🔸ادامه👇
❕از روایات اهل سنت استفاده می شود که این جریان برای پیامبر گرامی نیز اتفاق افتاده است ، نقل می کنند ؛
« جبرئيل عليه السّلام نزد پيامبر خدا آمد و او را بُرد تا عبادتگاه ها را نشانش دهد. كوه ثبير، شكافته شد و وارد مِنا گشت و جَمَره ها را نشانش داد. سپس مشعر و آنگاه عرفات را. شيطان، كنار جَمَره بر پيامبر نمايان شد. ايشان، با هفت سنگ او را راند، تا اين كه پنهان شد و از كنار جمره دوم، سربرآورد. پيامبر با هفت سنگ او را زد، تا اين كه ناپديد شد، سپس در آخرين جمره، آشكار شد. هفت سنگ بر او زد، تا اين كه پنهان گشت. »
📚المستدرك على الصحيحين ج 1 ص 650 _ صحيح ابن خزيمة ، ج 4 ص 316
❕بنابراین حکمت و نماد رمی جمرات ، دشمنی با شیطان و هواهای نفسانی است چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«در موقع رمى جمرات شهوتها و پستي ها و زشتي ها را دور بيفكن »
📚بحار الانوار ج 96 ص 125
❕و به خاطر همین مخالفت و دشمنی کردن با شیطان و هوای نفس است که رمی جمرات موجب پاکسازی گناهان می شود ، چنان که فرمودند ؛
« حاجی وقتی جمرات را رمی می کند ، از گناهانش خارج میشود ، و به ازای هر سنگریزه ، گناه کبیره هلاک کننده ای ، از او بخشیده می شود »
📚وسائل الشیعه ج 14 ص 55
❕در پایان کلام مرحوم فیض کاشانی را در حکمت رمی جمرات از نظر بگذرانیم که فرمود ؛
« بايد قصد تو در اين عمل، اطاعت امر الهى و اظهار رقيّت و بندگى و صرف امتثال باشد بى آن كه عقل و نفس در آن دخالت و تصرّفى كند و نيز به منظور تشبّه جستن به ابراهيم (ع) باشد، چه شيطان در اين محلّ به نزد او آمد تا در حجّ او شبهه اى پديد آورد يا با ارتكاب گناهى او را دچار فتنه اى سازد و خداوند به ابراهيم (ع) دستور داد كه با انداختن سنگ او را دور و از خود مأيوس گرداند.
❕ اينك اگر از دلت بگذرد كه ابراهيم (ع) به شيطان سنگ انداخت و او را از پيش خود دور ساخت براى اين بود كه شيطان بر او وارد شده بود و ابراهيم (ع) او را ديد، ليكن شيطان نزد من نيامده و من او را نديده ام ديگر سنگ انداختن چه معنا دارد. بايد بدانى كه اين خيال از شيطان است و او آن را در دل تو انداخته تا اراده ات را در رمى جمرات سست گرداند و به دلت اندازد كه اين كارى بيهوده و شبيه بازى كودكان است كه نبايد به آن مشغول شوى ليكن تو بايد با جديّت و كوشش در رمى او را از پيش خود برانى و دماغش را به خاك بمالى و بدانى كه تو در ظاهر سنگ به سوى عقبه مى اندازى امّا در واقع سنگ را بر چهره شيطان مى زنى و پشت او را مى شكنى، زيرا خوارى و مقهوريّت شيطان جز با تعظيم و امتثال امر الهى و به مجرّد فرمان او بى آن كه عقل و نفس در آن دخالتى كنند حاصل نمى شود. »
📚راه روشن ( ترجمه المحجه البیضاء ) ، فیض کاشانی ، ج 2 ص 282
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#اجرای_حد_زانی_در_ملا_عام
🤔#پرسش
❔ آیا میدانستید در اسلام٬ هتک حیثیت شخص در حین اجرای حکم شلاق ثواب دارد؟!
▪️آیت الله فاضل لنکرانی از فقهای بنام عالم تشیع میگوید:
اجرای حدود در ملاعام مشروع است و حضور عدهای برای دیدن عذاب مجرم٬ اگر واجب نباشد٬ مستحب است و بعضی قائل به وجوب آنند!
لازم به ذکر است که این فتوای آیت الله٬ دقیقا برگرفته از آیهی قرآن است:
◾️سوره نور - آیه۲
الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
◼️#ترجمه: زن و مرد زناكار را هر يك صد ضربه شلاق بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو مبادا دچار ترحم شوید! و بايد كه به هنگام شكنجه كردنشان گروهى از مؤمنان حاضر باشند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣کسی که متجاهر به فسق است ، یعنی در برابر دیگران دست به ارتکاب معصیت می زند ، حرمت و احترامی ندارد چرا که خودش حیثیت خود را با گناه علنی که انجام داده بر باد داده است .
