eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 👇 👌اما پاسخ به اشکال دوم نیز پاسخ روشنی دارد . علمای شیعه و اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « مَثَل على در بين اين امّت، مَثَل كعبه است. » 📚العمدة: ص 285 و ص 302 ح 506 وخصائص الأئمّة عليهم السلام: ص 77. 👌و فرمود ؛ «مَثَل على بين شما (يا گفت: بين اين امّت)، همچون مَثَل كعبه است. نگاه كردن بر آن، عبادت است و آهنگ او نمودن، واجب است». 📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 356 ح 8948، المناقب لابن المغازلي: ص 107 ح 149، كفاية الطالب: ص 161؛ المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 202. ❕ یا خطاب به على عليه السلام فرمود ؛ « مَثَل تو در بين امّت، همچون كعبه است كه خداوند، آن را نشان قرار داده كه از هر راه دور و وادىِ دور افتاده اى به سوى تو آيند، و تو نشانه اى كه نشان هدايت است و آن نور دينى كه همان نور خداست. » 📚خصائص الائمه ص 73 ❕یا فرمود ؛ « مثل امام مانند کعبه است که به نزد او می آیند و او به نزد نمی رود » 📚بحار الانوار ج 36 ص 358 ❕این مضمون در مورد علی و امامان علیهم السلام مفهوم روشنی دارد و آن این که آنان اگر چه مسوولیت هدایت شما را بر عهده دارند و صاحبان امر و حکومتند ، اما هیچ گاه به زور خود را بر شما تحمیل نمی کنند تا به هر قیمتی حکومت را به دست گیرند ، تنها زمانی اقدام به گرفتن می کنند که شما به نزد آنان بروید و زمینه حکومت آن بزرگواران را فراهم کنید ، چنان که خود پیامبر گرامی تا زمانی که در مکه بودند ، به دلیل عدم همراهی مردم ، موفق به تشکیل حکومت نشدند ، اما زمانی که وارد شدند و مردم به نزدشان آمده و گرداگردشان را فرا گرفتند و زمینه لازم را مهیا کردند ، اقدام به برقراری حکومت کردند ، لذا پیامبر گرامی در تفسیر روایات فوق به علی علیهما السلام فرمود ؛ « تو همچون كعبه اى كه به سويش مى روند؛ ولى او [نزد كسى] نمى رود. پس اگر اين مردم به نزدت آمدند و خلافت را تقديمت كردند، از آنان بپذير، و اگر نزدت نيامدند، به سراغ آنان مرو تا هنگامى كه نزد تو آيند.» 📚اسد الغابة: ج 4 ص 106 الرقم 3789؛ المسترشد: ص 387 ح 130 ، المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 242 👌و فرمود ؛ « اى على! تو همچون كعبه اى كه به سويش مى روند؛ ولى او [نزد كسى] نمى رود. اگر اين مردم به نزدت آمدند و را به تو دادند، از آنان بپذير، و اگر نزدت نيامدند، نزد آنان مرو تا در محضر خدا حاضر شوند.» 📚بشاره المصطفی ص 277 ❕« محمود بن لبيد، در جريان گفتمانى كه با فاطمه عليها السلام دختر پيامبر خدا درباره امامت على عليه السلام داشت می گوید از او پرسيدم: اى بانوى من! چرا او (على عليه السلام) از گرفتن حقّش دست كشيد؟ 🔸فرمود: «اى ابو عمر! پيامبر خدا فرمود: مَثَل امام (يا گفت: مَثَل على عليه السلام)، مَثَل كعبه است كه به مى آيند، ولى او به سراغ كسى نمى رود». 📚کفایه الاثر ص 199 _ بحار الانوار ج 36 ص 353 👌بنابراین هم پیامبر و هم امام در جهت هدایت مردم می کنند و به نزد مردم می روند اما برای برقراری حکومت الهی ، این مردم هستند که باید به نزد پیامبر و امام بیایند و زمینه را برای برقراری حکومت الهی مهیا کنند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔حضرت زينب در کنار بستر مادرش دعا کرد ولي مادرش خوب نشد. در کنار بستر پدرش دعا کرد ولي پدرش خوب نشد . در کنار بستر برادرش حسن ام يجيب خواند ولي از گلوي برادرش خون مي آمد، امام حسن هم خوب نشد. در کنار خيمه براي عباس ام يجيب خواند ولي او از نهرالقمه برنگشت. براي حسين ام يجيب خواند ولي حسين از جنگ برنگشت. در خرابه ي شام هر چه ام يجيب خواند رقيه چشمش را باز نکرد. اینها را عزیز کرده ه ای خدا میدانند، دعایشان نگرفت، برای سلامتی خودتان، غذای سالم و اندک بخورید، ورزش کنید، به نظافت خود رسیدگی کنید، از امواج مضر دوری کنید، حسادت نکنید، بخیل نباشید،بد دیگران را نخواهید،مواظب باشید، درزندگی دیگران سرک نکشید با احتیاط رانندگی کنید،شاد باشید، بخندید، سفر کنید، و......دعا اگر کارساز بود، خیلیها چندمیلیون سال عمر میکردند، خیلی از پدرها و مادرها و فرزندها زیر خاک نبودند، دست از خرافات بردارید و زندگی کنید ❗️❗️ 💠💠 👌انكار نمى كنيم كه دعا يكى از تعليمات مسلّم مذهبى است، تا آن جا كه در قرآن به دفعات دعوت به آن شده و وعده اجابت در برابر آن داده شده است. « ؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم» ( غافر 60 ) « ؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع و در پنهانى بخوانيد» ( اعراف 55) « (تنها) خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد» ( غافر 14) 👌حتّى قرآن مى گويد به خاطر همين دعاست كه خداوند به شما اعتنا مى كند ؛ « بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد» ( فرقان 77) ❗️نيز انكار نمى كنيم كه در روايات اسلامى تأكيد بر اين موضوع شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج7 ص23 باب1 👌از نظر تعليمات اسلامى «دعا» مخصوص موردى است كه تمام تلاشها و كوششهاى ممكن، انجام گردد و آن چه در توان و قدرت آدمى است، براى رسيدن به هدفهاى سازنده و مثبتى كه دارد به كار گرفته شود و در نارسايى ها و آن چه از دايره توان او بيرون است متوجّه دعا شود. 🔸«مذهب» هرگز دعا را جانشين اسباب و عللى كه در دسترس آدمى است قرار نداده بلكه آن را چيزى مافوق آنها قرار داده، همان جا كه هيچ راه و وسيله ديگرى جز دعا ندارد و تنها روزنه اميد، استمداد از نيرويى مافوق نيروى لايزال مبدأ جهان هستى مى باشد. ❕به اين ترتيب هر دعايى كه واجد اين شرط نباشد، يك نوع تحريف و مسخ نسبت به حقيقت و مفهوم دعا محسوب مى گردد. پيدا كردن اين شرط اصولى در منابع مذهبى كار مشكلى نيست؛ 🔹علی علیه السلام فرمود: «دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « » است» 📚نهج البلاغه حکمت337 ♻️از آنجایی که زه حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو اساسی برای استجابت دعا است . 👌انسان هم باید برای رسیدن به هدف کند و هم سعی و تلاش و کوشش بکند و از خداوند بخواهد که سعی و تلاشش واقع شود و به خواسته اش برسد ، دعا کننده باید آنچه را در توان دارد به کار گیرد و آنچه را در توان ندارد از بخواهد. 