#سهو_پیامبر_گرامی_در_قضاوت
🤔#پرسش
خطای پیامبر اسلام در قران آمده است :
#متن_قران:
إِنّا أَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ لِتَحكُمَ بَينَ النّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ۚ وَلا تَكُن لِلخائِنينَ خَصيمًا
#ترجمه:
ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم؛ تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنی؛ و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی!
(سوره نساء، آیه ۱۰۵)
از ابتدای این آیه بدیهی است که شخص مورد خطاب پیامبر است ، زیرا محمد نسبت به مسلمین حسن نیت داشته و به یهودیان بسیار بدبین بوده است ، سرقتی پیش آمده بود که مرد یهودی نسبت بدان گناهی نداشت ولی عقیده پیامبر و مسلمین جز این بود ، و اگر محمد در این قضاوت علنی دچار خطا میشد نزد مسلمین اعتبارش را از دست می داد و آیه از سوی الله خیالی نازل شد تا سهو پیامبر را به وی گوشزد کند
#متن_قران:
وَاستَغفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفورًا رَحيمًا
#ترجمه:
و از خداوند، طلب آمرزش نما! که خداوند، آمرزنده و مهربان است.
(سوره نساء، آیه ۱۰۶)
واژه "استغفار" به خوبی این امر را آشکار می سازد که اندیشه دفاع از دگر اندیش سهوا صورت گرفته است و محمد دچار خطا شده است (شان نزول این آیه در کتب معتبر "تفسیر مجمع البیان" آمده است .
و همین امر در خصوص ابطال عصمت محمد و اهل بیت کافی میباشد و ثابت میشود هیچکدام از سهو محفوظ نبوده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام با علم غیبشان بین مردم حکمرانی و قضاوت نمی کردند بلکه خداوند آنان را موظف کرده بود تا بین مردم از طریق بینات و قسم خوردن حکم برانند.
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) . ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279
👌در روایتی آمده است ؛
« زمانی که امام علی علیه السلام ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد ؛
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
❕امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ، سبحانی ،ج 3 ص 455
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
❕حال بررسی اشکال معاند ؛
👌خداوند می فرماید ؛
« ما اين كتاب را به حق بر تو فرستاديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در ميان مردم قضاوت كنى و از كسانى مباش كه از خائنان حمايت نمايى - و از خداوند طلب آمرزش نما، كه خداوند آمرزنده و مهربان است » ( نساء 105 _ 106)
❕در شان نزول آيات فوق جريان مفصلى نقل شده كه خلاصه اش اين است ؛
👌طايفه بنى ابيرق طايفه اى نسبتا معروف بودند، سه برادر از اين طايفه بنام" بشر" و" بشير" و" مبشر" نام داشتند،" بشير" به خانه مسلمانى به نام" رفاعه" دستبرد زد و شمشير و زره و مقدارى از مواد غذايى را به سرقت برد، فرزند برادر او به نام" قتاده" كه از مجاهدان بدر بود جريان را به خدمت پيامبر ص عرض كرد، ولى آن سه برادر يكى از مسلمانان با ايمان را به نام" لبيد" كه در آن خانه با آنها زندگى مى كرد در اين جريان متهم ساختند.
❕" لبيد" از اين تهمت ناروا سخت برآشفت، شمشير كشيد و به سوى آنها آمد و فرياد زد كه مرا متهم به سرقت مى كنيد؟ در حالى كه شما به اين كار سزاوارتريد شما همان منافقانى هستيد كه پيامبر خدا را هجو مى كرديد و اشعار هجو خود را به قريش نسبت مى داديد، يا بايد اين تهمت را كه بمن زده ايد ثابت كنيد يا شمشير خود را بر شما فرود می آورم.برادران سارق كه چنين ديدند با او مدار كردند، اما چون با خبر شدند كه جريان به وسيله قتاده به گوش پيامبر ص رسيده يكى از سخنوران قبيله خود را ديدند كه با جمعى به خدمت پيامبر ص بروند و با قيافه حق بجانب سارقان را تبرئه كنند، و قتاده را به تهمت ناروا زدن متهم سازند.
پيامبر طبق « وظيفه عمل به ظاهر » شهادت اين جمعيت را پذيرفت ، قتاده كه بى گناه بود از اين جريان بسيار ناراحت شد و به سوى عموى خود باز گشت و جريان را با اظهار تاسف فراوان بيان كرد، عمويش او را دلدارى داد و گفت: نگران مباش خداوند پشتيبان ما است. آيات فوق نازل شد و اين مرد بى گناه را تبرئه كرد و خائنان واقعى را مورد سرزنش شديد قرار داد.
📚تفسیر قمی ج 1 ص 150
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕شان نزول ديگرى براى آيه نقل شده كه زرهى از يكى از انصار در يكى از جنگها به سرقت رفت، آنها به يك نفر از طايفه بنى ابيرق ظنين شدند، سارق هنگامى كه متوجه خطر شد، زره را به خانه يك نفر يهودى انداخت و از قبيله خود خواست كه نزد پيامبر ص گواهى به پاكى او بدهند و وجود زره را در خانه يهودى دليل بر برائت او بگيرند پيامبر ص كه چنين ديد طبق ظاهر او را تبرئه فرمود مرد يهودى محكوم شد، آيات فوق نازل گشت و حقيقت را روشن ساخت.
📚مجمع البیان ج 3 ص 162
❕پیامبر گرامی اگر چه آگاه به علم غیب بوده است و از واقع قضیه اطلاع داشته است چنان که وقتی از علی علیه السلام در مورد علم پیامبر گرامی سوال کردند ، ایشان در پاسخ فرمود ؛
« علم پیامبر عبارت بود از علم تمام پیامبران و علم هر آنچه در گذشته بوده و علم هر آنچه در آینده تا روز قیامت است »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 127
❕اما با توجه به آنچه در ابتدای پاسخ آمد ، پیامبر گرامی مامور به قضاوت بر اساس ظاهر قضیه و شهادت شهود بوده است ، بنابراین هیچ گونه سهوی از پیامبر گرامی صادر نشده است ،و ایشان مطابق ظاهر قضیه و شهادت شهود حکم کردند ، در رابطه با این که چرا خداوند پیامبرانش را مامور به حکم کردن مطابق ظاهر کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/5455
❕در جمله « هرگز از خائنان حمايت نکن » «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً »گرچه روى سخن در اين آيه به پيامبر گرامی است ولى شك نيست كه اين حكم يك حكم عمومى نسبت به تمام قضات و داوران مى باشد، و به همين دليل چنين خطابى مفهومش اين نيست كه ممكن است چنين كارى از پيامبر گرامی سر بزند، چه اينكه حكم مزبور ناظر به همه افراد است و در واقع تمام امت مراد هستند نظیر این بحث در گفتگوهای روزانه ما و در ادبیات زبانهای مختلف دیده می شود که انسان روی سخن را به کسی می داند اما هدفش این است که دیگران بشنوند .
👌« به در می گوید دیوار بشنوند» یا عرب به این ضرب المثل می گوید « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره »( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو) شاهد این سخن آن است که در آیه 23 اسراء خداوند پیامبر را مخاطب قرار می دهد و می فرماید ؛
« پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو»
👌در این آیه پیامبر را مخاطب قرار داده است در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود .بنابراین این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر و تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» که یکی از فنون بلاغی می باشد بیان شده است ، چنان که در روایتی امام رضا علیه السلام متذکر این نکته شده است ؛
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 130
❕این که خداوند پیامبرش را دستور به استغفار می دهد ، از این جهت نیست که پیامبر گرامی کار ناشایستی انجام داده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد »
📚الکافی ج 2 ص 325
👌بنابراین ؛
1⃣استغفار پیامبر یا از جهت « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » است که توضیحش را در ذیل داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2168
2⃣ یا این که از این جهت است که پيامبر طبق قوانين قضايى اسلام داورى كرد، و از آنجا كه مدارك خائنان از نظر ظاهر محكمتر بود، حق به جانب آنها داده شد، پس از آشكار شدن واقع و رسيدن حق به حقدار دستور مى دهد كه از خداوند طلب آمرزش كند، نه بخاطر اينكه گناهى صورت گرفته است بلكه بخاطر اينكه بر اثر صحنه سازى هاى بعضى، حق مسلمانى در معرض نابودى قرار گرفته است (يعنى به اصطلاح استغفار بخاطر حكم واقعى است نه حكم ظاهرى).
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 112
3⃣اين احتمال نیز است كه استغفار در اينجا براى طرفين دعوا بوده است كه در طرح و تعقيب دعوا خلافگويى هايى انجام دادند ، چنان که خداوند در آیاتی پیامبر را دستور می دهد تا برای مسلمین استغفار کند ؛
🔸آل عمران 159 _ نساء 64 _ نور 62
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕یکی از معاندین که از جیره خواران آمریکا می باشد شماره تلفن ما را پیدا کرده و با پیامک ما را تهدید کرده است ، خط مذکور از ایالت فلوریدا آمریکا بوده و ثابت کننده ادعای ما است که اینان از جیره خواران سرویس های جاسوسی آمریکایی اند که صبح تا شب مشغول شبهه افکنی هستند که با روشنگری های ما رسوا شده و به تهدید و ارعاب روی آورده اند .
#هیچ_غلطی_نمیتوانید_بکنید
👌پاسخ وهابی را که مدعی است چون شیعه معتقد است بر امامان وحی می شود و امامان علم غیب دارند ، لذا از دایره اسلام خارج اند را در ذیل بخوانید که ثابت کرده ایم وحی به آن معنایی که بر پیامبر می شود بر امام نمی شود و علم غیب امامان هم از قرآن ثابت میشود و اعتقاد به آن موجب شرک نیست ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3252
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3253
👌پاسخ وهابی را که مدعی است پیامبر گرامی دوازده امام را به مردم معرفی نکرده است را در ذیل بخوانید که روایات امامت دوازده امام علیهم السلام متواتر است و پیامبر بارها به آن تصریح کرده و شواهد آن در کتب اهل سنت هم موجود است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961
👌پس از آنکه ما هجده دلیل از کتب اهل سنت اقامه کردیم که مقصود از « مولی » در حدیث غدیر دوستی نیست بلکه سرپرستی است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2555
❕و ثابت کردیم که واقعه غدیر ارتباطی با جریان جیش یمن ندارد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3104
👌مولوی عبدالحمید امام جمعه مفت خور مسجد مکی اهلسنت زاهدان که در ذیل مفت خوری و بیسوادی اش را ثابت کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2020
❕چشم خود را به روی تمام حقائق بسته و در خطبه های امروز نماز جمعه ، می گوید مقصود از مولی ، بیان دوستی علی علیه السلام است آن هم بخاطر شکایت سپاهیان یمن .
👌آرى آن كس كه خواب است را مى توان بيدار كرد اما آن كه خود را به خواب زده است هرگز نمى توان بيدار كرد چنان که قرآن می گوید ؛
« آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند.» ( نمل 14)
#نزول_سوره_انسان_در_شان_اهلبیت_علیهم_السلام
🤔#پرسش
❔یکی از اساتید شبهه ای مطرح کردن که اطعام به مسکین و یتیم و اسیر در سوره انسان، مربوط به اهل بیت نیست، لطفا از منابع دست اول اهل سنت این قضیه رو اثبات بفرمایید. در واقع میگن چه جوری در آن زمان اسیر میتونسته خونه دیگران بره در حالی که اسیره ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌سوره «هل اتى» يكى ديگر از اسناد مهم فضيلت على عليه السلام و اهل بيت پيامبر گرامی است. هفده آيه آن كه از آيه انَّ الابْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَاسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً «به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه باعطر خوش آميخته است» ( هل اتی 5 ) آغاز مى شود و تا آيه 22 ادامه دارد ، درباره گروهى به عنوان «ابْرار» (نيكان) سخن مى گويد؛ ولى شأن نزولها و روايات متعددى كه در منابع معروف اسلامى وارد شده، نشان مى دهد كه مخاطب آیات و مصداق اتم و اكمل ابرار در اين آيات ، على عليه السلام و فاطمه و حسن و حسين عليهما السلام بوده اند.
❕نشانه هايى از «ابرار و نيكان» در آيات 7- 10 اين سوره ذكر شده است كه وضع آن را روشنتر مى سازد؛ مى فرمايد ؛
«ابرار» (نيكان) آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شر و عذابش گسترده است مى ترسند.و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مستمند و يتيم و اسير اطعام مى كنند. (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم. ما از پروردگارمان خائفيم در آن روزى كه عبوس و سخت و است».
❕ زمخشرى در تفسير معروف خود كشاف از ابن عباس چنين نقل مى كند كه حسن و حسين عليهما السلام بيمار شده بودند پيامبر با جمعى (از ياران) از آنها عيادت كردند؛ صحابه رو به على عليه السلام كردند، گفتند: اى ابوالحسن! اگر براى شفاى فرزندت نذرى مى كردى خوب بود؛ على عليه السلام و فاطمه عليها السلام و خادمه آنها، فضه نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند- در بعضى از روايات آمده كه حسن و حسين عليهما السلام نيز نذر كردند . چيزى نگذشت كه هر دو شفا يافتند و چون غذائى نداشتند: على عليه السلام سه صاع (من) جو، وام گرفت؛ و فاطمه عليها السلام يك صاع آن راخمير كرد و پنج قرص نان به تعداد آنها براى افطار روز اول درست كرد؛ در اين هنگام فقير سائلى بر در خانه آمد و گفت: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ اهْلَ بَيْتِ مُحَّمَدٍ صلى الله عليه و آله»! «مسكينى از مساكين مسلمانانم» مرا اطعام كنيد، تا خداوند شما را از غذاهاى بهشتى اطعام كند آنها مسكين را بر خود مقدّم داشتند، غذاى خود را به او دادند و آن شب چيزى جز آب نخوردند، فردا نيز روزه گرفتند، و هنگام غروب موقعى كه طعام همانند روز سابق براى افطار آماده كرده بودند، يتيمى بر در آمد، او را نيز بر خود مقدم شمردند و غذاى خود را به او دادند و روز سوم اسيرى آمد و همان كار را تكرار كردند، هنگام صبح على عليه السلام دست حسن و حسين عليهما السلام را گرفت و خدمت رسول خدا آمد هنگامى كه پيامبر آنها را ديد در حالى كه از شدت گرسنگى مى لرزيدند، فرمود: «چقدر براى من ناراحت كننده است آنچه را در شما مى بينم» و با آنها برخاست و به سراغ فاطمه عليها السلام رفت در حالى كه در محراب عبادت بود و شديداً گرسنه بود، پيامبر ناراحت شد، در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت: «اى محمد ! بگير اين سوره را، خداوند با داشتن چنين اهل بيتى به تو تبريك مى گويد»، و سپس سوره هَلْ اتى را بر پيامبر خواند .»
📚تفسیر کشاف ج 4 ص 670
❕همين معنى را با تفاوت مختصرى، قرطبى در تفسيرش ذيل آيات مورد بحث نقل مى كند، و اشعارى هم از تقاضا كنندگان و بانوى اسلام در اين زمينه نقل مى نمايد .
📚تفسیر قرطبی ج 10 ص 6922
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕مرحوم علّامه امينى در الغدير شأن نزولى را كه نقل کردیم از 34 كتاب از كتب اهل سنّت ، و مرحوم قاضى نور اللَّه شوشترى از 36 كتاب از كتابهاى آنان اين مطلب را نقل كرده است. بنابراين شأن نزول مذکور در سرحدّ تواتر است .
📚الغدير، جلد 3، صفحه 107 ؛
❕ به ده مورد از كتابهايى كه الغدير شأن نزول فوق را از آنها نقل كرده، توجّه كنيد ؛ نوادر الاصول، صفحه 64؛ . العقد الفريد، جلد 3، صفحه 42؛ الكشف و البيان، صفحه 427- 307؛ . مناقب خوارزمى، صفحه 180؛ . مطالب السّئول، صفحه 31؛ 6. نور الابصار، صفحه 14- 12؛ . فتح القدير، جلد 5، صفحه 338؛ . روح البيان، جلد 10، صفحه 268؛ 9. الاصابة، جلد 4، صفحه 387؛ 10. الدّرّ المنثور، جلد 6، صفحه 299.
📚احقاق الحق، جلد 3، صفحه 157، به بعد ؛
❕ ده مورد از كتابهاي اهلسنت كه احقاق الحق شأن نزول فوق را از آنها نقل كرده، به شرح زير است: كشّاف، جلد 4، صفحه 169؛ اسباب النّزول، صفحه 331؛ . معالم التّنزيل، جلد 7، صفحه 159؛ . التّفسير الكبير، جلد 3، صفحه 243؛ تذكرة ابن الجوزى، صفحه 322؛ . كفاية الطّالب، صفحه 201؛ تفسير قرطبى، جلد 19، صفحه 129؛ ذخاير العقبى، صفحه 102؛ شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد اوّل، صفحه 7؛ تفسير علّامه نيشابورى، جلد 29، صفحه 5112.
❕در روایات شیعه نیز شان نزول مذکور به تواتر ثابت شده است و علامه مجلسی از حدود پانزده منبع شیعی ، شان نزول مذکور را نقل می کند ؛
📚بحار الانوار ج 35 ص 237 باب 6
❔پرسش مطرح شده این است كه مطابق شان نزول ، مرد اسير بر در خانه على علیه السلام به هنگام افطار آمد، مگر اسيران زندانى نبودند؟
❕اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن مى شود كه طبق نقل تواريخ در زمان پيامبر مطلقا زندانى وجود نداشت ، چنان که روایات بسیاری از اهلسنت تصریح دارد که عمر نخستین کسی بود که اقدام به تاسیس زندان کرد ؛
📚شرح فتح الغدیر ج 5 ص 471 _ المهذب ج 2 ص 294
❕ و پیامبر گرامی ، اسيران را تقسيم كرده و به دست مسلمانان مى سپرد، و مى فرمود مراقب آنها باشيد، و به آنها نيكى كنيد، و گاه كه توانايى بر تامين غذاى آنها نداشتند، از ديگر مسلمانان براى اطعام اسيران كمك مى گرفتند، و آنها را همراه خود و يا حتى بدون همراهى خود به سراغ ساير مسلمانان مى فرستادند، تا به آنها كمك كنند. زيرا در آن موقع مسلمين سخت در مضيقه بودند. البته بعدا كه حكومت اسلامى گسترش پيدا كرد، و تعداد اسيران بالا گرفت و ححتى مجرمان با گسترش دامنه حكومت زياد شدند، زندان به وجود آمد، و ارتزاق اسيران و مجرمان از طريق بيت المال صورت مى گرفت .
📚تفسیر نمونه ج 25 ص 353
❕و در پایان پرسش ما از اهل سنت این است که اگر امامت انتصابى باشد، خداوند هرگز با وجود بهترين افراد مسلمان یعنی اهلبیت پیامبر گرامی که مخاطب آیات فوق هستند به سراغ ديگران نمى رود، زيرا مقتضى حكمتش چنين است. و اگر انتخابى هم باشد مردم عاقل بايد بهترين فرد را انتخاب كنند، و با وجود بهترين، به سراغ ديگران نمى روند و چه کسی از اهلبیت پیامبر گرامی که آیات فوق در شان آنان نازل شده است برتر هستند و شایسته مقام امامت ❗️
👌بنابراین چه امامت انتصابی باشد چنان که اعتقاد ما چنین است و چه امامت انتخابی باشد چنان که اعتقاد اهل سنت است ، در هر دو صورت اهلبیت پیامبر گرامی و در راس آنان علی علیه السلام شایسته مقام امامت و خلافت است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخی_به_معاند_در_مورد_پیدایش_جهان
🤔#پرسش
❔ذات آخوند مملو از دروغ و شيادى است.
