eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔چرا قرآن می گوید که انسان از او به وجود می آید آبی پست و بی ارزش است ❕‌ ❓امروزه مشخص شده است که منی یکی از برترین پدیده های است. در هر قطره ی آن میلیونها اسپرم زنده ی در حال فعالیت همراه با همه ی مواد لازم مثل غذا و اب و مواد حفاظتی وجود دارند پس معلوم میشود منی ماده ای بی ارزش نیست ❕❕ 💠💠 👌 می فرماید ؛ « ما نشانه های خود را در نظام آفرینش ، در سراسر جهان و در درون وجود خود انسان ها به آن ها نشان می دهیم تا بدانند که او بر حق است » 🔶 53 👌بر این اساس ، خداوند یکی از نشانه های توحیدی خودش را ، خلقت انسان از می داند و می فرماید ؛ « نسل ( انسان را ) از عصاره ای از آب ناچیز و بی قدر خلق کرد » 🔶 8 👌و می فرماید ؛ « آیا شما را از آبی و ناچیز نیافریدیم » 🔶 20 👌این تعابیر اشاره به وضع ظاهری ماده « » است به این بیان که خداوند می گوید ما چنان قدرت و توانایی داشته ایم که شما را از یک ماده ای که نزد خودتان بد بو و بی ارزش تلقی می شود و همگان از آن دوری می کنند . 🔷ماده منی نزد شما ، مایعی پست تلقی می شود و همگان از آن دوری می کنید ، اما ما شما را از همین ماده پست و بی ارزش آفریدیم ،آیا باز هم جایی برای شک در قدرت و ما باقی می ماند ❕ 🔷در تفسیر چنین آمده است ؛ « این آب که ظاهرا آبی است ، بی ارزش و بی مقدار از نظر ساختمان و سلولهای حیاتی شناور در آن و همچنین ترکیب مخصوص مایعی که سلولها در آن شناورند ، بسیار ظریف و فوق العاده دقیق و است و از نشانه های عظمت پرودگار و علم و قدرت او محسوب می شود و کلمه « » که به معنی ضعیف و حقیر و ناچیز است ، اشاره به وضع ظاهری آن می باشد و گرنه از اسرار آمیزترین است » 📚 ج17 ص126 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔در شب اول قبر ، نکیر و منکر با چه از انسان سوال قبر را انجام می دهند ❗️❗️ 💠💠 👌از روایات بسیاری استفاده می شود که هنگامی که انسان را در گذاشتند ، دو فرشته از فرشتگان الهی به سراغ او می آیند و از اصول عقائد او و توحید و نبوت و ولایت و طبق برخی روایات ، از چگونگی مصرف کردن عمر در طرق مختلف و طریق کسب اموال و مصرف آنها سوال می کنند ، چنانچه از راستین باشد ، به خوبی از عهده جواب بر می آید و مشمول رحمت و عنایت حق می شود ، و اگر نباشد در پاسخ این سوالات در می ماند و مشمول عذاب برزخی می شود ‌. 🗯از این دو در برخی روایات به عنوان ناکر و نکیر و در بعضی منکر و نکیر یاد شده است ‌. 📚 ج2 ص633 📚 ج6 ص222 👌اینکه این سوال و پرسش به چه زبانی صورت می گیرد ، مطلبی در روایات بازگو نشده است و برخی احتمال داده اند که از آنجایی که تلقین اموات به زبان صورت می گیرد ؛ 📚 ج3 ص173 باب 20 ❕احتمال دارد که سوال قبر هم به زبان باشد به گونه ای که همگان متوجه آن می باشند . 👌این احتمال هم است که سوال قبر به زبان میت باشد ، یعنی متوفی از هر قوم و زبانی که باشد ، سوال و پرسش هم به همان صورت می گیرد . 🔶با توجه به این که در این مورد صراحتا ، مطلبی در روایات نیامده است ، نمی توان اظهار نظر کرد . ❕البته توجه به این نکته نیز لازم است که از موجود در روایات بر می آید که سوال و جواب قبر یک سوال و جواب ساده نیست که انسان هر چه مایل باشد در پاسخ آن بگوید ، بلکه سوالاتی است که پاسخ آن از درون جان انسان ، از باطن هر کس می جوشد و تلقین اموات کمکی به جوشش آن است نه اینکه بتواند مستقلا اثر بگذارد ، گویی جوابی است از عمق تکوین و حقیقت ؛ 📚 ج5 ص373 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔دعای یا حمید بحق محمد