eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
50 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آیا عقیده شیعه این است که حیوانات درنده به بدن امامان تعرض نمی کنند ❗️طرفداران احمد الحسن مدعی یمانی این عقیده را باطل می دانند ❗️❗️ 💠💠 👌از روایات متعددی استفاده می شود که بدن شریف امامان معصوم و حجتهای الهی ، از گزند حیوانات مصون بوده و بدنشان توسط حیوانات خورده نمی شود . ❕در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « خداوند بر زمین حرام گردانیده تا استخوان های ما را خاک کند و بر کرم حرام گردانیده که از گوشت بدنمان چیزی بخورد » 📚الفقیه ج 1 ص 191 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند بر زمین ( و حیوانات زمین ) حرام گردانیده که چیزی از بدنهای ما را بخورند » 📚همان _ بصائر الدرجات ج 1 ص 443 ❕علامه مجلسی در بحار الانوار بابی گشوده است که بدن حجت های الهی علیهم السلام ، خوراک زمین و حیوانات زمین نمی گردد ؛ 📚بحار الانوار ج 27 ص 299 باب 6 ان لحومهم حرام علی الارض 👌نقل جالبی نیز است که در کتب متعددی گزارش شده است که مطابق آن ابو هاشم جعفرى می گوید ؛ « در زمان متوكل زنى مدعى شد كه من زينب دختر فاطمه زهرا عليهما السّلام دختر پيغمبرم، متوكل به او گفت تو زن جوانى هستى با اينكه از زمان پيغمبر سالها مى‏ گذرد. گفت: پيامبر اكرم دست بر سرم كشيده و دعا كرده است كه هر چهل سال يك مرتبه جوانى برايم برگردد من تا كنون خود را به مردم معرفى نكرده بودم اما احتياج مرا واداشت كه خود را معرفى كنم. ❕متوكل گروهى از اولاد على عليه السّلام و بنى عباس و طايفه قريش را خواست و جريان او را گوشزد كرد چند نفر وفات حضرت زينب را در سال فلان روايت كردند.متوكل به او گفت: در مقابل اين روايت تو چه مى‏ گوئى؟ گفت روايت دروغى است از خودشان ساخته‏ اند من از نظر مردم پنهان‏ بوده‏ ام كسى مرگ و زندگى مرا نمى ‏دانسته، متوكل به آنها گفت غير از اين روايت دليل ديگرى داريد كه اين زن را مغلوب كنيد گفتند: نه. گفت من از جدم عباس بيزار باشم اگر او را مانع از ادعايش شوم مگر با دليل. ❕گفتند: خوب است ابن الرضا (حضرت هادى علیه السلام) را احضار كنى شايد او دليل ديگرى غير از اين روايت داشته باشد از پى آن جناب فرستاد و جريان آن زن را برايش نقل كرده، امام فرمود: دروغ مى‏ گويد، حضرت زينب عليها السّلام در فلان ماه و فلان روز از دنيا رفت متوكل گفت اينها نيز همين روايت را نقل كردند ولى من قسم ياد كرده ‏ام كه مانع ادعايش نشوم مگر با دليل. ❕امام فرمود: چيز مهمى نيست دليلى بياورم كه او را ملزم نمايد و ديگران نيز بپذيرند. پرسيد چه دليل. ❕فرمود: گوشت فرزندان فاطمه عليها السّلام بر درندگان حرام است او را وارد گودال درندگان كن اگر از فرزندان فاطمه عليها السّلام باشد درندگان به او كارى ندارند. متوكل به آن زن گفت چه مى‏ گوئى گفت او مايل است مرا به كشتن دهد اينجا از فرزندان امام حسن و امام حسين زيادند هر كدام را مايلى پيش درندگان بفرست، در اين موقع رنگ از چهره همه پريد، بعضى از دشمنان امام گفتند مى ‏خواهد ديگرى را با حيله به چنگ درندگان اندازد چرا خودش نميرود؟ ❕متوكل نيز به اين پيشنهاد اظهار تمايل كرد چون ميل داشت بدين وسيله امام از بين برود بى‏ آنكه او در خونش دخالت كرده باشد، رو به امام كرده گفت چرا خودتان نميرويد؟ فرمود اگر شما مايل باشيد ميروم گفت: بفرمائيد. 👌نردبانى آوردند راه وارد شدن به محل درندگان را گشودند. شش شير در آنجا بود امام پائين رفت ميان شيرها نشست آنها اطراف امام عليه السّلام را گرفتند دست‏هاى خود را روى زمين پهن كرده سر بر روى دست خويش نهادند امام عليه السّلام دست بر سر يكايك آنها كشيد بهر كدام اشاره مى‏ نمود كه فاصله بگيرد و كنار برود شيرها به جانبى كه امام دستور داده بود رفتند و در مقابل امام ايستادند.وزير متوكل به او گوشزد كرد كه اين كار بر ضرر تو است بگو قبل از اينكه جريان منتشر گردد از آنجا خارج شود. متوكل گفت ما نظر بدى در باره شما نداشتيم منظورمان اين بود كه فرمايش شما ثابت شود اكنون خوب است بالا بيائيد. امام از جاى حركت كرد و نزديك نردبان آمد شيرها اطرافش را گرفتند و خود را به لباسهاى ايشان ميماليدند.همين كه پاى بر اولين پله نردبان گذاشت اشاره كرد برگرديد همه رفتند ايشان بالا آمد. ❕فرمود هر كسى مدعى است فرزند فاطمه زهرا عليها السّلام است ميان اين درنده ‏ها برود متوكل رو به آن زن كرده گفت پائين برو، زن شروع بالتماس نموده گفت من به دروغ گفتم دختر فلان كس هستم از فقر و تنگدستى اين ادعا را كردم، گفت او را بياندازيد ميان درنده ‏ها ولى مادرش درخواست كرد كه آن زن را ببخشد. » 📚الثاقب فی المناقب ص 547 _ الخرائج و الجرائح ج 1 ص 405 _ اثباه الهداه ج 4 ص 436 _ حلیه الابرار ج 6 ص 60 _ بحار الانوار ج 50 ص 150 ❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕احمد الحسن نیز مدعی است که فرزند امام مهدی علیه السلام و مهدی اول و حجت و یمانی و معصوم و وصی و امام سیزدهم است ، چنان که در کتاب متشابهات خویش می آورد ؛ « یمانی صاحب ولایت الهی است ، دچار خطا نمیشود تا مردم را به باطل بکشاند یا آنها را از راه حق خارج کند ، او معصومی است که بر عصمتش نص و تصریح وارد شده است ، یمانی حجتی از حجت های خدا در زمینش است » 📚متشابهات ج 4 ص 69 ❕و می نویسد ؛ « یمانی ( احمد الحسن ) نائب خاص و فرستاده ای از سوی امام مهدی علیه السلام است که در وصیت رسول مهدی اول لقب گرفته و حجتی از حجت های الهی و معصومی است که بر عصمتش نص وارد شده است » 📚نصیحتی به طلبه های حوزه های علمیه ، احمد الحسن ، ص 41 ❕و می گوید ؛ « وصی سیزدهم از اوصیاء حضرت محمد که یادشان در وصیت مقدس ایشان آمده ، او همان احمد ( الحسن ) وصی است » 📚سیزدهمین حواری ص 172 ❔حال ما از احمد الحسن سوال می کنیم که اگر تو وصی و حجت سیزدهم و معصوم هستی ، و از فرزندان امام عصر علیه السلام نیز می باشی ، باید مطابق روایات فوق ، حیوانات درنده نتوانند بدن تو را نیز پاره پاره کنند ❗️چرا خودت را به میان حیوانات درنده نمی اندازی تا ببینیم که تو را می خورند یا خیر ❕و از این طریق حقانیت خود را ثابت کنی . 👌احمد الحسن وقتی می بینید که در برابر این درخواست هیچ پاسخی ندارد ، و درغگویی اش آشکار می شود ، روایات فوق را از اساس رد می کند و می نویسد ؛ « بعضی از افراد معتقدند که از صفات معصوم این است که سایه ندارد ...و درندگان گوشت معصوم را نمی خورند و به وی حمله نمی کنند حقیقت این است که این اعتقاد باطل است و هر فردی که معتقد باشد که معصوم به عنوان یک خصوصیت دائمی و همیشگی دارای معجزه است از جهت عقیدتی منحرف است » 📚عقاید اسلام ص 252 ❕این انکار و رد کردن روایات فوق نیز دلیلی دیگر بر اثبات دروغین بودن ادعای احمد الحسن است ، زیرا خود او معتقد است که روایاتی که در کتب شیعه نقل شده است معتبر است و بررسی های سندی و رجالی اعتباری ندارد ، چنان که خودش در پاسخ کسانی که روایت وصیت را ضعیف می شمرند می گوید ؛ « علم رجالی که آنها به آن شادمان و مفتخرند دروغ بزرگی است که مردم را با آن می فریبند و اصولا دست آنها از هر ماده رجالی معتبر و کافی خالی است » 📚در محضر عبد صالح ، ج 2 ص 84 ❕بنابراین با توجه به این که علم رجال و بررسی سندی روایت طبق مبنای احمد الحسن ، دروغ بزرگ است ، روایاتی که می گوید بدن حجت الهی خوراک درندگان نمی شود نیز صحیح است . 