در تصوير بالا آخوند دروغگوى رسواشده آيه ٣٠ سوره انبياء را براى رفع و رجوع خطاى الله اينطور #ترجمه كرده است(طبق معمول متن عربى را ننوشته براى تحريف راحتتر):
آيا آنها كه خدا را انكار ميكنند با چشم عقل و دانش اين حقيقت را نديدندكه آسمانها و زمين در آغاز به هم پيوسته بود...
▪️حال ترجمه حقيقى اين آيه:
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا
رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ
أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ﴿۳۰﴾
آيا كسانى كه كفر ورزيدند نديدند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده اى را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمى آورند (۳۰)
الله ميگويند مگر كافران نديدند كه زمين و آسمان به هم پيوسته بود😳
يعنى كافران وجود داشتند و بايد ميديدند كه زمين و آسمان به هم پيوسته بوده!؟
عجب الله باهوشى
اصولا مگر آسمان شىء است كه به زمين چسبيده باشد؟
آيات قرآن همينقدر مضحك و كودكانه هستند كه ميخوانيد، بعد يه عده اينها را معجزه خطاب ميكنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اشکال معاند به این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُون » « آيا كافران نديدند ( و ادراک نکردند )كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند و ما آنها را از يكديگر باز كرديم؟، و هر چيز زنده اى را از آب قرار داديم، آيا ايمان نمى آورند » ( انبیاء 30 )
❕می گوید کافران در هنگام خلقت آسمانها و زمین نبوده اند ، حال چگونه باید می دیدند که آسمان و زمین چگونه به وجود آمده اند ❗️
👌معاند بی سواد این قدر نمی داند که تعبیر « الم یر ، الم تر » که در قرآن استعمال شده شده است اگرچه در اصل به معنى مشاهده كردن حسى است، ولى در بسيارى از موارد طبق تصریح لغت شناسان ، این ماده به معنای شهود قلبى و علم و آگاهى به کار می رود و معنای « الم تعلم » می دهد ؛ « رَأَى إذا عدّي إلى مفعولين اقتضى معنى العلم »
📚مفردات الفاظ القرآن ج 1 ص 374 _ الصحاح ج 6 ص 2347
👌بنابراین معنای آیه مذکور این است که آیا کافران درباره خلقت آسمان و زمین علم و دانش و درک پیدا نکردند تا با اطلاع از خلقت دقیق آنها متوجه خداوندی شوند که خالق آنها است❕
❕در ادامه می گوید مگر آسمان شیئ است که به زمین چسبیده باشد ، در حالی که توجه ندارد که به مجوعه ستارگان و کواکب عالم بالا اعم از ستارگان ثوابت و سیارات و کهکشان ها وشهاب سنگ ها و ... آسمان گفته می شود و لغت شناسان واژه « سماء» را به مجوعه ای از کواکب و سیارات آسمانی و ... معنا کرده اند.
❕جوهری لغت شناس معروف می نویسد ؛
« آسمان به هر آن چیزی اطلاق می شود که بالای سر انسان است ( اعم از کواکب و ستارگان و سیارات و کهکشانها و شهاب سنگ ها و ...)»
📚الصحاح ج 6 ص 238
❗️ابن منظور نیز می نویسد ؛
« آسمان به چیزی هایی گفته می شود که در بالا قرار دارند ( کواکب، سیارات ، شهاب سنگ ها و ...)»
📚لسان العرب ج 14 ص 398
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕قرآن مجيد درباره پيدايش جهان، تعبيرات گوناگونى دارد ؛
👌در يك جا مى فرمايد ؛ «سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد به وجود آييد، (و شكل گيريد) خواه از روى اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند: ما از روى طاعت آمديم » ( فصلت 11)
❕در جاى ديگر مى فرمايد ؛ «آيا كافران نديدند ( و علم و دانش کسب نکردند ) كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر جدا ساختيم؛ و هر چيز زنده اى را از آب آفريديم؟! آيا ايمان نمى آورند؟!». ( انبیاء 30 )
👌در اين دو آيه به سه نكته مهم درباره آفرينش جهان و موجودات زنده اشاره شده است ؛
1. جهان در آغاز به صورت گاز و دود بوده است.
2. جهان در آغاز به هم پيوسته بوده، سپس كرات آسمانى از هم جدا شدند.
3. آغاز آفرينش موجودات زنده از آب بوده است.
❕و اينها همان چيزهايى است كه امروزه به عنوان نظريات مسلم علمى شناخته مى شود.
👌توضيح اينكه اگرچه درباره كيفيت پيدايش جهان و نحوه آن فرضيات مختلفى وجود دارد كه از حدود فرضيه تجاوز نمى كند؛ ولى با توجّه به مطالعاتى كه روى كهكشانها و منظومه هايى كه در حال پيدايش و شكل گيرى هستند به عمل آمده، مسلم است كه جهان در آغاز به صورت توده گازى ابر مانند فشردهاى بوده كه بر اثر گردش به دور خود، قطعاتى از آن جدا شده و به اطراف پراكنده گشته است؛ و اين قطعات تدريجاً سرد شده و به صورت مايع و در موارد زيادى به صورت جامد در آمده، و كرات مسكونى و غير مسكونى را شكل داده است.
❕به عبارت ديگر مشاهدات دانشمندان فلكى در مورد سحابى ها و جهان هاى دور دست كه در حال تكميل است، اين مسأله را كه دنيا در آغاز به صورت توده گاز دود مانندى بوده از صورت يك فرضيه خارج ساخته و به عنوان يك نظريه قطعى معرفى مى كند؛ اين چيزى است كه محافل علمى جهان آن را پذيرفته اند.
👌در نخستين آيه فوق نيز صريحاً مى خوانيم كه آسمانها در آغاز به صورت دود بودند. هماهنگى اين آيه با اكتشافات دانشمندان كه چندان از عمر آنها نمى گذرد نشانهاى از اعجاز علمى قرآن است كه پرده از روى مطلبى كه در عصر نزول قرآن كاملًا ناشناخته بوده بر مى دارد.
❕دومين آيه نيز از به هم پيوستگى جهان و سیارات در آغاز امر و سپس جدا شدن اجزاى آن از يكديگر سخن مى گويد، كه اين مطلب هم امروز به عنون يك اصل، مورد قبول محافل علمى است.