یا عالی بحق علی یا فاطر بحق فاطمة ... در چه کتابی ذکر شده و آیا این دعا، همان است که به حضرت آدم بعد خروج از بهشت آموخته شد ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « سپس آدم از پروردگار خود کلماتی دریافت داشت ( و با آنها توبه کرد ) و خداوند توبه او را پذیرفت ، خداوند تواب و رحیم است » 🔶بقره37 💠سیوطی از بزرگان اهل سنت و دیگران روایت می کنند که ابن عباس می گوید از پیامبر درباره کلماتی که آدم فرا گرفت وبا آن توبه کرد سوال کردم ❕پیامبر گرامی پاسخ داد ؛ « آدم خدا را بحق وجایگاه محمد وعلی وفاطمه وحسن وحسین خواند که توبه اش را بپذیرد و توبه اش را قبول کرد » 📚در المنثور،ج1 ص60 و61 📚ینابیع الموده،ص67 📚الکافی،ج8 ص305 📚تفسیر البرهان،ج1 ص191 👌علامه نقل می کند ؛ « جبرئیل به آدم تلقین داد که بگوید ؛ ❕یا حمید بحق محمد ، یا عالی بحق علی ، یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن و الحسین و منک الاحسان» « یا خداوند حمید و ستوده به حق محمد و یا خداوند بلند مرتبه به حق علی و یا خداوند پدید آورنده به حق فاطمه و یا خداوند محسن به حق حسن و حسین ( خطای مرا ببخش ) چرا که احسان از جانب توست » 📚 بحار الانوار ج44 ص245 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌در اینکه کلمات و سخنانی را که خدا برای توبه به آدم تعلیم داد چه سخنانی بوده است در میان مفسران گفتگو است ، معروف این است که همان جملات سوره اعراف آیه 23 می باشد « قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین »«گفتند: خداوندا ما بر خود ستم کردیم، اگر تو ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود» 👌بعضی گفته اند منظور از کلمات، این دعا و نیایش بوده است «اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فاغفر لی انک خیر الغافرین ، اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فارحمنی انک خیر الراحمین ،اللهم لا اله الا انت سبحانک و بحمدک رب انی ظلمت نفسی فتب علی انک انت التواب الرحیم . 👌این موضوع در روایتی از امام علیه السلام نقل شده است .(مجمع البیان ذیل آیات مورد بحث) 💠در روایات متعددی که از طرق اهل بیت علیهم السلام وارد شده است می خوانیم که مقصود از کلمات تعلیم اسماء مخلوق خدا یعنی محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام بوده است، و آدم با توسل به این کلمات از درگاه خداوند تقاضای بخشش نمود و خدا او را بخشید. 👌این تفسیرهای سه گانه هیچگونه با هم ندارد، چرا که ممکن است مجموع این کلمات به آدم، تعلیم شده باشد تا با توجه به حقیقت و عمق باطن آنها انقلاب روحی تمام عیار، برای او حاصل گردیده و خدا او را مشمول لطف و هدایتش قرار دهد. 📚تفسیر نمونه ج1 ص98 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا راست است که عالم به دست اهل بیت است و خداوند تدبیر عالم را به آنها واگذار کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند همانگونه که خالق عالم است ، رب عالم نیز می باشد و تدبیر عالم توسط پرودگار با وساطت فرشتگان صورت می گیرد و این حقیقتی است که در آیات فراوانی مورد تاکید قرار گرفته است ؛ ( فاتحه 2-انعام 164- مومنون116- صافات 126- یونس31 ) 👌می فرماید ؛ « بگو چه کسی پرودگار آسمانها و زمین است ، بگو خداوند یگانه » 🔶رعد 16 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است » 📚عیون الاخبار ج1 ص124 ❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛ « خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم » 📚بحار الانوار ج25 ص343 ❕امام زمان علیه السلام نیز در می فرماید ؛ « خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد » 📚الاحتجاج ج2 ص471 ❕بنابراین ربوبیت عالم انحصار به خداوند دارد که از طریق وسائط و این مهم را به انجام می رساند. 