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« هنگامى كه گنه كار تجاهر به گناه كند احترام او سلب مى شود »
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 289
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« سه كس احترام ندارند ؛ بدعتگزار، پيشواى ظالم و گنه كار متظاهر به گناه »
📚قرب الاسناد ص 82
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« آيا از بردن نام فاجر كه مردم او را بشناسند باز مى ايستيد؟ فاجر را با اعمال و كردارش معرفى كنيد، تا مردم از او بر حذر باشند »
📚میزان الحکمه ج 8 ص 586
👌بنابراین زناکاری که در ملاعام و در برابر انظار دیگران ، دست به زنا می زند و شاهدانی که ناظر عمل او بوده اند به زنای او شهادت می دهند ، خودش پرده احترام و هیثیت خود را دریده است و اجرای علنی حد او ، تنبیهی بر پرده دریش و سبک شمردن گناه محسوب می شود .
2⃣اگرچه زناکار متجاهر ، حرمت و احترامی ندارد ، اما باز خداوند ستار ، حکم نکرده است که اجرای حد او باید در جمع چند هزار نفری یا حتی چند صد نفری یا چند ده نفری، صورت گیرد ، و اگر فرمود گروهی از مومنین باید شاهد اجرای حد باشند ( نور 2) ، روایاتی که در تفسیر آیه وارد شده است ، تصریح کرده اند که حداقل حضور یک نفر از طائفه مومنین برای شهادت اجرای حد کافی است .
👌علی علیه السلام فرمود ؛ « الطائفه واحد » « از طائفه مومنین یک نفر هم شاهد باشد کافی است »
📚التهذیب ج 10 ص 150 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 93
👌و فرمود ؛
« طائفه مومنین ، شامل یک تا ده تن می شود ( حد اقل ، شهادت یک نفر کافی است )»
📚مستدرک الوسائل ج 18 ص 49 _ دعائم الاسلام ج 2 ص 451
❕مرحوم طبرسی نیز می نویسد ؛
« در معنای طائفه مومنین که باید شاهد اجرای حد باشند ، از امام باقر علیه السلام
روایت شده است که اقل و کمترین آن یک نفر است »
📚مجمع البیان ج 7 ص 197
3⃣در تفسیر نمونه نیز در رابطه با حکم مذکور چنین می خوانیم ؛
❕« دستور حضور جمعى از مؤمنان در صحنه مجازات است چرا كه هدف تنها اين نيست كه گنهكار عبرت گيرد، بلكه هدف آنست كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به تعبير ديگر ، با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگيهاى اخلاقى در يك فرد ثابت نمى ماند، و به جامعه سرايت مى كند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده مجازات نيز برملا گردد.
👌 به اين ترتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مى دهد آبروى انسانى در جمع بريزد روشن مى شود، زيرا ما دام كه گناه آشكار نگرديده و به دادگاه اسلامى كشيده نشده است « خداوند ستار العيوب »راضى به پرده درى نيست اما بعد از ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار، و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت گناه، بايد به گونه اى مجازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه به حال نخستين باز گردد.
❕اصولا در يك جامعه سالم بايد « تخلف از قانون » با اهميت تلقى شود، مسلما اگر تخلف تكرار گردد آن اهميت شكسته مى شود و تجديد آن تنها با علنى شدن كيفر متخلفان است. اين واقعيت را نيز از نظر نبايد دور داشت كه بسيارى از مردم براى حيثيت و آبروى خود بيش از مساله تنبيهات بدنى اهميت قائلند، و همين علنى شدن كيفر ترمز نيرومندى بر روى هوسهاى سركش آنها است »
📚تفسیر نمونه ج 14 ص 360
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❔پاسخ پرسش کاربر که چرا شیعه زیارت کربلا را افضل از حج می داند ❗️
👌اولا حج واجب بر زیارت کربلا برتری دارد و هیچ کس حق ترک حج واجب را ندارد ، مستندات را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2468
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2469
🔸ثانیا ، آنچه ما معتقدیم برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی است نه واجب که آن هم فلسفه روشنی دارد که در نمایه ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2470
👌در رابطه با عرفه و فلسفه بزرگداشت آن پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛
🌐https://b2n.ir/105845
👌 در رابطه با دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه و پاسخ کسانی که این دعا را جعلی و بی سند می خوانند ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛
🌐https://b2n.ir/724210
#تحریم_متعه_در_خیبر
🤔#پرسش
❔اخیرا اهل تسنن سوالی را مطرح کرده اند
که صیغه(نکاح متعه) را پیامبر در روز خیبر حرام کرده اند و فقط عمر دستور به حرمت آن نداده است و به حدیثی در تهذیب، استبصار و وسائل الشیعه استناد نموده اند، آیا صحت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که متعه و ازدواج موقت حکم خداوند است که عمر آن را حرام نمود و از آن جلوگیری کرد ، مساله ای قطعی طبق روایات اهل سنت و تشیع است .