👌پيدايش موجودات زنده (اعم از گياهى و حيوانى) در نخستين بار از آب درياها نيز امروز يك نظريه معروف علمى است؛ هر چند در چگونگى تحول و تطور و پيدايش انواع مختلف گياهان و جانداران در ميان دانشمندان گفتگو است. قرآن نيز در دومين آيه فوق، پيدايش همه موجودات زنده را از آب تعريف مى كند. حتى آياتى كه آفرينش انسان را به خاك نسبت مى دهد، تصريح دارد كه اين خاك با آب آميخته بود و به صورت طين (گل) بود. در آيه 45 سوره نور نيز مى خوانيم: وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ: «و خداوند هر جنبنده اى را از آبى آفريد».
📚پیام قرآن ج 8 ص 157
❕توضیحات بیشتر در مورد خلقت موجودات زنده از آب را در ذیل بخوانید ؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/6782
❕بنابراین به هم پيوستگى آسمان و زمين اشاره به آغاز خلقت است كه طبق نظرات دانشمندان، مجموعه اين جهان به صورت توده واحد عظيمى از بخار سوزان بود كه بر اثر انفجارات درونى و حركت، تدريجا تجزيه شد و كواكب و ستاره ها از جمله منظومه شمسى و كره زمين به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« به آسمانها در حالى كه به صورت دود بودند، فرمان داد (فرمانى تكوينى براى پيمودن مراحل خلقت و تكامل). در اين هنگام، ميان بخشهاى مختلف آن ارتباط برقرار گشت (و به صورت توده عظيمى در آمدند). سپس آسمانها را از هم جدا ساخت و درهاى بسته آنها را باز گشود »
📚نهج البلاغه خطبه 91
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕ما گفتیم که از آیات قرآن به دست می آید مجموعه اين جهان به صورت توده واحد عظيمى از بخار سوزان بود كه بر اثر انفجارات درونى و حركت، تدريجا تجزيه شد و كواكب و ستاره ها از جمله منظومه شمسى و كره زمين به وجود آمد ، این سخن مطابق با کشفیات دانشمندان امروزی است ، معاند اشکال کرده است که قرآن خبر از خلقت آسمان و زمین در شش روز داده است و این با خلقت جهان بر اساس انفجار درونی هماهنگ نیست ، در حالی که توجه ندارد که مطلبق با کشفیات کنونی ، پس از انفجار درونی نخستین ، میلیادرها سال بر جهان گذشته است تا به شکل کنونی در آمده است ، این میلیادرها سال همان است که قرآن از آن تعبیر به شش روز و دوره می کند ( « سته ایام » ) که در طول این دوره ها ، آسمان و زمین به شکل کنونی در آمده است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3257
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌پاسخی به یک روحانی که سخنانش مورد تمسک معاندان قرار گرفته و مدعی است که حکومت علی علیه السلام پر از اختلاس خواص بوده است و یک سوم نهج البلاغه پیرامون اختلاس خواص است 👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخی به یک روحانی که سخنانش مورد تمسک معاندان قرار گرفته و مدعی است که حکومت علی علیه السلام پر از
#اختلاس_در_حکومت_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔اين آخوند تمامى ادعاهاى ما در مورد حكومت على را تاييد ميكند و ميگويد:
پر اختلاس ترين حكومت تاريخ، حكومت على بوده است.
در واقع حكومتى كه پر از فساد و اختلاس باشد يعنى اينكه كسى كه در راس حكومت است يا خودش فاسد است و يا اينكه عرضه مديريت مجموعه زير دستش را ندارد.
اينكه تمامى خواص در زمان على فاسد بوده اند دليلش بى عرضگى على و عدم كنترل او بر حكومتش بوده است.
پس ادعاى علم غيب على و يا حكومت عدل على همه دروغ و داستان سازى است.
اين اعتراف خود آخوندهاست براى توجيه فساد در حكومت آخوندهاى شيعه
💠#پاسخ💠
👌علی علیه السلام عادل ترین فرد امت طبق تصریح همگان بوده است و این مطلب چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در نصوص متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند .
❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛
« تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198
❕در نقل دیگر فرمود ؛
« تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66
❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛
« تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است »
📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165
❕علی علیه السلام وقتی حکومت را به دست گرفت ، در اولین اقدام ، خیانتهایی که در دوران عثمان به بیت المال شده بود را اصلاح کرد و درباره بازگرداندن زمينهايى كه عثمان به تيول بنى اميه درآورده بود می فرمود ؛
« به خداوند سوگند، اگر هر تيولى را بيابم كه با آن، زنان به تزويج درآمده و كنيزكان خريدارى شده باشند، آن را بازخواهم گرداند. به درستى كه در عدالت، گشايش است و آن كه عدالت بر او تنگ باشد، ستم بر او تنگ تر خواهد بود. »
📚نهج البلاغه خطبه 15 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 110
❕علی علیه السلام از به کارگیری کارگزاران فاسد امتناع کرده و فرمود ؛
« مغيرة بن شعبه، به من پيشنهاد كرد معاويه را بر شام بگمارم و خود در مدينه باشم؛ ولى از آن، سر باز زدم، و هرگز خداوند نبيند كه گمراهان را به يارى گرفته ام »
📚تاریخ دمشق ج 59 ص 131
❕در هنگام انتخاب کارگزاران هم به آنان گوشز می کرد که در صورت خیانت ، شدیدترین مجازات در انتظار آنان است چنان که به اشعث بن قيس فرمود ؛
«آنچه بر عهده توست، ادا نما؛ و گرنه تو را با شمشير خواهم زد».
📚نثر الدر ج 1 ص 292
❕علی علیه السلام در نامه اش به زياد بن ابيه نوشت ؛
« به خدا سوگند ياد مى كنم، سوگندى راستين، كه اگر به من خبر رسد كه در ثروت مسلمانان خيانت كرده اى، كم يا زياد، چنان بر تو سخت بگيرم كه تو را اندك ْمال كند، و بارِ هزينه عيال بر دوشت سنگينى كند و خوار و پريشان ْحال شوى. والسلام »
📚نهج البلاغة نامه 20 _ بحار الأنوار: ج 33 ص 489
❕ابن عبد البر عالم مشهور اهل سنت می نویسد ؛
« على عليه السلام بر شهرها، دينداران و امانت پيشگان را مى گماشت و اگر خيانتى از يكى از آنان به وى مى رسيد، برايش مى نوشت: «در حقيقت، شما را از جانب پروردگارتان پند و اندرزى آمده است. پس پيمانه و ترازو را دادگرانه تمام نَهيد، و اموال مردم را كم مدهيد و در زمين، به فساد سر برمداريد. اگر مؤمن باشيد، باقى مانده [حلالِ] خداوند براى شما بهتر است » هنگامى كه نامه ام به تو رسيد، وظايفى كه بر عهده ات بود، سامان ده تا شخصى را روانه كنيم و از تو تحويل بگيرد». آنگاه رويش را به سوى آسمان مى كرد و مى گفت: «بار خدايا! تو مى دانى كه من نه آنان را به ستم كردن بر بندگانت فرمان دادم و نه به كنار گذاردن حقوق تو». سخنرانى ها، موعظه ها و سفارشهاى او به كارگزارانش هنگامى كه آنان را به سوى كارها روانه مى كرد، بسيار است و از بازگو كردنش صرف نظر كردم تا كتابم طولانى نشود؛ گرچه تمامى آنها زيباست »
📚الاستیعاب ج 3 ص 210
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕على عليه السلام هنگامى كه خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دريافت، به رفاعه چنين نوشت ؛
« هنگامى كه نامه ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [حقوق] مردم از كار، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مىدهم. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بيرون آر و 35 تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه، طلبى را كه شاهد آورده، به او بپرداز. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابى پاهايش را ببند »
📚دعائم الإسلام ج 2 ص 532
❕و در سفارشی به مالك اشتر در مراقبت از كارگزاران نوشت ؛
« اگر يكى از آنان دست به خيانتى زد و گزارش بازرسان تو بر آن خيانت، همداستان بود، بدين گواه بسنده كن و كيفر او را با تنبيه بدنى بدو برسان و از كارى كه كرده است، بازخواست كن. سپس او را خوار بدار و خيانتكار شمار و طوق بدنامى را بر گردنش بياويز »
📚نهج البلاغة نامه 53 _ تحف العقول ، ص 137
👌بنابراین ؛
1⃣علی علیه السلام اسوه عدالت و تقوا است ، ایشان در انتخاب کارگزاران تمام دقت را می نمودند تا افراد کاردار را به مناصب بگمارند .
2⃣ایشان کارگزاران را به رعایت عدالت مامور کرده و در صورت تخطی آنان شدیدترین عقوبت ها را برایشان اعمال می کردند .
3⃣این که روحانی مزبور در کلیپ منتشر شده می گوید یک سوم نهج البلاغه پیرامون اختلاس اطرافیان و خواص علی علیه السلام است ، کذب محض است و تنها افراد محدود و انگشت شماری بوده اند که خیانت مالی کرده و علی علیه السلام هم با آنان شدیدترین برخوردها را داشته است ، کسانی چون زیاد بن ابیه ، نعمان بن عجلان ، یزید بن حجیه ، مصلقه بن هبیره و قعقاع بن شور که از خواص هم محسوب نمی شدند .
📚دانش نامه امیر المومنین ج 13 ص 10
❕مثلا علی علیه السلام پس از اطلاع از خیانت منذر برای او نوشت ؛
«به من خبر رسيده كه فراوان، كارت را رها مى كنى و تخت حكومت را به بازيچه وا مى نهى و دنبال شكار و سگبازى مى روى. سوگند مى خورم كه اگر اين خبرْ حقيقت داشته باشد، سزاى كارت را بدهم و نادانِ خاندانت، از تو بهتر خواهد بود. پس چون نامه ام را ديدى، نزد من بيا. والسلام!».منذِر آمد و على عليه السلام هم او را بر كنار كرد و سى هزار درهم [بدهى اش] را طلب كرد »
📚تاريخ يعقوبي ج 2 ص 203
❕یا در نقل دیگر آمده است على عليه السلام يزيد بن حجيّه را به حكومت رى گماشت. از خراج كم آمد و او بيت المال را براى خود برداشت. على عليه السلام او را زندانى كرد و غلام خود، سعد را [براى نگهبانى] همراه او قرار داد. در حالى كه سعد خواب بود، يزيد اسب خود را نزديك آورد و سوار شد و به معاويه پيوست. شعرى هم در نكوهش على عليه السلام گفت و دشمنى خود با امام عليه السلام را به وى خبر داد. لعنت خدا بر او باد! اين خبر كه به على عليه السلام رسيد، نفرينش كرد و به ياران خود فرمود: «شما هم دست برآوريد و نفرينش كنيد». على عليه السلام نفرين كرد و يارانش آمين گفتند. ابوصلت تيمى گفته است كه على عليه السلام گفت: «بار خدايا! يزيد بن حجيّه مال مسلمانان را برداشته و گريخته و به فاسقان پيوسته است. ما را از مكر و نيرنگ او كفايت كن و او را به كيفر ستمگران برسان».
📚الغارات ج 2 ص 525
4⃣در گذشته توضیح دادیم که علی علیه السلام مامور به استفاده از علم غیب در انتخاب کارگزاران نبوده است و مطابق علم ظاهری ، افراد دارای صلاحیت را به مناصب می گماشت ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/463
❕اگر چه عده محدودی از کارگزاران به اعتماد امام علیه السلام خیانت می کردند و گرفتار مفاسد مالی می شدند ، امام علیه السلام هم بدون هیچ گونه مجالی آنان را برکنار و تنبیه کرده و اموال بیت المال را از آنان بازستانی می کرد که این برخورد ، بارزترین نشانه عدالت علی علیه السلام و حکومت ایشان بوده که بر محور حق و عدالت دور میزده است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد « حلال کردن فرج کنیز توسط مالک برای دیگران » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2021
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « اهانت به کنیز در اسلام و جواز نزدیکی با او در جمع » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2048
❕یکی از کانال های معاند ، حکم اسلام در مجازات لواط کننده را وحشیانه دانسته است و میگوید افرادی به خاطر تفاوت گرایش جنسی به این عمل روی می آورند ، چرا مجازات اعدام درانتظار آنان باشد ❗️
👌اسلام به خاطر مفاسد عدیده ای که این عمل دارد ، آن را ممنوع و حرام اعلام کرده است که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3258
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3259
❕اما راه اثبات جرم را بسیار سخت قرار داده است که تنها افراد بی باک و بی پرده اند که مشمول آن می شوند که در ذیل می توانید در این رابطه و فلسفه مجازات چنین گناهکارانی ، بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3260
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3261
❕افرادی هم که اختلالات جنسی دارند ، مطابق برخی فتاوا می توانند با بهره گیری از روشهای پزشکی ، جنسیت واقعی خود را آشکار کنند و صرف اختلال جنسی مجوز تن دادن به محرمات نمی گردد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3262
❕برخی از کاربران درخواست دارند که متن عربی روایات نیز در پاسخها درج شود .
👌ما هم دوست داریم که متن عربی را بیاوریم ، اما محذور دیگری ایجاد می شود و آن طولانی شدن پاسخها است . از آنجایی که تقریبا تمام پاسخهای ما مبتنی بر آیات و روایات است ، درج متن عربی آیات و روایات موجب می شود که هر پاسخ در چندین بخش ارائه شود که این موجب طولانی شدن پاسخها می شود با توجه به آنکه اکثر کاربران تقاضا دارند که پاسخها در یک بخش یا نهایتا در دو بخش باشد .
❕هر یک از دوستان می توانند هر روایتی را که می خواهند در شخصی اعلام کنند تا متن عربی آن را بفرستیم .
#وجوب_زیارت_قبر_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔آیا زیارت امام حسین علیه السلام بر همگان واجب است و متن ذیل واقعیت دارد❕
🔸...از آنچه گذشت، نتیجه گرفته میشود که زیارت امام حسین ع واجب است. دلیل وجوب، روایاتی هستند که با صراحت از وجوب آن برای هر زن و مردم مسلمانی سخن گفته اند. در مقابل این روایات، روایتی که ظهور در جواز ترک باشد، وارد نشده است. به عبارتی؛ اگر در مقابل روایت یا روایاتی که دلالت بر وجوب میکنند، روایات دیگری وارد شود که دلالت بر جواز ترک بکنند، میان آنها تعارض حاصل میشود که یا قابل حلّ و جمع هستند که جمع میشوند و یا قابل جمع نیستند که باید طبق قواعد مربوطه عمل شود. اما در این بحث چنین چیزی وجود ندارد.
🔸ورود روایات فراوانی که تنها از ثواب زیارت گفته اند، دلالت بر استحباب نمیکند. زیرا هر عمل واجبی که در شرع وارد شده، در روایات بسیاری از ثواب آن گفته شده است. مثلا ثواب جهاد، نمازهای یومیه، نماز جمعه و صدها واجب دیگر که ثوابهای بسیاری برای آنها ذکر شده است. بنابراین نمی توان گفت که میان روایات دالّ بر وجوب و روایاتی که تنها ثواب ذکر کرده اند، کوچکترین تعارضی وجود دارد.
📚 برگرفته از کتاب «فقه عزا و زیارت اهل بیت» استاد اکبر نژاد
💠#پاسخ💠
👌واجب را به دو نوع عينى و كفائى تقسيم نموده اند.
❕واجبات عينى آن دسته از واجباتى هستند كه بر تك تك مكلفين واجب است و با انجام دادن بعضى از افراد از بقيه ساقط نمى شوند مانند نماز و روزه و ... كه بر تك تك افراد واجب است و هركس لازم است امر خداوند را نسبت به خودش امتثال نمايد و با انجام دادن ديگران تكليف از بقيه ساقط نمى شود اما واجب كفائى واجباتى هستند كه در ابتداى امر بر همه مكلفين واجب است اما با انجام دادن بعضى از افراد از بقيه ساقط مى گردند و به عبارت ساده تر اينكه در واجب كفائى آنچه مهم است اين است كه بايد اين كار انجام شود ولى انجام دهنده آن متعين در فرد يا شخص خاصى نيست مانند غسل دادن و كفن و دفن ميت كه ابتداعا بر تمام مكلفين واجب است كه بر اين كار اقدام نمايند اما با انجام دادن بعضى از افراد از گردن بقيه ساقط مى گردد و البته در صورتى كه هيچكس به انجام آن كار اقدام نكند نيز همه مكلفينى كه نسبت به آن علم پيدا كرده اند گناهكار محسوب مى شوند.
📚شرح فارسی الموجز ، علی عدالت ، ص 233
❕در روایاتی تصریح شده است که زیارت قبر حسین علیه السلام و نیز سایر امامان علیهم السلام واجب است .
👌 امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« پيروان ما را به زيارت قبر حسين عليه السلام، فرمان دهيد كه آمدن به آن جا ... بر هر باايمانى كه امامت او را از سوى خداوند باور دارد، واجب است. »
📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 42
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« اگر يكى از شما، در تمام روزگارش حج بگزارد، امّا حسين بن على عليه السلام را زيارت نكند، حقّى از حقوق پيامبر خدا را وا گذاشته است؛ زيرا حقّ حسين عليه السلام، فريضه اى است از سوى خداى متعال و بر هر مسلمانى، واجب است. »
📚همان ص 42 _ المزار مفید ص 27
❕ امّ سعيد احمَسى می گوید امام صادق عليه السلام به من فرمود: «اى امّ سعيد! آيا قبر حسين عليه السلام را زيارت مى كنى؟». گفتم: آرى. امام عليه السلام به من فرمود: «او را زيارت كن، كه زيارت قبر حسين عليه السلام بر مردان و زنان، واجب است».
📚کامل الزیارات ص 237
❕امام رضا عليه السلام فرمود ؛
« هر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه وفاى كامل به اين عهد، و بجاى آوردن نيكوى آن، با زيارت قبور آنان است. پس، كسانى كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و باور داشتن آنچه آنان ترغيب كرده اند، زيارتشان كنند، امامانِ آنها در روز قيامت شفيعشان باشند »
📚بحار الانوار ج 100 ص 116
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕از این روایات استفاده می شود که زیارت قبر امام حسین و سایر امامان علیهم السلام واجب است . حال پرسش اینجاست که آیا این وجوب ، وجوب عینی است یا وجوب کفایی ؛ ❗️
1⃣طبق بیان علامه مجلسی ، هیچ یک از علمای شیعه در طول تاریخ از این روایات وجوب عینی زیارت را برداشت نکرده اند ؛« لم یقل به احد »
📚 ملاذ الاخیار ج 9 ص 111
2⃣و از سوی دیگر اگر مقصود وجوب عینی بود ، باید به نحو تفصیلی مورد بحث قرار می گرفت و احکام مختلف آن بیان می شد ، چنان که در مورد نماز ، روزه ، زکات ، حج ، خمس و ... که از واجبات عینی است ، تفصیلا تمام احکام آن مورد بحث امامان علیهم السلام قرار گرفته است .
