🔰دنیای بدون سوپر من ها و بدون بت من ها
💠 جهانی که هالیوود و به تبع آن پیاده نظام تابع و پیرو هالیوود ساخته بود آن بود که یک نفر یا چند نفر با قدرت ماورایی می آیند و تمام مشکلات را در نوردیده و مردمان را نجات میدهند.
💠 اما در جهانی که در آن زندگی میکنیم نه خبری از مرد عنکبوتی هست و نه خبری از بت من ها و سوپر من ها!!
منجی هایی که برساخته وهم کل هالیوودی بود نیست و ما هستیم و کرونا!
ما هستیم و خانه مانی!
ما هستیم و خانه نشینی!
ما هستیم و قرنطیه خانگی!
اما این جهان روی دیگری هم دارد. راه نجات این جهان این است که هر کس قیام کند!
طلبه ای جهادگر که برای کمک به بیماران می شتابد!
پزشک و پرستاری که شبانه روز مشغول انجام وظیفه هستند!
تولیدگری که خط تولید ماسک و ضدعفونی کننده تولید میکند!
موجری که اجاره اش را به مستاجر می بخشد!
بسیجی ای که آتش به اختیار اقدام به ضدعفونی محله های شهر میکند!
خیّری که روشویی برای شستشویی دست ها در پیاده روها نصب میکند!
عالم ربانی ای که چلّه برای رفع بلا از امت ش میگیرد!
و امامی که تمام توان ساختاری و قدرت در اختیارش را برای دفع این ابتلا گسیل میکند! و بیش از این امت ش را به قیام برای بازگرداندن سلامت به این مرز و بوم دعوت میکند!
و...
💠 آری با امامت امام و قیام امت است که بحران ها رفع می شوند و ابتلائات پشت سر گذاشته می شوند.
همانگونه که آیه کریمه فرمود:
إنّ الله لا یغیّر مابقوم حتی یغیّروا ما بانفسهم
این ابتلا با همه سختی هایش یک فرصت است! فرصتی برای رشد! فرصتی برای قیام! فرصتی برای هر چه بیشتر خدایی شدن و رنگ خدایی گرفتن!
💠 از حضرت ولیعصر عج تمنا میکنم که صبر جزیل بر قلب داغداران مجاهدان و قیام کنندگان در مجاهده سلامت عنایت فرمایند.
پ.ن:
بحق صاحب این روز خداوند قلب برادر عزیزمان محمد مداح را سکینه عنایت فرماید.
سید مصطفی مدرس
مورخ 23 اسفند 98
.
💠از عدالتخواهی موجود تا عدالتخواهی مطلوب
اقتراحی بر تمثیل حکیمانه آ.حائری شیرازی ره
یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
https://eitaa.com/Rebbioun/172
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
💠از عدالتخواهی موجود تا عدالتخواهی مطلوب اقتراحی بر تمثیل حکیمانه آ.حائری شیرازی ره یادداشت را در
🔰پرده اول: عدالتخواهی بسان جراحی!
باری به رفقای عدالتخواه برادرانه عرض میکردم که اینگونه که شما کنش های عدالتخواهانه تان را سامان میدهید زمینه ساز نا امیدی و ایجاد گسل اجتماعی و نابودی سرمایه اعتماد ملی می شوید!
پاسخ شان این بود که به هر حال هر جراحی ای خونریزی دارد و طبیعتا درگیری با اژدهای هفت سر فساد بدون درد و خون ریزی نمی شود.
سخن بنده این بود که عدالتخواهی سازنده امت را به قیام بر می انگیزد و سرانجامش یک قیام فراگیر است. اگر جنبش عدالتخواهی به یک نفر و دو نفر محدود ماند و به یک رستاخیز اجتماعی مبدل نشد یعنی اشکالی هست.
مکتب امام به ما می آموزد که کنش عدالتخواهانه باید با رعایت رویکرد توحیدی، تربیتی و فرهنگی باشد تا نهایتا در قالب یک کنش تمدنی و حکومتی-سیاسی تجسد بیابد.
مکتب امام می آموزد که تاریخ عرصه نبرد جنود عقل و جهل بوده و هست. اگر ما میخواهیم برای غلبه جنود عقل قیام کنیم بایستی به گونه ای عمل کنیم که سبب تقویت یکی از جنود جهل نشویم!
اگر عدل از جنود عقل است، امید و نشاط و مدارا هم از جنود عقل است. اگر برای عدل قیام میکنیم بایستی نتیجه اش امید و نشاط و مدارا باشد نه آنکه نتیجه اش نا امیدی و درگیری و کسالت باشد.
🔰پرده دوم: ریاضت و طراوت
امروز تمثیلی حکیمانه از آ. حائری شیرازی ره دیدم که حقیقتا جان مطلب را ایشان ادا کرده بودند.
ایشان می فرمایند:
تربیت انسان، پیچیده است. وقتی می خواهید فساد را از خود دور کنید، باید مثل پوست کندن تخم مرغ یا پرتقال باشد. بچه ها که می خواهند پرتقال پوست بگیرند، دست خودشان را پرتقالی می کنند اما تمام آب پرتقال هم به صورتشان و به روی فرش می پاشد و پوست هم تکه تکه و بدریخت میشود.
وقتی بچه ها تخم مرغ را پوست می گیرند، یا پوست به تخم مرغ می چسبد یا تخم مرغ به پوست و چقدر هم زشت می شود اما کسی که وارد است، چنان پوست می کند که اصلاً نه تخم مرغ را زخم میکند و نه چیزی از پوست به تخم مرغ می ماند و شکلی زیبا هم پیدا می کند. فساد را باید مثل پوست تخم مرغ از خود دور کنی، آنچنان از میان این فساد بیرون بیایی که طراوتی و جمالی پیدا کنی، آنچنان از گناه جدا شوی که ذره ای از آلودگی گناه با تو نماند و زخمی هم از تو کنده نشود. مجاهده با نفس، اگر درست انجام شود، سالک در عین حال که ریاضت میکشد، زیبا و معطر و نیرومند خواهد شد.
🔰پرده سوم: ریاضت عدالتخواهانه و طراوت عدالتخواهانه
عدالتخواهی عدالتخواهان مشهور و معمول امروزی را نوعا عدالتخواهی شان نظیر پوست تخم مرغ کندن سمت چپی میدانم.
یعنی هر چند پوست تخم مرغ را می کند اما کل هیکل نظام و روان و روحیه مردم را زخمی میکند. این عدالتخواهی هر چند حاصل مصدرش هم مطلوب باشد اما در یک فرآیند نامناسبی نتیجه را حاصل میکند هر چند این حاصل مصدر هم حاصل مصدر تمام و کمالی نیست.
انشاءالله خداوند تمام مقصران در پر کردن خلأهای نظری عدالتخواهی را ببخشاید و ما در تولید فکر و ایجاد و خلق اقدامات الگو ساز موفق بدارد.
سید مصطفی مدرس
مورخ 24 اسفند 98
.
🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام
یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/176
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام
▪️بخش اول
💠روایتی از حضرت زین العابدین علیه السلام هست که حضرت زمانه خودشان را به لحاظ جامعه شناختی توصیف میکنند؛ اما به وضح میتوان از بیان ایشان استفاده کرد و درسی برای امروزمان بیاموزیم.
ابتدا متن روایت و ترجمه آن را از نظر میگذرانیم:
حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ بُطَّةَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ يَرْفَعُهُ إِلَى زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى
قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَقَالَ
يَا زُرَارَةُ النَّاسُ فِي زَمَانِنَا عَلَى سِتِّ طَبَقَاتٍ أَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ كَلْبٍ وَ خِنْزِيرٍ وَ شَاةٍ
فَأَمَّا الْأَسَدُ فَمُلُوكُ الدُّنْيَا يُحِبُّ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَنْ يَغْلِبَ وَ لَا يُغْلَبَ
وَ أَمَّا الذِّئْبُ فَتُجَّارُكُمْ يَذُمُّونَ إِذَا اشْتَرَوْا وَ يَمْدَحُونَ إِذَا بَاعُوا
وَ أَمَّا الثَّعْلَبُ فَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ بِأَدْيَانِهِمْ وَ لَا يَكُونُ فِي قُلُوبِهِمْ مَا يَصِفُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ
وَ أَمَّا الْكَلْبُ يَهِرُّ عَلَى النَّاسِ بِلِسَانِهِ وَ يُكْرِمُهُ النَّاسُ مِنْ شَرِّ لِسَانِهِ
وَ أَمَّا الْخِنْزِيرُ فَهَؤُلَاءِ الْمُخَنَّثُونَ وَ أَشْبَاهُهُمْ لَا يُدْعَوْنَ إِلَى فَاحِشَةٍ إِلَّا أَجَابُوا
وَ أَمَّا الشَّاةُ فَالْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ تُجَزُّ شُعُورُهُمْ وَ يُؤْكَلُ لُحُومُهُمْ وَ يُكْسَرُ عَظْمُهُمْ فَكَيْفَ تَصْنَعُ الشَّاةُ بَيْنَ أَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ كَلْبٍ وَ خِنْزِيرٍ .
امام سجّاد «ع»: «اى زراره! مردمان در زمان ما شش گروهند: شير و گرگ و روباه و سگ و خوك و گوسفند.
شير شاهان جهانند كه هر يك از ايشان مىخواهند غالب باشند نه مغلوب.
گرگ بازرگانان شمايند، كه چون چيزى را بخواهند بخرند مذمّت مىكنند و چون بخواهند بفروشند تعريف مىكنند.
روباه آن كسانند كه به نام دين نان مىخورند، و آنچه بر زبان مىرانند در دل ندارند.
سگ آن است كه در روى مردمان پارس مىكند، و همه از ترس زبانش به اكرام او مىپردازند.
خوك نامردان و همانندان ايشانند كه به انجام دادن هر كار زشت و ناپسندى پاسخ مثبت مىدهند.
و اما گوسفند، آن كسانند كه پشمهاى ايشان را مىكنند و گوشتهاشان را مىخورند و استخوانهاشان را مىشكنند.
و آيا گوسفند، در ميان شير و گرگ و روباه و سگ و خوك چه مىتواند كرد؟»
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام ▪️بخش اول 💠روایتی از
💠این بیان حضرت امام سجاد علیه السلام به وضوح ما را از شک گیری یک اجتماع این چنینی بر حذر میدارد. مؤمنان را انذار میدهد که زندگانی گوسفندی را در پیش نگرفته و گمان نبرند که با حیات گوسفندی میتوانند زندگی خود را داشته باشند.
💠مکتب امام که عصاره فهم شیعی از تعالیم نورانی ائمه معصومین علیه السلام است به ما می آموزد که بایستی از جامعه ای که بر مدار ظالم و ظلم پذیر یا آکل و مأکول شکل می گیرد پرهیز کرد.
در جامعه جهانی ما با شیران یعنی حاکمان سیاسی مواجه هستیم که مدام به دنبال حفظ فساد پادشاهی و سیطره خود بر جامعه بشری هستند.
💠با تاجران گرگی مواجه هستیم که فساد اقتصادی را دامن زده و امپراتوری رسانه ای سگ منشی که به مارپیچ سکوت دامن می زنند و مانع از بروز فطرت عدالتخواهانه بشریت می شوند.
💠و نیز با مدعیان دینی مواجه هستیم که دین را ابزار تجارت خود کرده اند؛ همچنین با انبوهی منافقان خوک صفتی که ذیل سیطره مستکبرانه آمریکا تن به هر کار زشت و ناپسندی علیه بشریت میدهند.
💠انقلاب اسلامی با تاسیس نظام اسلامی علیه این حیات جنگلی و این نظام ظالم و ظلم پذیر قیام کرد و به برکت رهنمودهای خمینی کبیر مردم ایران از حیات گوسفندی نجات یافت.
مردم ایران تبدیل به شاهدی برای تمام مستضعفان جهان گشت که علیه این حیات و زیست جنگلی قیام کرده و سعادت دنیوی و اخروی خود را با دست خود رقم زنند.
سید مصطفی مدرس شب ولات امام سجاد علیه السلام
.
هدایت شده از تعلیم حکمت
مصاحبه.mp3
36.5M
🔰صوت رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع مصاحبه
🔊حجت الاسلام سید مصطفی مدرس
〰〰〰〰
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
@talim_hekmat
مصاحبه ارائه.pdf
1.09M
🔰 فایل پی دی اف ارائه روش شناسی مصاحبه
فناوری مشاوره تحصیلی- ارائه.pdf
1.03M
🔰 فایل پی دی اف ارائه فنّاوری مشاوره تحصیلی
وبینار فناوری مشاوره تحصیلی از طریق مصاحبه - ۹۹۰۱17.mp3
27.43M
🎙صوت رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع فنّاوری مشاوره تحصیلی
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #مرگ_آگاهی
اگر #قبرستان جاییست که #مردگان را در آن به خاک سپردهاند، پس ما قبرستاننشینانِ عادات و روزمرگیها را کِی راهی به #معنای_زندگی هست؟!
اگر #مقصد_پرواز است، #قفس_ویران بهتر.
پرستویی که مقصد را در کوچ مییابد، از #ویرانی_لانهاش نمیهراسد.
#سید_شهیدان_اهل_قلم
#سید_مرتضی_آوینی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰 #مرگ_آگاهی اگر #قبرستان جاییست که #مردگان را در آن به خاک سپردهاند، پس ما قبرستاننشینانِ عادات
🔰انقلاب اسلامی و آغاز عصر #مرگ_آگاهی
🔰آوینی راوی عصر #مرگ_آگاهی
💠پیش از ملاحظه یادداشت کلیپ دلنشین ذیل را ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/184
💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/187
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰انقلاب اسلامی و آغاز عصر #مرگ_آگاهی 🔰آوینی راوی عصر #مرگ_آگاهی 💠پیش از ملاحظه یادداشت کلیپ دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 پرده اول: مواجهه تمدنی غرب و حقیقت مرگ
مرگ سرنوشت محتومی است که زندگی آدمیان را در برگرفته است. مواجهه تمدن ها در برابر مرگ می تواند یک مواجهه تعیین کننده باشد در شکل گیری یک تمدن.
حقیقتی مثل مرگ برای تمدنی که بر پایه حیات حیوانی شکل گرفته است یقینا میتواند به عنوان سرنوشتی که فنا و نابودی را به ارمغان می آورد تلقی شود. تمدن غرب مدام از مرگ آگاهی فرار کرده است و سعی کرده مدام در دریای غفلت و فراموشی خود را از ترس و اضطراب مرگ رهایی بخشد.
حتی تکنولوژی غرب آرزوی دیرین خود را شکست دادن مرگ میداند.
رمان ها و داستان هایی که در حیات غرب شکل گرفته اند در خیال پردازی هایشان مدام تکنولوژی هایی را می پرورانند که سرنوشت محتوم مرگ را کنار زده و ابدیت را برای انسان به ارمغان آورده اند.
این فرار تمدنی از مرگ در همه جا خودش را نشان داده خصوصا در مسئله فرهنگ حیات غربی. تمام عناصر فرهنگی غرب در خدمت این هستند که آدمی سرنوشت محتوم خویش را فراموش کند و خود را غرق در دنیا و هوس ها و شهوات کند.
🔰پرده دوم: انقلاب اسلامی و آغاز عصر مرگ آگاهی
انقلاب اسلامی با الهام بخشی از قیام حیات بخش حسینی از ابتدای مواجهه خود با سلاحی به مبارزه با تمدن غرب و نظام سلطه پرداخت که مرگبارترین سلاح ها در برابر آن سر تسلیم دارند و آن چیزی نبود جز خود مرگ!
نظریه پیروزی خون بر شمشیر همین است. مردمان آن بیش از آنکه عاشق و مشتاق زندگی دنیا باشند شیدا و واله مرگ هستند.
صحنه عاشورا همواره در برابر حسینی مرامان حاضر بوده است. صحنه ای که در آن امام امت، مرگ و شهادت خود را تقدیم تاریخ بشریت برای هدایت آدمیان می کند.
واضح است که وقتی تمدن غربی با عملیات استشهادی مواجه می شود در تحلیل آن دچار گمگشتگی و سرگشتگی شود. عملیات استشهادی یعنی مرگ را در آغوش گرفتن یعنی با حقیقتی که همواره تمدن غرب در پی فرار از آن و به فراموشی سپردن آن بوده است به جنگ تمدن غرب آمدن.
تکنیک و تکنولوژی غرب مدرن همچنان در برابر مرگ سر تعظیم دارد و خود را عاجزتر از آن می بیند که بتواند مرگ را دور بزند هر چند در خیال پردازی های خود این موضوع را مکررا با ایده های مختلف دنبال میکند.
🔰آموزه های تمدنی اسلامی برای بالندگی عصر #مرگ_آگاهی
تمدن اسلامی یک تمدن شهوت پیش نیست. یک تمدن هوس باز نیست. یک تمدنی نیست که رب و الهه خویش را هوی و هوسهای خودش قرار داده است.
تمدن اسلامی یک تمدن هدایت بنیان است. یک تمدن معنویت پایه است. یک تمدن عقلانیت محور است.
اما راه حل چیست؟ شاید یکی از مؤثرترین راهبردها #مرگ_آگاهی است.
روایات زیادی در باب مرگ آگاهی از حضرات معصومین علیهم السلام است که چند نمونه را مورد نظر قرار میدهیم:
▪️و قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم:
أَفْضَلُ الزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا ذِكْرُ الْمَوْتِ
وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ ذِكْرُ الْمَوْتِ
وَ أَفْضَلُ التَّفَكُّرِ ذِكْرُ الْمَوْتِ
فَمَنْ أَثْقَلَهُ ذِكْرُ الْمَوْتِ وَجَدَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّة
▪️و قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم:
أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَات
▪️ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم:
أَكْثِرُوا مِنْ ذِكْرِ هَادِمِ اللَّذَّاتِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا هَادِمُ اللَّذَّاتِ قَالَ الْمَوْتُ فَإِنَّ أَكْيَسَ الْمُؤْمِنِينَ أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْراً وَ أَحْسَنُهُم لِلْمَوْتِ اسْتِعْدَاداً.
▪️ أبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال:
و مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ الْمَوْتِ أَحَبَّهُ اللَّه
دعوت اسلام به یاد مرگ و نیز دعوت این دین عزیز به جهاد با جان بدین معناست که اسلام مکررا میخواهد انسانها مواجهه با مرگ داشته باشند. مرگ آگاه شوند و بلکه بیش از آن در طلب مرگ باشند.
انقلاب اسلامی به واسطه تعالیم نورانی اسلام هم در تکوّن خویش و هم در ادامه راه با مسائلی مواجه بوده است که عملا بستری برای مرگ آگاهی امت ایران را رقم زده است.
درگیری های مردم ایران با رژیم سفاک پهلوی
جنگ هشت ساله دفاع مقدس و مواجهه ایشان با رژیم بعث
کشتار حجاج بیت الله حرام، غائله منا
جنگ با داعش و شهدای مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام
و اکنون مدافعان و مجاهدان عرصه سلامت
یکی از رهاوردهای عظیم انقلاب اسلامی برای بشریت مرگ آگاهی است. جامعه اسلامی مدام به روایت مرگ و راویان مرگ آگاهی نیاز کما اینکه سید شهیدان اهل قلم با قلم و صدای خویش ما را به سوی مرگ آگاهی رهنمون می ساخت و راه آسمان را به ما نشان میداد.
آوینی راوی مرگ آگاهی و راوی راه آسمان بود. انقلاب اسلامی پرورانده این دست راویان است؛ در جنگ روایت نیاز مبرمی به آفرینش این سنخ از راویان داریم.
سید مصطفی مدرس 23 فروردین 99
#مرگ_آگاهی
.
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید
💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/191
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید 💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
7️⃣ استفاده از زیرساختهای فناوری اطلاعات
یکی دیگر از ظرفیتهایی که میتواند در تحقق این شعار به کار بیاید ظرفیتهای نوینی است که به واسطه عصر ارتباطات پدید آمده است. یک اپلیکیشن یا یک پلتفرم میتواند به راحتی ظرفیت لازم را کسب و کارهای خانگی پدید بیاورد. پلتفرم باسلام را میتوان در این زمینه یکی از پیشتازان دانست.
🔰پرده آخر: می شود و میتوانیم
تحقق شعار #هر_خانه_یک_کارخانه شدنی است اما این شدنی از جمله اموری است که لوازمی دارد. ضروری است همه نخبگان پیرامون این استعاره اندیشیده و ایده های خودشان را ابه اشتراک بگذارند.
پ.ن:
1. گزارش دکتر ربیعی:
🌐https://t.me/alirabiei_ir/878
#هر_خانه_یک_کارخانه
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید 💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
🔰 پرده اول: گزارشی از وضع موجود
جناب دکتر ربیعی، سخنگوی دولت گزارشی(1) این چنینی از آسیب هایی که کرونا به ما تحمیل کرده است داده اند:
🔹 بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول به کارند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رستهای که بلافاصله با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند هویداست.
🔹 نزدیک به 3.3 میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفتهاند.
🔹 بیش از 1.5 میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند.
🔹 ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند.
🔹 برآورد ميشود در ۳ ماه اول کاهش ۰.۴ درصدی رشد اقتصادی اتفاق میافتد و بيکاري را افزايش ميدهد. ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانههای مقیاس پایین نيز حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکانپذیر نیست.
🔹 بیکارشدگان در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله در سیاستهای بازار کار، به بیش از ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این ۴ میلیون نفر شامل 3.3 میلیون شغل بیمهشده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است.
🔹 اعتبار لازم براي جبران دستمزد بيکارشدگان با حداکثر ۲ میلیون تومان در ماه به مدت ۳ ماه، ۲۴ هزار میلیارد تومان است.
🔹 ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایهبر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به ازاي هر شغل هزینه نیاز دارد.
🔴⚠️🔴 اینها همه در وضعیتی است که ما در سال 98 تورم 41 درصدی را داشتیم و اقتصاد ایران سال ۹۸ رشد اقتصادی نزدیک به صفر را تجربه کرده است!!!
🔰 پرده دوم: نقش تولیدات خانگی در تقویم و توانمندسازی اقتصاد - جهش تولید خانگی
جامعه برای بازسازی و توانمندسازی خویش بایستی به سلولهای بنیادین خود رجوع کند هرچند اکوسیستم اقتصادی در سالهای پیشین وابسته به فروش نفت، تولیدات کارخانه ای بوده است اما اکنون این اکوسیستم به واسطه وضعیت کنونی بافتارهای اقتصادی متنوع نامبرده را دچار رکود کرده است.
جامعه اکوسیستم اقتصادی خویش را تنها با سلولهای بنیادین خویش میتواند بازسازی کند. تولیدات خانگی میتواند موتور پیشران اقتصاد قرار بگیرد.
ما پیشتر تجربه کارهای نهضتی را داشته ایم. نهضت سوادآموزی تجربه ای بود که به واسطه اینکه هر خانه را یک مدرسه و کلاس درس نمودیم توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم.
اکنون نیز ضرورت دارد با رؤیت، روایت و برنامه ریزی بر اساس ظرفیتی به اسم خانه، وضعیت نابسامان اقتصادی را بهبود و در نهایت ارتقا ببخشیم.
🔰ایده هایی برای تحقق شعار #هر_خانه_یک_کارخانه
💠 بازاری به وسعت جهان برای تولید ماسک
وضعیت کرونایی پیش بینی می شود که 1.5 الی 3 سال حداقل ادامه داشته باشد. ما در این وضعیت بازاری به گستردگی جهان بشری که تقاضای ماسک دارد را داریم.
علاوه بر اینکه این یک نیاز است بلکه یک مسئولیتی در قبال جامعه توحیدی ایرانی اسلامی است که خود را در برابر نیاز ویژه و ضروری امت اسلامی و بلکه جهان بشری متعهد دانسته و گامی در جهت تولید بردارد.
ما نه تنها بازار منطقه و کشورهای همسایه داریم بلکه میتوانیم به بازار اروپا و آفریقا نیز چشم بدوزیم.
البته به ماسک میتوان برخی وسایل و تجهیزات پزشکی که نسبت و تناسبی با تولیدات خانگی داشته باشد را اضافه نمود.
اما این تحقق این مقوله لوازمی دارد:
1️⃣ توانمندسازی
صدا و سیما نقش بی بدیلی را میتواند در جهت توانمندسازی خانواده ها برای تولید ماسک رقم بزند.
2️⃣خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت!!!
ابتکار و خلاقیت یکی دیگر از لوازمی است که بایستی به صورت ویژه برای آن برنامه ریزی کنیم. در این راستا برگزاری جشنواره جهت جذب ایده های نوین برای تولید ماسک و تجهیزات مکمل نیز بایستی در دستور کار قرار بگیرد.
3️⃣ سیستم جمع آوری و توزیع
یکی دیگر از لوازم به تحقق شعار #هر_خانه_یک_کارخانه تدارک سیستم جمع آوری تولیدات خانگی و سیستم توزیع و صادرات متناسب است. در بستر جمع آوری سرمایه ها مساجد و پایگاههای بسیج میتوانند نقش بی بدیلی در این سیستم مویرگی ایفا کنند.
4️⃣ نهضت تجربه نگاری
یکی دیگر از لوازم تحقق شعار نامبرده نهضت تجربه نگاری می باشد. ما به شدت نیازمند رصد اقدامات الگوساز و تجربه نگاری ایشان و مدیریت الگوبرداری تجربه های موفق هستیم.
5️⃣ تسهیل گری و بسترسازی
یکی دیگر از لوازم تسهیل گری و بسترسازی نهادهایی می باشد که میتوانند پشتیبانی لجستیک لازم را تهیه و تدارک کنند.نهادهایی نظر ستاد فرمان امام ره، اوقاف، کمیته امداد امام خمینی ره، بنیاد مستضعفان و ....
6️⃣ پشتیبانی و راهبری نخبگان
یکی دیگر از لوازم اینکار پیشتازی و پیشقراولی نخبگانی است که این ضرورت را فهم کرده و میتوانند هر چه سریعتر بدان جامه تحقق ببخشند.
این پشتیبانی هم بایستی جنسی تئوریک و نظری داشته باشد و هم جنسی عملیاتی.
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید 💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
یادداشت برادر سجاد هجری بزرگوار
یادداشت ایشان را یک نمونه و یک قدم در راستای تبیین تئوریک شعار مذکور میدانم.
خداوند بر خامه قلمش روز افزون بیفزاید.
👇👇👇
هدایت شده از تاریخیات
مشاغل خانگی-خانوادگی رانهی جهش تولید!
