوع هو أن يطلب منه استقلالا من دون أن ينتهي إلى إذنه تعالى و قدرته؛ لأنه شرك في الفاعلية "
📚بداية المعارف الإلهية في شرح عقائد الإمامية، ج1، ص: 71
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| توضیحاتی پیرامون سقوط دولت سوریه و عدم مداخله ایران !!!
▫️1_ چرا ایران برای حفظ سوریه از سقوط اقدام نظامی انجام نداد ?
▫️2_ چرا ایران برای حفاظت از حرمهای اهلبیت علیهم السلام در سوریه ورود نظامی نکرد ?
▫️3 _ علت سقوط حکومت بشار اسد در چه نکاتی بود ?
👌در کلیپ فوق به این سوالات پاسخ گفته ایم .
@Rahnamye_Behesht
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| سفیانی بودن تروریستهای سوریه !!!
▫️1_ آیا تروریستهایی که کنترل سوریه را به دست گرفتند همان سفیانی هستند که از قبل از ظهور امام مهدی علیه السلام قیام می کند ?
▫️2_ آیا باید نشانه های ظهور را تطبیق داد یا خیر ? اگر نباید تطبیق دهیم پس چرا این نشانه ها در روایات گفته شده است ?
👌در کلیپ فوق به این سوالات پاسخ گفته ایم .
@Rahnamye_Behesht
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بلاگر معاند : در روایات مسلمانان آمده است که وقتی امام حسین کودک بود , پیامبر اسلام عورت او را می بوسید !!!!
👌پاسخش را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
آیا جن زدگی واقعیت دارد ?
🤔#پرسش :
❓آیا جن زدگی و نفوذ جن به انسان واقعیت دارد و مورد تایید آیات و روایات است ?
💠#پاسخ : 💠
❕بر اساس روایات , جنیان شرور و شیاطین جنی , می توانند به انسان آسیب برسانند و مثلا به شکل حیواناتی چون مار یا سگ یا عقرب یا حشرات در آمده و به سراغ انسان بیایند : "رُوِيَ أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: خَلَقَ اللَّهُ الْجِنَّ خَمْسَةَ أَصْنَافٍ صِنْفٌ كَالرِّيحِ فِي الْهَوَاءِ وَ صِنْفٌ حَيَّاتٌ وَ صِنْفٌ عَقَارِبُ وَ صِنْفٌ حَشَرَاتُ الْأَرْضِ وَ صِنْفٌ كَبَنِي آدَمَ عَلَيْهِمُ الْحِسَابُ وَ الْعِقَابُ. " _ " الْجِنُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَجْزَاءٍ فَجُزْءٌ مَعَ الْمَلَائِكَةِ وَ جُزْءٌ يَطِيرُونَ فِي الْهَوَاءِ وَ جُزْءٌ كِلَابٌ وَ حَيَّات "
📚بحار الأنوار ج60، ص: 267 _ الخصال، ج1، ص: 154
❕در روایاتی نیز از نبرد و جنگیدن امام علی علیه السلام با جنیان شرور سخن به میان آمده است که قصد ضربه زدن به مومنین را داشتند : " عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ قَالَ: لَمَّا خَرَجَ النَّبِيُّ ص إِلَى بَنِي الْمُصْطَلِقِ جَنَّبَ عَنِ الطَّرِيقِ فَأَدْرَكَهُ اللَّيْلُ فَنَزَلَ بِقُرْبِ وَادٍ وَعِرٍ فَلَمَّا كَانَ فِي آخِرِ اللَّيْلِ هَبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ ع يُخْبِرُهُ أَنَّ طَائِفَةً مِنْ كُفَّارالْجِنِّ قَدِ اسْتَبْطَنُوا الْوَادِيَ يُرِيدُونَ كَيْدَهُ وَ إِيقَاعَ الشَّرِّ بِأَصْحَابِهِ عِنْدَ سُلُوكِهِمْ إِيَّاهُ فَدَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع فَقَالَ لَهُ اذْهَبْ إِلَى هَذَا الْوَادِي فَسَيَعْرِضُ لَكَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ الْجِن " _ " طلع امير المؤمنين (ع) منه و سيفه يقطر دما و معه غطرفة "
📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص: 339 _ عيون المعجزات، ص: 45
❕در نمایه های ذیل در مورد خلقت جنیان و آزار و اذیت آنها توضیحات بیشتری داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3374
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4773
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3842
❓حال سوال اینجاست که آیا جنیان می توانند به بدن انسان هم نفوذ کنند و روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار دهند ?