❕خداوند می فرماید ؛
«زنانی را که متعه می کنید باید مهر آنان را بپردازید» ( نساء 24 )
🔶قرطبی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید ؛
«جمهور علما گفته اند که مراد از آیه ازدواج موقت است که در صدر اسلام مشروع بوده است»
📚الجامع لاحکام القرآن،ج 5 ص 130
🔷مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که ؛
« منادی رسول خدا به میان ما آمد و اعلام کرد که پیامبر به شما اجازه داده است که استمتاع کنید یعنی با زنان ازدواج موقت نمایید»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح، باب نکاح المتعه،ح 1405 _ صحیح بخاری ج6 ص129
🔶مسلم از جابر روایت می کند ؛
«در دوران پیامبر وابوبکر در مقابل یک مشت خرما وآرد با زنان ازدواج موقت می کردیم تا آین که عمر در جریان عمرو بن حریث از این ازدواج جلوگیری کرد»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
❗ابونضره می گوید ؛
«من در مجلس جابربن عبدالله بودم که یک نفر وارد شد وگفت اینک ابن عباس وابن زبیر درباره متعه حج ومتعه زنان با هم اختلاف ومشاجره دارند. جابر گفت آری ما هر دو متعه را در زمان رسول خدا انجام دادیم سپس عمر ما را از آن ها منع کرد ودیگر به سوی آن بازگشتیم»
📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405
🔶سیوطی می گوید ؛
«عمر بن خطاب اول کسی است که از ازدواج موقت جلوگیری کرد »
📚تاریخ الخلفا، ص 128
👌احمد در مسند خود از ابن حصین روایت می کند ؛
«آیه متعه در کتاب خدا نازل شد وما به آن عمل کردیم وآیه ای که آن را نسخ کند نازل نشد تا پیامبر چشم از دنیا فرو بست»
📚مسند احمد،ج 4 ص 436
🔶ترمذی روایت می کند که مردی از اهل شام از ابن عمر درمورد ازدواج موقت سوال کرد. ابن عمر گفت:حلال است. شامی گفت پدرت از آن نهی کرده است
ابن عمر گفت :اگر پدرم نهی کرده است اما رسول الله آن را مشروع دانسته است آیا از پدرم تبعیت کنم یا رسول الله»
📚سنن ترمذی،ج3 ص186
🔶علمای اهل سنت حدیث معروفی را از عمر نقل کرده اند که گفت ؛
«دو نوع متعه در عصر رسول الله مشروع وجایز بود ولی من از آنها نهی می کنم حج به صورت تمتع و ازدواج موقت»
📚مسند احمد،ج3 ص325 _ سنن بیهقی،ج7 ص206
❕همینطور در روایات متعددی از شیعه ، تصریح به حلیت متعه شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 21 ص 5 باب 1 باب اباحتها
❕عبدالله بن عمر لیثی خطاب به امام باقر علیه السلام عرضه داشت که نظر شما در مورد متعه زنان چیست ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ خداوند در کتابش و در سنت پیامبرش آن را حلال کرده است ، پس متعه حلال است تا روز قیامت . لیثی گفت چگونه می گویی حلال است در حالی که عمر آن را حرام کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
« تو بر قول صاحب خود باش و من بر قول رسول الله ، حق آن است که پیامبر گفته است و باطل آن است که صاحب تو گفته است »
📚الکافی ج 5 ص 449
❕حال اهل سنت به روایتی از کتب شیعه استناد می کنند که پیامبر گرامی در غزوه خیبر متعه را حرام کرده است ، آنجایی که از علی علیه السلام نقل است که فرمود ؛
« پیامبر در روز خیبر گوشت الاغ های اهلی و نکاح متعه را حرام نمود »
📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 251
👌استدلال به این روایت از جهاتی مخدوش است ؛
1⃣طبق روایات متواتر از کتب اهل سنت و تشیع که در بالا گذشت ثابت شد که متعه حلال است و عمر آن را ممنوع و حرام اعلام کرد و روایت تحریم در خیبر خبر واحدی است که توان معارضه با روایات متواتر حلیت را ندارد .
