توضیحی پیرامون روایاتی که از استفاده از گِل و سفال مصری نهی می کند .
🤔#پرسش
❓اندر حکایت پیامبر و ائمه مسلمانان!
🔻در روایتی صد در صد صحیح از امام رضا و پیامبر اسلام، گِل مصر بیغیرتی میآورد:
▫️في الموثق كالصحيح عن أبي الحسن الرضا قال: سمعته يقول و ذكر مصر فقال قال النبي: لا تأكلوا في فخارها و لا تغسلوا رؤوسكم بطينها فإنه يذهب بالغيرة و يورث دياثة.
▪️ترجمه: در روایتی موثق کالصحیح امام رضا میگوید که پيامبر در ذكر مصر گفت: در سفالينههاى آن غذا نخوريد و سرهايتان را با گِل آنجا نشوييد زيرا غيرت را از بين مىبرد و دیوثی مىآورد!
📚منبع: روضة المتقين؛ محمد تقی مجلسی، ج ۱۲، ص ۳۲۶. ❗️❗️
💠پاسخ💠
❕علامه مجلسی در توضیح روایاتی که در مدح و مذمت شهرها و اماکن وارد شده است , می نویسد :
" ممكن است جمع ميان اخبارى كه در مدح شام و مصر و ذم آنها وارد شده بدان چه پيش اشاره كرديم كه راجع به اختلاف مردم آنها است در هر زمانى , زيرا شام در آغاز جايگاه پيغمبران و نيكان بوده و از بلاد شريف و با بركت بوده، و چون مردمش شقىتر و كافرتر شدند از بدترين بلاد شد چنانچه روز عاشوراء از روزهاى با بركت بوده- چنانچه از پارهاى اخبار بر آيد- و چون امام حسين عليه السّلام در آن كشته شده از بدترين روزها شد. "
" يمكن الجمع بين الآيات و الأخبار الواردة في مدح الشام و مصر و ذمه بما أومأنا إليه سابقا من اختلاف أحوال أهله في الأزمان فإنه كان في أول الزمان محل الأنبياء و الصلحاء فكان من البلاد المباركة الشريفة فلما صار أهله من أشقى الناس و أكفرهم صار من شر البلاد كما أن يوم عاشوراء كان من الأيام المتبركة كما يظهر من بعض الأخبار فلما قتل فيه الحسين ع صار من أنحس الأيام. "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 57، ص: 208
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بر این اساس اگر در روایاتی از مصر و از خاک آن مذمت شده است به خاطر عملکرد ناصواب مردمان مصر در آن عصر بوده است چرا که اعمال ناصواب مردمان بر خاک مصر اثر طبیعی و تکوینی می گذارد و این اثر طبیعی و تکوینی می توانست دامنگیر دیگران گردد , اثرات طبیعی و تکوینی که از نظر عادی قابل درک نیست و وحی از آن پرده بر می دارد .
❕از جریان یوسف نبی ع و زلیخا و بی تفاوتی همسر زلیخا به اعمال ناشایست همسرش استفاده می شود که در آن عصر مسائلی چون غیرت و مردانگی و ... مورد توجه مصریان نبوده است , چنان که خداوند از زبان همسر زلیخا یاد می کند که گفت :
" يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هذا وَ اسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخاطِئِين " " يوسف! از اين موضوع صرفنظر كن، و تو اى زن نيز از گناهت استغفار كن كه از خطاكاران بودى. " ( یوسف ٢٩ )
👌در تفسیر نمونه می خوانیم :
" از جمله مسائلى كه در اين داستان توجه انسان را به خود جلب مىكند اين است كه در يك چنين مساله مهمى كه ناموس عزيز مصر به آن آلوده شده بود، چگونه او با يك جمله قناعت كرد و تنها گفت از گناه خود استغفار كن كه از خطاكاران بودى، و شايد همين مساله سبب شد كه همسر عزيز پس از فاششدن اسرارش در سرزمين مصر، زنان اشراف را به مجلس خاصى دعوت كند و داستان عشق خود را با صراحت و عريان باز گو نمايد. آيا ترس از رسوايى، عزيز را وادار كرد كه در اين مساله كوتاه بيايد؟ يا اينكه اصولا براى زمامداران خود كامه و طاغوتيان، مساله غيرت و حفظ ناموس چندان مطرح نيست؟ آنها آن قدر آلوده به گناه و فساد و بى عفتى هستند كه اهميت و ابهت اين موضوع، در نظرشان از بين رفته است.
احتمال دوم قويتر به نظر مىرسد. "
📚تفسير نمونه، ج 9، ص: 388
❕همینطور بی غیرتی و ذلت بنی اسرائیل نیز بر خاک مصر اثرات تکوینی نامطلوب گذاشته است , چنان که در نقلی آمده است که امام باقر ع فرمود :
" چه خوب سرزمينى است شام و چه بد مردمى دارد امروزه، و چه بد سرزمينى است مصر، راستى كه زندانى بود براى بنى اسرائيل از خشم خدا بر آنها، و بنى اسرائيل به مصر نرفتند جز از خشم خدا بر آنها و نافرمانى آنها از خدا زيرا خدا عزّ و جلّ به آنها فرمود: درآئيد به سر زمين مقدسى كه خدا براى شما نوشته است، يعنى شام و سرباز زدند از ورود بدان و نافرمانى كردند و چهل سال در بيابان گم شدند. فرمود: بيرون شدن آنان از مصر و ورود آنها به شام نبود جز پس از آنكه توبه كردند و خدا از آنها خشنود شد، سپس امام پنجم عليه السّلام فرمود: راستش من بد دارم خوردن خوراكهائى كه در گل پختههاى مصر پخته شود و دوست ندارم سرم را با گلش بشويم از ترس اينكه خوارى بار آورد و غيرتم را ببرد. "
" نِعْمَ الْأَرْضُ الشَّامُ وَ بِئْسَ الْقَوْمُ أَهْلُهَا الْيَوْمَ وَ بِئْسَ الْبِلَادُ مِصْرُ أَمَا إِنَّهَا سِجْنُ مَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ لَمْ يَكُنْ دَخَلَ بَنُو إِسْرَائِيلَ مِصْرَ إِلَّا مِنْ سَخْطَةٍ وَ مَعْصِيَةٍ مِنْهُمْ لِلَّهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ يَعْنِي الشَّامَ فَأَبَوْا أَنْ يَدْخُلُوهَا وَ عَصَوْا فَتَاهُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ وَ مَا كَانَ خُرُوجُهُمْ مِنْ مِصْرَ وَ دُخُولُهُمُ الشَّامَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ تَوْبَتِهِمْ وَ رِضَا اللَّهِ عَنْهُمْ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنِّي أَكْرَهُ أَنْ آكُلَ شَيْئاً طُبِخَ فِي فَخَّارِ مِصْرَ وَ مَا أُحِبُّ أَنْ أَغْسِلَ رَأْسِي مِنْ طِينِهَا مَخَافَةَ أَنْ تُورِثَنِي تُرْبَتُهَا الذُّلَّ وَ تَذْهَبَ بِغَيْرَتِي. "
ُ
📚قصص الانبیاء , راوندی , ص ١٨٦
❕بنابراین تا زمانی که مردمان مصر دنباله رو عملکرد ناصواب بنی اسرائیل در نافرمانی خداوند یا ادامه دهنده عملکرد سلاطین مصر در بی غیرتی باشند , ذلت و بی غیرتی در آنجا حاکم است و این اعمال ناشایست در خاک آن سرزمین تاثیر سوء وضعی و طبیعی می گذارد , چنان که در زمان صدور روایات ناهی از استفاده از گل و سفال مصری , این عملکرد ناصواب بر مردمان آن زمان حاکم بوده است و اثر وضعی مذکور مصداق داشته است , لذا روایات ناهیه صادر شده است , طبیعتا زمانی که این عملکرد ناصواب مردم مصر اصلاح گردد , طبق بیان علامه مجلسی دیگر این روایات در مورد خاک مصر مصداق پیدا نمی کند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخی به معاندین پیرامون لشگرکشی پیامبر اسلام به بحرین
🤔#پرسش
❓حمله و تجاوز به خاك ايران و امپراطورى ساسانيان توسط محمد، پيامبر اعراب دو سال قبل از مرگش
محمد، پیامبر اعراب در سال ۸ هجری و دوسال قبل از مرگش به قسمتى از خاك ايران حمله می کند که در واقع شروع کشورگشایی و جنایت اعراب مسلمان و به دستور خود او ميباشد. استاد سعید نفیسی محقق و مورخ سرشناس ایرانی در كتاب تاريخ اجتماعى ايران می نویسد:
تازیان در سال هشتم هجرت نخستین حمله را به جزیره بحرین یعنی خاک ایران کردند و از آن زمان تا سال ۳۰ هجری دامنه جنگهای ایران و عرب کشیده شد و یک بار در اواخر زندگی رسول اکرم و خلافت عمر و یک بار پس از مرگ عمر چندی تعطیل شد و سرانجام در سال ۳۰ هجری در خلافت عثمان قسمت عمده ایران به تصرف اعراب درآمد.