👌پاسخ آن است که بر اساس روایات , این نوع اذیت جن نیز امکان دارد یعنی جنیان شرور هم می توانند مثلا به شکل حیواناتی در بیایند و به بدن انسان آسیب بزنند و هم وارد بدن انسان شده و روح و روان او را تحت تاثیر قرار دهد , در روایتی از نفوذ جن به بدن دختری سخن به میان آمده که با کرامت امام سجاد علیه السلام , جن از بدن فرد مذکور خارج شد : " ثُمَّ قَالَ يَا خَبِيثُ يَقُولُ لَكَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ اخْرُجْ مِنْ هَذِهِ الْجَارِيَةِ وَ لَا تَعْرِضْ لَهَا إِلَّا بِسَبِيلِ خَيْرٍ فَإِنَّكَ إِنْ عُدْتَ أَحْرَقْتُكَ بِنَارِ اللَّهِ الْمُوقَدَةِ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ فَخَرَجَ مِنْهَا "
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج4، ص: 145
❕امیر مومنان علیه السلام نیز در مورد نفوذ شیطان و جنیان شرور به بدن انسان و تحت تاثیر قرار دادن افکار و روحیاتش خطاب به فردی فرمود :
"«آيا تعادل فكرى خود را از دست دادهاى يا جن زدهاى يا بر اثر شدت بيمارى هذيان مىگويى؟»؛ (أمختبط أنت أم ذوجنّة، أم تهجر؟).
📚نهج البلاغه خطبه 224
❕" اشاره به اينكه هيچ انسان عاقلى باور نمىكند كه بتواند كسى مانند على عليه السّلام را با هديهاى كه در باطن بوى رشوه مىدهد بفريبد و اگر كسى در اين ميدان وارد شود دليل بر اين است كه يا ديوانه بوده و يا بر اثر بيمارى، عقل خود را موقتا از دست داده است. "
📚پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 418
▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇👇👇
❕ بر اساس روایات این نفوذ جن به بدن انسان و تحت تاثیر قرار دادن روح و روان او اختصاص به غیر مومنین و پیروان شیطان دارد یعنی جنیان تنها می توانند آسیبهایی به بدن مومن وارد کنند اما قدرت تحت تاثیر قرار دادن روح و روان و اعتقادات مومن را ندارد : "يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِهِ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِ ... وَ قَدْ يُسَلَّطُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِمْ قُلْتُ قَوْلُهُ تَعَالَى- إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قَالَ الَّذِينَ هُمْ بِاللَّهِ مُشْرِكُونَ يُسَلَّطُ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ عَلَى أَدْيَانِهِمْ. "
📚الكافي ج8، ص: 288
❗️چنانچه که قرآن معتقد است که شیطان و جنیان شرور هیچ سلطه و تسلطی به مومنان ندارند و می فرماید : " او تسلطى بر كسانى كه ايمان دارند و بر پروردگارشان توكل مىكنند ندارد. تنها تسلط او بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيدهاند و آنها كه نسبت به او شرك مىورزند (و فرمانش را بجاى فرمان خدا لازم الاجراء مىدانند). " ( نحل 99 _ 100 )
❕بنابراین جن زدگی و نفوذ جنیان و شیاطین به بدن و روح و روان انسان , اختصاص به پیروان شیطان و افرادی دارد که راه را برای ورود شیطان به بدن خود باز می کنند , چنانچه که برخی می نویسند :