💠ائمه گرامی ما ، اولیاء نعم و واسطه بین مخلوقین و خداوند هستند ، فرشتگان موکل خداوند با در جریان قرار دادن آنها ، نعمات الهی را به بندگان می رسانند. 👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « هیچ فرشته ای نیست جز این که خداوند او را برای کاری نازل می کند ، ابتدا خدمت امام می رسد و آن کار را بر او می کند » 📚الکافی ج1 ص394 👌فیوضات الهی که همان نعمت های مادی و معنوی اوست توسط ملائکه که امر در نظام عالم هستند به بندگان خدا و سایر موجودات می رسد ، امام آن کسی است که ملائکه برای انجام هرکاری به خدمت او شرفیاب می شوند ، و موجودات را به برکت وجود امامان مشمول و نعمت می کنند . 👌تعابیر اولیاء النعم ، بکم ینزل الغیث ، بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه و ...در زیارت جامعه اشاره به همین مطلب است ‌ 👌در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛ « به او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست » 📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « به وجود ما است که خداوند آسمان را نگه می دارد ، زمین اهلش را در خود فرو نمی برد و به وجود ما است که باران می بارد و رحمت منتشر میشود و زمین برکات خودش را ظاهر می کند » 📚کمال الدین ج1 ص207 ❕حاصل آنکه ربوبیت عالم برای خداوند و به واسطه فرشتگان صورت می گیرد اما نعمات مادی و معنوی به برکت وجود اهل بیت توسط فرشتگان در عالم پراکنده می شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🌸ویژه نامه به مناسبت ولادت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام ؛ 💐 ایشان حضرت عبد العظيم بن عبد اللّه بن علىّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علىّ بن ابى طالب عليهم السّلام است ، كه از اكابر محدّثين، و اعاظم علما و زهّاد و عبّاد و صاحب و تقوى است، و از اصحاب حضرت جواد و هادى عليهم السّلام است و نهايت توسّل و انقطاع به خدمت ايشان داشته و احاديث بسيار از ايشان روايت كرده است . 📚منتهی الامال ج 3 ص 1899 🌺براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظيم عليه السلام، كافى است كه بدانيم امام معصوم، مردم را براى حلّ مشكلات دينى و يافتن پاسخ اعتقادى و عملىشان، به ايشان ارجاع داده است. ▫️صاحب بن عَبّاد در رسالهاى كه در شرح حال حضرت عبد العظيم عليه السلام نوشته، در توصيف علمى ايشان آورده ؛ ابو تراب رويانى، روايت كرد كه شنيدم ابو حمّاد رازى مى گفت: خدمت امام هادى عليه السلام در سامرّا رسيدم و مسائلى از حلال و حرام از ايشان پرسيدم. امام به پرسشهاى من پاسخ داد و هنگامى كه خواستم از ايشان خداحافظى كنم، به من فرمود : « اى ابو حمّاد ، هنگامى كه چيزى از امور دينى در منطقه ات براى تو مشكل شد، از عبد العظيم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و مرا به او برسان. » 📚شناختنامه حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام و شهررى/ مجموعه رساله هاى خطّى و سنگى: ص 23 (رساله «رسالةٌ فى فضل عبد العظيم عليه السلام»، صاحب بن عبّاد). 👌این تعبير، به روشنى نشان مى دهد كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در عصر خود، مجتهد توانمندى بوده كه بر اساس اصول و قواعدى كه از اهل بيت عليهم السلام در اختيار داشته، مى توانسته ديدگاههاى اسلام را در زمينه هاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج كند و به پرسشهاى مردم پاسخ گويد. بنا بر اين، ايشان تنها يك محدّث و راوى احاديث اهل بيت عليهم السلام نبوده است؛ بلكه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده كه پس از معصومان، توان پاسخگويى به مسائل علمى را داشته و توانمندى علمى اش مورد تأييد و تصديق امام هادى عليه السلام قرار گرفته است. 📚حکمت نامه حضرت عبد العظیم حسنی ، ص 20 👌علامه نقل می کند ؛ « زمانی که حضرت عبدالعظیم از هراس سلطان وقت ، وارد ری شد ، در سرداب منزل یکی از شیعیان سکنی گزید ، و پیوسته در آن سرداب مشغول عبادت خداوند بود ، و روزها را با روزه داری و شب ها را با شب زنده داری و سپری می کرد » 📚بحار الانوار ج 99 ص 268 ❕مهمترين نشانه عظمت و مقامات باطنى حضرت عبد العظيم عليه السلام، برابرى فضيلت زيارت مزار آن بزرگوار، با فضيلت زيارت سيّد الشهدا عليه السلام است. 👌شيخ المحدّثين، صدوق، از محمّد بن يحيى عطّار كه يكى از اهالى رى است اين گونه نقل كرده كه خدمت امام هادى عليه السلام رسيدم. ايشان فرمود: «كجا بودى؟». گفتم: حسين بن على عليه السلام را زيارت كردم. امام هادى عليه السلام فرمود: « بدان كه اگر قبر عبد العظيم را در شهر خودتان زيارت كنى، مانند كسى هستى كه حسين بن على عليه السلام را كرده باشد.» 📚ثواب الاعمال ص 124 ❕از شهيد ثانى در تعليقه خلاصة علّامه حلّى از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود ؛ « هر كس قبر عبد العظيم را زيارت كند، بر خدا لازم مى شود كه او را داخل بهشت كند. » و در حديث ديگرى از آن امام آمده كه فرمود ؛ «هر كس نمى تواند مرا زيارت كند، برادرم عبد العظيم حسنى را در رى زيارت كند» 📚حاشیه الشهید الثانی علی خلاصه الاقوال ص 191 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا راست است که در بیان شده است که روستا مهد جهل و نادانی است و انسان نباید در روستا ساکن شود و به شهرهای بزرگ کند ❗️❗️ 💠💠 👌در روایتی پیامبر گرامی به حضرت علی علیه السلام عرضه داشتند ؛ « روستا را برای محل انتخاب نکن چرا که پیران ایشان جاهل اند ، جوانانشان بد اخلاق و زنانشان بد حجاب » 📚 ج73 ص156 👌در روایت دیگر است که فرمود ؛ « هر کس در دین خدا پروا نداشته باشد خداوند او را به سه چیز مبتلا می کند که یکی از آنها در روستا است » 📚همان مدرک 👌و یا فرمود ؛ « شش گروه هستند که قبل از حساب و کتاب وارد دوزخ می شوند که یک دسته از آنها هستند که به سبب جهل و نادانی وارد دوزخ می شوند » 📚همان مدرک ❕این روایات بدون سند نقل شده است ، بنا براین روایاتی ضعیف و تلقی می شوند . 👌از سوی دیگر ،این روایات ، حکمی کلی برای تمام روستاییان را نمی کند ، بلکه ناظر به روستاهایی است که مهد جهل و نادانی بوده و بویی از علم و دانش و در آن نبوده است .. 🔷اسلام توصیه می کند که در چنین روستاهایی با مردمانی که از تعالیم اسلامی به دور هستند ، سکونت نکنید و به شهر های بزرگ کنید ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « در شهر های بزرگ مسکن گزین ، زیرا آنجا مرکز اجتماع مسلمانان است ، و از اماکن غفلت زا و خشونت و جاهایی که یاران خدا در آن کم اند بپرهیز » 📚نهج البلاغه نامه 69 🗯زیستن در شهر های ، روح و فکر انسان را گسترش می دهد ، زیرا افکار بلند و کارهای عظیم و مراکز علمی و دانش و کتابخانه های بزرگ و حتی تجارت خانه های گسترده و کارخانه های عظیم در این شهر ها و اطراف آنهاست و این سبب نمو فکر و رشد استعداد انسان ها می شود . 