📚پیام امام امیر المومنین ،ج14 ص707 👌امام علیه السلام فرمود: «چهار دسته هستند که دعای آنان مستجاب نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده» 📚بحار الانوار ج100 ص12 🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام گفتم: «مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد. 🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب شود» 📚الکافی ج5 ص77 👌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در دعا ،سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعای فرد مستجاب نمیشود 📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22 📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50 👌مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست . 🔸 👇
🔸 👇 👌پس از آن كه دانستيم كه دعا در مورد نارسايي هاى قدرت است، نه در مورد توانايى و قدرت، و به عبارت ديگر دعاى مستجاب دعايى است كه به مضمون: « «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ»؛ «يا كسى كه دعاى مضطر را اجابت مى كند و گرفتارى را بر طرف مى سازد» ( نمل 62) ❕به هنگام اضطرار و ماندن تمام تلاشها و كوششها انجام گيرد روشن مىشود كه مفهوم دعا، درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دايره قدرت انسان بيرون باشد، از كسى كه قدرتش بى پايان و هر امر ممكنى براى او آسان است. ولى اين درخواست نبايد تنها از زبان انسان صادر شود بلكه بايد از تمام وجود او برخيزد و زبان در اين قسمت، نماينده تمام ذرّات هستى و اعضا و جوارح باشد، قلب و روح از طريق دعا پيوند نزديك با خدا پيدا كند، و همانند قطرهاى كه به اقيانوس بىپايان مى پيوندد اتّصال معنوى با آن مبدأ بزرگ قدرت بيابد. 📚پیدایش مذاهب ص 96 👌دعای اکثر مردم ، به خاطر ترک سعی و تلاش و پیشه کردن است که مستجاب نمی شود . ❕از سوی دیگر بسيارى از گناهان، سبب عدم استجابت دعا مى شود. در روايتى امام على عليه السلام در پاسخ به مردى كه گفت دعاى ما به اجابت نمىرسد، فرمود: «چگونه دعايتان به اجابت برسد، در حالى كه راههاى آن را مسدود ساخته ايد! اعمالتان را اصلاح كنيد، درونتان را خالص گردانيد، امر به معروف و نهى از منكر كنيد، آنگاه خداوند دعايتان را به اجابت مى رساند». (و به اين ترتيب دعا وسيله اى براى تربيت و خودسازى مى شود). 📚بحار الانوار ج 90 ص 377 ❕در روايات ديگرى، عقوق والدين، ناپاكى هاى درونى، نفاق، تأخير نماز از وقتش، ترك نيكى و صدقه، بدزبانى و ... از عوامل عدم استجابت دعا ذكر شده است. 📚الکافی ج 2 ص 477 _ معانی الاخبار ص 271 _ بحار الانوار ج 70 ص 376 ❕همینطور اگر كسى در حالت خوشى و آسودگى به درگاه خدا نرود و دعا نكند و فقط در مشكلات و شدّت و گرفتارى به سوى خدا برود، ممكن است دعايش به اجابت نرسد. در روايات آمده است: اگر بخواهى در مشكلات و دشواريها خداوند دعايت را به اجابت برساند، در آسودگى و خوشى، خدا را فراموش مكن و فراوان دعا كن . 📚وسائل الشیعه ج 7 ص 40 ❕در روايت آمده است: «آن كسى كه مى خواهد، دعايش به اجابت برسد، بايد از راه حلال كسب درآمد كند» 📚بحار الانوار ج 90 ص 358 👌بنابراین علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها عوامل فوق است که ناشی از اعمال خود مردم است . ❕البته گاهی اولیاء خداوند مثلا مانند حضرت زینب سلام الله علیها دعا می کنند و دعای آنان مستجاب نمی شود زیرا اراده قطعی خداوند بر خلاف آن تعلق گرفته است ، اما خداوند دعای این بزرگواران را بدون پاداش نمی گذارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « دعای مسلمان در صورتی که مقرون به قطع رحم یا طلب گناه نباشد بدون پاداش نیست ، یا سبب برآورده شدن طلب می شود ، یا پاداش آن برای آخرت ذخیره می شود و یا خداوند به سبب آن دعا بلا و بدی ها را از دعا کننده دور می کند » 📚بحار الانوار ج 90 ص 259 👌علی علیه السلام نیز فرمود ؛ « خداوند كليدهاى خزاينش را با اجازه اى كه به تو درباره درخواست از او عطا كرده، در دست تو قرار داده است پس هر گاه خواسته اى داشته باشى مى توانى به وسيله دعا درهاى نعمت پروردگار را بگشايى و باران رحمت او را فرود آورى و هرگز نبايد تأخير اجابت دعا تو را مأيوس كند، زيرا بخشش پروردگار به اندازه نيّت (بندگان) است؛ گاه مى شود كه اجابت دعا به تأخير مى افتد تا اجر و پاداش درخواست كننده بيشتر گردد و عطاى آرزومندان را فزونتر كند و گاه مى شود چيزى را از خدا مى خواهى و به تو نمى دهد در حالى كه از آن در كوتاه مدت يا دراز مدت به تو داده خواهد شد يا آن را به چيزى كه براى تو بهتر از آن است تبديل مى كند. گاه چيزى از خدا مى خواهى كه اگر به آن برسى مايه هلاك دين توست (و خداوند آن را از تو دريغ مى دارد و چيزى بهتر از آن مى دهد) » 📚نهج البلاغه نامه 31 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از دوستان اهل سنت سؤال فرستاده است که چرا شیعه ها در نماز حین تشهد مثل ما درود نمی خوانند لطفا پاسخ با منابع ❗️❗️ 💠💠 👌این که شیعه در تشهد نماز صلوات ابراهیمی ندارد و نمی خواند ، کذب و دروغی بیش نیست ، بلکه در روایات ما ،گفتن صلوات ابراهیمی در هنگام تشهد امری بیان شده است . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « در هنگام تشهد چنین بگو ...الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- وَ تَرَحَّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- كَمَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَى - وَ عَلَى آلِ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد...» 📚التهذیب ج2 ص99 📚وسائل الشیعه ج6 ص393 ❕در نقل دیگری امام علیه السلام چنین تشهد را به همراه مستحبات آموزش داد که نماز گزار بگوید ؛ « َ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ رَحِمْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد» 📚مستدرک الوسائل ج5 ص6 ❔ما سوال می کنیم برادران اهل سنت که این قدر نگران صلوات ابراهیمی هستند چرا به صلوات فرستادن بر پیامبر گرامی توجه ویژه ای ندارند و بسیار دیده می شود که در هنگام صلوات بر پیامبر گرامی به این جمله « صلی الله علیه و سلم » بسنده می کنند و بر « آل محمد » صلوات نمی فرستند در حالی که از كعب بن عجزه نقل مى كند كه به رسول خدا عرض كردند: چگونگى سلام بر تو را دانسته ايم، امّا صلوات بر تو چگونه بايد باشد؟ فرمود: بگوئيد «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ انَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ، الّلهُمَّ بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ انَّكَ حَميدٌ مَجيد» 📚صحیح بخاری ج6 ص151 👌و یا مسلم از از ابى مسعود انصارى نقل می کند که میگوید كه پيامبر نزد ما آمد و ما در مجلس سعد بن عباده بوديم، بشير فرزند سعد عرض كرد: اى رسول خدا خداوند به ما دستور داده بر تو صلوات بفرستيم، چگونه بر تو صلوات بفرستيم؟ پيامبر نخست سكوت كرد، سپس فرمود: در بگوئيد: «الّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ، بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ كما بارَكْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ فى الْعالَمينَ انَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ» 📚صحیح مسلم ج1 ص305 👌 ابن حجر در چنين نقل مى كند كه رسول خدا فرمود: «هرگز بر من صلوات بريده و ناقص نفرستيد، عرض كردند صلوات بريده و ناقص چيست؟ فرمود: «اينكه بگوئيد الّلهم صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و امساك كنيد و ادامه ندهيد، بلكه بگوييد: الّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.» 📚صواعق ص144 ❕ نیز از ابن مسعود انصارى نقل مى كند كه رسول خدا فرمود: «كسى كه نماز بخواند كه در آن بر من و بر اهلبيتم صلوات نفرستد نمازش قبول نيست». 📚الاشراف ، ص28 📚سنن بیهقی ج2 ص379 ❕لذا این اشعار امام شافعی معروف است که می گفت ؛ « يا اهْلَ بَيْتَ رَسُوْلِ اللَّهِ حُبُّكُمُ فَرْضُ مِنَ اللَّهِ فى الْقُرآنِ انْزَلَهُ كَفاكُمُ مِنْ عَظيمِ الْقَدْرِ انَّكُمُ مَنْ لَمْ يُصَلِّ عَلَيْكُمْ لا صَلاةَ لَهُ «اى اهل بيت رسول الله محبت شما، از سوى خداوند در قرآن واجب شده است. در عظمت مقام شما همين بس كه هر كس بر شما صلوات نفرستد نمازش باطل است» 📚نور الابصار شبلنجی ص104 👌با وجود این روایات صریح و روشن جالب است که بدانید حنفی ها و مالکی ها صلوات بر پیامبر گرامی و آل ایشان را در نماز واجب نمی دانند و می گویند نماز بدون صلوات بر پیامبر گرامی و آل ایشان صحیح است . 📚الفقه علی المذاهب الاربعه ج1 ص266 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔امام على با اعتماد به نفس بالا می گوید از من سوال کنید ،چون دانا تر از من پیدا نمی کنید ،سپس یکی پرسیده زمین بر چه چیزی قرار داره؟ علی پاسخ میدهد بر شاخ 😳 منبع: ترجمه علل الشرایع ج۱ص۴۱و۴۲ ❗️❗️ 💠💠 👌این که علی علیه السلام وارث علوم پیامبر گرامی اسلام بوده اند و بارها و بارها به این نکته تصریح کرده و مردمان را دعوت کردند که هر آنچه می خواهند از ایشان سوال کنند ، قابل انکار و تردید نیست و مورد نقل شیعه و سنی قرار گرفته است . 🔸در نهج البلاغه آمده است که فرمود ؛ «اى مردم! از من سؤال كنيد پيش از آنكه مرا از دست دهيد، زيرا من به راههاى آسمان از راههاى زمين آشناترم! (آرى بپرسيد) پيش از آنكه فتنه و سرزمين شما را همچون شتر لجام گسيخته لگدمال كند (و سايه شوم خود را همه جا بگستراند) و عقلهاى مردم را بربايد.» 📚نهج البلاغه خطبه 189 👌و فرمود ؛ « از من سؤال كنيد (و آنچه را مى خواهيد درباره سرنوشت خود و آينده از من بپرسيد) پيش از آنكه مرا از دست دهيد. سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست! از هيچ حادثه اى كه از امروز تا دامنه قيامت واقع مى شود از من سؤال نمى كنيد (مگر اينكه پاسخ آن را آماده دارم) و همچنين درباره هيچ گروهى كه حتّى يك صد نفر را هدايت يا گمراه مى كند، پرسشى نمى كنيد، مگر اينكه از دعوت كننده، رهبر و كسى كه آنها را به پيش مى راند، و از جايگاه خيمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها، و كسانى كه از آنها مى شوند، يا به مرگ طبيعى مىميرند (از همه اينها شما را آگاه مى سازم و اگر مرا از دست دهيد سپس ناراحتى هاى زندگى و مشكلات بر شما فرو بارد (و براى يافتن راه حل به اين و آن متوسّل شويد) بسيارى از پرسش كنندگان سر به زير مى افكنند و در حيرت فرو مى روند (چرا كه پاسخگويى براى اين سؤالات نمى يابند) و بسيارى از مسئولان (و آنها كه مورد پرسش واقع مى شوند) از پاسخ فرو مى مانند » 📚 نهج البلاغه ، خطبه 93 👌این مضمون در نقل های متعدد دیگری نیز آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج 10 ص 117 _ ج 26 ص 146 باب 9 _ ج 40 ص 131 باب 93 ❕جالب اينكه اين سخن تنها در منابع شيعه نيامده است؛ دانشمندان اهل سنّت نيز از آن حضرت نقل كرده اند؛ يحيى بن سعيد بن مسيّب مطابق نقل «» مى گويد ؛ «از مردم جمله «هرچه را مى خواهد از من بپرسيد» بر زبان جارى نكرد جز على بن ابى طالب». 📚الاستیعاب ج 2 ص 50 👌در همان كتاب از ابو الطفيل نقل مى كند كه من، على عليه السّلام را ديدم خطبه مى خواند و مى گفت ؛ هرچه مى خواهيد از من سؤال كنيد، به خدا سوگند از چيزى سؤال نمى كنيد مگر اينكه پاسخ آن را به شما مى گويم، از قرآن از من بپرسيد به خدا قسم من مى دانم كدام آيه در شب نازل شد و كدام در روز و كدام در دشت و كدام در كوه» 📚همان ص 52 _ اسد الغابه ج 4 ص 22 _ الصواعق ابن حجر ص 76 و ... 