eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
206 ویدیو
49 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔شیخ صدوق از بزرگترين علماى تاريخ تشيع و صاحب يكى از ٤ كتاب معتبر شيعه(كتب اربعه) در مورد لفظ(اشهد ان على ولى الله) در اذان ميگويد: كسانى كه اين لفظ را وارد اذان كرده اند جعل كرده اند. لعنت خدا بر آنها باد، آنها غاليانى هستند كه به دروغ خودشان را شيعه جا زده اند. ▪️حالا؛ تكليف اين مردم بينوا كه فريب خورده و در اذان على ولى الله ميگويند، چيست؟ ▪️ايشان يكى از كسانى است كه مذهب تشيع را تدوين كرده است و ٥٠ درصد فقه شيعه مديون ايشان است، ميگويد اين لفظ به جعل وارد اذان شده است. ▪️فقها و مراجع ، چه پاسخى دارند به اين جعل و فريب تاريخى مردم؟ : من لايحضر الفقيه ج ١ ص ٢٩۰ ❗️❗️ 💠💠 👌شيعيان در اذان پس از شهادت بر رسالت پيامبر گرامى ، بر ولايت اميرمؤمنان على بن ابى طالب عليهما السَّلام گواهى مى دهند، و اين مسأله در تمام بلاد شيعى مشاهده مى شود، در اين باره توضيح چند نكته ضرورى است ؛ 1⃣تمامى فقهاى شيعه بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه شهادت ثالثه «شهادت بر ولايت على (عليه السَّلام)» جزء اذان نيست و لذا هنگامى كه فصول اذان را مى شمارند، آن را هجده فصل بيشتر نمى دانند كه عبارتند از ؛ ❕4 تكبير، 2 بار شهادت بر وحدانيت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پيامبر ، 2 بار «حى على الصلاة»، 2 بار «حى على الفلاح»، 2 بار «حى على خير العمل»، 2 تكبير و 2 بار تهليل و اين سخنى است كه فقهاى شيعه جملگى بر آنند ؛ 📚 المقنعة ، ص 100. الرسائل للشريف المرتضى: ج 3 ص 30. الكافي للحلبي: ص 120. المراسم العلويّة: ص 67. المعتبر (الطبعة الحجريّة): ص 165 و 166. المنتهى: ج 4 ص 374.مجمع الفائدة والبرهان: ج 2 ص 170. 2⃣اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگويد، كار حرامى مرتكب شده و گناه كرده است. 3⃣ شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئيت ، مستحب است و اين استحباب، دو مبنا دارد ؛ 🔸الف ؛ على (عليه السَّلام) به حكم قرآن و حديث رسول گرامى ، ولىّ خداست. 🔸ب؛ امام صادق عليه السَّلام فرمود ؛ هر گاه به رسالت پيامبر شهادت داديد بر ولايت على نيز گواهى دهيد. ❕در اثبات اصل نخست و اين كه على عليه السَّلام ولىّ خداست، گذشته از حديث متواتر غدير و روايات متواتر كه پيامبر گرامى كراراً فرموده است: يا على أنت ولى كلّ مؤمن بعدى، ( کنزالعمال ج 6 ص 396) قرآن مجيد نيز بر ولايت على عليه السَّلام تصريح كرده است، آنجا كه مى فرمايد ؛ «تنها ولى و سرپرست شما خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند، حزب و جمعيت خدا پيروز است». ( مائده 55) ❕مفسران اتفاق نظر دارند كه اين آيه در حقّ اميرمؤمنان على عليه السَّلام وارد شده است، آنگاه كه فقيرى وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد و حضرت در حال ركوع بود، با انگشت خود به فقير اشاره كرد كه انگشتر را از دست او برگيرد و در آن هنگام دو آيه ياد شده فرود آمد. 👌این شان نزول را مرحوم محدّث بحرانى در غاية المرام 24 حديث از منابع اهل سنّت و 19 روايت از منابع و شيعه نقل كرده است، كه مجموعاً 43 حديث مى ‏شود.بنابراين، رواياتى كه پيرامون اين آيه وارد شده متواتر است . ❕علاوه بر اين، علّامه امينى در كتاب بى ‏نظيرش، الغدير، از بيست منبع معروف اهل سنّت رواياتى پيرامون آيه شريفه محلّ بحث نقل مى‏ كند؛ منابع معروفى چون تفسير طبرى، تفسير اسباب النّزول، تفسير فخر رازى، تذكره سبط ابن جوزى و الصّواعق ابن حجر و نور الابصار شبلنجى و تفسير ابن كثير و مانند آن كه از اعتبار خاصّى در نزد اهل سنّت است‏. 📚الغدیر ج 2 ص 52 به بعد ❕بدين ترتيب، با توجه به آيه مذكور و آيات و روايات متعدد ديگر، آشكار مى گردد كه اميرمؤمنان عليه السَّلام ولىّ و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است. 👌در خصوص نكته دوم نيز قاسم بن معاويه، از اصحاب امام صادق و كاظم عليمها السَّلام از آن حضرت چنين نقل كرده است ؛ «إِذا قَالَ أَحدكُمْ لا إِلهَ الّا اللّه مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّه، فَلْيَقُل عَلىٌّ وَلِىُ اللّه». «هر گاه كسى از شما به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر گواهى داد، براى تكميل شهادت به ولايت على (عليه السَّلام) نيز گواهى دهد». 📚احتجاج طبرسی ص 83 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌بنابر آنچه گفته شد، احدى از شيعيان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گويد وحتى برخى در اقامه براى اينكه از ديگر اجزا تميز داده شود، فقط يك بار آن را مى گويند و در اين صورت مشكلى در اين مورد نخواهد بود ، لذا می بینیم که در کتاب العروه الوثقی چنین آمده است ؛ « قول مشهور، جمله «أشهد أنّ عليّا ولىّ اللّه» جزء اذان نيست، ليكن از آن جا كه شهادت به توحيد و نبوّت بدون شهادت به ولايت كامل نيست، پسنديده و مطلوب است كه بعد از جمله «أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه» شهادت به ولايت امير المؤمنين و ساير معصومان عليهم السّلام نيز آورده شود » 📚 العروة الوثقى ج 1 ص 602 ❕حال محل اشکال معاند ، کلام شیخ صدوق است که می گوید ؛ « اذان صحیح همان است که آوردیم ، در این اذان نه ممکن است چیزی اضافه کرد و نه می‌شود از فقرات اذان کم کرد. مفوضه لعنهم الله در اذان دو مرتبه محمد و آل محمد خیر البریه را اضافه کردند.و در بعضی روایات بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ»، «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللَّهِ» را اضافه کرده‌اند که دو مرتبه آن را تکرار می‌کنند. البته هیچ شکی نیست که امیرالمؤمنین ولی خداست و حقا امیرالمؤمنین است و حضرت محمد و اهل بیتشان خیر البریة هستند. اما این عبارت‌ها در اصل اذان نیست ، من می‌خواستم این حرف‌ها را بزنم تا مردم کسانی که متهم به تفویض و تدلیس هستند را بشناسند » 📚الفقیه ج 1، ص 290 👌مفوضه ای که مقصود شیخ صدوق اند ، کسانی اند که می گویند خداوند خلقت و تدبیر دنیا را به پیامبر و علی و اهلربیت علیهم السلام واگذار کرده است ؛ 📚الحدائق الناضره ج 7 ص 404 ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است » 📚عیون الاخبار ج1 ص124 ❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛ « خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم » 📚بحار الانوار ج25 ص343 ❕امام زمان علیه السلام نیز در می فرماید ؛ « خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد » 📚الاحتجاج ج2 ص471 👌مرحوم شیخ صدوق قصدشان این است که مفوضه این فقرات را به عنوان جزء اذان و جزء اقامه و به قصد ورود داخل کرده‌اند ، لذا می گوید ؛ « اما این عبارت‌ها در اصل اذان نیست ، من می‌خواستم این حرف‌ها را بزنم تا مردم کسانی که متهم به تفویض و تدلیس هستند را بشناسند » ❕حرف ایشان این است که نام امیرالمؤمنین در اصل اذان نیامده و جزء اذان وحی شده به نبی گرامی اسلام نیست. بنابراین فرمایش «شیخ صدوق» با فتاوی دیگر فقها هیچ تناقضی ندارد ، ما هم می گوییم که شهادت به ولایت جزء اذان و اقامه نیست و نباید آن را به عنوان یک جزء محسوب کرد ، به خلاف مفوضه که غالیان مشرکی بودند که معتقد به جزئیت شهادت به ولایت در اذان و اقامه بودند ، بنابراین شهادت به ولایت جزء اذان و اقامه نیست ، اما گفتن آن نه به قصد جزئیت بلکه به قصد تبرک و اقرار به ولایت ، به حسب آنچه آمد ، خوب و مستحب است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ «بعيد نيست كه شهادت به ولايت از اجزاى مستحبّ اذان قرار گيرد، زيرا شيخ و علامه و شهيد و ديگران شهادت داده ‏اند كه اخبارى در اين مورد وارد شده است.» 📚بحار الانوار ج 81 ص 111 ❕یا شيخ عبداللَّه مامقانى مى‏ گويد ؛ «اگر شهادت به ولايت على عليه السلام را بعد از شهادت‏ به رسالت، به قصد تيمن و تبرك و قربت مطلقه- نه به قصد جزئيت- بگويد اشكالى ندارد، بلكه حسن است.» 📚مناهج المتقین ص 62 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی که می گوید اگر علی علیه السلام علم غیب داشت ، دیگر خوابیدن ایشان به جای پیامبر در لیله المبیت فضیلت نبوده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2697
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تحریم مجسمه سازی در اسلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2698
🤔 ❔آیا اين بهترين فرصت براى مهدى شيعيان نيست كه بيرون آمده و مردم جهان را شگفت زده كند؟ چه وقتى بهتر از اين كه ترس از ويروس كرونا مودم جهان را در نااميدى و استرس فرو برده است؟ آیا مهدی می تواند كه اين فرصت را غنيمت بشمارد؟ البته كه ایشان هيچگاه و در هيچ زمانى توانايى اينكار را ندارد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته مفصلا توضیح دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11622 ❕گرفتاری کشورهای دنیا و ملل مختلف به ویروس کرونا برای تنبیه و تذکر و بازگشت به دین و خدا می باشد ، اگر چه حکم مذکور در مورد مومنین استثناء پذیر است . 👌قرآن در آیات متعددی این حقیقت را بازگو می کند که بسیاری از مصیبت ها و بلاهای افراد ساخته دست است ، چنان که می فرماید ؛ «انچه از بدی به تو می رسد از سوی خود توست» ( نساء 79 ) 👌و می فرماید: «فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است» ( روم41 ) 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر زمان که بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند ، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای را بر آنها می سازد » 📚الکافی ج2 ص275 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر کسی سوال کند که چرا در زمین زلزله رخ می دهد به او چنین پاسخ داده می شود که زلزله و چیزهای شبیه به آن از جهت موعظه و بیداری و ترساندن مردم صورت می گیرد تا بیدار شوند و از معاصی دست بر دارند » 📚بحار الانوار ج57 ص130 👌پيامبر گرامی فرمود ؛ « هيچ بيمارى‏ اى نيست، جز به خاطر گناهى، و آنچه خداوند عز و جل از آن مى ‏گذرد، بيشتر است.» 📚مکارم الاخلاق ج 2 ص 179 ❕علی علیه السلام هم فرمود ؛ « هرگز ملتى كه در ناز و نعمت مى‏ زيستند نعمتشان زوال نيافت، مگر بر اثر گناهانى كه مرتكب شدند؛ زيرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى‏ دارد و اگر مردم هنگامى كه بلاها بر آن نازل مى‏ شود و نعمت‏ها از آنان سلب مى‏ گردد با صدق نيّت در پيشگاه خدا تضرّع كنند و با قلب‏هاى پر از عشق و محبت به خدا، از او درخواست نمايند، به يقين آن چه، از دستشان رفته به آنان باز مى ‏گردد و هر خرابى را براى آن‏ها اصلاح مى ‏كند » 📚نهج البلاغه خطبه 178 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌خداوند بلاها را در برابر ظلم و گناه ظالمین و عاصین ایجاد می کند تا آنان تنبیه شده و از اعمال بد خود دست بکشند . 🔸خداوند می فرماید ؛ «قوم فرعون را به قحط و نقصان محصول مبتلا كرده بوديم تا شايد متنبّه شوند». ( اعراف 30) و فرمود ؛ «هر آينه عذاب كمتر [در دنيا] را پيش از آن عذاب بزرگتر، به ايشان بچشانيم، باشد كه بازگردند». ( سجده21) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « هرگاه ديدى خداوند سبحان پياپى بر تو بلا نازل مى‏ كند هر آينه تو را بيدار باش داده است » 📚میزان الحکمه ج 2 ص 54 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « اگر سه [نقطه ضعف‏] در آدمى نبود، چيزى سر او را فرود نمى ‏آورد ؛ بیمارى، مرگ و فقر. اين هر سه را دارد و با اين حال چموشى مى‏ كند » 📚بحار الانوار ج 72 ص 53 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « هرگاه بندگان خدا گناه و بدكردارى كنند خداوند آنان را به كاهش محصولات و بازداشت بركات و بستن دَرِ گنجينه‏ هاى خير مبتلا مى‏ سازد تا توبه ‏گر توبه كند و گنهكار دل از گناه بركند و پند گيرنده پند پذيرد و نهى شده [از گناه‏] باز ايستد. » 📚نهج البلاغه خطبه 143 👌بنابراین وقتی اراده خداوند بر تنبیه و تذکر ملل مختلف جهان با یک ویروس کوچک واقع شده است ، تا عجز آنان را به رخشان کشیده و آنان را به سوی دین و مذهب بازگشت دهد ، نباید توقع داشت که امام مهدی علیه السلام با این اراده خداوند مخالفت کرده و برای آنکه خودش را اثبات کند ، ظهور کند و ریشه این ویروس را با قدرت غیبی از جامعه بشری برکند ، زیرا امام مهدی علیه السلام هیچگاه در برابر اراده خداوند ، اراده ای از خود ندارد ، چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ «خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است ، زمانی که خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند ، امامان هم آن را انجام می دهند و آنها بدون الهی کاری نمی کنند » 📚بحار الانوار ج5 ص114 👌امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، نه آنکه امام علیه السلام بخواهد برای رفع یک ویروس کذایی ظهور کند و خودش را اثبات کند ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى ‏دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم‏] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوش‏بخت بشود، بشود». 📚الكافى ج 1 ص 370 👌و فرمود ؛ «اين امر (قيام)، هنگامى روى مى‏ دهد كه بيشترين يأس و سخت‏ ترين اندوه را داشته باشيد » 📚الغيبة، نعمانى ، ص 181 ح 29 ❕در این هنگام است که امر مهدی علیه السلام در یک شب سامان گرفته و ظهور محقق می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «مهدى، از ما اهل بيت است و خداوند، كارش را در يك شب، سامان مى‏ دهد» و در نقلى ديگر، «خداوند، او را در يك شب، سامان مى‏ دهد» 📚كمال الدين یک جلدی ، ص 152 ح 15، بحار الأنوار ،ج 52 ص 280 ح 7. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آیا امام زمان کرونا میگیره؟برای درمان به درمانگاه میره؟ اگر امام بخواد از داروخانه دارو بگیره باید با کارت پولشو بپردازد پول از کجا میاره؟اگر بخواد خودشو قرنطینه کنه کی براش غذا میاره؟ اگر قراره از آسمون بیاد چجوری میاد؟ اگر اینطوره چرا اصلا بیماری میگیرن؟ چرا ما دعا میخونیم برای امام زمان در حالیکه خدا همیشه مراقب امام هست؟