🔷به عکس زندگی در و روستاها هر چند از جهاتی آرام بخش تر و سالم تر است ، ولی جلوی نمو و رشد و پرورش انسان را می گیرد » 📚پیام امام امیر المومنین ج11 ص349 👌بنابراین اگر چه زندگی در روستا در صورتی که مردمان آن و پیرو دستورات اسلام و اهل بیت باشند بی اشکال است ، اما به هر حال زندگی در شهر های بزرگ برای کسانی که استعداد و امکان و شرایط پیشرفت و را در آن شهر ها دارند بهتر است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این که بین مردم جا افتاده که هر کس در شب و روز جمعه بمیرد عذاب قبر ندارد چقدر است ❗️آیا اگر کفار هم در این زمان ها بمیرند عذاب قبر ندارند ❕❕ 💠💠 👌از روایات اسلامی استفاده می شود که به خاطر احترام و شرافتی که شب و روز جمعه دارد ، هر کس از که در این ساعات از دنیا برود ، مشمول رحمت و لطف و تخفیف خداوند شده و از فشار و عذاب قبر نجات می یابد . ❕امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند ؛ « هر کس در روز جمعه از دنیا برود ، از فشار قبر نجات می یابد » ، « هر کس شب جمعه یا روز جمعه از دنیا برود از آتش جهنم نجات می یابد » ، « هر کس روز جمعه یا شب جمعه از دنیا برود ، عذاب قبر از او بر داشته می شود » 📚بحار الانوار ج6 ص230 به نقل از کتاب المحاسن ❕چنان که اشاره شد این حکم به شیعیان و مومنین به اهل بیت علیهم السلام دارد و غیر آن ها را شامل نمی شود ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس روز جمعه از دنیا برود در حالی که به حق اهل بیت باشد ، خداوند به او برائتی از آتش جهنم و برائتی از عذاب عطا می کند و هر کس از آنها که در شب جمعه از دنیا برود ، از آتش جهنم نجات می یابد » 📚وسائل الشیعه ج7 ص377 ❕در دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس از مومنین ( و شیعیان ) که ما بین زوال خورشید روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه از دنیا برود ، او را از فشار قبر رهایی می بخشد » 📚بحار الانوار ج6 ص221 به نقل از امالی صدوق https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔این که شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام است آیا دلیل دارد ❗️آیا راست است که خداوند و پیامبران به زیارت قبر امام حسین می روند ❕❕ 💠💠 👌شکی نیست که زیارت امام حسین علیه السلام در هر وقت و زمانی استحباب دارد ، اما از این میان شب جمعه از ویژه ای برخوردار است و روایات متعددی در ارتباط با آن وارد شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند حسین را در هر شب جمعه زیارت می کند و فرشتگان و ( ) انبیاء و اوصیاء خود را به زیارت حسین می فرستد » 📚کامل الزیارات ص113 👌علامه می نویسد ؛ « این که خدا در شب جمعه به زیارت حسین می رود به این معنا است که در آن شب رحمت خاصه خود را بر حسین علیه السلام و زائرین او جاری می کند » 📚بحار الانوار ج98 ص60 👌در نقل دیگری فرمود ؛ « هر کس در هر جمعه ( و شب آن ) قبر حسین را زیارت کند ، به یقین آمرزیده می شود و با حسرت از دنیا نمی رود و با حسین علیه السلام در بهشت همسایه می شود » 📚کامل الزیارات ص183 👌از برخی نیز استفاده می شود که امام زمان علیه السلام خبر سیمان اعمش را که می گوید : « در خواب دیدم که برگ هایی از آسمان فرو می ریزد که در آنها امان از آتش دوزخ برای هرکس که در شب جمعه امام حسین را زیارت کند نوشته بود » تایید فرموده است . 