" نكته مهم ديگر اينكه شيطان هرگز سر زده وارد خانه دل ما نمىشود، و از مرزهاى كشور روح ما بى گذرنامه نمىگذرد، حمله او هرگز غافلگيرانه نيست، او با اجازه خود ما وارد مىشود، آرى او از در وارد مىشود نه از روزن، و اين خود ما هستيم كه در را به روى او مىگشاييم، همانگونه كه قرآن مىگويد: «انَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِيْنَ آمَنُوا وَعَلى رَبِّهِمِ يَتَوَكَّلُونَ- انَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِيْنَ يَتَوْلَّونَهُ وَالَّذِيْنَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُوْنَ؛ او سلطه بر كسانى كه ايمان دارند و توكل بر پروردگارشان مىكنند ندارند، تنها تسلط او بر كسانى است كه او را به دوستى و سرپرستى خود برگزينند، و به او شرك مىورزند (و فرمانش را در برابر فرمان خدا لازم الاجرا مىدانند» (نحل/ 99- 100).اصولًا اعمال انسانهاست كه زمينههاى نفوذ شيطان را فراهم مىسازد، چنانكه قرآن مىگويد: «انَّ الْمُبَذِّرِيْنَ كانُوْا اخْوانَ الشَّياطِيْنِ؛ تبذير كنندگان برادران شياطينند» (اسراء/ 27)."
📚پيام قرآن، ج1، ص: 412
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❗️با استناد به آیه ای از قرآن نیز می توان امکان جن زدگی را ثابت کرد .
▫️خداوند می فرماید :
" كسانى كه ربا مىخورند، (در قيامت) بر نمىخيزند مگر مانند كسى كه بر اثر تماس شيطان، ديوانه شده (و نمىتواند تعادل خود را حفظ كند، گاهى زمين مىخورد، گاهى به پا مىخيزد). " " الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَس " ( بقره 275 )
❕در روايتى در تفسير آيه مىخوانيم كه امام صادق علیه السلام فرمود:" آكل الربا لا يخرج من الدنيا حتى يتخبطه الشيطان " " رباخوار از دنيا بيرون نمىرود مگر اين كه به نوعى از جنون از ناحیه شیطان مبتلا خواهد شد "
📚تفسير عياشى، ج1 ص152 حديث 503
❕در تفسیر نمونه می خوانیم :
"هيچ بعيد نيست كه بعضى از كارهاى شيطانى و اعمال بىرويه و نادرست سبب يك نوع جنون شيطانى گردد، يعنى به دنبال آن اعمال، شيطان در شخص اثر بگذارد و تعادل روانى او را بر هم زند "
📚تفسير نمونه، ج2، ص: 367
❕علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان , جن زدگی از سوی شیطان را ممکن دانسته و در مورد آیه مورد بحث می گوید :
" مطلب ديگرى كه از اين آيه استفاده مىشود اين است كه هر چند دلالت ندارد بر اينكه مس نامبرده به وسيله خود ابليس انجام مىشود چون كلمه (شيطان) به معناى ابليس نيست، بلكه به معناى شرور است، چه از جن باشد و چه از انس، و ليكن اين مقدار دلالت دارد كه بعضى از ديوانگىها در اثر مس جن كه ابليس هم فردى از جن است، رخ مىدهد... جنون ديوانگان به شيطان، بطور استقلال و بدون واسطه نيست، بلكه شيطان اگر كسى را ديوانه مىكند به وسيله اسباب طبيعى است مثلا اختلالى در اعصاب او پديد مىآورد، و يا آفتى به مغز او وارد مىكند "
📚ترجمه تفسیر الميزان، ج 2، ص 632 _ 633
👌استاد سبحانی نیز در مورد آیه مورد بحث می نویسد :
" در اين آيه رباخوار، به انسانى كه جن با او در تماس بوده تشبيه شده و تلويحا نظريه «جنون افراد معلول جنزدگى است» را پذيرا شده است. از آنجا كه پيشرفت علوم، علل طبيعى جنون را به صورت خلل در اعصاب ادراكى پيدا كرده است طبعا يك نوع تعارضى ميان اين حقيقت علمى و مفاد آيه بوجود آمده است. مفسران در رفع اين تعارض وجوهى را ذكر كردهاند: مؤلف «منار» مىگويد: خدا در اين دنيا به زبان نوع مردم سخن گفته است زيرا آنان معتقد بودند كه جنون ديوانگان مربوط به تصرف جن است. يك چنين سخن گفتن مانعى ندارد زيرا قرآن در مقام تشبيه است بدون اينكه نظر مردم آنان زمان را دربارۀ واقعيت جنون بپذيرد.
مرحوم علامه طباطبايى اين نظر را مردود دانسته و مىگويد: مفاد آن اين است كه به كلام خدا باطل راه يافته در حالى كه قرآن مىگويد: ... لَكِتٰابٌ عَزِيزٌ لاٰ يَأْتِيهِ الْبٰاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاٰ مِنْ خَلْفِهِ... (فصلت/ 41-42). آنگاه خود او از طريق ديگر به تفسير آيه پرداخته و آن اينكه تفسير جنون از طريق تصرف جن مانع از پذيرش علل طبيعى نيست زيرا آن علل غيبى در طول اين علل ظاهرى مانند اختلال اعصاب و آفت دماغ قرار گرفتهاند. اشكال از اينجا پيدا شده است كه تصور كردهاند كه علل غيبى در رديف علل مادى است كه اگر دومى را پذيرفتيم ديگر نمىتوان علل غيبى را پذيرفت در حاليكه اين دو نوع علت در رتبه واحد نداشته است.
در اين آيه تحولات علمى مايۀ تحول در فهم شريعت نشده بلكه با فهم شريعت تعارض را برداشته است، و آن اينكه در مكتب عدليه اعتراف به علل طبيعى مانع از اعتراف به علل غيبى نيست، تعارض از آنجا پديد آمده است كه شريعت را به درستى نفهميدهاند و خيال كردهاند بايد يكى را پذيرفت، با علل طبيعى يا علل غيبى. "
📚مدخل مسائل جدید علم کلام ج 2 ص 266
❗️بنابراین : اصل و امکان مساله جن زدگی مورد پذیرش است و کسانی هم گرفتار این مشکل می شوند که دنباله روی از شیطان دارند اما این سخن به این معنا نیست که جن زدگی را توسعه داده و به هر بهانه ای افراد را به جن زدگی نسبت دهیم یا هر نوع جنون و دیوانگی را به جنیان نسبت داده و به سراغ افراد سودجویی چون رمال و جن گیر برویم تا این مشکل را حل کنند !!!!
👌در روایات دعاهایی وارد شده است تا اگر در مواردی احتمال جن زدگی در مورد افرادی داده شود بتوان با خواندن آن دعاها و پناه بردن به خداوند و اصلاح رفتار و اعمال , از شر جنیان شرور نجات پیدا کرد :
📚بحار الانوار ج 92 ص 148 باب 104
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
علت ممنوعیت ازدواج مجدد برای امیر مومنان در زمان حیات فاطمه سلام الله علیهما !!!
🤔#پرسش :
❓علت عدم ازدواج حضرت علی در زمان حیات حضرت فاطمه کشف شد !!!! بینیازی حضرت علی از ازدواج با زن دیگری بخاطر طُهر ابدی حضرت فاطمه و این که فاطمه حیض نمی شد و مانعی از رابطه زناشویی نبود تا نیاز به همسر دیگری باشد !!!!