👌بنابراین باید بگوییم مقصود روایات فوق وجوب کفایی زیارت قبر امام حسین و سایر امامان علیهم السلام است ، یعنی واجب است که در هر زمانی ، افرادی قبر آن بزرگواران را هر چند به صورت محدود زیارت کنند و حرم آن بزرگواران به صورت کلی از زائر خالی نشود ، چنان که این سخن در مورد خانه خدا و قبر پیامبر گرامی نیز صادق است ، به خاطر سخن امام صادق عليه السّلام که فرمود ؛
« اگر مردم، حجّ خانه خدا را ترك كنند، وظيفه زمامدار است كه آنان را به حج و اقامت نزد خانه خدا وادار كند و اگر مردم زیارت قبر پیامبر را ترک کنند ، وظیفه زمامدار است که آنان را به زیارت قبر پیامبر و اقامت نزد آن وادار کند و اگر پول نداشتند، از بيت المال مسلمانان، خرج آنان را بپردازد. »
📚الفقیه ج 2 ص 420
👌شیخ حر عاملی ، حدیث شناس برجسته شیعه نیز از روایات فوق ، وجوب کفایی زیارت قبر امام حسین و سایر امامان علیهم السلام را فهمیده و مطابق آن فتوا داده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 14 ص 443 باب 44 « وجوب زیاره الحسین و الائمه ع علی شیعتهم کفایه _ هدایه الامه ج 5 ص 480 باب 7 « تجب زیاره الحسین و الائمه علیهم السلام کفایه »
❕البته وظیفه اخلاقی تمام شیعیان است که نسبت به زیارت قبر امام حسین علیه السلام بی توجه نباشند و از روی سستی و بی مبالاتی زیارت ایشان را ترک نکنند که اگر ترک کنند ، از فضیلتی بزرگ محروم شده است .
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« هر كس به زيارت قبر حسين عليه السلام نرود تا بميرد، دين و ايمانش ناقص است، و اگر وارد بهشت شود، پايين تر از ديگر مؤمنان است. »
📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 44
👌و فرمود ؛
« زيارت قبر حسين عليه السلام را وا مگذار كه هر كس آن را وا گذارد، چنان حسرتى مى خورد كه آرزو مى كند كاش قبر او (حسين عليه السلام) نزدش بود».
📚بحار الانوار ج 101 ص 9
❕و فرمود ؛
«شگفتا از گروهى كه ادّعا مى كنند شيعه ما هستند؛ ولى آن گونه كه گفته مى شود، كسى در ميانشان هست كه در تمام عمرش، از سرِ جفا و سستى و ناتوانى و تنبلى، يك بار هم به زيارت قبر حسين عليه السلام نمى آيد! هشيار باشيد كه به خدا سوگند، اگر فضيلت (ثوابِ) آن را مى دانست، سستى و تنبلى نمى كرد» گفتم: فدايت شوم! فضيلت آن چيست؟ فرمود: «فضيلت و خير فراوانى دارد. بدانيد كه نخستين چيزى كه به او مى رسد، آمرزش گناهان گذشته اش است و به او گفته مىشود ؛ « عمل، از سر گير ».
📚كامل الزيارات ص 488 ح 747
❕کسانی هم که شرایط و محذوریت ها ، اجازه زیارت قبر امام حسین علیه السلام و سایر امامان را نمی دهد ، اما دل و نیتشان زیارت قبور آن بزرگواران است ، پاداش زیارت آن بزرگواران را میبرند و از این جهت نباید دچار سرخوردگی و افسردگی شوند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1524
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕کانال معاند احکامی را که در مورد کنیز در اسلام است را مورد حمله قرار داده و آن را توهین به شخصیت انسانی کنیز می داند که چون کالایی خرید و فروش می شود ، در ذیل مفصلا در این رابطه و فلسفه جواز برده داری در اسلام توضیح داده ایم و تقریر کرده ایم که جواز خرید و فروش بردگان و ازدواج با آنان ، یکی از برنامه های کلی اسلام برای آزاد سازی تدریجی بردگان بوده است که تفصیل مطلب را می توانید در سه نمایه ذیل مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2364
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕یک منبری در این کلیپ می گوید در مجالس امام حسین علیه السلام ویروس کرونا تحت فرمان امام حسین علیه السلام است و کرونا سگ چه کسی باشد که بخواهد در این مجالس عرض اندام کند ❗️
👌این سخنان اشتباه محض است که موجب وهن شیعه می گردد .
❕ اهل بیت علیهم السلام ما را مامور به انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماریهای مسری کرده اند ، و خودشان هم نهایت مواظبت را در برابر بیماری های مسری انجام می دادند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2317
👌و خود آن بزرگواران تصریح کرده اند که زمانی دعا و توسل به آنان موثر است و مثلا زمانی با عنایت اهلبیت علیهم السلام از کرونا نجات پیدا میکنیم که ما نیز سعی و تلاش کرده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1971
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1995
❕مراجع تقلید نیز تاکید کرده اند که برگزاری مراسم عزاداری باید با رعایت تمام توصیه های بهداشتی باشد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2477
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕یک منبری در این کلیپ می گوید در مجالس امام حسین علیه السلام ویروس کرونا تحت فرمان امام حسین علیه ال
👌جناب وهابی ، منبری مذکور مورد انتقاد ما نیز می باشد ، اما جای سوال است که شما که اعتقاد به بیماری مسری ندارید ، چگونه از گسترش ویروس کرونا اظهار نگرانی می کنید ❗️شما در نقلهای جعلی به پیامبر گرامی نسبت میدهید که با جذامی هم کاسه شد و فرمود: با توکل بر خدا و اعتماد بر او، بخور. راوی میگوید رسول خدا فرمود ؛ « سرایت وجود ندارد. و ما یک خدمتکار داشتیم که دچار جذام شد و در کاسه من غذا میخورد و از ظرف آبم مینوشید و بر بسترم میخوابید ( و ما از او پرهیز نمی کردیم )»
📚نیل الاوطار ج 7 ص 376 _ شرح صحیح مسلم نووی ، ج 14 ص 228
❕ از محمد عمر سربازی سوال کردند ؛
« فلانی مرض سیل داشت و با همین مرض فوت کرد ، وارثان می گویند که بستر و پول و خانه و لباس او استعمال کرده نشوند برای این که مرض به شما هم سرایت می کند ، این چه صورت است ؟ »
❕پاسخ ؛
« این عقیده فاسد و شرک است ، مرض هیچ کس به دیگری سرایت نمی کند ، بلکه مرض هرکس از جانب خداوند کریم تعیین می شود و استعمال آنها ( یعنی اشیاء فرد متوفی ) بر هر کس رواست ، چرا که پیامبر فرموده لا عدوی ( بیماری سرایت کننده وجود ندارد )»
📚فتاوی منبع العلوم کوه ون ج 1 ص 82