👌پاسخ ملحد را که مدعی است علی ع ، تنها ۹ روز پس از شهادت فاطمه س ازدواج کرد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2341
#اسارت_فرزندان_کفار_حربی
🤔#پرسش
❔علامه طباطبائى در مورد ظلم و ستمى كه اسلام به كودكان خردسالى كه پدرانشان برده شده اند، كرده است، ميگويد:
آیا جا دارد کسى اعتراض کند که چرا در اسلام خردسالان دشمن نيز برده هستند حال آنکه مردان با شما سر جنگ داشتند و خسارتهاى جانى و مالى شما همه از ناحیه بزرگسالان دشمن بوده گناه کودکان چه بود؟ با اینکه نه شمشیرى بدست گرفته بودند و نه در معرکهاى حاضر شده بودند؟
▪️جوابش اين است كه : خردسالان دشمن، قربانیان پدران خویشند» (ترجمۀ المیزان ج ٦ ص ٥١٣).
لينك صفحه
ظاهرا علامه طباطبایی هنگام نوشتن این متن يادش رفته بود كه در قرآن آيه بأى ذنب قتلت، وجود دارد كه در واقع اعتراض به ظلم و ستم به بى گناهان است!
احتمالا فقط مسلمانان بيگناه هستند و باقى مردم دنيا گناهكارند حتى كودكان ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مقصود از جمله « قربانیان پدران خویشند » ( ترجمه المیزان ج 6 ص 514) ، آن نیست که کودکان دشمن محارب ، به جرم پدرشان برده و اسیر شوند و گناه پدرشان بر آنان بار شود ، زیرا چنان که ملحد اشاره کرد ، اصل مسلم قرآنی است که کسی بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد ، چنان که قرآن می فرماید ؛
« لا تزر وازره وزر اخری » « و هيچكس بار گناه ديگرى را به دوش نمى كشد » ( اسراء 15)
👌لذا برخی از مفسرین در ذیل آیه شریفه می نویسند ؛
« روشن مى شود عقيده كسانى كه مى گويند فرزندان كفار همراه پدرانشان در آتش دوزخ خواهند بود يك عقيده اسلامى نيست، چرا كه هيچ فرزندى به گناه پدر و مادر مجازات نمى گردد »
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 56
👌بلکه مقصود از جمله فوق ، آن است که پدران آنان در حقشان تقصیر کردند و از آنجایی که قصد نابودی مسلمین را داشتند و به ممالک مسلمین لشگر کشی کردند و خودشان را در معرض اسارت و قتل و فرزندانشان را در معرض بی سرپرستی قرار دادند ، لذا در حق فرزندان خردسالشان ظلم کردند و آنان را بی سرپرست کردند .
❕بر این اساس ، اسلام چاره ای جز این ندید که برای تحت پوشش قرار دادن فرزندان بی سرپرست مشرکین ، آنان را میان خانواده های مسلمین تقسیم کند تا از روی بی سرپرستی در معرض هلاکت و نابودی قرار نگیرند .