2⃣روایت مذکور سندا ضعیف است ، چرا که در سند آن حسین بن علوان وجود دارد که توثیقی ندارد ؛
📚رجال نجاشی ص 52
❕و عمرو بن خالد وجود دارد که مجهول است ؛
📚زبده المقال ج 2 ص 113
👌و در مورد او گفته شده است که زیدی مذهب بوده است ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 35
❕و به احتمال زیاد ، عمرو بن خالد خبر مذکور را مطابق با مذهب زیدیه جعل کرده است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« اظهر آن است که روایت تحریم متعه در خیبر از جعلیات فرقه زیدیه است ، چنان که این تحریم از اکثر اخبارشان استفاده می شود »
📚ملاذ الاخیار ج 12 ص 32
🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇
3⃣به فرض روایت مذکور صحیح هم باشد ، می توانیم بگوییم از باب تقیه صادر شده است ، چرا که اهل سنت در نقلی دروغین به پیامبر نسبت می دهند که در غزوه خیبر متعه را حرام کرده است ، در حالی که روایات خودشان تصریح دارد که متعه در زمان پیامبر حلال بود و عمر آن را تحریم کرد ؛
📚در المنثور ج 2 ص 486
❕به بیان دیگر ؛
👌 میان روایاتی که تصریح به حلیت متعه می کند و روایتی که سخن از تحریم متعه در خیبر به میان می آورد ، تعارض پیش می آید ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
❕روایت تحریم در خیبر چون موافق روایت اهل سنت است ، نزد ما مطرود است و میگوییم از روی تقیه صادر شده است .
4⃣اگر از سه پاسخ بالا نیز صرف نظر کنیم ، می گوییم تعبیر « حرم » ( حرام کرد ) در روایت مذکور ، دلالت بر کراهت می کند ، چنان که در همان روایت پیامبر گرامی ، ذبح الاغ های اهلی را حرام کرد ، امامان علیهم السلام فرمودند حرمت گوشت الاغ های اهلی در لسان پیامبر در عزوه خیبر ، برای بیان کراهت بوده است چرا که برای بارکشی به آنان نیاز بوده و از نظر تغذیه ای نیز به گوشت آنان نیازی نبوده است ، لذا پیامبر از ذبح آنان نهی کرد ، آن هم نهی کراهتی « فکره ان یفنوها _ نهاهم عنها و لم یحرمها »
📚قرب الاسناد ص 117 _ التهذیب ج 9 ص 41
👌در روایت مذکور آمده است ؛ « حرم رسول الله یوم خیبر لحوم الحمر الاهلیه و نکاح المتعه » ، وقتی ثابت شد که « حرم » در مورد الاغ های اهلی برای بیان کراهت است ، چون ذبح آنان مفسده داشته است ، همینطور ناگزیر ، در مورد نکاح متعه هم برای بیان کراهت است ، آنجایی که مفسده دارد ، چنان که شیخ حر عاملی این پاسخ را عرضه می دارد ؛
📚وسائل الشیعه ج 21 ص 12
❕یعنی آنجایی که انجام ازدواج موقت مفسده دارد ، انجام آن مکروه است ، پیامبر هم برخی از صحابه را از ارتکاب ازدواج موقت در غزوه خیبر نهی کرد ، که طبیعتا آنان کسانی بودند که نیازی به ازدواج موقت نداشتند و انجام آن برایشان مفسده زا بود ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« ازدواج موقت حلال و مباح و مطلق است برای کسی که با ازدواج دائم از آن بی نیاز نشده باشد ، در صورتی که ازدواج دائم صورت گرفته باشد دیگر نباید ازدواج موقت کرد مگر در صورتی که همسر دائم در دسترس نباشد و #غائب باشد »
📚وسائل الشیعه ج21 ص22
👌و فرمود ؛
« بر متعه کردن اصرار نداشته باشید تا با سرگرمی به آن از خانواده خود غافل شوید ( تا مبادا آنان انحراف و فساد کشیده شوند و جملات کفر آمیز به زبان جاری کنند )»
📚وسائل الشیعه ج21 ص23
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕برخی این سوال را مطرح کرده اند که آیا می توان دعاهای روز عرفه را به فارسی خواند و ترجمه آنها خوانده شود تا بهتر متوجه مفاهیم دعاها شویم ، در ذیل در مورد خواندن ترجمه دعا به زبان فارسی توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3090
❕معاند اشکال کرده است ؛
« اگر يك كافر در دريا غرق شود و ماهيها او را بخورند، چگونه عذاب قبر و فشار قبر و سئوالات نكير و منكر انجام ميشود؟ آيا نكير و منكر لباس غواصى پوشيده و كپسول اكسيژن حمل كرده و از او سئوال ميكنند » ❔
👌پاسخش را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1623
👌پاسخ معاند در مورد هماوردی با قرآن و این که آیا تقلید از سبک و سیاق قرآن می تواند هماوردی با قرآن محسوب شود یا خیر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2186
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3091
👌ما معتقد نیستیم که امامان علیهم السلام رب عالم هستند ، اما می گوییم آنان واسطه فیض هستند و خداوند به برکت وجود آنان ، موجودات را از نعمات خود بهره مند می سازد ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3092
🌺فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک می گوییم .