📚بحار الانوار ج45 ص401 ❕چنان که گذشت ، پیامبران و ارواح آنان نیز با کسب از خداوند به زیارت امام حسین علیه السلام می روند ، در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ پیامبری در آسمان و زمین نمی باشد ، مگر آنکه از خداوند می خواهند که به آنان در زیارت قبر حسین اجازه دهد ، پس از آن فوج به زیارت او آمده و باز می گردند » 📚کامل الزیارات ص111 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔خدا در قرآن کریم فرموده هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند ( شوری32) ❓در اینجا علت همه مصائب اعمال انسان شده ، معصومین علیهم السلام که هیچ گاه گناهی مرتکب نشده اند تا بخواهد به این دلیل مصائبی به ایشان وارد شود درحالیکه می بینیم زندگیشان سراسر رنج و سختی بوده..❕ 💠💠 ❕خداوند می فرماید: « هر مصیبتی به شما می رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند» 🔷شوری 30 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ ❗️« گرچه ظاهر آیه عام است و همه مصائب را در بر می گیرد ولی مطابق معمول در استثناهایی وجود دارد مانند مصائب و مشکلاتی که دامنگیر انبیائ و ائمه معصومین می شد که برای ترفیع مقام یا آزمایش آنها بود. 👌وهمچنین مصائبی که گریبان غیر معصومین را می گیرد و جنبه آزمون دارد و یا مصائبی که بر اثر ندانم کاری ها و عدم دقت و مشورت و سهل انگاری ها در امور حاصل می شود که اثر تکوینی اعمال خود انسان است . 🔶جمع میان آیات مختلف و روایات ایجاب می کند که این آیه را تخصیص بزنیم . ❗️از آنجا که مصایب و گرفتاری برای بیشتر افراد جنبه کیفری و کفاره ای دارد آیه فوق آن را به صورت عموم مطرح ساخته است اما سایر آیات و روایات این عموم را تخصیص زده است و بیان کرده است برخی مصائب برای برخی افراد به سبب شکوفایی استعدادها یا هشدار نسبت به آینده یا آزمون الهی و یا بیداری از غرور و غفلت و مانند آن اتفاق می افتد. 📚تفسیر نمونه ج20 ص441 👌در روایتی آمده است که از امام صادق تفسیر آیه فوق را سوال کردند ایشان فرمودند: ❗️« می دانید که علی و اهل بیتش بعد از او گرفتار مصائبی شدند آیا به خاطر اعمالشان بود در حالی که آنها اهل بیت و معصوم هستند از گناهان❓ 🔶سپس افزود: « رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد .خداوند برای اولیائ و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه گناهی مرتکب شده باشند» 📚الکافی ج2 ص325 _ قرب الاسناد ص79 _تفسیر قمی ج2 ص277 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج4 ص827 👌بنابراین امام علیه السلام می فرماید عمومیت آیه مذکور در مورد برخی افراد نظیر انبیا و اولیا علیهم السلام تخصیص می خورد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔لطفا به این شبهه پاسخ دهید که می گویند امامان شیعه در احادیث دچار تناقض شده اند . امام علی می گوید:« در حالت ایستاده آب ننوشید» ( بحار الانوار ج63 ص471) امام صادق می گوید:« ایستاده نوشیدن آب مقوی تر و بهتر است» ( استبصار ج4 ص93) ❕در حدیث اول امام علی خوردن آب به صورت ایستاده را نهی می کند ولی امام صادق بر خلاف او بر ایستاده نوشیدن آب تاکید دارد .حال مردم با گفتار متناقض این دو معصوم چیست❓ 💠💠 ❕در این شکی نیست که گفتار ائمه معصومین علیهم السلام هیچگاه در تناقض و اختلاف با هم نمی باشد. 