eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 اصول عملیه و شرط اسلام در قاضی منصوب 🔻 امام صادق(ع) شیعیان را از تحاکم به طاغوت باز می دارند و طاغوت شامل کافر و حاکم ستمگر هر دو می شود. حضرت فرمان می دهند که شیعیان برای داوری و به روات احادیث اهل بیت علیهم السلام یعنی شیعه روی بیاورند. این روایت از آنجا که ایمان و شیعه بودن را شرط می کند به دلالت فحوی و به طریق اولی اسلام را نیز شرط می داند. 🔻 دلیل و فرنود دیگر برای برای قاضی منصوب اصول عملیه است چرا که اصل عدم ولایت کسی بر دیگری است و قضاوت نوعی ولایت بر جان و مال و حقوق دیگران است و هنگام شک در اینکه آیا کافر می تواند چنین جایگاهی را تصدی کند یا خیر اصل عدم چنین ولایتی است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مقام قضا امانتی الهی است که نمی توان آن را به کافر سپرد 🔻 خداوند متعال فرمان می دهد که به ستمگران اعتماد نکنید و مراجعه به کافر که از مصادیق ستمگر است که به خود و خداوند ستم می کند در امور قضایی و ستاندن حق خویش اعتماد به او در امور خطیری مانند حفظ جان و مال و حقوق است. همچنین خداوند متعال فرمان می دهد که امانات را به اهل آنها بسپارید و روشن است که ارجمندترین و مهمترین امانات الهی و ولایی هستند و نمی توان آنها را به غیر مسلمان سپرد و رجوع دادخواه به قاضی کافر سپردن امانت الهی ولایت قضایی به دست نا اهل است. 🔻 در روایات ائمه اطهار علیهم السلام نه تنها نصب فرد فاقد شرایط و صلاحیت را در منع نموده اند بلکه طرفین نزاع را از تحاکم به چنین قضاتی بازداشته اند گرچه آن حاکم جور یا قاضی به سود شیعه رای بدهد چرا که حکم طاغوت نافذ نیست و رجوع به او تقویت طاغوت است. و به دلیل فحوی و قیاس اولوی هنگامی که رجوع به حاکم و قاضی مسلمانی که فاقد شرایط است روا نیست رجوع به حاکم کافر نیز روا نیست و از اساس میان کفر و ظلم و فسق ملازمه است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030729.mp3
11.27M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو ششم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فرمانده ی در میدان! ◾️ مانند سایر فرماندهان و قهرمانان مجاهد و شجاع فلسطینی در متن حادثه متولد شده و در متن حادثه بزرگ شده و در متن حادثه نیز به شهادت رسیده است. ◾️ سنوار کلامی از امام علی(ع) را یادآور شده بود و می‌گفت: من این جمله از امیرالمومنین(ع) را خوب به خاطرم سپرده ام که فرمود: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت توست. در روز اول هیچ کس نمی تواند به تو آسیبی برساند و در روز دوم هیچ کس نمی تواند تو را نجات دهد. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله رشاد در پی شهادت 🆔 @Rashad_ir
14030729.mp3
7.62M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و ششم 📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه نهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تخییر قاضی در قضاوت میان اهل کتاب و یا ارجاع آنها به دادگاه خاص خودشان 🔻 برخی از آیات و روایات دلالت دارند که قاضی مخیر است که میان حکم کند یا اعراض نموده و حکم نکند ولی اگر حکم کرد باید به قسط یعنی بنابر شریعت اسلام حکم کند. برای جمع میان این آیات و روایات می توان گفت که در داوری میان اهل کتاب یا اعراض از داوری و ارجاع ایشان به قضات اهل کتاب مخیر است و آیات و روایاتی که تنها به ارجاع ایشان به محاکم اسلامی یا تنها به ارجاع ایشان به دادگاه ها و قضات اهل کتاب حکم کرده اند به مصلحتی یکی از دو سوی تخییر را برگزیده اند. 🔻 کافر ذمی پس از رجوع به دادگاه اهل کتاب اگر ناخشنود بود می تواند به محکمه ی اسلامی رجوع کند. از ظاهر روایت اینگونه برداشت می شود که بر این واجب است که به اسلامی روی آورده و بر قاضی مسلمان نیز بایسته است که به داد او رسیدگی کرده و حکم دادگاه اهل ذمه را اگر باطل است نقض کرده سپس بنا به قسط و داد و حکم دیگری بدهد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گزیده ی سومین جلسه از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله ▪️ شما هم دعوتید 💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قاضی تحکیم در میان اهل کتاب 🔻 از باب یعنی واداشتن پیروان هر دین به انجام احکام درست دین خود و یا از باب همزیستی، حاکم اسلامی می تواند آنها را‌ در نزاع های میان خود به دادگاه های خودشان ارجاع دهد و یا از باب تحکیم و اینکه طرفین نزاع هر دو اهل کتاب اند و هر دو از رجوع به بزرگان خود در نزاع ها خشنود و رضامندند البته این بنابر بر رای کسانی است که منصوب را در قاضی تحکیم شرط ندانند وگرنه در قاضی تحکیم نیز اسلام شرط خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030730.mp3