🌹پرسش و پاسخ های مربوط به عید قربان ؛
1⃣در یکی ازکانال های ضد دین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1281
2⃣ درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند آیا مصلحتی در این قربانی کردن است❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035
3⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1280
4⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1282
5⃣چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر #بریدن فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1277
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#نقدی_بر_اللهیاری_به_بهانه_توهین_او_به_علمای_شیعه
❕در رابطه با اللهیاری در موارد متعددی مواضع او را به چالش کشیده ایم و ثابت کرده ایم که او از فهم معارف شیعی عاجز و ناتوان است و یک مدعی اخباری گری است که چیزی از اخبار نمی فهمد ، تنها قدرت روایت کردنش خوب است ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک حدیث را که بفهمی بهتر است از هزار حدیث که روایت کنی »
📚معانی الاخبار ص 2 ح 3
❕مواردی از نادانی اللهیاری ؛
1⃣او لباس مقدس روحانیت را از تن ناپاکش کنار نهاد به این استدلال که لباس مذکور لباس پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان نمی باشد ، ما در پاسخی مفصلا این استدلال او را باطل کردیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12041
2⃣او از لعن علنی و بدگویی علنی به خلفای اهل سنت طرفداری می کند در حالی که اهل بیت علیهم السلام مخالف این رویه بودند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8581
3⃣او چون معتقد است که هرگونه قیامی در برابر حکومت های های جور تا قبل از ظهور امام زمان علیه السلام باطل است ، قیام زید بن علی و انقلاب اسلامی ایران را نیز باطل می داند ، در حالی که هر دو قیام مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است و قیام در برابر حکام جور به صورت مطلق ، ممنوع نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3849
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8222
4⃣او مخالف برقراری حکومت اسلامی و بودن یک عالم در راس حکومت است ، در حالی که آیات و روایات به برقراری حکومت اسلامی و بودن فقیه ای در راس آن برای اجرای احکام اسلام ، تاکید و توصیه می کند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3995
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/927
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/854
5⃣او از طرفدان قمه زنی و عزاداری های موهون بوده و خود را سگ اهل بیت علیهم السلام می داند در حالی که اهل بیت علیهم السلام با این رویه او مخالف بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4741
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4733
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8585
❕همینطور اشکالات و نقدهای فراوانی به استدلال ها و نظریات ایشان وارد است که از بیان آن پرهیز می کنیم .
👌این فرد جاهل و نادان که حقیقتا چیزی از روایات اهل بیت علیهم السلام نمیفهمد ، و خودش را عالم دهر می داند ، اخیرا در کانالش به تمام علمای شیعه توهین کرده و می نویسد ؛
« یک مطلب دیگر که از قواعد ذهبیه است که با مطالعه و مشاهده زیاد بدستم رسیده اینست: علمای وهابیت فضل و علم دارند اما معادات با اهل بیت علیهم السلام دارند صریحا. روحانیت شیعه نه فضل دارند و نه علم و اظهار محبت به اهل بیت علیهم السلام فقط به لسان میکنند و در عمل دشمن اند. چه سنتی باشد و چه انقلابی »
❕در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرکس مسلمان دین شناسی را بزرگ بدارد ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او خشنود است و هرکس فقیه مسلمانی را خوار کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که بر او خشمناک است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 44
❕و فرمود ؛
« کسی که دانشمند را حقیر شمرد ، مرا حقیر شمرده و هرکس مرا حقیر بشمرد ، کافر است »
📚ارشاد القلوب ص 165
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
6⃣اللهیاری اخیرا مدعی شده است که تقلید از علمای شیعه باطل است و هرکس باید خودش مطابق روایات اهل بیت علیهم السلام رفتار کند و کلام غیر اهل بیت علیهم السلام باطل است .