این دعا خوندن چه نفعی برا امام زمان داره ❗️❗️ 💠💠 👌بيمارى و پيشامدهاى طبيعى، يك عارضه عمومى براى همه انسان‏هاست و كمتر انسانى را مى‏ توان يافت كه در عمر چند دههاى خود، از گزند آن در امان بوده باشد. گويى اين سنّت الهى است كه همه را بدين وسيله بيازمايد و اجر صبر رنجشان را توشه آخرتشان كند. از اين رو، امام زمان عليه السلام نيز مى ‏تواند براى ساعت‏ها و روزهايى بيمار شود و پيكر مباركش از خارى و يا زخمی رنجور گردد، همان گونه كه امامان پيشين و پيامبران نيز روزها و گاه مانند ايوب عليه السلام سال‏ها بيمار بوده ‏اند. بر اين اساس، طول عمر امام زمان عليه السلام مستلزم بيمار نشدن ايشان و يا خليدن خارى در پا و سقوط از جايى و شكستگى اندام مباركشان نيست و چه بسا ناراحتى از كردار بسيارى، تن و روح مبارك ايشان را نيز بيازارد و براى چند صباحى، ايشان را به بستر بيمارى بكشاند. 📚دانش نامه امام مهدی علیه السلام ج 6 ص 291 ❕امام عصر مانند انسان های دیگر زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارد و ممکن است مانند پیامبران دیگر و ائمه به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند . 👌خداوند تا زمان ظهور ایشان تنها از جان حضرت محافظت می کند نه آنکه چنان باشد که حضرت در این مدت گرفتار آسیب ها و بیماری های جسمی نشود. بنابراین دعا و صدقه و صلوات برای ایشان بی تاثیر نمی باشد. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «مردم امام خود را از دست می دهند و امامشان در جمع آنان حاضر می شود و آنها را می بیند اما آنها او را نمی بینند و نمی شناسند» 📚الغیبه طوسی ص161 _ کمال الدین ج2 ص346 👌وفرمود: «برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند» 📚الکافی ج1 ص339 🔷وفرمود ؛ «در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و در بازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد» 📚کمال الدین ج1 ص144 🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام می گوید ؛ «او مردم را می بیند و آن ها را می شناسد و مردم او را می بینند اما نمی شناسند» 📚الفقیه ج2 ص520 👌از این روایات بدست می آید که امام همانند سایر انسان ها زندگی طبیعی دارد و در بین مردم قدم می گذارد و ممکن است همانند مردمان گرفتار بیماری های جسمی نیز گردند لذا دعا کردن برای سلامتی ایشان مفید فائده است . 👌اهل بیت علیهم السلام نیز طریقه دعا کردن برای سلامتی ایشان را به ما آموخته اند چنان که امام رضا علیه السلام چنین به ما آموخت ؛ «خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان و او را در پناه خود از تمام شرور و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار » 📚مصباح المجتهد ص409 👌امام عسکری نیز در قنوت نمازهایش برای امام زمان چنین دعا می کرد ؛ «خدایا او را در پناهگاهی قرار ده تا از شر متجاوزان در امان باشد و او را از چیزهایی در امان بدار که برایش می ترسیم» 📚همان مدرک ص156 👌خود امام مهدی علیه السلام هم برای خویش چنین دعا می کرد ؛ «خدايا! مرا از چشم دشمنانم پنهان بدار و من را با اوليايم گرد هم آور و آنچه را به من وعده داده‏ اى، به انجام رسان و مرا در روزگار غيبتم حفظ كن تا آن گاه كه ظهورم را اجازه دهى و به دست من واجبات و سنّت‏هاى از ياد رفته ‏ات را زنده كن و در فرجم تعجيل كن و خروجم را آسان ساز و از جانب خودت تسلّطى پيروزمند برايم قرار بده و گشايشى روشن برايم پيش بياور و مرا به راهى مستقيم هدايت كن و مرا از همه آنچه از ستمكاران بيم دارم، نگاه دار » 📚منهج الدعوات ص 302 👌در گذشته مفصلا توضیح دادیم که امامان گرامی ما مامورند که بر اساس اسباب عادی به حیات خود ادامه دهند و از قدرت غیبی خود در مسائل مربوط به خودشان استفاده نکنند ، بنابراین نمی توان گفت که چرا امام مهدی علیه السلام با قدرت غیبی خویش از خود محافظت نمی کند ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/11516 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب میذاشته دره خونه فقرا ‏ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب با عقل جور در نمیاد تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ❔بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های بارز علی علیه السلام ، بخشش های بی نظیر و او بوده است چنان که معاویه از دشمنان بارز علی علیه السلام به این مساله تصریح می کرد و می گفت ؛ «على اگر مالك شود خانه ‏اى از طلا و خانه‏ اى از كاه، طلا را بيشتر تصدّق مى‏ دهد تا هيچ از آن نماند » 📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20؛ الامامة و السياسة، ص 97؛ بحار الأنوار، ج 41، ص 144 🔸پیامبر گرامی در بخشندگی علی علیهما السلام می فرمود ؛ « اين درياى خروشان و خورشيد برآمده، در بخشش، از فراتْ بخشنده‏ تر است و دل گشاده ‏تر از دنيا. هر كس او را دشمن بدارد، لعنت خدا بر او باد » 📚کنزالفوائد ج 1 ص 148 🔸قرآن می فرماید ؛ « اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است ، و اگر آنها را ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است » ( بقره 271) 🔸بر این اساس علی علیه السلام سعی می کرد که شبانه و به صورت پنهانی و ناشناس به کمک رسانی کند . در نقلی آمده است ؛ « عبد الرحمن بن عوف، چند دينار براى اصحاب صُفّه فرستاد و على عليه السلام، شبانگاهان يك بارِ شتر فرستاد، و دوست داشتنى‏ ترين دو صدقه در نزد خداوند، صدقه وى بود . پس صدقه شبانگاهان، كامل‏تر است.» 📚تفسیر فخر رازی ج7 ص 90 _ ذخائر العقبی ص 158 🔸در نقل دیگری به نقل از محمّد بن حنفيّه آمده است که می گوید ؛ « پدرم (على عليه السلام) شبانگاه، قنبر را صدا مى‏ زد و آرد و خرما بر دوشش مى‏ نهاد و به درِ خانه‏ هايى كه مى‏ شناخت، مى ‏رفت و كسى را از آن آگاه نمى‏ كرد. به وى گفتم: پدرم! چرا اين اموال را در طول روز (علنى) به آنان نمى‏ دهى؟ فرمود: «پسرم! صدقه مخفى، پروردگار را خاموش مى‏ كند». 📚ربیع الابرار ج 2 ص ،148 _ المناقب کوفی ج 2 ص 69 🔸ابن شهر آشوب به نقل از محمّد بن صمه، از پدرش،واو از عمويش نقل می کند ؛ « مردى را در مدينه ديدم كه ‏ اى بر پشت و سينى‏ اى در دست داشت و مى ‏گفت: «پروردگارا! اى دوست مؤمنان، خداى مؤمنان و پناه‏دِهِ مؤمنان! امشب هديه مرا به‏ درگاهت بپذير. جز آنچه در سينى‏ ام هست و آنچه پوشيده ‏ام، چيزى را مالك نيستم و تو خود مى‏ دانى كه با همه نيازم، خود را به خاطر بهره نزديكى به تو، از آن، محروم ساختم. پروردگارا! رويم را بر زمين مزن و دعايم را رد مكن». نزديك وى آمدم و او را شناختم. على بن ابى طالب عليه السلام است. نزد مردى رفت و او را سير كرد.» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 76 👌در این رابطه متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚بحار الانوار ج 41 ص 24 باب 102 🔸از این روایات استفاده می شود که علی علیه السلام شبانه و به صورت ناشناس نیازمندی را برطرف می کرده است ، به گونه ای که مستمندان متوجه نمی شدند که آنکه به آنان کمک می کند علی علیه السلام است ، نه آنکه بگوییم ایشان مواد غذایی را بدون آنکه به صاحبان خانه اطلاع دهد ، پشت در خانه آنها می گذاشته و میرفته است چرا که در این صورت مواد غذایی در معرض از بین رفتن بوده است ، بلکه نیازمندان علی علیه السلام را می دیدند که به آنان کمک می کند اما نمی شناختند . 