eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔افرادی شبهه می کنند اگر قران کتابی است که از طرف خدا بر پیامبر نازل شده پس چرا از خرس حرفی نزده تا ما بدونیم که خرس قطبی چه حکمی داره حلال هست یا حرام ، یا چرا از برف در قرآن سخن به میان نیامده است ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن کتاب هدایت است و هر آنچه که برای هدایت بشر نیاز بوده ، در آن آمده است ، لذا در آیات فراوانی ، هدف از نزول قرآن ، انسان سازی و هدایت جهانیان به سوی سعادت دنیوی و اخروی و زندگی سعادتمند بیان شده است ؛ 💠بقره 2 - انعام 155-157- اعراف 52- 203- یونس 57- نحل 64- لقمان 2 _ 3 و ... ❕قرآن یک دایره المعارف در تمام موضوعات نیست که جزئی ترین مسائل در آن آمده باشد ، بلکه قرآن یک کتاب تربیت و انسانسازی است که برای تکامل فرد و جامعه در همه جنبه های معنوی و مادی نازل شده است ، بنابراین منظور از اینکه همه چیز که در قرآن آمده است ، تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است، نه اینکه قرآن یک دائرة المعارف بزرگ است که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیائی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی و مانند آن در آن آمده است ، لذا نباید توقع داشت که از تمام حیوانات مانند خرس ، یا پدیده های هستی مانند برف ، در قرآن سخن به میان آمده باشد ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3368 ❕خود قرآن تصریح می کند که کتاب کلیات است و سنت قرار است که قضایا را به صورت تفصیلی تر بیان کند ، لذا می فرماید ؛ «قرآن را بر تو فرستادیم تا آنچه برای مردم نازل شده است، برای آنها بیان کنی و آشکارسازی، شاید آنان بیندیشند» ( نحل 44 ) ❕اتفاقا در سنت و روایات معصومین از خرس با عنوان « الدب » یاد شده است و تصریح شده است که چون خرس از حیوانات مسخ شده است ، خوردن گوشت آن ، حرام است ؛ « الدب و ما کان من المسوخ _ المسوخ من بنی آدم ... الدب » 📚الکافی ج 6 ص 242 _ علل الشرایع ج 2 ص 483 _ الکافی ج 6 ص 246 _ وسائل الشیعه ج 24 ص 104 باب 2 ❕در گذشته در مورد حیوانات مسخ شده ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/317 ❕همینطور در روایات متعددی تصریح شده است که گوشت حیوانات درنده حرام است که این روایات با اطلاقی که دارد ، شامل گوشت خرس هم می شود ؛ « کل ذی ناب من السباع ... حرام _ اما لحوم السباع و السباع من الطیر و الدواب فانا نکرهه و .....» 📚الکافی ج 6 ص 244 _ التهذیب ج 9 ص 79 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « تمام پرندگان درنده و حيوانات وحشى درنده حرام هستند زيرا مردار و گوشت انسانها و قاذورات و فضولات و اشباه اينها را مى‏ خورند لذا خداوند عزّ و جل نشانه ‏هايى را جهت امتياز حيوانات وحشى از حلال گوشت و پرندگان حلال از حرام گوشت آنها قرار داده چنانچه پدرم عليه السّلام در همين باره فرموده ؛👈 هر حيوان درنده ‏اى كه صاحب دندان نيش بوده 👉و هر پرنده ‏اى كه چنگال داشته باشد حرام گوشت است چنانچه هر پرنده ‏اى كه سنگدان دارد گوشتش حلال مى‏ باشد. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 93 _ علل الشرایع ج 2 ص 482 ❕همینطور در سنت و روایات معصومین نیز از برف با عنوان « الثلج » یاد شده است و در مورد برخی از پدیده ها , تعبیر شده است که سفید تر از برف یا سردتر از برف هستند ؛ « ابرد من الثلج » ، « ابیض من الثلج » . 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 445 _ امالی صدوق ص 184 _ الخصال ج 2 ص 362 _ الاختصاص ص 66 _ دلائل الامامه ص 108 _ الکافی ج 2 ص 173 _ اعلام الوری ص 341 _ وسائل الشیعه ج 12 ص 204 ❕مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛ « روز قيامت فرا نمى ‏رسد، مگر اين كه قائم ما قيام بحق نمايد، و اين موقعى است كه خداوند عز و جل بوى فرمان قيام دهد. هر كس از وى پيروى كند رستگار و آن كس كه سرپيچى نمايد به هلاكت رسد. بندگان خدا! بسوى وى بشتابيد👈 هر چند با راه رفتن از روى برف باشد. 👉چه كه وى سفير الهى و جانشين من است. » « لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَقُومَ قَائِمٌ لِلْحَق‏ مِنَّا وَ ذَلِكَ حِينَ يَأْذَنُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ وَ مَنْ تَبِعَهُ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ هَلَكَ اللَّهَ اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ فَأْتُوهُ وَ لَوْ عَلَى الثَّلْجِ فَإِنَّهُ خَلِيفَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلِيفَتِي » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 60 _ کفایه الاثر ص 107 ❕یا در معجزات علی ع نقل شده است که ؛ 👌« ابو الجاريه گفت ، برف در بلاد ما فراوان است ولى در اينجا بدان دسترسى نداريم؟ عمّار گفت علی علیه السلام ، دست دراز كرد از بالاى منبر كوفه و برگردانيد و👈 ناگاه در آن تيكه برفى بود كه از آن آب ميچكيد👉 ... ؛» 📚بحار الانوار ج 59 ص 168 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌گوشه ای از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر آگاهی سازی و شبهه زدایی است . ❕به حول و قوه الهی در صدد هستیم که پاسخهای کانال در طول این سالها را به کتاب در آوریم و یک « موسوعه بزرگ پاسخ به شبهات فضای مجازی » ، ایجاد کنیم که استارت کار را با همکاری جمعی از فضلای حوزوی زده ایم . 👌تخمین کنونی ما در مورد پاسخهای گذشته ، ایجاد یک مجموعه پنجاه جلدی بلکه بیشتر در موضوعات مختلف است که انشاء الله با یاری خداوند و عنایت امام عصر علیه السلام ، به چاپ می رسانیم ، البته در این مسیر از کمک مالی خیرین محترم ، نیز استقبال می کنیم .
🤔 ❔در آیه78 سوره نحل تصریح شده است که انسان ها در هنگام تولّد هیچ دانشی ندارند؛ از سوی دیگر بیان می‌شود که "امامان در شکم مادر نیز علم داشتند!" جمع این دو چگونه ممکن است ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که امامان گرامی ما ، از همان زمانی که در شکم مادر هستند و پس از آن ، یعنی وقتی که به دنیا می آیند ، مورد عنایت الهی هستند . ❕امام صادق ع فرمود ؛ « نطفه امام از بهشت است وقتى از مادر متولد شود روى زمين قرار ميگيرد ، دست بر زمين ميگذارد و سر به آسمان بلند ميكند. راوی می گوید ، عرض كردم فدايت شوم: چرا چنين ميكند امام ع فرمود ؛ ❕زيرا يك منادى از آسمان از عرش و افق اعلى فرياد ميزند فلان پسر فلانى پايدار باش تو برگزيده ‏ى من از ميان خلقى و گنجينه ‏ى دانشم هستی ، رحمت خود را براى تو و كسى كه ترا دوست داشته باشد لازم گردانيم و بهشت را بخشيدم ... به عزت و جلالم سوگند هر كه ترا دشمن بدارد گرفتار بدترين عذاب خود ميكنم گر چه در دنيا از نظر رزق و توشه بر آنها وسعت دهم فرمود وقتى صداى منادى پايان مى ‏يابد امام او را چنين جواب ميدهد « شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ وقتى اين كلمات را بگويد » ، خداوند به او علم اول و علم آخر عنايت ميكند و شايسته افزايش روح ميگردد در شب قدر » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 223 _ مدینه معاجز الائمه ج 4 ص 237 ❕در روایت دیگر فرمود ؛ « امام در شكم مادر صدا ميشنود وقتى بر زمين قرار گرفت مناره‏ اى از نور برايش بلند مى ‏شود كه اعمال بندگان را مى‏ بيند وقتى به حركت در آمد و شروع به رشد كرد بر بازوى راست او نوشته مى ‏شود « وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 431 _ بحار الانوار ج 25 ص 38 ❕در مورد تولد امام زمان ع می خوانیم که نسیم و ماریه گفتند ؛ « هنگامى كه صاحب الزمان از دل مادرش بيرون آمد، بر زانوانش نشست و دو انگشت اشاره‏ اش را راست گرفت و سپس عطسه كرد و فرمود ؛ «ستايش، ويژه خداى جهانيان است. خدايا! بر سَرورمان محمّد و خاندان او درود فرست! بنده ‏اى ياد كننده خدا نه مغرور و نه متكبّر» و سپس فرمود: «ستمكاران پنداشتند كه حجّت خدا از ميان رفته است. اگر به ما اجازه سخن داده مى‏ شد، ترديد از ميان مى‏ رفت». 📚کمال الدین یک جلدی ص 430_ الغیبه طوسی ص 244_ اعلام الوری ج 2 ص 217 ❕در روایت دیگری به نقل از محمد بن عثمان عمری آمده است ؛ « هنگامى كه مهدى، جانشين [امام عسكرى عليه السلام‏]، متولّد شد، نورى از بالاى سرش تا بلنداى آسمان درخشيد. سپس با رو به زمين افتاد و براى خداى سجده كرد و آن گاه در حالى كه مى‏ گفت: «خداوند يكتا كه به عدالت برخاسته، گواهى مى ‏دهد كه خداوندى جز او نيست و نيز فرشتگان و دانشمندان [گواهى مى ‏دهند]. جز او نيست؛ پيروز هميشگى و فرزانه دين نزد خداوند، اسلام است» سرش را بلند كرد، و روز تولّدش، جمعه بود » 📚کمال الدین ص 433_ دلائل الامامه ص 500_ الغیبه طوسی ص 236 👌در روایت دیگری به نقل از ابراهيم بن محمّد نسيم، خادم امام عسكرى عليه السلام آمده است ؛ « يك شب پس از تولّد صاحب الزمان عليه السلام بر او وارد شدم. نزدش عطسه كردم، به من گفت: خدايت رحمت كند ، از اين سخن خوش‏حال شدم. به من فرمود: «آيا بشارتى در باره عطسه به تو ندهم؟».گفتم: چرا، مولاى من فرمود: «آن تا سه روز، امان از مرگ است» 📚الثاقب فی المناقب ص 203 _ بحار الانوار ج 52 ص 30_ الغیبه طوسی ص 232 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌توهم شده است که این روایات با آیه شریفه ذیل در تضاد است که می فرماید ؛ «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏ » « و خداوند شما را از شكم مادران خارج نمود در حالى كه هيچ نمى ‏دانستيد، اما براى شما گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شكر نعمت او را بجا آوريد. » ( نحل 78 ) ❕در حالی که روشن است که این آیه ، اشاره به نوع انسانها است که چون برگزیده الهی نبوده و مورد عنایت الهی قرار نگرفته اند ، لذا علم و آگاهی آنها از طریق مجرای طبیعی و به تدریج ظهور و بروز می کند ، اما پیامبران و امامان که برگزیده الهی اند ، از همان ابتدای تولد مورد عنایت خداوند قرار می گیرند ، چنان که خداوند در مورد مسیح ع می گوید ؛ « وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحِينَ » « و با مردم، در گهواره و در حالت كهولت (و ميان سال شدن) سخن خواهد گفت، و از شايستگان است » ( آل عمران 46 ) 👌و جریان سخن گفتن او را در بدو تولد ، چنین به تصویر می کشد ؛ « (مريم) اشاره به او كرد، گفتند ما چگونه با كودكى كه در گهواره است سخن بگوئيم؟! _ (ناگهان عيسى زبان به سخن گشود) گفت من بنده خدايم به من كتاب (آسمانى) داده و مرا پيامبر قرار داده است- و مرا وجودى پر بركت قرار داده در هر كجا باشم، و مرا توصيه به نماز و زكات ما دام كه زنده‏ ام كرده است- و مرا نسبت به مادرم نيكوكار قرار داده، و جبار و شقى قرار نداده است- و سلام (خدا) بر من آن روز كه متولد شدم و آن روز كه ميميرم و آن روز كه زنده برانگيخته مى‏ شوم. » ( مریم 29 _ 33 ) ❕یا در مورد یحیی می گوید که در خردسالی به او حکم نبوت و فهم و دانش عطا شد ؛ « يا يَحْيى‏ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا » « اى يحيى! كتاب (خدا) را با قوت بگير، و ما فرمان نبوت (و عقل كافى) در كودكى به او داديم. » ( مریم 12 ) ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که یحیی در سه سالگی به نبوت دست یافت و به او فهم و دانش ، داده شد ؛ 📚الدر المنثور ج 4 ص 261 ❕شاهد جریان یوسف ع نیز کودکی در گهواره بود که با عنایت الهی به سخن آمد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ أَهْلِها إِنْ كانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَ هُوَ مِنَ الْكاذِبِينَ وَ إِنْ كانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ » « در اين هنگام شاهدى از خانواده آن زن شهادت داد كه اگر پيراهن او از پيش رو پاره شده آن زن راست مى‏ گويد و او از دروغگويان است- و اگر پيراهنش از پشت سر پاره شده آن زن دروغ مى‏ گويد و او از راستگويان است » ( یوسف 26 _ 27 ) ❕در رواياتى كه از طرق اهل بيت و اهل تسنن وارد شده به اين تفسير اشاره شده است از جمله ابن عباس از پيامبر ص چنين نقل مى ‏كند كه فرمود ؛ « چهار نفر در طفوليت سخن گفتند ، فرزند آرايشگر فرعون، و شاهد يوسف، و صاحب جريج و عيسى بن مريم » 📚مسند احمد ج 1 ص 310 _ المستدرک علی الصحیحین ، ج 2 ص 497 ❕در تفسير على بن ابراهيم نيز از امام صادق ع نقل شده كه شهادت دهنده كودكى در گهواره بود . 📚تفسیر قمی ج 1 ص 343 _ بحار الانوار ج 12 ص 226 ❕لذا در تفسیر نمونه میخوانیم ؛ « ناگفته پيدا است كه طبق روال عادى هيچ نوزادى در ساعات يا روزهاى نخستين تولد سخن نمى ‏گويد، سخن گفتن نياز به نمو كافى مغز و سپس ورزيدگى عضلات زبان و حنجره و هماهنگى دستگاه هاى مختلف بدن با يكديگر دارد، و اين امور عادتا بايد ماهها بگذرد تا تدريجا در كودكان فراهم گردد ، ولى هيچ دليل علمى هم بر محال بودن اين امر نداريم تنها اين يك خارق عادت است و همه معجزات چنين هستند يعنى همه خارق عادتند نه محال عقلى » 📚تفسير نمونه، ج‏13، ص 59 ❕بنابراین حکم آیه شریفه مورد اشکال ، ناظر به نوع انسانها است که برگزیده الهی نیستند و شامل انسانهای خاص نمی گردد . 👌از این گذشته ، آیه شریفه ناظر به علوم اکتسابی است که برای انسان از طریق گوش و چشم و عقل حاصل می شود ، اما علم امام علیه السلام ، اکتسابی و از جانب خودش نیست ، بلکه موهبت الهی است ، لذا با آیه شریفه تضادی ندارد ، زیرا آیه تنها در بیان طریقه ایجاد علوم اکتسابی است ، لذا روی سه ابزار گوش و چشم و عقل تکیه می کند ، بر این اساس علم امام چون موهبتی است ، نه اکتسابی ، شامل حکم آیه نمی شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❕امام صادق و دستور به خوردن خاک کربلا برای درمان بیماری! سخنان این آخوند، دقیقاً برگرفته از سخنان همان پیامبر و ائمه‌ است اما گویا متوجه نبودند خاک پر از باکتری و سایر عوامل بیماری‌زاست! ↓↓↓ امام صادق: در تربت قبر حسين درمان هر دردى است و آن بزرگترين داروهاست! 📚 ترجمه من لا یحضره الفقیه ٫ ج۳ ٫ ص۵۲۵ بعبارتی ایشان معتقد است در خاک کربلا میکروب و عوامل بیماری‌زا وجود ندارد ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که خوردن خاک و گل به خاطر مفاسد و ضررهایی که دارد ، ممنوع و حرام است ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «خوردن خاك كردارى ناهنجار بوده و بيشترين مورد دام شيطان محسوب مى ‏شود، خوردن خاك باعث پيدايش بيمارى در جسد بوده و مهيّج مرض مى‏ باشد، كسى كه خاك بخورد نيروى قبل از خاك خوردنش ضعيف و از عملى كه انجام مى ‏دهد ناتوان مى‏ گردد و بر آنچه از او در بين ضعف و قوّتش صادر شده محاسبه شده و عذاب مى ‏گردد. » 📚تهذیب الاحکام ج 9 ص 89 _ علل الشرایع ، ج 2 ص 533 ❕اما از این حکم ، خوردن تربت پاک امام حسین علیه السلام ، آن هم تنها به اندازه یک نخود استثناء شده است ، چنان که در نقلی فرمود ؛ «خداى متعال، آدم عليه السلام را از گِل آفريد و گِل را بر فرزندان او حرام كرد». ❕راوی می گوید ؛ « پس در باره گِل قبر حسين ، چه مى ‏گويى؟ ❕فرمود: «بر مردم، خوردن گوشت يكديگر، حرام است؛ ولى خوردن گوشت ما(خاك قبر ما) بر ايشان حلال است؟! امّا اندكى از آن، به اندازه يك نخود [، اشكالى ندارد]». 📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 74 ❕در نقل دیگر ، امام کاظم ع فرمود ؛ «خوردن گِل، مانند مُرده و خون و گوشت خوك، حرام است، مگر گِل قبر حسين كه شفاى هر دردى و ايمنى از هر ترسى در آن است». 📚الكافي ج 6 ص 266 ❕و در نقل دیگر فرمود ؛ « بيشتر از يك نخود آن را استفاده نمى‏ كنى، كه هر كس بيشتر از اين، از آن استفاده كند، گويى از گوشت‏ها و خون‏هاى ما خورده است » 📚المزار ، مفید ، ص 147 ❕ما به حسب این روایات که از مخبرین صادق به ما رسیده است ، معتقدیم که خوردن تنها به اندازه یک نخود از تربت پاک امام حسین ع ، نه تنها ضرری ندارد ، بلکه شفاء دهنده هم است ، و افراد بسیاری هم بوده اند که در طول تاریخ از این طریق شفاء گرفته اند ؛ 📚دانش نامه امام حسین ج 12 ص 459 ❕ که دو نمونه از مواردی که در دوره معاصر ما اتفاق افتاده است و افراد با استشفاء به تربت امام حسین شفاء گرفته اند را می توانید در ذیل بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/251434 🌐https://b2n.ir/323842 👌این که علوم تجربی ، از مجرای طبیعی خود ، هنوز نتوانسته است که چگونگی شفاء دهنده بودن تربت کربلا را تشخیص دهد و کشف کند ، اشکالی به اعتقاد ما وارد نمی کند ، زیرا بسیاری از مسائل است که هنوز آنان به آن نرسیده اند و خودشان تصریح می کنند که علم و آگاهی و دانستنی های ما در برابر آنچه نمی دانیم ، بسیار بسیار زیاد است ، حتی آنان از شناخت دقیق بدن خودشان عاجزند ، تا چه برسد به شناخت دقیق و تفصیلی اشیاء پیرامون . 👌الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى‏ گويد ؛ «انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى‏ توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى‏ گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى‏ كنند بدون پاسخ مى‏ ماند». 📚خدا را چگونه بشناسیم ، ص 218 ❕ممکن است برخی از مومنین بگویند که ما تربت کربلا را استعمال کردیم ، اما شفاء نگرفتیم ، در حالی که روایات فوق می گوید که در تربت کربلا شفاء است ❗️ 👌پاسخ روشن است . شفاء دهنده اصلی خداوند است و تربت کربلا تنها اقتضای شفاء دهندگی را به اذن الهی دارد ، لذا در روایات متعددی تصریح شده است که شفاء تنها به دست خداست و این موارد که به عنوان شفاء دهنده بودن از آنها یاد شده است ، تنها اقتضای شفاء را دارد ، نه آنکه علت تامه در شفاء باشد ؛ « انما الشفاء بید الله » _ « فاشرب و سم الله تعالی » _ « فان الشفاء منی » 📚بحار الانوار ج 59 ص 65 _ 66 ❕و در مواردی فرد در مسیر درمان قدم بر می داشت ، اما نتیجه نمی گرفت و می مرد ، امامان ع می فرمود زیرا تقدیر او در مرگ بوده است و خداوند مصلحت ندانست که او را شفاء دهد ؛ « کان اجله فیما فعلت » 📚الکافی ج 6 ص 53 ❕خداوند در مواردی ، مرض و بلاء را از مومنین دفع نمی کند و آنان را شفاء نمی دهد تا از این طریق و سختی که آنان می کشند ، بر درجات و مقامات آنان افزوده شود ، چنان که علی ع فرمود ؛ « بلاها براى ظالم تاديب است، و براى مؤمنان امتحان، و براى پيامبران درجه، و براى اولياء كرامت و مقام است » 📚بحار الانوار ج 81 ص 198 @Rahnamye_Behesh ipasookh.ir