👌توضیح بیشتر ؛
1⃣کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9717
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12052
2⃣فرزندان این کفار حربی ، اگر در نبرد بر علیه مسلمین شمشیر نکشیده باشند ، کسی حق کشتن آنان را ندارد ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« پیامبر نهی کرد از کشتن فرزندان و زنان دشمن در میدان حرب ، مگر زمانی که آنان هم قتال کنند که در آن صورت هم تا جایی که ممکن بود ، باید دست نگه داشته شود و آنان کشته نشوند « نهی عن قتل النساء و الولدان فی دار الحرب ... »
📚الکافی ج 5 ص 28
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣پس از آنکه فرزندان مشرکین ، پدران و مادران و قوم و عشیره خود را در میدان نبرد از دست دادند و سرپرستان آنان یا کشته شدند یا اسیر شدند ، تکلیف آنان چه می شود ❗️
❔آیا آنان به خاطر جرم پدران کشته شوند که این خلاف آموزه های اسلام است ❗️آیا به حال خود رها شوند که روشن است در این صورت در معرض مرگ و نابودی قرار می گیرند ، چون کسی را ندارند که از آنان مواظبت و سرپرستی کنند ❗️
👌بهترین راه آن است که در میان خانواده های مسلمان تقسیم شوند و مسلمین موظفند هستند که با آنان به مانند یکی از اعضای خانواده خود رفتار کنند و نیازهای آنان را برطرف کنند ، چنان که پیامبر گرامی می فرمود ؛
« آنان را از آنچه خودتان می خورید اطعام کنید و از آنچه خودشان می پوشید ، بپوشانید »
📚وسائل الشیعه ج 23 ص 31
👌علی ع در وصیت خود می فرمود ؛
« خدا را ، خدا را ، مد نظر داشته باشید در مورد زنان و بردگان خود ، چرا که آخر چیزی که پیامبرتان به آنان تکلم کرد این بود که گفت شما را وصیت می کنم نسبت به مراعات حق دو ضعیف ، زنان و زیر دستان و بردگانتان »
📚الکافی ج 7 ص 49
👌در نقل دیگر فرمود ؛
« کسی که نسبت به مملوک خود بد بکند ، وارد بهشت نمی شود »
📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 458
4⃣از سوی دیگر ، آموزه اسلام بر آن است که چنین بردگانی ، یعنی فرزندان خردسال کفار ، تحت حمایت مالی مسلمین قرار بگیرند و آزاد شوند ، چنان که امام رضا ع فرمود ؛
«کسی که مملوکی را آزاد کند که تمکن و استطاعت ( مالی ) ندارد ، باید او را مساعدت کند ، تا زمانی که از مساعت بی نیاز شود ، امیر مومنان چنین می کرد زمانی که صغار و فرزندان ( مشرکین و کفار حربی ) را آزاد می کرد » « ... کذلک کان امیر المومنین یفعل اذا عتق الصغار »
📚الکافی ج 6 ص 181
👌امیر مومنان بر همین اساس ، بسیاری از فرزندان مشرکین را از اسارت آزاد می کرد و آنان را مورد حمایت خود قرار می داد چنان که در روایت دیگر آمد ؛
« علی ع کودکان زیادی را از اسارت آزاد کرد » « قد اعتق علی ولدانا کثیره »
📚وسائل الشیعه ج 23 ص 31
❕بنابراین ؛
👌حکم اسارت فرزندان کفار حربی و مشرکین به خاطر مصلحت خودشان بوده است تا تحت سرپرستی و تکفل قرار گیرند و هزینه هایشان تامین شود ، و پس از آنکه به اندازه ای از رشد برسند ، مسلمین موظفند که آنان را آزاد کرده و تحت حمایت خود قرار دهند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« آنکس از آنان که توانایی اداره زندگی خویش به تنهایی را دارد ، آزاد کن » « اعتق من اغنی نفسه »
📚الکافی ج 6 ص 181
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌در رابطه با چرایی ممنوعیت ازدواج با غیر مسلمان در اسلام و موارد این ممنوعیت ، پاسخ ذیل را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3356
👌پاسخ دو اشکال ملحد ؛
1⃣چرایی تفاوت ارث بین زن و مرد و پاسخ استنادی که او به کلام امام رضا ع کرد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1232
2⃣پاسخ به استناد او به نهج البلاغه که زنان را از نظر ایمان و ارث و عقل ، ناقص می داند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1954
#شهادت_زنان_رویت_هلال
🤔#پرسش
❔زنده به گور كردن واقعى زنان توسط اسلام
تصوير بالا: كتاب عیون الاخبار الرضا، جلد۲، باب ۳۳، ص ۱۸۹
با توجه به این روایت باید دانست كه:
در اسلام مراد این است که اگر زنان گفتند ما ماه را دیده ایم انسان نباید باور کند در نتیجه اگر زن ادعای رویت ماه هم کرد انسان نباید بپذیرد !!
