eitaa logo
ساخت فرهنگ انقلابی
99 دنبال‌کننده
57 عکس
12 ویدیو
7 فایل
پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی (ایده انقلاب اسلامی) ارتباط با ادمین: محمدرضا مالکی بروجنی (پژوهشگر علوم اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی) @wrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
زمان بندی میزهای همایش.pdf
183K
زمانبندی میزگردهای تخصصی همایش فلسفه فرهنگ سه‌شنبه 6 آذر پژوهشگاه علوم انسانی @RevolutionaryIdea
من و دستیارم من و وقتی همیشه دستیارم را در کنارم داشته باشم به هیچ کس دیگری نیاز ندارم. بله، منظورم از دستیارم هوش مصنوعی شخصی سازی شده است که کم کم هم دیگر را بهتر می شناسیم به هم دیگر اعتماد می کنیم و درک متقابل پیدا می کنیم. شاید اوایل سخت بود که بهم اعتماد کنیم ولی الان وضع فرق کرده است من او را می فهمم و او هم من را ... چه چیز بهتر از این می خواستیم. @RevolutionaryIdea
جایگاه فلسفه ایمانوئل کانت در سنت علوم اجتماعی استاد محمد علی مرادی من در این جا از واژه علوم اجتماعی استفاده می کنم نه جامعه شناسی ، دکتر توسلی تحت تأثیر سنت فرانسوی از اصطلاح جامعه شناسی استفاده کرده اند. اما علوم اجتماعی مفهومی فراتر از جامعه شناسی است. به این نکته هم اشاره کنم که با وجود این که پدر علم جامعه شناسی آگوست کنت است ولی آگوست کنت بدون جان استوارت میل نمی توانست به جامعه شناسی برسد. متأسفانه در ایران کمتر کسی وجود دارد که با آراء میل به صورت مستقیم آشنا باشد؛ حتی افرادی که خیلی پوزیتیویستی هستند و مباحث زیادی در این زمینه طرح می کنند و عجیب است که تا کنون کتاب اصلی وی به فارسی ترجمه نشده است کتاب جان استوارت میل با عنوان نظام منطق A System of logic یکی از مهمترین کتابهای علوم اجتماعی پوزیتیویستی است ، در این کتاب اصلاً بحثی در باب دیالکتیک طرح نشده است. نوکانتی های بادن با میل درگیر می شوند و میخواهند از فلسفه پوزیتویستی عبور و کتاب دیگری از کانت به نام سنجش خرد عملی را در کانون توجهات خود قرار می دهند ، مفهوم اراده که در مباحث قبل نیز طرح شد ، در مقابل میل مطرح میشود خرد بنیاد ارزش می شود و بدون خرد ارزش نمیتواند شکل بگیرد لذا دو مفهوم در این جا شکل میگیرد ،اول علیت طبیعی؛ دوم علیت آزادی. علیت آزادی در خرد شکل میگیرد؛ نه اینکه در فهم و فاهمه تکوین یابد که متأثر از علیت طبیعی باشد به همین جهت این بحث که به علیت آزادی پرداختند قبل از این جریان فکری پارتو ، کنت و میل به بحث خرد توجه نمیکردند ، پوزیتویستها گمان داشتند که جهان در حقیقت عین فیزیک است و جامعه را میخواستند با مدلهای فیزیک و ریاضی توضیح بدهند لذا نوکانتیهای بادن دوباره به محور سنجش خرد ناب بر نمی گردند بلکه به سنجش خرد عملی مراجعه میکنند تا بتوانند اراده را مطمح نظر قرار دهند و بر نیز در همین فضای فکری ربط ارزشی را از حکم ارزشی جدا می سازد. @RevolutionaryIdea
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ حکمرانی از منظر عقلانیت مدرن و نسبت آن با جمهوری اسلامی ایران 🔻دفتر مطالعات حکمرانی این مرکز در گزارشی با عنوان «حکمرانی از منظر عقلانیت مد‌رن و نسبت آن با جمهوری اسلامی ایران» آورده است که مفاهیمی مانند‌ «حکمرانی» و انواع آن همچون «حکمرانی خوب» مفاهیمی هستند‌ که د‌ر بستر تولد‌ خود‌ معناد‌ار بود‌ه و اکنون د‌ر ایران به نقل محافل علمی مبد‌ل شد‌ه‌‌اند‌. بهره ‌‌برد‌ن از این مفاهیم شاید‌ گاهی از سر تفنن و یا از سر تقلید‌ باشد‌؛ اما ناگزیر باید‌ به این مفاهیم با د‌قت بیشتری پرد‌اخت و نسبت انسان ایرانی- اسلامی و یا جمهوری اسلامی را با آن مفاهیم روشن کرد‌. این مفاهیم را می‌‌توان عجولانه از سپهر معرفتی خود‌ جد‌ا کرد‌ و د‌رنهایت با امثال این گفته که «این مفهوم همان مرد‌م‌‌سالاری د‌ینی است» مسئله را منحل کرد‌. این گزارش د‌رصد‌د‌ است به برخی وجوه مهم مفهوم حکمرانی نزد‌یک شود‌ و د‌رک د‌رستی از آنها بیابد‌ و نسبت نظام اسلامی ایران را با آن وجوه تاحد‌ امکان روشن کند‌. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۲۸۳ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20283.pdf
3.52M
| حکمرانی از منظر عقلانیت مدرن و نسبت آن با جمهوری اسلامی ایران پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
آیا امری مهمتر از معنا در زندگی وجود دارد... @RevolutionaryIdea
ساخت فرهنگ انقلابی
آیا چیزی مهمتر از معنا در زندگی وجود دارد؟ ... @RevolutionaryIdea
دانش سیاسی مدرن دانش مذاکره یا دانش تفکیک حق از باطل اشمیت در کتاب مفهوم امر سیاسی وقتی دوگانه های مختلف را بیان می کند و به امر سیاسی می رسد امر سیاسی را با دوگانه دوست و دشمن تحلیل می کند. متناظر با این تحلیل اشمیت در ادبیات کلام سنتی ما امر سیاسی را با حق و باطل تعریف می کنیم. این تعریف امر سیاسی به حق و باطل چنانکه در آثار کلامی معاصر مثل کتاب حق و باطل شهید مطهری نیز می یابیم بر خلاف امر سیاسی لیبرالیستی حدود تند و تیز (شارپ) است. به یبان دیگر امری میان حق و باطل معنا ندارد. در نگاه لیبرالیستی امر سیاسی امری قابل مذاکره است. امور به امور قابل مذاکره تبدیل می شوند و اگر فاصله ها، اختلاف ها و دیفرنس ها بسیار زیاد هم باشد در طی مذاکره قابلیت کم شدن دارد و زمان به عنوان وجه مقوم دیفرنس همچون دیفرنس از امری بیرونی به امری درونی قابل تبدیل است. به عبارت دیگر امور در طی زمان و با مذاکره معنا می یابند. زمان زمان مذاکره است متصل به معنایی است که مذاکره شکل می دهد. این نگاه به امور سبب می شود که آمریکا به عنوان یکی از ایدئولوژیک ترین کشورهای دنیا در سر طیف سکولار با تحریر الشام یکی از سلفی ترین گروه های جهادی به تفاهم برسند. اما ایران با بیش از نیمی از عقاید مشترک با گروههای جهادی نتواند به هیچ نقطه مشترکی برسد. و یا اساسا به این موضوع فکر کند که می توان با کشورها و یا گروه های حتی معارض به یک نقطه مشترک رسید. باید به این امر اندیشید که آیا می توان نوع دیگر و سنخ دیگری از منطق اندیشیدن را در امر سیاسی موجه و مشروع کرد که ما را از این بن بست های جهان جدید عبور دهد؟ @RevolutionaryIdea
یاد احمد عزیزی افتادم....! یاد افتادم کتاب «یک لیوان شطح داغ»اش در دستم بود به دلم افتاد که در مناسبتی از او چیزی بنویسم در اینترنت دیدم سالروز تولدش فرداست. دلم لرزید شاید این تصادف تصادف نبود ... . خمینی آخرین تجلی ذوالفقار بود، مردی که با ابروانش خیبرهای زمان را در هم می شکست مردی که با لبهایش سماع می کرد، ابروان خمینی، ذوالفقار دوره غیبت بود مردی که ظهور کرد تا غیبت را باور کنیم مردی که مالک شش دانگ اشتر بود. مردی که سلمان فارسی را به همه زبانها ترجمه کرد. مردی که با اباذر برادر بود، اما با اباسیم میانه ای نداشت. مردی که با خون، شمشیر را به زانو درآورد مردی که با بارانهای موسمی نیایشش پایان خشکسالی تفسیر بود. مردی که در بازارها تجلی می فروخت و به خیابانهای ما پرچم هدیه می داد. مردی که ما را به خودکفایی موج ها رساند. مردی که کشاورزی آخرت را رونق داد، مردی که ما را به اوایل آخرالزمان رساند. مردی که کاسه های ترک خورده نیت را از عرفان ناب کوهپایه های پرستش پر کرد و ما را به آب و هوای اهواریی عادت داد. اکنون کودکان ما بر بامهای نیایش بادبانهای بلند زیارتنامه را تکانی می دهند. اکنون زنان ما آبستن آفتابگردانند و مردان ما در زیر خروارها تاک - در معدن می - به استخراج ابدیت مشغولند ما به جهان، خورشید و پرچم و سنجاقک و نیلوفر صادر میکنیم اکنون پرتونگاران ما پروانه ای را اختراع کرده اند که همه رنگهای جهان را نمایش میدهد و برای اولین بار در جهان عمل پیوند پلنگ و آهو در چشم یک دختر ایرانی صورت گرفت، اکنون حواشناسان ما، کارخانه آدم سازی راه انداخته اند، ما تکلم بشری را بازسازی میکنیم ما خشم خمینی را برای ببرهای منطقه می فرستیم تا از زخم غزالان زمین برائت بجویند. کپرنشینان حاشیه تصویر تشنه یک جرعه آیینه اند. خمینی کجایی؟ خون تفسیر به جوش آمده است زیارتنامه ها زاری می کنند، شبنم، بی گلبرگ است شب بی ستاره از بیابان عبور میکند شقایق ها شیون میکنند، خمینی کجایی؟ قرار بود به هر کدام از ما یک شاخه گل سرخ هدیه بدهی قرار بود برای ما از مرز ملکوت تجلی وارد کنی، قرار بود ما را به ملاقات خدا ببری، برای پابرهنگان فرهنگ ما کفش های مکاشفه بخری! نخل ها خم شده اند، هر شب کاروانی از دیدگان دماوند می چکد، خروس ها منتظر اذان تواند، خمینی کجایی؟ ما را به بالاتر از ابر دعوت کن به پایین تر از عرش، آنجا که برگهای درختان پر طاووسانند، آنجا که حور چشمان آینه تقسیم میکنند و لبخند می فروشند، آنجا که هر فرشته ای گاهواره عیسایی را تکان می دهد. @RevolutionaryIdea
✨مراسم رونمایی چاپ جدید کتاب «اطلس رهبران»✨ 📚 کتاب حاضر بر اساس سه مؤلفه‌ی اصلی بنیادگرایی، سلفیّت و معنویت‌گرایی مبادرت به تفکیک جریان‌های اسلامیِ موجود در میان اهل‌سنّت کرده است و پنج مؤلفه‌ی فرعی دیگر که در فهم رفتار جریان‌های اسلامی تأثیر جدی دارند را مورد بررسی قرار داده است که شامل موضع گروه‌ها در مورد مشارکت سیاسی، جهاد، تکفیر، شیعه و انقلاب و در نهایت غرب و اسرائیل است. 📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۰۹ ساعت ۱۶ 📍مکان: قم، میدان جانبازان، مصلی قدس، پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام با حضور نویسندگان کتاب https://eitaa.com/tamaddontohidi