❕ما هم می گوییم تنها باید از اهل بیت علیهم السلام تبعیت کرد ، چنان که در گذشته در پاسخی که به کمال حیدری دادیم آوردیم ؛
👌ما ماموریم که در اصول و فروع از تعالیم اهل بیت علیهم السلام تبعیت کنیم ، و اعتقادات و احکام خود را بر طبق نص و سخن آنان ساماندهی کنیم ، نه طبق برداشت شخصی ، در این صورت است که مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است .
👌خداوند می فرماید ؛
« فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43)
❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛
« ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود »
📚الکافی ج 1 ص 210
❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان »
📚احقاق الحق ج 3 ص 483
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر كسى همواره شبهايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راهنمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى آيد »
📚الکافی ج 2 ص 18
❕علماء و مراجع شیعه نیز بر طبق نص و روایت اهل بیت علیهم السلام قدم بر می دارند و حکم و فتوا می دهند ، و از اعمال نظر و رای شخصی ابا می ورزند ، چگونه چنین نباشد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49
❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد »
📚المحاسن ج 1 ص 211
👌در این صورت تبعیت و تقلید از علماء و مراجع ، عین تقلید از اهل بیت علیهم السلام است ، به خاطر همین امام عسکری علیه السلام فرمود ؛
« هر یک از فقهای شیعه که خود نگه دار باشد و از دینش محافظت کند و با هوای نفسش مخالفت کند و مطیع امر خداوند باشد بر مردم واجب است که از او تقلید کنند»
📚وسائل الشیعه ج27 ص131
❕در این رابطه و دلیل عقلایی تقلید در گذشته بیشتر توضیح دادیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4985
❕بنابراین تقلید از علماء و مراجع ، عین تقلید از اهل بیت علیهم السلام است چرا که آنان راوی حدیث هستند و مطابق حکم اهل بیت علیهم السلام حکم می دهند ، و امام عصر علیه السلام آنان را حجت قرار داده است ، آنجا که فرمود ؛
« امّا در پيشامدهايى كه روى مى دهند، به راويان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان، حجّت من بر شما، و من حجّت خدا بر ايشان هستم »
📚کمال الدین ج 2 ص 484
❕و امام صادق علیه السلام رد چنین علمایی را که مروج احادیث معصومین علیهم السلام هستند را رد حکم خداوند شمرده و فرمود ؛
« در اختلافات و شكايات، به فردى از شما كه حديث ما را روايت مى كند و در حلال وحرام ما مى نگرد و احكام ما را مى شناسد، مراجعه كنيد و او را به قضاوت و داورى بپذيريد؛ چراكه من چنين فردى را بر شما #حاكم قرار دادم. پس اگر به حكم ما قضاوت كرد و از او نپذيرفتند، حكم الهى را كوچك شمرده و ما را رد كرده اند و هركس حكم ما را مردود داند، حكم الهى را مردود دانسته و چنين كسى در حد شرك به خداست »
📚الکافی ج 1 ص 67
❕و در نقلهای دیگری چنین علمایی که ناقلین روایات معصومین علیهم السلام هستند به عنوان خلفای پیامبر و امینان رسولان و حاکمان بر مردم معرفی شده اند که مردم مامور به تبعیت از آنان هستند ، همانگونه که مامور به تبعیت از پیامبر و اهل بیت ایشان هستند ؛ « الفقهاء امناء الرسل _ مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه _ العلماء حکام علی الملوک _ العلماء حکام علی الناس _ اللهم ارحم خلفائی ... الذین یروون حدیثی و سنتی »
📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 311 باب 11 _ الفقیه ج 4 ص 420
🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇
❕ در نقلهای متعددی می خوانیم که امامان علیهم السلام ، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع می دادند و مردم را به تبعیت از آنچه آنان روایت می کردند ، مامور می کردند ؛
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 136 باب 11
👌و می فرمودند ؛
« خداوند رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده کند ، علوم ما را فرا گیرد و به مردم تعلیم دهد »
📚معانی الاخبار ص 180
