eitaa logo
رضا درگاهی فر
68 دنبال‌کننده
234 عکس
6 ویدیو
64 فایل
نوشته ها و دروس رضا درگاهی‌فر عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری های همگرا - دانشگاه قم دانش‌آموخته فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علميه قم دكترای فلسفه ذهن از مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی مدرس فلسفه ارتباط: @Dargahifar_Reza @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">dargahifarreza@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
شیوه فراهم آمدن و محتوای این کتاب در مقاله زیر نقد شده است. https://eitaa.com/philtheo/4168 ( قلی‌خان، خان نبود: نقد کتاب علوم شناختی دین نوشتهٔ نعیمه پورمحمدی، محمد سوری و میثم فصیحی رامندی⏪ آینهٔ پژوهش، شمارهٔ ۲۰۷، سال ٣٥، شمارهٔ ٣، مرداد و شهریور ١٤٠٣، ص ٢٦١-٣٢٨.) 🌱 ضمن سپاس از نویسندگان و ارج نهادن به محتوای علمی این مقاله و بصیرتی که موجب شده است، از قلم گزنده و کنایه آمیز مقاله (که کار تخریب را از عنوان مقاله آغاز کرده است) ناخرسندم. نوشتار را نقد کردن چیزی است و نویسنده را به تازیانه قلم نواختن چیزی دیگر.
قلی‌خان، خان نبود.pdf
8.18M
🔶 قلی‌خان، خان نبود: نقد کتاب علوم شناختی دین نوشتهٔ نعیمه پورمحمدی ☑️ نویسندگان: محمد سوری و میثم فصیحی رامندی ⏪ آینهٔ پژوهش، شمارهٔ ۲۰۷، سال ٣٥، شمارهٔ ٣، مرداد و شهریور ١٤٠٣، ص ٢٦١-٣٢٨. @Mohammed_Soori
هدایت شده از علوم شناختی دین
📌نظر یکی از مخاطبان کانال: با سلام و احترام و تشکر از مطالب خوبتان. مقاله آقای سوری و فصیحی را خواندم. گرچه شاید نقدهای مفیدی داشته باشند ولی زبان بسیار گزنده و آزاردهنده ای دارند. رعایت ادب، پرهيز از ذهن خوانی و عدم تخریب نویسنده هم از شرایط نقد منصفانه است. با تجدید احترام. @cognitive_science_of_religion
🧮 در باب یکی از دوستان نقل کرد که: بارها این دو گزاره رو از اهالی و مدعیان نقد شنیدم: ۱. نویسنده باید از منقد بترسد؛ یکی از لازمه های این حساب‌بردن، زبان تند و تیز منتقد است؛ ۲. تقسیم‌بندی نقد به «منصفانه» و «غیرمنصفانه» صحیح نیست. این تقسیم‌بندی را نویسنده‌های ترسو ساخته‌اند. دوست دیگری در واکنش چنین گفت: این سخن مانند این است که بگوییم: ۱. کسی که از خیابان رد می‌شود باید از تیزی دشنه و قمه اراذل و اوباش سر گذر بترسد؛ ۲. تقسیم‌بندی «با متانت و مؤدبانه سخن گفتن» و «نیش زدن و کنایه گفتن و با زبان گزیدن و دشنام نثار کردن»، تقسیم‌بندی انسان‌های ترسوست.