به همین جهت هست که قاضی و حاکم نمیتوانند به شهادت زنان حکم کنند
فقط در ضرورت مانند اعلام مرگ قابله و جنسیت فرزند بدنیا امده که معمولا مردها در این لحظه حضور ندارند حرفشان حجت هست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با عدم قبول شهادت زنان در برخی موارد و فلسفه آن ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1230
❕هم اینک توضیحی بیشتر طبق کلام استاد مکارم شیرازی در این رابطه ارائه می کنیم ؛
1⃣چون شهادت در محكمه و نزد قاضى است، اگر شهادت نساء مانند رجال در تمام امور قبول شود پاى زنان به محاكم كه محل نزاع و كشمكشها است كشيده مى شود، در حالى كه شارع مقدس مى خواهد زنان در محاكم كمتر حضور پيدا كنند، جز در موارد ضرورت، پس همان گونه كه شارع مقدس جهاد را از زنان برداشته، آنها نبايد در جنگ حقوقى هم مانند ميادين حرب حاضر شوند. در تمام دنيا هم همينطور است الّا نادراً.
❔آيا عدم شركت زنان در ميادين جنگ براى آنان نقص است؟
👌نقصى نيست بلكه با طبيعت آنها سازگار نمى باشد، همچنين عدم حضور آنها در نزد قُضات و منازعات حقوقى نقص و عيب نيست ، مانند عدم حضور آنان در میادین نبرد .
2⃣شهادت فرع بر تحمّل شهادت است و اگر شهادت آنها در همه امور قبول شود، طبعاً وسوسه مى شوند كه در مجالس شرب خمر و ميادين نزاع و زد و خورد و فسق و فجور حاضر شوند تا بتوانند شهادت دهند. آيا حضور زنان در چنين محافل و مجامعى كه جنايات و اعمال منافى عفت و كارهايى كه حدّ و تعزير دارد با طبيعت آنها سازگار و افتخارى براى آنهاست؟ مسلّماً نه، پس وقتى حضور آنها براى تحمل شهادت جايز نبوده و با طبيعت آنها سازگار نيست، شهادت آنها هم پذيرفته نمى شود.
3⃣همه انسانها عواطف و وجدان دارند ولى شكى نيست كه زنان عواطف رقيق ترى دارند، كه اين هم از افتخارات زنان است و به همين دليل تمام امورى كه عواطف رقيق ترى مى طلبد زنان در آن امور پيشى مى گيرند، مثلًا مقام «امّ» را هيچ مردى نمى تواند تحمل كند، اگر مادر از دنيا برود هيچ مردى تحمّل تربيت بچّه شيرخوار را ندارد و لو از شير خشك براى تغذيه كودك استفاده كنند، همچنين در پرستارى بيماران هيچگاه مردان به اندازه زنان موفّق نبوده اند، حال اين عواطف رقيق گاهى سبب مى شود كه حاضر به شهادت به حق نباشند مثلًا در ناحيه قصاص يا حد و تعزير از روى رقّت قلب شهادت نمى دهند و عواطف، آنها را از شهادت به حق منع مى كند، به همين دليل خداوند شهادتشان را در اين امور نپذيرفته است.
❕علاوه بر اين در مسائل جنائى شاهدها در معرض مشكلات و بلايايى از طرف محكومينِ در دعاوى هستند و اگر شاهد، مرد باشد قدرت دفاعى بيشترى دارد .
📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ، ج 3 ص 112
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌مطابق روایات متعددی ، شهادت زنان در رویت هلال پذیرفته نمی شود .
❕علی ع می فرمود ؛
« در رویت هلال تنها شهادت دو مرد عادل را قبول می کنم »
📚الکافی ج 4 ص 76
👌و فرمود ؛
« شهادت زنان در رویت هلال جایز نیست و قبول نمی شود »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 287 _ الفقیه ج 2 ص 124 _ التهذیب ج 4 ص 180
❔این مساله یعنی ، عدم قبول شهادت زنان در رویت هلال مورد اشکال ملحد قرار گرفته است ، امام رضا ع در روایتی پاسخ او را دادند و در رابطه با چرایی این ممنوعیت فرمودند ؛
« علت پذیرفته نشدن شهادت زنان ...در هلال ، به جهت ضعف آنان در رویت هلال است » « لضعفهن عن الرویه »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 95
👌استاد مکارم شیرازی در ادامه بحث سابق خود ، این روایت را چنین توضیح می دهند ؛
« این روایت به معنای كمبود ديد چشم ( زنان ) ، نيست بلكه به اين معنا است كه مشاهده هلال براى آنها مشكل تر است چون بايد بر بالاى بامها و كوهها بروند كه براى زنان مشكل است »
📚کتاب النکاح ج 3 ص 113
👌بنابراین مانند موارد سابق ، عدم قبول شهادت زنان در رویت هلال ، به خاطر ویژگیهای طبیعی و لطافت های زنانگی آنان است که شارع مقدس ، برای آنانکه آنان را به زحمت و مشقت نیندازد ، حکم قبول شهادت را از آنان برداشته است ، تا خود را به خاطر رویت هلال به سختی و مشقت نیندازند ، چنان که حکم حضور در میدان نبرد را به همین خاطر از آنان برداشته است .
❔ممکن است بگویید که امروزه می توان با ابزارهایی چون تلسکوپ و ... ماه را رویت کرد ، بدون آنکه مشکل و مشقتی برای زنان ایجاد شود ، چرا در این صورت نیز شهادت زنان نادیده گرفته می شود ❗️
👌در ذیل توضیح داده ایم که در رویت هلال ، شرط است که رویت با چشم غیر مسلح و بدون استفاده از ابزار باشد ، و اکثریت فقها نیز بر همین قول هستند ، بنابراین وجود یا نبود تلسکوپ تاثیری در حکم مذکور ندارد ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2156
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#فلسفه_در_منظر_روایات
🤔#پرسش
❔این که برخی می گویند که در روایات از فلسفه خواندن نهی شده است چقدر سندیت و واقعیت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/477
❕فقها و بزرگانی از علمای شیعه ، مخالف با فلسفه بوده اند ، مثلا شهید ثانی می گوید ؛
« آنچه موجب ميشود حق و باطل بر انسان مشتبه شود و خداوند در قلب او را به روي حقايق ببندد و چشم باز را نابينا سازد و سرانجام، کار انسان را به عذاب دردناک دوزخ منتهي گرداند، يکي اين است که به #سخنان ملحدان و ضد دينان و باور سوزان گوش دهد و مانند آنها بينديشد، 👈ديگر انس و الفت با مزخرفات فيلسوفان است »👉
📚رساله اقتصاد، ص 173
❕یا علامه حلی در اثر فقهي خود با نام تذکرة الفقهاء علوم را از جهت وجوب يا عدم وجوب فراگيري آنها به چهار دسته واجب عيني، واجب کفايي، مستحب و حرام تفسير نموده و👈 فلسفه را در کنار علوم موسيقي، سحر، قيافه شناسي و کهانت در زمره علومي که تحصيل آنها حرام است برشمرده است؛ مگر آن کس که براي نقض و رد آن فرا گرفته باشد. 👉
📚تذکرة الفقهاء، ج 9 ص 37
👌وي در جاي ديگر اين کتاب مينويسد ؛
« از جمله کساني که جهاد با آنها واجب است فلاسفه اند.»
📚همان مدرک
❕یا علامه مجلسی می نویسد ؛
« اين جنايت بر دين اسلام و شهرت و نشر دادن کتابهاي فلاسفه در بين مسلمين از بدعت خلفاي جور [عباسيان] بوده که با ائمه معصومين دشمن بوده اند. آنها به اين منظور مطالب فلاسفه و کتب آنها را بين مسلمين رواج دادند که مردم را از ائمه معصومين عَلَيهِمُ السَّلام و از شريعت روشن اسلام منصرف و روگردان سازند.»
📚بحارالانوار، ج 57 ، ص 197
❕کتب رجال و تراجم، از هشام بن حکم، متکلم و شاگرد برجسته امام صادق عَلَيهِ السَّلام و امام کاظم عَلَيهِ السَّلام به عنوان يکي از مخالفان فلسفه که اثري نيز در رد بر ارسطو نوشته است، ياد کرده اند.
❕ همچنين به اين واقعه تاريخي اشاره کرده اند که زماني يحيي بن خالد برمکي بر شواهد و نوشتههايي از هشام که حاوي طعن بر فلاسفه بود، دست يافت و
هارون را عليه هشام تحريک نمود تا وي را به قتل برساند.
📚 اختیار معرفه الرجال ، کشی ، ص 258 _ سفینه البحار ج 8 ص 698
❕یا فضل بن شاذان نيشابوري از اصحاب برجسته ائمه هدي ، امام جواد عَلَيهِ السَّلام، هادي عَلَيهِ السَّلام و عسکري عَلَيهِ السَّلام بوده و از جمله تصانيف 180 گانه او کتاب أَلرَّدُّ عَلَي الفَلاسِفَه است.
📚رجال نجاشی ص 307
❕شيخ طوسي از اين کتاب با عنوان «النَقصُ عَلَيٰ مَنْ يدعي الفَلسَفَة فِي التّوحيد فِي الأَعراضِ وَ الجَواهِرِ وَ الجُزءِ» ياد کرده است.
📚الفهرست ، شیخ طوسی ص 198
❕دو روایت هم در مذمت فلسفه است که به آن استناد می شود ؛
1⃣در توحید مفضل آمده است که امام صادق ع خطاب به مفضل فرمود ؛
« فَتَبّاً وَ خَيْبَةً وَ تَعْساً لِمُنْتَحِلِي الْفَلْسَفَةِ كَيْفَ عَمِيَتْ قُلُوبُهُمْ عَنْ هَذِهِ الْخِلْقَةِ الْعَجِيبَةِ حَتَّى أَنْكَرُوا التَّدْبِيرَ وَ الْعَمْدَ فِيهَا » « ننگ و نفرين و مرگ باد بر كسانى كه مدّعى فلسفه اند ولى ديدگان دلهاشان از اين آفرينش شگفت كور است و تدبير و هدفمندى را در كار هستى انكار كردند »
📚بحار الانوار ج 3 ص 75 _ ج 58 ص 327
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣مقدس ادربیلی به نقل از شیخ مفید و امام عسکری ع نقل می کند که خطاب به ابوهاشم فرمود ؛
« اى ابا هاشم، زود باشد كه زمانى بيايد به مردمان كه روي هاى ايشان خندان و شكفته باشد و دلهاى ايشان سياه و تيره باشد، سنت در ميان ايشان بدعت باشد و بدعت در ميان ايشان سنت باشد، مؤمن در ميان ايشان خوار و بى مقدار باشد و فاسق در ميان ايشان عزيز و صاحب اعتبار باشد، اميران ايشان نادان و ستمكار باشند و علماى ايشان بر درهاى ظالمان سير كنندگان باشند، توانگران ايشان بدزدند توشه فقيران و درويشان را و خردان ايشان تقدم نمايند بر بزرگان هر نادانى نزد ايشان مرد آگاهى باشد و هر بدسگال و حيلت گرى نزد ايشان درويش باشد، تميز نكنند اهل آن زمان، ميان مرد پاك اعتقاد پاك دين و ميان شكّاك فاسد بد اعتقاد و نشناسند ميش را از گرگان خونخوار، يعنى درويش را از سباع ضارّه مردم آزار، علماى ايشان بدترين خلق خدا باشند بر روى زمين؛ 👈زيرا كه ايشان ميل كنند به فلسفه و تصوف و به خدا قسم كه ايشان از اهل برگشتن از حق و ميل كردن به باطل باشند👉 و مبالغه نمايند در دوستى مخالفان ما ... اى ابا هاشم! اين آن چيزى است كه حديث كرده از براى من، پدر من و پدر من از آبايش از جعفر بن محمد عليهما السّلام و اين از سرّهاى ماست پس پنهان دار آن را مگر از اهلش »