نام بجا و شایان امسال «جهش تولید»ست که رخدادش «تمهیدات» و «لوازم»ی دارد! از آن میان، «بیداری همگانی» و «انگیزهی همگانی» برای «کار» آشکارست! بیگمان، جهش آنگاه رخ میدهد که همگان بکار بپردازند و هیچ «ظرفیت»ی در کشور بیکار نباشد و تاریخ نشان داده که جهش تولید در برخی کشورها که بدان «انقلاب صنعتی» گویند، با «آزادسازی» و «بکارگیری» نیروی کار «زنان»، نیمی از مردمان، همراه بوده است. ایران نیز اگر بخواهد در تولید جهش کند، باید از همهی نیرویهای کارش بهره برد. بسیاری از نیروهای کار در کشور، بیرون از «سن متعارف» کارند؛ زیرا یا کودک و نوجواناند یا سالور و پیر (بازنشسته!)؛ ولی آنان نیز توانا برای کار و زمینهسازی جهش تولیدند! برخی نیز که دچار ناتوانیهای جسمی یا ذهنیاند، نیروی کار بشمار نمیآیند؛ ولی توان کار دارند و باید برای جهش تولید بکار آیند! اکنون پرسش اینجاست که چگونه میتوان از این نیروهای بالقوةی کار تا آنجا که شدنیست و پیامد ناسزاوار ندارد، در کشور برای جهش تولید بهره برد!؟ اکنون که جهان و ایران گرفتار بلای کروناست و مردم «درخانهمانی» (قرنطینهی خودخواسته در خانه!) دارند و بیکارند، آدمی بیش از هر چیز، بیاد «مشاغل/کسبوکارهای خانگی» میافتد که همه نمونههایی از آن را همه در ذهن دارند و از قضا، این دست کسبوکارها درپیوند و سازگار آن چند دسته نیروی کاریست که برشمردیم! در کنار «مشاغل خانگی»، میتوان از «کسبوکارهای خانوادگی» نیز نام برد؛ یعنی آن گروه کارهایی که محورش یک خانواده و شاید برزگتر، یک خاندان است! در این دست کارها «واحد اقتصادی» متناظر «واحد اجتماعی» خانواده است و گفتنیست که سبکی سنتی-تاریخی در تمدن ماست و شکلدهندهی بسیاری از «اصناف» بوده که محسنات و مزایایی درخور دارد! آمیزش/ترکیب این دو را میتوان مشاغل/کسبوکارهای خانگی-خانوادگی نامید که هم واحد اقتصادی خانواده است و هم در محیط خانه انجام میشود. من میپندارم که این گونه از کسبوکار اگر «فراگیر» شود، میتواند در جهش تولید بسیار یاری رساند بلکه رانهی آن باشد! این کارهای خانگی-خانوادگی دو صورت دارد:
1. آنکه هر خانوادهای مستقلانه و علیحده بدان بپردازد!
2. اینکه «شبکه»ای از این کارها (هر یک بعنوان جزئی از یک کل،) درپیوند هم «خط تولید»ی را بوجود آورد!
اگر چه هر یک از این دو گونه را مصالح و نقاط قوت/مثبتیست؛ اما بطور ویژه دومین میتواند نقشی سترگ در تولید بازی کند! اما در پایان باید پرسید: چه نهادهایی در کشور میتوانند در فراگیری این دست مشاغل زمینهسازی کنند!؟ شاید بتوان گفت که نهادهای 1. عمومی-حکومتی غیردولتی و 2. عمومی-مردمی/مردمنهاد در این مهم بیش از دیگران بتوانند کاری از پیش برند؛ چنانچه تا کنون نیز در گسترش مشاغل خانگی بسیار تأثیرگذار بودند!
پسنوشت:
دوستی ارجمند و خوشذوق پس از خواندن این یادداشت ناچیز، آمیزهای خوشساخت و گیرا را پیش نهاد: #هر_خانه_یک_کارخانه!
سپاس از او!
🔰سلسله یادداشتهایی که با موضوع کلی «اصول معماری اندیشه توحیدی» در این کانال نگاشته شده بود به همت عزیزان در قالب فایلی مجزا تقدیم می گردد.
فایل را در آدرس ذیل دانلود کنید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/197