13.82M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو هفتم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه چهاردهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 منکر ولایت امیرالمومنین علیه السلام لایق تصدی مقام قضا نیست 🔻 تکذیب و انکار جایگاه ولایی امیرالمومنین علیه السلام بی گمان از مصادیق روشن و بارز ظلم است. چنین کسی به خدا و پیامبر و بشریت و خود ستم کرده است از آنجا که فرمان خدا و رسول الله (ص) را نافرمانی کرده است و در گناه آنان که بشریت را از نعمت خلافت خلیفه ی بر حق الهی محروم داشتند شریک شده است و خود را در ظلمت و ضلالت افکنده است و چنین کسی شایسته نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تحاکم به سلطان یا قاضی جور 🔻 اگر با عدم رجوع به خلفای جور حق شما ضایع و تلف شده و با روی آوردن به آنها حق شما استیفا و ستانده می شود باز هم تحاکم به آنها جایز نیست و حقی که با حکم آنها به کف آورید است و حق تصرف در آن را ندارید. گرچه این حکم در مقام اضطرار نیست چرا که شاید گاه عدم رجوع ما به حکام و جور باعث ظلم به کسی شود و حضور ما باعث رفع این ظلم شود که در این صورت چه بسا رجوع ما به محکمه ی واجب نیز خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ 🔰 اَرِحنا یا بِلال! ⁉️ از برخی بزرگان من جمله آسیدعلی (ره) نقل شده که می فرمود: اگر در بهشت نماز نباشد چه فایده! وقتمان را به چه صرف کنیم؟! 📍 همچنین نقل شده که پیغمبر اکرم(ص) وقتی نزدیک نماز می شد از خود بی خود می شدند گویی صدای اطرافیان را نمی شنیدند انقدر تمرکز روی نماز و شوق لحظه نماز را داشتند و بلال را صدا می زدند: قُمْ يا بِلالُ، فأرِحْنا بالصَّلاةِ یعنی ای بلال! برخيز و ما را با نماز آسايش بخش. اذان بگو و ما را از مادیات و ظلمانیات عالم مُلکی راحت کن! گفت جان کمال است و ندای او کمال مصطفی گویان ارحنا یا بلال ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
14030801.mp3
14.17M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو هشتم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه پانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۰۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تفاوت عدالت و انصاف 🔻 اگر کسی از شرائط شرعی بی بهره باشد برای نمونه شیعه نباشد یا مرتکب کبیره بوده یا اصرار بر صغیره داشته باشد و یا رعایت مروت و عرف را در رفتار اجتماعی خود نکند نیست گرچه شاید در رفتار اجتماعی و داوری میان دیگران انسان منصفی باشد ولی برای تصدی جایگاه قضا بسنده نیست. آیات و روایات روا نمی دارند کسی که انواع معاصی را مرتکب می شود ولی در مناسبات اجتماعی رعایت انصاف را می کند عهده دار منصب قضا شود. 🔻 خداوند با ارسال رسل اذن داده است که مردم او را پرستش کنند و کسی که خدا را نمی پرستد ظالم است و در حق خود ستم کرده است و تجاوز از به طور کلی ظلم تلقی شده است. روشن است کسی که خود فاقد وصف عدالت است نمی تواند در جامعه و داد را بر پا دارد چرا که کسی که خود، از چیزی بی بهره است توان بخشیدن آن را نیز نخواهد داشت. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030801.mp3
7.74M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و هفتم 📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه دهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅سه شنبه ۰۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ 🔰 عظمت فاتحه الکتاب ◾️ نقل است که پیامبر اکرم(ص) فرموده باشند: من بین انبیا این شانس و توفیق را دارم که هم قرآن کریم بر من فرود آمده و هم بر من نازل شده است. 📍برخی بزرگان گاهی فقط در تفسیر این هفت آیه یک جلد تفسیر نوشته اند. وقتی امام تفسیر این سوره را آغاز کردند به حدی تعریض و طعنه به ایشان زدند ایشان ادامه ندادند و اگر یک دور تفسیر می فرمودند چه اندوخته و ثروتی گیر مسلمان می آمد. ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قاضی جانشین امام در امر قضاست از این رو باید عادل باشد 🔻 قضاء امری است و باید از سوی کسی که اصالتا دارای شأن ولایی است به قاضی واگذار شود از این رو میان معصوم و قاضی نیز از جهت اوصاف و کمالات باید تناسب باشد و قاضی که جانشین و خلیفه ی امام در امر قضاست باید در رویه و صفات و رفتار تا حدودی مانند مستخلف عنه خود باشد و اگر چه معصوم نیست ولی باید کمینه و لااقل ملکه و عدالت را دارا باشد. نمی شود که مستخلف عنه معصوم باشد ولی خلیفه ی او از اسلام و ایمان و بی بهره باشد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔰 سوره ی حمد، مادر قرآن 🕋 ولَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿حجر، ٨٧﴾ و به راستی که هفت آیه از مثانی [یعنی سوره حمد] و قرآن بزرگ را به تو عطا کردیم. ⁉️ بزرگی و اهمیت سوره مبارکه حمد می‌تواند از آن‌رو باشد که در حقیقت این سوره چکیده و عصاره ی تمام محتویات قرآن است؛ چرا که این سوره با تعظیم خدای رحمان و رحیم آغاز می‌شود و با ستایش و برشماری صفات جمال و جلال خدای سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم می‌یابد، و با مسئله هدایت از ساحت کبریایی‌اش پایان می‌گیرد. ◾️ در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: «و الذی نفسی بیده ما انزل اللَّه فی التوراة و لا فی الزبور و لا فی القرآن مثلها هی ام الکتاب» (مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸۹، ص ۲۵۹)؛ قسم به کسی که جان من به دست او است؛ خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن، مثل این سوره را نازل نکرده است. و این ام الکتاب است. ◾️ همین مضمون در حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند:《ان اللَّه تعالی افرد الامتنان علی بفاتحة الکتاب و جعلها بازاء القرآن العظیم و ان فاتحة الکتاب اشرف ما فی کنوز العرش》 خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داده، و سوره حمد با ارزشترین ذخائر گنجهای عرش خدا است! [تفسیر برهان، جلد اول صفحه ۲۶ طبق نقل تفسیر البیان] ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اجتهاد بر اساس ادله و راه های غیر متعارف پذیرفته نیست 🔻 باید از ادله ی متعارفه مانند کتاب و سنت به دست آمده باشد و ادله ی غیر متعارفه مانند کشف و شهود و علوم غریبه اگر دستمایه ی یقین شوند شاید برای خود شخص حجت باشند ولی برای دیگران نیستند و نمی توان بر اساس آنها حکم قضایی صادر نمود. برای خود فرد حجت معرفت شناختی دارد و یقین او چه بسا چون از باب علم حضوری است از مجتهدی که بر اساس ظن اجتهاد می کند بالاتر باشد ولی برای حجت نیست و در باب نیز قابل بهره بردن نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📷 | جلسه درس اخلاق و محفل معارفی هفتگی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور آیت الله 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مواصفات قاضی اوصاف وجودی اند یا اوصاف علمی 🔻 به نظر می رسد که شرایط و بیشتر اوصاف وجودی اند نه اوصاف علمی و باید احراز شود که در واقع و در نفس الامر این اوصاف در قاضی محقق هستند و صرف اینکه در ظاهر ما چنین دریابیم که این اوصاف در قاضی محقق هستند بسنده نیست بلکه قاضی باید در حد وسع خود احراز و یقین کند که این اوصاف در او محقق هستند و نیز باید در حد توان بشری یقین کند که این اوصاف در قاضی محقق اند. 🔻 قاضی منصوب از آنجا که مجتهد است باید به رأی خود کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو ولی امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در خود آن را لحاظ کند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
38.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گزیده ی چهارمین جلسه از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله ▪️ شما هم دعوتید 💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اگر قاضی منصوب به فتوای خود قضاوت نکند شرط اجتهاد لغو خواهد بود 🔻 قاضی منصوب از آنجا که است باید به رأی خود قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در احکام قضایی خود آن را لحاظ کند. 🔻 آن بخش از ادله که ظهور در این دارند که اجتهاد در قاضی شرط نیست و آشنایی نسبی با بسنده است ناظر به قاضی مأذون هستند که گاه به حسب ضرورت و صلاحدید از سوی ولی امر برای قضا به او اذن داده می شود و ابن غیر از قاضی منصوب است که بنا بر ادله به ویژه مقبوله ی عمر بن حنظله اجتهاد تام و جامع در او شرط است. توده ی مردم از آنجا که قضا نیازمند به علم بما انزل الله است شأنیت ورود به امر قضا را ندارند گرچه قضا به تعبیری همان امر به معروف و نهی از منکر در مستوای کلان و حکومی است که مستوای خرد آن لسانی است و بر عهده ی توده مردم است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030805.mp3
8.29M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه شانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در واکنش به حمله محدود باند جنایتکار اسرائیلی به خاک کشورمان: 🔰 دست مریزاد به فرماندهان و مدافعان هوشیار پدافند میهن 💢 این حمله به خاک ایران هر قدر هم که محدود بود برای او مساله حیثیتی به شمار می‌رفت، چرا که بر این باور هستند یا باید بجنگیم یا بمیریم که اگر بجنگند هم، این رژیم در نهایت خواهد مرد. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/issraeill 🆔 @Rashad_ir