📚حدیقه الشیعه ج 2 ص 786
❕برخی در انتساب کتاب « حدیقه الشیعه » به « مقدس اردبیلی » تشکیک می کنند در حالی که شیخ حر عاملی ، صاحب وسائل الشیعه با صراحت در این رابطه می گوید ؛
«بجز صوفيان و طرفداران آنها احدى صحت انتساب حديقة الشيعة را به اردبيلى، انكار نكرده و انكار صوفيه نيز مورد قبول نيست»
📚الاثنی عشریه ص 30
👌استاد مکارم شیرازی نیز می نویسد ؛
« از آنجایی که روایات شدیدی در مذمت صوفیان در کتاب شریف حدیقه الشیعه آمده است ، بسیار دیده ایم که صوفیان و دراویش کنونی نسبت به انتساب کتاب مذکور به مرحوم مقدس اردبیلی تشکیک می کنند در حالی که جمعى ازدانشمندان كه عدّه اى از آنها صاحب تأليفات بسياراند و يك عمر سرو كار آنها با دانشمندان شيعه بوده، تصريح كرده اند كه كتاب «حديقة الشيعه» از تأليفات مرحوم مقدّس اردبيلى (قدس سره) است از جمله بزرگان زير هستند ؛
❕محدث بزرگوار مرحوم شيخ حرّ عاملى صاحب كتاب (وسائل الشيعه)، محدث فقيه، مرحوم شيخ يوسف بحرانى صاحب كتاب (حدائق) ، مرحوم مولى محمد طاهر قمى ، عالم متبحر مرحوم ميرزا عبداللّه افندى صاحب كتاب «رياض العلماء»، محدّث شهير مرحوم حاجى ميرزا حسين نورى صاحب كتاب «مستدرك الوسايل»، عالم ربانى مرحوم شيخ سليمان بن عبداللّه معروف به محقق بحرانى، مرحوم شيخ عبداللّه حاج بن صالح نبى جمعه سماهيجى ، شبخ عباس قمی و ...
📚صوفیگری در گذشته و حال ، مکارم شیرازی ، ص77
❕در مورد روایاتی که فلسفه را مورد مذمت قرار می دهد ، سایت اسلام کوئست چنین پاسخ می دهد ؛
«مخالفت با فلسفه از طرف اشخاص مختلفی و با انگیزههای متفاوتی انجام گرفته است، ولی مخالفت دانشمندان آگاه و بیغرض مسلمان در واقع به معنای مخالفت با مجموعه اندیشههای فلسفی رایج بوده که بعضی از آنها با مبانی اسلام موافق نبوده است. و اگر روایت معتبری هم در نکوهش فلسفه رسیده باشد قابل حمل بر این معنا خواهد بود. اما وقتی ما از فلسفه صحبت میکنیم اصراری بر صحیح بودن همه آرا و نظرات فلاسفه نداریم ... »
🌐https://b2n.ir/919355
❕در پرسشی نیز از محضر علامه طباطبائی پرسیدند ؛
« رواياتى كه در خصوص ذمّ اهل فلسفه بالخصوص در دوره آخرالزمان وارد شده است- كه در كتب حديث از قبيل بحارالانوار و حديقةالشيعه مسطور مى باشد- متوجه چه كسانى مى شود؟ و منظور از اين احاديث چيست؟ ❗️
❕پاسخ ؛
« دو سه روايتى كه در بعضى از كتب در ذّم اهل فلسفه در آخرالزمان نقل شده، بر تقدير صحت، متضمّن ذمّ اهل فلسفه است نه خود فلسفه، چنان كه رواياتى نيز در ذّم فقهاى آخرالزمان وارد شده و متضمّن ذمّ «فقها» است نه فقه اسلامى و همچنين رواياتى نيز در ذّم اهل اسلام و اهل قرآن در آخرالزمان وارد شده (لايبقى من الاسلام الااسمه و من القرآن الا رسمه) و متوجه ذمّ خود اسلام و خود قرآن نيست.و اگر اين روايتها كه خبر واحد ظنّى مى باشند در خود فلسفه بود و مسائل فلسفى (چنان كه در جواب سؤال دوم گذشت) مضموناً همان مسائلى است كه در كتاب و سنت وارد شده، اين قدح عيناً قدح در كتاب و سنت بود كه اين مسائل را با استدلال آزاد بدون تعبيد و تسليم مشتمل شده است. اصولًا چگونه متصور است كه يك خبر ظنى در برابر برهان قطعى يقينى قد علم كرده و ابطالش كند؟ »
📚بررسی های اسلامی ، ج 2 ص 176
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#قیام_مهدی_علیه_السلام_با_شمشیر
🤔#پرسش
❔از برخی روحانیون شنیدم که می گویند امام زمان با #شمشیر قیام می کند ❗️به نظرتون آیا چنین چیزی ممکن است که امام زمان در برابر سلاح های پیشرفته دشمنان با شمشیر قیام کند ❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که در روایات ما از #شمشیر به عنوان سلاح امام زمان علیه السلام نام برده شده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« همه ما، قائم به امر خداوند هستيم، يكى پس از ديگرى، تا آن كه صاحب #شمشير بيايد. چون او بيايد، به گونه ديگرى غير از آنچه بوده، رفتار مى كند.»
📚الکافی ج 1 ص 536
👌برخى بر اين باورند كه كلمه «شمشير» در معناى حقيقى آن به كار رفته است و بنابراين مصداق آن، همان شمشير به عنوان ابزار جنگى خاصّ است.
در اين گمانه، چيرگى حضرت مهدى عليه السّلام بر #دشمنان در فرض هاى ذيل تصور مى شود ؛
1⃣ خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازى قرار خواهد داد كه تمام سلاحهاى موجود را مقهور نيروى خود مى سازد.
2⃣ تمام تسليحات پيشرفته از كار مى افتند و غير #قابل استفاده مى شوند و مردم به ناگزير، از سلاحهاى ابتدايى (يعنى شمشير و مانند آن) استفاده خواهند كرد.
3⃣در آستانه ظهور، جنگهاى خونين فراوانى به وقوع مى پيوندد و تمام سلاحهاى پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در #جنگها فقط از ابزارهاى ساده استفاده مى شود.
📚پرسمان مهدویت ص 252
❕اما عده ای دیگر از #محققان نظری بهتر ارائه داده و می گویند ؛
👌بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى، و اين بر خلاف سنّت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است؛ بنابراين، هيچ دليلى وجود ندارد كه با جهش جامعه انسانى به سوى حقّ و #عدالت، ترقّى و پيشرفت جامعه متوقّف گردد، و يا عقب نشينى كند، عقب گرد و گذشته گرائى با چنان پيشرفت و جهشى متناسب نيست.
❕بنابراين، قيام يك مصلح بزرگ براى استقرار عدل و آزادى در سراسر جهان هيچگاه سبب نمى شود كه جنبش صنعتى و ماشينى در شكل سالم و مفيدش بر چيده يا متوقّف شود. براى #استقرار چنان حكومتى بايد حكومتهاى خودكامه و بيدادگر از صحنه جهان خارج شوند؛ و براى خارج كردن آنها، لااقل در شرايط كنونى يك «سلاح برتر» لازم است؛ سلاحى كه شايد حتّى تصوّرش امروز براى ما ممكن نيست.
👌روایات متعددی حاکی از پیشرفت چشم گیر علم و #دانش و تکنولوژی در زمان ظهور قائم علیه السلام است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هنگامى كه كارها به صاحب اصلى ولايت (مهدى عليه السلام) برسد خداوند هر نقطه فرو رفته اى از زمين را براى او مرتفع، و هر نقطه مرتفعى را پايين مى برد آنچنان كه تمام دنيا نزد او بمنزله كف دستش خواهد بود كداميك از شما اگر در كف #دستش موئى باشد آن را نمى بيند »
📚بحار الانوار ج 52 ص 328
👌این که در روایاتی سخن از قیام مهدی علیه السلام با شمشیر به میان می آورد اشاره به این است كه «شمشير» هميشه #كنايه از قدرت و نيروى نظامى بوده و هست همانگونه كه «قلم» كنايه از علم و فرهنگ است.
👌 حتّى در ميدان جنگهاى سنّتى پيشين سلاحهاى مختلفى جز شمشير به كار مى رفته، همچون تير و نيزه و خنجر، ولى همواره مى گويند اگر در برابر فلان موضوع سر تسليم فرود نياريد «حواله شما با #شمشير است» يا گفته مى شد «به زور شمشير حقّ خود را مى گيريم».
❕یا از قديم معروف بوده «كشور با دو چيز اداره مى شود، قلم و شمشير» و همه اينها جنبه #سمبوليك دارد و مفهوم آن تكيه بر قدرت و استفاده از نيروى نظامى است.
👌ضرب المثلهاى زيادى امروز در اين زمينه در دست است؛ مى گويند
«فلان كس شمشير را از رو بسته!» #يعنى، آشكارا فدرت نمائى مى كند.»
❕ «شمشير ميان ما و شما حكومت خواهد كرد،» اشاره به اين كه جز از راه جنگ مسأله حل نمى شود.
👌 «شمشيرها را #غلاف نمى كنيم تا به هدف برسيم!» كنايه از اينكه مبارزه را تا آخر ادامه خواهيم داد.
❕از اينجا روشن مى شود كه منظور از قيام مهدى عليه السلام به سيف، همان اتّكاى بر قدرت است؛ براى اينكه چنين گمان نشود كه اين مصلح بزرگ آسمانى به شكل يك معلم، يا يك واعظ، و يا راهنماى #مسائل اجتماعى ظاهر مى شود و رسالت او تنها اندرز دادن مردم است.
👌بلكه او يك رهبر درونگر و دورانديشى است كه نخست از حربه منطق بهره گيرى كافى مى كند، و آنجا كه گفتار حق سودى نبخشد كه در مورد بسيارى از زورگويان و جبّاران سودى هم نخواهد داد، دست به شمشير مى كند؛ يعنى، متوسّل به قدرت مى شود و #ستمكاران را بر سر جاى خودشان مى نشاند؛ يا در صورت لزوم، وجود كثيفشان را از سر راه بر مى دارد؛ و شك نيست كه براى اصلاح گروهى از مردم جز اين راه ى نيست .
📚حکومت جهانی مهدی ، مکارم شیرازی ، ص 253
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕یکی از احکام اختصاصی پیامبر ، آن بود که ایشان ملزم به رعایت نوبت همسران ، برای حضور در نزد هریک از آنان ، نبود ، در ذیل در این رابطه و فلسفه آن توضیح داده ایم و پاسخ شبهه پراکنی معاند در این رابطه را بیان کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1808
👌معاند به نقلی ازصحیح بخاری استناد کرده است که عایشه در این امر بر پیامبر اعتراض کرده است و گفته است که پرودگارت در اجابت خواسته ات شتاب می کند ❗️
❕این سخن نشان از بی پروایی و بی مبالاتی عایشه در برابر حکم الهی است که نمونه های آن ، بارها از او صادر شده است ، و پیامبر اسلام را تحت اذیت و آزار خویش قرار می داد ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1301
👌پاسخ معاند را که مدعی است ، علی ع در ازای کشته شدن یکی از سربازانش ، قصد داشت کل مردم یک منطقه را بکشد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1452