eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔توصیه اسلام برای ارتباط با کودکان بعد از ۶ سالگی چیست؟ یعنی پدر یا مادر تا چه سنی می توانند کودکان جنس مخالف خود را در آغوش بگیرند؟ و ببوسند ❗️معاندین حرف های عجیبی میزنند ❕❕ 💠💠 👌مرحوم امام ( ره ) در کتاب « تحریر الوسیله » خود می آورد ؛ « براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى‏ كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط و اولى‏ اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آن‏ها با لباس‏هاى متعارف، جارى نمى ‏باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دست‏ها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آن‏ها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد. ❕ براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى‏ كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى‏ كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد). 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 262 👌على‏ رغم اين‏كه در اسلام به محبّت كردن، نوازش كردن و بوسيدن بچّه‏ ها سفارش شده، امّا اين رفتار، پس از سن معيّن، از سوى افراد نامحرم منع مى‏ شود. با اين‏كه در هيچ روايتى نديده ‏ايم كه دختربچّه‏ ها پيش از سن بلوغ، به حجاب و پوشش مخصوص وادار شده باشند، يا روايتى كه حضور دختربچّه ‏ها را در برابر مردان يا پسران، منع كرده باشد، امّا روابطى مثل: بوسيدن و در آغوش گرفتن آنها از سوى نامحرمان، منع شده است. ❕امير المؤمنين عليه السّلام مى ‏فرمايد ؛ « هنگامى كه دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و يا او را فشار دهد.» 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 231 ❕و در حديث ديگرى نيز نقل شده كه فردى از امام سؤال مى ‏كند: دختربچّه نامحرمى، خود را در آغوش من مى ‏اندازد و من او را بلند مى‏ كنم و مى‏بوسم، حكمش چيست؟ امام پاسخ داد ؛ « اگر دختر، شش ساله شد، او را روى پاى خود ننشان. 📚الکافی ج 5 ص 533 ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نيز چون از هفت سالگى گذشت، زن را نبوسد. » 📚الفقیه ج 3 ص 437 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «وقتى دختر به شش سالگى رسيد، براى تو شايسته نيست كه او را ببوسى.» 📚الکافی ج 5 ص 533_ تهذیب ج 7 ص 481 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « امام كاظم عليه السلام نزد محمّد بن ابراهيم، فرماندار مكّه و همسر فاطمه دختر امام صادق عليه السلام بود. محمّد بن ابراهيم، دخترى داشت كه لباس [زيبا] بر او مى‏ پوشاندند و نزد مردان مى‏ آمد و مردان، او را گرفته، به آغوش مى‏ كشيدند. 🔸 هنگامى كه به امام كاظم عليه السلام رسيد، ايشان، در حالى كه دستان خود را كشيده بود، او را [از اين كه به آغوشش درآيد] نگه داشت و فرمود ؛ «وقتى دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست مردى كه مَحرم او نيست، او را ببوسد و در آغوش بكشد». 📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 461 ❕باتوجّه به زودتر بودن سن بلوغ جنسى دختران، پيامبر گرامی سن دختران را يك سال، پيش از پسران ذكر كرده است؛ زيرا دختران، پيش از پسران، به اين مسائل آگاه مى‏ شوند و شايد هم خاطره اين عمل، بيشتر در ذهن آنها باقى بماند. 🔸 از طرف ديگر، پيامبر گرامی با چنين دستورهايى، راه را براى سوء استفاده افراد بيمار جنسى مى‏ بندد كه به بهانه محبّت و نوازش كودكان، به ارضاى اميال بيمارگونه خود نپردازند. ❕در ضمن، از آن‏جا كه بوسه بر لب براى غيركودك خردسال، غالبا باعث تحريك مى‏ شود، امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمايد ؛ « بوسه بر لب، جز بر لب همسر و فرزند خردسال، جايز نيست.» 📚الکافی ج 2 ص 186 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛ ✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛ 1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200 2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى هستند، نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201 3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202
🤔پرسش ❔پيامبر_اسلام ادعا ميكرد كه با الله در ارتباط است اما وقتى از وى سئوالاتى ميپرسيدند كه پاسخش را نميدانست، يا مردم را به آتش جهنم حواله ميداد يا مانند آيه ٨٥ از سوره اسراء ميگويد پاسخ اين سئوال را الله ميداند ولى شما علم و دانشتان در حدى نيست كه آنرا برايتان توضيح دهم! سئوال از : چطور الله از كشفيات علمى ١٤٠٠ بعد خبر داشته است ولى پاسخ سئوال به اين سادگى را بلد نبوده است؟ عاقلانه تر نبود كه توضيح ميداد و قضاوت را بر عهده مخاطبينش ميگذاشت؟ خدايى كه اينقدر ضعف منطق و استدلال دارد لياقت پرستيدن را ندارد ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌معاند باز هم با تحریف آیه در صدد شبهه پراکنی است . خداوند می فرماید ؛ « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً » « از تو در باره « روح » سؤال مى ‏كنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است » اسراء 85 👌بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی در برابر سوال مذکور آنان را بی جواب نمی گذارد و به آنان با این جمله پر معنا پاسخ می دهد که « روح از عالم امر و ملکوت و قدرت خداوند است » . یعنی حال روح بشر، امرى پيچيده، و نفخه ‏اى الهى و داراى بعد آسمانى است . 📚تفسیر نور ج 5 ص 113 👌خداوند در تعقيب آيات گذشته به پاسخ بعضى از سؤالات مهم مشركان يا اهل كتاب پرداخته است .كلمه ‏ى «روح»، 21 مرتبه در قرآن آمده و در موارد زير بكار رفته است ؛ 🔸الف: روحى كه در كالبد انسان دميده شده است. «نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ» ( سجده 9) 🔸ب: وحى. «يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» ( غافر 15) 🔸ج: قرآن. «كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» ( شوری 52) 🔸د: روح القدس. «أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» (بقره 87 ) 🔸ه: بزرگ فرشتگان. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» ( قدر 4) 📚همان منبع ❕اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟ 👌اين كدام روح است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر در پاسخ آنها فرمود ؛ «روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد » ❕از مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مى‏ شود كه پرسش كنندگان از حقيقت روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مى‏ سازد و برترين شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مى ‏گيرد و به كمكش زمين و آسمان را جولانگاه خود قرار مى ‏دهيم، اسرار علوم را مى ‏شكافيم و به اعماق موجودات راه مى‏ يابيم، مى‏ خواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟ 👌و از آنجا كه روح، ساختمانى مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكى و شيميايى آنست، پيامبر مامور مى‏ شود در يك جمله كوتاه و پر معنى بگويد «روح، از عالم امر است يعنى خلقتى اسرار آميز دارد » ❕و اضافه مى‏ كند، بهره شما از علم و دانش بسيار كم و ناچيز است، بنا بر اين چه جاى شگفتى كه رازهاى روح را نشناسيد، هر چند از همه چيز به شما نزديكتر است؟ 🔸در تفسير عياشى از امام باقر و امام صادق علیهما السلام چنين نقل شده كه در تفسير آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ فرمود ؛ « روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى‏ دهد » 📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 316 👌در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود ؛ «هى من الملكوت من القدرة » «روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است » 📚همان منبع ص 317 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن آمده است مى ‏خوانيم كه مشركان قريش اين سؤال را از دانشمندان اهل كتاب گرفتند و مى‏ خواستند پيامبر ص را با آن بيازمايند، به آنها گفته شده بود كه اگر محمد ص اطلاعات فراوانى در باره روح در اختيار شما بگذارد دليل بر عدم صداقت او است، لذا جمله كوتاه و پرمعنى پيامبر براى آنها اعجاب‏ انگيز بود. 📚بحار الانوار ج 58 ص 1 _ تفسیر نمونه ج 12 ص 250 👌از آنچه گذشت روشن می شود که بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی مشرکین را بی پاسخ نگذاشت و در مقام پاسخ عرضه داشت که روح از عالم امر و ملکوت وقدرت خداوند است که چون این عالم برای بشر مکشوف نیست ، اطلاع تفصیلی نسبت به حقیقت روح ممکن نیست ، چنان که شما از بسیاری از حقائق دیگر عالم بی اطلاع هستید ، بنابراین به همان اطلاعات اجمالی در مورد حقیقت روح که در قرآن و در سنت ( که مبین قرآن است ) آمده ، بسنده کنید . ❕ ابوبصیر می گوید از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام درباره آيه «و از تو درباره روح مى‏ پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است» سؤال كردم، فرمود ؛ « همان كه در جنبدگان و مردمان است ، عرض كردم: آن چيست؟ فرمود: آن، از [عالَم‏] ملكوت است از [عالَم‏] قدرت » 📚بحار الانوار ج 61 ص 42 ❕یا در نقل دیگر امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « ارواح با بدن آميخته نمى‏ شوند و آن را رها هم نمى‏ كنند، بلكه [همچون‏] پرده هاى نازكى براى بدن هستند كه آن را در ميان گرفته باشند.» 📚میزان الحکمه ج 4 ص 538 👌و فرمود ؛ «روح جسم لطيفى است كه کالبد ستبرى بر آن پوشانده شده است.» 📚همان منبع _ بحار الانوار ج 61 ص 34 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🔸پوستر « نیم سوگواری » و « نیم جشن و سرور » به مناسبت عناوین تازه و بدون هیچ گونه توجیه شرعی و عقلی ، چون « جشن به امامت رسیدن امام زمان علیه السلام » . ❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2203
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول ( فرحه الزهراء و عید الغدیر الثانی ) را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛ 1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود شرعی دارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856 2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857 3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860 4⃣شنیدم که فردی به نام که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861 5⃣کسانی که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنند آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌رهبر معظم انقلاب زید عزه ؛ « آن کسی که امروز کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مامور CIAو ... دلیلی پیدا کند، نواری پُر کند و ببرد اینجا و آنجا و نشان بدهد و بگوید آن که میخواهید انقلابش را قبول کنید، این است! میدانید چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد؟ ❕ فاطمه‌ی زهرا راضی نیست! 🔸پ.ن. 👌باید از هر کاری که خلاف تقیه خوفی و مداراتی در روز نهم ربیع است ، پرهیز شود و مجالس نهم ربیع ، دربیان فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و شادی با شادی آنان خلاصه شود ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « افشاگری از محل دفن فاطمه سلام الله علیها » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2204
👌پاسخ سوال کاربر در مورد ادله عدم تحریف قرآن را درذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2205
👌پاسخ دو سوال کاربر ؛ 1⃣بستن بخت دختران برای ازدواج ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2206 2⃣آیا انسان سرنوشتی از پیش تعیین شده دارد که از او سلب اختیار کند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2207 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2208
🤔 ❔آیا سوال قبر و فشار قبر واقعیت دارد ❗️آیا مرده در همین قبر مادی خود مورد سوال و مواخذه توسط دو ملک قرار می گیرد ❕اگر پاسخ مثبت است آیا بهتر نیست بالفور قبر را بشکافیم و مرده را از دست آنان نجات دهیم ❕❕ 💠💠 ❕از آیات و روایات بدست می آید که میان دنیا و آخرت عالمی وجود دارد که برزخ نام دارد و هنگامی که روح از بدن جدا می شود .در عالم برزخ در قالبی ، شبیه جسم دنیوی قرار می گیرد . 👌خداوند می فرماید؛ « مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏ » ، «پشت سر آنها برزخی است تا روزی که بر انگیخته میشوند» 🔷مومنون100 ❕در روايتى از امام صادق عليه السلام مى ‏خوانيم كه فرمود ؛ اتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فى الْبَرْزَخِ «من از برزخ درباره شما مى ‏ترسم». رواى سؤال كرد: ما الْبَرْزَخُ: «برزخ چيست؟» فرمود: «أَلْقَبْرُ مُنْذُ حِينَ مَوْتِه إلى‏ يَوْمِ القِيامَة»: «برزخ همان قبر است از آن زمانى كه انسان مى‏ميرد تا روز قيامت». 📚الکافی ج 3 ص 242 ❕و در حديث ديگرى از امام على بن الحسين عليه السلام آمده است ؛ «برزخ قبر است که باغى از باغ‏هاى بهشت، يا حفره‏ اى از حفره ‏هاى دوزخ است». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 36 👌ماده قبر در لغت به معنای پنهان شدن در چیزی و آرام یافتن در آن می باشد ‌. 📚معجم مفاییس اللغه ج 6 ص 97 🔸روح در عالم برزخ ، به بدنی شبیه بدنی دنیوی خودش تعلق می گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه خداوند قبض روح مؤمن مى‏ كند او را در قالبى همچون قالبش در دنيا قرار مى ‏دهد». 📚الکافی ج 3 ص 244 👌به خاطر همین به « برزخ » ، « قبر » گفته می شود زیرا روح با بدنی مثالی در برزخ استقرار یافته و آرام می گیرد . ❕بنابراین سوال قبر ، یعنی سوال در عالم برزخ و فشار قبر یعنی فشار و سختی در عالم برزخ که بر روح و بدن مثالی وارد می شود ، و بدن مادی مدفون در قبر مورد سوال و فشار قرار نمی گیرد . 🔸 بعضى معتقدند روح به طور موقّت، به جسم باز مى‏ گردد (البته نه به طور كامل بلكه به مقدارى كه قادر به پاسخ سؤال باشد) و از سوى فرشتگان خدا، مورد سؤال قرار مى‏ گيرد و پاسخ مى ‏گويد. 📚پیام قرآن ج 5 ص 373 ❕ولى مرحوم «علّامه مجلسى» در تحقيقى كه پيرامون احاديث اين باب دارد، در يكى از سخنانش چنين مى‏ گويد: «المراد بالقبر في أكثر الأخبار ما يكون الرّوح فيه في عالم البرزخ، مراد به قبر در اكثر اخبار، چيزى است كه روح در آن در عالم برزخ قرار دارد (يعنى قالب مثالى نه اين جسم مادّى عنصرى)» 📚بحار الانوار ج 6 ص 271 ❕ از اينجا پاسخ شبهه ه‏اى كه بعضى مطرح مى ‏كنند كه، ما اگر دهان مردگان را علامت‏گذارى كنيم و بعد از گذشتن يكى دو روز، قبر را بشكافيم، هيچ‏ اثرى كه نشان دهد آنها سخن گفته‏ اند، مشاهده نمى ‏شود ، یا چگونه است که قبر را بشکافیم و نکیر و منکر را فراری دهیم و ... روشن مى‏ گردد، زيرا سؤال و جواب از اين بدن و با اين دهان مادّى نيست، تا دنبال چنين اثرى باشيم. 👌از جمله امورى كه بر صحّت این كلام گواهى مى‏ دهد آيه شريفه «رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ»؛ پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى» ( غافر 11) مى ‏باشد، اين سخن را گنهكاران در قيامت در پيشگاه خدا مى‏گويند و نشان مى‏ دهد كه «احيا» دو مرتبه بيشتر صورت نگرفته: طبق برخی از تفاسیر این احیاء يكى در ابتدای دنيا و ديگرى در قيامت است . اگر اين بدن جسمانى در قبر پاسخگو باشد، بايد حيات موقّتى نيز در قبر پيدا كند و در نتيجه، انسان صاحب سه حيات و سه مرگ خواهد شد ( حيات در دنيا و حيات در قبر و حيات در قيامت، و مرگ قبل از حيات در دنيا، و مرگ در پايان عمر، و مرگ بعد از حيات در قبر). ❕به اين ترتيب، نبايد ترديد كرد كه سؤال و جواب از روح انسان، در قالب برزخى صورت مى ‏گيرد ،خصوصا آنکه برخی نقل ها می گوید ، نکیر و منکر ، مرده را در قبرش می نشانند و بازخواست می کنند چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ «أقعد في حفرته، او را در قبر مى‏ نشانند.» 📚نهج البلاغه خطبه 83 🔸اشاره به همين معنا است و گرنه بسيارى از قبرها، مخصوصا قبرهاى بدون لحد، گنجايش نشستن انسان را ندارد . 🔸ادامه 👇