#منبع: کتاب تاریخ اجتماعی ایران، از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان"، نوشته سعید نفیسی، صفحه ۹ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌معاندین دروغگو با جعل و تزویر مدعی شده اند که پیامبر گرامی با لشگرکشی بحرین را به تصرف خود در آورده است , در حالی که این ادعای آنان مانند سایر ادعاهایشان کذب و دروغ است و مردم بحرین با مسالمت به اسلام گرویدند و پیامبر هم به بحرین لشگر کشی نکرد , بلکه تنها نماینده را به سوی بحرین فرستاد و اهالی بحرین به درخواست و دعوت پیامبر گرامی و نماینده او پاسخ مثبت دادند .
❕ابن اثیر می نویسد :
" اما منذر بن ساوى والى بحرين. چون علاء بن حضرمى نزد او رفت و به اسلام و يا اداء جزيه دعوت نمود اسلام آورد تمام اعراب بحرين هم مسلمان شدند. در آن زمان بحرين تابع ايران بود مردم ديگر كه يهود و نصارى و مجوس (زردشتى) بودند با علاء و منذر صلح كرده جزيه را از هر شخص بالغ يك دينار بود تقبل و تاديه نمودند. در بحرين جنگى رخ نداد. بعضى مسلمان شدند و برخى صلح نمودند در اين سال انجام حج بدست مشركين بود. "
" فأمّا أهل البلاد من اليهود و النصارى و المجوس فإنّهم صالحوا العلاء و المنذر على الجزية من كلّ حالم دينار، و لم يكن بالبحرين قتال إنّما بعضهم أسلم و بعضهم صالح. و ولي الحج في هذه السنة المشركون. "
📚الکامل فی التاریخ ج ٢ ص ٢١٥
❕طبری نیز می نویسد :
" در سال هشتم پيغمبر خدا علاء بن حضرمى را سوى منذر بن ساوى عبد ى فرستاد با نامهاى بدين مضمون:
«بسم اللَّه الرحمن الرحيم: از محمد، پيغمبر فرستاده خدا به منذر بن ساوى «درود بر تو. من ستايش خداى يگانه مىكنم. اما بعد، نامه تو و، «فرستادگانت رسيدند، هر كه نماز ما كند و ذبيحه ما بخورد و رو به قبله «ما كند مسلمان است و حقوق و تكاليف مسلمانان دارد و هر كه دريغ ورزد بايد جزيه دهد.» گويد: پيغمبر با آنها صلح كرد كه مجوسان جزيه دهند و مسلمان از ذبيحهشان نخورد و زن از آنها نگيرد. "
" سنه 8 قال: و فيها بعث رسول الله ص العلاء بن الحضرمى الى المنذر بن ساوى العبدى، و كتب اليه كتابا فيه: بسم الله الرحمن الرحيم، من محمد النبي رسول الله الى المنذر بن ساوى سلام عليك، فانى احمد إليك الله الذى لا اله الا هو، اما بعد، فان كتابك جاءني و رسلك و انه من صلى صلاتنا، و اكل ذبيحتنا، و استقبل قبلتنا، فانه مسلم، له ما للمسلمين و عليه ما على المسلمين، و من ابى فعليه الجزية قال: فصالحهم رسول الله ص على ان على المجوس الجزية، لا تؤكل ذبائحهم، و لا تنكح نساؤهم. "
📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٢٩
❕در کتاب جامع التواریخ نیز می خوانیم :
" اين علاء را پيغمبر فرستاده بود سوى مُنذر بن ساوى و اين منذر مسلمان شد و اهل بحرين را مسلمان كرد. "
📚جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام)، جلد: ۳، صفحه: ۱۷۹۷
❕در کتاب تاریخ گزیده نیز می خوانیم :
" علاء حضرمى را به منذر بن ساوى ملك بحرين فرستاد. مسلمان شد و پاسخ نامه باز فرستاد "
📚تاريخ گزيده، ص: 149
❕در کتاب تاریخ نگارستان نیز می خوانیم :
" علاء خضرمى را بمنذر بن ساوى ملك بحرين و بغير از نجاشى و منذر ساوى ( از حکام ) ديگرى بشرف اسلام مشرف نشد "
📚تاریخ نگارستان، صفحه: ۱۲
❕علامه مجلسی نیز می نویسد :
" گويند: در اين سال حضرت علاء بن حضرمى را بسوى منذر بن شادى فرستاد در بحرين كه او را دعوت نمايد به اسلام يا دادن جزيه، و ولايت بحرين در تصرف پادشاه عجم بود، پس منذر با جمعى از عرب مسلمان شدند و اهل بلاد از يهود و نصارى صلح كردند با علاء و منذر كه جزيه بدهند، و بحرين بىقتال فتح شد "
📚حياة القلوب، ج 4، ص: 1150
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
آیا زن و دختر مشرکانی که در جنگ شرکت نداشتند به اسارت در می آیند? ❓❓❓
🤔#پرسش
❓ امام صادق : زن و دختر مشرکانی که در جنگ شرکت نداشتند را میتوانید به کنیزی بخرید!
از امام صادق درباره مردی که دختر شخص مشرکی را میخرد و آن را به عنوان کنیز میگیرد سوال کردم. حضرت فرمود: اشکالی ندارد!
و همچنین در روایت دیگری از لحّام آمده است که گوید: از امام جعفر صادق درباره مردی که زن شخص مشرکی را خریداری میکند و آن را به کنیزی میگیرد پرسش کردم؟ حضرت فرمود: اشکالی ندارد!
حدیث دیگر :
#متن_حدیث:
به امام كاظم عرض كردم: روميان به سرخپوستان حمله مىكنند و پسران و دختران آنان را مىدزدند و بيضۀ پسرانشان را مىكشند، آنگاه به نزد بازرگانان بغداد مىفرستند. يقين داريم دزديده شدهاند و بدون جنگ بر آنان شبيخون زدهاند، نظر شما در مورد خريدن اينها چيست؟
فرمود: خريدن آنها اشكالى ندارد؛ چون آنها را از سرزمين شرك به سرزمين اسلامى آوردهاند.