👌بنابراین احمد الحسن باید خودش را به میان درندگان بیاندازد تا ببینیم که آیا راستگو است یا خیر ❕اگر درندگان او را خوردند روشن می شود که او در ادعای خود دروغگو است و اگر نخوردند روشن می شود که راستگو است ❗️ 👌البته روشن است که مورد روایات فوق ، خورده شدن بدن حجت الهی توسط درندگان است و این سخن با جریان اسب تاختن بر بدن مطهر امام حسین علیه السلام در کربلا منافاتی ندارد زیرا در جریان مذکور بدن امام علیه السلام لگد کوب شد اما خورده نشد ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9280 ❕احمد الحسن و طرفدارانش برای رد استدلال ما ، به نقلهایی استناد می کنند که خبر از خورده شدن جنازه شهدای کربلا توسط درندگان می دهد ، چنان که در نقلی امام حسین علیه السلام فرمود ؛ « براى من قتلگاهى اختيار شده كه آن را خواهم ديد. گويى مى‏ بينم كه گرگ‏هاى بيابان، بندهاى پيكرم را ميان نواويس و كربلا پاره پاره مى ‏كنند و از تن من، شكم‏هايى گرسنه و خالى پُر مى‏ شود » 📚الملهوف ص 126 ❕در حالی که روشن است مقصود از درندگان ، قاتلین شهدای کربلا از سپاه عمر سعد هستند که برای به دست آوردن زر و سیم دنیوی و سیر کردن شکمهایشان ، بدن های شهدای کربلا را با شمشیر و نیزه ها پاره پاره کردند و دریدند و آنان را کشتند و الا اگر حیوانات درنده جنازه امام حسین علیه السلام و سایر شهدای کربلا را دریدند و خوردند ، پس چگونه در نقلهای متعددی آمده است که امام سجاد علیه السلام سرهای شهدای کربلا را به بدن هایشان ملحق کرد و بدن های شهدای کربلا را دفن نمود . در صورت خورده شدن دیگر بدنی برای دفن شدن باقی نمانده است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7353 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7354 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در نقلهای متعددی به قاتلین شهدای کربلا به صورت مجازی ، اطلاق حیوانات درنده شده است که بدن مطهر آن بزرگواران را با تیر و نیزه ها پاره پاره کردند و دریدند . ❕ امام صادق علیه السلام آمده است ؛ « امام حسین به یارانش گفت در رویا دیدم که خود را کشته می بینم و دیدم که سگ هایی مرا گاز می گیرند و بیشتر از همه سگی سیاه و سفید مرا می گرفت » ( منظور شمر است که مرض پیسی داشت ) 📚کامل الزیارات ص157 _ بحار الانوار ج45 ص87 _ مثیر الاحزان ص64 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « مرگ بر تو، كه در بنى اميّه جز ستمكار و در بنى عبّاس، جز تجاوزكار و سرپيچ از فرمان حق و كشنده فرزندان من و درندگان پرده حرمت من، به چشم نمى‏ خورَد » 📚الغيبة للنعماني ص 143 _ بحار الأنوار ، ج 28 ص 71 ❕عبّاس بن على عليه السلام، و على اكبر ، و ... به پا خاستند و به حسین علیه السلام که آنان را برای رفتن از میدان کربلا آزاد گذاشته بود گفتند ؛ « پناه بر خدا و سوگند به اين ماه حرام! چون باز گشتيم، به مردم چه بگوييم؟ بگوييم: سَرور و فرزند سَرور و تكيه‏ گاهمان را رها كرديم و او را هدف تيرها، حلقه ‏اى براى پرتاب نيزه‏ ها و قربانى ‏اى براى درندگان كرديم‏ » 📚مقاتل الطالبيّين ص 112 ❕در نقل دیگری آمده است که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه سلام الله علیهما فرمود ؛ «آيا وقتى مرگِ آن دو (حسن عليه السلام و حسين عليه السلام) را ببينى، بى‏ تابى مى‏ كنى؟ چگونه است اگر ببينى پسر بزرگت با زهر، مسموم مى ‏شود و پسر كوچكت در گودىِ يك زمين، به خونش غوطه ‏ور است و درندگان در اطرافش زوزه مى‏ كشند؟». فاطمه عليها السلام گريست و على و حسن و حسين عليهم السلام گريستند. فاطمه عليها السلام گفت: پدر جان! آيا كافران، چنين مى‏ كنند، يا منافقان؟ فرمود: «منافقان اين امّت، و مى‏ پندارند كه مؤمن اند!». 📚المناقب ، كوفي ، ج 2 ص 279 ح 746 ❕ردیه دیگر ما بر احمد الحسن و اثبات دروغگو بودنش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1631 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کانال معاند کلیپی از یک روحانی بارگذاری کرده است که می گوید باید در مجالس حسین علیه السلام شرکت کرد ، هرچند احتمال ابتلاء به کرونا زیاد باشد یا کرونا هم بگیریم ، باز باید شرکت کرد ، همانطور که افراد در گذشته می دانستند که اگر به زیارت قبر حسین علیه السلام بروند کشته می شوند اما باز می رفتند ؛ ❕این سخنان صحیح نیست و ما موظف به حفظ جان هستیم و مطابق آنچه مراجع فرمودند و از روایات استفاده می شود ، مجالس عزاداری باید با رعایت توصیه های بهداشتی باشد ، اگر در مجلسی پروتکل های بهداشتی رعایت نشد ، شرکت در آن به خاطر ادله وجوب حفظ جان و مراقبت از بدن ، توصیه نمی شود ، در این فرض باز مجالس عزای امام حسین علیه السلام تعطیل نمی شود و افراد می توانند از طریق مجالس خانگی یا فضاهای آنلاین مجازی یا تلویزیون ، عزای امام حسین علیه السلام را اقامه کنند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2476 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479 ❕در رابطه با زیارت قبر امام حسین علیه السلام حتی در صورتی که انسان بداند در راه آن کشته می شود پاسخ ذیل ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3246
🤔 ❔به نظر میرسد که بعضیها از مسیحیان خدا بودن عیسی مسیح رو قبول ندارند در این صورت اگر این دسته بگویند که عیسی مسیح پسر خداست و یا پیامبر چه اشکالاتی میشه از آنان گرفتم ❗️❗️ 💠💠 👌اناجیل در موارد متعددی از عیسی علیه السلام به عنوان خدا یاد کرده است ، مسیحیان نمی توانند این فرازهای انجیل را منکر شوند و بگویند که انجیل ، مسیح را خدا معرفی نمی کند ؛ ❕«لکن ما را یک خدا است یعنی پدر که همه چیز از او است و ما برای او هستیم و یک خداوند یعنی عیسی مسیح که همه چیز از او است ما از او هستیم. » 📚 اول قرنتیان باب 8 آیه 6 ❕«در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود و همان در ابتدا نزد خدا بود و همه چیز به واسطه او آفریده شد. » 📚یوحنا باب 1 آیه 1 ❕«پس بروید همه امتها را شاگرد سازید و آنها را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید. » 📚متی باب 28 آیه 19 ❕در بسیاری از جاهای عهد جدید خصوصا انجیل یوحنا تعبیر به پدر و پسر و یا حلول خدا در عیسی مسیح مشاهده می‌شود و در برخی از این موارد از ازلی و قدیم بودن پسر همانند پدر سخن به میان می‌آید. ❕«اگر می‌دانستید من کیستم آنگاه می‌دانستید پدرم کیست اما از حال به بعد، او را می‌شناسید و او را دیده اید. فیلیپ گفت آقا، خدای پدر را به من نشان دهید. عیسی گفت: فیلیپ! آیا بعد از تمام این مدتی که با شما بوده‌ام هنوز هم نمی دانی که من کیستم؟ هر که مرا ببیند خدای پدر را دیده است پس دیگر چرا می‌خواهی او را ببینی؟ آیا ایمان نداری که من در خدای پدر هستم و او در من است؟ سخنانی که می‌گویم از خودم نیست بلکه از پدر من خدا است که در من زندگی می‌کند و او است که این کارها را می‌کند فقط ایمان داشته باش که من در خدای پدر هستم و او در من است. » 📚یوحنا باب 14 آیه 7_11 ❕ «کسانی که در آسمان شهادت و گواهی می‌دهند سه نفرند: پدر، کلمه و روح القدس. و این سه نفر همگی یکی هستند. » 📚 انجیل متّی باب 7 آیه 5 ❕مستر هاکس آمریکایی نیز می‌نویسد ؛ «طبیعت خدایی از سه اُقنوم متساوی الجوهر می باشد؛ یعنی خدای پدر و خدای پسر و خدای روح القدس. خدای پدر خالق جمیع کائنات است به واسطه پسر و پسر فادی، و روح القدس پاک کننده است و لکن باید دانست که این هر سه اقنوم را یک مرتبه و عمل است. » 📚 قاموس کتاب مقدس ص 344 ❕ما در گذشته مفصلا آموزه های مسیحیت و اعتقاد ثثلیث آنان را نقد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3247 ❕جالب آن است که خود انجیل عقیده به اولوهیت مسیح علیه را رد کرده و تصریح می کند که جز یک خدا برای عالم وجود ندارد و عیسی مسیح علیه السلام پیامبر و فرستاده خداوند است که بر اساس این موارد ، فرازهایی که می گوید عیسی نیز خداست ، از موارد تحریف شده اناجیل است که اعتبار این کتب را مخدوش می کند . 👌 در انجیل یوحنّا آمده است: «و حیات جاودانی آن است که تو، خدای واحد حقیقی و عیسی مسیح را که فرستاده، بشناسی. » 📚 انجیل یوحنّا، باب 17 آیه 3 ❕حضرت مسیح علیه السلام نیز بر نبوّت خود تأکید می‌ورزید. در انجیل متّی آمده است: «امّا یسوع؛ او خطاب به مردم گفت: هیچ پیامبری بدون کرامت جز در وطنش نیست. » 📚متی باب 13 آیه 57 ❕و نیز آمده است ؛ «چرا مرا صالح می‌خوانید، جز یک نفر صالح نیست و او خداوند است. » 📚متی باب 19 آیه 17 👌همینطور عهد جدید تأکید دارد که مسیح علیه السلام به شهادت و گواهی خودش، نسبت به خداوند خاضع بوده است. 📚متی باب 11 آیه 27 ❕ و او از وقت برپایی قیامت مطلع نبوده است، بلکه تنها خداوند به آن آگاهی دارد. 📚متی باب 24 آیه 37 ❕و پسر (مسیح) به تبع پدر (خداوند) از آن مطلع است. 📚یوحنا باب 5 آیه 19 ❕ و پدر از پسر بزرگ تر است. 📚یوحنا باب 14 آیه 28 ❕از این تعلیمات استفاده می‌شود که این سه اقنوم و جوهر، با یکدیگر به طور مطلق مساوی نیستند، بلکه پدر اصل و تنها مصدر قدرت است و پسر دارای قدرت و قابلیت بر کاری بدون اذن پدر نیست. و این معنایی است که عقل انسان آن را درک میکند و تصریح می کند که مسیح خدا نیست . ❕و نیز در انجیل مرقس آمده است ؛ «اوّل همه احکام این است که بشنو ای اسرائیل! خدای ما خدای واحد است. و خداوند، خدای خود را به تمامی دل و تمامی جان و تمامی خاطر و تمامی قوّت خود محبّت نما. » 📚مرقس باب 13 آیه 30 ❕با این همه، متأسفانه پیروان مسیح علیه السلام از راه توحید انحراف پیدا کرده و به «تثلیث» که با شرک کمترین فاصله ای ندارد، گرویده اند. این انحراف در پیروان ادیان توحیدی ناممکن و بی سابقه نیست. 👌همینطور از خلال مطالبی که در عهد جدید آمده، به دست می‌آید که حضرت عیسی علیه السلام بسیار اهل عبادت بوده است. قبل از آن که شیطان او را تجربه کند چهل روز روزه گرفت. وی همچنین اهل نمازهای طولانی و خلوت برای عبادت بوده است. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در انجیل مرقس آمده است: «و مسیح در اول صبح قیام کرد و خارج شد و به مکانی پست رفت تا در آنجا نماز گزارد. » 📚 انجیل مرقس باب 1 آیه 16 ❕و نیز در انجیل متّی آمده است: «عیسی چهل روز و چهل شب، روزه گرفت و در آخر گرسنه بود. » 📚 متّی باب 4 آیه 1_2 👌این اعمال دلالت دارد بر این که او عیسی علیه السلام بنده خدا بوده و به واجبات و تکالیفی که مربوط به عبودیت الهی است، عمل می‌کرده است. آیا معقول است کسی که خدا است بر خود سجده کرده، نماز و روزه به جای آورد؟ ❕در حديثى ميخوانيم كه امام على بن موسى الرضا علیه السلام براى محكوم ساختن مسيحيان منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به جاثليق بزرگ مسيحيان فرمود ؛ « عيسى همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اينكه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى بر آشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى ميكنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام فورا فرمود: او چه كسى را عبادت ميكرد؟ آيا كسى جز خدا را ميپرستيد؟ بنا بر اين‏ به اعتراف خودت مسيح بنده و مخلوق و عبادت كننده خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسيحى خاموش شد و پاسخى نداشت‏ » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 352 ❕بنابراین مسیح علیه السلام خدا نبوده و تنها یک نبی و فرستاده خداوند بوده است . 👌اما این که مسیحیان به حسب فرازهایی از انجیل معتقد شدند که مسیح فرزند خدا است ؛ « تویی مسیح پسر خدای زنده » 📚 متی باب 16 آیه 17 👌این فرازها نیز ثابت نمی کند که عیسی علیه السلام پسر حقیقی خداوند بوده است چرا که در عهد جدید در بسیاری از موارد، خدا را به عنوان پدر تمام مؤمنان و صالحان و نیکان معرفی می‌کند. 👌 در انجیل متّی از قول حضرت مسیح علیه السلام آمده است: «و پدر شما که در آسمان هاست. » ( متی باب 6 آیه 2) و نیز آمده است: «اگر از گناه مردم چشم پوشی کنید پدر آسمانی شما برایتان چشم پوشی خواهد کرد. » ( متی باب 6 آیه 149 ) ❕«خوشا به حال پویندگان صلح؛ زیرا آنان فرزندان خدایند که او را می‌خوانند. » ( متی باب 5 آیه 9 ) ❕و نیز در انجیل لوقا آمده است ؛ «آنان همانند ملائکه اند و آنان فرزندان خدا می‌باشند. » 📚لوقا باب 20 آیه 36 ❕حال با این تعبیرات چگونه مسیحیان ادّعا می‌کنند که این اسم‌ها در مورد مومنین بر معنای مجازی حمل می‌شود ولی در مورد حضرت مسیح علیه السلام آن را حمل بر معنای حقیقی می‌کنند ؟ بلکه همه موارد به معنای مجازی حمل می شود و منظور آن است که همگی از جمله مسیح مخلوق خداوند هستند نه فرزند حقیقی خداوند . ❕هر کس که مطالعه ای از عهد جدید داشته باشد پی می‌برد که حضرت مسیح علیه السلام تأکید فراوانی بر فرزند انسان بودن خود داشته است، که می‌توان مطابق آماری که در این باره داده شده گفت که 27 مرتبه در انجیل متّی و 12 مرتبه در انجیل مرقس و 21 مرتبه در انجیل لوقا و 10 بار در انجیل یوحنّا از حضرت مسیح علیه السلام تعبیر به «فرزند انسان» تکرار شده است. ❕ما از این تأکید فراوان پی می‌برد که حضرت عیسی علیه السلام درصدد توجیه مردم و آگاهی آنان از جنبه بشریت و انسان بودن خود بوده است تا کسی ادعای الوهیت در حقّ او نکند. و این تأکیدات فراوان را نمی توان به واسطه چند تعبیر از فرزند خدا بودن او، از آن‌ها چشم پوشی کرد؛ خصوصاً آن که می‌توان این گونه توجیه کرد که به جهت شدّت ارتباطش با خداوند از او به فرزند خدا تعبیر شده است، همان گونه که درباره سلمان از پیامبر رسیده که فرمود: «سلمان منّا اهل البیت»؛ سلمان از ما اهل بیت است. ❕در رساله اعمال رسولان از قول پطرس، عیسی «بنده خدا» نامیده شده است. ( رسولان باب 3 آیه 13 ) و در جایی دیگر از حضرت عیسی با عنوان «بنده قدوس» خدا یاد شده است. ( رسولان باب 4 آیه 27 _ 30) ❕به هر حال روشن است که خداوند فرزندی ندارد و نه مسیح و نه هیچ کس دیگر فرزند او نیست و این سخن كه خداوند فرزندى دارد بدون شك زائيده افكار ناتوان انسانهايى است كه خدا را در همه چيز با وجود محدود خودشان مقايسه مى ‏كردند. ❕انسان به دلائل مختلفى نياز به وجود فرزند دارد ؛ 👌از يك سو عمرش محدود است و براى ادامه نسل تولد فرزند لازم است و از سوى ديگر قدرت او محدود است، و مخصوصا به هنگام پيرى و ناتوانى نياز به معاونى دارد كه به او در كارهايش كمك كند و از سوى سوم جنبه ‏هاى عاطفى، و روحيه انس ‏طلبى، ايجاب مى‏ کند كه انسان مونسى در محيط زندگى خود داشته باشد كه آن هم بوسيله فرزندان تامين مى‏ گردد. ❕بديهى است هيچيك از اين امور در مورد خداوندى كه آفريننده عالم هستى و قادر بر همه چيز و ازلى و ابدى است مفهوم ندارد. 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 419 ❕به علاوه داشتن فرزند لازمه ‏اش جسم بودن است كه خدا از آن نيز منزه مى ‏باشد ، چنان که در ذیل مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3249 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی عزاداری بر امام حسین علیه السلام را با توجه به این که ایشان هم اینک در بهشت هستند و نیازی به این عزاداری ندارند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3086
👌پاسخ وهابی در مورد طواف کردن به دور قبور ائمه علیهم السلام را که وهابیت آن را شرک می داند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3250
👌پاسخ معاند در مورد آیه ای که خبر از بودن عرش خداوند بر روی آب می دهد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2449
🌸به مناسبت فرا رسیدن سالروز عید مباهله کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پرسش و پاسخ ها در مورد مباهله ؛ 1⃣نزول آیه مباهله در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319 2⃣اهل سنت می گویند منظور از انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای مباهله میخ‌وانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3251 3⃣آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗️کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1321 5⃣یکی سنی اشکال کرد که چگونه آیه مباهله شامل اهل بیت می شود در حالی که تعابیر « ابناءنا» _ نساء نا _ انفسنا در آیه مباهله است چگونه شامل حسنین یاحضرت زهرا یا امام علی می شود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1320 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 خطای پیامبر اسلام در قران آمده است : : إِنّا أَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ لِتَحكُمَ بَينَ النّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ۚ وَلا تَكُن لِلخائِنينَ خَصيمًا ‍ : ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم؛ تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنی؛ و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی! (سوره نساء، آیه ۱۰۵) از ابتدای این آیه بدیهی است که شخص مورد خطاب پیامبر است ، زیرا محمد نسبت به مسلمین حسن نیت داشته و به یهودیان بسیار بدبین بوده است ، سرقتی پیش آمده بود که مرد یهودی نسبت بدان گناهی نداشت ولی عقیده پیامبر و مسلمین جز این بود ، و اگر محمد در این قضاوت علنی دچار خطا میشد نزد مسلمین اعتبارش را از دست می داد و آیه از سوی الله خیالی نازل شد تا سهو پیامبر را به وی گوشزد کند : وَاستَغفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفورًا رَحيمًا ‍ : و از خداوند، طلب آمرزش نما! که خداوند، آمرزنده و مهربان است. (سوره نساء، آیه ۱۰۶) واژه "استغفار" به خوبی این امر را آشکار می سازد که اندیشه دفاع از دگر اندیش سهوا صورت گرفته است و محمد دچار خطا شده است (شان نزول این آیه در کتب معتبر "تفسیر مجمع البیان" آمده است . و همین امر در خصوص ابطال عصمت محمد و اهل بیت کافی میباشد و ثابت میشود هیچکدام از سهو محفوظ نبوده اند ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام با علم غیبشان بین مردم حکمرانی و قضاوت نمی کردند بلکه خداوند آنان را موظف کرده بود تا بین مردم از طریق بینات و قسم خوردن حکم برانند. ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) . ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279 👌در روایتی آمده است ؛ « زمانی که امام علی علیه السلام ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد ؛ «اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 ❕امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ، سبحانی ،ج 3 ص 455 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 ❕حال بررسی اشکال معاند ؛ 👌خداوند می فرماید ؛ « ما اين كتاب را به حق بر تو فرستاديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در ميان مردم قضاوت كنى و از كسانى مباش كه از خائنان حمايت نمايى - و از خداوند طلب آمرزش نما، كه خداوند آمرزنده و مهربان است » ( نساء 105 _ 106) ❕در شان نزول آيات فوق جريان مفصلى نقل شده كه خلاصه‏ اش اين است ؛ 👌طايفه بنى ابيرق طايفه ‏اى نسبتا معروف بودند، سه برادر از اين طايفه بنام" بشر" و" بشير" و" مبشر" نام داشتند،" بشير" به خانه مسلمانى به نام" رفاعه" دستبرد زد و شمشير و زره و مقدارى از مواد غذايى را به سرقت برد، فرزند برادر او به نام" قتاده" كه از مجاهدان بدر بود جريان را به خدمت پيامبر ص عرض كرد، ولى آن سه برادر يكى از مسلمانان با ايمان را به نام" لبيد" كه در آن خانه با آنها زندگى مى‏ كرد در اين جريان متهم ساختند. ❕" لبيد" از اين تهمت ناروا سخت برآشفت، شمشير كشيد و به سوى آنها آمد و فرياد زد كه مرا متهم به سرقت مى ‏كنيد؟ در حالى كه شما به اين كار سزاوارتريد شما همان منافقانى هستيد كه پيامبر خدا را هجو مى‏ كرديد و اشعار هجو خود را به قريش نسبت مى‏ داديد، يا بايد اين تهمت را كه بمن زده ‏ايد ثابت كنيد يا شمشير خود را بر شما فرود می ‏آورم.برادران سارق كه چنين ديدند با او مدار كردند، اما چون با خبر شدند كه جريان به وسيله قتاده به گوش پيامبر ص رسيده يكى از سخنوران قبيله خود را ديدند كه با جمعى به خدمت پيامبر ص بروند و با قيافه حق بجانب سارقان را تبرئه كنند، و قتاده را به تهمت ناروا زدن متهم سازند. پيامبر طبق « وظيفه عمل به ظاهر » شهادت اين جمعيت را پذيرفت ، قتاده كه بى‏ گناه بود از اين جريان بسيار ناراحت شد و به سوى عموى خود باز گشت و جريان را با اظهار تاسف فراوان بيان كرد، عمويش او را دلدارى داد و گفت: نگران مباش خداوند پشتيبان ما است. آيات فوق نازل شد و اين مرد بى‏ گناه را تبرئه كرد و خائنان واقعى را مورد سرزنش شديد قرار داد. 📚تفسیر قمی ج 1 ص 150 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕شان نزول ديگرى براى آيه نقل شده كه زرهى از يكى از انصار در يكى از جنگها به سرقت رفت، آنها به يك نفر از طايفه بنى ابيرق ظنين شدند، سارق هنگامى كه متوجه خطر شد، زره را به خانه يك نفر يهودى انداخت و از قبيله خود خواست كه نزد پيامبر ص گواهى به پاكى او بدهند و وجود زره را در خانه يهودى دليل بر برائت او بگيرند پيامبر ص كه چنين ديد طبق ظاهر او را تبرئه فرمود مرد يهودى محكوم شد، آيات فوق نازل گشت و حقيقت را روشن ساخت. 📚مجمع البیان ج 3 ص 162 ❕پیامبر گرامی اگر چه آگاه به علم غیب بوده است و از واقع قضیه اطلاع داشته است چنان که وقتی از علی علیه السلام در مورد علم پیامبر گرامی سوال کردند ، ایشان در پاسخ فرمود ؛ « علم پیامبر عبارت بود از علم تمام پیامبران و علم هر آنچه در گذشته بوده و علم هر آنچه در آینده تا روز قیامت است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 127 ❕اما با توجه به آنچه در ابتدای پاسخ آمد ، پیامبر گرامی مامور به قضاوت بر اساس ظاهر قضیه و شهادت شهود بوده است ، بنابراین هیچ گونه سهوی از پیامبر گرامی صادر نشده است ،و ایشان مطابق ظاهر قضیه و شهادت شهود حکم کردند ، در رابطه با این که چرا خداوند پیامبرانش را مامور به حکم کردن مطابق ظاهر کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5455 ❕در جمله « هرگز از خائنان حمايت نکن » «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً »گرچه روى سخن در اين آيه به پيامبر گرامی است ولى شك نيست كه اين حكم يك حكم عمومى نسبت به تمام قضات و داوران مى ‏باشد، و به همين دليل چنين خطابى مفهومش اين نيست كه ممكن است چنين كارى از پيامبر گرامی سر بزند، چه اينكه حكم مزبور ناظر به همه افراد است و در واقع تمام امت مراد هستند نظیر این بحث در گفتگوهای روزانه ما و در ادبیات زبانهای مختلف دیده می شود که انسان روی سخن را به کسی می داند اما هدفش این است که دیگران بشنوند . 👌« به در می گوید دیوار بشنوند» یا عرب به این ضرب المثل می گوید « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره »( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو) شاهد این سخن آن است که در آیه 23 اسراء خداوند پیامبر را مخاطب قرار می دهد و می فرماید ؛ « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو» 👌در این آیه پیامبر را مخاطب قرار داده است در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود .بنابراین این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر و تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» که یکی از فنون بلاغی می باشد بیان شده است ، چنان که در روایتی امام رضا علیه السلام متذکر این نکته شده است ؛ 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 130 ❕این که خداوند پیامبرش را دستور به استغفار می دهد ، از این جهت نیست که پیامبر گرامی کار ناشایستی انجام داده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛ « رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد » 📚الکافی ج 2 ص 325 👌بنابراین ؛ 1⃣استغفار پیامبر یا از جهت « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » است که توضیحش را در ذیل داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2168 2⃣ یا این که از این جهت است که پيامبر طبق قوانين قضايى اسلام داورى كرد، و از آنجا كه مدارك خائنان از نظر ظاهر محكمتر بود، حق به جانب آنها داده شد، پس از آشكار شدن واقع و رسيدن حق به حقدار دستور مى‏ دهد كه از خداوند طلب آمرزش كند، نه بخاطر اينكه گناهى صورت گرفته است بلكه بخاطر اينكه بر اثر صحنه ‏سازى‏ هاى بعضى، حق مسلمانى در معرض نابودى قرار گرفته است (يعنى به اصطلاح استغفار بخاطر حكم واقعى است نه حكم ظاهرى). 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 112 3⃣اين احتمال نیز است كه استغفار در اينجا براى طرفين دعوا بوده است كه در طرح و تعقيب دعوا خلافگويى ‏هايى انجام دادند ، چنان که خداوند در آیاتی پیامبر را دستور می دهد تا برای مسلمین استغفار کند ؛ 🔸آل عمران 159 _ نساء 64 _ نور 62 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕یکی از معاندین که از جیره خواران آمریکا می باشد شماره تلفن ما را پیدا کرده و با پیامک ما را تهدید کرده است ، خط مذکور از ایالت فلوریدا آمریکا بوده و ثابت کننده ادعای ما است که اینان از جیره خواران سرویس های جاسوسی آمریکایی اند که صبح تا شب مشغول شبهه افکنی هستند که با روشنگری های ما رسوا شده و به تهدید و ارعاب روی آورده اند .
👌پاسخ وهابی را که مدعی است چون شیعه معتقد است بر امامان وحی می شود و امامان علم غیب دارند ، لذا از دایره اسلام خارج اند را در ذیل بخوانید که ثابت کرده ایم وحی به آن معنایی که بر پیامبر می شود بر امام نمی شود و علم غیب امامان هم از قرآن ثابت میشود و اعتقاد به آن موجب شرک نیست ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3252 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3253
👌پاسخ وهابی را که مدعی است پیامبر گرامی دوازده امام را به مردم معرفی نکرده است را در ذیل بخوانید که روایات امامت دوازده امام علیهم السلام متواتر است و پیامبر بارها به آن تصریح کرده و شواهد آن در کتب اهل سنت هم موجود است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961
👌پس از آنکه ما هجده دلیل از کتب اهل سنت اقامه کردیم که مقصود از « مولی » در حدیث غدیر دوستی نیست بلکه سرپرستی است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2555 ❕و ثابت کردیم که واقعه غدیر ارتباطی با جریان جیش یمن ندارد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3104 👌مولوی عبدالحمید امام جمعه مفت خور مسجد مکی اهلسنت زاهدان که در ذیل مفت خوری و بیسوادی اش را ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2020 ❕چشم خود را به روی تمام حقائق بسته و در خطبه های امروز نماز جمعه ، می گوید مقصود از مولی ، بیان دوستی علی علیه السلام است آن هم بخاطر شکایت سپاهیان یمن . 👌آرى آن كس كه خواب است را مى توان بيدار كرد اما آن كه خود را به خواب زده است هرگز نمى توان بيدار كرد چنان که قرآن می گوید ؛ « آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند.» ( نمل 14)
🤔 ❔یکی از اساتید شبهه ای مطرح کردن که اطعام به مسکین و یتیم و اسیر در سوره انسان، مربوط به اهل بیت نیست، لطفا از منابع دست اول اهل سنت این قضیه رو اثبات بفرمایید. در واقع میگن چه جوری در آن زمان اسیر میتونسته خونه دیگران بره در حالی که اسیره ❗️❗️ 💠💠 👌سوره «هل اتى» يكى ديگر از اسناد مهم فضيلت على عليه السلام و اهل بيت پيامبر گرامی است. هفده آيه آن كه از آيه انَّ الابْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَاسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً «به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى‏ نوشند كه باعطر خوش آميخته است» ( هل اتی 5 ) آغاز مى ‏شود و تا آيه 22 ادامه دارد ، درباره گروهى به عنوان «ابْرار» (نيكان) سخن مى‏ گويد؛ ولى شأن نزول‏ها و روايات متعددى كه در منابع معروف اسلامى وارد شده، نشان مى ‏دهد كه مخاطب آیات و مصداق اتم و اكمل ابرار در اين آيات ، على عليه السلام و فاطمه و حسن و حسين عليهما السلام بوده ‏اند. ❕نشانه هايى از «ابرار و نيكان» در آيات 7- 10 اين سوره ذكر شده است كه وضع آن را روشن‏تر مى ‏سازد؛ مى ‏فرمايد ؛ «ابرار» (نيكان) آنها به نذر خود وفا مى ‏كنند، و از روزى كه شر و عذابش گسترده است مى‏ ترسند.و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مستمند و يتيم و اسير اطعام مى ‏كنند. (و مى‏ گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى‏ كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهيم. ما از پروردگارمان خائفيم در آن روزى كه عبوس و سخت و است». ❕ زمخشرى در تفسير معروف خود كشاف از ابن عباس چنين نقل مى‏ كند كه حسن و حسين عليهما السلام بيمار شده بودند پيامبر با جمعى (از ياران) از آنها عيادت كردند؛ صحابه رو به على عليه السلام كردند، گفتند: اى ابوالحسن! اگر براى شفاى فرزندت نذرى مى ‏كردى خوب بود؛ على عليه السلام و فاطمه عليها السلام و خادمه آنها، فضه نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند- در بعضى از روايات آمده كه حسن و حسين عليهما السلام نيز نذر كردند . چيزى نگذشت كه هر دو شفا يافتند و چون غذائى نداشتند: على عليه السلام سه صاع (من) جو، وام گرفت؛ و فاطمه عليها السلام يك صاع آن راخمير كرد و پنج قرص نان به تعداد آنها براى افطار روز اول درست كرد؛ در اين هنگام فقير سائلى بر در خانه آمد و گفت: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ اهْلَ بَيْتِ مُحَّمَدٍ صلى الله عليه و آله»! «مسكينى از مساكين مسلمانانم» مرا اطعام كنيد، تا خداوند شما را از غذاهاى بهشتى اطعام كند آنها مسكين را بر خود مقدّم داشتند، غذاى خود را به او دادند و آن شب چيزى جز آب نخوردند، فردا نيز روزه گرفتند، و هنگام غروب موقعى كه طعام همانند روز سابق براى افطار آماده كرده بودند، يتيمى بر در آمد، او را نيز بر خود مقدم شمردند و غذاى خود را به او دادند و روز سوم اسيرى آمد و همان كار را تكرار كردند، هنگام صبح على عليه السلام دست حسن و حسين عليهما السلام را گرفت و خدمت رسول خدا آمد هنگامى كه پيامبر آنها را ديد در حالى كه از شدت گرسنگى مى‏ لرزيدند، فرمود: «چقدر براى من ناراحت كننده است آنچه را در شما مى‏ بينم» و با آنها برخاست و به سراغ فاطمه عليها السلام رفت در حالى كه در محراب عبادت بود و شديداً گرسنه بود، پيامبر ناراحت شد، در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت: «اى محمد ! بگير اين سوره را، خداوند با داشتن چنين‏ اهل بيتى به تو تبريك مى‏ گويد»، و سپس سوره هَلْ اتى را بر پيامبر خواند .» 📚تفسیر کشاف ج 4 ص 670 ❕همين معنى را با تفاوت مختصرى، قرطبى در تفسيرش ذيل آيات مورد بحث نقل مى ‏كند، و اشعارى هم از تقاضا كنندگان و بانوى اسلام در اين زمينه نقل مى ‏نمايد . 📚تفسیر قرطبی ج 10 ص 6922 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕مرحوم علّامه امينى در الغدير شأن نزولى را كه نقل کردیم از 34 كتاب از كتب اهل سنّت ، و مرحوم قاضى نور اللَّه شوشترى از 36 كتاب از كتاب‏هاى آنان اين مطلب را نقل كرده است. بنابراين شأن نزول مذکور در سرحدّ تواتر است‏ . 📚الغدير، جلد 3، صفحه 107 ؛ ❕ به ده مورد از كتاب‏هايى كه الغدير شأن نزول فوق را از آن‏ها نقل كرده، توجّه كنيد ؛ نوادر الاصول، صفحه 64؛ . العقد الفريد، جلد 3، صفحه 42؛ الكشف و البيان، صفحه 427- 307؛ . مناقب خوارزمى، صفحه 180؛ . مطالب السّئول، صفحه 31؛ 6. نور الابصار، صفحه 14- 12؛ . فتح القدير، جلد 5، صفحه 338؛ . روح البيان، جلد 10، صفحه 268؛ 9. الاصابة، جلد 4، صفحه 387؛ 10. الدّرّ المنثور، جلد 6، صفحه 299. 📚احقاق الحق، جلد 3، صفحه 157، به بعد ؛ ❕ ده مورد از كتاب‏هاي اهلسنت كه احقاق الحق شأن نزول فوق را از آن‏ها نقل كرده، به شرح زير است: كشّاف، جلد 4، صفحه 169؛ اسباب النّزول، صفحه 331؛ . معالم التّنزيل، جلد 7، صفحه 159؛ . التّفسير الكبير، جلد 3، صفحه 243؛ تذكرة ابن الجوزى، صفحه 322؛ . كفاية الطّالب، صفحه 201؛ تفسير قرطبى، جلد 19، صفحه 129؛ ذخاير العقبى، صفحه 102؛ شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد اوّل، صفحه 7؛ تفسير علّامه نيشابورى، جلد 29، صفحه 5112. ❕در روایات شیعه نیز شان نزول مذکور به تواتر ثابت شده است و علامه مجلسی از حدود پانزده منبع شیعی ، شان نزول مذکور را نقل می کند ؛ 📚بحار الانوار ج 35 ص 237 باب 6 ❔پرسش مطرح شده این است كه مطابق شان نزول ، مرد اسير بر در خانه على علیه السلام به هنگام افطار آمد، مگر اسيران زندانى نبودند؟ ❕اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن مى ‏شود كه طبق نقل تواريخ در زمان پيامبر مطلقا زندانى وجود نداشت ، چنان که روایات بسیاری از اهلسنت تصریح دارد که عمر نخستین کسی بود که اقدام به تاسیس زندان کرد ؛ 📚شرح فتح الغدیر ج 5 ص 471 _ المهذب ج 2 ص 294 ❕ و پیامبر گرامی ، اسيران را تقسيم كرده و به دست مسلمانان مى‏ سپرد، و مى ‏فرمود مراقب آنها باشيد، و به آنها نيكى كنيد، و گاه كه توانايى بر تامين غذاى آنها نداشتند، از ديگر مسلمانان براى اطعام اسيران كمك مى ‏گرفتند، و آنها را همراه خود و يا حتى بدون همراهى خود به سراغ ساير مسلمانان مى ‏فرستادند، تا به آنها كمك كنند. زيرا در آن موقع مسلمين سخت در مضيقه بودند. البته بعدا كه حكومت اسلامى گسترش پيدا كرد، و تعداد اسيران بالا گرفت‏ و ححتى مجرمان با گسترش دامنه حكومت زياد شدند، زندان به وجود آمد، و ارتزاق اسيران و مجرمان از طريق بيت المال صورت مى‏ گرفت . 📚تفسیر نمونه ج 25 ص 353 ❕و در پایان پرسش ما از اهل سنت این است که اگر امامت انتصابى باشد، خداوند هرگز با وجود بهترين افراد مسلمان یعنی اهلبیت پیامبر گرامی که مخاطب آیات فوق هستند به سراغ ديگران نمى ‏رود، زيرا مقتضى حكمتش چنين است. و اگر انتخابى هم باشد مردم عاقل بايد بهترين فرد را انتخاب كنند، و با وجود بهترين، به سراغ ديگران نمى ‏روند و چه کسی از اهلبیت پیامبر گرامی که آیات فوق در شان آنان نازل شده است برتر هستند و شایسته مقام امامت ❗️ 👌بنابراین چه امامت انتصابی باشد چنان که اعتقاد ما چنین است و چه امامت انتخابی باشد چنان که اعتقاد اهل سنت است ، در هر دو صورت اهلبیت پیامبر گرامی و در راس آنان علی علیه السلام شایسته مقام امامت و خلافت است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخی به معاند که پیرامون یکی از پاسخهای ما اشکالاتی مطرح کرده است 👇
🤔 ❔ذات آخوند مملو از دروغ و شيادى است. در تصوير بالا آخوند دروغگوى رسواشده آيه ٣٠ سوره انبياء را براى رفع و رجوع خطاى الله اينطور كرده است(طبق معمول متن عربى را ننوشته براى تحريف راحتتر): آيا آنها كه خدا را انكار ميكنند با چشم عقل و دانش اين حقيقت را نديدندكه آسمانها و زمين در آغاز به هم پيوسته بود... ▪️حال ترجمه حقيقى اين آيه: أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ﴿۳۰﴾ آيا كسانى كه كفر ورزيدند نديدند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‏ اى را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمى ‏آورند (۳۰) الله ميگويند مگر كافران نديدند كه زمين و آسمان به هم پيوسته بود😳 يعنى كافران وجود داشتند و بايد ميديدند كه زمين و آسمان به هم پيوسته بوده!؟ عجب الله باهوشى اصولا مگر آسمان شىء است كه به زمين چسبيده باشد؟ آيات قرآن همينقدر مضحك و كودكانه هستند كه ميخوانيد، بعد يه عده اينها را معجزه خطاب ميكنند ❗️❗️ 💠💠 👌اشکال معاند به این آیه شریفه است که می فرماید ؛ « أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُون‏ » « آيا كافران نديدند ( و ادراک نکردند )كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند و ما آنها را از يكديگر باز كرديم؟