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته این نقل از علیه السلام در کتاب علل الشرایع است که فرمود ؛ «اما زمين قرار گرفته بر دوش ملكى و پاهاى او بروى سنگ محكم و بزرگيست، و آن سنگ بر گاو است و دست و پاهاى گاو بر پشت ماهى است در درياى اسفل، و دريا بر ظلمت، و ظلمت بر باد عقيم، و باد عقيم بر ثرى (خاك رطوبت دار) است و ما وراء ثرى را كسى جز خداوند نميداند (و علم علما و دانشمندان هر زمانى در كشف حقيقت آن ناقص و گمراهست) » 📚علل الشرایع ج 1 ص 2 👌این حدیث مسنداو متصلا به علی علیه السلام نقل نشده بلکه همراه با افتادن رجال سند ، نقل شده است و تعبیر « رفعه » در سند حدیث شاهد بر این معنا است . بنابراین نقل فوق سندا ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست . ❕با این وجود برخی در شرح نقل فوق می نویسند ؛ « روايت فوق از متشابهات اخبار است و به حقيقت و مراد آن من نتوانستم پى ببرم جز آنكه بگويم كه احتمال اين ميرود فرمايش آن حضرت در باره زراعت و فلاحت باشد زيرا تمام شئون زندگى مردم در هر زمانى وابسته به زراعت است و زراعت و وابسته به مرد داناى محكم رأى و تدبير و زمين و آب و باد است، و سالم بدست آمدن محصول را كسى جز خدا نميداند، و كيف كان بايد سكوت كرد زيرا در بحار از خصال شيخ صدوق نقل مينمايد از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام كه فرموده: هر وقت حديثى از ما شنيديد و معنى آن را نتوانستيد بفهميد و درك كنيد آن حديث را بحال خود وابگذاريد تا زمانى كه بمرور زمان بر شما معنى آن كشف شود و معلوم و واضح گردد. » 📚ترجمه علل الشرایع مسترحمی ص 7 👌این که اگر در فهم روایتی ماندیم ، علم آن را به خود اهل بیت علیهم السلام واگذار کنیم مطلبی حق و است ، چنان که در روایات ما آمده است که برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را می توان به چند وجه توجیه کرد .آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجه ای نرسیدیم تسلیم بوده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم . 📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26 👌اما این سخن در جایی صادق است که حدیث منسوب به دارای سند صحیحی باشد و فهم آن دشوار ، اما نقل مورد اشکال سندا ضعیف است و با ضعف سند اساسا از اعتبار ساقط می شود . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1890
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1891
👌فلسفه برخورد سخت اسلام با مرد و زن مرتد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1893
🤔 ❔بدون اجازه شوهر زن حق استفاده از اموالش را ندارد ! 🔅 در اسلام زنان حتی اجازه استفاده از اموال خودشان بدون اذن شوهر را ندارند به سراغ اثبات این امر میرویم: ➖ وروى الحسن بن محبوب ، عن عبد الله بن سنان عن أبي عبد الله عليه‌السلام قال : « ليس للمرأة مع زوجها أمر في عتق ولا صدقة ولا تدبير ولا هبة ولا نذر في مالها إلا باذن زوجها إلا في حج أو زكاة أو بر والديها أو صلة قرابتها ! ➖ امام صادق فرمود : زن شوهردار در مال شخصی خودش بدون اجازه شوهر حق آزاد کردن برده و صدقه و تدبیر برده و بخشیدن مال و نذر دادن را ندارد ، مگر برای حج و یا زکات و یا بخشش برای والدین و خویشانش ! 📚 منابع: وسائل الشيعه شیخ حرعاملي جلد13 صفحه323 من لا يحضره الفقيه، جلد3 صفحه438 🔅 علامه مجلسی هم در کتاب ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار جلد13 صفحه513 حدیث فوق را تصحیح میکند و میگوید: ➖ الحديث الثامن و الستون و المائة: صحيح 💠💠 👌اسلام زن را مانند مرد به تمام معنى مستقل و آزاد مى داند، و قرآن با آياتى نظير؛ «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» و يا «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها» اين را براى عموم افراد اعم از زن و مرد بيان مى دارد، و لذا در برنامه هاى مجازاتى هم مىبينيم در آياتى مثل «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ» و مانند آن هر دو را به مجازات واحدى محكوم مى كند. 👌از طرفى چون استقلال، لازمه اراده و اختيار است لذا اسلام اين استقلال را در كليه حقوق مى آورد و انواع و اقسام ارتباطات مالى را براى زن بلامانع دانسته و او را مالك درآمد و سرمايه خويش مى شمارد. در سوره نساء مىخوانيم: «لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ» ( نساء 32) ❕با توجه به لغت «اكتساب» كه بر خلاف «كسب» براى بدست آوردن مالى است كه نتيجه اش متعلق به شخص بدست آورنده است و همچنين با در نظر گرفتن قانون كلى: «الناس مسلطون على اموالهم» یعنى «همه مردم بر اموال مسلطند». 📚عوالی اللئالی ج 1 ص 222 ❕بدست مى آيد چگونه اسلام به استقلال اقتصادى زن احترام مى گذارده و تفاوتى بين زن و مرد نگذاشته است. آنكه زن در اسلام يك ركن اساسى اجتماع بشمار مى رود، و هرگز نبايد با او معامله يك موجود فاقد اراده و وابسته و نيازمند به قيّم نمود. 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 163 👌فقها و مراجع نیز حکم به استقلال مالی زن داده و اجازه شوهر را در تصرف کردن در اموال شخصی برای زن نمی دانند . 📚استفتاءات نوری همدانی ج 1 س 759 _ استفتاءات امام ج 2 بحث نذر _ جامع المسائل فاضل ج 1 س 1214 ❕و صراحتا می دهند ؛ « زن مى تواند هر گونه تصرفى در اموال خود انجام دهد و اجازه شوهر لازم نيست » 📚صراط النجاه تبریزی ج 5 س 518 _ احکام روابط زن و شوهرو همسرداری ص 105 ❕در روایات نیز حق تصرف زن در اموالش بدون اجازه شوهر به شناخته شده است ؛ 📚وسائل الشیعه کتاب الاطعمه ، باب 24 از ابواب المائده ح 3 _ باب 17 و 49 از کتاب الوصایا _ باب 15 از ابواب النذر ح 1 _ ح 6 از باب 117 و ح 1 از باب 123 ابواب مقدمات ازدواج 👌بر این اساس بزرگان تصریح کرده اند که روایت مورد اشکال که اجازه شوهر را شرط می دانند حمل بر می شود یعنی مستحب است که زن حتی المقدور تصرفات خود را حتی در اموال شخصی با اذن شوهر انجام دهد تا به همین دلیل اختلاف و نزاعی در زندگی ایجاد نشود ، اگر چه اذن شوهر لازم و واجب نمی باشد ؛ 📚وسایل الشیعه ج 19 ص 215 فیحمل المنع علی الاستحباب الاستئذان _ عیون الحقائق الناظره ج 2 ص 239 _ احکام خانواده ، مکارم شیرازی ص 210 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔اجازه صیغه‌ی دختران باکره، شرحی بر دستورات دین اسلام ! 🔅 یکی از مواردی که در تشیع و لا به لای کتب مذهبی یافت میشود اجازه صیغه کردن دختر باکره بدون اذن واجازه است؛ با هم به سراغ این احادیث خواهیم رفت: ➖ وبالإسناد إلى أحمد بن محمد بن عيسى عن رجاله مرفوعا إلى الأئمة ع منهم محمد بن مسلم قال: قال أبو عبد الله ع: لا بأس بتزويج البكر إذا رضيت من غير إذن أبيها وجميل بن دراج حيث سأل الصادق ع عن التمتع بالبكر قال: لا بأس أن يتمتع بالبكر ➖ محمد بن مسلم میگوید ابو عبد الله فرموداشکالی ندارد ازدواج بادختر باکره اگرراضی باشدبدون اجازه پدرش و جمیل بن دراج از صادق سوال کرده درباره متعه کردن دختر بکر که فرمود: اشکالی ندارد اگر با "دختر باکره" متعه کند..... 