📓 ترجمه فروع کافی / ج ۵ / ص ۴۸۴
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها گفته ایم , کسانی به اسارت در می آیند که مصداق کافر حربی باشند , یعنی آن مردان و زنانی که در صف دشمن باشند و قصد نابودی اسلام را داشته باشند , با آنان نبرد می شود و به اسارت در می آیند , در ذیل بخوانید :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3469
🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2364
🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008
❕در روایتی امام رضا علیه السلام تصریح می کند که تنها اهل حرب و نبرد هستند که به اسارت در می آیند نه مطلق کفار و کسانی که بر علیه مسلمین دسیسه نمی کنند , چنان که فرمود :
" اگر بردهها را از كفارى به غنيمت آوردهاند كه عداوت آنان روشن و مسلم باشد، مىتوانى خریداری كنى و اگر بعد از صلح و معاهده آن کفار مورد تجاوز و ستم واقع شدهاند و زنان و كودكانشان را به بردگى آوردهاند، آنها را خریداری مکن ..."
❕راوی در ادامه سوال کرد :
" اگر کفار ذمی دچار قحطى شوند و يك نفر فرزند خود را بياورد و بگويد: اين فرزند مال تو باشد، او را سير كن كه برده تو خواهد بود. آيا مىشود كه فرزند آنان را به بردگى بگيريم؟ امام ع فرمود : : فرد آزاده را خريدارى مكن كه روا نيست بر تو , گرچه از كفار اهل ذمه باشد. "
" إن كان من عدوّ قد استبان عداوتهم فاشتر منهم. و إن كان قد نفّروا و ظلموا فلا تبتع من سبيهم... سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ أَصَابَهُمْ جُوعٌ فَأَتَاهُ رَجُلٌ بِوَلَدِهِ فَقَالَ هَذَا لَكَ فَأَطْعِمْهُ وَ هُوَ لَكَ عَبْدٌ فَقَالَ لَا تَبْتَعْ حُرّاً فَإِنَّهُ لَا يَصْلُحُ لَكَ وَ لَا مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ. "
📚الکافی ج ٥ ص ١٠
❕بر این اساس دو روایتی که معاند به آن استناد کرد نیز حمل می شود بر مشرکین حربی که به ممالک اسلامی حمله کرده اند , زن مشرکی که مصداق کافر حربی باشد و قصد نابودی مسلمین را داشته باشد , به اسارت در می آید , همینطور دختر مشرک حربی نیز به اسارت در می آیند , علمای بزرگ شیعه دو روایت مورد استناد معاند را حمل بر مشرکین حربی کرده اند :
" الْخَبَرَ الْأَوَّلَ يَتَنَاوَلُ مَنْ كَانَ فِي دَارِ الْحَرْب "
📚تهذیب الاحکام , شیخ طوسی ج ٧ ص ٧٧
❕مرحوم صاحب حدائق هم تصریح می کند که بسیاری از علمای شیعه دو روایت مذکور را حمل بر کفار حربی کرده اند :
" خص الشيخ و غيره هذين الخبرين بأهل الحرب، كثير من أصحابنا إنما عبروا في هذا المقام بأهل الحرب. "
📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج19، ص: 373
❕همین سخن در روایت سوم هم حاکم است , در این روایت آمده است که رومیان بر صقالبه دستبرد می زنند و آنان را به اسارت می گیرند : " ان الروم یغیرون علی الصقالبه "
📚الکافی ج ٥ ص ٢١٠
❕صقالبه از کسانی بوده اند که دشمن حربی مسلمین محسوب می شدند و در صدد نابودی سازی مسلمین بودند و مسلمین با آنها در حال نبرد بودند :
📚تاریخ الاسلام , ذهبی ج 12 ص 43 _ البدایه و النهایه , ابن کثیر , ج ٩ ص ١٧٦
❕صقالبه چون دشمن حربی بوده اند و در صدد نابود سازی مسلمین بودند , جان و مالشان احترامی نداشت , لذا فرقی نمی کرد که رومیان آنان را اسیر کنند یا مسلمین , چون دشمن حربی اند , اسیر گرفتنشان جایز بوده است تا از بیم اسیر شدن دست از دشمنی بردارند و از نابود سازی مسلمین عقب نشینی کنند , مرحوم صاحب حدائق در مورد این روایت هم تصریح می کند که ناظر به دشمنان و کفار حربی است :
" في هذه الاخبار دلالة على جواز شراء ما يسبيه الظالم 👈من أهل الحرب 👉و يسرقه».
📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج19، ص: 373
❕در رابطه با این که فرزند خردسال کافر چگونه به اسارت در می آید , با این که او گناهی مرتکب نشده است ? در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3195
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخی به وهابی پیرامون سخن گفتن الاغ در کتاب کافی شریف
🤔#پرسش
❓آنگاه که «حضرت الاغ»، از جمله راویان اصول کافی میشود
أن أمير المومنين قال إن ذلك الحمار كلم رسول الله ﷺ فَقَالَ : بأبي أنت وأمي إِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ كَانَ مَعَ نُوحٍ فِي السَّفِينَةِ فقام اليه نوح فمسح على كفله ثم قال يخرج من صلب هذا الحمار حمار يركبه سيد النبيين وخاتمهم فالحمد لله الذي جعلني ذلك الحمار.
✍ اميرالمؤمنين فرمود : اين الاغ با پيغمبر ﷺ به سخن درآمد. الاغ فرمود : پدر ومادرم قربانت! پدرم برایم حدیث گفت که او از پدرش و او از جدش و او از پدرش نقل كرد كه آن الاغ، با نوح در كشتى بوده ونوح برخاسته ودست به كفل او كشيده وگفت : از پشت اين الاغ، الاغى آيد كه سيد وآخرین پيغمبران بر آن سوار شود. خدا را شكر كه مرا همان الاغ قرار داد.
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
⭕️ متوسط عمر یک الاغ، حداکثر 50 سال است. چطور با سه چهار واسطه، به حضرت نوح رسید؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌صحبت کردن و تکلم یک حیوان به قدرت الهی امری غیر ممکن نیست , چرا که ما می بینیم که خداوند در قرآن از سخن گفتن سلیمان نبی علیه السلام با هدهد و سخن گفتن مورچگان پرده برداری می کند : ( نمل 18 _ 20 )
❕در روایات اهلسنت هم می بینیم که الاغ پیامبر گرامی سخن می گفت , چنان که نقل می کنند :
" هنگامي كه رسول خدا خيبر را فتح كرد چهار كنيز چاق و چهار كنيز لاغر و نيز ده پيمانه طلا و نقره و الاغي بسته شده در زنجير به دست آوردند ؛ آن حضرت با الاغ به گفتگو پرداختند و الاغ نيز جواب داد ! رسول خدا فرمود: اسمت چيست؟ گفت: يزيد بن شهاب، خداوند از نسل جد من شصت حمار ديگر خلق كرد كه فقط پيامبران بر آن ها سوار شدند و من از شما توقع دارم كه بر من سوار شوي؛ چرا كه از نسل جد من كسي غير از من و از انبياء نيز جز شما باقي نمانده است، من پيش از شما مال مرد يهودي بودم، كه از روي عمد او را بر زمين مي زدم ! او نيز شكم مرا به دردآورده و به پشتم مي زد. رسول خدا فرمود: پس تو يعفور هستي ، اي يعفور ! حمار گفت: بلي ، رسول خدا فرمود: آيا به جنس مؤنث تمايل داري؟ يعفور گفت: خير !پس رسول خدا در هنگام نياز سوار او مي شد، و هر وقت كه از پشت او پايين مي آمد، او را به خانه مردم مي فرستاد، او در خانه را با سرش مي كوبيد و به آن شخص اشاره مي كرد كه پيش رسول خدا برود . وقتي رسول خدا از دنيا رفت، نزديك چاهي كه متعلق به هيثم بن تيهان بود، آمد و خود در آن به خاطر ناراحتي براي رسول خدا انداخت و همان چاه قبر او شد. "
"لما فتح رسول الله صلي الله عليه وسلم يعني خيبر أصاب أربعة أزواج ثقال أربعة أزواج خفاف وعشر أواقي ذهب وفضة وحمار أسود مكبلا قال فكلم رسول الله الحمار فكلمه الحمار فقال له النبي صلي الله عليه وسلم ما اسمك قال يزيد بن شهاب أخرج الله عز وجل من نسل جدي ستين حمارا كلهم لم يركبهم إلا نبي قد كنت أتوقعك أن تركبني لم يبق من نسل جدي غيري ولا من الأنبياء غيرك .... "
📚تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج4، ص 232 _ البدایه و النهایه ج 6 ص 151 _ لسان المیزان ج 5 ص 376 _ الخصائص الکبری , سیوطی , ج 2 ص 107
👌همینطور علمای اهلسنت نقل می کنند که سوسمار با پیامبر گرامی به عربی فصیح سخن می گفت , چنان که می آورند :
" اعرابی سوسمار را از انبان خويش بيرون آورده و در برابر رسول خدا به زمين افكند و اضافه كرد: اگر اين سوسمار ايمان بياورد، من هم ايمان مىآورم. در اين هنگام، رسول خدا خطاب به سوسمار فرمود: اى سوسمار! سوسمار به زبان عربى فصيحى كه همگان مىشنيدند گفت: لبّيك و سعديك! اى زيور مردمى كه در روز رستاخيز سر از خاك برمىدارند. رسول خدا از وى پرسيد: چه كسى را مىپرستى؟ در پاسخ گفت: خدائى را كه عرشش در آسمان و سلطنتش در روى زمين و رازش در دريا و رحمتش در بهشت و شكنجهاش در دوزخ است. رسول خدا از وى پرسيد: من كيستم؟ گفت: شما رسول پروردگار جهانيان و خاتم پيغمبران هستيد. كسى كه شما را به پيغمبرى تصديق كرد، رستگار گشت و كسى كه شما را تكذيب كرد، زيانبار گرديد. باديهنشين كه اين گفتگو را شنيد، گفت: من ايمان آوردم و از اين پس هيچگونه نيازى به معجزه و خارق العادهاى ندارم و راه ديگرى، جز راه شما، نخواهم پيمود!
" ... فقال رسول اللّه یا ضب فاجابه الضب- بلسان عربى مبين يسمعه القوم جميعا- لبيك و سعديك يا زين من وافى القيامة، قال: من تعبد يا ضب؟ قال: الذى فى السماء عرشه و فى الأرض سلطانه، و فى البحر سبيله، و فى الجنة رحمته، و فى النار عذابه قال: فمن أنا يا ضب؟ قال: أنت رسول رب العالمين، و خاتم النبيين، و قد أفلح من صدقك، و قد خاب من كذلك، قال الأعرابى: لا أتبع أثرا بعد عين ..."
📚کنزالعمال ج ١٢ ص ٣٥٦ _ تاریخ مدینه دمشق ج ٤ ص ٣٨٣ _ البدایه و النهایه ج ٦ ص ١٦٥ _ دلائل النبوه ج ٦ ص ٣٧
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕یا می نویسند که حیوانات برای پیامبر گرامی سجده می کردند , چنان که نقل می کنند :
" .... به مجردى كه چشم شتر به آن حضرت افتاد، به سوى حضرت رسول اکرم حركت كرد و خود را به حالت سجده، در برابر حضرت، به زمين انداخت! آنگاه رسول خدا موهاى پيشانى آن شتر را بدست گرفت، شتر چنان بدست حضرت رام شده بود كه از زمانيكه او را به كار گرفتهاند تا آن هنگام چنين سابقهاى نداشت! اصحاب به عرض رسانيدند: هر گاه اين حيوان كه از نعمت عقل و خرد، بىبهره است، براى شما سجده كند ما كه خردمند و عاقل هستيم، سزاوارتريم كه در برابر حضرتت، سجده نمائيم ... "
" أقبل نحوه حتى خر ساجدا بين يديه فاخذ رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم بناصيته أذل ما كانت قط أدخله فى العمل، فقال له أصحابه: يا رسول اللّه هذه بهيمة لا تعقل تسجد لك و نحن نعقل، فنحن أحق أن نسجد لك "
📚مسند احمد ج ٣ ص ١٥٩ _ البدایه و النهایه ج ٦ ص ١٤٩
👌بنابراین ارتباط گرفتن و سخن گفتن با حیوانات هم مورد تایید قرآن و هم روایات اهلسنت است و روایت کافی شریف از این جهت هم موید از قرآن دارد و هم موید از روایات اهلسنت .
❓خداوندی که این قدرت را دارد که به حیوانات قدرت سخن گفتن دهد , آیا قدرت این را ندارد که به یک حیوان عمر طولانی دهد ❗️
❕اگر كسي بپذيرد كه حيوان با قدرت الهي مي تواند با انسان ها گفتگو كند، چه استبعادي دارد كه خداوند عمر يك حيوان را آن قدر طولاني كند كه بتواند با پيامبر آخر الزمان ملاقات و با او گفتگو كند؟ همان خدائي كه قدرت سخن گفتن به حيوان داده، همان خدا نيز مي تواند به او عمر طولاني دهد.
👌وهابی که حدیث سخن گفتن و طول عمر یک حیوان برایش گران آمده است , چگونه حدیث سنگسار شدن میمون که در صحیح بخاری آمده است برایش گرانی نمی کند ❗️
❕مطابق نقل بخاری , نعيم بن حماد، از هشيم، از حصين، از عمرو بن ميمون چنين نقل مىكند:
"در دوران جاهليت، ميمون زناكارى را ديدم كه اطراف او جمع شده بودند و او را سنگسار مىكردند. من نيز به سنگسار او پرداختم. " " رَأَيْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ قِرْدَةً اجْتَمَعَ عَلَيْهَا قِرَدَةٌ قَدْ زَنَتْ، فَرَجَمُوهَا فَرَجَمْتُهَا مَعَهُمْ. "
📚صحیح بخاری ج ٣ ص ٣٦٣٦
❕حميدى در الجمع بين الصحيحين اين حديث را حديث نادر دانسته و معتقد است كه اين حديث در «برخى» نسخههاى بخارى، آمده و ابومسعود تنها كسى است كه در كتاب الأطراف بدان اشاره كرده است. او مىگويد: اين حديث به هيچ عنوان در نسخههاى بخارى وجود ندارد و احتمال دارد افراد ديگرى، آن را در كتاب بخارى، جاى داده باشند.
👌ابن حجر در ادامه مىنويسد: سخن حميدى، پذيرفتنى نيست و اشاره وى به احتمال اضافه شدن احاديثى چند به صحيح بخارى از سوى برخى افراد، با ديدگاه علما در تعارض است؛ چرا كه علما همه احاديث بخارى را صحيح مىدانند و اتفاق نظر دارند كه اين كتاب، صد در صد به بخارى متعلق است.
❕ادعاى حميدى، توهّم باطلى است كه اعتبار تمامى احاديث صحيح بخارى را مخدوش مىسازد؛ چرا كه در صورت پذيرش ديدگاه حميدى، مىتوان احتمال داد كه همه احاديث صحيح بخارى، از سوى ديگران به كتاب وى افزوده شده است و به اين ترتيب، اعتماد و اطمينان مردم به كليت كتاب صحيح، از ميان مىرود .... "
"اما تجويزه ان يزاد في صحيح البخاري ما ليس منه فهذا ينافي ما عليه العلماء من الحكم بتصحيح جميع ما أورده البخاري في كتابه ومن اتفاقهم على أنه مقطوع بنسبته إليه وهذا الذي قاله تخيل فاسد يتطرق منه عدم الوثوق بجميع ما في الصحيح لأنه إذا جاز في واحد لا بعينه جاز في كل فرد فرد فلا يبقى لاحد
الوثوق بما في الكتاب المذكور واتفاق العلماء ينافي ذلك ...