امام صادق می گوید: " خداوند متعال ازدواج با دیگر زنان را برای علی علیه السلام حرام کرد مادامی که فاطمه علیها السلام در قید حیات بود. زیرا که فاطمه زنی بود که همواره طاهر بود و حیض نمیدید. " (الأمالي ص۴۴ )
محمد باقر مجلسی به نقل از محمد تقی مجلسی نیز میگوید: قوله عليه السلام: لأنها طاهرة قال الوالد العلامة طاب مضجعه: أي لم يكن من قِبَلِها مانع من الوطء، فلم يكن عليه السلام يحتاج إلى زوجة أخرى.
" والدم محمد تقی مجلسی گفته است چون از جانب فاطمه علیها السلام مانعی نبود برای اینکه مورد وطئ قرار بگیرد. لذا از همین خاطر امام علی علیه السلام احتیاجی به همسر دیگری نداشت. " (ملاذ الأخيار ۱۲/۴۸۶ )
💠#پاسخ :💠
👌فاطمه صدیقه سلام الله علیها دارای مقامی بس والا و برتر بودند تا جایی که خداوند آیات متعددی در فضل و مقام ایشان نازل می کند , چنانچه که برخی می نویسند :
" فاطمه عليها السلام دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله، همسر امام على عليه السلام و محبوبترين مردم نزد رسول خدا و پاره تن آن حضرت است. كسى است كه طبق فرمايش رسول خدا رضايت خدا در رضايت فاطمه و غضب خدا در غضب فاطمه است. مفسّران، آيات بسيارى را درباره مقام آن حضرت دانستهاند، از جمله پس از نزول آيه «و آت ذالقربى حقّه ...» (اسراء (17) 26) رسول خدا ، فاطمه عليها السلام را فراخواند و فدك را به وى بخشيد. همچنين مقصود از «نسائنا» در آيه 61 سوره آلعمران را فاطمه عليها السلام دانستهاند كه پيامبر براى مباهله با نصاراى نجران وى را همراه خود آورد. نيز فاطمه عليها السلام از جمله اهلبيت پيامبر عليهم السلام است كه اراده الهى بر پاكى و عصمت او از هر نوع آلودگى تعلّق گرفته است. بنا بر نظر مفسّران و محدّثان، آيه 24 ابراهيم و 19 الرّحمن و آيات 5 تا 22 سوره انسان درباره اهلبيت عليهم السلام، از جمله فاطمه عليها السلام نازل شده كه حكايت از مقام بلند ايشان دارد : ( اسدالغابه، ج 7، ص 216 و 219؛ الاصابه، ج 8، ص 262-/ 266 .مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 634؛ الدرالمنثور، ج 5، ص 273 . مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 762-/ 763؛ روحالمعانى، ج 3، جزء 3، ص 301 . جامعالبيان، ج 12، جزء 22، ص 9؛ تفسير التحرير والتنوير، ج 11، جزء 22، ص 15. مجمعالبيان، ج 5-/ 6، ص 480؛ تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 536، ح 58 و 60 . الدرالمنثور، ج 7، ص 697؛ تفسيرنورالثقلين، ج 5، ص 191-/ 192، ح 17 و 21 مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 611؛ الكشاف، ج 4، ص 670؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 469-/ 477، ح 18-/ 24 )
📚فرهنگ قرآن، ج21، ص: 501
❕" بسيارى از مفسّران اهل سنّت مانند زمخشرى و سيوطى در ذيل آيه شريفه:«كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب» " ( آل عمران آیه 37 ) " هر زمان زكريا وارد محراب او مىشد غذاى مخصوصى در آنجا مىديد. از او پرسيد: اى مريم! اين را از كجا آوردهاى؟ گفت: اين از سوى خداست، خداوند به هر كس بخواهد بىحساب روزى مىدهد».