🔸از سوی دیگر اگر مثلا علی علیه السلام شیر به نیازمندان می کرده است نیازی به بحث ظرف و مانند آن که مورد اشکال قرار گرفته است نمیباشد چرا که می تواند چنین بوده باشد که علی علیه السلام مشک های خود را پر از شیر می کرده است و به صورت ناشناس مثلا با رفتن به در خانه نیازمندان ، ظرف ها و کاسه های را از شیر پر می کرده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔على امام اول شيعيان كودكان را گاز ميگرفت و به او لقب داده بودند ؟؟؟ ايشان كودكان را گاز ميگرفت بعد ایشان شدند شاه مردان و اسوه عدالت براى عده اى نااگاه و جاهل كه برده آخوند شده اند. (تصوير بالا) در كتاب بحارالانوار جلد بيست .. ص ٥٤ نوشته علامه مجلسي در اينمورد چنين امده است خودتان قضاوت كنيد ❗️❗️ 💠💠 👌یکی از القاب علی علیه السلام ، لقب « القضم » بوده است ، این توصیف در مورد علی علیه السلام به معناى درهم شكننده پرشدّت است، و به صورت كنايه در هلاك كردن و نابود كردن به كار مى ‏رود. 📚لسان العرب ، ج 12 ص 487 ❕علی علیه السلام به این وصف توصیف شدند از این جهت که در جنگ ها با رشادت ها و شجاعتشان ، کوبنده و خرد کننده و نابود کننده دشمنان و کفار بوده اند ، چنان که قریش وقتی علی علیه السلام را می دید ، می گفت ؛ « از قضم بپرهیزید که او هلاک کننده است » 📚النهایه ابن اثیر ، ج 3 ص 293 _ بحار الانوار ج 20 ص 67 _ مستدرک سفینه البحار ج 8 ص 538 ❕یا « در جنگ احد طلحة بن ابى طلحه صاحب علم مشركين بود اسب و مبارز می طلبيد، هيچ كس جرأت ميدان او نداشت، امير المؤمنين عليه السّلام چون شير غرّنده با شمشير برّنده به سوى او تاختن كرد و رجز خواند. طلحه گفت: اى قضم! دانستم كه جز تو كس به ميدان من نيايد. پس بر آن حضرت حمله كرد و شمشيرى بر آن حضرت فرود آورد، حضرت با سپر آن زخم را دفع داد، آنگاه چنان تيغى بر فرقش زد كه مغزش برفت و بر زمين افتاد ، علی علیه السلام در برابر طلحه می گفت من قضم هستم ، من علی بن ابی طالب هستم » 📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 56 👌بنابراین « قضم » به معنای درهم شکننده پر شدت است ، اصل داستانی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت از این قرار است ؛ ❕« در جنگ احُد، على عليه السلام نُه نفر از قهرمانان دشمن را به هلاكت رسانيد، اوّلين قهرمان پرچمدار دشمن شخصى به نام «طلحة بن ابى طلحه» بود كه او را كَبْشُ الْكَتيبَه (قوچ و سردار جمعيت مشرك) مى‏ خواندند، همين كه در ميدان چشم او به على عليه السلام افتاد، گفت: يا قُضَمْ؛ امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چرا به امام على اين لقب را داده ‏اند مى‏ فرمايند ؛ « اين لقب قُضَمْ براى على عليه السلام به خاطر اين بود كه در سال‏هاى آغاز بعثت، هنگامى كه مشركان كودكان خود را وادار مى‏ كردند كه به سوى پيامبر سنگ‏ پرانى كنند، على عليه السلام به سوى آنها حمله مى‏ كرد و به هر كدام كه مى‏ رسيد گوش و بينى و عضله آنها را مى‏ گرفت و فشار مى ‏داد آنها بر اثر شدّت درد، با زارى و گريه به خانه مى‏ رفتند، وقتى از علّت گريه آنها مى‏ پرسيدند، مى‏ گفتند: «قَضَمَنا عَلِىٌ‏ » على ما را گوشمالى داد و در هم کوبید .به خاطر همين بود كه طلحة بن أبى‏ طلحه آن حضرت را قضم ياد كرد و در همان جنگ به دست على عليه السلام كشته شد » 📚تفسیر قمی ج 1 ص 114 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 682 ❕در برخی از نسخه های روایت این وصف به صورت « القصم » ثبت شده است ؛ 📚بحار الانوار ، ناشر دار احیاء التراث العربی ج 20 ص 52 پاورقی 👌در این صورت هم این کلمه به همان معنایی که گفته شد به کار می رود چنان که در مورد خداوند به کار رفته است . ❕خداوند می فرماید ؛ « وَ كَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْيَةٍ كانَتْ ظالِمَةً وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرِينَ » « چه بسيار مناطق آباد ستمگرى را كه ما درهم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم » ( انبیاء 11) 👌یا علی علیه السلام در توصیف خداوند فرمود ؛ « أمّا بعد فإنّ اللّه لم يقصم جبّاري دهر قطّ إلّا بعد تمهيل و رخاء » « خداوند هرگز ستمگران دنيا را در هم نشكسته، مگر بعد از آنكه به آنان مهلت داده و نعمت فراوان بخشيده » 📚نهج البلاغه خطبه 88 ❕یا در نامه شیعیان به امام حسین علیه السلام آمده بود ؛ « فَالْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيد » «خداى را سپاس مى‏ گوييم كه (معاويه) آن دشمن ستمكار و كينه ‏توز را نابود ساخت‏ و درهم شکست» 📚بحار الانوار ج 44 ص 333 👌روشن است که عمل علی علیه السلام در برابر فرزندان مشرکین هیچ قبحی ندارد ، چرا که آنان قدم در راه پدران خود گذاشته بودند و پیامبر گرامی را مورد اذیت و قرار دادند ، علی علیه السلام هم برای دفاع از پیامبر گرامی ، آنان را تنبیه نمود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نزدیکی با حیوان و عدم بطلان روزه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2700 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نزدیکی با همسر از مقعد در ماه رمضان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2701 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید ؛ « « جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست اما جلوی روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد » به همراه « چرایی ممنوعیت روزه خواری علنی در ماه رمضان » را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2702 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2703 ipasookh.ir
🤔 ❔علی کریمی فوتبالیست معروف اخیرا این جمله را استوری کرده است لطفا نظر خود را بیان کنید ؛ « در حال حاضر در 179 کشور درگیر کرونا هستند، از 50 خدای مختلف درخواست کمک می شه ولی تا بحال هیچ کدام از خداها کمک نکرده اما وقتی علم واکسن آن را پیدا کند هرکسی از خدای خود تشکر می کند. » 💠💠 👌ما معتقدیم که عالم دارای خالقی یکتا و توانا است که وجودش از هیچ کمالی خالی نیست و هیچ گونه ضعف و نقصانی ندارد و منبع فیض و وجود عالم است ، ما این خدا را الله می نامیم و معتقدیم که دیگران در تشخیص خدای واقعی در گمراهی فرو رفته اند و موجوداتی را که سراپا نقص و نیاز هستند ، به عنوان خدا گرفته که توانایی انجام هیچ کاری را در عالم ندارند . 👌و معتقدیم که سراسر جهان فعل خدا است، و تمام كارها، حركت‏ها، تأثير و تأثّرها به ذات پاك او منتهى مى‏ شود، و در حقيقت: «لا مُؤَثِّرَ فى الْوُجُوْدِ الَّا اللَّهُ» «هيچ موجودى تأثير مستقل ندارد جز خداوند». حتى اگر شمشير مى‏ بُرد، و آتش مى‏ سوزاند، و آب، گياهان را مى ‏روياند، همه به اراده و فرمان او است، و خلاصه هر موجودى هر اثرى دارد از ناحيه خداوند است ، چنان که خودش می فرماید ؛ « (آرى،) اين خداى باعظمت، پروردگار شما است! هيچ معبودى جز او نيست؛ آفريدگار همه چيز است؛ او را بپرستيد. و او نگهبان و مدبّر هر چيزى است». ( انعام 102) و می فرماید ؛« بگو: خدا آفريننده همه چيز است؛ و اوست يكتا و حاكم بر همه چيز» ( رعد 16) 👌همان خدا ویروس کرونا را هم ایجاد کرده است که فلسفه شیوع آن در گذشته مورد بحث تفصیلی ما قرار گرفته است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11622 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11714 👌خدایی که ما می شناسیم ، مصائب و شرور را ایجاد می کند تا در پی آن جامعه بشری را رشد و پرورش دهد تا آنان بتوانند با علم و قدرت و اختیاری که خداوند به آنان داده است در زندگی دنیوی خود بهره مندی های بیشتری کسب کنند . ❕بسيار مى‏ شود كه حوادث و پديده‏ هايى كه ظاهراً در شمار شروراند سرچشمه خيرات و بركات مختلفى مى ‏شوند. بسيارى از محروميت‏ها سبب شكوفائى استعدادها و تلاش‏هاى عظيم مى‏ شود، چرا كه انسان به هر حال براى جبران محروميتش به پا مى‏ خيزد، و تمام آنچه را در درون وجود دارد به كار مى ‏گيرد، و همان‏ها غالباً سبب جهش‏هاى علمى و اجتماعى مى‏ گردد. 🔸بسيارى از نيازها و محروميت‏ها سرچشمه اختراعات بزرگ شده است، و بسيارى از كمبودها مقدّمه پيدا كردن منابع مهم جديد گرديده است . گياهانى كه در لابه ‏لاى سنگ‏ها مى ‏رويند، و درختانى كه در دل بيابان‏ها با انواع كمبودها پرورش مى ‏يابند، استحكام چوب و دوام آتش آنها از گياهان ناپرورده در كنار نهرها به مراتب بيشتر است، انسان نيز مشمول همين قانونند. 👌صحرانشينان كه دائماً با مشكلات دست و پنجه نرم مى ‏كنند، و با انواع حيوانات وحشى دست به گريبانند، مردمى شجاع و نيرومند و پر استقامت‏اند، در حالى كه شهرنشينانى كه در ناز و نعمت و امنيت به سر مى ‏برند نسبت به آنها در برابر حوادث سست و كم توان‏اند. ❕قرآن مجيد در اين زمينه بيان لطيفى دارد، مى‏ فرمايد ؛ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً- إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً: « (آرى) به يقين با سختى آسانى است. مسلّماً با سختى آسانى است». (سوره شرح آیات 5_6) 👌اشاره به اين‏كه پيوند اين دو گاه آنچنان قوى و نزديك است كه گوئى هر دو در كنار هم قرار دارند، همان‏گونه كه از كلمه «مع» استفاده مى ‏شود. ❕اين نكته نيز قابل توجّه است كه عُسر با الف و لام يسر به صورت نكره ذكر شده كه در اين‏گونه موارد براى بيان عظمت است يعنى با سختى ‏ها آسانى‏هاى مهمّى است. 👌بعضى از مورخان يكى از عوامل مهم پيشرفت سريع مسلمانان را در آغاز اسلام همان انبوه مشكلاتى مى‏ دانند كه مسلمين در ميان آن پرورش يافته بودند و در سايه آن افراد سلحشور و پرقدرت و آبديده شدند، در حالى كه يكى از عوامل عقب‏ نشنى مسلمانان قرون بعد زندگى مرفّه و بى دردسر، و پرورش در ميان انواع ناز و نعمت بود. 📚پیام قرآن ج 4 ص 563 ❕یكى از نويسندگان غرب مى‏ گويد ؛ « من عقيده ندارم كه هر فرد لازم است مصيبت بكشد، ولى اين را مى‏ دانم كه مصيبت غالباً مفيد فايده است بلكه ضرورت دارد، امّا با اين شرط كه شخص بداند چگونه با رنج‏ها روبرو شود و اين كار را از كارهاى آموزنده و اساسى زندگى بشمرد.» 📚رمز موفقیت 🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇 👌اين تعبير بسيار دقيق است كه هرگز انسان نبايد به استقبال مصائب رود، و يا در مقابل آنها خاموش بنشيند و مبارزه با عوامل مصيبت نكند، ولى با اين حال نبايد فراموش كرد كه بخش مهمّى از مصائب ناخواسته كه ما قدرت مبارزه با آن را نداريم مى‏ تواند تبديل به عوامل سازنده‏اى در زندگى ما گردد. ❕الكسيس كارل فيلسوف و پزشك معروف فرانسوى، در كتاب خود انسان موجود ناشناخته چنين مى‏ نويسد ؛ « افراد ثروتمند كه يك عمر با ثروت و خوشى گذرانده ‏اند، و از هر حيث نيرومند و قوى بوده ‏اند فرزندانشان به اعتماد ثروت پدر (غالباً) از كار كناره ‏گيرى مى‏ كنند، و اسباب ضعف نفس و نابودى نيرو و استعداد خلّاق خود را فراهم مى‏ سازند.» 📚انسان موجود ناشناخته ص 152 ❕و به عكس بسيارى از كسانى كه فرزندانشان در ميان انبوه مشكلات پرورش مى ‏يابند به پيروزی هاى چشمگير و موفقيت‏هاى فراوان دست مى‏ يابند. 👌اميرمؤمنان على عليه السلام در نامه 45 نهج ‏البلاغه در پاسخ اين سؤال كه چگونه ممكن است آن حضرت با استفاده از غذاهاى بسيار ساده و ناگوار قدرت مقابله با شجاعان عرب را داشته باشد مى‏ فرمايد ؛ «آگاه باشيد درختان بيابانى چوبهايشان محكم‏تر است، ولى درختان سرسبزى كه‏ همواره در كنار آب قرار دارند پوست‏هاى نازكتر و كم‏ داوم ‏ترى دارند و گياهان بيابانى كه جز با آب باران سيراب نمى‏ شوند، آتشى شعله ‏ورتر و پردوام‏تر دارند» 📚نهج البلاغه نامه 45 👌بنابراین اگر روزی بشر موفق به کشف واکسن و داروی کرونا شود ، ما باز هم دست سپاس به درگاه خداوند خالق و مدبر جهان بلند می کنیم و او را شکر می کنیم زیرا ؛ 1⃣او با ایجاد مصیبت کرونا بشر را در کوره حوادث قرار داد تا آبدیده شود و استعدادهایش شکوفا شود و در برابر مشکلات مشابه مقاوم شود و بتواند زندگی دنیوی لذت بخش تری داشته باشد و به خداوند عالم توجهش بیشتر شود و سلاح مقابله با بیماری و ویروس های مشابه را به دست آورد . 2⃣بشر با امکاناتی که خداوند در اختیارش گذاشته است موفق به کشف واکسن و درمان کرونا می شود ، این امکانات هم مواهب طبیعی است که در عالم وجود داشته و بشر از آن در جهت درمان بهره می گیرد و هم امکانات موجود در وجود بشر را شامل می شود ، بشر با قدرت و اختیار و صحت و توانایی و عقل و استعدادی که خداوند در اختیارش قرار داده است ، می توانید پله های ترقی را بپیماید ، بنابراین در هر صورت ما سپاسگزار خداوند یا همان الله بوده و خواهیم بود . ❕به سلبریتی بی سواد هم توصیه می کنیم که به جای بازنشر سخنان بیخدایان قدری در جهان و عالم آفرینش تامل کند و با خدای واقعی عالم بیشتر آشنا شود ، همان خدایی که امثال او روزی خوار سفره اش هستند و با امکاناتی که او به آنها داده است توانستند به جایی برسند اما متاسفانه هم اینک قدم در مسیر ناسپاسی برداشته اند چنان که الله می فرماید ؛ « مرگ بر اين انسان، چقدر كافر و ناسپاس است؟ - (خداوند) او را از چه چيز آفريد؟- از نطفه ناچيزى او را آفريد، سپس اندازه ‏گيرى كرد و موزون ساخت.- سپس راه را براى او آسان ساخت.- بعد او را ميراند و در قبر پنهان نمود.- سپس هر زمان بخواهد او را زنده مى ‏كند- چنين نيست كه او مى ‏پندارد، او هنوز فرمان الهى را اطاعت نكرده است » ( عبس 17_23) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ملحد روشنگر به پی وی ما آمده است و خواستار پاسخگویی ما در مورد برخی سخنان روحانیونی شده است که او در کانالش کلیپ های آنان را قرار داده است ( موضوع خمس ) ؛ ❕ما به ایشان می گوییم ... 👇👇👇
👌ملحد روشنگر به پی وی ما آمده است و خواستار پاسخگویی ما در مورد برخی سخنان روحانیونی شده است که او در کانالش کلیپ های آنان را قرار داده است ( موضوع خمس ) ؛ 1⃣ما به ایشان می گوییم در مورد خمس ما مفصلا در گذشته بحث کرده ایم ، پاسخ های گذشته ما را در مورد خمس و جایگاه و مشروعیت و موارد مصرف آن را در ذیل بخوانید ، هر آنچه در کلیپ های شما به عنوان اشکال مطرح شده پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2222 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2224 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2225 2⃣حال اگر یک روحانی بیاید در موضوع خمس بر خلاف اصول مسلمی که ما در بالا آورده ایم سخن بگوید ، این از دو حال خارج نیست ؛ 🔸الف ؛ یا فرد مذکور بدون علم و اطلاع کافی سخن پراکنی می کند ، تکلیف چنین شخصی روشن است ، چرا که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است » 📚الکافی ج 7 ص 409 ❕خداوند می فرماید ؛ «هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است» 🔷مائده 47 👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛ 🔷مائده 44 - 45 🔸ب ؛ یا می داند و علم دارد که حق و حقیقت چیست ، اما به خاطر اغراضی خلاف علمش سخن می گوید و عمل می کند ، در مورد چنین فردی هم امام علی فرمود ؛ «از دانشمند بدكار و متعبّد نادان بپرهيزيد كه آنان، مايه فتنه هر فتنه‏ زده‏ اى هستند » 📚بحارالانوار ؛ ج 2 ص 106 👌یا پیامبر گرامی فرمود ؛ « دوزخيان از بوى دانشمند واگذارنده دانشش اذيّت مى‏ شوند و پشيمان‏ ترين و پرحسرت‏ ترينِ ساكنان جهنّم، مردى است كه بنده ‏اى را به سوى خدا فرا خوانده و او پاسخ مثبت داده و از وى پذيرفته و اطاعت خدا را كرده و خدا هم او را به بهشت برده است؛ ولى آن دعوت‏ كننده را به سبب واگذاردن دانشش و پيروى از هوايش و درازى آرزويش، به دوزخ افكنده است. پيروى هوس، از حق باز مى‏ دارد و درازى آرزو، آخرت را از ياد مى ‏برد » 📚الكافي ؛ ج 1 ص 44 ❕عبد اللّه بن مسعود می گوید ؛ « پيامبر خدا گريست. ما نيز با گريه ايشان، گريستيم و گفتيم: اى پيامبر خدا! چه چيز شما را گريانْد؟فرمود: «دلسوزى بر بدبختان. خداوند متعال مى‏ فرمايد: «اى كاش مى‏ ديدى هنگامى را كه هراسان مى ‏شوند و گريزى در كار نيست و از جايى نزديك، گرفته مى‏ شوند». منظور، دانشمندان و فقيهان‏ ( بدون عملند )». 📚مكارم الأخلاق ؛ ج 2 ص 347 _ بحارالانوار ،ج 77 ص 99 3⃣در موضوعات دیگر هم ممکن است یک روحانی در فلان منطقه جهان بر خلاف اصول مسلم نزد شیعه سخنی بگوید و شما به سخن او استناد کنید ، روشن است که این استناد هم سودی برایتان ندارد چرا که یا فرد مذکور بدون علم و آگاهی کافی سخن می گوید یا بر خلاف علم و آگاهی اش و به خاطر اغراضی دنیوی ، سخن می گوید ، در هر دو صورت حکمش روشن است و سخنان چنین افرادی اعتباری نزد ما ندارد و ما هم در فرصت های مناسب سخنان چنین افرادی را نقد کرده ایم که نمونه هایی از آن را در ذیل بخوانید ، اگر چه موارد موجود فراتر از نمایه های ذیل است که می توانید در تاریخچه کانال همه آنها را مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11113 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10999 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10035 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8669 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11188 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7266 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔در مورد موضوع روز وجنجال حاج محمود لطفن روشنگری کنید ، در مورد روضه محمود کریمی که پخش زنده شد و از قمار بازی کردن امام حسین با یک شرابخوار گفت ❗️❗️ 💠💠 👌 آقای محمود کریمی ، از فردی به نام خسروخان حکایتی نقل می کند که در عالم مستی خود با امام حسین علیه السلام به وسیله تخته نرد بر سر دو کیسه برنج ، قمار کرده و بازنده می شود و دو کیسه برنج را می برد تا تحویل هیئت امام حسین دهد که آنجا به او می گویند خانمی منتظرت بود که نیامدی ، او گفت نذرت قبول شده است اما دیگر با پسرم قمار نکن که روشن می شود که آن خانم حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است و قمار بازی خسرو خان با امام حسین علیه السلام را تایید کرده است ، بنابراین آنچه آقای کریمی در توجیه حکایت مذکور گفتند که خسرو خان در عالم خودش گمان و تخیل می کرده که با امام حسین قمار می کرده است صحیح نیست ، زیرا آن خانم تایید کرده است که در عالم واقعیت خسرو خان با امام حسین علیه السلام قمار می کرده است ، حال توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣در این شکی نیست که قمار کردن در اسلام از گناهان بزرگ تلقی می شود . 🔶خداوند می فرماید ؛ « درباره شراب و قمار از تو سوال می کنند .بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی ( از نظر مادی ) برای مردم دارد ( ولی ) گناه آنها از نفعشان بیشتر است» ( بقره 220 ) 🔷و می فرماید ؛ « همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد» ( مائده 91 ) 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « فرشتگان به هنگام برد و باخت و قمار دور می شوند و از آن نفرت دارند و صاحب آن را لعن می کنند... » 📚الفقیه ج 4 ص 59 2⃣روایات دیگر بالخصوص از قمار کردن و بازی کردن به وسیله تخته نرد نهی کرده است . ❕تخته نرد نوعی بازی است که به وسیله دو طاس و سی مهره ( پانزده مهره سفید و پانزده مهره سیاه ) بر روی تخته نرد انجام می شود ؛ 📚اصطلاحات فقهی ص 527 ❕در روایات متعددی پیامبر گرامی و ائمه اهل بیت علیهم السلام ، افراد را از بازی کردن با تخته نرد نهی می کردند چون از آلات قمار محسوب می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 323 باب 104 باب تحریم اللعب بالنرد 3⃣نسبت دادن قمار بازی با تخت نرد به امام معصوم علیه السلام حتی در قالب یک حکایت ، مصداق بارز اهانت به مقام شامخ آن بزرگواران است . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «بی احترامی و حرمت شکنی نسبت به سه چیز مستلزم شرک به خداوند می باشد . بی احترامی به کعبه و به قرآن و به اهل بیت» 📚بحار الانوار ج 24 ص 186 👌و فرمود ؛ «برای خداوند حرمات پنج گانه ای هستند که هیچ کس حق حرمت شکنی نسبت به آنها را ندارد و آن حرمات پنج گانه عبارت اند از حرمت پیامبر و حرمت آل پیامبر و حرمت کتاب خدا و حرمت کعبه و حرمت مومن» 📚روضه الکافی ص107 🔶پیامبر گرامی فرمود ؛ «هر کس مراعات حرمات سه گانه الهی را نکند خداوند به هیچ عنوان حرمت او را نگه نمی دارد .آن حرمات سه گانه عبارت است از حرمت اسلام و حرمت پیامبر اسلام و حرمت عترت و اهل بیت» 📚الخصال ج1 ص71 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در این نکته هم شکی نیست که مداحان اهل بیت علیهم السلام ، آنانی که در مدح و رثای آن بزرگواران عاشقانه می خوانند ، دارای مقامی بس والا در نزد خداوند هستند . ❕كُمَيت که از مداحان اهل بیت بود بر امام باقر عليه السلام وارد شد و اشعارى خواند كه در مدح ايشان گفته بود. امام باقر عليه السلام به او فرمود: «رحمت خدا بر تو باد، اى كُمَيت! اگر نزدمان پولِ آماده ‏اى بود، حتما خشنودت مى‏ ساختيم». كُمَيت گفت: فدايت شوم! به خدا سوگند كه من به خاطر دنياى گذرا مدح شما را نگفته ‏ام؛ بلكه نيّتم خدا و پيامبر او بوده است. [امام عليه السلام‏] فرمود: «پس، پاداش تو در برابر مدح ما، همان چيزى باد كه پيامبرخدا به عبد اللّه بن رَواحه و حَسّان بن ثابت فرمود. [پيامبر] به آن دو فرمود ؛ « ما دام كه با زبانتان از ما دفاع مى‏ كنيد، همواره مؤيَّد به روح القدس باشيد!». 📚الکافی ج 8 ص 102 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هیچ مومنی در مدح ما شعری نمی گوید مگر آنکه خداوند برایش خانه ای در بهشت بنا می کند که هفت برابر بزرگتر از دنیا است که در او را هر فرشته مقرب و هر پیامبر مرسلی در آن خانه زیارت می کند » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 7 ❕راوی می گوید تعدادى كوفى در خدمت امام صادق عليه السلام بوديم كه جعفر بن عَفّان به محضر امام صادق عليه السلام وارد شد. امام عليه السلام او را به خود نزديك كرد و در كنار خود جا داد و آن گاه فرمود: «اى جعفر!». جعفر گفت: گوش به فرمانم. خدا، مرا فدايت كند! فرمود: «به من [خبر] رسيده كه تو در باره حسين عليه السلام شعر مى ‏گويى و خوب هم مى‏ گويى». او گفت: آرى، خدا مرا فدايت گرداند!فرمود: «بگو». جعفر هم شعرى خواند و امام عليه السلام گريست و كسانى كه در خدمت ايشان بودند، گريستند، تا اين كه اشك بر گونه و محاسن امام عليه السلام جارى شد. آن گاه فرمود: «اى جعفر! به خدا سوگند، فرشتگان مقرّب خدا، پيش تو حاضر بودند و سخن تو را در باره حسين عليه السلام در اين جا شنيدند و گريستند، همان گونه كه ما گريستيم، و آنها بيشتر گريستند. خداوند متعال در اين ساعت اى جعفر تمام بهشت را برايت واجب كرد و گناهت را آمرزيد». آن گاه فرمود: «اى جعفر! آيا بيشتر نگويم؟». گفت: چرا، اى سَرورم! فرمود: «كسى نيست كه در باره حسين عليه السلام شعرى بگويد و بگريد و با آن بگرياند، مگر اين كه خداوند، بهشت را برايش واجب مى‏ كند و گناهش را مى ‏آمرزد». 📚رجال الكشّي ج 2 ص 574 ، بحار الأنوار ، ج 44 ص 282 👌و فرمودند ؛ «هر كس به خاطر ما بگِريد و صد نفر را بگرياند، به بهشت مى‏ رود. هر كس بگِريد و پنجاه نفر را بگرياند، به بهشت مى ‏رود. هر كس بگريد و سى نفر را بگرياند، به بهشت مى ‏رود. هر كس بگريد و بيست نفر را بگرياند، به بهشت مى‏ رود. هر كس بگريد و ده نفر را بگرياند، به بهشت مى‏ رود. هر كس بگريد و يك نفر را بگرياند، به بهشت مى‏ رود و هر كس وانمود به گريه كردن هم كند، به بهشت می ‏رود». 📚الملهوف ، ص 86، بحار الأنوار ، ج 44 ص 288 5⃣ این روایات که در فضیلت مداحان وارد شده است ، دلیل بر آن نمی شود که آنان به بهانه مدح و رثای اهل بیت علیهم السلام ، حکایاتی جعلی همراه با توهین به مقام اهل بیت علیهم السلام ارائه دهند و ما هم به خاطر جایگاه و مقام مداحان، انتقادی نکنیم و چیزی نگوییم . 👌جناب محمود کریمی هم از مداحان پر سابقه ای است که همگان بارها از مداحی اش لذت برده ایم ، اما در نقل حکایت مذکور دچار خطا و لغزش شده اند و حق است که مسوولین امر با او برخورد داشته باشند ، تا نقل چنین حکایات جعلی باب نشود که مداح برای گریاندن مردم ، دست به نقل هر داستان و حکایت جعلی بزند چرا که روشن است هیچگاه « هدف توجیه کننده وسیله نیست » @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی اینکه در برخی از نقل ها زنان اسیر در دست مردان معرفی شده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2704 ipasookh.ir
🤔 ❔طبق گفته علماى شيعه ائمه شيعه در خوشگذرانى و برده دارى بوده و تنها شغلشان گرفتن پول از خلفا و توليد فرزند از زنان و كنيزانشان بوده است - تاكى بايد دروغ آخوندهاى فاسد را در مورد ائمه قبول كرد؟ ❕امام کاظم ۵۰۰ غلام و خدمتکار داشت ❕امام کاظم ۳۰ فرزند داشت ❕هارون الرشید امام کاظم را عموزاده خطاب می کرد ❕هارون الرشید مال فراوانی به امام کاظم بخشید ❕امام کاظم هارون الرشید را امیر المومنین خطاب می کند ( ترجمه عیون الاخبار ج 1 ص 180) 💠💠 1⃣امام کاظم علیه السلام و شیعیان ایشان شدیدا تحت فشار هارون الرشید بودند . امام کاظم علیه السلام برای حفظ جان شیعیان و فراهم شدن شرایط برای معرفی اسلام و مکتب تشیع از باب تقیه و که ریشه در آیات قرآن دارد ؛ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6330 ❕سعی بر آن داشت تا با هارون مدارا کند و اطلاق القابی مانند « » به او نیز بر اساس همین تقیه و حفظ جان شیعیان بوده است . 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « تقیه در هر چیزی است که انسان شده باشد » 📚وسائل الشیعه ج16 ص214 👌و ؛ « تقیه در هر جایز است » 📚همان مدرک ص217 ❕بنابراین تنها بر اساس همین و بوده است که امام رضا علیه السلام هارون را با لقب امیر المومنین یاد کرده اند . 2⃣این که هارون الرشید در مواردی امام کاظم علیه السلام را تکریم کرده یا هدایایی به ایشان داده یا ایشان را عمو زاده خطاب می کردند ، همه از این جهت بوده تا بتواند شیعیان را تحت کنترل داشته باشند و بهانه به دست شیعه برای قیام بر علیه حکومتش ندهد ، چنان که خودش این مضمون را می گفت ؛ « حسن رفتار من با او و فقر و تنگدستی امام کاظم برای ما بهتر است تا فردا با صد هزار تن از شیعیان خود بر علیه ما قیام نکند » 📚بحار الانوار ج 48 ص 129 3⃣این که امام کاظم علیه السلام هدایای هارون الرشید را می پذیرفت ، از این جهت بود که آن هدایا را خرج فقرا و نیازمندان می کرد ، آن اموال هم بیت المالی بوده که هارون به ناحق در آن تصرف می کرد و امام علیه السلام شرعا مجوز تصرف در آن اموال را داشت ، چنان که در نقلی آمده است ؛ « موسى بن جعفر عليه السّلام وارد بر هارون شد هارون از جا جست و او را بغل گرفت گفت خوش آمدى پسر عمو و برادرم و وارث نعمتم. آن جناب را روى زانوى خود نشانده گفت: كه كمتر به ديدار شما نائل مى ‏شوم. فرمود: قدرت و سلطنت زيادى كه دارى با شدت علاقه ‏ات بدنيا، مانع ديدار است. هارون دستور داد مشكدان مخصوص بياورند با دست خود امام را عطرآگين نمود امر كرد خلعت بياورند با دو بدره زر. موسى ابن جعفر علیه السلام فرمود اگر نبودند جوانان ازدواج نكرده در ميان اولاد على بن ابى طالب كه احتياج به ازدواج دارند تا نسل آنها قطع نشود اين پول را نمى ‏پذيرفتم‏ » 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 216 4⃣فلسفه فرزندان ایشان هم روشن است چرا که امامان ما همواره تحت فشار دستگاه حکومت، آزادی عمل چندانی برای تبلیغ و معارف حقه و الهی نداشتند . تنها راه پیش روی آنان تولید و تربیت نسلی پاک بوده تا با تعلیم و تربیت آنان و فرستادنشان به مناطق مختلف ، دین را از خطر انحراف نجات داده و آیین حقه الهی را در همه جا گسترش دهند . 5⃣غلام و برده داشتن امامان علیهم السلام هم در مسیر اجرایی کردن طرح کلی اسلام برای آزاد سازی بردگان بوده است که در گذشته مفصلا پیرامون آن بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9613 ❕امامان گرامی ما غلام و بردگان را می خریدند و نحوه معاشرت صحیح با بردگان را به امت آموزش می دادند و بردگان را نیز با اسلام و اخلاق اسلامی آشنا می کردند و پس از مدتی آنان را به بهانه های مختلف آزاد می کردند ، چنان که در حالات امام سجاد علیه السلام آمده است ؛ « زمانی که ماه رمضان می شد امام سجاد علیه السلام بردگان و کنیزان خود را نمی زد ، بلکه و جرم های آن ها را می نوشت و در آخرین شب ماه رمضان از جنایات آنها می گذشت و می گفت بروید شما را عفو کردم و آزادتان کردم ...» 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 318 ❕یا در نقل دیگر آمده است يكى از بردگان امام باقر علیه السلام كار نيكى انجام داد امام علیه السلام فرمود ؛ « برو تو آزادى كه من خوش ندارم مردى از اهل بهشت را به خدمت خود درآورم » 📚وسائل ج 16 ص 32 ❕و باز در حالات امام سجاد می خوانیم ؛ « خدمتكارش آب بر سر حضرت مى‏ ريخت ظرف آب افتاد و حضرت را مجروح كرد، امام علیه السلام سر را بلند كرد، خدمتكار گفت: و الكاظمين الغيظ حضرت فرمود ؛ خشمم را فرو بردم عرض كرد: وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ فرمود:" خدا تو را ببخشد" عرض كرد وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ فرمود ؛ « برو براى خدا آزادى » 📚نور الثقلین ج 1 ص 390 @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ازدواج عمر با ام کلثوم و این که مدعی است ما قبول نداریم که علی علیه السلام دختری به نام ام کلثوم داشته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1772
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند که مدعی است علی علیه السلام با خواستگاری از دختر ابوجهل موجبات خشم فاطمه سلام الله علیها را فراهم کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2705
🤔 ❔اهانت مولوی بدری به مردم و شیعیان زابل. مولوی بدری از مدرسین دارالعلوم زاهدان در یکی از کلاس های درس خودش در دارالعلوم زاهدان مدعی میشود وقتی خدا شیطان را اخراج کرد،شیطان را به زابل انداخت،ایشان مدعی شد که دلیل شیطنت های اهل زابل این مسئله است ❗️و می گویند آدم پس از اخراج در هندوستان فرود امد و حوا در جده و طاووسی که شیطان در لباس او خود را به بهشت رساند در کابل و خود شیطان در زابل فرود آمد ❗️❗️ 💠💠 👌ظاهرا این گونه سخنان از ناحیه این افراد برای تحریک شیعیان زابل ایراد شده تا به همین بهانه فتنه ای مذهبی در منطقه ایجاد کرده و اهداف شوم خود را اجرایی کنند ، اما آنچه ما در پاسخ به نحو اجمال می گوییم ؛ 1⃣بهشتی که آدم در آن قرار داشت ، بهشت موعود نبود ، بلکه جنت و باغی از باغهای دنیا بود که خداوند به خاطر مصالحی که در گذشته به آن اشاره داشته ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8875 👌آدم را موقتا در آن اسکان داد و چون آن بهشت در همین دنیا بوده است ، شیطان برای ورود به آن نیازی نداشته است که به شکل حیوانی در آید ، بلکه می توانسته است آزادانه وارد آنجا شود . ❕دلیل سخن مذکور روشن است زيرا ؛ 🔸اولا بهشت موعود قيامت، نعمت جاودانى است كه در آيات بسيارى از قرآن به اين جاودانگى بودنش اشاره شده، و بيرون رفتن از آن ممكن نيست . 🔸ثانيا ؛ ابليس آلوده و بى ‏ايمان را در آن بهشت راهى نخواهد بود، نه وسوسه‏ هاى شيطانى است و نه نافرمانى خدا. 🔸ثالثا ؛ در رواياتى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام بما رسيده اين موضوع صريحا آمده است. 👌يكى از راويان حديث مى ‏گويد از امام صادق علیه السلام راجع به بهشت آدم پرسيدم امام در جواب فرمود ؛ « باغى از باغهاى دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مى‏ تابيد، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد » 📚الکافی ج 3 ص 247 👌بنابراین شواهد فراوانى نشان مى‏ دهد كه اين بهشت غير از بهشت سراى ديگر است چرا كه آن پايان سير انسان است و اين آغاز سير او بود، اين مقدمه اعمال و برنامه‏ هاى او است و آن نتيجه اعمال و برنامه ‏هايش. 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 186 2⃣پس از خروج آدم و حوا از این بهشت دنیوی ، آدم علیه السلام بر کوه وارد شد و حضرت حواء نیز بر کوه ؛ ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « آدم از بر صفا وارد شد و حواء بر کوه مروه» 📚علل الشرایع ج2 ص491 👌و فرمود ؛ « به کوه ، صفا گفته می شود زیرا آدم که و برگزیده خدا بود بر آن فرود آمد و نام آدم بر آن کوه نهاده شد و نیز بر کوه فرود آمد و به کوه مروه ، می گویند زیرا و زنی به نام حواء بر آن فرود آمد و نام آن از اسم او گرفته شده است» 📚علل الشرایع ج2 ص432 _بحار الانوار ج11 ص205 👌شیطان هم با آزادی عملی که خداوند به خاطر مصالحی به او داده بود که در گذشته پیرامون آن بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6695 👌به هر کجا از زمین که می خواست ورود می کرد و با توجه به این که غرض او دشمنی با آدم و حوا بوده است ، طبیعتا همان جایی بوده که آدم و حوا بوده اند و این که گفته شده او در زابل هبوط کرده است کاملا کذب و دروغ و بدون هیچ گونه مستند و دلیل است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣دلیل دشمنی این جماعت با منطقه سیستان و اهالی آن ارادتی است که اهالی آن منطقه از قدیم الایام به اهل بیت علیهم السلام داشته اند ، چنان که مرحوم قاضی نور الله شوشتری می نویسد ؛ « بازاريان سیستان ، به غايت نيك معامله‌اند و در ميزان و در تسعير بقدر نقيرى كم نمى‌نمايند و در فريادرسى ملهوف و تدارك حال ضعيف مالوف و امربه‌ معروف و اگرچه كار بقرع سيوف و جذع انوف كشد خود را معاف نمى‌دارند و بزرگتر از اين اوصاف كه مذكور شد آنست كه بر وجهى كه ذهبى شامى در كتاب ميزان ذكر نموده در زمان فراعنۀ بنى اميه بر منابر شرق و غرب مكه و مدينه لعن على ابى طالب كردند و اهل سيستان از آن امتناع نمودند تا آنكه در عهدنامۀ خود با بنى اميه لعن ناكردن آن حضرت را داخل ساختند و الحق همين شرف ايشان را كافى و در صفاى فطرت اصلى ايشان برهانى وافى و شافيست و از اكابر آن ديار كه بفضل و تقوى اشتهار دارند جرير بن عبد اللّه است كه از اصحاب امام جعفر صادق عليه السّلام بوده و خليد سجستانى كه تاريخ آل محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم تأليف نموده است » 📚مجالس المومنین ج 1 ص 592 ❕همین طور در کتب تاریخی در فضل منطقه سیستان نکاتی بازگو شده است که با آنچه یک جماعت وهابی مسلک می خواهند در نحسی آن دیار تصویر گری کند به هیچ عنوان همخوانی ندارد . 👌در کتاب تاریخ سیستان چنین آمده است ؛ « چون آدم از سرانديب به طلب حوّا برفت، به هيچ جا اقامت نكرد مگر بدان جايگاهى كه اكنون سيستان است، آنجا آب روان ديد بر ريگ، بخورد، سبك بود، و باد شمال همى آمد، بخفت خواب كرد، چون بر خواست طهارت كرد و تسبيح كرد، چون فارغ شد چيزى خواست كه بخورد، جبرئيل عليه السّلام به نزديك او آمد، او را اندر وقت درخت نار و درخت خرما پديد آورد، و به قدرت بارى تعالى به بار آمد، و آدم از آن بخورد، و هنوز اصل خرما و نار از آنگاه است. و آن وقت كه گرشاسب رغبت بنا كردن سيستان كرد سبب آن خرما و نار بود كه آنجا ديد. 👌فضل ديگر آنست كه به گاه غرق نوح عليه السّلام كه اندر كشتى گرد آفاق همى گشت، كشتى آنجا بايستانيد و كبوتر را بفرستاد تا خبر آورد نزديك وى كه عذاب برخواست و آب كمتر شد، و آنجا دو ركعت نماز كرد اندر كشتى، و كبوتر را دعا كرد که يا رب اين را عزيز گردان، و آن بقعه را دعا كرد به بركت، و اكنون تا رستاخيز هميشه آن بركت بر آن مردمان باشد و بر آن ولايت. 👌و فضل ديگر، كه سليمان عليه السّلام، باد را فرمود، تا او را با همه لشگر گرد عالم بگردانيد، و جهانيان او را بديدند، و فرمان او را كار بستند و جنّ و انس با او بودند و طبّاخان بر كار بودند، باد را گفت مرا به جايگاهى فرود ار كه معتدل‏ تر باشد و هواء سبك، او را به سيستان فرود آورد تا آنجا چاشت خورد، پس گفت از چندين جاى كه رفتيم اينجا خوش ترست . 📚تاریخ سیستان ص 9 👌در پایان به شیعیان غیور سیستانی هم توصیه می کنیم که مبادا در دام این جماعت وهابی مسلک افتاده و وارد فتنه مذهبی شوند که گویی آنان در صدد ایجاد آن هستند ، و سعی کنند شکایت خود را تنها از مجاری قانونی پیگیری کنند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی ازدواج پیامبر گرامی با عایشه و حفصه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2706