نوشته ای از آقای یاسر خوشنویس👇
گاه می‌پنداشتم که چون اسطوره‌ای یونانی، خدایان مرا نفرین کرده‌اند که هیچ‌کس حرفم را نفهمد و گاه می‌پنداشتم که طلسمی در کار است که کارهایم گره خورده‌اند و گاه می‌پنداشتم که همگان کمتر و بیشتر خطاکارند، اما خطایشان را نمی‌پذیرند و بر من رحم نمی‌کنند. سال‌های سال، دست به هر کاری زدم، عالی شد. به جای آنکه شکر نعمت کنم، بتی از خودم ساختم و آن را می‌پرستیدم. می‌گفتم فره و حکمتی از آنِ خود دارم. مختالی فخور بودم که چهارده سال ملحد بود. سه سال پیش، هنگامی که خانواده و شغل و اعتبارم را از کف دادم، شبی در مردادماه ایمان آوردم. بارها جملات یونس را می‌خواندم: و ذالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن یقدر علیه احد فنادی فی الظلمات سبحانک انی کنت من الظالمین. خوشنود بودم که ایمان آورده‌ام. اما شدائد ادامه داشت، گره‌ها بیشتر شد و نامزد جدید و برادرم هم رفتند. باز پرسان و حیران بودم و می‌پنداشتم کهرخداوند مرا رها کرده است. شنیده بودم که به آنچه می‌دانی عمل کن تا خداوند آنچه نمی‌دانی به تو بیاموزد. چنین کردم و شگفتی‌های پیاپی رخ داد. دست آخر، همه چیز آشکار شد: هنوز در اعماق وجودم، بت‌پرست بودم. می‌پنداشتم فرهم ایزدی است، اما در واقع خودم را نیمه‌انسان-نیمه‌خدا می‌دانستم و می‌گفتم جانی قوی دارم. خشمی همیشگی با من بود که از نادان و کم‌توان دانستنِ دیگران می‌جوشید. بسیاری را بی‌رحمانه، با زبان یا چشم‌غره تحقیر کردم و تفرعنم را ریشه می‌دواندم. چند ساعتی است که قضیه را دریافته‌ام. همه‌چیز بسیار سرراست است: آن کس که نفهمد، فهمیده نخواهد شد و آن کس که نبیند، دیده نخواهد شد و آن کس که پشت کند، به او پشت خواهند کرد و آن کس که رحم نکند، به او رحم نخواهند کرد. پس، نفرین بر مدعی گزافه‌گو؛ نفرین بر یاسرِ سرگران؛ نفرین بر آنکه نفهمید مخلوقی فانی است و لاف نیمه‌انسان-نیمه‌خدایی می‌زد. نفرین بر کورِ کرِ ناشکر. یاسر مرد. او را به آب هفت دریا بشویید؛ زیر کوه دماوند دفن کنید؛ به آیین فقها، چون مرتدی فطری، به دار بیاویزید؛ شناسنامه‌اش را باطل کنید؛ کتاب‌هایش را بسوزانید؛ ردش را از تارنمای جهانی محو کنید؛ نامی از او نیاورید که هر چه کرد، باطل و سراب بود. بریده باد دستان یاسر؛ کور باد چشمان نابینایش؛ کر باد گوش‌های ناشنوایش؛ گنگ باد اندیشه ملعونش. اکنون چند ساعتی است که متولد شده‌ام: حوالی ۵ صبحِ اول مهر ۱۴۰۳؛ ۴۱ سال و ۷ ماه و ۱۱ روز پس از تولد بدنم. نشانی از من نجویید که تازه‌متولدم و هنوز نامی ندارم. اکنون باید باقیمانده‌های بتِ چهل‌ساله را بشکنم. از همه کسانی که به زبان یا چشم یا در اندیشه‌ام، تحقیرشان کرده‌ام، شرم دارم و فعلا در انظار ظاهر نخواهم شد. بنده‌ای از بندگان فانی خدایم و تازه‌مسلمانی که باید دوباره شریعت بورزد. و صد البته به شیوه اجدادم، مسلمانم و نه به شیوه ریاکارانِ جمهوری اسلامی که دین خدا را بدنام کرده‌اند. نمی‌دانم چه خواهم کرد و کجا خواهم بود. از هر کس که او را آزرده‌ام، عذر می‌خواهم و می‌طلبم که مرا ببخشد؛ خصوصا مادرم، برادرم، همسر سابقم و نامزد اخیرم. اگر می‌توانید، یاسر را ببخشید که پیش از مرگ بدنش، مرد و اگر نمی‌توانید بگویید چگونه می‌توانم جبران کنم. خداوند بزرگ به من رحم کرد و چنان سخت گرفت که به خودم بیایم و آدم شوم. از این پس، به عون خدا، بندگی خواهم کرد و مراقبم که دیو لاف‌زن دوباره جان نگیرد. پس، ای کسانی که چون یاسر بینوا، به زبان یا به دل کافرید، چشم باز کنید و ایمان بیاورید و ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از عجب و کبر بترسید که یاسر را چه در دوره کفر و چه پس از ایمانش، پست کرده بود‌. کامنت‌ها و پیام‌هایتان را می‌خوانم. به من تبریک بگویید که تازه زاده شده‌ام و برایم آرزوی خیر کنید. اما نامنظم و با تاخیر پاسخ خواهم داد که کارهای واجب‌تر دارم. فسبحان الذی بیده ملکوت کل شیئ و الیه ترجعون از همه دوستان و عزیزانی که کامنت گذاشتند یا تماس گرفتند، ممنونم. اکنون که طوفان مرگ و تولد دوباره فروکش کرده، باید بندگی کنم و این نیازمند عمل کردن است. هم از دیرنشینی و هم از دکانداری بیزار بودم و هستم. به شهر و به کارهایم باز می‌گردم. تا زمانی که ضرورتی نباشد، مدرسی نخواهم داشت و چون جوانکی در میان مردم زندگی خواهم کرد. دو قاعده سرراست را به جان دریافته‌ام: اول آنکه به هر کس آنچه را که می‌خواهد (نه آنچه را که خودت می‌پسندی؛ از توجه و احترام و مال و ارتباط برقرار کردن و مشارکت کردن) بده تا خداوند آنچه را که می‌خواهی به تو بدهد. دوم آنکه به آنچه می‌دانی عمل کن (هرچند برایت دشوار باشد) تا خداوند آنچه را که نمی‌دانی به تو بیاموزد. پس، برای هر نوع کمکی که از دست و طاقتم برآید، در دسترسم و متقابلا، هر کس تمایل دارد به من کمک کند، اطلاع دهد تا مرهون شوم و کمک بگیرم.
برخی از دوستان گفته‌اند که آثار یا مشورتم برایشان مفید بوده. دقیقه‌ای در این هست: چه بسا فره و حکمتی نزد کافری باشد که گفته‌اند خذ الحکمت ولو بید الکافر و چه بسا این حکمت به کار بنده‌ای بیاید، اما آن کافر خود سودی نخواهد برد که اعمال کافران سراب و باطل است. سال‌های سال، حکمت و فره نزدم بود، اما آن را فرعون‌وار، خودبنیاد می‌دانستم؛ درک نمی‌کردم که حکمت را خداوند به من داده و به نزدیکانم می‌گفتم مرا فرهمند بنامند. اکنون نیز فره نزد من هست، اما بی‌تردید خداداد است. پس، نامم را "فرداد" می‌گذارم تا همیشه به یاد داشته باشم حکمت تا زمانی که خداوند اراده کند، به من داده می‌شود و شکرگزار باشم. نام یاسر را به دلیل معنایش دوست نداشتم و اکنون از این نام که یادآور جرثومه‌ای است که مُرد، گریزانم. ممنون و خوشنود می‌شوم اگر من را فرداد خطاب کنید. مطالب بسیاری خصوصا درباره فناوری، معنا و موقعیت ایرانیان در مواجهه با جهان مدرن در ذهن دارم و از خداوند می‌خواهم که فرصت نوشتن آنها را به من بدهد. خصوصا نیازمند آرامش و تمرکزم. برایم دعا کنید. گفته‌اند یاسر شیدا و مانیک شده و گفته‌اند از شدت مشکلات و تنهایی، پریشان شده و حالا به ایمان پناه آورده. اولی نادرست است: با روانپزشکم مشورت کردم و شیدا نیستم. اما دومی دقیقا درست است که خداوند می‌گوید: فاخذناهم بالباساء و الضراء لعلهم یتضرعون. مومنان ثابت‌قدم در اولین مواجهه با سختی و شدت، به یاد خدا می‌افتند، اما نادانِ متفرعنی چون یاسر، مدت‌ها بیهوده دست‌وپا می‌زد و تدابیر بی‌حاصل می‌کرد و زمانی که همه تیرهایش به سنگ خورد، به یاد خدا افتاد. خدا بینی مدعی را به خاک مالید تا تسلیم و مسلمان شد و این برای خداوند آسان بود. و عجیب‌تر از همه، با واسطه شنیدم که گفته‌اند: ما تازه پس از سال‌ها، به الحاد رسیده‌ایم و حالا یاسر مسلمان شده؟! شگفت‌زمانه‌ای است که در آن، ملحد شدن دستاورد و افتخار به شمار می‌رود. از منی که سال‌ها ملحدی فخور بودم، بشنوید که به رغم همه دستاوردهای فکری و مالی و داشتن اعتبار و برند شخصی، هیچ روزی آرامش نداشتم و از زندگی‌ام لذت نمی‌بردم؛ چراکه بت درونی‌ام بیشتر و بیشتر می‌خواست و هیچ دستاوردی او را راضی نمی‌کرد. این آیه را سال‌ها به جان چشیده‌ام که من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا. معیشتی ضنک داشتم که بیرونش دیگران به را رشک و حسد وامی‌داشت و درونش من و همسر سابقم را می‌فشرد. در تجربه زیسته من، نشانه‌ای برای اهل فکر است. دقت کنید و بنگرید. اگرچه امروزه الحاد مایه افتخار شده، ساده به رنگ جماعت درنیایید. برای خوش‌آمد دیگران و همنوایی با مدهای زمانه، نه مومن شوید و نه کافر. و درخواستی دارم: هر کس از آنچه نوشته‌ام و می‌نویسم شگفت‌زده شده، از روی دلسوزی و محبت نگرانم شده یا قصد محاجه و نقادی دارد یا هر چیزی از این دست، مستقیم و بی‌واسطه با خودم تماس بگیرد که من حی و حاضرم. از قضاوت کردن از راه دور و پراکندن شایعه و افسانه‌پردازی دست بردارید و به خودم پیام دهید. با هیچ کسی سر مجادله ندارم، اما در بیان کردن آنچه در این بیست سال بر سرم رفته، صداقت خواهم داشت.
انا لله و انا الیه راجعون قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا ۖ فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ
الانوار الالهیه شمس الدین سمرقندی به تصحیح غلامرضا دادخواه الأنوار الإلهیة یکی از آخرین آثار منطقی و کلامی شمس الدین سمرقندی (د. 722ق.) است. این کتاب به درخواست دولت­مردی فاضل به نام ”فلک الدین“ ابو المعالی عبد الله بن علاء الدین علی بن محمد تبریزی نوشته شده که ابن فوطی (ق. 723ق.) وی را در تبریز ملاقات کرده و در مجمع الآداب خود به نیکی ستوده است. به دلائلی که در پیش­گفتار مصحّح کتاب آمده، الأنوار احتمالاً در فاصلۀ سال­های 688 تا 690ق. (یا نهایتاً تا 695ق.) تالیف شده است. کتاب الأنوار در سه مطلع (بخش) تنظیم شده است: منطق، مبادی علم کلام، و مسائل علم کلام. بخش منطق کتاب تا حدود زیادی چکیدۀ مباحثی است که نویسنده پیش از این در قسطاس الأفکار به آنها پرداخته است. دو بخش کلامی هم برگرفته از مطالب اثر مشهور نویسنده با عنوان الصحائف الإلهیة است. میان الأنوار و دیگر آثار منطقی و کلامی سمرقندی اما تفاوت­هایی از نظر ساختار و درون­مایه دیده می­شود که شایسته است در پژوهش­های مربوط به اندیشۀ سمرقندی به درستی مورد توجه قرار گیرد.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار نخبگان: مهمترین وظیفه نخبگان ایجاد یک خیزش و نهضت جدید علمی است. ۱۴۰۳/۷/۱۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
رهبر معظم: من اینجا یادداشت کرده‌ام که برتری علمی و فنّاوری گاهی میتواند دست دشمن را از ضربه وارد کردن به جمعیّت‌های بزرگی مثل غزّه و ضاحیه کوتاه کند. ما اگر چنانچه از لحاظ علمی مثلاً فرض بفرمایید در زمینه‌ی تسلیحات، از این [چیزی] که هستیم مبالغی جلوتر بودیم، یقیناً در اوضاع منطقه اثر میگذاشت، و میتوانست مانع از افروختن این آتشهای سوزنده‌ی دلها و جانها بشود یا آنها را خاموش کند. حرکت علمی، تفوّق علمی، یک چنین چیزهایی هم دارد.
مجله پژوهش های مابعدالطبیعی - گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی فراخوان | تاریخ ارسال: ۱۴۰۳/۷/۱۶ | فراخوان مقاله دوفصلنامه‌ی پژوهش‌های مابعدالطبیعی به اطلاع فرهیختگان گرامی می‌رساند دوفصلنامه‌ پژوهش‌های مابعدالطبیعی، نشریه‌ی اختصاصی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی (دارای درجه‌ی علمی «ب» از کمیسیون نشریات وزارت علوم)، قصد دارد دو شماره‌ی آتی خود را به بازکاوی ابعاد مختلف موضوع فلسفه‌ی اسلامی معاصر اختصاص دهد. از علاقه‌مندان به پژوهش در این موضوع دعوت می‌شود مقالات علمی خود را در یکی از محورهای زیر از طریق سامانه نشریه به آدرس mi.khu.ac.ir برای بررسی علمی و انتشار آن ارسال نمایند: محورهای پیشنهادی عبارت‌اند از: ۱. ظرفیت های فلسفه اسلامی معاصر برای پاسخ دهی به پرسش های انسان معاصر ۲. چالش های پیش روی فلسفه اسلامی معاصر ۳. افق های آینده پیش روی فلسفه اسلامی معاصر ۴. فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه های مضاف ۵. فلسفه اسلامی معاصر و علوم طبیعی و انسانی جدید ۶. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با فلسفه های غربی جدید و معاصر ۷. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ایران ۸. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ملل مسلمان، و مراکز دانشگاهی غرب ۹. ابعاد نوآوری های فلسفی فیلسوفان مسلمان معاصر ۱۰. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با حکمت متعالیه ملاصدرا، حکمت مشاء و حکمت اشراق ۱۱. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با معارف و علوم اسلامی، بویژه کلام، تفسیر، عرفان، و فقه ۱۲. نسبت فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه تطبیقی ۱۳. و دیگر موضوعات مرتبط با فلسفه اسلامی معاصر. برای مشورت با سردبیر به منظور انتخاب دقیق موضوع، لطفاً از طریق پیام‌رسان ایتا با شماره‌ی ۰۹۳۵۲۵۹۷۶۵۸ و یا ایمیل qorbani۴۸gmail.com ارتباط برقرار نمایید. https://mi.khu.ac.ir/page/43/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87 @Reza_Dargahifar
🍁دل به پاییز نسپرده‌ایم سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم چو گلدان خالی لب پنجره پر از خاطرات ترک خورده‌ایم اگر داغ دل بود، ما دیده‌ایم اگر خون دل بود، ما خورده‌ایم اگر دل، دلیل است، آورده‌ایم اگر داغ، شرط است، ما برده‌ایم اگر دشنۀ دشمنان، گردنیم! اگر خنجر دوستان، گرده‌ایم! گواهی بخواهید، اینک گواه: همین زخمی‌هایی که نشمرده‌ایم! دلی سربلند و سری سر به‌ زیر از این دست، عمری به سر برده‌ایم @BaraneGHalam ⛱⛱⛱⛱⛱
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون، سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره 🎙 سخنرانان 🔸 آیت الله علیرضا اعرافی 🔸 دکتر غلامعلی حداد عادل ◾️میزگرد تخصصی 🔹 آیت الله حسن رمضانی 🔹 آیت الله سید یدالله یزدان پناه ◽️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی 🕌 مکان: دانشگاه قم 🗓 پنجشنبه، 26 مهر 1403 از ساعت 8:30 https://eitaa.com/nasimehekmat
اولین مدرسه فلسفه فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در ۱۵ جلسه با ۷ استاد فیزیک و فلسفه و فناوری . . 👇👇👇ویدیو های اساتید دوره https://t.me/dghjvjk/21517
نوشته مرحوم آیت الله انصاری شیرازی بر صفحه اول کتاب برهان شفا: بسمه تعالی و تقدس در تاریخ ماه شعبان ۸۶ قمری برابر آذر ۴۵ شمسی حضرت استاد علامه آیة الله سیدمحمدحسین طباطبائی تبریزی مد ظله درس این کتاب را شروع فرمودند. یحیی انصاری شیرازی
💢نشست «کاربرد مفهوم عرفانی طبیعت در حل مسائل فیزیک» 👤 ارائه دهنده: حجت السلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا 🗓 پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت: ۱۳ 🏢 قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن جلسات شهید بهشتی لینک پخش برخط: http://dte.bz/res1 🔰اطلاع رسانی نشست های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم و ارزشمند استاد سیدجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات، درباره علوم انسانی و جایگاه دانشگاه و وظایف استاد و دانشجو. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷گروه مطالعات علم مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران ✨ Forthcoming Naturalism and Its Challenges • Edited By Gary N. Kemp, Ali Hossein Khani, Hossein Sheykh Rezaee, Hassan Amiriara • This volume features new essays on the application, justification and role of naturalism in philosophical inquiry. It serves as an important update on current controversies about naturalism. The contributors include leading figures who have written on naturalism and its relevance to a wide range of issues across philosophical subdisciplines. The chapters discuss how naturalism can be properly employed in different philosophical areas such as epistemology, metaphysics, philosophy of mind, philosophy of language, philosophy of religion, philosophy of time, philosophy of science, philosophy of mathematics, philosophy of memory, cognitive science, ethics, meta-ethics, and normativity. https://www.routledge.com/Naturalism-and-Its-Challenges/Kemp-HosseinKhani-SheykhRezaee-Amiriara/p/book/9781032554136 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از دفتر ۱۰۰ برگ
اگه دانشجو هستی، فقط درس نخون! دوران دانشجویی فرصتیه که میشه خیلی بیشتر از درس خوندن ازش استفاده کرد. خب چطوری؟ 🔸۱- پیدا کن! کدوم موضوعات بیشتر تو رو جذب می‌کنه؟ موضوعات علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی یا سیاسی؟ وقتی علاقه‌ات رو بشناسی بهتر می‌تونی مسیر فعالیت‌های دانشجوییت رو پیدا کنی. 🔸۲- عضو شو! توی دانشگاه کلی انجمن و گروه است. از گروه کوهنوردی گرفته تا انجمن‌های فرهنگی و سیاسی. از دوستداران محیط زیست‌ تا تیم‌های ورزشی. عضو این گروه‌ها شو. اینطوری هم با تنوع علاقه‌ها و افکارت آشنا میشی و هم شبکه سازی می‌کنی. 🔸۳- شرکت کن! دانشگاه پر از سمینار و کارگاه و نمایشگاه و مسابقه است. هر کدوم این رویدادها برات روابط جدیدی رو ایجاد می‌کنه و کلی تجربه در اون موضوع به دست میاری. 🔸۴- توسعه بده! دانشگاه کلی دوره‌های مهارتی و آموزشی آزاد برگزار می‌کنه. ارزش اون‌ها از کلاس‌های درس کمتر نیست. مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای خودت رو با این دوره‌ها توسعه بده. 🔸۵- ارتباط بگیر! هیچ جایی نمی‌تونی این همه استاد، مشاور و متخصص رو یکجا پیدا کنی. هر ساعت مشاوره با اون‌ها در بیرون از دانشگاه، ممکنه صدها هزار تومان هزینه داشته باشه. پس فقط باهاشون درباره نمره حرف نزن. ازشون مشورت بگیر و باهاشون ارتباط برقرار کن. 🌱دانشگاه جاییه که می‌تونه مسیر زندگیت رو متحول کنه! ______ | عضوشوید 👇 📖 @daftar100barg
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) میهمان مراسم هیئت رضویه بود. سخنران این جلسه پروفسور حاج محمد لگنهاوزن به ارائه‌‌ی گزارش از سفرشان به ایتالیا و آلمان پرداختند. اینک در سه پیام، به گزارش جلسه ایشان می‌پردازیم. ❇️ جلسه با مدیحه خوانی در مورد پیامبر آغاز شد و در ادامه دکتر علی مصباح از سخنران محترم جناب آقای پروفسور لگنهاوزن برای ارائه گزارش سفر و شرکت در همایش‌های جهانی فلسفه دعوت نمودند. دکتر لگن هاوسن در ادامه به ارائه گزارش پرداختند که در ادامه کلام ایشان را به رشته‌ی تحریر در آوردیم: ❇️ سفر ایتالیا ابتدا به دانشگاه رم در ایتالیا که همایش جهانی فلسفه برگزار شد رفتم. در ایتالیا همایش به وسعت شگفت انگیزی برگزار شد. تعداد سخنرانی‌ها و موضوعات راجع به فلسفه که قرار بود ارائه شود بسیار متنوع و متکثر بود تا جایی که بروشور راهنما بیش از چند صد صفحه بود. 🔻پنل فلسفه دین من در پنل فلسفه دین شرکت کردم. از آنجایی که سخنرانان این پنل نیامده بودند و میزبان نیز عذرخواهی کرده بود، من گفتم من سخنرانی میکنم لذا بدون آمادگی و حتی هماهنگی با میزبانان به محل تریبون رفته و سخنرانی کردم. به عنوان سخنرانی، ابتدا موسسه را معرفی کرده و سپس پیرامون پلورالیسم دینی و در ادامه درباره شر صحبت کردم که سوالات زیادی پرسیدند. خانم دکتری نیز بود که در فلسفه اخلاق کار میکرد و با من درباره همکاری ‌های پژوهشی صحبت کرد. 🔻واتیکان در واتیکان نیز برنامه ای برای جوانان کاتولیک که الهیات میخواندند داشتیم. با زمینه سازی دکتر مختاری(سفیر ایران در واتیکان) یک جلسه نیز با آکادمی مریم شناسی داشتیم. در آن جلسه دکتر مختاری و دکتر اعوانی و دو نفر دیگر از سفارتخانه و همچنین یک راهب کاتولیک حضور داشت که به استقبال ما آمده بود. عجیب آن بود که وی ادعا میکرد من تخصص و توان شناخت اثرات شیطان بر روی افراد را دارم. 🔻سخنرانی در پنل فلسفه اخلاق در کنگره جهانی فلسفه در مورد فلسفه اخلاق سخنرانی کردم. بحث من مباحثی پیرامون نسبیت اخلاقی و عینیت گرایی بود. محتوای سخنرانی من این بود که علامه طباطبایی مدعی است که در اخلاق دو مسلک داریم. یک مسلک که ارزش‌ها بر محور خوف و رجاست و مسلک دیگر که ارزش‌هاب ر محور عشق است. اولی مبتنی بر سلوک فقهی است و دومی مبتنی سلوک عرفانی است. در اخلاق علامه نوعی نسبیت انگاری دیده میشود ولی نه به معنای نسبی انگاری ذهنی گرایی و سلیقه گرایی بلکه مبتنی بر انتخاب مسلک است و در عین حال عینی گراست یعنی ذهنی و سلیقه ای نیست. 🔻پنل فلسفه اسلامی روز بعد جلسه فلسفه اسلامی بود. در پنل فلسفه اسلامی از چهار سخنران سه نفر نیامده بود و همانی که آمده بود به زبان اسپانیولی سخنرانی کرد علی رغم اینکه زبان مصوب کنگره نبود. دکتر اعوانی رفت و به اندازه وقت آن سه سخنران سخنرانی کرد. ایشان بحث‌های خوبی راجع به مقایسه کانت و ابن سینا انجام داد که خوب بود و بسیاری از آن جدید بود چون حاصل تاملات خودش بود. ادامه دارد... 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ قسمت دوم ❇️ سفر آلمان سپس با چند قطار به آلمان رفتیم. آنجا در دانشگاه شهر بن وعده داشتیم. تا چند روز کاری نداشتیم و به تفریح گذراندیم به جز ملاقات با چند دانشجو و استاد. 🔻کنفرانس هرمنوتیک زیباشناختی در مورد قانون در آلمان کنفرانسی بود با عنوان هرمنوتیک زیباشناختی در مورد قانون؛ مقایسه بین رویکرد‌های حقوق دینی و حقوق سکولار. این کنفرانس جالب بود. موضوعش برای من جدید بود. رویکرد هنری در مباحث حقوقی فقهی در ادیان اعم از یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. معمولاً ما در توجیه دینداری استدلال‌های عقلی فلسفی میزنیم در حالی که منظور کنفرانس این بود که دینداری بیشتر از اینکه وامدار استدلال‌های عقلی باشد به انگیزه ‌های روانی و احساسات و عواطف وابسته است؛ لذا بایدبه جنبه ‌های زیباشناختی قوانین و دستورات دینی نیز توجه کنیم. 🔺 سخنرانی‌‌ها خیلی مختلف بود. یکی که اسلام شناس بود با اینکه مسلمان نبود در مورد داستان افک در قرآن صحبت کرد و بیان کرد که این داستان بسیار جالب است که غرضش بیان حکم شرعی است ولی در قالب داستان آن را بیان میکند. یکی دیگر که یهودی بود در مورد تلمود و زیبایی ‌های آن صحبت کرد. فرد دیگری که مسلمان پاکستانی مقیم آلمان بود گفت در میان ما احکام دینی به صورت و قالب شعر آموزش داده میشود ولو وزن و قافیه در شعر مراعات نشود. 🔺 سخنران دیگری در مورد قرن سیزدهم در ایران صحبت کرد. در آن زمان مغولان که حاکم برایران بودند و قانون یسع را حاکم کردند ولی مردم ایران تابع دین و شریعت اسلام ماندند و تحت تاثیر مغولان قرار نگرفتند بلکه این مغولان بودند که مسلمان شدند و این به این خاطر بود که شریعت اسلام در مقابل قانون مغولان زیبا بود. 🔺 سخنران دیگری نیز پیرامون تورات و تمثیلات آن صحبت کرد. فرد دیگری نیز در مورد زیباشناسی احکام قضائی در دادگاه و آداب اعلان آن صحبت نمود. وی در صدد تبیین این نکته بود که این تشریفات بیان حکم قاضی از نظر زیباشناختی چه تاثیری در نفوذ حکم دادگاه در ذهن و دل‌ها دارد. 🔺 سخنران دیگری نیز پیرامون قوانین کلیسا بحث کرد. یک مقاله نیز مطالب جالبی داشت. نویسنده ادعا کرده بود معمولاً در بحث‌های مربوط به دین به ویژه احکام آن هیچ توجهی به بُعد زیباشناختی آن نداریم مثلا تشریفات و آداب عشای ربانی. ما در توجیه احکام دین از این موارد زیباشناختی غفلت میکنیم و بیشتر در پی توجیهات اخلاقی آن‌ها هستیم. ادامه دارد... 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» قسمت سوم 🔻کنفرانس دین و زمان کنفرانس بعدی در آلمان موضوعش دین و زمان بود. این کنفرانس یک سخنران داشت که نتوانست بیاید لذا به من گفتند صحبت کن. من هم راجع به فرازمانی خدا در فلسفه اسلامی ابن سینا و ملاصدرا و مقایسه آن با فیزیک جدید صحبت کردم. گفتم از نظر فلسفه اسلامی چیزی که مکان ندارد زمان هم ندارد. این دیدگاه در فلسفه اسلامی میتواند بیشتر با دیدگاه‌های الهیات کاتولیک تطابق کند و مسئله ایشان را راجع به زمان و خدا را به صورت بهتر تبیین کند. برخی از کاتولیگ‌ها خداوند را زمان‌مند می‌دانند با این استدلال که ما دعا میکنیم و قرار است او دعای ما را بشنود بعد تصمیم بگیرد اجابت کند یا نه. همه این‌ها در زمان رخ میدهد و این یعنی خدا هم در زمان است. حتی یک دانشجوی ایرانی که فوق دکتری کار میکرد بر اساس حرکت جوهری ملاصدرا گمان میکرد همه موجودات در حرکت اند و هر حرکت‌داری زمان دارد و خداوند هم که موجود است متحرک است و زمان دارد به نوعی به الهیات پویشی گرویده بود. 🔻کنفرانس چالش‌های الهیات تطبیقی در کنفرانس دیگری بحث چالش‌های الهیات تطبیقی با توجه به ارتباط بین یهودیان و مسیحیان و مسلمانان بود که آن هم برای من جالب بود. خیلی از فلاسفه مشهور الهیات کاتولیک در آن کنفرانس حضور داشتند. 🔺نکته جالب این بود که گروهی در شهر بن یک عبادت خاصی داشتند. تعدادی از یهودیان و تعدادی مسیحی و تعدادی مسلمان جمع میشدند و به مدت نیم ساعت به تلاوت دعا‌ها و متون مقدس خود که محتوای مشترک و مورد قبول بود می‌پرداختند. سعی داشتند به موارد اختلاف برانگیز نپردازند. از تورات و انجیل و قرآن میخواندند و در صدد ایجاد تفاهم مشترک بودند. همان وقتی در آنجا بودم داستان حضرت ابراهیم که پیامبر مورد قبول هر سه گروه است مورد بحث گذاشتند. موضوع بحث بنده موانع تفاهم ادیان در الهیات تطبیقی بود. اشکالی که من گرفتم این بود اولاً در تبلیغ و بحث‌هایمان از دین خود موسیونری است که حالت اختلاف انگیزی دارد. ثانیاً پیش‌داوری‌های متعصبانه که در جهت نفی دیگری است نیز مانع این تفاهم مشترک است. ثالثاً در گفت و گوی بین ادیان حرف‌های چرند زیاد زده میشود. بسیاری حرف‌ها عامه‌پسند است در حالی که بحث‌ها باید جدی و همراه با تحقیق باشد. 🔻جلسه با مسلمانان فرانکفورت بعد چند روز فرانکفورت بودم و برای آن‌ها هم گزارش این کنفرانس را دادم. برخی از مسلمانان آنجا از تعطیل کردن مساجد و مراکز اسلامی توسط دولت گلایه داشتند. به آن‌ها اتهام حمایت از حماس و غزه زده شده بود ولی آن‌ها در دادگاه تبرئه شدند. البته بماند که نقص آن‌ها این است که غایت کار آن‌ها تبدیل آلمان به جمهوری اسلامی است. ❇️ در پایان برخی اساتید حاضر به طرح سوالات پرداختند و سخنران محترم نیز پاسخ دادند. پایان. 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
1403.07.18 - کرسي ترويجي - گزارش سفر علمي دکترلگنهاسن به مراکزعلمي درايتالياوآلمان_001.mp3
46.07M
📢 «گزارش سفر به اروپای فلسفی» ✅ صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ماه سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) میهمان مراسم هیئت رضویه بود. سخنران این جلسه پروفسور لگنهاوزن به ارائه‌‌ی گزارش از سفرشان به ایتالیا و آلمان پرداختند. 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir
✅ کتابچه مقالات داغ دانشگاه جامع امام حسین(ع) منتشر شد. 🟢 به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، شماره اول کتابچه مقالات داغ دانشگاه شامل 65 مقاله منتشر شده در پایگاه استنادی اسکاپوس (Scopus) در 5 حوزه موضوعی شامل فنی و مهندسی، مهندسی کامپیوتر، مدیریت دانش، آب و انرژی، و علوم پایه که ظرفیت دریافت بیشترین ارجاعات علمی را دارا می باشند، منتشر شد. در همین راستا از کلیه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه جامع امام حسین(ع) و سایر دانشگاه های کشور و جهان دعوت شده است تا در تدوین مقالات علمی خود، از مقالات داغ موجود در این کتابچه نیز استفاده نمایند و به آنها ارجاع دهند. لینک وبینار: 🌐 متن کامل کتابچه مقالات داغ در سایت انگلیسی دانشگاه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع) 🌐 https://Www.ihu.ac.ir ▫️پیامرسان بله، ایتا و روبیکا: 🆔 @ihu_ac_ir