🔶 چنان که امام علیه السلام فرمود: « حدیث من حدیث پدر من و حدیث پدرم حدیث جدم و حدیث جدم حدیث حسین و حدیث حسین حدیث حسن و حدیث حسن حدیث امیر مومنان و حدیث امیر مومنان حدیث رسول خدا و حدیث رسول خدا خداوند است» 📚الکافی ج1 ص131 👌حال در مورد اشکال شده پاسخ می گوییم: ❗️محدثان ما در کتب حدیثی خود بابی را گشوده اند تحت عنوان: ♻️« باب در مستحب بودن آشامیدن آب در روز در «حالت ایستاده» و مکروه بودن «ایستاده آب خوردن در » 📚وسائل الشیعه ج25 ص239 باب 7 📚مستدرک الوسائل ج17 ص8 باب 5 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « ایستاده آشامیدن آب در روز مایه افزون تر و تندرستی بیشتر است» 📚الکافی ج6 ص382 🔷و فرمود: « ایستاده آشامیدن آب در روز موجب عرق کردن بیشتر و توان افزون تر بدن است» 📚الفقیه ج3 ص353 _ بحار الانوار ج66 ص459 🔶و فرمود ؛ « ایستاده آشامیدن آب در روز ، غذا را گوارا می سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب ، می آورد» 📚الکافی ج6 ص383 👌بنابراین با توجه به این احادیث نتیجه این می شود؛ 1⃣اگر امام صادق علیه السلام می گوید ایستاده نوشیدن آب سبب تقویت بدن می شود مرادشان ایستاده آب خوردن در روز است . 2⃣اگر امام علی علیه السلام می گوید در حالت ایستاده آب ننوشید یعنی در شب در حالت ایستاده آب ننوشید . 👌با توجه به این بیان روشن می شود که در کلام این دو معصوم علیهما السلام تناقض و اختلافی نمی باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔حجت شرعی برای فاتحه خواندن و رسیدن ثواب اعمالی نظیر این به اموات وجود دارد؟ وهابی ها این را قبول ندارند❗️ 💠💠 👌در روایات ما بیان شده است که انجام اعمال خیر برای اموات مومنین مفید به حالشان بوده و سبب و خوشحالی آنان در عالم برزخ می شود. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « میت در فشار و تنگی است تا آنکه شما برایش نمازی خوانده (یا کار نیکی انجام می دهید )خداوند نیز به سبب آن او را از آن فشار و تنگی نجات می دهد» 📚الفقیه ج1 ص183 🔶وفرمود: « میت شاد و خوشحال می شود به سبب و ترحمی که شما در حقش می کنید و برایش استغفار می کنید هماهنگونه که شما از هدیه ای که بهتان می دهند شاد و خوشحال می شوید» 📚الفقیه ج1 ص183 _ وسائل الشیعه ج2 ص444 🔶و فرمود: « نماز و روزه و حج و کار نیک و صدقه و دعایی که شما برای میت انجام می دهید به او می رسد و خداوند آن را هم برای انجام دهنده می نویسد و هم برای میت» 📚الفقیه ج1 ص183 🔶وفرمود: « هر یک از مسلمانان که برای میت خود عملی انجام دهند خداوند پاداش آن را مضاعف کرده و هم انجام دهنده عمل را از آن بهره مند می کند و هم میت را» 📚الفقیه ج1 ص185 👌در این رابطه روایات متعدد دیگری نیز در مجامع روایی ما نقل شده است؛ 📚وسائل الشیعه ج2 ص443 باب 28 🔶این مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است؛ ❗️مسلم روایت می کند که پیامبر فرمود: « هر کس بمیرد و روزه ای بر ذمه داشته باشد« ولی» او از او قضا کند ( که برای میت نفع دارد ) » 📚صحیح مسلم ج3 ص155 👌همین مضمون در سایر روایات اهل سنت نیز نقل شده است؛ 📚صحیح مسلم ج3 ص73 _ سنن ابی داود ج2 ص30 ❗️اما این که مرسوم است برای اموات سوره فاتحه و توحید خوانده می شود نیز فلسفه روشنی دارد زیرا؛ 1⃣روشن شد که انجام هرگونه عمل خیری مفید به حال میت بوده و او بهره مند می شود . 2⃣خواندن این دو سوره دارای ثواب و پاداش بی شماری میباشد . 📚بحار الانوار ج89 ص223 باب 29 📚بحار الانوار ج89 ص344 باب 124 3⃣خواندن این دو سوره ساده بوده و فرا گرفتن آن برای همگان اعم از عالم و بی سواد ممکن است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔پرسش ❔ببخشید اخیرا کلیپی از فردی منتشر شده که او می آورد قرآن در زمان عثمان جمع آوری شده و قرآن های مختلف در جامعه بوده که عثمان اونا رو از بین برد و این یعنی در قرآن تحریف شده و قرآن های متعدد ایجاد شده است❕ 💠💠 👌در این شکی نمی باشد که قرآن در زمان پیامبر گرامی و تحت نظر ایشان جمع آوری شد و