📚 منابع: مستدرك الوسائل جلد14 صفحه459 کتاب متعة شيخ المفيد جلد1 صفحه10 تهذيب الأحكام جلط7 صفحه254 💠💠 👌در روایات متعددی اجازه ازدواج و متعه دختران باکره با اذن پدرشان داده شده است چنان که ؛ « دختر باکره ای که دارای پدر است ، با اذن پدر می تواند ازدواج کند » 📚الکافی ج 5 ص 391 🔸امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « دختر باکره جز با اجازه پدرش متعه شدن را ندارد » 📚قرب الاسناد ص 159 _ وسائل الشیعه ج 21 ص 33 🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « دختران باکره ای که دارای پدر هستند ، نمی شوند جز با اجازه پدرشان » 📚التهذیب ج 7 ص 254 _ الاستبصار ج 3 ص 145 👌شیخ صدوق نیز می نویسد ؛ « با دختران باکره دارای پدر متعه نکن جز به اذن » 📚المقنع ص 113 👌فقها و مراجع کنونی نیز اجازه ازدواج دختر باکره ( چه متعه و چه دائم ) را با اذن پدرش می دانند ؛ 📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 2 ص 458 نظر آیات عظام ؛ امام خمینی _ سیستانی _ گلپایگانی _ فاضل _ بهجت _ مکارم شیرازی و ... ❕بر این اساس روایاتی که اجازه پدر را شرط نمی داند حمل می شود در جایی که پدر بوده و در دسترس نباشد ، یا حمل می شود در جایی که پدر دختر را در عقد ازدواج با هر کسی که می خواهد گذاشته باشد ، یا حمل می شود در جایی که پدر بدون دلیل از ازدواج با هم کفو ممانعت می کند و دختر نیز نیاز به ازدواج دارد ، یا پدر اجازه دادن را نداشته باشد و دختر نیاز به ازدواج دارد . 🔸در فتوای آیت الله سیستانی آمده است ؛ « اگر دختر باكره نباشد يا اين كه باكره باشد ولى پدر يا جدّ پدرى اجازه ندهند ، كه با مردى كه او شرعاً و عرفاً مى باشد ازدواج كند يا اين كه حاضر نباشند در امر ازدواج دختر به هيچ وجه مشاركت كنند يا آن كه اهليت اجازه دادن از جهت ديوانگى يا مانند آن را نداشته باشند ، در اين موارد اجازه آنان لازم نيست و همچنين اگر اجازه گرفتن از آنان به جهت غائب بودن يا غير آن ممكن نباشد ، و دختر حاجت زيادى در همان وقت به ازدواج داشته باشد اجازهء پدر و جدّ لازم نيست .» 📚توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 459 👌آیت الله مکارم شیرازی نیز می نویسد ؛ « دختر باكره بايد با اجازه پدر يا جدّ پدرى ازدواج كند؛ اما اگر رشيده باشد يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد و به تأييد بزرگترهاى همسر مناسبى براى دختر پيدا شود و پدر مخالفت كند اجازه او شرط نيست. همچنين اگر به پدر يا جدّ پدرى دسترسى نباشد و دختر رشيده هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد، يا اينكه دختر قبلًا شوهر كرده باشد، در اين دو صورت نيز اجازه پدر و جد در ازدواج جديد لازم نيست.» 📚توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ، ص 389 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال وهابی را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1894
🤔 ❔آیا این روایت که کانال ضد دین بر تشیع به آن استدلال می کند صحیح است و درست ❗️ ➖ ﺃﺧﺒﺮ ﺃﺻﺤﺎﺑﻲ ﺑﻤﺎ ﺃﺻﺎﺑﻚ ﺍﻟﺒﺎﺭﺣﺔ، ﻗﺎﻝ ﻋﻠﻲ : ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﺇﻧﻲ ﻻﺳﺘﺤﻴﻲ. ﻓﻘﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ): ﺇﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻻ ﻳﺴﺘﺤﻴﻲ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﻖ . ﻗﺎﻝ ﻋﻠﻲ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ): ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﺃﺻﺎﺑﺘﻨﻲ ﺟﻨﺎﺑﺔ ﺍﻟﺒﺎﺭﺣﺔ ﻣﻦ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺑﻨﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ! ➖ ای علی اصحابم را با خبر کن که دیشب چه چیزی به تو اصابت کرده بود؟ امام علی گفت: ای پیامبر من خجالت می کشم. رسول گفت: خداوند از بیان حق خجالت نمی کشد... پس امام علی گفت: ای رسول آثار فاطمه بر من اصابت کرد ! 📚 منابع: غایه المرام البحرانی صفحه10 تفسیر نورالثقلین جلد5 صفحه683 امالی الصدوق المجلس الاربعون صفحه169 🔅 منابع بیشتری نیاز است ❗️❗️ 💠💠 👌براستی انسان تعجب می کند که اینان چگونه با تحریف روایت در صدد اشکال تراشی هستند . 🔸البارحه از ریشه برح البارح به معنای « شب گذشته » است . بنابراین « جنابه البارحه » یعنی « جنابتی در شب گذشته بر من عارض شد » 📚ترجمه معجم الوسیط ، بندر ریگی ، ج 1 ص 100 ماده برح 👌علی علیه السلام به درخواست پیامبر گرامی پاسخ می دهد از کرامت و معجزه ای که برایشان افتاده بود و می گوید شب گذشته از همبستری با فاطمه مرضیه سلام الله علیها ، نیاز به غسل جنابت پیدا کردم اما آب در منزل نبود ... ❕اصل روایت نقل شیخ صدوق در امالی خود چنین است ؛ « انس گويد من با دو مرد ديگر از اصحابش در شب بسيار تاريكى خدمت رسول خدا بوديم رسول خدا فرمود به در خانه على برويد در خانه على آمديم و سبك در را زديم . على با ازارى از صوف و ردائى مانندش شمشير رسول خدا را در دست داشت و بيرون آمد و فرمود تازه ايست؟ گفتم خير است رسول خدا به ما دستور داد آمديم و خود او هم دنبال است رسول خدا هم رسيد و فرمود اى على گفت لبيك فرمود آنچه را ديشب برايت پيش آمد به اصحابم خبر بده عرض كرد يا رسول اللَّه شرم دارم فرمود خدا را از حق شرم نيايد على گفت يا رسول اللَّه ديشب جنب شدم از همبستری با فاطمه دختر رسول خدا و آب خواستم در خانه كه غسل كنم آب نبود حسن را از طرفى فرستادم و را از طرفى و دير كردند من به پشت خوابيده بودم كه هاتفى از تاريكى خانه آواز داد برخيز اى على اين سطل آب را بگير و غسل كن ديدم سطل پر آب است و حوله اى از سندس بر آن ست سطل را برداشتم غسل كردم و با آن حوله خود را خشك كردم و آن را روى سطل انداختم سطل به هوا برخاست و از آن جرعه اى چكيد به فرق سرم رسيد و دلم از آن خنك شد پيغمبر فرمود به به اى پسر ابى طالب صبح كردى و جبرئيل خادم تو بود و آن آب از نهر بود و سطل و منديل از بهشت بود سه بار فرمود جبرئيل به من چنين خبر داد » 📚امالی صدوق ص 226 ❕علامه مجلسی نیز این نقل را در باب کرامات و علی علیه السلام می آورد ؛ 📚بحار الانوار ج 39 ص 114 باب 77 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