📚 فتح الباری ج ٧ ص ١٢٢
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌یا چگونه پذیرش روایت جساسه برای وهابی گران نمی آید ❗️
❕مسلم نقل می کند که «فاطمه بنت قيس مىگويد:
" صداى منادى پيامبر به گوش رسيد كه ندا درمىداد: «الصلاة جامعة» (به نماز جماعت بياييد) پس از شنيدن اين صدا به مسجد رفتم و همراه پيامبر نماز خواندم. من در صف جلوى زنان نشسته بودم. پيامبر بعد از نماز، در حالى كه خندان بود، بر منبر نشست و فرمود: هر كس بر جاى خود بماند. سپس اضافه كرد: آيا مىدانيد چرا شما را به اجتماع خواندم؟ مردم گفتند: خدا و رسولش بهتر مىدانند. فرمود: براى اين شما را جمع كردم كه تميم دارى كه مردى نصرانى بوده است، آمده و بيعت كرده و اسلام آورده است. همچنين براى من حديثى نقل كرده كه با آنچه من براى شما مىگفتم، موافقت دارد، و اين حديث در مورد مسيح دجّال است. او براى من نقل كرده است كه:
«من با سى تن از قبايل لخم و جذام بر يك كشتى سوار شديم. دريا طوفانى شد. يك ماه گرفتار امواج بوديم. پس از آن، امواج ما را به جزيرهاى راهنمايى كرد. ما در ساحل آن پياده شديم. 👈در جزيره حيوانى عجيب مشاهده كرديم كه بسيار پرمو بود؛ به حدّى كه از زيادتى مو، سر او از دمش شناخته نمىشد. ما از آن حيوان پرسيديم: تو چه هستى؟ جواب داد: من جسّاسه هستم. ما گفتيم:
جسّاسه چيست؟ گفت: از من چيزى نپرسيد و به اين دير برويد. 👉زيرا مردى كه در آن دير است، مشتاق ديدار شماست، و مىخواهد از اخبار شما اطّلاع يابد.
ما از اين سخنان ترسان شديم، و فكر كرديم نكند او شيطانى باشد كه به اين صورت درآمده است. به سرعت حركت كرده به سوى دير روانه شديم. در دير مردى را ديديم كه از او بزرگتر مشاهده نكرده بوديم. امّا دست و پايش در زنجير قرار داشت. پرسيديم: تو كيستى؟ گفت: خبر مرا خواهيد شنيد، اوّل شما بگوييد چه كسانى هستيد. ما به او گفتيم كه عرب هستيم و داستان كشتى و سرنوشت خود را براى او بازگفتيم. سپس سؤالاتى از ما كرد. پرسيد: نخل بيسان در چه حال است؟ درياچه طبريّه آب دارد يا خير؟ چشمه زغر چطور است؟ ...
❕سپس گفت: به من از پيامبر امّيان خبر دهيد. گفتيم: او در مكّه ظهور كرده و اينك در يثرب (مدينه) ساكن است. گفت: آيا عربها با او جنگ كردند؟ گفتيم: بله. گفت: اين جنگها به چه شكل بوده است؟ گفتيم: گاهى او غالب است و گاهى آنها غالبند. گفت: امّا براى آنها مصلحت و خير اين است كه از او اطاعت كنند. سپس گفت: اينك من خود را معرّفى مىكنم. من مسيح (دجّال) هستم و نزديك است كه به من اجازه خروج داده شود. من در زمين راه مىافتم و همه جا را مىپيمايم جز مكّه و طيبه (مدينه)، تنها در چهل روز. اين دو شهر بر من حرام مىباشند. بر سر راهى كه بدان منتهى مىشود، فرشتهاى هست با شمشير كه مانع از ورود من بدانجا مىشود.» بعد پيامبر در حالى كه با عصاى خويش به منبر مىكوبيد سه بار فرمود: اينجا طيبه است. بعد اضافه كرد: آيا من اين سخن را براى شما نگفته بودم؟ مردم جواب دادند: بله. بعد فرمود: از اين جهت حديث تميم براى من جالب و شگفتآور بود كه با آنچه قبلا خودم برايتان گفته بودم، موافقت و مطابقت داشت.»
" ... فَلَقِيَتْهُمْ دَابَّةٌ أَهْلَبُ كَثِيرُ الشَّعَرِ. لَا يَدْرُونَ مَا قُبُلُهُ مِنْ دُبُرِهِ. مِنْ كَثْرَةِ الشَّعَرِ. فَقَالُوا: وَيْلَكِ! مَا أَنْتِ؟ فَقَالَتْ: أَنَا الْجَسَّاسَة ...."
📚صحیح مسلم , ج ٤ ص ١٢٤
❕علامه عسکری می نویسد :
" ما در اين بحث نمىكنيم كه يك درياچه چطور مىتواند يك ماه به طور پيوسته گرفتار طوفان باشد؟! اصولا اين دريا، چه دريايى به جز مديترانه بوده است؟! و آيا اين دريا كه هزاران سال است بشر در آن رفت و آمد كرده، چه جزيره ناشناختهاى داشته كه دجّال در آن محبوس، و جسّاسه در آن به كسب اخبار مشغول بوده است؟! اگر آن روز ممكن بود كسانى باور كنند كه چنين جزيره ناشناختهاى وجود دارد، در قرون اخير چطور؟ آيا امروز هم اين سخن غير معقول را مىپذيرند؟! و نيز حيوانى كه سر و دم آن از هم قابل تشخيص نباشد، و ضمنا به زبان عربى فصيح صحبت و استدلال بنمايد، با نام جسّاسه كجا پيدا مىشود؟! آيا اصلا چنين چيزى معقول است يا خير؟ و نيز دجّال گرفتار در زنجير كه اجازه خروج گرفته بوده، چرا در طول اين هزار و چهارصد سال به اين كار دست نزده است؟
📚نقش ائمه در احیای دین ج ١ ص ٤٧٢
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
بهره مندی اموات از اعمال خیر زندگان بر اساس روایات اهلسنت
🤔#پرسش
❓هدیه کردن فاتحه و قران برای مردگان جایز نیست و بدعت میباشد. نمازخواندن برای مردگان حرام است و امری باطل و بی اساس میباشد. زیرا خداوند می گوید برای انسان جزحاصل تلاش اونیست. و نیر آیه ای که می گوید دستاورد آنان و دستاورد شما برای شماست. اما میتوانید برای مردگانتان دعای خیر و مغفرت بخوانید. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕در مورد احسان و نيكى در حق اموات روايات فراوانى در كتابهاى حديثى اهلسنت وارد شده كه همگى حاكى از اين است كه انسان هرگاه عملى را به نيابت از پدر و مادر و يا بستگان و دوستان بجا آورد ثواب آن به خود «منوب عنه» مىرسد در اينجا مناسب است كه به اندكى از اينروايات اشاره كنيم:
🌐 بهرهگيرى ميت از روزه و حج نايب :
🔸 رسول گرامى فرمود: هركس بميرد و روزه بر ذمّۀ او باشد، ولىّ او (فرزندش) از جانب او روزه مىگيرد.
" من مات و عليه صيام، صام عنه وليه. "
📚صحیح بخاری ج ٢ ص ٢٤٠ _ صحیح مسلم ج ٣ ص ١٥٥
🔸ابن عباس مىگويد: زنى حضور رسول خدا رسيد و گفت: مادرم مرده و روزه بر ذمه دارد. پيامبر فرمود: هرگاه بدهى به مردم داشت، تو پرداخت مىكردى؟ آن زن گفت: بلى! پيامبر فرمود: پرداخت بدهى خدا لازمتر است.