آنچه اهل سنت نقل می کنند که عثمان قرآن را جمع آوری کرد به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد و بر این مطلب دلائلی چند دلالت می کند؛ 1⃣چگونه می توان باور کرد که پیامبر چنین کار مهمی را نادیده گرفته باشد و قرآن را جمع آوری نکرده باشد درحالی که او به کارهای بسیار کوچک هم توجه داشته است . ❓مگر نه این است که قرآن قانون اساسی اسلام و کتاب بزرگ تعلیم و تربیت و زیر بنای همه برنامه های اسلامی و عقائد است . ❔آیا عدم جمع آوری آن در عصر پیامبر این خطر را نداشت که بخشی از قرآن ضایع گردد و یا اختلافاتی در میان مسلمانان بروز کند 📚تفسیر نمونه ج1 ص10 2⃣قرآن مردم را به مبارزه دعوت کرده است و فرموده است که مثل قرآن یا مثل ده سوره یا یک سوره بیاورید و سوره به مجموعه ای گفته می شود که آغاز و انجامش مشخص باشد و با یک بسم الله شروع شود و به بسم الله بعدی که اغاز سوره بعدی است ختم شود . 🔷اسرائ 88 - هود 12- بقره 23 👌بنابراین سوره های قرآن مشخص و جمع بندی شده و معلوم بوده است که اغاز و انجامش کجا است . ❓ اگر نقل های اهل سنت که می گویند ایات قرآن پراکنده بوده و مثلا دو آیه نزد یکی و سه آیه نزد دیگری بوده است تا عثمان انها را جمع آوری کرد درست باشد دیگر قرآن مرزی ندارد و به آن نمی توان سوره اطلاق کرد. 3⃣در روایات متعددی آمده است که در زمان پیامبر گرامی قرآن توسط حضرت علی و سایر صحابه جمع آوری شد. 🔶امام صادق فرمود: « رسول خدا به علی فرمود قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آوری کنید» 📚البرهان ج5 ص866 🔶بخاری روایت می کند که انس می گوید: « قرآن را در زمان پیامبر چهار نفر از اصحاب به طور کامل جمع کردند ؛ ابی بن کعب ، معاذ ، زید بن ثابت و ابوزید» 📚صحیح بخاری ج6 ص102 🔶زید بن ثابت می گوید: « ما در خدمت پیامبر قرآن را از قطعات پراکنده جمع آوری می کردیم و هر کدام را طبق راهنمایی پیامبر در محل مناسب خود قرار می دادیم » 📚المستدرک علی الصحیحین ج2 ص611 🔶عثمان می گوید: « هرگاه وحی نازل می شد پیامبر سراغ کاتبان وحی می فرستاد و می فرمود این آیه را در فلان سوره کنار آیات معینی قرار دهید» 📚البیان ص26 🔷وباز نقل می کنند : « شش نفر از انصار قرآن را در زمان پیامبر جمع آوری کرده بودند ؛ ابی بن کعب ، زید بن ثابت ، معاذ بن جبل ، ابو الدردائ ، سعد بن عبید ، و ابو زید» 📚منتخب کنزالعمال ج2 ص48 4⃣پیامبر گرامی سوره حمد را « فاتحه الکتاب» نامید و فرمود: « نمازی جز با فاتحه الکتاب صحیح نیست» 📚مسند احمد ج2 ص428 📚مستدرک الوسائل ج4 ص158 ❗️از اینجا روشن میشود که قرآن در زمان آن حضرت گرد آوری شده بود و سوره حمد هم در اول آن بود .اگر قرآن مجموعه سوره ها و آیات پراکنده بود معنی نداشت که این سوره را فاتحه الکتاب نام گذارند. 5⃣در حدیث تقلین پیامبر گرامی فرمود: « من در میان شما دو چیز نفیس باقی می گذارم ؛ کتاب خدا و عترتم .اگر به آن دو تمسک بجوبید هرگز گمراه نمی شوید و آن دو از هم جدا نمی شوند تا آنکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند» 📚سنن دارمی ج2 ص432 👌این خود نشان می دهد که قرآن در زمان پیامبر گرامی جمع شده و به صورت کتاب در آمده بود. 👌در مورد جمع آوری کردن قرآن توسط عثمان نیز باید توجه کرد که قرائنی در دست است که عثمان برای جلوگیری از اختلاف قرائت ها اقدام به نوشتن قرآن واحدی با قرائت و نقطه گذاری نمود چرا که تا آن زمان نقطه گذاری معمول نبود و الا قرآن در زمان پیامبر گرامی جمع آوری شده بود. 📚تفسیر نمونه ج1 ص10 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman