🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام
یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/176
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام
▪️بخش اول
💠روایتی از حضرت زین العابدین علیه السلام هست که حضرت زمانه خودشان را به لحاظ جامعه شناختی توصیف میکنند؛ اما به وضح میتوان از بیان ایشان استفاده کرد و درسی برای امروزمان بیاموزیم.
ابتدا متن روایت و ترجمه آن را از نظر میگذرانیم:
حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ بُطَّةَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ يَرْفَعُهُ إِلَى زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى
قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَقَالَ
يَا زُرَارَةُ النَّاسُ فِي زَمَانِنَا عَلَى سِتِّ طَبَقَاتٍ أَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ كَلْبٍ وَ خِنْزِيرٍ وَ شَاةٍ
فَأَمَّا الْأَسَدُ فَمُلُوكُ الدُّنْيَا يُحِبُّ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَنْ يَغْلِبَ وَ لَا يُغْلَبَ
وَ أَمَّا الذِّئْبُ فَتُجَّارُكُمْ يَذُمُّونَ إِذَا اشْتَرَوْا وَ يَمْدَحُونَ إِذَا بَاعُوا
وَ أَمَّا الثَّعْلَبُ فَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ بِأَدْيَانِهِمْ وَ لَا يَكُونُ فِي قُلُوبِهِمْ مَا يَصِفُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ
وَ أَمَّا الْكَلْبُ يَهِرُّ عَلَى النَّاسِ بِلِسَانِهِ وَ يُكْرِمُهُ النَّاسُ مِنْ شَرِّ لِسَانِهِ
وَ أَمَّا الْخِنْزِيرُ فَهَؤُلَاءِ الْمُخَنَّثُونَ وَ أَشْبَاهُهُمْ لَا يُدْعَوْنَ إِلَى فَاحِشَةٍ إِلَّا أَجَابُوا
وَ أَمَّا الشَّاةُ فَالْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ تُجَزُّ شُعُورُهُمْ وَ يُؤْكَلُ لُحُومُهُمْ وَ يُكْسَرُ عَظْمُهُمْ فَكَيْفَ تَصْنَعُ الشَّاةُ بَيْنَ أَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ كَلْبٍ وَ خِنْزِيرٍ .
امام سجّاد «ع»: «اى زراره! مردمان در زمان ما شش گروهند: شير و گرگ و روباه و سگ و خوك و گوسفند.
شير شاهان جهانند كه هر يك از ايشان مىخواهند غالب باشند نه مغلوب.
گرگ بازرگانان شمايند، كه چون چيزى را بخواهند بخرند مذمّت مىكنند و چون بخواهند بفروشند تعريف مىكنند.
روباه آن كسانند كه به نام دين نان مىخورند، و آنچه بر زبان مىرانند در دل ندارند.
سگ آن است كه در روى مردمان پارس مىكند، و همه از ترس زبانش به اكرام او مىپردازند.
خوك نامردان و همانندان ايشانند كه به انجام دادن هر كار زشت و ناپسندى پاسخ مثبت مىدهند.
و اما گوسفند، آن كسانند كه پشمهاى ايشان را مىكنند و گوشتهاشان را مىخورند و استخوانهاشان را مىشكنند.
و آيا گوسفند، در ميان شير و گرگ و روباه و سگ و خوك چه مىتواند كرد؟»
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰پای درس مردم شناسی حضرت امام زین العابدین علیه السلام ▪️بخش اول 💠روایتی از
💠این بیان حضرت امام سجاد علیه السلام به وضوح ما را از شک گیری یک اجتماع این چنینی بر حذر میدارد. مؤمنان را انذار میدهد که زندگانی گوسفندی را در پیش نگرفته و گمان نبرند که با حیات گوسفندی میتوانند زندگی خود را داشته باشند.
💠مکتب امام که عصاره فهم شیعی از تعالیم نورانی ائمه معصومین علیه السلام است به ما می آموزد که بایستی از جامعه ای که بر مدار ظالم و ظلم پذیر یا آکل و مأکول شکل می گیرد پرهیز کرد.
در جامعه جهانی ما با شیران یعنی حاکمان سیاسی مواجه هستیم که مدام به دنبال حفظ فساد پادشاهی و سیطره خود بر جامعه بشری هستند.