❕از جابربن عبدالله نقل كردهاند كه: رسول خدا چند روز بود غذايى نخورده بود، و كار بر او مشكل شد، به منزل همسرانش سر زد هيچ كدام غذايى نداشتند، سرانجام به سراغ دخترش فاطمه آمد و فرمود: دخترم! غذايى دارى من تناول كنم زيرا گرسنهام؟ عرض كرد: نه بخدا سوگند! هنگامى كه رسول خدا از نزد او خارج شد، زنى از همسايگان دو قرص نان و مقدارى گوشت براى فاطمه هديه آورد، و او آن را گرفت و در ظرفى گذاشت و روى آن را پوشاند و گفت: بخدا سوگند رسول الله را بر خود و فرزندانم مقدم مىدارم! و اين در حالى بود كه همه گرسنه بودند. حسن و حسين را به سراغ پيامبر فرستاد و از او دعوت كرد به خانه بيايد. عرض كرد: فدايت شوم، چيزى خداوند براى ما فرستاده، و من آن را براى شما ذخيره كردهام.پيامبر فرمود: بياور. و او ظرف غذا را نزد حضرت آورد. هنگامى كه پيغمبر سر ظرف را برداشت مملو از نان و گوشت بود، هنگامى كه فاطمه آن را ديد در تعجب فرو رفت، و فهميد اين نعمت و بركتى است از سوى خدا، شكر آن را بجا آورد و بر پيامبر درود فرستاد.پيغمبر فرمود: دخترم! اين را از كجا آوردهاى؟ عرض كرد:« هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب " " اين از سوى خداست، خداوند به هر كس بخواهد، بىحساب روزى مىدهد!».
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
پيامبر شكر خدا را بجا آورد و اين جمله را فرمود: «الْحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَكَ شَبِيهَةً بِسَيِّدَةِ نِساءِ بَنِي اسْرائِيلَ».
" شكر مىكنم خدايى را كه تو را شبيه] مريم [بانوى زنان بنى اسرائيل قرار داد. "هنگامى كه روزى خوبى نصيب او مىشد از او سؤال مىكردند: اين از كجاست؟ مىگفت: از نزد خداست.سپس پيغمبر به سراغ على فرستاد، او آمد، و همگى از آن غذا خوردند، و بقيه همسران پيامبر نيز خوردند و همه سير شدند، و هنوز ظرف غذا پر بود!
فاطمه مىگويد: من از آن براى تمام همسايگان فرستادم و خدا در آن بركت و خير زيادى قرار داد. "
📚زمخشرى در «كشاف» و سيوطى در «درّ المنثور» ذيل آيه 37 سوره آل عمران، و ثعلبى در «قصص الانبياء» صفحه 513 آن را نقل كردهاند. ( به نقل از زهرا (ع) برترين بانوى جهان، ص: 90 )
❕با توجه به مقام والا و دست نیافتنی و طهارت و عصمت فاطمه صدیقه بوده است که جهت احترام ایشان , امیر مومنان علیهما السلام اجازه ازدواج با همسر دیگری را در زمان حیات فاطمه نداشتند , چنانکه به مقتضای روایتی که ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند , امام علیه السلام فرمود :
" خداوند در زمان حیات فاطمه به امام علی اجازه ازدواج با همسر دیگری را نداده بود . "
❕ابوبصیر از چگونگی و دلیل این مساله سوال می کند که امام علیه السلام پاسخ می دهد :
"به این علت که فاطمه , مطهره و پاکیزه بودند و حیض نمی شدند " " عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حَرَّمَ اللَّهُ النِّسَاءَ عَلَى عَلِيٍّ ع مَا دَامَتْ فَاطِمَةُ ع حَيَّةً قَالَ قُلْتُ كَيْفَ قَالَ لِأَنَّهَا طَاهِرَةٌ لَا تَحِيضُ. "
📚تهذيب الأحكام ج7، ص: 475
❕بنابراین علتی که امام صادق در مورد ممنوعیت ازدواج امیر مومنان در زمان حیات فاطمه سلام الله علیهم بیان می کنند همان اشاره به مقام والای فاطمه و طهارت و عصمت ایشان از ناپاکی های باطنی و ظاهری مانند گناهان و خون حیض و ... است , یعنی حضرت با اشاره به برخی از صفات اختصاصی فاطمه صدیقه سلام الله علیها از مقام و جلالت حضرتش یاد کرده و این مقام و جلالت را علت حکم مذکور در ممنوعیت ازدواج مجدد امیر مومنان بیان می کند : " و يمكن أن يكون المراد الطهارة من الذنوب و هي العصمة، أي صارت عصمتها و طهارتها من الأدناس الظاهرة و الباطنة سببا لهذا الحكم. " _ " أن يكون المعنى أن جلالتها منعت من ذلك و عبر عن ذلك ببعض ما يلزمه من الصفات التي اختصت بها. "
📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج12، ص: 487 _ بحار الأنوار ج43، ص: 153
❗️اشکال شبهه افکن به تفسیری است که مرحوم مجلسی اول یعنی محمد تقی مجلسی از روایت مورد بحث بیان می کند که متاسفانه معاند با عدم فهم و جهالتی که دارد در این رابطه مطالب بی اساسی بیان کرده است .
▫️مرحوم محمد تقی مجلسی در توضیح روایت می گوید که وقتی امام صادق علیه السلام برای ابوبصیر از ممنوعیت ازدواج مجدد برای امام علی در زمان حیات فاطمه علیهما السلام سخن می گوید , ابوبصیر برایش سوال پیش می آید که چگونه چنین چیزی ممکن است زیرا در روزهایی از ماه همسر انسان مثلا دچار حیض می شود و مرد نمی تواند با او همبستر شود لذا برای برطرف کردن مسائل جنسی خود نیاز به همسر دوم دارد , حال چگونه خداوند این نیاز را نادیده گرفته و به امام علی اجازه ازدواج مجدد را نداده بود ?
❕امام صادق علیه السلام در پاسخ به سوال ابوبصیر پاسخ می دهد که این سخن تو بجا نیست چرا که فاطمه صدیقه حیض نمی شدند تا بر اساس سخن تو , امام علی نیاز به همسر دیگری داشته باشد : " و روى الشيخ في القوي عن أبي بصير عن أبي عبد الله (ع) قال: حرم الله النساء على علي (ع) ما دامت فاطمة (ع) حية قال: قلت:👈 و كيف؟ (أي كيف كان صبره (ع) في بعض الأوقات عنها) 👉 قال: لأنها طاهرة لا تحيض "
📚روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج8، ص: 123
❕متاسفانه معاند شبهه افکن بدون توجه به شرح و تفسیر مرحوم مجلسی اول اشکال تراشی کرده است . البته گفتنی است که محل استناد معاند به خلاصه ای از توضیحات مجلسی اول در مورد روایت مذکور است که پسر مجلسی اول یعنی مجلسی دوم در کتاب ملاذ الاخیار نقل می کند که ما اصل تفسیر مجلسی اول را از کتابش یعنی روضه المتقین بیان داشتیم .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
آیا برخی از شهدای کربلا غیر شیعه بودند ?
🤔#پرسش :
❓برخی می گویند که تمام شهدای کربلا شیعه نبودند و افرادی غیر شیعه و عثمانی هم بودند که در کربلا شهید شدند !!!!
💠#پاسخ💠
👌بر اساس آیات قرآن و روایات شیعه و اهلسنت , ولایت و امامت امامان علیهم السلام است که سبب تکمیل دین می شود و اگر کسی معتقد به امامت امامان علیهم السلام نباشد و بمیرد به مرگ جاهلی مرده است و خداوند از او هیچ عبادت و عمل خیری را هم قبول نمی کند , در ذیل بیشتر بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2984
❕در روایتی آمده است که راوی می گوید :
" به امام صادق عليه السلام گفتم: مرا از اركان اسلام كه هيچ كس معاف از ندانستن آنها نيست، آگاه كن؛ اركانى كه هر كس در شناخت ذرّهاى از آنها كوتاهى كند، دينش تباه مىشود و خداوند، عمل او را نمىپذيرد، و هر كس آنها را بشناسد و به آنها عمل كند، دينش سامان مىگيرد و عملش پذيرفته مىشود و جهل نسبت به چيزهاى ديگر، او را به تنگنا نمىاندازد. فرمود: «گواهى به يگانگى خداوند، ايمان به رسالت الهى محمّد و گردن نهادن به آنچه از نزد خدا آورده است و حقّ لازم در اموال (زكات)،👈 و ولايتى كه خداى عز و جل به آن فرمان داده است، [يعنى] ولايت خاندان محمّد صلى الله عليه و آله».👉
❗️به ايشان گفتم: آيا در باره ولايت [در كتاب و سنّت] چيزى هست و در آنها غير از آن چيز هم فضيلتى براى كسى هست كه به آن اخذ كند؟ فرمود: «آرى، خداى عز و جل فرموده است: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا اطاعت كنيد و از پيامبر و اولى الأمرتان (اختياردارانتان) نيز اطاعت كنيد»، و پیامبر خدا فرمود:" هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است". پيامبر خدا و [پس از او] على عليه السلام صاحب ولايت بودند. ديگران گفتند: معاويه ولايت داشت. پس از پيامبر و على، حسن عليه السلام بود و پس از او، حسين عليه السلام. ديگران گفتند: يزيد بن معاويه و حسين بن على عليه السلام، و حال آن كه اين دو با هم برابر نيستند». «سپس امام على بن الحسين (زين العابدين) و پس از او امام باقر، ابو جعفر محمّد بن على بود...امر، بدين گونه است و زمين بدون امام نمىشود. هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است و بيشترين زمان نيازت به معرفتى كه اكنون دارى، هنگام احتضارت و رسيدن جان به گلويت است كه چون دستت از دنيا بريده شد، مىگويى: به امر نيكويى بودم [و عقيده درستى داشتم]» " " ... وَ الْأَرْضُ لَا تَكُونُ إِلَّا بِإِمَامٍ وَ مَنْ مَاتَ لَا يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً وَ أَحْوَجُ مَا تَكُونُ إِلَى مَا أَنْتَ عَلَيْهِ إِذْ بَلَغَتْ نَفْسُك "
📚الکافی ج 2 ص 19
❗️شهدای کربلایی که در رکاب امام حسین علیه السلام شهید شدند , همه آنها با هدایت امام حسین ع شیعه بودند لذا امام حسین ع آنان را بهترین و برترین یاران معرفی می کرد , روشن است تعبیر " برترین یاران " نشان می دهد که آنان در اوج کمالات اعتقادی و عملی بودند و به امامت و ولایت امام حسین ع اعتقاد داشتند : " لَا أَعْلَمُ أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي " _ " للَّهُمَّ إِنِّي لَا أَعْرِفُ أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَزْكَى وَ لَا أَطْهَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي وَ لَا أَصْحَاباً هُمْ خَيْرٌ مِنْ أَصْحَابِي "
📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 91 _ الأمالي صدوق ص: 156
❕لذا در «زيارت رجبيّه» در توصیف شهدای کربلا آمده است: " سلام بر شما، اى خدايىشدگان! شما برگزيدگان خداييد كه خداوند، شما را براى ابا عبد اللّه عليه السلام، انتخاب كرده است.همچنين در «زيارت ناحيه مقدّسه»، آمده است: "سلام بر شما، اى بهترينِ ياران! "
📚بحار الانوار ج 98 ص 341 _ 273
▫️ادامه 👇