❕لذا می بینیم که امام صادق عليه السلام درباره چهار تن از ياران خويش به نامهاى بريد بن معاويه عجلى، زرارة بن اعين، محمّد بن مسلم و ليث مرادى که راویان حدیث بودند و مردم را هدایت می کردند فرمود ؛
« اين چهار تن از شخصيتها و برجستگان، و امين بر (بيان) حلال و حرام خداوند هستند و اگر آنان نبودند، آثار نبوّت گسسته و نابود مى شد»
📚رجال کشی ج 1 ص 398
❕لذا امام عصر علیه السلام فرمود ؛
« برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی علمای عادل ) از روایات برای آنان نقل می کنند »
📚رجال کشی ج 2 ص 535
❕بنابراین عامه مردم که غیر متخصص در امر دین اند ، باید به علماء و متخصصین رجوع کنند و از آنان تقلید کنند و چون علماء نیز ناقلین و راویان روایات هستند ، تقلید از آنان عین تقلید از معصومین علیهم السلام است و کلام آنان چون روایت کلام معصومین علیهم السلام است ، حجت است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« کسی که از عالمی تقلید کند به طبق محکمات قرآن و حدیث فتوا می دهد و عادل و مورد اعتماد است ، چنین تقلید کردنی تقلید از آن عالم نیست بلکه تقلید کسی است که خداوند اطاعت او را واجب کرده است ( یعنی امام علیه السلام )»
📚مراه العقول ج 1 ص 183
👌اگر مردم به علماء رجوع نکنند و خودشان بخواهند بدون آنکه تخصص لازم را داشته باشند ، در مسائل دینی اظهار نظر کنند و فتوا دهند ، این همان فتوا دادن بدون علم و آگاهی نسبت به قرآن و سنت است و چنین کسانی ملعونین درگاه الهی اند .
❕خداوند می فرماید ؛
«هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است» ( مائده 47 )
👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛ ( مائده 44 - 45 )
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است »
📚الکافی ج 7 ص 409
👌 جناب اللهیاری ، شما که مردم را دعوت می کنید خودشان بدون آنکه تخصص داشته باشند به روایات رجوع کنند و فتوای شرعی دهند ، لطفا روایات آدرس ذیل در حرمت و عقاب فتوای بدون علم را مطالعه فرمایید ؛
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 20 باب 4
❕بنابراین ملاک حجیت کلام معصومین علیهم السلام است و کلام علماء نیز چون بیان کننده احادیث است حجت است و مردم عامی موظفند برای فهم دین به علماء رجوع کنند و از آنان تقلید کنند و تقلید از آنان عین تقلید از معصومین علیهم السلام است چرا که آنان بیان کننده آیات و احادیث هستند .
👌لذا می بینیم که در روایات از چنین علمایی که مروج سنت معصومین علیهم السلام هستند به عظمت یاد شده است ، چنان که امام هادی علیه السلام فرمود ؛
« اگر پس از غیبت قائم فقهای الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند »
📚الاحتجاج ج2 ص502
👌امام صادق علیه السلام نیز فرمود ؛
«دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، آنان از تسلط یافتن ابلیس و یارانش بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و از تسلط ابلیس و پیروان ناصبی او مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا آنان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها»
📚بحار الانوار ج 2 ص 5
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕الله یاری در جواب به پاسخ امروز ما که گفتیم حکم مراجع و علماء بر گرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام است و باید تبعیت شود ، و تقلید از مراجع عین تقلید از امام معصوم علیه السلام است ، جواب گفته که چرا مراجع ، روایت نقل نمی کنند ❗️در حالی که روشن است که مراجع ادله و روایات را در دروس خارج خود مفصلا مطرح می کنند و یا در کتابهای فقهی استدلالی چون مستند عروه الوثقی ، جواهر الکلام ، الحدایق الناضره و ... روایات را مفصلا مطرح کرده اند .
🔸جناب الله یاری خود شما نیز در موارد متعددی در کانالتان در پاسخ به مخاطبین مستقیما فتوا داده اید و روایت نقل نکرده اید چرا ❔هر پاسخی که شما بگویید ، ما هم همان را در جواب شما می گوییم .
❕ در ادامه نص پاسختان را می آوریم که گفته اید ، فتوا وقتی برگرفته از روایت باشد نقل روایت لازم نیست ما هم می گوییم فتاوای مراجع مطابق روایت است لذا نقل روایت لازم نیست .