، و هر چيز زنده‏ اى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمى‏ آورند » ( انبیاء 30 ) ❕می گوید کافران در هنگام خلقت آسمانها و زمین نبوده اند ، حال چگونه باید می دیدند که آسمان و زمین چگونه به وجود آمده اند ❗️ 👌معاند بی سواد این قدر نمی داند که تعبیر « الم یر ، الم تر » که در قرآن استعمال شده شده است اگرچه در اصل به معنى مشاهده كردن حسى است، ولى در بسيارى از موارد طبق تصریح لغت شناسان ، این ماده به معنای شهود قلبى و علم و آگاهى به کار می رود و معنای « الم تعلم » می دهد ؛ « رَأَى إذا عدّي إلى مفعولين اقتضى معنى العلم‏ » 📚مفردات الفاظ القرآن ج 1 ص 374 _ الصحاح ج 6 ص 2347 👌بنابراین معنای آیه مذکور این است که آیا کافران درباره خلقت آسمان و زمین علم و دانش و درک پیدا نکردند تا با اطلاع از خلقت دقیق آنها متوجه خداوندی شوند که خالق آنها است❕ ❕در ادامه می گوید مگر آسمان شیئ است که به زمین چسبیده باشد ، در حالی که توجه ندارد که به مجوعه ستارگان و کواکب عالم بالا اعم از ستارگان ثوابت و سیارات و کهکشان ها وشهاب سنگ ها و ... آسمان گفته می شود و لغت شناسان واژه « سماء» را به مجوعه ای از کواکب و سیارات آسمانی و ... معنا کرده اند. ❕جوهری لغت شناس معروف می نویسد ؛ « آسمان به هر آن چیزی اطلاق می شود که بالای سر انسان است ( اعم از کواکب و ستارگان و سیارات و کهکشانها و شهاب سنگ ها و ...)» 📚الصحاح ج 6 ص 238 ❗️ابن منظور نیز می نویسد ؛ « آسمان به چیزی هایی گفته می شود که در بالا قرار دارند ( کواکب، سیارات ، شهاب سنگ ها و ...)» 📚لسان العرب ج 14 ص 398 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕قرآن مجيد درباره پيدايش جهان، تعبيرات گوناگونى دارد ؛ 👌در يك جا مى‏ فرمايد ؛ «سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد به وجود آييد، (و شكل گيريد) خواه از روى اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند: ما از روى طاعت آمديم » ( فصلت 11) ❕در جاى ديگر مى‏ فرمايد ؛ «آيا كافران نديدند ( و علم و دانش کسب نکردند ) كه آسمان‏ها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر جدا ساختيم؛ و هر چيز زنده اى را از آب آفريديم؟! آيا ايمان نمى آورند؟!». ( انبیاء 30 ) 👌در اين دو آيه به سه نكته مهم درباره آفرينش جهان و موجودات زنده اشاره شده است ؛ 1. جهان در آغاز به صورت گاز و دود بوده است. 2. جهان در آغاز به هم پيوسته بوده، سپس كرات آسمانى از هم جدا شدند. 3. آغاز آفرينش موجودات زنده از آب بوده است. ❕و اينها همان چيزهايى است كه امروزه به عنوان نظريات مسلم علمى شناخته‏ مى ‏شود. 👌توضيح اين‏كه اگرچه درباره كيفيت پيدايش جهان و نحوه آن فرضيات مختلفى وجود دارد كه از حدود فرضيه تجاوز نمى ‏كند؛ ولى با توجّه به مطالعاتى كه روى كهكشان‏ها و منظومه هايى كه در حال پيدايش و شكل ‏گيرى هستند به عمل آمده، مسلم است كه جهان در آغاز به صورت توده گازى ابر مانند فشرده‏اى بوده كه بر اثر گردش به دور خود، قطعاتى از آن جدا شده و به اطراف پراكنده گشته است؛ و اين قطعات تدريجاً سرد شده و به صورت مايع و در موارد زيادى به صورت جامد در آمده، و كرات مسكونى و غير مسكونى را شكل داده است. ❕به عبارت ديگر مشاهدات دانشمندان فلكى در مورد سحابى ‏ها و جهان ‏هاى دور دست كه در حال تكميل است، اين مسأله را كه دنيا در آغاز به صورت توده گاز دود مانندى بوده از صورت يك فرضيه خارج ساخته و به عنوان يك نظريه قطعى معرفى مى‏ كند؛ اين چيزى است كه محافل علمى جهان آن را پذيرفته ‏اند. 👌در نخستين آيه فوق نيز صريحاً مى ‏خوانيم كه آسمان‏ها در آغاز به صورت دود بودند. هماهنگى اين آيه با اكتشافات دانشمندان كه چندان از عمر آنها نمى‏ گذرد نشانه‏اى از اعجاز علمى قرآن است كه پرده از روى مطلبى كه در عصر نزول قرآن كاملًا ناشناخته بوده بر مى‏ دارد. ❕دومين آيه نيز از به هم پيوستگى جهان و سیارات در آغاز امر و سپس جدا شدن اجزاى آن از يكديگر سخن مى ‏گويد، كه اين مطلب هم امروز به عنون يك اصل، مورد قبول محافل علمى است. 👌پيدايش موجودات زنده (اعم از گياهى و حيوانى) در نخستين بار از آب‏ درياها نيز امروز يك نظريه معروف علمى است؛ هر چند در چگونگى تحول و تطور و پيدايش انواع مختلف گياهان و جانداران در ميان دانشمندان گفتگو است. قرآن نيز در دومين آيه فوق، پيدايش همه موجودات زنده را از آب تعريف مى ‏كند. حتى آياتى كه آفرينش انسان را به خاك نسبت مى‏ دهد، تصريح دارد كه اين خاك با آب آميخته بود و به صورت طين (گل) بود. در آيه 45 سوره نور نيز مى ‏خوانيم: وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ: «و خداوند هر جنبنده اى را از آبى آفريد». 📚پیام قرآن ج 8 ص 157 ❕توضیحات بیشتر در مورد خلقت موجودات زنده از آب را در ذیل بخوانید ؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6782 ❕بنابراین به هم پيوستگى آسمان و زمين اشاره به آغاز خلقت است كه طبق نظرات دانشمندان، مجموعه اين جهان به صورت توده واحد عظيمى از بخار سوزان بود كه بر اثر انفجارات درونى و حركت، تدريجا تجزيه شد و كواكب و ستاره ‏ها از جمله منظومه شمسى و كره زمين به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « به آسمانها در حالى كه به صورت دود بودند، فرمان داد (فرمانى تكوينى براى پيمودن مراحل خلقت و تكامل). در اين هنگام، ميان بخش‏هاى مختلف آن ارتباط برقرار گشت (و به صورت توده عظيمى در آمدند). سپس آسمانها را از هم جدا ساخت و درهاى بسته آنها را باز گشود » 📚نهج البلاغه خطبه 91 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕ما گفتیم که از آیات قرآن به دست می آید مجموعه اين جهان به صورت توده واحد عظيمى از بخار سوزان بود كه بر اثر انفجارات درونى و حركت، تدريجا تجزيه شد و كواكب و ستاره ‏ها از جمله منظومه شمسى و كره زمين به وجود آمد ، این سخن مطابق با کشفیات دانشمندان امروزی است ، معاند اشکال کرده است که قرآن خبر از خلقت آسمان و زمین در شش روز داده است و این با خلقت جهان بر اساس انفجار درونی هماهنگ نیست ، در حالی که توجه ندارد که مطلبق با کشفیات کنونی ، پس از انفجار درونی نخستین ، میلیادرها سال بر جهان گذشته است تا به شکل کنونی در آمده است ، این میلیادرها سال همان است که قرآن از آن تعبیر به شش روز و دوره می کند ( « سته ایام » ) که در طول این دوره ها ، آسمان و زمین به شکل کنونی در آمده است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3257
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌پاسخی به یک روحانی که سخنانش مورد تمسک معاندان قرار گرفته و مدعی است که حکومت علی علیه السلام پر از اختلاس خواص بوده است و یک سوم نهج البلاغه پیرامون اختلاس خواص است 👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخی به یک روحانی که سخنانش مورد تمسک معاندان قرار گرفته و مدعی است که حکومت علی علیه السلام پر از