" انّ امرأة أتت رسول اللّه فقلت: انّ أمّي ماتت و عليها صوم شهر، فقال: أ رأيت لو كان عليها دين أكنت تقضينه، قالت: نعم، قال: فدين اللّه أحقّ بالقضاء. "
📚صحیح بخاری ج ٢ ص ٤٠ _ صحیح مسلم ج ٣ ص ١٥٥
🔸زنى حضور رسول خدا رسيد و گفت: كنيزى را از جانب مادرم آزاد كردم. پيامبر فرمود: به اجر اين عمل مىرسى. سپس آن زن افزود: بر ذمّۀ مادرم يك ماه روزه بود، آيا از جانب او روزه بگيرم؟ فرمود: روزه بگير. آن زن افزود: مادرم حج نرفته بود آيا از جانب او حج بجا بياورم؟ پيامبر فرمود: انجام بده "
"أنت امرأة فقال: انّي تصدقت على أمي بجارية و انّها ماتت، قال: فقال وجب أجرك:... قالت يا رسول اللّه: انّه كان عليها صوم شهر أفصوم عنها، قال: صومي عنها، قالت: انّها لم تحج قط أفأ حج عنها، قال: حجي عنها. "
📚صحیح مسلم ج ٣ ص ١٥٦ _ السنن الکبری , بیهقی ج ٤ ص ٢٥٦
🔸 عايشه مىگويد: مردى حضور رسول خدا رسيد و گفت: مادرم در گذشته و وصيت ننموده است، و چنين مىانديشم كه اگر توانايى سخن گفتن داشت، صدقه مىداد اگر از جانب مادرم صدقه دهم آيا براى او پاداشى هست؟ فرمود: بله "
" انّ رجلا أتى النبي فقال: يا رسول اللّه انّ أمي اقتلعت نفسها و لم توص و أظنها لو تكلمت تصدقت، أفلها أجر ان تصدقت عنها، قال: نعم. "
📚الموطا , ج ٢ ص ٧٦٠ _ نیل الاوطار ج ٤ ص ١٤١
🔸سعد بن عباده از ياران رسول خداست، وقتى مادر او درگذشت به حضور پيامبر رسيد و گفت: چه صدقهاى با فضيلتتر است؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: آب. سعد بن عباده چاهى كند و گفت: اين براى مادر سعد. "
" فحفر بئرا و قال: هذه لأمّ سعد. "
📚سنن ابى داود، ج ٢ ص ١٣٠ شماره ١٦٨١
🔸در نقل دیگر پیامبر گرامی فرمود :
" مُرده در گور خود، بهسانِ شخص غرق شده و دور افتاده است. چشم به راه دعايى از جانب پدر يا مادر يا فرزند يا يك دوست صميمى است. هرگاه چنين دعايى به او برسد، برايش از دنيا و آنچه در دنياست، دوست داشتنىتر است.
خداوند عز و جل، بر اثر دعاى عزيزان و دوستان، ( بخششها و ثوابها ) به اندازه كوهها بر اهل قبور وارد مىكند، و هديه زندگان به مُردگان، آمرزشخواهى براى آنان و صدقه دادن از جانب ايشان است."
" ... وإن هدية الأحياء إلى الأموات الاستغفار لهم والصدقة عنهم " .
📚كنز العمّال: ج 15 ص 694 ح 42783.
🔸و فرمود : برای مردگانتان سوره یاسین را بخوانید " " ( اقرأوا يس على موتاكم ) "
📚سنن ابی داود ج ٢ ص ٦٣
❕از آنجا كه مسأله ما، يك مسأله فقهى است، آگاهى از فتاواى فقهاى اهل سنت مىتواند راهگشا باشد، آنان مسأله را به دو صورت تقسيم كردهاند: أ. هرگاه ميّتى بر انجام عمل نيكى وصيت كند همه فقيهان چهارگانه در لزوم تنفيذ آن اتفاق نظر دارند، و مىگويند: ميت از عمل انسان زنده بهرهمند مىشود. ب. هرگاه ميت چيزى را وصيت نكند ولى فرزندان و بستگان بخواهند كار نيكى در حق او انجام دهند، در اينجا همۀ فقها به استثناى مالك بر صحت اين عمل اتفاق دارند.
💠 1. فقيهان حنبلى مىگويند: هرگاه كسى قبل از انجام حج واجب بميرد خواه در اين مورد معذور باشد يا نباشد بايد از اموال او برايش حجى گرفت هر چند وصيت نكرده باشد. 2. فقيهان حنفى مىگويند: هرگاه وصيت نكند و از دنيا برود و يك نفر از ورثه حجى براى او بگيرد و عمل او به خواست خدا پذيرفته مىشود. 3.فقيهان شافعى مىگويند: هرگاه شخصى از انجام عمل حج عاجز شد ديگرى مىتواند از جانب او پس از مرگش نيابت كند.
📚الفقه علی المذاهب الاربعه , کتاب الحج , مباحث الحج عن الغیر , ج ١ ص ٥٦٧ _ ٥٦٩ _ ٥٧١
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕حال وهابی مدعی است که انجام عمل خیر برای مردگان با دو آیه قرآن در تضاد است , خداوند می فرماید :
" وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى " " و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست. " ( نجم ٣٩ ) _ " تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُون " (به هر حال) آنها امتى بودند كه درگذشتند، آنچه كردند براى خودشان است و آنچه هم شما كردهايد براى خودتان است و مسئول اعمال آنها نيستيد. " ( بقره ١٤١ )
❕یعنی قرآن كريم بهرهگيرى انسان را منحصر به عملى مىداند كه درباره آن سعى و كوشش كرده باشد، عملى كه، ديگرى انجام مىدهد چگونه ميت از آن سود مىبرد در حالى كه دربارۀ آن سعى و كوشش نكرده و آن را کسب نکرده است ?❓
👌پاسخ اين شبهه روشن است، به شرط آنكه ما مقصود آيه را به دست آوريم:
🔸 آيه مربوط به عقاب و كيفر است و هدف اين است كه هركس به كيفر اعمال خود مؤاخذه مىشود نه به كيفر اعمال شخص ديگر، و اصولا آيه ارتباطى به ثواب و پاداش ندارد به گواه اينكه مىگويد: أَ فَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلّٰى * وَ أَعْطىٰ قَلِيلاً وَ أَكْدىٰ * أَ عِنْدَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرىٰ * أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمٰا فِي صُحُفِ مُوسىٰ * وَ إِبْرٰاهِيمَ الَّذِي وَفّٰى * أَلاّٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ * وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسٰانِ إِلاّٰ مٰا سَعىٰ * وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرىٰ * ثُمَّ يُجْزٰاهُ الْجَزٰاءَ الْأَوْفىٰ * وَ أَنَّ إِلىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهىٰ. آيا آن كسى كه از جهاد روى برتافت ديدى؟ اندكى بخشيد، و از باقى امتناع ورزيد، آيا علم غيب پيش او است و مىبيند، يا بدانچه در صحيفههاى موسى است آگاهى نيافته است؟ و نيز در نوشتههاى ابراهيم كه وفا كرد، «هيچ كسى گناه ديگرى را برنمىدارد. و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست. و نتيجه كوشش او به زودى ديده مىشود، پس هرچه تمامتر جزاى خود را مىبيند، و اينكه پايان كار به سوى پروردگار توست». ( نجم ٣٣ _ ٤٢ )
❕ ملاحظه مجموع آيات كه لحن آن لحن توبيخ و نكوهش است مىرساند كه آيه مورد بحث مربوط به عقاب و كيفر است بالأخص پيش از آن، جمله أَلاّٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ وارد شده است. با توجه به اين بيان روشن مىشود كه «لام» لِلْإِنْسٰانِ براى انتفاع نيست بلكه براى استحقاق است، و علماى ادب استحقاق را يكى از معانى «لام» شمردهاند چنانكه مىفرمايد: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ : «واى بر كمفروشان». بنابراين آيه ارتباطى به هديه و پاداش ندارد.