👌مواردی که آقای اللهیاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است را در ذیل ببینید 👇
👌و بالاخره خود اللهیاری پاسخ خودش را خودش می دهد و تصریح می کند که در مقام فتوا نقل روایت لازم نیست و تنها مطابقت با کلام معصومین شرط است ، یعنی همان چیزی که ما در مورد فتاوای مراجع گفتیم . او چنین می گوید ؛
« بسم الله الرحمن الرحیم
جواب نامه 1457:
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
پسر عموی شما جاهل است. فکر میکند ما گفته ایم که خواندن غیر نص حرام است. و اگر انسان کلامی بگوید که عین نص یا ترجمه ای نص حدیث نباشد حرام است. از بس که این معممین حوزه علمیه ای قم جاهل هستند و نافهم هستند صبر انسان تمام میشود. اینکه اگر کسی طبق روایت بگوید فلان عمل مستحب است یا حرام است مادامیکه یقین دارد که کلامش موافق با کلام اهل بیت علیهم السلام است حرامی انجام نداده که ایشان بخواهد بر ما ایراد بگیرد.مکرر عرض کردیم که اگر کسی فتوا بدهد مادامیکه یقین دارد کلام او موافق کلام اهل بیت علیهم السلام است بر او حرمتی نیست »
#ترس_انگیزه_توجه_به_خدا
🤔#پرسش
❔آیا آنچه خدا ناباوران میگویند واقعیت دارد که خدا زاییده ترس انسان از طبیعت است و مفهومی در عالم خارج ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه که موجب توجه بشر به خداوند شده است ، نه فرضیه های موهوم بی خدایان یعنی ترس یا جهل و ... است ، بلکه سبب اصلی توجه ، مشاهده نظم و تدبیر بی مانند عالم هستی است و پی بردن به این که چنین نظام دقیقی بدون وجود یک خالق و سازنده حکیم به وجود آمدنی نیست .
❕خداوند می فرماید ؛
«مسلّماً در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز نشانه هاى (روشنى) براى صاحبان مغز است.» ( آل عمران 190 ) و می فرماید ؛ « در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و شد شب و روز ... نشانه هايى است (از ذات پاك خدا و يگانگى او) براى مردمى كه عقل دارند و مى انديشند.» ( بقره 164 ) و می فرماید ؛ « و همچنين در آفرينش شما و جنبندگانى كه در سراسر زمين، منتشر ساخته نشانه هايى است براى گروهى كه اهل يقينند» ( جاثیه 4)
❕امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند كه ؛ «و كسى كه در اين [دنيا] كور باشد، در آخرت نيز كور است و گمراه تر است» ( اسراء 72 ) فرمود ؛
« كسى كه آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و شد شب و روز، و گردش گردون و خورشيد و ماه، و [ديگر] نشانه هاى شگفت انگيز، او را به اين رهنمون نشوند كه در پس اينها، حقيقتى باعظمت تر از آنها وجود دارد، چنين كسى در آخرت، كور [دل] و گمراهتر است؛ چرا كه او از ديدن اين همه، كور است و ره به جايى (حقيقت ماورايى) نمى برد. »
📚توحيد صدوق ، ص 455 _ الاحتجاج ، ج 2 ص 165
❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ اين سؤال زنديق كه دليل بر وجود خداوند چيست فرمود ؛
« وجود ساخته ها دلالت بر اين دارد كه سازنده اى آنها را ساخته است. آيا نمى بينى كه چون به بنايى ساخته و برافراشته نظر مى افكنى، درمى يابى كه آن را بنّايى است، هرچند تو آن بنا را نديده و مشاهده نكرده باشى »
📚الكافی ج 1 ص 81
❕و خطاب به مفضل فرمود ؛
« اى مفضّل! نخستين دليل و برهان بر وجود آفريدگارِ بسيار پاك، فراهم آوردن اين جهان و تركيب اجزاى آن و نظم بخشيدن دقيق به آنهاست. هر گاه با انديشه ات در اين جهان تأمّل كنى و با خِرَدت آن را وارسى نمايى، آن را همچون خانه اى مى يابى كه همه آنچه بندگان او بدان نياز دارند، در آن فراهم آمده است. آسمان، مانند سقف [آن خانه] برافراشته شده و زمين، چون فرش، گسترده شده است و ستارگان، چونان چراغ، چيده شده اند و گوهرها همچون گنجينه اندوخته شده اند و هر چيزى در آن، براى كارى آماده شده است، و انسان مانند مالك اين خانه است و همه آنچه در اين خانه است، در اختيار او نهاده شده است. انواع گياهان براى مقاصد او آماده گشته اند و انواع حيوانات، در راه مصالح و منافع او به كار گرفته شده اند. پس، اين همه، آشكارا دلالت بر آن دارد كه جهان، با نقشه و حكمت و سازمان و هماهنگى آفريده شده است، و آفريننده آنها يكى است و هموست كه اجزاى اين عالم را تركيب و نظم بخشيده است. »
📚بحار الأنوار ج 3 ص 61
🔸ادامه 👇