🤔 ❔اين آخوند تمامى ادعاهاى ما در مورد حكومت على را تاييد ميكند و ميگويد: پر اختلاس ترين حكومت تاريخ، حكومت على بوده است. در واقع حكومتى كه پر از فساد و اختلاس باشد يعنى اينكه كسى كه در راس حكومت است يا خودش فاسد است و يا اينكه عرضه مديريت مجموعه زير دستش را ندارد. اينكه تمامى خواص در زمان على فاسد بوده اند دليلش بى عرضگى على و عدم كنترل او بر حكومتش بوده است. پس ادعاى علم غيب على و يا حكومت عدل على همه دروغ و داستان سازى است. اين اعتراف خود آخوندهاست براى توجيه فساد در حكومت آخوندهاى شيعه 💠💠 👌علی علیه السلام عادل ترین فرد امت طبق تصریح همگان بوده است و این مطلب چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در نصوص متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند . ❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛ « تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی » 📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی » 📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66 ❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛ « تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است » 📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165 ❕علی علیه السلام وقتی حکومت را به دست گرفت ، در اولین اقدام ، خیانتهایی که در دوران عثمان به بیت المال شده بود را اصلاح کرد و درباره بازگرداندن زمين‏هايى كه عثمان به تيول بنى اميه درآورده بود می فرمود ؛ « به خداوند سوگند، اگر هر تيولى را بيابم كه با آن، زنان به تزويج درآمده و كنيزكان خريدارى شده باشند، آن را بازخواهم گرداند. به درستى كه در عدالت، گشايش است و آن كه عدالت بر او تنگ باشد، ستم بر او تنگ‏ تر خواهد بود. » 📚نهج البلاغه خطبه 15 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 110 ❕علی علیه السلام از به کارگیری کارگزاران فاسد امتناع کرده و فرمود ؛ « مغيرة بن شعبه، به من پيشنهاد كرد معاويه را بر شام بگمارم و خود در مدينه باشم؛ ولى از آن، سر باز زدم، و هرگز خداوند نبيند كه گمراهان را به يارى گرفته ‏ام‏ » 📚تاریخ دمشق ج 59 ص 131 ❕در هنگام انتخاب کارگزاران هم به آنان گوشز می کرد که در صورت خیانت ، شدیدترین مجازات در انتظار آنان است چنان که به اشعث بن قيس فرمود ؛ «آنچه بر عهده توست، ادا نما؛ و گرنه تو را با شمشير خواهم زد». 📚نثر الدر ج 1 ص 292 ❕علی علیه السلام در نامه ‏اش به زياد بن ابيه نوشت ؛ « به خدا سوگند ياد مى‏ كنم، سوگندى راستين، كه اگر به من خبر رسد كه در ثروت مسلمانان خيانت كرده ‏اى، كم يا زياد، چنان بر تو سخت بگيرم كه تو را اندك ْ‏مال كند، و بارِ هزينه عيال بر دوشت سنگينى كند و خوار و پريشان ْ‏حال شوى. والسلام » 📚نهج البلاغة نامه 20 _ بحار الأنوار: ج 33 ص 489 ❕ابن عبد البر عالم مشهور اهل سنت می نویسد ؛ « على عليه السلام بر شهرها، دينداران و امانت ‏پيشگان را مى‏ گماشت و اگر خيانتى از يكى از آنان به وى مى ‏رسيد، برايش مى‏ نوشت: «در حقيقت، شما را از جانب پروردگارتان پند و اندرزى آمده است. پس پيمانه و ترازو را دادگرانه تمام نَهيد، و اموال مردم را كم مدهيد و در زمين، به فساد سر برمداريد. اگر مؤمن باشيد، باقى ‏مانده [حلالِ‏] خداوند براى شما بهتر است » هنگامى كه نامه ‏ام به تو رسيد، وظايفى كه بر عهده ‏ات بود، سامان ده تا شخصى را روانه كنيم و از تو تحويل بگيرد». آن‏گاه رويش را به ‏سوى آسمان مى‏ كرد و مى‏ گفت: «بار خدايا! تو مى ‏دانى كه من نه آنان را به ستم كردن بر بندگانت فرمان دادم و نه به كنار گذاردن حقوق تو». سخنرانى‏ ها، موعظه‏ ها و سفارش‏هاى او به كارگزارانش هنگامى كه آنان را به سوى كارها روانه مى‏ كرد، بسيار است و از بازگو كردنش صرف ‏نظر كردم تا كتابم طولانى نشود؛ گرچه تمامى آنها زيباست » 📚الاستیعاب ج 3 ص 210 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕على عليه السلام هنگامى كه خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دريافت، به رفاعه چنين نوشت ؛ « هنگامى كه نامه ‏ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [حقوق‏] مردم از كار، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مى‏دهم. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بيرون آر و 35 تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه، طلبى را كه شاهد آورده، به او بپرداز. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابى پاهايش را ببند » 📚دعائم الإسلام ج 2 ص 532 ❕و در سفارشی به مالك اشتر در مراقبت از كارگزاران نوشت ؛ « اگر يكى از آنان دست به خيانتى زد و گزارش بازرسان تو بر آن خيانت، هم‏داستان بود، بدين گواه بسنده كن و كيفر او را با تنبيه بدنى بدو برسان و از كارى كه كرده است، بازخواست كن. سپس او را خوار بدار و خيانتكار شمار و طوق بدنامى را بر گردنش بياويز » 📚نهج البلاغة نامه 53 _ تحف العقول ، ص 137 👌بنابراین ؛ 1⃣علی علیه السلام اسوه عدالت و تقوا است ، ایشان در انتخاب کارگزاران تمام دقت را می نمودند تا افراد کاردار را به مناصب بگمارند . 2⃣ایشان کارگزاران را به رعایت عدالت مامور کرده و در صورت تخطی آنان شدیدترین عقوبت ها را برایشان اعمال می کردند . 3⃣این که روحانی مزبور در کلیپ منتشر شده می گوید یک سوم نهج البلاغه پیرامون اختلاس اطرافیان و خواص علی علیه السلام است ، کذب محض است و تنها افراد محدود و انگشت شماری بوده اند که خیانت مالی کرده و علی علیه السلام هم با آنان شدیدترین برخوردها را داشته است ، کسانی چون زیاد بن ابیه ، نعمان بن عجلان ، یزید بن حجیه ، مصلقه بن هبیره و قعقاع بن شور که از خواص هم محسوب نمی شدند . 📚دانش نامه امیر المومنین ج 13 ص 10 ❕مثلا علی علیه السلام پس از اطلاع از خیانت منذر برای او نوشت ؛ «به من خبر رسيده كه فراوان، كارت را رها مى‏ كنى و تخت حكومت را به بازيچه وا مى‏ نهى و دنبال شكار و سگبازى مى‏ روى. سوگند مى‏ خورم كه اگر اين خبرْ حقيقت داشته باشد، سزاى كارت را بدهم و نادانِ خاندانت، از تو بهتر خواهد بود. پس چون نامه ‏ام را ديدى، نزد من بيا. والسلام!».منذِر آمد و على عليه السلام هم او را بر كنار كرد و سى هزار درهم [بدهى ‏اش‏] را طلب كرد » 📚تاريخ يعقوبي ج 2 ص 203 ❕یا در نقل دیگر آمده است على عليه السلام يزيد بن حجيّه را به حكومت رى گماشت. از خراج كم آمد و او بيت المال را براى خود برداشت. على عليه السلام او را زندانى كرد و غلام خود، سعد را [براى نگهبانى‏] همراه او قرار داد. در حالى كه سعد خواب بود، يزيد اسب خود را نزديك آورد و سوار شد و به معاويه پيوست. شعرى هم در نكوهش على عليه السلام گفت و دشمنى خود با امام عليه السلام را به وى خبر داد. لعنت خدا بر او باد! اين خبر كه به على عليه السلام رسيد، نفرينش كرد و به ياران خود فرمود: «شما هم دست برآوريد و نفرينش كنيد». على عليه السلام نفرين كرد و يارانش آمين گفتند. ابوصلت تيمى گفته است كه على عليه السلام گفت: «بار خدايا! يزيد بن حجيّه مال مسلمانان را برداشته و گريخته و به فاسقان پيوسته است. ما را از مكر و نيرنگ او كفايت كن و او را به كيفر ستمگران برسان». 📚الغارات ج 2 ص 525 4⃣در گذشته توضیح دادیم که علی علیه السلام مامور به استفاده از علم غیب در انتخاب کارگزاران نبوده است و مطابق علم ظاهری ، افراد دارای صلاحیت را به مناصب می گماشت ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/463 ❕اگر چه عده محدودی از کارگزاران به اعتماد امام علیه السلام خیانت می کردند و گرفتار مفاسد مالی می شدند ، امام علیه السلام هم بدون هیچ گونه مجالی آنان را برکنار و تنبیه کرده و اموال بیت المال را از آنان بازستانی می کرد که این برخورد ، بارزترین نشانه عدالت علی علیه السلام و حکومت ایشان بوده که بر محور حق و عدالت دور میزده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir