eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕ما نباید توقع داشته باشیم که الان پیامبر اسلام ، یا سایر پیامبران زنده شوند و بیایند معجزاتی ارائه دهند تا ما آنها را ثبت و ضبط کنیم ، معجزات آنان در گذشته واقع شده و ثبت و ضبط شده و به صورتی یقینی به ما رسیده است و حجت را بر ما تمام کرده و راه عذر و بهانه را بسته است ، با این وجود ، پیامبر گرامی ، معجزه جاودان و زنده ای نیز تا روز قیامت دارد که پیش روی ماست و آن قرآن شریف است و این کتاب آسمانی ، همگان را دعوت به مبارزه طلبی کرده و فرموده است ؛ « اگر انس و جن دست به دست هم دهند که همانند و مثل این قرآن را بیاورند ، مثل آن را نخواهند آورد هر چند در این کار پشتیبان یکدیگر باشند» ( اسراء 88 ) 👌و یا می فرماید ؛ « اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک دارید یک سوره همانند و مثل آن را بیاورید » ( بقره 23 ) ❕بنابراین در کنار معجزات فراوانی که از پیامبر گرامی ثبت و ضبط شده است و به ما رسیده است ، معجزه جاودان ایشان یعنی قرآن نیز پیش روی ماست ، که همه این موارد ، دلیل روشن و واضحی بر اثبات ادعای پیامبر گرامی اسلام است . 👌این که در طول تاریخ ، دشمنان اسلام ، سخت ترین دشمنی ها را با اسلام داشتند و هزینه های فراوانی در این مسیر خرج کرده و می کنند ، اگر می توانستند همانند قرآن را بیاورند چنین می کردند و با کمترین هزینه دین اسلام را نابود می کردند اما چون نمی توانند ناچارا ، متحمل صرف هزینه های گزاف برای رسیدن به این هدف می شوند و از هر راهی که بتوانند دشمنی خود را با اسلام ادامه می دهند . 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 133 ❕علاوه بر آنچه گفتیم ، اضافه می کنیم که خداوند برای پیامبر اسلام ، جانشینانی قرار داد که تا روز قیامت ، محافظ شریعت ایشان باشند ، جانشینان پیامبر نیز در طول سالهای متمادی که پس از پیامبر بودند ، برای اثبات امامت و حجت بودن خود ، معجزات فراوانی از خود صادر کردند که این معجزات ، توسط مورخین و محدثین ، ثبط و ضبط شده است و به ما رسیده است که در ذیل گفته ایم ؛ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2681 ❕آن بزرگواران در هر عصر و زمانی ، پس از پیامبر گرامی ، حجت بودند ، و برای اثبات حجت بودن خود معجزات ارائه دادند ، چنان که خداوند در آیه 7 سوره رعد پيامبر اسلام را مخاطب ساخته و مى‏ فرمايد ؛ «تو تنها انذار كننده و بيم دهنده ‏اى، و براى هر قوم و ملتى، هدايت كننده‏ اى است» «اَّنَما انْتَ مُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَومٍ هادٍ » 👌در تفسير نورالثقلين حدود پانزده حديث در این که مقصود از هادی در هر زمان ائمه دوازده گانه اند نقل شده است ، از جمله از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل شده است كه فرمودند ؛ «كُلّ امامٍ هادِىُ كُلِّ قَوْمٍ فى زَمانِهِ» و در تعبير ديگرى: «كُلُّ امامٍ هادٍ لِلْقَرْنِ الَّذى هُوَ فيه»: «هر امام (معصومى) هدايت گر براى زمان خود است» يا «هدايت گر اقوامى است كه در زمان او زندگى مى ‏كنند». 📚نور الثقلین ج 2 ص 482 ❕برای زمان ما نیز امام مهدی ع به عنوان امام و هادی ، قرار داده شدند که به خاطر عملکرد ناصواب مردم ، در پس پرده غیبت هستند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1529 ❕اگر مردم عملکرد ناصواب خود را در قبال ائمه ع نداشتند ، هم اینک امام مهدی ع ، در پس پرده غیبت نبودند و می توانستند به صورت عمومی ، معجزاتی برای اثبات حقانیت خود ارائه دهند ، اگر چه از ایشان در پس پرده غیبت هم ، معجزات و کرامات فراوانی صادر شده است و توسط افراد ثبت و ضبط شده است و مفصلا به ما رسیده است که مجموع این تفاصیل را می تواند در کتاب « نجم الثاقب ، در احوال امام غایب ع » ، اثر میرزای نوری مشاهده کنید . ❕بنابراین ؛ 1⃣قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام است که هم اینک نیز در اختیار ما است . 2⃣معجزات پیامبر اسلام و ائمه دوازده گانه ، ثبت و ضبط شده است و به صورت متواتر و یقینی به ما رسیده است . 3⃣لزوما شرط نیست که معجزه با چشم سر دیده شود تا یقینی شود ، بلکه اخبار متواتر نیز ، یکی از طرق ایجاد یقین است ، و اخبار متواتر معجزات پیامبر و ائمه ثبت و ضبط شده و به ما رسیده است . 4⃣ اگر کوتاهی مردم نبود ، خداوند در عصر کنونی نیز ، تمام مردم را از معجزات ظاهر امام مهدی ع بهره مند می کرد ، ( اگر چه ایشان در پس پرده غیبت هم معجزه دارند که به آن اشاره شد ) . ❕ اگر مردم عصر کنونی از دیدن معجزه محرومند ، این محرومیت بازگشت به عملکرد ناصواب خودشان می کند و الا خداوند برای تمام عصرها ، امامانی قرار داده بود تا طریق و راه روشن به سوی حق و حقیقت باشند ، لذا خواجه طوسی این جمله معروف را در مورد امام علیه السلام می گوید ؛ « وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند » « عدمه منا » 📚کشف المراد ص 226 @Rahnamye_Behesht
🌸گوشه ای از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر آگاهی سازی و شبهه زدایی است . ❕شما نیز نظرات خود در مورد کانال را با ما در میان بگذارید ، از دیدگاههای شما در این رابطه استقبال می کنیم 🌸🌸🌸
🤔 ❔در این روایت زنان را از تعلم کتابت نهی شده و نخ ریسی را برایش مستحب می داند آیا این تحقیر زنان و نادیده گرفتن حقوق آنان نیست ، یا این که گفته شده است که به آنان سوره یوسف را یاد ندهید ❗️ ولا يجوز لهن نزول الغرف و لا تعلّم الكتابة، و يستحب لهنّ تعلّم المغزل و سورة النور، و يكره لهنّ (تعلم) سورة يوسف ❗️❗️ 💠💠 👌اولین روایتی که مورد اشکال قرار گرفته است ، این نقل منقول از پیامبر گرامی اسلام است که فرمود ؛ «لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ وَ لَا تُعَلِّمُوهُنَّ الْكِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْمِغْزَلَ وَ سُورَةَ النُّورِ » « زنان را در غرفه ها ( و طبقات فوقانی ساختمان ) ، جای ندهید ، و کتابت را به آنها نیاموزید ، بلکه ریسندگی و سوره نور را به آنان بیاموزید » 📚الکافی ج 5 ص 516 ❕دومین روایت مورد اشکال هم ، این نقل از علی ع است که فرمود ؛ «لَا تُعَلِّمُوا نِسَاءَكُمْ سُورَةَ يُوسُفَ وَ لَا تُقْرِءُوهُنَّ إِيَّاهَا فَإِنَّ فِيهَا الْفِتَنَ وَ عَلِّمُوهُنَّ سُورَةَ النُّورِ فَإِنَّ فِيهَا الْمَوَاعِظَ » « به زنانتان سوره یوسف را تعلیم ندهید و این سوره را بر آنان نخوانید ، زیرا که در آن فتنه است ، بلکه سوره نور را به آنان آموزش دهید ، چرا که در آن موعظه است » 📚الکافی ج 5 ص 516 ❕مرحوم مجلسی اول ، در شرح این دو روایت می نویسد ؛ « زنان را در بالاخانها منشانيد چون اكثر خانها فصيل بلند ندارد و ممكن است كه نامحرم ايشان را ببيند يا ايشان نامحرم را ببينند و نوشتن خط ياد مدهيد مبادا چيزى نويسند به جمعى و مردان از خط ايشان مفتون شوند و ياد مدهيد ايشان را سوره يوسف چون در آنجا حكايت عشق و عاشقى است مبادا مفتون شوند و ياد دهيد ايشان را چرخ رشتن يا پيله رشتن كه رشتن باشد به هر نحوى كه باشد و ياد دهيد به ايشان سوره نور را چون آيه حجاب و حد زنا و غير آن از احكام زنان هست و ممكن است كه اين حكم مخصوص زنى باشد كه عربى فهمد » 📚لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏4، ص 361 👌اما شرح و تحلیل ما بر این دو روایت ؛ 1⃣روایت اول ؛ ❕نقل مذکور در برخی از کتابها ، بدون سند روایت شده است ( الفقیه ج 1 ص 374 ) ، و در نقل کافی شریف نیز با سند ضعیف روایت شده است ، زیرا در سند آن ، افرادی چون نوفلی و سکونی وجود دارند که در وثاقت آنان تردید است ، لذا علامه مجلسی در ذیل روایت مذکور می نویسد ؛ « این روایت طبق مشهور ضعیف است » 📚مراه العقول ، ج 20 ص 332 ❕از سوی دیگر ، تعلم علم و دانش و آگاهی بر نوشتن مثلا ، برای تمام مردان و زنان مورد تاکید قرآن و روایات است ، و نقل مورد بحث ، با مسلمات قرآنی و روایی ، همخوانی ندارد . 👌خداوند می فرماید ؛ « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ » « ، بگو آيا كسانى كه مى ‏دانند با كسانى كه نمى ‏دانند يكسانند؟ تنها صاحبان مغز متذكر مى ‏شوند » ( زمر 9 ) ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس براى طلب دانشى گام در راهى نهد، خداوند، او را به بهشت مى ‏برد. » « مَن سَلَكَ طَرِيقاً يَطلُبُ فِيهِ عِلماً سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلى الجَنَّة » 📚الکافی ج 1 ص 34 👌و فرمود ؛ « أربَعَةٌ تَلزَمُ كُلَّ ذي حِجًى وعَقلٍ مِن امَّتي. قيلَ: يا رَسولَ اللَّهِ، ما هُنَّ؟ قالَ: استِماعُ العِلمِ، وحِفظُهُ، ونَشرُهُ، وَالعَمَلُ بِهِ » «چهار چيز بر هر هوشيار و خردمندى از امّت من، واجب است». گفته شد: اى پيامبر خدا! آن چهار چيز، كدام ‏اند؟ فرمود: «شنيدن دانش، نگهدارى آن، نشر آن و عمل بِدان». 📚تحف العقول: ص 57، بحار الأنوار: ج 77 ص 160 ❕و فرمود ؛ « جستجوى دانش، بر هر زن و مرد مسلمانى واجب است. » «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى‏ كُلِّ مُسلِمٍ ومُسلِمَةٍ » 📚كنز الفوائد: ج 2 ص 107، بحارالأنوار: ج 1 ص 177 👌و فرمود ؛ « هيچ مرد و زن مؤمنى و هيچ آزاد و بنده‏ اى نيست، مگر آن كه حقّى واجب از جانب خدا بر گردن اوست و آن، آموختن دانش و تفقّه‏ در آن است » « ما مِن مُؤمِنٍ ولا مُؤمِنَةٍ ولا حُرٍّ ولا مَملوكٍ إلّاوللَّهِ عَلَيهِ حَقٌّ واجِبٌ أن‏ يَتَعَلَّمَ مِنَ العِلمِ ويَتَفَقَّهَ فيهِ.» 📚مجمع البيان ج 2 ص 782 ❕علی ع فرمود ؛ « ارزش هر كس [به‏] دانش اوست _ ارزش هر كس [به‏] چيزى است كه مى‏ داند. » 📚منیه المرید ص 110 _ نهج البلاغه حکمت 81 👌همینطور خداوند بر نوشتن و قلم زدن در مسیر علم و دانش ، تاکید کرده و در آیه چهارم سوره علق در توصيف خويش در مقام ربوبيّت مى‏ فرمايد ؛ «الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»؛ همان پروردگارى كه بوسيله قلم تعليم نمود». 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕و در آیه دیگر فرمود ؛ « ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُون‏ » « ن، سوگند به قلم، و آنچه را با قلم مى ‏نويسند » ( قلم 1 ) ❕در تفسیر قمی در تفسیر آیه شریفه می خوانیم ؛ «بخوان و پروردگارت، ارجمندترين است؛ خدايى كه به وسيله قلم، ياد داد». به انسان، نوشتن را آموخت كه كارهاى دنيا در شرق و غرب زمين، با آن به سرانجام مى ‏رسد. » 📚تفسير القمّي ، ج 2 ص 430، بحار الأنوار: ج 9 ص 252 ❕می بینیم که این آیات و روایات ، با صراحت تمام بر ضرورت علم آموزی و دانش اندوزی برای تمام مردان و زنان و نقش قلم و نوشتن در این مسیر تاکید دارد ، روایت مورد اشکال ، چون خلاف آیات قرآن و روایات مسلم اسلامی است ، برای ما قابل پذیرش نیست ، چرا که امام صادق ع فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود و خلاف قرآن و سنت پیامبر است ، نپذیر » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕از سوی دیگر ، این روایت نه تنها موافق قرآن و روایات معصومین ع نیست ، بلکه مطابق با نقلهای اهلسنت است ، زیرا مضمون مذکور ، در کتابهای آنان نقل شده است ؛ « لا تعلموهن الکتابه و علموهن سوره النور و الغزل » 📚تفسیر قرطبی ، ج 12 ص 158 _ الکشف و البیان ، ثعلبی ، ج 7 ص 62 ❕و ما موظفیم ، چنین روایتی را طرد کنیم چنان که می بینیم وقتی راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 2⃣در روایت دوم هم که نقل شد نباید به زنان سوره یوسف را آموزش داد ، چون خوف انحراف آنها است ، این نقل نیز برای ما قابل پذیرش نیست زیرا ؛ 🔸اولا ؛ با سند ضعیف نقل شده است ، چنان که علامه مجلسی ، متذکر این نکته می شود ؛ 📚مراه العقول ج 20 ص 332 🔸ثانیا ؛ قرآن تمام سورهای خود را مایه هدایت تمام انسانها اعم از مرد و زن می داند ، و نقل مذکور که سوره یوسف را برای زنان مایه انحراف می داند ، بر خلاف آیات قرآن است ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُور » « اى مردم ، اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده، و درمان آنچه در سينه‏ هاست‏ » ( یونس 57 ) 🔸ثالثا ؛ در روایاتی توصیه شده است که سوره یوسف ، به خانواده و زنان ، آموزش داده شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر مسلمانى اين سوره را بخواند و به اهل و خانواده و بردگان خود آن را ياد بدهد خداوند سختيهاى مرگ را بر وى آسان گرداند، و نيرويى بوى دهد كه نسبت به هيچ مسلمانى حسد نبرد. » « علمها اهله ... » 📚مجمع البیان ، ج 5 ص 315 🔸رابعا ؛ محتوای سوره یوسف نه تنها مایه انحراف زنان نیست ، بلکه به آنان درس زندگی داده و مسیر هدایت و عبرت گیری را می آموزد ، لذا در تفسیر نمونه در این رابطه می خوانیم ؛ « در لابلاى اين داستان ( سوره یوسف ) عاليترين درسهاى عفت و خويشتن دارى و تقوى و ايمان و تسلط بر نفس را منعكس ساخته آن چنان كه هر انسانى- هر چند، بارها آن را خوانده باشد- باز به هنگام خواندنش بى‏ اختيار تحت تاثير جذبه‏ هاى نيرومندش قرار مى‏ گيرد. ❕و به همين جهت قرآن نام زيباى « احسن القصص » (بهترين داستانها) را بر آن گذارده است، و در آن براى اولوا الالباب (صاحبان مغز و انديشه) عبرتها بيان كرده است. 👌لازم به تذكر است كه در چند حديث از تعليم دادن اين سوره به زنان نهى شده است شايد به اين دليل كه آيات مربوط به « همسر عزيز مصر » و زنان هوسباز مصرى با تمام عفت بيانى كه در آن رعايت شده براى بعضى از زنان تحريك كننده باشد و به عكس تاكيد شده است كه سوره نور (كه مشتمل بر آيات حجاب است) به آنها تعليم گردد. ❕ولى اسناد اين روايات روي هم رفته چندان قابل اعتماد نيست و به علاوه در بعضى از روايات عكس اين مطلب ديده مى‏ شود و در آن تشويق به تعليم اين سوره به خانواده ‏ها شده است ، از اين گذشته دقت در آيات اين سوره نشان مى‏ دهد كه نه تنها هيچ نقطه منفى براى زنان در آن وجود ندارد بلكه ماجراى زندگى آلوده همسر عزيز مصر درس عبرتى است براى همه آنهايى كه گرفتار وسوسه ‏هاى شيطانى مى‏ شوند. » 📚تفسير نمونه، ج ‏9، ص ، 297 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕در رابطه با این که یاران امام زمان ع سوار بر ابرها می شوند ، در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2181
👌در رابطه با چرایی و فلسفه جعل تقیه در اسلام ، و موارد آن و این که تقیه نوعی ترویج دروغگویی است یا خیر ، در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2865