📚الملل و النحل , ج ٤ ص ٥١٧
❕از این گذشته بهره مندی از اعمال خیر دیگران پس از مرگ , بهره مندی بدون کسب و تلاش نیست که با آیه مذکور تضاد داشته باشد , بلکه مطابق آیه مذکور است زیرا انسان با سعی و تلاش ایمان را کسب کرده است و با ایمان از دنیا رفته است , خداوند ثواب ایمانش را به بهره مندی از اعمال خیر دیگران می دهد , چنان که کافر از اعمال خیری که برایش انجام دهند بهره مند نمی شود , چون سعی و تلاشی در جهت ایمان نکرده است , بنابراین تضادی میان آیات مذکور با بهره مندی اموات از اعمال خیر دیگران نمی باشد .
❗️سیوطی عالم بزرگ اهلسنت پاسخ جوجه وهابی شبهه افکن را به زیبایی می دهد و می گوید :
«در اين كه آيا ثواب قرائت قرآن به مرده مىرسد يا خير اختلاف است. جمهور سلف و سه نفر از ائمه فقه قائلند به اين كه ثواب قرائت قرآن به مرده مىرسد، بر خلاف امام شافعى كه با اين مسئله مخالفت كرده است؛ به دليل اين كه قرآن مىفرمايد: وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى.
❗️ولى ديگران در جواب اين استدلال مىگويند:
◽️اوّلًا: آيه منسوخ است به آيه: وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ؛ زيرا فرزندان به تبع پدران وارد بهشت مىشوند.
▫️ثانياً: آيه مخصوصِ قوم ابراهيم و قوم موسى عليهما السلام است.
▫️ثالثاً: مراد از انسان در آيه كافر است، امّا مؤمن آنچه كوشش كرده و آنچه برايش فرستاده مىشود، به او مىرسد.
▫️رابعاً: مقصود آيه اين است: به عدالت نيست براى انسان مگر آنچه سعى و كوشش كرده، ولى ممكن است خداوند متعال از باب تفضل از راههاى ديگر به مرده عنايت كند.
▫️خامساً: لام در «للانسان» به معناى «عَلى» است، كه شامل ضرر مىشود نه نفع .
📚شفاء الصدور بشرح حال الموتى و القبور، ص 402- 406.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخی به معاند در مورد وعده خداوند به پیروزی مجاهدین
🤔#پرسش
❓رسوایی الله در جریان شکست مسلمین در جنگ احد
در آیه ۱۵۲ سوره آل عمران میخوانیم که الله به مسلمین وعده پیروزی در جنگ احد را میدهد:
وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَ عَصَیتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراکُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الدُّنْیا وَ مِنْکُمْ مَنْ یرِیدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیبْتَلِیکُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْکُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه: خداوند وعده خود را به شما (درباره پيروزي بر دشمن در احد) راست گفت، در آن هنگام (در آغاز جنگ احد) دشمنان را به فرمان او به قتل ميرسانديد (و اين پيروزي ادامه داشت) تا اينكه سست شديد و (بر سر رها كردن سنگرها) و در كار خود به نزاع پرداختيد، و بعد از آن كه آنچه را دوست ميداشتيد (از غلبه بر دشمن) به شما نشان داد نافرماني كرديد، بعضي از شما خواهان دنيا بودند و بعضي خواهان آخرت، سپس خداوند شما را از آنان منصرف ساخت؛ (و پيروزي شما به شكست انجاميد) تا شما را آزمايش كند و او شما را بخشيد و خداوند نسبت به مؤ منان فضل و بخشش دارد.
چنانکه علامه طباطبایی میگوید:
اينكه فرموده: وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اَللّٰهُ وَعْدَهُ ، مى خواهد صدق وعده اى را كه از پيش داده بود (كه شما اگر تقوا و صبر به خرج دهيد سر انجام غلبه مى كنيد) تثبيت كند
به عبارتی الله که به ادعای مسلمین عالم الغیب است و از روز ازل میدانسته که در این جنگ چه رخ خواهد داد (و حتی میتوانست نسخه و رهنمودی ارائه دهد تا از بروز این شکست جلو گیری نماید) ابتدائاً به مسلمین وعده پیروزی در جنگ احد میدهد!
و جالب آنکه وقتی که وعدهاش محقق نمیشود، تقصیر را به گردن این و آن میاندازد و میگوید:
حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ
(پیروزی از آن شما بود) تا اينكه سست شديد و در كار خود به نزاع پرداختيد
این در حالیست که همین الله پیش از این در آیه ۶ سوره روم با اعتماد به نفس میگفت هرگز خلف وعده نمیکند! ↓↓↓
ترجمه: خدا وعده اش را خلاف نمى كند ولى بيشتر مردم نمى دانند (۶) ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌دروغ گفتن حتّى درباره يك انسان عادى از زشتترين كارها محسوب مىشود، بلكه سرچشمه غالب زشتىها است و نشانه بارزى از انحطاط شخصيت است، مسلماً چنين كارى در مورد خداوند از هر نظر قبيح است كه العياذ باللَّه سخنى به دروغ گويد، يا وعدهاى نادرست دهد.
❕و اگر كسى چنين احتمال نامعقولى را درباره ذات مقدّس خداوند بدهد تمام مبانى مذهبى او فرو مىريزد، چرا كه قسمت عمده اين مبانى از طريق وحى گرفته شده، و اگر احتمال دروغ و خلاف واقع در آن راه يابد اعتمادى بر وحى، و اخبار الهى، و وعدهها و وعيدها باقى نخواهد ماند، و همه اعتقادات مذهبى دستخوش تزلزل و نيستى مىگردد، و اين امر به قدرى واضح است كه نياز به توضيح ندارد.
❕از سوی دیگر , سرچشمههاى دروغ يعنى جهل و نياز در ذات پاك او راه ندارد و اين خود دليل ديگرى است.
📚پيام قرآن، ج 4، ص: 445
❕با توجه به این نکته یاد آور می شویم که در ماجراى جنگ احد مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگيدند، و بزودى پيروز شدند و لشكر دشمن از هم پراكنده شد و موجى از شادى سراسر لشكر اسلام را فرا گرفت، ولى نافرمانى جمعى از تيراندازان كه در شكاف كوه" عينين" به سركردگى" عبد اللَّه بن جبير" مىجنگيدند و رها كردن آن سنگر حساس و مشغول شدن آنها و ديگران به جمعآورى غنائم، سبب شد كه و رق برگردد و شكست سختى به لشكر اسلام وارد گردد.
❕هنگامى كه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگين به مدينه بازگشتند با يكديگر مىگفتند مگر خداوند به ما وعده فتح و پيروزى نداده بود؟ پس چرا در اين جنگ شكست خورديم؟ آيات فوق به آنها پاسخ مىگويد و علل شكست را توضيح مىدهد .
👌در آیه مورد استناد معاند , قرآن ميگويد: وعده خدا در باره پيروزى شما كاملا درست بود و به همين دليل در آغاز جنگ پيروز شديد و به فرمان خدا دشمن را پراكنده ساختيد و اين وعده پيروزى تا زمانى كه دست از استقامت و پيروزى فرمان پيغمبر برنداشته بوديد ادامه داشت، شكست از آن زمان شروع شد كه سستى و نافرمانى شما را فرا گرفت 👈 يعنى اگر تصور كرديد كه وعده پيروزى بدون قيد و شرط بوده سخت در اشتباه بودهايد، تمام وعدههاى پيروزى مشروط به پيروى از فرمان خدا است. 👉
📚تفسير نمونه، ج3، ص: 129
❕بنابراین وعده خداوند به پیروزی و نصرت مشروط بوده است به پیروی از فرمان خداوند که مسلمین روز احد در ابتدای امر مطابق فرمان خداوند جهاد کردند و سستی نورزیدند , لذا پیروز شدند اما در ادامه خلاف فرمان خداوند عمل کردند و پیروزی را از دست دادند .