ون 🤔 ❔آیا این شبهه وهابی ها حقیقت دارد ❗️ ❔نماز جنازه حضرت فاطمه زهرا و شرکت شیخین در نماز جنازه ایشان؛ ❗️ بعد از اینکه غسل و کفن ایشان به اتمام رسید و مرحله نماز جنازه ایشان پیش آمد ، حضرات بزرگواری همچون ابوبکر صدیق و عمر فاروق و دیگر أجله صحابه رضی الله عنهم در همین حین خود را به جنه البقیع رسانیدند و وقت نماز که فرا رسید حضرت علی دست ابوبکر صدیق را گرفته کشیدند تا امامت کنند. حضرت ابوبکر رو به طرف حضرت علی کرده و فرمود که شما امامت کنید ، حضرت علی فرمود : شما خلیفه رسول الله صلى الله عليه وسلم هستید و در حضور شما من برای نماز جنازه هرگز پیش قدم نخواهم شد ، باید شما جلو تشریف برده امامت دهید و بعد از آن حضرت ابوبکر صدیق جلو تشریف برده و با چهار تکبیر نماز جنازه را ادا کردند و حضار به نماز ایشان اقتدا کردند ❗️❕ 💠💠 👌متن فوق کاملا کذب و دروغ و از ساخته های ذهنی وهابیان و خلاف روایات مسلمی است که نزد خودشان ثابت است . ❕حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر خشمی که از مردمان زمان خودشان داشتند که چگونه حق خلافت حضرت علی را به جا نیاوردند و به دختر پیامبرشان جسارت کرده و اسباب شهادت ایشان را فراهم کردند ، به حضرت امیر وصیت کردند که ایشان را پنهانی دفن کرده و کسی را از احوال ایشان مطلع نکنند تا جهانیان بدانند که دختر پیامبر با حالت خشم و غضب از مردم از دنیا رفت و وصیت کرد که هیچ یک از آنان خصوصا ابوبکر و عمر حق شرکت در تشییع جنازه و نماز خواندن بر او را نداشته باشند. 👌شیخ کلینی روایت می کند: « چون فاطمه بیمار شد وصیت نمود به علی که بیماری او را کتمان کند و مردم را بر احوال او مطلع نسازد پس حضرت به وصیت او عمل کرد و او را در شب دفن نمود و اثر او را محو کرد...» 📚الکافی ج1 ص381 📚امالی طوسی ص109 🔶در روایت دیگر آمده است: « فاطمه به علی گفت زمانی که من از دنیا رفتم شبانه دفنم کن و آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) را مطلع نکن» 📚معانی الاخبار ص356 🔶در روایت دیگر آمده است: « فاطمه شبانه دفن شد و علی و حسن و حسین او را دفن کرده و قبرش را پنهان ساختند زیرا او نسبت به مردم خشمگین بود و نمی خواست آنان در مراسم فوت او شرکت کنند و علی قبر او را با زمین یکسان نمود تا شناخته نشود » 📚بحار الانوار ج43 ص183 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه وصیت کرد تا شبانه و مخفیانه دفن شود تا ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند» 📚علل الشرایع ج1 ص185 👌علمای اهل سنت نیز این مضمون را نقل کرده اند. ❗️بخاری روایت می کند: « فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود .هنگامی که از دنیا رفت علی او را دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت» 📚صحیح بخاری ج4 ص1549 🔶ابن قتیبه می نویسد: « فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد» 📚تاویل مختلف الحدیث ج1 ص300 🔶صنعانی می نویسد ؛ « فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود» 📚المصنف ج3 ص521 ❕ابن بطال در شرح صحیح بخاری آورده ؛ « علی بن ابی طالب همسرش فاطمه را دفن کرد تا ابوبکر بر او نماز نخواند ، چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود » 📚شرح صحیح بخاری ج 3 ص 325 🔸ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک نیز می نویسد ؛ « شکایت و ناراحتی فاطمه ( از ابوبکر و عمر ) به حدی رسید که وصیت نمود ابوبکر بر وی نماز نخواند ، مخفی کردن وفات فاطمه و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر بر او مورد تایید من است زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح تر و بیشتر است و همچنین ناراحتی و خشم فاطمه بر ابوبکر و عمر نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشتری دارد » 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 16 ص 157 _ 170 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔: جناب خمینی را دزدیده است. او 12 تا 22 را نامیده در حالیکه واقعی 10 روز اول ماه ذوالحجه است که خداوند در سوره ی فجر به آن قسم یاد نموده است: وَالْفَجْرِ ﴿1﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿2) ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد نقد قرار گرفته است مربوط می شود به این آیات شریفه که می فرماید ؛ « وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4) هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) 1- به سپيده دم سوگند.2- و به شبهاى دهگانه.3- و به زوج و فرد.4- و به شب هنگامى كه (به سوى روشنايى روز) حركت مى كند سوگند (كه پروردگارت در كمين ظالمان است).5- آيا در آنچه گفته شد سوگند مهمى براى صاحبان خرد نيست؟ » ( آیات ابتدایی سوره فجر ) ❕فجر در اصل به معنى شكافتن وسيع است، و از آنجا كه نور صبح تاريكى شب را مى شكافد از آن تعبير به" فجر" شده است، و مىدانيم فجر بر دو گونه است" كاذب" و" صادق". 🔸فجر كاذب همان سپيدى است كه در آسمان ظاهر مى شود و آن را تشبيه به دم روباه مى كنند كه نقطه باريك آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان. 🔸فجر صادق از همان ابتدا در افق گسترش پيدا مى كند، صفا و نورانيت و شفافيت خاصى دارد، مانند يك نهر آب زلال افق مشرق را فرا مى گيرد، و بعد در تمام آسمان گسترده مىشود. ❕فجر صادق اعلام پايان شب، و آغاز روز است، در اين موقع روزه داران بايد امساك كنند، و وقت نماز صبح وارد مى شود. 👌بعضى فجر را در اين آيه به معنى مطلق آن يعنى سپيده صبح تفسير كرده اند كه مسلما يكى از نشانه هاى عظمت خداوند است، نقطه عطفى است در زندگى انسانها و تمام موجودات زمينى، و آغاز نور و پايان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حركت موجودات زنده، و پايان يافتن خواب و سكوت است، و به خاطر اين حيات خداوند به آن سوگند ياد كرده. 🔸ولى بعضى آن را به معنى" فجر آغاز محرم" كه آغاز سال جديد است تفسير كرده اند. و بعضى به" فجر روز عيد قربان" كه مراسم مهم حج در آن انجام مى گيرد، و متصل به شبهاى دهگانه است. و بالآخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارك رمضان و يا" فجر صبح جمعه". ❕ولى آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه اينها را شامل مى شود، هر چند بعضى از مصداقهاى آن از بعضى ديگر روشنتر و پراهميت تر است. 🔸بعضى معنى آيه را از اين هم گسترده تر دانسته اند، و گفته اند منظور از فجر هر روشنايى است كه در دل مى درخشد. ❕بنا بر اين درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى در تاريكى عصر جاهليت يكى از مصاديق فجر است، و همچنين درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى به هنگام فرو رفتن جهان در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم، مصداق ديگرى از آن محسوب مىشود (همانگونه كه در بعضى از روايات به آن اشاره شده است) 📚تفسیر البرهان ج 4 ص 457 👌 و قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، و شكافتن پرده هاى تاريك ظلم بنى اميه، و نشان دادن چهره آن ديوصفتان مصداق ديگر بود. ❕و همچنين تمام انقلاب هاى راستينى كه بر ضد كفر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ گذشته و امروز انجام مى گيرد ، ( مانند انقلاب اسلامی ایران ، دقت کنید ) 🔸ولى البته اين يك توسعه در مفهوم آيه است در حالى كه ظاهر آيه همان فجر به معنى طلوع سپيده صبح است. 🔹اما" ليال عشر" (شبهاى دهگانه) مشهور همان شبهاى دهگانه ذى الحجه است كه شاهد بزرگترين و تكان دهنده ترين اجتماعات عبادى سياسى مسلمين جهان است. اين معنى در حديثى از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" از پيغمبر اكرم نقل شده است. 📚تفسیر ابوالفتوح رازی ج 12 ص 74 👌بعضى نيز آن را به ده شب آخر ماه مبارك رمضان كه شبهاى قدر در آن است تفسير كرده اند.و بعضى آن را به شبهاى آغاز ماه محرم. جمع ميان اين تفسيرهاى سه گانه نيز كاملا ممكن است. ❕در بعضى از رواياتى كه اشاره به بطون قرآن مى كند فجر به وجود حضرت مهدى و ليال عشر به ده امام قبل از او، و" شفع" كه در آيه بعد مى آيد به حضرت" على" و" فاطمه زهرا" تفسير شده است. 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 443 ❕چنان که گذشت ، می تواند اشاره به انقلاب های راستینی باشد چون انقلاب اسلامی ایران که بر ضد جهل و ظلم و ستم صورت گرفت ، و از آنجایی که قدم های پایانی این انقلاب ظرف روز برداشته شد ، هیچ مانعی ندارد که این ایام را دهه فجر و نور و روشنایی نامید . روشن است که در این نامگذاری از تعبیر « و الفجر » استفاده شده است ، نه « لیال عشر » که طبق نظر مشهور ، اشاره به شب های ده گانه ذی الحجه یا شب های ده گانه محرم است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه ملحد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1895
👌پاسخ این شبهه ملحدین در مورد قرآن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1896
👌پاسخ را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1898
🤔 ❔آیا این روایت از پیامبر می باشد ودرست است ؛ هنگامی که مگسی در نوشیدنی یکی از شما افتاد ان را در اب فرو برید سپس از ان نوشیدنی استفاده کنید زیرا در یکی از بالهای مگس درد ودر یکی است .در جای دیگرم داریم که مگس الوده هست و باید دوری کرد از این حشره کثیف یه جوری متضاد همنن ❗️❗️ 💠💠 👌علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ «در يكى از دو بال مگس سمّ است و در ديگرى شفا. و تحقيقاً مگس بالى را كه در آن سمّ مى باشد مقدّم مى دارد و آن بالى را كه در آن شفا مى باشد مؤخّر مى دارد! ❕ «تحقيقاً در زير بال راست مگس شفاء وجود دارد، و در زير بال چپ مگس سمّ. بنابراين اگر مگسى در ظرفى، يا در آشاميدنى، يا در آبگوشت و خورش بيفتد آن را در آن غوطه دهيد. به جهت آنكه مگس بالى را كه در آن شفا مى باشد از آن ظرف بالا نگه مى دارد و بالى را كه در آن سمّ مى باشد در آن مى افكند!» 📚صحیح بخاری ج 9 ص 152 _ سنن ابن ماجه ج 5 ص 158 _ سنن نسائی ج 3 ص 88 _ مسند احمد ج 15 ص 449 _ 👌این حديث به طورى در انتقاد اهل قرار گرفت كه حديثى همانند آن قرار نگرفت و اين به سبب آن بود كه مگس فى نفسه كثيف است و نفوس بشر از ديدنش تنفّر مى نمايد. پس چگونه پيغمبر امر مى كند به غوطه ور ساختن او در ظرفى كه در آن طعام يا شراب است، و پس از آن محتويات و آنچه را در ظرف مى باشد بخورند و به يكديگر بدهند؟ 📚امام شناسی ، ج 18 ص 379 🔸نقل فوق در برخی روایات شیعه چون طب الائمه ، عوالی اللئالی ، مکارم الاخلاق و ...نیز شده است اما عموما سند آن ضعیف است و قابل اعتنا نمی باشد . ❕از سوی دیگر غوطه ور کردن مگس در غذا یا آب با تمام آلودگی و کثیفی که دارد ، مصداق بارز خوردن چیز مشمئز کننده و خبیث است ، در حالی که خداوند می فرماید ؛ « پیامبر پاکیزه ها را برای آنان حلال می شمرد و ناپاکها و خبائث را تحریم می کند» 🔷اعراف157 👌درباره خبائث گفته شده است که مراد هر آنچه است که انسان در ذات و طبع سالم خود از آن متنفر باشد . 📚زبده البیان ، محقق اردبیلی ، ص631 _ مسالک الافهام ج1 ص146 🔶مرحوم نراقی می نویسد: « اصل در خبائث حرمت است به چند دلیل؛ 🔷1- اجماع 🔷2- خداوند می فرماید خبائث حرام است 🔷3- و می فرماید طیبات حلال می باشد که مقابل خبائث است . 📚مستند الشیعه ج15 ص10 ❕اما اخیرا نقل قولی از دانشمندان غیر مسلمان در برخی از خبرگزاری ها شده است به این بیان ؛ « مگسی که بیشتر بیماریها را حمل می کند، بیشترین پادزهر را که منجر به شفای بیماریها می شود، نیز حمل می کند؛ به گونه ای که تنها ناقل امراضی که حمل می کند، نیست. وجود این مسئله امری منطقی است، زیرا مگس باکتریهای مضر زیادی در جسمش حمل می کند تا بتواند به زندگی ادامه دهد؛ بنابراین باید ضد این باکتریها را نیز حمل کند و این مواد را که خداوند افزایش داده برای این است که از برخورد ویروسها و بیماریها با او جلوگیری کند. محققان می گویند: مگس انواع زیادی از باکتری، ویروسها و میکروبهای بیماری زا را حمل می کند، اما همزمان در سطح جسمش مواد ضد این میکروبها را نیز حمل می کند. بهترین شیوه برای آزادسازی پادزهر از مگس فروبردن آن در مایعات است. این کشف جدیدی است که محققان را متحیر کرده و هرگز توقع نداشتند که بیماری و دارو را در یک مخلوق و آن هم در مگس بیابند و سؤال این است: آیا این همان چیزی نیست که حضرت محمد قرنها پیش بیان کرده بود؟     ❕محققان به صورت ناگهانی دریافتند که بهترین شیوه برای آزاد سازی این مواد یا همان پادزهرها فروبردن مگس در مایع است. زیرا پادزهرها بر سطح خارجی جسم مگس و بالهایش وجود دارد. »   🌐http://yon.ir/5adqb 💠این که مطلب فوق چقدر واقعیت دارد و این که آیا این نقل مانند اخبار خلافی که برخی از خبرگزاری ها بدون تحقیق لازم منتشر می کنند است یا خیر ، محل بحث و نظر است ، اما به هر حال به فرض هم که صحیح باشد ، عاقلانه نیست که غذای آلوده شده به کثیفی مگس را به امید استفاده از پاد زهر آن بخوریم و اساسا لزومی ندارد که برای استفاده از پاد زهر مگس ، غذای آلوده شده به کثیفی مگس را که جزء خبائث است و مورد نهی قرآن قرار گرفته است را مستقیما بخوریم ، بلکه می توان از راه دیگری پادزهر مذکور را گرفت تا هم در درمان بیماری ها از آن استفاده کنیم و هم گرفتار خوردن خبائث که حرام است نشویم . 👌به هر حال روایت منسوب به پیامبر گرامی محل بحث و نظر است و با توجه به سند ضعیفی که دارد و مخالف با قرآن هم می باشد ، قابل اعتماد نیست . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال ملحد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1900
👌پاسخ این شبهه ملحد را نیز در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1901
👌پاسخ این شبهه ملحد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1902
🤔 ✍علی بن ابی طالب از روی فرط گرسنگی و به علت نداشتن پولی برای خرید خوراکی به لباس زیر فاطمه روی آورده و شورت او را به یک یهودی گرو میگذارد تا مقداری جو دریافت کند : ٣٦ ـ قب ، يج : روي أن عليا استقرض من يهودي شعيرا فاسترهنه شيئا 👈فدفع إليه ملاءة فاطمة رهنا👉 وكانت من الصوف .... بيان : الملاءة بالضم والمد الازار والريطة [١]. ✍ترجمه : امام علی بن ابی طالب از فرط گرسنگى و نداشتن چيزى براى خوردن در خانه به سوى شخص يهودى رفته و از وى طلب جو مي كند. آن شخص یهودی برای ضمانت از وى چيزى بعنوان گرو ميخواهد و امام علی نيز شورت (همانطور كه مجلسى در توضيح كلمه ملاءه اورده) حضرت فاطمه را كه از جنس ابریشم بود را ب عنوان گرو به شخص يهودى مي دهد. در ادامه روايت نیز امده كه آن شخص یهودی، لباس شورت فاطمه را به خانه اش ميبرد و در اتاقی نگه ميدارد و شب هنگام همسر وى وارد اتاقی که لباس زیر فاطمه آنجا بود، ميشود و مشاهد ميكند که نوری از آن اتاق بلند شده که تمام آن اتاق را روشن کرده است. وى برگشت و پیش شوهرش رفت و به او گفت : من از آن اتاق نور بسیار بزرگی را دیدم. مرد یهودی با تعجب و به علت فراموش کردن موضوع لباسى که آورده و در آن اتاق گذاشته، شتابان بلند شد و به داخل اتاق رفت و مشاهده کرد که شعله های نور از آنجا متساطع شده كه به ماه درخشان شبيه است. مرد يهودى ازين ماجرا خیلی تعجب کرد و به نور خیره شد و متوجه لباس زیر فاطمه شد. پس یهودی و همسرش از خانه خارج شدند و هر کدام پیش خویشاوندان خود رفتند سپس با هشتاد نفر یهودی امدند و زمانی که انان متوجه این ماجرا شدند همه مسلمان شدند. ⬅️در آخر مجلسی توضیح می دهد که ملاءه لباس زیری است که با انان رانها پوشیده میشود. 📙الخرائج والجرائح نویسنده : الراوندي، قطب الدين    جلد : 2  صفحه : 537 📘الثّاقب في المناقب نویسنده : ابن حمزة الطوسي    جلد : 1  صفحه : 301 📗بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 43 صفحه : 30 💠💠 👌براستی چقدر کسانی که مطلب فوق را مطرح می کنند بی شرف و بی آبرو هستند که می کنند با تحریف و جعل و دروغگویی و توهین ، چنین مطالبی را مطرح کنند و ما ناچارا علی رغم میل باطنی و جهت روشن شدن اذهان به می پردازیم ؛ 1⃣اولا باید توجه کرد که در روایت سخنی از گرسنگی شدید و مانند آن نیامده است . ترجمه روایت چنین است ؛ « على عليه السّلام مقدارى جو از يك يهودى قرض كرد، يهودى مزبور گفت: بايد در ازاى آن چيزى را به عنوان رهن در نزد من بگذارى. و على عليه السّلام چادر حضرت فاطمه عليها السّلام را كه پشم بود به او داد. آن شخص چادر را گرفته و به خانه برده، در اطاقى گذاشت. به هنگام شب زن آن شخص براى انجام كارى داخل اطاق مذكور گرديد و نورى را ديد كه اطاق را روشن كرده، فورا از اطاق خارج شد و آنچه را ديده بود به شوهرش اطلاع داد، مرد يهودى كه فراموش كرده بود چادر فاطمه عليها السّلام در آن اطاق است تعجّب نمود و به سرعت برخاسته داخل آن اطاق گرديد و بلافاصله دريافت كه آن نور از چادرى ساطع مىشود كه على عليه السّلام آن را گرو گذاشته است. پس آن مرد يهودى و همسرش از خانه خارج شده و هر يك به سوى اقوام خويش شتافته و آنها را از معجزه اى كه ديده بودند آگاه نمودند، و در اثر اين واقعه هشتاد نفر از آنها به اسلام متمايل گرديده و ايمان آوردند.» 2⃣این روایت سند ندارد و در کتبی که نقل شده است بدون سند و با تعبیر « روی » ( روایت شده است ) نقل شده است . بنابراین سندا است . 3⃣آنچه در متن روایت آمده است ، واژه « » است و کتب لغت کلمه فوق را به چادر و پوشش سرتاسری ترجمه کرده اند ، نه لباس زیر و مانند آن که ساخته ذهن شبهه افکن است . 🔸در کتاب المعجم الوسیط آمده است ؛ « ملاءه به معنای چادر و روپوش یا چادر شب است » 📚ترجمه معجم الوسیط ج 2 ص 1887 ❕در کتاب لسان العرب آمده است ؛ « المُلاءَة، بالضم و المدّ، الرَّيْطة، و هي المِلْحفة » « ملاءه به معنای ملافه و چادر است » 📚لسان العرب ج 1 ص 160 4⃣دروغ دیگر آن بود که گفت علامه مجلسی واژه مذکور را به لباس زیر ترجمه کرده است ، در حالی که علامه مجلسی می گوید ؛ « الملاءه بالضم و المد ، الازار و الریطه » « ملاءه به معنای لباس بلند و پارچه و ملافه ( و ) است » 📚بحار الانوار ج 43 ص 30 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1903 ❕مضمون مذکور در خصال آمده و در بحار نیز به نقل از خصال آمده است که پاسخ تفصیلی به آن را در لینک بالا ببینید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1903
👌پاسخ این شبهه معاند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1904