💠با تاجران گرگی مواجه هستیم که فساد اقتصادی را دامن زده و امپراتوری رسانه ای سگ منشی که به مارپیچ سکوت دامن می زنند و مانع از بروز فطرت عدالتخواهانه بشریت می شوند.
💠و نیز با مدعیان دینی مواجه هستیم که دین را ابزار تجارت خود کرده اند؛ همچنین با انبوهی منافقان خوک صفتی که ذیل سیطره مستکبرانه آمریکا تن به هر کار زشت و ناپسندی علیه بشریت میدهند.
💠انقلاب اسلامی با تاسیس نظام اسلامی علیه این حیات جنگلی و این نظام ظالم و ظلم پذیر قیام کرد و به برکت رهنمودهای خمینی کبیر مردم ایران از حیات گوسفندی نجات یافت.
مردم ایران تبدیل به شاهدی برای تمام مستضعفان جهان گشت که علیه این حیات و زیست جنگلی قیام کرده و سعادت دنیوی و اخروی خود را با دست خود رقم زنند.
سید مصطفی مدرس شب ولات امام سجاد علیه السلام
.
هدایت شده از تعلیم حکمت
مصاحبه.mp3
36.5M
🔰صوت رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع مصاحبه
🔊حجت الاسلام سید مصطفی مدرس
〰〰〰〰
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
@talim_hekmat
مصاحبه ارائه.pdf
1.09M
🔰 فایل پی دی اف ارائه روش شناسی مصاحبه
فناوری مشاوره تحصیلی- ارائه.pdf
1.03M
🔰 فایل پی دی اف ارائه فنّاوری مشاوره تحصیلی
وبینار فناوری مشاوره تحصیلی از طریق مصاحبه - ۹۹۰۱17.mp3
27.43M
🎙صوت رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع فنّاوری مشاوره تحصیلی
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #مرگ_آگاهی
اگر #قبرستان جاییست که #مردگان را در آن به خاک سپردهاند، پس ما قبرستاننشینانِ عادات و روزمرگیها را کِی راهی به #معنای_زندگی هست؟!
اگر #مقصد_پرواز است، #قفس_ویران بهتر.
پرستویی که مقصد را در کوچ مییابد، از #ویرانی_لانهاش نمیهراسد.
#سید_شهیدان_اهل_قلم
#سید_مرتضی_آوینی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰 #مرگ_آگاهی اگر #قبرستان جاییست که #مردگان را در آن به خاک سپردهاند، پس ما قبرستاننشینانِ عادات
🔰انقلاب اسلامی و آغاز عصر #مرگ_آگاهی
🔰آوینی راوی عصر #مرگ_آگاهی
💠پیش از ملاحظه یادداشت کلیپ دلنشین ذیل را ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/184
💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/187
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰انقلاب اسلامی و آغاز عصر #مرگ_آگاهی 🔰آوینی راوی عصر #مرگ_آگاهی 💠پیش از ملاحظه یادداشت کلیپ دلنشین
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 پرده اول: مواجهه تمدنی غرب و حقیقت مرگ
مرگ سرنوشت محتومی است که زندگی آدمیان را در برگرفته است. مواجهه تمدن ها در برابر مرگ می تواند یک مواجهه تعیین کننده باشد در شکل گیری یک تمدن.
حقیقتی مثل مرگ برای تمدنی که بر پایه حیات حیوانی شکل گرفته است یقینا میتواند به عنوان سرنوشتی که فنا و نابودی را به ارمغان می آورد تلقی شود. تمدن غرب مدام از مرگ آگاهی فرار کرده است و سعی کرده مدام در دریای غفلت و فراموشی خود را از ترس و اضطراب مرگ رهایی بخشد.
حتی تکنولوژی غرب آرزوی دیرین خود را شکست دادن مرگ میداند.
رمان ها و داستان هایی که در حیات غرب شکل گرفته اند در خیال پردازی هایشان مدام تکنولوژی هایی را می پرورانند که سرنوشت محتوم مرگ را کنار زده و ابدیت را برای انسان به ارمغان آورده اند.
این فرار تمدنی از مرگ در همه جا خودش را نشان داده خصوصا در مسئله فرهنگ حیات غربی. تمام عناصر فرهنگی غرب در خدمت این هستند که آدمی سرنوشت محتوم خویش را فراموش کند و خود را غرق در دنیا و هوس ها و شهوات کند.
🔰پرده دوم: انقلاب اسلامی و آغاز عصر مرگ آگاهی
انقلاب اسلامی با الهام بخشی از قیام حیات بخش حسینی از ابتدای مواجهه خود با سلاحی به مبارزه با تمدن غرب و نظام سلطه پرداخت که مرگبارترین سلاح ها در برابر آن سر تسلیم دارند و آن چیزی نبود جز خود مرگ!
نظریه پیروزی خون بر شمشیر همین است. مردمان آن بیش از آنکه عاشق و مشتاق زندگی دنیا باشند شیدا و واله مرگ هستند.
صحنه عاشورا همواره در برابر حسینی مرامان حاضر بوده است. صحنه ای که در آن امام امت، مرگ و شهادت خود را تقدیم تاریخ بشریت برای هدایت آدمیان می کند.
واضح است که وقتی تمدن غربی با عملیات استشهادی مواجه می شود در تحلیل آن دچار گمگشتگی و سرگشتگی شود. عملیات استشهادی یعنی مرگ را در آغوش گرفتن یعنی با حقیقتی که همواره تمدن غرب در پی فرار از آن و به فراموشی سپردن آن بوده است به جنگ تمدن غرب آمدن.
تکنیک و تکنولوژی غرب مدرن همچنان در برابر مرگ سر تعظیم دارد و خود را عاجزتر از آن می بیند که بتواند مرگ را دور بزند هر چند در خیال پردازی های خود این موضوع را مکررا با ایده های مختلف دنبال میکند.
🔰آموزه های تمدنی اسلامی برای بالندگی عصر #مرگ_آگاهی
تمدن اسلامی یک تمدن شهوت پیش نیست. یک تمدن هوس باز نیست. یک تمدنی نیست که رب و الهه خویش را هوی و هوسهای خودش قرار داده است.
تمدن اسلامی یک تمدن هدایت بنیان است. یک تمدن معنویت پایه است. یک تمدن عقلانیت محور است.
اما راه حل چیست؟ شاید یکی از مؤثرترین راهبردها #مرگ_آگاهی است.
روایات زیادی در باب مرگ آگاهی از حضرات معصومین علیهم السلام است که چند نمونه را مورد نظر قرار میدهیم:
▪️و قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم:
أَفْضَلُ الزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا ذِكْرُ الْمَوْتِ
وَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ ذِكْرُ الْمَوْتِ
وَ أَفْضَلُ التَّفَكُّرِ ذِكْرُ الْمَوْتِ
فَمَنْ أَثْقَلَهُ ذِكْرُ الْمَوْتِ وَجَدَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّة
▪️و قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم:
أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَات
▪️ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم:
أَكْثِرُوا مِنْ ذِكْرِ هَادِمِ اللَّذَّاتِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا هَادِمُ اللَّذَّاتِ قَالَ الْمَوْتُ فَإِنَّ أَكْيَسَ الْمُؤْمِنِينَ أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْراً وَ أَحْسَنُهُم لِلْمَوْتِ اسْتِعْدَاداً.
▪️ أبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال:
و مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ الْمَوْتِ أَحَبَّهُ اللَّه
دعوت اسلام به یاد مرگ و نیز دعوت این دین عزیز به جهاد با جان بدین معناست که اسلام مکررا میخواهد انسانها مواجهه با مرگ داشته باشند. مرگ آگاه شوند و بلکه بیش از آن در طلب مرگ باشند.
انقلاب اسلامی به واسطه تعالیم نورانی اسلام هم در تکوّن خویش و هم در ادامه راه با مسائلی مواجه بوده است که عملا بستری برای مرگ آگاهی امت ایران را رقم زده است.
درگیری های مردم ایران با رژیم سفاک پهلوی
جنگ هشت ساله دفاع مقدس و مواجهه ایشان با رژیم بعث
کشتار حجاج بیت الله حرام، غائله منا
جنگ با داعش و شهدای مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام
و اکنون مدافعان و مجاهدان عرصه سلامت
یکی از رهاوردهای عظیم انقلاب اسلامی برای بشریت مرگ آگاهی است. جامعه اسلامی مدام به روایت مرگ و راویان مرگ آگاهی نیاز کما اینکه سید شهیدان اهل قلم با قلم و صدای خویش ما را به سوی مرگ آگاهی رهنمون می ساخت و راه آسمان را به ما نشان میداد.
آوینی راوی مرگ آگاهی و راوی راه آسمان بود. انقلاب اسلامی پرورانده این دست راویان است؛ در جنگ روایت نیاز مبرمی به آفرینش این سنخ از راویان داریم.
سید مصطفی مدرس 23 فروردین 99
#مرگ_آگاهی
.
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید
💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/191
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید 💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
7️⃣ استفاده از زیرساختهای فناوری اطلاعات
یکی دیگر از ظرفیتهایی که میتواند در تحقق این شعار به کار بیاید ظرفیتهای نوینی است که به واسطه عصر ارتباطات پدید آمده است. یک اپلیکیشن یا یک پلتفرم میتواند به راحتی ظرفیت لازم را کسب و کارهای خانگی پدید بیاورد. پلتفرم باسلام را میتوان در این زمینه یکی از پیشتازان دانست.
🔰پرده آخر: می شود و میتوانیم
تحقق شعار #هر_خانه_یک_کارخانه شدنی است اما این شدنی از جمله اموری است که لوازمی دارد. ضروری است همه نخبگان پیرامون این استعاره اندیشیده و ایده های خودشان را ابه اشتراک بگذارند.
پ.ن:
1. گزارش دکتر ربیعی:
🌐https://t.me/alirabiei_ir/878
#هر_خانه_یک_کارخانه
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید 💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
🔰 پرده اول: گزارشی از وضع موجود
جناب دکتر ربیعی، سخنگوی دولت گزارشی(1) این چنینی از آسیب هایی که کرونا به ما تحمیل کرده است داده اند:
🔹 بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول به کارند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رستهای که بلافاصله با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند هویداست.
🔹 نزدیک به 3.3 میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفتهاند.
🔹 بیش از 1.5 میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند.
🔹 ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند.
🔹 برآورد ميشود در ۳ ماه اول کاهش ۰.۴ درصدی رشد اقتصادی اتفاق میافتد و بيکاري را افزايش ميدهد. ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانههای مقیاس پایین نيز حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکانپذیر نیست.
🔹 بیکارشدگان در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله در سیاستهای بازار کار، به بیش از ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این ۴ میلیون نفر شامل 3.3 میلیون شغل بیمهشده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است.
🔹 اعتبار لازم براي جبران دستمزد بيکارشدگان با حداکثر ۲ میلیون تومان در ماه به مدت ۳ ماه، ۲۴ هزار میلیارد تومان است.
🔹 ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایهبر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به ازاي هر شغل هزینه نیاز دارد.
🔴⚠️🔴 اینها همه در وضعیتی است که ما در سال 98 تورم 41 درصدی را داشتیم و اقتصاد ایران سال ۹۸ رشد اقتصادی نزدیک به صفر را تجربه کرده است!!!
🔰 پرده دوم: نقش تولیدات خانگی در تقویم و توانمندسازی اقتصاد - جهش تولید خانگی
جامعه برای بازسازی و توانمندسازی خویش بایستی به سلولهای بنیادین خود رجوع کند هرچند اکوسیستم اقتصادی در سالهای پیشین وابسته به فروش نفت، تولیدات کارخانه ای بوده است اما اکنون این اکوسیستم به واسطه وضعیت کنونی بافتارهای اقتصادی متنوع نامبرده را دچار رکود کرده است.
جامعه اکوسیستم اقتصادی خویش را تنها با سلولهای بنیادین خویش میتواند بازسازی کند. تولیدات خانگی میتواند موتور پیشران اقتصاد قرار بگیرد.
ما پیشتر تجربه کارهای نهضتی را داشته ایم. نهضت سوادآموزی تجربه ای بود که به واسطه اینکه هر خانه را یک مدرسه و کلاس درس نمودیم توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم.
اکنون نیز ضرورت دارد با رؤیت، روایت و برنامه ریزی بر اساس ظرفیتی به اسم خانه، وضعیت نابسامان اقتصادی را بهبود و در نهایت ارتقا ببخشیم.
🔰ایده هایی برای تحقق شعار #هر_خانه_یک_کارخانه
💠 بازاری به وسعت جهان برای تولید ماسک
وضعیت کرونایی پیش بینی می شود که 1.5 الی 3 سال حداقل ادامه داشته باشد. ما در این وضعیت بازاری به گستردگی جهان بشری که تقاضای ماسک دارد را داریم.
علاوه بر اینکه این یک نیاز است بلکه یک مسئولیتی در قبال جامعه توحیدی ایرانی اسلامی است که خود را در برابر نیاز ویژه و ضروری امت اسلامی و بلکه جهان بشری متعهد دانسته و گامی در جهت تولید بردارد.
ما نه تنها بازار منطقه و کشورهای همسایه داریم بلکه میتوانیم به بازار اروپا و آفریقا نیز چشم بدوزیم.
البته به ماسک میتوان برخی وسایل و تجهیزات پزشکی که نسبت و تناسبی با تولیدات خانگی داشته باشد را اضافه نمود.
اما این تحقق این مقوله لوازمی دارد:
1️⃣ توانمندسازی
صدا و سیما نقش بی بدیلی را میتواند در جهت توانمندسازی خانواده ها برای تولید ماسک رقم بزند.
2️⃣خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت!!!
ابتکار و خلاقیت یکی دیگر از لوازمی است که بایستی به صورت ویژه برای آن برنامه ریزی کنیم. در این راستا برگزاری جشنواره جهت جذب ایده های نوین برای تولید ماسک و تجهیزات مکمل نیز بایستی در دستور کار قرار بگیرد.
3️⃣ سیستم جمع آوری و توزیع
یکی دیگر از لوازم به تحقق شعار #هر_خانه_یک_کارخانه تدارک سیستم جمع آوری تولیدات خانگی و سیستم توزیع و صادرات متناسب است. در بستر جمع آوری سرمایه ها مساجد و پایگاههای بسیج میتوانند نقش بی بدیلی در این سیستم مویرگی ایفا کنند.
4️⃣ نهضت تجربه نگاری
یکی دیگر از لوازم تحقق شعار نامبرده نهضت تجربه نگاری می باشد. ما به شدت نیازمند رصد اقدامات الگوساز و تجربه نگاری ایشان و مدیریت الگوبرداری تجربه های موفق هستیم.
5️⃣ تسهیل گری و بسترسازی
یکی دیگر از لوازم تسهیل گری و بسترسازی نهادهایی می باشد که میتوانند پشتیبانی لجستیک لازم را تهیه و تدارک کنند.نهادهایی نظر ستاد فرمان امام ره، اوقاف، کمیته امداد امام خمینی ره، بنیاد مستضعفان و ....
6️⃣ پشتیبانی و راهبری نخبگان
یکی دیگر از لوازم اینکار پیشتازی و پیشقراولی نخبگانی است که این ضرورت را فهم کرده و میتوانند هر چه سریعتر بدان جامه تحقق ببخشند.
این پشتیبانی هم بایستی جنسی تئوریک و نظری داشته باشد و هم جنسی عملیاتی.
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰🔰🔰#هر_خانه_یک_کارخانه یا ما، کرونا و ضرورت جهش تولید 💠یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید: 🌐htt
یادداشت برادر سجاد هجری بزرگوار
یادداشت ایشان را یک نمونه و یک قدم در راستای تبیین تئوریک شعار مذکور میدانم.
خداوند بر خامه قلمش روز افزون بیفزاید.
👇👇👇
هدایت شده از تاریخیات
مشاغل خانگی-خانوادگی رانهی جهش تولید!
نام بجا و شایان امسال «جهش تولید»ست که رخدادش «تمهیدات» و «لوازم»ی دارد! از آن میان، «بیداری همگانی» و «انگیزهی همگانی» برای «کار» آشکارست! بیگمان، جهش آنگاه رخ میدهد که همگان بکار بپردازند و هیچ «ظرفیت»ی در کشور بیکار نباشد و تاریخ نشان داده که جهش تولید در برخی کشورها که بدان «انقلاب صنعتی» گویند، با «آزادسازی» و «بکارگیری» نیروی کار «زنان»، نیمی از مردمان، همراه بوده است. ایران نیز اگر بخواهد در تولید جهش کند، باید از همهی نیرویهای کارش بهره برد. بسیاری از نیروهای کار در کشور، بیرون از «سن متعارف» کارند؛ زیرا یا کودک و نوجواناند یا سالور و پیر (بازنشسته!)؛ ولی آنان نیز توانا برای کار و زمینهسازی جهش تولیدند! برخی نیز که دچار ناتوانیهای جسمی یا ذهنیاند، نیروی کار بشمار نمیآیند؛ ولی توان کار دارند و باید برای جهش تولید بکار آیند! اکنون پرسش اینجاست که چگونه میتوان از این نیروهای بالقوةی کار تا آنجا که شدنیست و پیامد ناسزاوار ندارد، در کشور برای جهش تولید بهره برد!؟ اکنون که جهان و ایران گرفتار بلای کروناست و مردم «درخانهمانی» (قرنطینهی خودخواسته در خانه!) دارند و بیکارند، آدمی بیش از هر چیز، بیاد «مشاغل/کسبوکارهای خانگی» میافتد که همه نمونههایی از آن را همه در ذهن دارند و از قضا، این دست کسبوکارها درپیوند و سازگار آن چند دسته نیروی کاریست که برشمردیم! در کنار «مشاغل خانگی»، میتوان از «کسبوکارهای خانوادگی» نیز نام برد؛ یعنی آن گروه کارهایی که محورش یک خانواده و شاید برزگتر، یک خاندان است! در این دست کارها «واحد اقتصادی» متناظر «واحد اجتماعی» خانواده است و گفتنیست که سبکی سنتی-تاریخی در تمدن ماست و شکلدهندهی بسیاری از «اصناف» بوده که محسنات و مزایایی درخور دارد! آمیزش/ترکیب این دو را میتوان مشاغل/کسبوکارهای خانگی-خانوادگی نامید که هم واحد اقتصادی خانواده است و هم در محیط خانه انجام میشود. من میپندارم که این گونه از کسبوکار اگر «فراگیر» شود، میتواند در جهش تولید بسیار یاری رساند بلکه رانهی آن باشد! این کارهای خانگی-خانوادگی دو صورت دارد:
1. آنکه هر خانوادهای مستقلانه و علیحده بدان بپردازد!
2. اینکه «شبکه»ای از این کارها (هر یک بعنوان جزئی از یک کل،) درپیوند هم «خط تولید»ی را بوجود آورد!
اگر چه هر یک از این دو گونه را مصالح و نقاط قوت/مثبتیست؛ اما بطور ویژه دومین میتواند نقشی سترگ در تولید بازی کند! اما در پایان باید پرسید: چه نهادهایی در کشور میتوانند در فراگیری این دست مشاغل زمینهسازی کنند!؟ شاید بتوان گفت که نهادهای 1. عمومی-حکومتی غیردولتی و 2. عمومی-مردمی/مردمنهاد در این مهم بیش از دیگران بتوانند کاری از پیش برند؛ چنانچه تا کنون نیز در گسترش مشاغل خانگی بسیار تأثیرگذار بودند!
پسنوشت:
دوستی ارجمند و خوشذوق پس از خواندن این یادداشت ناچیز، آمیزهای خوشساخت و گیرا را پیش نهاد: #هر_خانه_یک_کارخانه!
سپاس از او!
🔰سلسله یادداشتهایی که با موضوع کلی «اصول معماری اندیشه توحیدی» در این کانال نگاشته شده بود به همت عزیزان در قالب فایلی مجزا تقدیم می گردد.
فایل را در آدرس ذیل دانلود کنید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/197
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
تامل و کنکاشی در #طرح_راهبردی_نهضت از مجرای #منظومه_فکری #امامین_انقلاب .
🔰به همت عزیزان سلسله یادداشتهای با موضوع تامل و کنکاشی در #طرح_راهبردی_نهضت از
مجرای #منظومه_فکری #امامین_انقلاب طی فایلی مجزا تقدیم میگردد
فایل را از آدرس ذیل دانلود بفرمایید:
🌐https://eitaa.com/Rebbioun/199
🔰 حکمتی انقلابی از انقلابی ترین و تندروترین مسلمان، امیرالمؤمنین علیه السلام
یادداشت را در آدرس ذیل مطالعه فرمایید:
🌐 https://eitaa.com/Rebbioun/201
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰 حکمتی انقلابی از انقلابی ترین و تندروترین مسلمان، امیرالمؤمنین علیه السلام یادداشت را در آدرس ذی
بسم الله الرحمن الرحیم
حکمتی انقلابی از انقلاب ترین و تندروترین مسلمان، امیرالمؤمنین علیه السلام
🔰 پرده اول: مقدمه و مؤخره!
مرحوم عین صاد:
#توجیه، #حماقت است
و #تضعیف، #جنایت است
و #تبیین و #تکمیل، #رسالت؛ وظیفه همگی ما تکمیل است؛
نه تضعیف خوبیها و نه توجیه خرابیها، بلکه #تکمیل_رسالت_ماست.
و البته زیست تکامل وار ضرورت این روزهای ماست...
🔰 پرده دوم: راز تبیین و تکمیل ناصحانه و مصلحانه
حال که تکمیل رسالت ماست و نه توجیه و نه تضعیف، چه بایستی کرد؟!
سیاست اسلامی چه دستور و راهی برای تکمیل پیش پای ما می گذارد؟!!
حضرت امیر علیه السلام در حکمتی می فرمایند:
🔸من ساس نفسه ادرک السیاسة🔸
💠مقدمه توضیحی در باب روایت
البته سیاستی که در این کلام حضرت امیر علیه السلام هست یقینا مرتبت اش از سیاست ای که لقلقه زبانهاست به مراتب بالاتر است. عمری است که ما حزب اللهی ها نیز به ورطه سیاست لیبرال غلطیده ایم و روش های غلط و نادرست سیاست لیبرالی را در پیش گرفته ایم
💠 توضیح متن روایت
جامعه ایمانی در بدایت سلوک خود فاصله بسیاری تا مرز های عصمت دارد. به عبارت دیگر هیچ یک از ما معصوم نیستیم و در همین چارچوب هم بایستی نسبت بگیریم و با یکدیگر تعامل و تعاون داشته باشیم. عون و ناصر یکدیگر در تکمیل هم باشیم و نه دشمن و رقیب یکدیگر در زمین زدن همدیگر.
ما همچنان که برای تکامل خودمان با نفس مان درگیر هستیم، در مواجه با جامعه پیرامونی با نفس انسانی سر و کار داریم.
همچنان که هر یک از ما بایستی مربی و راهبر خودمان باشیم، باید خودمان را در جایگاه مربی جامعه ایمانی نیز بدانیم. گارد رهبری و رهبرانه داشتن یعنی همین. اساسا ولایت نیز به همین معناست. پیوستگی، محبت و مسئولیت مؤمنان در قبال یکدیگر، ایشان را در جایگاه ربوبی و ولایی نسبت به یکدیگر قرار میدهد.
رشد هر مؤمنی در گرو رشد جامعه ایمانی و بلکه مستضعفان کل عالم است.
حال که چنین است و من نوعی بایستی هم مربی خودم باشم و هم تکلیف مربیانه در قبال دوستان و آشنایان و دیگر مؤمنان دارم، بایستی چگونه رفتار کنم؟!
اگر برخوردهای مربی ای در قبال من و رفتارهایم که بسیار نقصان و کاستی دارم حالت #حساب_کشی و #رسوا_گرایانه باشد آیا من اصلاح خواهم شد؟!
حاشا و کلا....هرگز!!!
نفس انسانی تنقیص را به هیچ وجه بر نمی تابد... فطرت انسانی بر مدار عشق به کمال و تنفر از نقص است. رویه مطلوب آنست که فطرت های انسانی را به سمت کمال سوق داده شوند. رویه مطلوب آنست که نقاط کمال خیز روایت شوند.
رویه مطلوب آنست که نقصان ها ذکر شوند و نسبت به نقصان ها تنفر ایجاد شود؛ در جامعه ایمانی ما نباید بازتولید تنفر از یکدیگر تولید کنیم. ما همه نقصان هایی داریم اتفاقی که بایستی رقم بخورد رؤیت و روایت نقصان هاست و ایجاد یک تنفر جمعی نسبت به نقصانها.
اینکه بخواهیم به علتی نقصانی که در افراد وجود دارد نسبت به افراد یا جریانها تنفر در جامعه ایمانی ایجاد کنیم این مطلوب نیست.
این چنین برخوردی، برخوردی تربیتی نیست برخوردی سرکوب گرانه و سرشار از اهانت و تحقیر است که سبب خرد شدن شخصیت متربی می شود. در این رویه عزت متربی لکه دار می شود. وی نه تنها احساس عون نکرده بلکه حس میکند باید به دفاع از خود بپردازد و اینگونه است که #توجیه متولد می شود...این همه آثار مخرب نتیجه رویه غلط ماست که مدام اندر مدام آنرا تکرار میکنیم و این همه نتیجه آنست که نه با عقل ناصح و مصلح بلکه با وهم ناقد و بلکه مخرب به سراغ دیگران می رویم در حالیکه به هیچ وجه این رفتار را در قبال خودمان مطلوب نمیدانیم
اما اگر مربی در فضای گرم محبت آمیز با متربی تعامل کرده و با عزت و احترام بدون هیچ گونه تنقیصی با ارائه راهکار ایجابی عون متربی گردد وی یقینا اصلاح خواهد شد و نصیحت را پذیرا خواهد بود.
این تحلیل و تقریر از روایت همه برآمده از وصیت مولانا امیر المؤمنین علیه السلام خطاب به امام حسن علیه السلام است که فرمودند آنچه را برای خویش می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند.
همه ما مربی هستیم، و همه ما نیز متربی هستیم...
.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
بسم الله الرحمن الرحیم حکمتی انقلابی از انقلاب ترین و تندروترین مسلمان، امیرالمؤمنین علیه السلام
🔰 پرده سوم: جامعه ایمانی، گارد رهبرانه و آزاداندیشی
جامعه ایمانی ضرورت دارد که گارد رهبرانه بگیرد، جامعه ایمانی موظف که مسئولیت تاریخی امامت امت را بفهمد. جامعه ایمانی موظف است تا تکلیف و وظیفه امامت مستضعفان را بر عهده بگیرد.
جامعه ایمانی تا گارد رهبرانه نگیرد زندگی اجتماعی بر مدار ولایت را تجربه نخواهد کرد، ولایت و پیوستگی بر مدار اخوت ایمانی در گرو تجربه زیست رهبرانه است، همچنین جامعه ایمانی تا اینچنین رفتار نکند سرّ رفتارهای رهبر و ولی جامعه را درک نخواهد کرد. زیست انقلابی یعنی زیست رهبرانه داشتن.
لازمه ضروری زیست رهبرانه، نیز آزاد اندیشی است و آزاد اندیشی فقط در بستر زیست رهبرانه امکان می یابد.
"آزاداندیشی یعنی حق را جستن، یعنی در برابر حق و حقیقت کرنش کردن، یعنی خود را فدای حق کردن و این یعنی انقلابی گری، عبودیت و بندگی نیز معنایی جز این ندارد.
چون انقلاب جز بندگی گسترده الهی چیز دیگری نیست.
بندگی هم ماهیت آزادی است هم قله آن. فلذا انقلاب یعنی آزاد اندیشی، آزاد اندیشی هم یعنی انقلابی گری."(1)
فلذا کسانی که سد راه آزاد اندیشی می شوند و یا آنانکه با رفتار های نامناسب زمینه التهاب و تشویش را که مخرب فضای آزاداندیشی هست فراهم میکنند نه تنها به انقلاب کمکی نمیکنند بلکه باعث رکود و جمود انقلاب و انقلابی گری می شوند.
در بستر اخوت ایمانی، عون و یاور یکدیگر برای بالندگی و تکامل آزاداندیشی و انقلابی گری باشیم.
سید مصطفی مدرس 27 اردیبهشت 99
#سیاست_اسلامی
#جامعه_ایمانی
#عقل_ناصح_و_مصلح
#آزاداندیشی
#انقلابی_گری
.