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌خداوند در آیات متعددی تصریح کرده است که وعده اش به پیروزی و نصرت مجاهدین , مشروط به سعی و تلاش و اطاعت مجاهدین از فرامینش می باشد چنان که فرمود :
" خداوند (به آنها) گفت من با شما هستم، اگر نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و به رسولان من ايمان بياوريد و آنها را يارى كنيد... " ( مائده ١٢ )
❕و فرمود :
" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُم " " اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر خدا را يارى كنيد شما را يارى مىكند و گامهايتان را استوار مىدارد. " ( محمد ٧ ) _ " وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيز " " و خداوند كسانى را كه او را يارى كنند (و از آئينش دفاع نمايند) يارى مىكند، خداوند قوى و شكست ناپذير است. " ( حج ٤٠ )
❕می بینیم در این آیات خداوند نصرت خود را مشروط به اطاعت از فرامینش می کند که از این اطاعت کردن تعبیر کرده است به یاری کردن خداوند و به صورت مطلق وعده به نصرت و پیروزی نمی دهد .
👌در تفسیر نمونه می خوانیم :
" تعبير به يارى كردن خدا به وضوح به معنى يارى كردن آئين او است، يارى كردن پيامبر او، و شريعت و تعليمات او، و لذا در بعضى ديگر از آيات قرآن يارى كردن خدا و رسولش در كنار يكديگر قرار داده شده است، در سوره حشر آيه 8 مىخوانيم: وَ يَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ با اينكه قدرت خداوند بىپايان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسيار ناچيز، ولى باز تعبير به يارى كردن خداوند مىكند، تا اهميت مساله جهاد و دفاع از آئين حق را روشن سازد، و تعبيرى از اين با عظمتتر براى اين موضوع پيدا نمىشود. "
📚تفسیر نمونه ج ٢١ ص ٤٢٥
❕امیر مومنان علی ع نیز در روایتی تصریح کرد که وعده نصرت الهی منوط است به جانانه جهاد کردن و سعی و تلاش در شکست دشمن , چنان که فرمود :
" جهاد دری است كه خداوند آن را برای اولیای خاص خود گشوده است تا به این وسیله به كرامت و رحمتی كه پروردگار برایشان ذخیره و مهیا كرده است، دست یابند. جهاد، لباس پرهیزگاری و زره محكم و سپر قابل اعتماد خداوند است. هر كس به اراده خودش آن را ترك كند، خداوند، لباس ذلت بر تن او خواهد پوشاند و او را دچار مصیبیتها نموده و از آرامش محروم خواهد كرد. بدی و خواری، همه قلبش را فرا خواهد گرفت و از انصاف بیبهره خواهد شد و به علت ترك جهاد، حقوقش ضایع میشود. همچنان كه خداوند از او به علت ترك جنگ و دست كشیدن از یاری كردن مسلمانان خشمگین خواهد شد. خداوند در كتابش چنین فرموده است: «إِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرْكُمْ ویُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»."
"إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصّه اولیائه ... دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ حِصْنُهُ الْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ وَ شَمْلَةَ الْبَلَاءِ وَ فَارَقَ الرَّخَاءَ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَشْبَاهِ ... وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَف وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِهِ الْجِهَادَ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِتَرْكِهِ نُصْرَتَهُ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ "
📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ١٢٣
❕لذا در جای دیگر از تفسیر شریف نمونه می خوانیم :
" اين تصور اشتباه است كه وعده پيروزى و يارى خدا و دفاع از مؤمنان كه در آيات فوق و ساير آيات قرآن آمده است خارج از سنت آفرينش و قوانين حيات مىباشد، چنين نيست، اين وعده را خداوند تنها به كسانى داده است كه تمام نيروهاى خود را بسيج كنند، و با همه توان به ميدان آيند، و لذا در تعبير آيات فوق مىخوانيم: " لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ" بنا بر اين دفع ظالمان را خدا تنها با نيروهاى غيبى و قدرت صاعقه و زلزله (جز در موارد استثنايى) نمىكند، بلكه به وسيله مؤمنان راستين دفع شر آنها را مىنمايد، تنها چنين كسانى را زير پوشش حمايت خود قرار مىدهد.
❕بنا بر اين وعدههاى الهى نه تنها نبايد سبب سستى و برداشتن بار مسئوليت از دوش شود بلكه بايد موجب تحرك بيشتر و فعاليت دامنهدارتر گردد، و البته در اين صورت پيروزى از ناحيه خدا تضمين شده است. "
📚تفسير نمونه، ج 14، ص: 120
❕بر این اساس سخن ابتدای کلام خود را تکرار می کنیم که وعده خداوند به پیروزی و نصرت در جنگ احد , مشروط بوده است به پیروی از فرمان خداوند که مسلمین روز احد در ابتدای امر مطابق فرمان خداوند جهاد کردند و سستی نورزیدند , لذا پیروز شدند اما در ادامه خلاف فرمان خداوند عمل کردند و سستی ورزیدند لذا پیروزی را از دست دادند و هیچ خلف وعده ای در این قضیه واقع نشده است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🌺به مناسبت فرا رسیدن ایام عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر خم کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
🌸پاسخ به برخی شبهات و سوالات پیرامون غدیر خم و ولایت علی علیه السلام ؛
1⃣چرا پیامبر در موضوع ولایت علی از واژه مولا استفاده می کند که بیست و هفت معنای مختلف دارد و هیچیک از آنها معنای خلیفه و جانشین را نمی دهد ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3093
2⃣بر پایه چه مستنداتی شیعه معتقد است که کلمه مولی در حدیث غدیر به معنای ولایت و امامت است ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3094
3⃣اگر علی معتقد به ولایت و امامت الهی خود در غدیر بوده است چرا در نامه 6 نهج البلاغه برای امامت خود به شوری و اجماع استدلال می کند ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3096
4⃣چرا پیامبر به محتوای سوره بقره عمل نکرد و در مورد جانشینی امام علی وصیتنامه ای ننوشت تا اختلاف نشود ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3097
5⃣آیا مساله تبریک گفتن ابوبکر و عمر به حضرت علی در روز غدیر ، در منابع اهل سنت آمده است یا خیر ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3099
6⃣آیا براستی آیه اکمال دین مربوط به واقعه غدیر می باشد ❕بر پایه چه مستنداتی ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3100
7⃣چگونه روز غدیر عید می باشد در حالی که روزه آن مستحب می باشد اما در عید فطر و قربان روزه حرام است ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3101
8⃣دلیل این که عموم مردم علی را نخواستند چیست ❕آیا ممکن است چند هزار نفر که در غدیر بودند همگی دست از علی بردارند ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3102
9⃣اهل سنت شبهه می کنند که غدیر در اواخر اسفند یا اوائل فروردین اتفاق افتاده است و در آن ایام هوا زمستانی و سرد بوده است چگونه می گویید پیامبر در گرما مردم را برای ولایت علی جمع کرد ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3103
🔟آیا راست است که حدیث غدیر مربوط به شکایت سپاهیان یمن از علی بوده و دلالت بر دوستی با علی دارد ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3104
1⃣1⃣آیا راست است که پس از آن که پیامبر علی را در غدیر به عنوان امام معرفی کرد کسی اعتراض کرد خداوند هم سنگی از آسمان فرو فرستاد و بر سرش خورد و مرد ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3105
2⃣1⃣اگر خلفا حق علی را در امامت غدیر غصب کردند چرا علی با آنان همکاری میکرد و به آنان مشورت می داد ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3106
3⃣1⃣اگر عمر غاصب خلافت الهی علی در غدیر بود چرا علی دخترش ام کلثوم را به عقد او در آورد❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3108
🌷https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1772
4⃣1⃣چرا علی نام فرزندانش را به اسامی غاصبان خلافتش نام نهاد❗️مگر غاصب خلافتش نبودند❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3109