eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
211 ویدیو
51 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣4⃣اعتراف رجال شيعه الكشی در صفحه 101 از كتاب رجال تصريح ميكند : كه عده اي از اهل علم ذكر كرده اند كه عبدالله بن سبأ شخصي يهودي بود و مسلمان شد واو در زمان يهوديتش قائل به امامت يوشع بن نون بوده و در اسلام بعد از وفات رسول خدا صل الله عليه وآله وسلم مانند همين نظر رامطرح كرد و او كسي بود كه فرض بودن امامت علي عليه السلام را مشهور كرد و براءت از دشمنانش را ظاهر كرد جای دارد : او اولين كسي بود كه فرض بودن ولايت و برائت از مخالفين را مشهور كرد❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7223 5⃣4⃣آیه 110 سوره آل عمران در مورد امت زمان رسول خدا می فرماید : شما بهترین هستید که برای مردم خلق شده..اما دوستان چه میگن1-پهلوی دختر پیامبر را شکستند،و خانه او را به آتش کشیدند،و علی را. دست بسته بردند تا بیعت کند و هیچ کس چیزی نگفت3-علی و فاطمه شبها در خانه مهاجر و انصار رو میزدن و از بیعت آنها در غدیر خم می گفتند ولی در جواب می شنیدند که ترس دارند و فضای رعب آوری.است.همه این اتفاقها افتاد و هیچ کس اعتراض نکرد و این همان امت بود ،حال حرف قرآن.را باور کنیم که یاران پیامبر را بهترین امت میداند که تا به حال خلق شده یا کسانی که یاران رسول خدا را لعن و نفرین میکنند❗️❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7259 6⃣4⃣یکی از اهل سنت این پرسش را مطرح کرده که پاداش و جزای اعتقاد به توحید، نبوت و معاد در قران مشخص شده، اگر امامت اصل چهارم دین است پس پاداش اعتقاد به آن در قران کجاست؟ عدم اعتقاد به امامت در قران کجاست ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9152 7⃣4⃣❓خواستم ببینم شیعه چه دلیل عقلی دارد که خداوند باید بعد از پیامبر امامی را برای مردم معین کند❕❕دلیل عقلی بر لزوم امامت چیست❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6492 8⃣4⃣چگونه امامت از اصول دین شیعه هست؟ آیا آیه‌ای از قرآن وجود دارد که به این موضوع دلالت کند؟اصلا اصول دین شیعی چگونه و توسط چه کسی وضع شده است❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5618 9⃣4⃣❔آیا در آیه ای از قرآن صراحتا تصریح شده است که امام علی هادی و کننده امت است ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9175 0⃣5⃣این که می گویند خلافت به امام علی نرسید چون اهل مزاح و بود و آدم جدی نبود چقدر سندیت دارد ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9184 1⃣5⃣ببخشید من از یک روحانی شنیدم که آیه قرآن در شان امام علی نازل شده است ❗️با دوستان اهل سنتم وقتی این قضیه را مطرح می کنم ازم دلیل می خواهند ❕لطفا روشنگری کنید ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9187 2⃣5⃣درادامه حديث غدیر آمده « وال من والاه وعاده من عاداه يعني هركس دوست او شود توهم دوستش باش ودشمن دشمنانش باش » خوب اگردراول حديث مقصود از مولاسرپرست است چطوردرادامه امده هرکس که دوست اوباشد بلکه باید می امد هرکس او باشد وهمین كلمه (وال من والاه )نشان میدهدکه ان کلمه مولا درابتدای حديث هم معنی دوست میدهد چون اگرغیراز این بود باید در ادامه میگفت وال من یطیعه (دوست هرکسی باش که مطیع اوباشد) ولی امده وال من والاه دوست هرکسی باش که دوست او باشد » 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9190 3⃣5⃣خداوند در قرآن می گوید مومنین امورشان را با شوری پیش میبرند (شوری37) ، مردم نیز پس از پیامبر با شوری ابوبکر را انتخاب کردند و دیگر جایی برای خلافت علی باقی نماند ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9192 4⃣5⃣یکی از اهل سنت این پرسش را مطرح کرده که پاداش و جزای اعتقاد به توحید، نبوت و معاد در قران مشخص شده، اگر امامت اصل چهارم دین است پس پاداش اعتقاد به آن در قران کجاست؟ عدم اعتقاد به امامت در قران کجاست ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9152
❓پرسش ❔دلیل اینکه عموم مردم علی ع را نخواستند چه بود❕❕ ❓آیا ممکن است چند هزار نفر که در غدیر بودند همگی دست از علی ع بردارند❔آیا برای این مطلب شواهد قرآنی هست❗️ 💠پاسخ💠 👌چه شاهد قرآنی از این بالاتر که حضرت موسی برادر خود حضرت هارون را به عنوان جانشین خود در میان بنی اسرائیل منصوب داشت و خود به میعاد گاه خداوند برای گرفتن احکام تورات از طریق وحی رفت چنان که قرآن چنین می گوید: ❗️« ما به موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پرودگارش با او چهل شب شد و «موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش... » 🔶اعراف 142 👌اما بنی اسراییل خلافت و جانشینی هارون را نادیده گرفتند و به وصیت موسی عمل نکردند و راه کفر و شرک و بت پرستی و گوساله پرستی را در غیاب موسی در پیش گرفتند چنان که قرآن نقل می کند: « قوم موسی بعد از ( رفتن ) او ( به میعاد گاه خداوند) از زیور آلات خود گوساله ای ساختند ...هنگامی که موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قوم خود بازگشت گفت پس از من بد جانشینانی برایم بودید ( و آیین مرا ضایع کردید ) ...( هارون گفت ) فرزند مادرم این گروه مرا در فشار گذاشتند و نزدیک بود مرا به قتل برسانند...» 🔷اعراف 148 تا 151 ❓آیا پشت کردن بنی اسراییل به خلافت و وصایت هارون دلیلی بر بطلان خلافت او می باشد❕ 👌پشت کردن صحابه به امام علی مورد پیش بینی پیامبر گرامی قرار گرفته بود چنان که علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود: « کینه هایی مردم نسبت به تو در دل دارند که هنگامی آن را آشکار خواهند کرد که من از دنیا رفته باشم» 📚المعجم الکبیر ج11 ص73 📚مسند ابی یعلی ج1 ص426 📚تاریخ مدینه دمشق ج42 ص322 🔶وفرمود: « پس از من مردم با حیله گری با تو رفتار می کنند» 📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص 150 ❗️البته چنان نبود که تمام صحابه غدیر و مساله ولایت و خلافت حضرت علی را فراموش کنند بلکه عده ای از آنان تن به خلافت ابوبکر نداده و در برابر او اعتراض و احتجاج به ولایت حضرت علی می کردند. 👌علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را اختصاص داده است به احتجاجات صحابه بر خلافت وامامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت 📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8 👌از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد: «آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد "من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره" "هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست" 📚همان مدرک،ص83 ❗️اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد: «تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی» 📚همان مدرک،ص92 🔶همچنین علامه مجلسی در ج28 ص175 باب 4 از بحار الانوار انبوهی از این احتجاج ها را می آورد. ❗️در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است؛ 🔶بخاري در صحيح خود از زبان عمر بن خطاب نقل می کند که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آن‌ها با خلافت ابوبکر مخالف بودند: َ «تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آن‌ها بودند، با ما مخالفت كردند» 📚صحیح بخاری،ج8 ص26 ❗️و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کرده‌اند که تمام انصار و يا بعضی از آن‌ها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت مي‌کنيم: « فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا علیا» 📚الكامل ج 2، ص 325 📚تاريخ الطبري ج 2 ص 443 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔چرا محمد دستور به ختنه زنان داد، با اینک میدانست حس جنسی زن ازبین میره و اینرو برای زن فضیلت عنوان کرد ❗️❗️ 💠💠 👌در مورد ختنه دختران و زنان ، آنچه از منابع فقه و حدیث شیعه و اهل سنت استفاده می شود ، این امور است ؛ 1⃣ختنه کردن دختران و زنان نزد علمای شیعه به اجماع و اتفاق واجب نیست ، ولی حکم به آن کرده اند ؛ 📚جواهر الکلام ج 31 ص 262 2⃣نزد علمای اهل سنت نیز ، مشهور است و ابن قدامه در مغنی تصریح کرده است که قول اکثر اهل علم عدم وجوب است . 📚مغنی ابن قدامه ج 1 ص 100 3⃣در روایات شیعه نیز تصریح به عدم وجوب شده است ، مرحوم صاحب وسائل احادیث متعددی در این زمینه نقل می کند از جمله اینکه امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « سنت آن است که کردن بر مردان است و بر زنان نمی باشد » 📚وسائل الشیعه ج 21 ص 441 4⃣در روایات اهل سنت هم ، عدم وجوب آن بر از پیامبر گرامی نقل شده است ؛ 📚مسند احمد ج 5 ص 75 5⃣در مورد طریقه آن در روایات تصریح شده است که آن عضو مخصوص از ریشه برداشته نشود ، بلکه تنها قسمت بالای آن برداشته شود . در قسمت بالای فرج ، قطعه گوشت کوچکی وجود دارد که مربوط به آن است . ❕در نقلی آمده است که پیامبر گرامی خطاب به زنی که متصدی این عمل برای بانوان بود فرمود ؛ « بسیار به ته مبر و اندکی بگیر که رو را نورانی تر و رنگ را صاف تر و نزد شوهر می دارد » 📚الکافی ج 5 ص 118 👌بنابراین غرض از ختنه بانوان ، از بین بردن میل جنسی آنان نیست که اگر مقصود از بین بردن میل جنسی بود ، دستور داده می شد که آن عضو مخصوص از ته بریده شود ، بلکه دستور داده شده که کمی از قسمت بالای آن برداشته شود ، تا زن در نظر شوهر خود دوست داشتی تر و نیکو تر جلوه کند و عمل برای هر دو لذت بخش تر شود . 6⃣نکته پایانی آنکه در حال حاضر در محیط اسلامی به این امر عمل نمی شود ، زیرا به اتفاق علمای شیعه از واجبات نیست لذا لزومی ندارد به چنین کاری کنند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد « چشم زخم » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2077
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « به آغوش گرفتن کنیز در نماز مشکلی ندارد » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/786
🤔 ❔ با اسناد به روایات صحیح کتب معتبر اهل سنت، ثابت می‌کنیم که مطابق آن عمر بن خطاب زنش را مستمر کتک می‌زده است و آن را دستوری از جانب پیامبر اسلام می‌دانسته است. َّ: اشعث بن قیس بیان می‌کند که یکبار به‌ عنوان مهمان به نزد عمر بن خطاب رفتم، شب هنگام عمر از خواب بلند شد و 👈نزد همسرش رفت تا او را کتک بزند👉. من خود را میان او و همسرش قرار دادم(تا زن را نزند). وقتی عمر به بسترش برگشت و دراز کشید به من گفت: ای اشعث این چیزی را که من از رسول خدا شنیده‌ام به یاد داشته باش، من از پیامبر شنیدم که می‌گفت: از مرد نباید پرسید به چه علتی زن خودت را می زنی!  حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت چنین می گوید: هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَلَمْ يُخْرِجَاهُ، یعنی: اسناد این روایت صحیح است ولی بخاری و مسلم آن را نیاورده اند. ⚡️طبق این‌ روایت،(عمر بن خطاب) به صورت مستمر همسر خود را کتک می‌زده است و می‌گفته که پیامبر اسلام گفته نباید از شوهران علت کتک زدن زنانشان را پرسید. ⚡️آیا رفتار عمر بن خطاب و سخن محمد مصداقی بر زن ستیزی و اعمال جاهلانه نیست؟ 💠💠 👌قرآن به روشنی دستور به حسن معاشرت با زنان داده و می فرماید ؛ « با آنها به طور رفتار کنید » ( نساء 19) ❕پیامبر گرامی نیز از زدن زنان نهی کرده و فرمود: «هرکس زنی بگیرد لازم است که او را اکرام و احترام کند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص249 🔶و فرمود: «من تعجب می کنم از مردی که زنش را می زند درحالی که خودش به زدن سزاوار تر است .زنان خود را نزنید زیرا در آن قصاص است » 📚جامع الاخبار ص184 🔶و فرمود: «هر مردی که به زنش لطمه و ضربه ای بزند خداوند در روز قیامت ماموران جهنم را امر می کند ضربه به او بزنند» 📚مستدرک الوسائل ج14 ص250 🔶و فرمود: «هرکس زنش را بزند...خداوند در روز قیامت چنان آبرویش را ببرد که تمام خلائق از اولین تا آخرین آنها به او نگاه می کنند» 📚عوالی اللالی ج1 ص254 👌در روایات اهل سنت هم آمده است ؛ « رسول خدا هیچگاه هیچ خادم و هیچ یک از را کتک نزد » 📚سنن ابن ماجه ج 3 ص 400 ح 1984 ❕مطابق روایات اهل سنت ، پیامبر گرامی نه تنها هیچ گاه زنانش را نزد ، بلکه از این عمل هم نهی می کرد تا جایی که عمر بن خطاب به ایشان اعتراض کرد . نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « زنان را نزنید ، عمر اعتراض کرد که یا رسول الله این دستور می شود که زنها بر مرد جرات پیدا کنند ، دستور بده آنها را بزنند .» 🔸پیامبر گرامی با رد درخواست عمر فرمود ؛ « زنان زیادی از شوهرانشان شکایت نمودند ، این مردان انسانها خوبی نیستند » 📚سنن ابن ماجه ج 3 ص 400 ح 1985 👌بخاری نیز نقل می کنند که « رسول خدا از زدن نهی کرده است » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 18 ❕با این حال می بینیم که عمر بن خطاب زنش را می زند و خود را هم مسوول نمی داند . در زمان حیات رسول خدا به آن حضرت می گفت که دستور بده زنها را بزنند اما پیامبر با او مخالفت کرد ، حال به دروغ می گوید که پیامبر گفته اگر کسی زنش را بزند از او نمی که چرا زدی ! ❔کجای شرع و عقل اجازه چنین کاری را می دهد ؟ اگر سنت رسول خدا به معنای فعل آن حضرت است که پیامبر هرگز زنش را نزد و اگر به معنای قول آن حضرت است که روایت وارد شده زدن است ❗️پس عمر با چه مجوزی بر خلاف سنت زنش را می زند و آنگاه روایتی دروغین نقل می کند که با آیات قرآن و سنت پیامبر در تضاد است ! 🔸روایت مذکور ، نسبتی از جانب عمر به پیامبر است ، در حالی که مطابق نقل خود علمای اهل سنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس عمدا دروغی به من ببندد باید آماده قرار گرفتن در جایگاه خود در آتش باشد » 📚مسند احمد ج 3 ص 30 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد رفتن روحانیون به بیمارستان ها را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2078 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2079
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد « ضرورت نامگذاری فرزندان به اسامی اهل بیت علیهم السلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2080
🌷فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام هادی علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ 🌸عظمت و مناقب و فضائل امام هادی علیه السلام در نگاه معاصران و دانشمندان مخالف ایشان را در نمایه زیر مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1762 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1763
🤔 ❔اهل سنت شبهه می کند که در اواخر اسفند یا اوایل فروردین اتفاق افتاده است و در آن ایام هوا زمستانی و سرد است ❕چگونه می گویید پیامبر در گرما مردم را برای ولایت علی علیه السلام جمع کرد ❕❕ 💠💠 👌این که در روز غدیر ، هوا به شدت بوده است ، و صحابه از شدت گرما ، عبای خود را به سر و زیر پای خود کشیده بودند تا از آزار گرما در امان باشند ، در روایات شیعه و اهل مورد اشاره قرار گرفته است . 🗯حاکم از زید بن ارقم نقل می کند ؛ « با رسول خدا به منطقه غدیر خم رسیدیم ...آن روز روزی بود که به مانند آن را ندیده بودیم ...پیامبر دست علی را گرفت و گفت ای مردم چه کسی بر مومنان ولایت دارد ، مردم گفتند خدا و رسولش ، پیامبر گفت هر کس که من بر او ولایت دارم و مولی او هستم ، علی مولای اوست » 📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص613 👌در دیگری زید بن ارقم می گوید ؛ « آن روز به شدت گرم بود تا جایی که برخی از ما از شدت گرما ، را به سر و برخی به پا کشیده بودیم تا از آزار گرما در امان باشیم » 📚الروضه الندیه ص157 👌در دیگری آمده است ؛ « ما با سرعت به سوی پیامبر رفتیم ، هوا بسیار گرم بود تا جایی که پیامبر مقداری از لباس ( عبایش ) را از شدت گرما به سر و مقداری را به کشیده بود » 📚بحار الانوار ج37 ص152 🗯اهل سنت می گویند منظور از در حدیث غدیر ، تنها بیان دوستی علی علیه السلام می باشد در حالی که مساله دوستی علی علیه السلام با مومنان مطلب مخفی و پیچیده ای نبود که نیاز به این همه تاکید و بیان داشته باشد ، و احتیاج به متوقف ساختن آن قافله در وسط بیابان خشک و سوزان داشته باشد . 🔶قرآن با می گوید ؛ « مومنان همه برادر یکدیگرند » 🔷حجرات 10 👌و می فرماید ؛ « مردان مومن و زنان مومنه دوست و یاور یکدیگرند » 🔷توبه 71 🗯مساله اخوت اسلامی و مسلمانان با یکدیگر از بدیهی ترین مسائل اسلامی است که در آغاز اسلام وجود داشت و پیامبر بارها آن را تبلیغ کرد و دیگر نیازی به بیان آن ، در آن اجتماع عظیم و سوزان نبود . ❕همه این ها قرینه روشن است که مراد از مولی تنها ولایت و است نه چیز دیگر. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔اسکن از کتاب سبل الهدی والرشاد نوشته صالحی شامی جلد ۹ صفحه ۷۱ ❗️عایشه می گوید که من به محمد گفتم: آیا تو نیستی که خیال می کنی که پیامبر خدا هستی؟ محمد تبسم کرد و گفت : آیا در این مسأله تردید داری؟ عایشه می گوید: دو باره گفتم: آیا تو نیستی که خیال می کنی رسول خدا هستی! پس چرا عدالت را رعایت نمی کنی؟ ابوبکر که بسیار تندخو بود، جلو آمد و به صورتم سیلی زد...ابویعلی با سندی که هیچ اشکالی ندارد و همچنین ابوالشیخ با سند خوب و قوی از عایشه نقل کرده است… این روایت را امام احمد با سندی که هیچ ایرادی ندارد از صفیه نقل کرده است. ⚡️همسر پیامبر اسلام که نزدیک ترین شخص به او بوده است؛ در نبوت او شک کرده است و او را ناعادل خطاب کرده است که این نشان از این است که محمد مدعی پیامبری بوده است و شخصی ناعادل و دروغگو بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی تمام تلاش خود را برای تربیت و هدایت همگان به کار بست و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی کرد . ❕او به قدرى دلسوز نسبت بود، كه از عدم ايمان گروهى، سخت مى‏ برد تا آنجا كه نزديك بود از غصه هلاك شود. 🔸در آيه 6 سوره كهف مى ‏خوانيم كه خداوند در مقام دلدارى به پيامبر اكرم مى‏فرمايد ؛ «گويى مى‏ خواهى، خود را به خاطر اعمال آنها از غم و اندوه هلاك كنى اگر به اين گفتار ايمان نياورند!». شبيه همين معنا در آيه 3 سوره شعراء آمده است: لَعَلَّكَ باخِعٌ نَّفْسَكَ الّا يَكُونُوا مُؤمِنينَ ». 👌 و در آيه 128 سوره آمده است لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنُ انْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ‏عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ: «به يقين، پيامبرى از ميان شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است». ❕بنابراین از ناحیه پیامبر و دعوت او و سعی وتلاش بی پایانش هیچ گونه کاستی در زمینه هدایت افراد نبوده است ، اما همه افراد خصوصا نزدیکان و برخی از همسران ، در پذیرش هدایت پیامبر برابر نبودند ، کسانی می توانستند از هدایت پیامبر بهره مند شوند که لازم را در خود به وجود آورده بودند . ❕ همنشينى برخی از همسران چون عایشه با آن حضرت، شاید هرگز بيشتر و شديدتر از همنشينى همسر نوح و همسر لوط با آن دو مرد بزرگوار نبوده باشد. زنان اين دو، شب‏ها و روزها با آن دو بوده ‏اند، ليكن متأسفانه هيچ فايده ‏اى نداشته است. قرآن كريم زن نوح و زن لوط را به عنوان نمونه ياد مى ‏كند كه در كنار دو بنده صالح خدا بودند، اما به آن دو خيانت كردند و اين همنشينى نتوانست آنان را از عذاب الهى برهاند و اهل دوزخ شدند. ( تحریم 10) 👌لذا خداوند در باره همسران پيامبر فرموده است: «اى همسران پيامبر! هر كدام از شما كار زشت آشكارى انجام دهد، دو برابر عذاب خواهد شد.» ( احزاب 30) 🔸در جاى ديگر قرآن همسران پيامبر ( عایشه و حفصه ) را ملامت مى ‏كند كه چرا راز آن حضرت را فاش ساختند. ( تحریم 3_5) ❕در اين ‏ها به زمينه‏ هاى تلاش بر ضدّ پيامبر در ميان برخى از همسران آن حضرت اشاره شده است و خداوند خبر مى‏ دهد كه چون خدا و جبرئيل و مؤمنان صالح و فرشتگان، پشتيبان پيامبرند، آنان به خواسته ‏هاى خود نمى ‏رسند. 👌همه اين آيات نشان مى‏ دهد كه صِرف همنشينى علّت تامّه تغيير همنشين به يك انسان مومن و عادل صالح و خداترس نيست و مانع پرهيز از گناه كوچك يا بزرگ نمى‏ شود. بلكه اگر كسى هدايت و تصميم بهره ‏گيرى داشته باشد، اين همنشينى و مصاحبت مى‏ تواند زمينه ‏ساز آن باشد، پس همنشينى‏ ها تأثيرهاى متفاوتى دارد و همه به يك شكل نيست. 🔸عایشه هم علی رغم همنشینی با پیامبر ، از پیامبر بهره نبرد ، چنان که همسران نوح و لوط از هدایت آن دو پیامبر الهی بهره نبرند و این نقصی بر برخی همسران گمراه پیامبران است که از هدایت آنان بهره نبرند ، نه آنکه نقصی باشد بر رسالت پیامبران الهی . ❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇 🔸گمراهی عایشه تنها در شک در نبوت پیامبر خلاصه نمی شود ، او کسی بود که بسیار در رفتار با پیامبر اسلام بی ادبانه رفتار می کرد و بر پیامبر گرامی داد و می کشید ؛ 📚صحیح مسلم ج 2 ص 84 ❕هرگاه پیامبر نماز می خواند می رفت پاهایش را در برابر پیامبر دراز می کرد ؛ 📚صحیح بخاری ج 1 ص 107 🔸به واسطه اذیتش هایش پیامبر گرامی آرزوی مرگ او را می کرد ؛ 📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 470 _ صحیح بخاری ج 9 ص 100 ❕به پیامبر می گفت خدایت مطابق هوای نفس تو آیات را نازل می کند ؛ 📚مسند احمد ج 6 ص 261_ صحیح بخاری ج 6 ص 24 👌به پیامبر تهمت می زد که و سحر زده شده است ؛ 📚صحیح بخاری ج 4 ص 91 ❕به پیامبر تهمت می زد که قسی القلب است و بر کسی اشک نمی ریزد ؛ 📚مصنف ابن ابی شیبه ج 3 ص 267 🔹آیات ابتدایی سوره تحریم در مذمت او نازل شد ، چرا که پیامبر را بسیار اذیت می کرد ؛ 📚صحیح بخاری ج6 ص194 👌پیامبر گرامی هم عایشه را معرفی می کرد چنان که بخاری نقل می کند ؛ « پیامبر مشغول خطبه خواندن بود و به سوی خانه عایشه اشاره کرد و فرمود فتنه آنجاست ( این جمله را سه مرتبه گفت ) و فرمود شاخ شیطان از آنجا طلوع می کند » 📚صحیح بخاری ج 4 ص 46 👌بنابراین ، شک کسی چون عایشه در رسالت پیامبر گرامی اسلام ، دلیل دیگری بر انحراف او از حق و حقیقت و شبیه شدن به همسران نوح و لوط در کفر و بی ایمانی می باشد ، نه آنکه دلیلی بر بطلان پیامبر گرامی اسلام باشد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند که با استناد به سخنان یک روحانی مدعی است که حضرت زینب در کربلا طفل و فرزندی نداشت را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2081 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2082
👌مورد روایت فوق ، که دستور به کشتن سگ داده شده است ، سگ های موذی و وحشی است که در شهرها به عابرین حمله می کردند و آنان را می دریدند . پاسخ تفصیلی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2017
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد سب و ناسزا گفتن به منحرفان و استناد این عمل به ائمه علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2083
🤔 ❔برخی می گویند که حتی در منابع ما از روز غدیر به عنوان یاد نشده است و عید مسلمین تنها فطر و قربان است ❗️آیا براستی در روایات ما نکته ای در مورد عید نیامده است ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در رابطه با عید و فضیلت روزه آن و اعمال و عباداتی که شایسته است در شب و روز آن ذکر شود ، نکات قابل توجهی در منابع روایی ما آمده است و نقل قول شما در مورد عید غدیر خلاف واقع است . 🗯امام علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛ « روز غدیر خم برترین امت من است ،آن روز ،روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید » 📚امالی صدوق ص125 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « روز غدیر برترین است ، و آن روز هیجدهم ذی الحجه است » 📚الخصال ج2 ص32 👌و در نقل دیگری آمده است که مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛ « برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، دیگر چیست ؟ 🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام کرد . ❕مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟ 👌امام داد ؛ « بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد « 📚وسائل الشیعه ج10 ص443 👌در نقل دیگر امام ادامه دادند ؛ « در آن روز روزه بگیر و زیاد بر محمد و آلش درود بفرست ، و از کسانی که حق آل محمد را کردند بیزاری جوی » 📚الکافی ج4 ص148 👌و در نقل دیگر اضافه است که فرمود ؛ « در آن روز با نیکی کردن و روزه و نماز و صله رحم و صله برادران به خدا تقرب جویید » 📚وسائل الشیعه ج10 ص444 🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است که آگاهی رجوع شود ؛ 📚بحار الانوار ج94 ص110 باب 60 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔امروزه خیلی گفته می شود غدیر باشید و پیام ولایت امیر مومنان را به همجا برسانید ❗️آیا در روایات آمده است که این عمل دارد ❕❕ 💠💠 👌بحث از غدیر و ولایت امیر مومنان در واقع ذکر یک فضیلت از فضائل بی شمار علی علیه السلام به شمار می رود و مصداق این روایت شریف است که شیعه و اهل سنت از پیامبر نقل کرده اند که فرمود ؛ « خداوند برای برادرم علی به اندازه ای فضیلت قرار داده است که هیچ کس جز خود خداوند توانایی شمارش آنها را ندارد ، هر کس از یک فضیلت از فضائل علی یاد کند در حالی که به آن داشته باشد ، خداوند تمام گناهان گذشته و آینده او را خواهد آمرزید ، اگر چه در روز قیامت با گناهان جن و انس خدا را ملاقات کند ، و هر کس یک از فضائل او را بنویسد ، فرشتگان تا زمانی که آن نوشته باقی باشد برای او استغفار می کنند ، و هر کس به یک فضیلت از فضائل او گوش دهد ، خداوند گناهانی را که او با گوش کردن مرتکب شده است را می آمرزد ، و هر کس به نوشته ای که فضائل در آن باز گو شده است نگاه کند ، خداوند گناهانی را که او با دیدن مرتکب شده است را می آمرزد ، نگاه کردن به علی بن ابی طالب عبادت است و ذکر علی عبادت است و ایمان بنده جز با ولایت علی و برائت از دشمنانش مقبول نیست » 📚امالی صدوق ص138 📚بحار الانوار ج38 ص196 👌علمای اهل سنت نیز این روایت را نقل کرده اند ؛ 📚مناقب خوارزمی ص2 📚کفایه الطالب گنجی شافعی ص123 🗯در دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ « هیچ مردمی نیستند که فضیلت علی بن ابی طالب را یاد کنند ، مگر این که فرشتگان آنها را در میان می گیرند و به انجمن آنان ملحق می شوند و با ایشان همسخن می گردند و چون پراکنده می شوند فرشتگان به آسمان عروج می کنند ، پس فرشتگان دیگر به آنان می گویند ما از شما رائحه ای استشمام می کنیم که تا کنون آن را از نبوییده ایم و از آن خوش بوتر ندیده ایم ، آن فرشتگان می گویند ما نزد جماعتی بودیم که از فضائل محمد و خاندان محمد سخن می گفتند و ما از رائحه آنان برخوردار شدیم و عطر آگین گشته ایم » 📚الروضه فی فضائل امیر المومنین ص189 📚بحار الانوار ج38 ص199 📚ینابیع الموده ، قندوزی حنفی ج2 ص271 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔ظاهرا برخی از اهل سنت منکر آن هستند که واقعه غدیر را چندین هزار از مسلمین شاهد بودند ❗️برای جمعیت چند ده هزار نفری که شیعه ادعا می کند مستندی هم است ❗️❗️ 💠💠 👌در برخی از نقل های شیعه ، جمعیت حاضر در جریان غدیر ، هفتاد هزار نفر و بیشتر ، ثبت و ضبط شده اند ؛ 📚بحار الانوار ج 37 ص 202 ❕این تعداد و بلکه بیشتر را علمای اهل هم نقل کرده اند . علامه امینی در کتاب معروف الغدیرش چنین می نویسد ؛ « رسول خدا در دهمين سال هجرت، زيارت خانه خدا (كعبه) را با اجتماع مسلمين آهنك فرمود. و در ميان قبايل مختلفه و طوائف اطراف بر حسب امر آنحضرت اعلان شد، و در نتيجه گروه عظيمى بمدينه آمدند تا در انجام اين تكليف الهى (اداى مناسك حج بيت اللّه) از آن حضرت پيروى و تعليمات آنحضرت را فرا گيرند. 👌اين تنها حجّى بود كه پيغمبر بعد از مهاجرت به مدينه انجام داد، نه پيش از آن و نه بعد از آن ديگر اين عمل از طرف آن حضرت وقوع نيافته و اين حج را به اسامى متعدد در تاريخ ثبت نموده‏ اند، از قبيل: حجة الوداع- حجة الاسلام- حجة البلاغ- حجة الكمال- حجة التمام . ❕در اين موقع رسول خدا غسل و تدهين فرمود و فقط با دو جامه ساده (احرام) كه يكى را به كمر بست و آن ديگر را بدوش افكند روز شنبه بيست چهارم يا بيست پنجم ذيقعدة الحرام بقصد حج پياده از مدينه خارج شد و تمامى زنان و اهل حرم خود را نيز در هودج‏ها قرار داد، و با همه اهل البيت خود و به اتفاق تمام مهاجرين و انصار و قبايل عرب و گروه عظيمى از خلق حركت فرمود . 📚طبقات ابن سعد ج 3 ص 225_ الامتناع مقریزی ص 511_ ارشاد الساری ج 6 ص 429 👌اتفاقا در اين هنگام بيمارى آبله يا حصبه در ميان مردم شيوع يافته بود و همين عارضه موجب گرديد كه بسيارى از مردم از عزيمت و شركت در اين سفر باز ماندند مع الوصف گروه بي شمارى با آنحضرت نمودند كه تعداد آنها به يكصد و چهارده هزار و يكصد و بيست تا يكصد و بيست و چهار هزار و بيشتر ثبت شده است. البته از اهالى مكّه و آنها كه به اتفاق أمير المؤمنين على عليه السّلام و أبو موسى از يمن آمدند بر اين تعداد اضافه ميشوند . 📚مدارک این سخن ؛ السیره الحلبیه ج 3 ص 283 _ سیره زینی دحلان ج 2 ص 143_ تذکره الخواص ص 30_ دائره المعارف ، فرید وجدی ، ج 3 ص 542 🔸بر گرفته از الغدیر ، ج 1 ص 32 ❕این جمعیت هزار نفری در هنگامه گرمای شدید حاکم بر منطقه غدیر گرد هم آمدند . 🔸حاکم از زید بن ارقم نقل می کند ؛ « با رسول خدا به منطقه غدیر خم رسیدیم ...آن روز روزی بود که به مانند آن را ندیده بودیم ...پیامبر دست علی را گرفت و گفت ای مردم چه کسی بر مومنان ولایت دارد ، مردم گفتند خدا و رسولش ، پیامبر گفت هر کس که من بر او ولایت دارم و مولی او هستم ، علی مولای اوست » 📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص613 👌در دیگری زید بن ارقم می گوید ؛ « آن روز به شدت گرم بود تا جایی که برخی از ما از شدت گرما ، را به سر و برخی به پا کشیده بودیم تا از آزار گرما در امان باشیم » 📚الروضه الندیه ص157 👌در دیگری آمده است ؛ « ما با سرعت به سوی پیامبر رفتیم ، هوا بسیار گرم بود تا جایی که پیامبر مقداری از لباس ( عبایش ) را از شدت گرما به سر و مقداری را به کشیده بود » 📚بحار الانوار ج37 ص152 🗯اهل سنت می گویند منظور از در حدیث غدیر ، تنها بیان دوستی علی علیه السلام می باشد در حالی که مساله دوستی علی علیه السلام با مومنان مطلب مخفی و پیچیده ای نبود که نیاز به این همه تاکید و بیان داشته باشد ، و احتیاج به متوقف ساختن آن قافله در وسط بیابان خشک و سوزان داشته باشد . 🔶قرآن با می گوید ؛ « مومنان همه برادر یکدیگرند » 🔷حجرات 10 👌و می فرماید ؛ « مردان مومن و زنان مومنه دوست و یاور یکدیگرند » 🔷توبه 71 🗯مساله اخوت اسلامی و مسلمانان با یکدیگر از بدیهی ترین مسائل اسلامی است که در آغاز اسلام وجود داشت و پیامبر بارها آن را تبلیغ کرد و دیگر نیازی به بیان آن ، در آن اجتماع عظیم و سوزان نبود . بنابراین مراد از مولی تنها ولایت و است نه چیز دیگر. 🔸 👇
👇ادامه 👌در پایان توجه شما را به خاطره ای از از علمای برجسته اهل سنت بلوچستان جلب می کنم که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛ « خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است. ❕تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتاب‌های «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعه‌ام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا می‌گویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آن‌ها گفتم: من تعجب می‌کنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر می‌دهد ولی در سخن پیامبر (ص) به معنای دوست آمده است! ❕ روزی یکی از اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم (ص) در غدیر خم استناد کردم. ایشان می‌گفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانواده‌ام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی. 👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: می‌خواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانواده‌ام منتظرم بودند و باید می‌رفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت می‌کنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند می‌روی و شما را از راهتان بر می‌گردانم تا به شما بگویم «»؛ ناراحت می‌شوی و در عقل من شک می‌کنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| ده‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه می‌دانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (ع) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.» 📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🌸فرا رسیدن میلاد مبارک امام هفتم ، امام کاظم علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ 👌برخی از پرسش و پاسخهای کانال پیرامون امام کاظم علیه السلام ؛ 1⃣می گویند امام کاظم در 37 سالگی از دنیا رفت و 24 سال از عمرش را در زندان بود و از او 18 پسر و 19 دختر باقی ماند که امامزادگان ایران نیز به امام کاظم بر می گردند چگونه امام این قدر فرزند تولید کند با این که بیشتر عمرش را در زندان بود ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1771 2⃣این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1772 3⃣جایگاه امام کاظم علیه السلام و فضائل و مناقب ایشان در نزد بزرگان اهل سنت ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1773 4⃣آیا حقیقت دارد که امام کاظم دخترش را به نام نامگذاری کرده اند ❗️❗️مگر عایشه دشمن اهل بیت نبوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1774 5⃣آیا حقیقت دارد که مادر امام کاظم کنیز بوده است ❗️این که مادران برخی امامان کنیز بودند این واسه امامان بد نبود که مادرانشان کنیز هستند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1776 6⃣شیعه همان عقائد مسیحیت مانند عقیده به فداء و فدا شدن عیسی جهت آمرزش گناهان مسیحیان را دارند.در روایتی از امام کاظم در کتب شیعه آمده است که من با دادن جان خودم شیعیان را حفظ کردم زمانی که خدا بر شیعیان غضب کرده بود ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1777
🤔 ❔این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️ 💠💠 👌شیخ عباس می نویسد ؛ «امام کاظم علیه السلام در ميان مردم به باب الحوائج معروف است ( چرا که ) توسّل به آن حضرت براى امراض و بيمارى ها و رفع امراض ظاهرى و باطنى و دردهاى اعضاى خصوصا درد چشم مجرّب است» 📚منتهی الامال ج 3 ص 1463 ❕محمد بن طلحه در مورد صفت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام می نویسد ؛ « مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مى ديدند. كرامتهاى او حيرت انگيز است و اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است». 📚مطالب السوول ص 83 ❕احمد بن یوسف یکی دیگر از علمای اهل سنت در مورد این صفت امام علیه السلام می نویسد ؛ « امام کاظم نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او نياز برده، نوميد بازنگشته است ...» 📚اخبار الدول ص 112 ❕ابو علی که از علمای بزرگ حنبلیان محسوب می شود می گوید ؛ « هرگاه مشكل و گرفتارى مرا فرا گيرد، آهنگ قبر موسى بن جعفر كرده، به او متوسل مى شوم و خدا آن گونه كه دوست دارم مرا برطرف مى كند» 📚تاریخ بغداد ج 1 ص 120 👌امام شافعى» پا را فراتر نهاده، درباره امام و منزلت او مى گويد ؛ « قبر موسى [بن جعفر] كاظم نوشداروى آزموده شده است » 📚تحفه العالم ج 2 ص 20 ❕ابن شهر آشوب نقل مى كند در بغداد زنى ديده شد كه سراسيمه مى دويد. از او پرسيدند كجا مى روى؟ گفت نزد موسى بن جعفر مى روم زيرا فرزندم را زندانى كرده اند. 👌مردى حنبلى مذهب از سر تمسخر گفت او (امام كاظم) در زندان مرد. زن گفت [خداوندا] به حرمت آن كشته در زندان قدرت [خود] را به من بنمايان. خيلى زود فرزندش از زندان آزاد شد و فرزند مرد مسخره كننده به كيفر رسيد » 📚 المناقب ج 4 ص 305 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔 ❓می گویند امام کاظم در 37 سالگی از دنیا رفت و 24 سال از عمرش را در زندان بود و از او 18 پسر و 19 دختر باقی ماند که امامزادگان ایران نیز به امام کاظم بر می گردند چگونه امام این قدر فرزند تولید کند با این که بیشتر عمرش را در زندان بود❗️❗️ 💠💠 👌امام موسی کاظم علیه السلام در سال 128 هجری به دنیا آمد و در سال 183 هجری به شهادت رسید و سن شریفش در هنگام 55 سال بود. 📚منتهی الامال ج3 ص1526 ❗️وبه روایت شیخ کلینی در در 54 سالگی به شهادت رسید. 📚الکافی ج1 ص486 👌مدت زندان ایشان 20 سال نبوده است بلکه ایشان 4 سال آخر عمر را در زندان بودند . 🔶ایشان از سال 179 به دستور هارون زندانی شدند و نهایتا در زندان هارون الرشید در سال 183 به دستور هارون شدند و به شهادت رسیدند. 📚عیون الاخبار ج1 ص104 📚بحار الانوار ج48 ص228 📚سیره پیشوایان ص486 👌مرحوم ابن شهر آشوب تعداد فرزندان امام را سی نفر می داند 📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص324 👌اما شیخ فرزندان ایشان را سی و هفت نفر می داند که از آنان هیجده تن پسر و نوزده تن دختر بوده اند. 📚الارشاد ج2 ص244 🔶فلسفه فرزندان ایشان روشن است؛ 👌امامان ما همواره تحت فشار دستگاه حکومت، آزادی عمل چندانی برای تبلیغ و معارف حقه و الهی نداشتند . ❗️تنها راه پیش روی آنان تولید و تربیت نسلی پاک بوده تا با تعلیم و تربیت آنان و فرستادنشان به مناطق مختلف ، دین را از خطر انحراف نجات داده و آیین حقه الهی را در همه جا گسترش دهند . ❕با توجه به نکات فوق ، روشن می شود شبهاتی که امروزه در فضاهای مجازی پیرامون امام کاظم علیه السلام می شود چقدر بی می باشد. https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
💠جایگاه امام کاظم علیه السلام در نزد مخالفین ایشان و علمای اهل سنت ؛ 1⃣ «ابو حاتم» درباره امام كاظم عليه السّلام مى گويد: « مورد وثوق، راستگو و يكى از امامان مسلمين است». 📚تهذیب التهذیب ج 10 ص 240 2⃣«خطيب بغدادى» حضرت را چنين توصيف مى كند: « او بخشنده و بزرگوار بود به او خبر مى رسيد كه شخصى او را [با زبان] آزار مى دهد. حضرت كيسه اى حاوى هزار دينار براى او مى فرستاد. گاهى مى شد كه كيسه هاى سيصد و چهارصد و دويست دينارى را در [ميان مردم] مدينه توزيع مى كرد. هرگاه مانند كيسه هاى موسى بن جعفر [عليه السّلام] به كسى مى رسيد او را بى نياز مى كرد». 📚تاریخ بغداد ج 13 ص 27 3⃣توصيف حضرت كاظم عليه السّلام را در بيان «ابن صبّاغ مالكى» چنين مى خوانيم: «مناقب و كرامات آشكار و فضايل و صفت هاى خيره كننده او گواهى مى دهند كه او از آسمان شرافت برآمد و از آن فراتر رفت، اوج شايستگى ها را درنورديد و به ستيغ آن رسيد، سرورى در برابر او قد خم كرد و او آن را مركب خود گرداند و در بهره هاى بزرگوارى به داورى نشست و برگزيده آن را انتخاب كرد و نيك برگزيد». 📚الفصول المهمه ص 217 4⃣«سبط ابن الجوزى» حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را چنين توصيف مى كند: « موسى فرزند جعفر، فرزند محمد (باقر)، فرزند على بن الحسين، فرزند على بن ابى طالب، كنيه اش «ابو الحسن» و به كاظم، مأمون (به امانت شناخته شده)، پاكيزه و سرور ملقب بود و به دليل عبادت و شب زنده دارى اش، بنده صالح خدا خوانده مى شد». 📚تذکره الخواص ص 312 5⃣«كمال الدين، محمد بن طلحه شافعى» درباره امام كاظم عليه السّلام مى گويد: « او امام گرانقدر، عظيم الشأن، بزرگ و كوشا در اجتهاد، به عبادت و بندگى خداوند بلند آوازه، بر امر بندگى مواظب و در كرامتها مشهور است. شب را به نماز و عبادت و سجده به درگاه خدا سپرى مىكرد و روز را به صدقه دادن و روزه دارى به شام مىرساند. به سبب بردبارى فوق العاده و چشم پوشى از آنان كه در حق وى ستم روا داشته و دست تطاول به سوى او دراز مىكردند «كاظم» خوانده شده است. او بدكردارى نسبت به خود را با نيكى به بدكردار و ظلم ظالم در حق خود را باگذشت از او جبران مىكرد. «عبد صالح» خوانده مى شد، زيرا بسيار عبادت مىكرد. مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مىديدند. كرامتهاى او حيرت انگيز است و گوياى اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است». 📚مطالب السوول ص 83 6⃣«احمد بن يوسف دمشقى قرمانى» امام را چنين تعريف كرده است: « او امام گرانقدر، يگانه عصر و حجت [بر مردم] است. شب را به نماز و بندگى صبح نموده و روز را به روزه شام مىكرد. از آنرو «كاظم» خوانده مىشود كه بى حد و حساب بردبار بوده و با كسى كه به حضرتش بدى مىكرد، راه گذشت در پيش مىگرفت. نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او عرض نياز برده، نوميد بازنگشته است ... كرامات آشكارى از او ديده مىشود و مناقب خيره كننده اى دارد. از آسمان شرافت برآمد و از آن فراتر رفت و اوج شايستگى ها را در نورديد و به ستيغ آن رسيد». 📚اخبار الدول ص 112 7⃣«محمد بن احمد ذهبى» در توصيف امام موسى بن جعفر عليه السّلام مى نويسد: « [امام] موسى از بهترين حكيمان و از بندگان پرهيزگار خدا بود. مرقد او در بغداد (كاظمين امروز) شناخته شده است. در سال 183 ق. در 55 سالگى زندگى را وداع گفت». 📚میزان الاعتدال ج 3 ص 209 8⃣عبد المؤمن شبلنجى»، امام كاظم را چنين توصيف مى كند: « موسى كاظم رضى اللّه عنه عابدترين اهل زمان خود، دانشمندترين، بخشنده ترين و بزرگوارترين آنان بود. جوياى احوال فقيران و بينوايان مدينه مى شد و شبانه درهم و دينار و ديگر نيازمندى هاى زندگى را براى آنان مىبرد و آنان منبع اين بخششها را نمىشناختند. پس از وفات آن حضرت بود كه از خاستگاه اين كمكها آگاه شدند» 📚نور الابصار ص 218 9⃣ابن حجر نیز می نویسد ؛ « موسی الکاظم وارث علم و معرفت و کمال و فضل پدرش بود ، به او کاظم می گفتند به خاطر کثرت گذشت او از دیگران و حلم ورزیدن او ، و در نزد اهل عراق به باب قضاء الحوائج در نزد خدا معروف بود و او عابدترین مردم زمان خودش و عالمترین و بخشنده ترین آنها بود » 📚الصواعق المحرقه ص 121 ط البابی بحلب 0⃣1⃣یافعی نیز در مورد امام علیه السلام می گوید ؛ « او صالح و جواد و حلیم و کبیر القدر و مقام بود و به خاطر عبادت و سعی و تلاشش در بندگی خدا ، عبد صالح خوانده می شد و بخشنده و کریم بود » 📚مراه الجنان ج 1 ص 394 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔یکی از صفات خداوند متعال ستارالعیوب هست یعنی گناهان بندگانش را از دیگران پس چطور است که برخی چشم برزخی دارند و میتوانند چهره واقعی افراد رو ببینند و به گناهکاری آنان پی ببرند❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که بندگان شایسته و برگزیده خدا می توانند با عبادت و کردن به درجه و مقامی برسند که از درونی دیگران نیز مطلع شوند . ❕در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید؛ «بنده من به چیزی محبوب تر از انجام واجبات و ترک گناهان و محرمات نسبت به من اظهار دوستی نکرد. با نمازهای به محبت من دست می یابد. در آن صورت من نیز او را دوست می دارم. پس هنگامی که او را دوست خود برگزیدم، قدرت شنوایی او می شوم، آن گاه که می شنود؛ بینایی او می گردم، آن گاه که می بیند؛ زبان او می شوم، آن گاه که سخن می گوید؛ دست او می گردم، آن گاه که ضربه می زند. پای او می شوم، آن گاه که راه می رود. هنگامی که به درگاه من دعا کند، اجابت می کنم. اگر از من درخواست کند، به او می دهم» 📚الکافی ج2 ص352 📚 وسائل الشیعه ج4 ص72 🔶در راس کسانی که به این درجه و مقام رسیده اند ، اهل بیت علیهم السلام هستند که آگاه از احوالات درونی مردمان بوده اند چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « ما مردمان را زمانی که به آنها نگاه می کنیم با حقیقت ایمان و حقیقت نفاق آنها می شناسیم » 📚عیون الاخبار ج2 ص227 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « ما نیکان شما را از بدانتان می شناسیم » 📚بحار الانوار ج26 ص128 👌در نقل دیگری آمده است که ابوبصیر از کثرت عبادت و بندگان حجاج اهل بیت تعجب کرد و این نکته را به امام صادق علیه السلام عرضه داشت . ❕امام علیه السلام پاسخ داد که حج گزاران واقعی کم هستند و خداوند تنها اعمال نیک را از قبول می کند . 👌ابوبصیر می گوید امام صادق دست خود را بر چشمم گذاشت ، در این حالت من حجاج را به صورت سگ و خوک و دیدم » 📚بصائر الدرجات ج1 ص271 ❕از سوی دیگر یکی از خداوند در روایات ، ستار العیوب بودن او در برابر گناهان مخلوقات بیان شده است ، چنان که آمده است ؛ « ای پوشاننده گناهان که با کرم و بزرگیت گناهان دیگران را می پوشانی » 📚بحار الانوار ج95 ص84 ❔آیا اولیاء الهی به احوالات گناهکاران منافاتی با ستار العیوب بودن خداوند ندارد ❕ 🔶پاسخ روشن است . خداوند در برابر گناهکارانی که از روی لجاجت و دشمنی با خداوند نمی کنند ،و بر انجام گناهان خود اصرار ندارند دارد و گناهان آنها را حتی از فرشتگان موکل نیز می پوشاند . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که بنده مومن توبه واقعی می کند خداوند او را دوست می دارد و گناهش را در دنیا و آخرت می پوشاند و گناه او را از یاد دو ملک موکلش می برد و به جوارحش وحی می کند که گناه او را بپوشانند و به زمینی که بر او آن گناه کرده است وحی می کند که گناهاش را بپوشاند » 📚بحار الانوار ج6 ص29 ❗️اما که توبه را از یاد برده اند و همواره در پی ارتکاب محرمات هستند ، خداوند در قبال آنها ستاریت ندارد و یکی از طرق مجازات آنها در همین دنیا آن است که خداوند دیگران را بر او آگاه می کند . 👌حضرت امیر علیه السلام می فرماید ؛ « ( از مجازات الهی ) بر حذر باش ، بر حذر باش ، به خدا سوگند آن قدر پرده پوشی کرد که گویی است » 📚نهج البلاغه حکمت 30 🔰حضرت علی گناهکاران را بر حذر می دارد که ممکن است خداوند با افشای گناهان آنها در همین دنیا ، آنها را مجازات کند . 👌در دعای کمیل می خوانیم ؛ « خدایا گناهانی که پرده های عصمت را می درد ( و انسان را رسوا می کند ) بر من ببخش » 💠بنابراین ستاریت خدا برای گناهکاران نادم و پشیمان است که پس از ارتکاب گناهان توبه کرده و بر انجام گناهان اصرار ندارند ، اما گناهکارانی که به توبه و بازگشت توجه ندارند ، مشمول ستاریت خداوند واقع نمی شوند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht