eitaa logo
مداد العلماء
143 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
41 فایل
بانک پژوهش های طلاب محترم مقطع سطح مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام. اطلاع رسانی پژوهش مقطع سطح: https://eitaa.com/joinchat/3199140086Ca9e9cd27e1
مشاهده در ایتا
دانلود
میزان قرینیت آراء عامه در فهم روایات فقهی اهل بیت (علیهم السلام).pdf
305.7K
📚عنوان:میزان قرینیت آراء عامه در فهم روایات فقهی اهل بیت (علیهم السلام) ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/116
📃 قرائن حالی و لبیه همواره در ظهور کلمات مؤثر است و نمی توان تأثیر چنین قرائنی را در فهم صحیح کلام منکر شد. بر این اساس آگاهی از فضای صدور و جو حاکم بر جامعه می تواند به عنوان قرینه برای فهم صحیح از روایات مورد استفاده قرار گیرد. برخی با عنایت به نکته مذکور یعنی تاثیرفضای صدور، آراء فقهی اهل سنت را در ظهور روایات امامیه بسیار دخیل می دانند به گونه ای که بعضا از تعابیری چون حاشیه بودن فقه امامیه بر فقه اهل سنت را مطرح کرده اند که دال بر تأثیر حداکثری مسائل مطرح در میان اهل تسنن بر فهم متون امامیه است. از سوی دیگر برخی هر گونه تأثیر آراء اهل سنت را در فهم روایات را منکرند و استدلال آنها مستقل بودن فقه امامیه از فقه اهل سنت است و سعی و تلاش ائمه اطهار در جداسازی فقه امامیه را مؤید همین نکته می دانند. برخی نیز هر دو دیدگاه را به مثابه افراط و تفریط فرض کرده و معتقدند در مواردی که در روایت احساس نکته و ابهام خاصی وجود دارد به گونه ای که احتمال داده می شود نکته ای از مسائل موجود در میان اهل سنت می تواند راهگشا و رفع ابهام کند در این حالت نیازمند رجوع به آن است ولی در روایات عادی که به خودی خود ظهور متناسبی دارد که در نوع روایات موجود چنین است نیازی به رجوع به اهل سنت نیست. رجوع به فقه امامیه نشان می دهد فقهای امامیه در نوع مسائل بدون مراجعه به اهل سنت فهم روشنی از روایات بدست آورده اند. بنابراین نظریه اخیرصحیح است چرا که مطابق دیدگاه تاثیر حداکثری روایات ما بدون توجه به فضای صدور و فهم فقه عامه هیچ ظهوری ندارند و با توجه به روایاتی که ناظر به فضای صدورو فقه عامه صادر شده اند این نظریه را هم رد می شود.
استثنا منقطع و تاثیر آن در استنباط.pdf
589.2K
📚عنوان:استثنا منقطع و تاثیر آن در استنباط ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 استثنا به صورت کلی به دو قسم متصل و منفصل تقسیم می‌شود، در تحقق قسم دوم بین صاحب نظران اختلاف است، ، گروهی به جهت معقول نبودن اخراج امری که از ابتدا داخل در مستثنی نبوده از اساس منکر این قسم شده‌اند، گروهی بر این نظرند که استعمال ادات استثنا در استثنای منقطع به نحو مجاز است و گروه سومی نیز استثنای منقطع را پذیرفته و استعمال ادات استثنا را در آن حقیقی می‌دانند. واضح و بدیهی است که اثبات تحقق و عدم تحقق این قسم از استثنا تاثیر بسزایی در مسیر استنباط فقهی دارد و از همین مطلب جایگاه و اهمیت این بحث مشخص است. در این مقاله به جهت بررسی صحت و سقم نظر منکرین استثنا منقطع، پس از تبیین مفاهیم دخیل در بحث، با به کارگیری روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به بررسی تعدادی از آیات قرآن کریم پرداخته است که نسبت به آن احتمال استثنا منقطع مطرح است، نتیجه‌ی بررسی عبارت است از اینکه در بعضی از آیات قرآن‌کریم به هیچ وجه نمی‌توان نقش دیگری برای استثنا در نظر گرفت لذا وجهی باقی نمی‌ماند برای انکار تحقق استثنای منقطع، پس از آنکه تحقق استثنای منقطع ثابت گشت به بررسی چند مثال فقهی پرداخته شده است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/117
بررسی تطبیقی مدلول ماده¬ی وجوب در آیات و روایات.pdf
590.6K
📚عنوان:بررسی تطبیقی مدلول ماده¬ی وجوب در آیات و روایات ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 ماده‌ی وجوب و مشتقات آن از الفاظ بسیار پر تکرار در متون دینی به حساب می‌آیند، از آنجا که الفاظ پلی برای رسیدن به معنا و منظور گوینده هستند؛ فهم دقیق مدلول لفظ از اهمیت بالایی برخوردار است، خصوصا زمانی¬که این الفاظ دربردارنده حکم الزامی و ثابتی باشند. این مطالعه سعی داشته با تحلیل و بررسی متون و نیز کلمات بزرگان دین، مدلول و معانی که نسبت به این الفاظ متصور و منظور بوده را کشف نماید و مواردی را به عنوان تطبیق ذکر کند. این واژه تنها یکبار در قرآن به کار رفته که همان معنای لغوی «سقوط» از آن مدنظر بوده(حج،36) اما در روایات می¬توان گفت در سه معنای «فعل تکلیفی»«لزوم معامله»«وجوب شرطی» به کار رفته است. این واژه در متعارف اکثر فقیهان به معنای اصطلاحی خود یعنی «الزام» بوده که کلمات و فتاوی ایشان شاهد برای این مدعاست. معنای اصطلاحی، مشترک لفظی، مشترک معنوی و بقای بر معنای لغوی چهار استظهار از روایات بوده که هر یک قائلینی داشته و مورد نقض و ابرام قرار گرفته است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/118
واکاوی تحلیلی-توصیفی روایات معاریض و تطبیقات آن.pdf
419.8K
📚عنوان:واکاوی تحلیلی-توصیفی روایات معاریض و تطبیقات آن ✍🏻نویسنده: آقای آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: مقاله 📃 یکی از واژگان پرتکرار در تراث روایی که معصومین (علیهم السلام) به آن تاکید داشته اند؛ واژه «معاریض»‌می‌باشد، انگاره های مختلفی نسبت به کاربست معنایی معاریض وجود دارد اما اندیشه صحیح این است که در این واژه نقل مفهومی به مفهوم دیگر رخ نداده است و به همان معنای عرفی و لغوی خود یعنی خلاف تصریح گویی در روایات استفاده شده است.معاریض یکی از عناصر الگوریتم استظهار بلکه مهمترین آنها است؛ به گونه ای که اگر شخصی به معاریض کلام معصومین(علیهم السلام) و روش های استخدام معاریض در کلام توسط ایشان(علیهم السلام) آشنایی نداشته باشد، مفهوم اجتهاد از او صحت سلب دارد و این معنا به خوبی از روایاتی که مشتمل بر امر به فهم معاریض است استفاده می‌شود.این نوشتار با درک خطیر بودن جایگاه این موضوع و بانظر به اینکه جستاری مستقل پیرامون آن وجود ندارد در پنج بخش ماهیت شناسی،طبقه بندی داده های حدیثی،بررسی تعارض این اخبار با کتاب،چرایی اعلام وجود معاریض در گفتار اهل بیت(علیهم السلام) و در نهایت تطبیقاتی برای اسلوب معاریض با روش تحلیلی توصیفی به بررسی صدوری و دلالی و جهت صدور این روایات پرداخته است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/119
دلالت اقتضاء، اقسام و آثار آن.pdf
466.4K
📚عنوان:دلالت اقتضاء، اقسام و آثار آن ✍🏻نویسنده: اقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 دلالت اقتضاء که نقش بسزایی در فهم متون شرعی دارد عبارت است از دلالت کلام بر لفظ یا معنایی که هر چند متکلم آن را بیان نکرده ولی مقصود وی می باشد و صدق یا صحت کلام وابسته به آن است. اعتبار این دلالت از باب ظواهر مورد اتفاق فقها می باشد ولی نسبت به مباحثی نظیر جایگاه دلالت اقتضاء، رابطه آن با مجاز و عموم مقتضی اختلاف نظر شده است. دیدگاه مورد پذیرش در جایگاه دلالت اقتضاء این است که زیر مجموعه منطوق و مفهوم مصطلح اصولی قرار نمی گیرد و از نوع دلالت سیاقی می باشد همچنین نسبت به رابطه دلالت اقتضاء و مجاز باید گفت هر مجازی که ملاک دلالت اقتضاء بر آن منطبق شود از نوع دلالت اقتضاء می باشد و وجهی برای تمییز مجاز در کلمه وجود ندارد. در بحث عموم مقتضی نیز پس از بررسی ادله طرفین این نتیجه حاصل شد که قول به اجمال صحیح است. در این مقاله با روش کتابخانه ای به دلالت اقتضاء و مباحث پیرامونی آن پرداخته شده است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/120
واکاویِ شرط ابتلاء، در تَنجّزِ علم اجمالی.pdf
517.7K
📚عنوان:واکاویِ شرط ابتلاء، در تَنجّزِ علم اجمالی ✍🏻نویسنده: آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 حکم شرعی معلوم به علم اجمالی در یک تقسیم به حیث اطراف مشتبه آن، به دو قسم تقسیم می شود :که یا همه ی اطراف آن علم در حیطه ی ابتلای مکلف می باشد ویا بعضی از اطراف آن خارج از حیطه ی ابتلای مکلف می باشد. در قسم اخیر ، نظر فقهاء شیعه نسبت به تنجز حکم معلوم به علم اجمالی برای مکلف ، متفاوت است. اهم نتایجی که از این مقاله به دست آمد آن بود که: آن چه که قائلین به تاثیر ابتلاء در تنجز علم اجمالی همچون شیخ انصاری می گویند آن است که اگر تکلیف، در مواردی که همه اطراف علم اجمالی، مورد ابتلای مکلف نباشد، در حق مکلف منجز شود، این تکلیف، علاوه بر آن که اشکال لَغویت را دارد؛ از جهت عرفی هم، مستهجن خواهد بود. در مقابل این نظریه ، سه گروه قرار دارند:1.کسانی که علم اجمالی را مطلقا منجز نمی دانند ؛ مانند علامه مجلسی و یا موافقت قطعیه را لازم نمی دانند ؛ مانند محقق قمی ؛ که در نتیجه این شرط ، برای آن ها بی معناست. 2.کسانی که تنجز را به نحوی تعریف می نمایند که ابتلاء نمی تواند به آن اخلالی وارد نماید. 3.کسانی که برخلاف نظر دوگروه دیگر، علم اجمالی را منجز می دانند و تنجز را هم به نحو خاصی معنا نمی کنند اما به جهت برخی جزییات دیگر ، تنجز را متوقف بر ابتلاء نمی دانند. روش گرد آوری اطلاعات در این تحقیق به صورت کتابخانه ای است که با مطالعه کتب و مقالات در این زمینه و با تحلیل و توصیف ادله 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/121
تزاحم وقف با مصالح اجتماعی.pdf
496.9K
📚عنوان: تزاحم وقف با مصالح اجتماعی ✍🏻نویسنده: استاد جناب آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: مقاله 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/122
مقاله گستره شناسی دخالت فقیه در ماهیت و تحقق موضوعات صرفه و مستنبطه.pdf
538K
📚عنوان:گستره شناسیِ دخالت فقیه درماهیت و تحققِ موضوعات صِرفه و مُستنبطه ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: مقاله 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/123
📃 در طول تاریخ شریعت، فقهای عظام، راهگشایِ عملیِ مکلفین در باب شناسایی احکامِ شرعی بوده، به گونه ای که آن ها، مقلدین خود را در رسیدن به احکام الهی در فرض ناتوانی و جهلشان، راهنمایی می کردند. در این میان، مسلم است که مکلف، باید احکام الهی را از مجتهد خویش فرا گیرد؛ آنچه مورد اختلاف واقع شده است، ورود و دخالت فقها در حیطه موضوعاتِ احکام است. از آن جایی که نوعِ موضوعات احکام نیز مختلف بوده و به دو دسته موضوعات مستنبطه و صرفه تقسیم می شود لذا سوال اصلی این تحقیق آن است که: گستره دخالت فقیه در تحقق و ماهیتِ موضوعات صِرفه و مُستنبطه به چه میزان می باشد؟ حاصل تحقیق آن شد که در شناخت ماهیت موضوعات صرفه، تقلید راه ندارد اما در شناخت ماهیت موضوعات مستنبطه شرعی، تقلید کردن واجب است. این در حالی است که در موضوعات مستنبطه غیرشرعی، باید مکلفین؛ به متخصصین امر مراجعه نمایند. اما نسبت به دخالت فقیه در تحقق مطلق موضوعات، اگر موضوع مورد نظر از قبیل موضوعات حکومتی باشد، این وظیفه حاکم حکومت است که نظرخود را نسبت به تحقق موضوعِ حکومتی بیان دارد؛ اما اگر غیرحکومتی باشد، آنجا که مقلد به تنهایی از پسِ تشخیصِ تحققِ موضوع بر می آید، در این صورت به تشخیص خود، جامعه عمل پوشانده و تقلید نمی کند اما اگر دچار تحیر و سرگردانی بوده و تشخیص تحقق موضوع، امری تخصصی بود؛ در این صورت باید از متخصصین امر کمک بگیرد. روش تحقیق در این نوشتار به صورت اجتهادی است، که با مطالعه کتب، مقالات و تحقیقات در این زمینه و با تحلیل و توصیف ادله و نقد آنها، این نوشتار به پایان می رسد.
استفاده از لباس تنگ و چسبان به عنوان پوشش از منظر فقه امامیه.pdf
404.8K
📚عنوان: استفاده از لباس تنگ و چسبان به عنوان پوشش از منظر فقه امامیه ✍🏻نویسنده: استاد جناب آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📃 احکام پوشش یکی از احکام کثیر الابتلاء و مهم در فقه میباشد. در شریعت اسلام، مردان باید عورت خود را از ناظر محترم (غیر از همسر) بپوشانند و همچنین بر زنان لازم است غیر از وجه و کفین تمام بدن خود را از نامحرم بپوشانند. مساله مورد بررسی این نوشته، حکم پوشاندن بدن با لباس های تنگ و چسبان برای تحصیل ستر و پوشش واجب شرعی است. دراین مقاله بعد از بیان اقوال فقیهان در این مساله، ادله لزوم پوشش حجم بدن مانند حدیث رفاعه، ادله لزوم پوشش بر زنان و ادله حرمت ابداء زینت زن برای نامحرم بررسی شده و تبیین شده که تنها وجوب پوشاندن زینت بر زنان را میتوان از ادله شرعی ثابت نمود و دلیلی بر وجوب پوشش حجم بدن وجود ندارد. همچنین ادله عدم وجوب پوشش حجم بدن مانند روایات ساتریت نوره بررسی شده و ثابت شده گرچه این دلیل از لحاظ دلالی تمام است ولی از نظر سندی با اشکال مواجه است. سپس تعارض بین ادله لزوم پوشش حجم و ادله عدم وجوب آن برسی شد و در نهایت نیز عناوین ثانویه ای که بر پوشش با لباس های تنگ و چسبان، عارض میشوند تبیین شده و مشخص شده که در فرض عروض عناوینی مانند لباس شهرت، تشبه به کفار پوشیدن اینگونه لباس ها جایز نیست. 📜قالب: مقاله 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/124
🔰لینک میانبر برای دسترسی راحت و در اختیار داشتن فهرست کلی مقالات بارگزاری شده در کانال 🔸تحلیل تطبیقی لوازم دلیل اصل عملی 🔹بررسی قاعده استهلاک با رویکرد تطبیقی در فقه 🔸جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی 🔹کیفیت تنجز علم اجمالی و انحلال از منظر شیخ اعظم ره 🔸بررسی دیدگاه شیخ انصاری و آخوند و سید یزدی درباره معذریت قطع 🔹مفهوم شناسی ارتکاز و تبیین کارکردهای آن 🔸بررسی اصل در مولویت یا ارشادیت خطابات 🔹بررسی ماهیت رمزارز و برخی چالش های فقهی آن 🔸واکاوی قاعده «التفصیل قاطع للشرکة» 🔹بررسی وثاقت احمد بن هلال عبرتائی 🔸اقسام و آثار نوعیت با رویکرد تطبیقی بر «لا حرج» 🔹ضوابط تحقق المحاربة من منظار الشيخ فاضل اللنكراني 🔸واکاوی قاعده مقتضی و مانع 🔹ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری 🔸جواز المخالفة الاحتمالیه 🔹بررسی موضوعی حکمی زبان حال در امثال مراثی 🔸بررسی تقیه درون شیعی 🔹طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين (علیهم السلام) من وجهة نظر الشهيد الصدر 🔸احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق 🔹ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن 🔸اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی 🔹تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة 🔸انحصار حجیت استصحاب در احکام ترخیصی 🔹تکلیف کفار به فروع 🔸کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق 🔹واکاوی اصولی حکم موافقت التزامی در موارد علم اجمالی از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و امام خمینی 🔸بازخوانی محکومیت به مهرالمثل در کندن موی سر در اعصار مختلفه 🔹واکاوی وجوه تمایز و رابطه معامله فضولی و انتقال مال غیر از دیدگاه فقه جعفری 🔸کفایت اقرار واحد دراثبات قتل عمد از منظر فقه امامیه وقانون ایران 🔹ابعاد فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی با تاکید بر ادله رضایت و سخط 🔸میزان قرینیت آراء عامه در فهم روایات فقهی اهل بیت (علیهم السلام) 🔹استثنا منقطع و تاثیر آن در استنباط 🔸بررسی تطبیقی مدلول ماده¬ی وجوب در آیات و روایات 🔹واکاوی تحلیلی-توصیفی روایات معاریض و تطبیقات آن 🔸دلالت اقتضاء، اقسام و آثار آن 🔹واکاویِ شرط ابتلاء، در تَنجّزِ علم اجمالی 🔸تزاحم وقف با مصالح اجتماعی 🔹گستره شناسیِ دخالت فقیه درماهیت و تحققِ موضوعات صِرفه و مُستنبطه 🔸استفاده از لباس تنگ و چسبان به عنوان پوشش از منظر فقه امامیه 🌀لازم بذکر است این فهرست به مرور پس از تایید مقالات بروزرسانی خواهد شد ♦️باکلیک بر روی « عنوان مقالات » میتوانید به فایل و اسامی نویسندگان و جزئیات مقاله مدنظر دسترسی پیداکنید
« گستره شناسی اختیارات حاکم و فقیه در جعل احکام وضعی ».pdf
528.9K
📚عنوان:گستره شناسی اختیارات حاکم و فقیه در جعل احکام وضعی ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📃 شخص فقیه و مجتهد عادل دارای اختیاراتی در امور دینی است، به عنوان مثال استنباط احکام تکلیفی و اجرای آن را بر عهده دارد، اما علاوه بر حکم تکلیفی، حکم وضعی نیز در شریعت جریان داشته، فلذا باید دانست که آیا گستره اختیارات فقیه مختص احکام تکلیفی است، یا اینکه شامل جعل احکام وضعی نیز می شود، این موضوع بدلیل شمول احکام وضعی در همه ابواب فقهی و بررسی اختیارات حاکم و فقیه، دارای مباحث اثر گذاری همچون بررسی شمولیت ادله ولایت فقیه برای اثبات جعل حکم وضعی و نحوه برخورد با احکام وضعی توسط فقیه می باشد. از مجموع بررسی ادله بدست آمدکه جعل حکم وضعی فقط از باب حکم حکومتی طبق مصلحت عموم مسلمین برای فقیه، ثابت است؛ همچنین بایسته بیان است که، ثبوت ولایت مطلقه برای فقیه مستلزم توانایی جعل حکم وضعی نیست ولی ارتباط زیادی بین این دو مورد وجود دارد که در این نوشتار به توضیح آن پرداخته شده است. روش تحقیق در این نوشتار به صورت اجتهادی است، که با مطالعه کتب، مقالات و تحقیقات در این زمینه و با تحلیل و توصیف ادله و نقد آنها، این نوشتار به پایان می رسد. 📜قالب: مقاله 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/125
فهرست پژوهش های طلاب سطح .pdf
335.7K
💠 مقالات طلاب سطح و جزئیات آن ♻️با اضافه شدن مقالات این بروز رسانی خواهد شد 🆔لینک کانال معاونت پژوهش سطح https://eitaa.com/joinchat/3199140086Ca9e9cd27e1