eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
484 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍀🌸🍀 به نام خدا 🍀🌸🍀🌸 «السَّلامُ عَلیکَ یا ابنَ رَسُولِ اللهِ وَ ابنَ أَمیرِالمُؤمِنینَ وَ ابنَ الحُسینِ ابنِ عَلِی وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» 🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀 باز هم آسمان این خانه،‌ شب پر رفت و آمدی دارد باز هم کوچه‌ی بنی هاشم، بوی عطر محمدی دارد در شبستان زلف تو ترسا، خال بر گونه‌ی تو هندوکش طاق زیبای ابرویت محراب، وه که لیلا چه معبدی دارد کار چشم تو مبتلا کردن، خاک را با نظر طلا کردن این زلیخای نفس ما یوسف، عاشق توست هر بدی دارد خَلق تو خُلق تو تعالی الله!، چه شکوهی ست در تو  یا الله این علی تا که می‌رسد به خدا، صلوات محمدی دارد (شعر از جناب آقای قاسم صرافان) 🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀
هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
🇹🇳جمعيت کفیل در کشور تونس برگزار می‌کند: 🟦 سلسله دروس هفتگی بازخوانی کتاب (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) به زبان عربی 🎤سخنران: حجت الاسلام غریب رضا ⏰ زمان: هر هفته سه شنبه شب ساعت 10:30 به وقت ایران 🔗پیوند مشارکت در اتاق گفتگو: https://www.skyroom.online/ch/saman2/1614-15875 •┈┈••✾••┈┈• 🔗 برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های جهان اسلام و امکان و فرصت‌های گفتگوی دینی با رویکرد وحدت گرایانه و تمدن ساز اسلامی، کانال غریب رضا را در ایتا در آدرس زیر دنبال بفرمایید: 🆔 @gharibreza1
هدایت شده از بر پا
1_9875707664.pdf
14.77M
محتوای تواصی به مشارکت درباره ۲۴ خیلی از رفقایی که بنای تبلیغ و تواصی برای افزایش مشارکت در انتخابات یازده اسفند ۱۴۰۲ را دارند، پیگیر محتوای مناسب بودند. این همان نشریه ای است که قولش را داده بودم. به نظرم حتما یک نسخه فیزیکی یا مجازی آن را همراه داشته باشید. محتوای نشریه همان پرسشهایی است که عموما مرددین برای حضور در انتخابات مطرح میکنند. چرا رای بدهیم؟ رای دادیم چی شد؟ رای نمیدهیم که اعتراض کنیم. و خلاصه پرسشهایی از این دست. تلاش کرده ایم با دو‌ زاویه نگاه «عمیق» و‌ «کلان» به صحنه، مساله های متداول را پاسخ دهیم. سعی کنید این محتوا را به دست دیگران نیز برسانید. @ali_mahdiyan
هدایت شده از 
در انتخابات شرکت کنیم یا نه؟ فارغ از هرگونه اظهار نظر شتابزده و احساسی جواب این سوال را میتوانیم با یک حساب و کتاب منطقی بدست بیاوریم. اکثر کسانیکه قصد شرکت در انتخابات ندارند به خاطر مشکلات موجود نمیخواهند در انتخابات شرکت کنند اما سوال اینجاست آیا در دور قبل انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که مشارکت کاهش یافت و به کمتر از پنجاه درصد رسید با کاهش مشارکت مشکلات مردم برطرف شد؟اگر در انتخابات شرکت نکنیم وضعیت مردم بهتر میشود یا اگر در انتخابات شرکت کنیم و به افراد شایسته رای دهیم اوضاع مردم بهتر میشود کدامیک؟هر کدام که باعث بهبود وضعیت مردم میشود را انجام دهیم. عدم مشارکت در انتخابات هیچ تاثیر مثبتی در وضعیت مردم ندارد بلکه اثرات منفی و مخربی در آینده ی مردم دارد آنچیزی که باعث بهبود وضعیت موجود میشود این هست که در انتخابات شرکت کنیم و تحقیق کنیم که کدامیک از داوطلبان پاک تر و شایسته تر هستند و با رای دادن به چنین افرادی نگذاریم که افراد نالایق بر ما مسلط شوند و باعث وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به مردم شوند در انتخابات شرکت کنیم یا نکنیم در هر حال افرادی با رای مردم به عنوان مسئولان آینده ی کشور انتخاب میشوند با عدم شرکت در انتخابات خود را از حق تعیین سرنوشت خود و خانواده ی مان محروم میکنیم و دیگران به جای ما تصمیم گیری میکنند که چه مسئولانی و با چه تفکراتی بر ما مسلط شوند همچنین با عدم مشارکت ما بد خواهان مردم ایران به این نتیجه میرسند که تحریم هایی که بر علیه مردم وضع کردند و فشار هایی که بر مردم آورده اند موثر بوده بنابراین آن فشار ها را شدید تر میکنند اما اگر مشارکت قوی باشد آنان میبینند که فشار هایی که آورده اند باعث نشده که مردم میدان را خالی کنند و به نوعی دارند هزینه و زحمت بیخود و بی نتیجه ای را در فشار همه جانبه علیه مردم ایران متحمل میشوند که این موضوع باعث کم انگیزه شدن آنان در هجوم همه جانبه به مردم ایران میشود.
🔺افشاگری کیهان از پروژه تخریب نیروهای انقلابی خدوم و مورد اعتماد مردم توسط نفوذی‌ها در آستانه انتخابات روزنامه کیهان نوشت: 🔹در جامعه افرادی شناخته شده وجود دارند که مردم آنان را تجربه کرده و به توانایی‌ها و صلاحیت‌های آنان در بهبود شرایط کشور باور دارند. وقتی این افراد وارد صحنه انتخابات می‌شوند، مردم با اعتماد به توانمندی‌ها و صلاحیت‌های این افراد، رأی می‌دهند. حالا دشمن برای گرفتن این نقطه قوت از کشور، افراد شاخص خدوم مورد اعتماد مردم را زیر فشار تبلیغاتی گرفته و بدنام می‌کند. 🔹 اینکه مثلاً بی‌بی‌سی به همراه یک جریان سیاسی و به اضافه چند نشریه و سایت که عنوان ظاهری انقلابی‌گری را هم یدک می‌کشند، در آستانه انتخاباتی که مشارکت پرشمار مردم در آن در کانون توجه نظام قرار دارد، شروع به تولید ابهام و پرونده‌سازی راجع به اشخاصی که خروجی دلسرد شدن مردم از آنها در انتخابات، کاهش مشارکت است، عادی نیست 🔹نفوذی‌ها وقتی بخواهند رودرروی مردم ایفای نقش کنند، لزوماً باید وجهه‌ای مذهبی و انقلابی داشته باشند.تندهایی که بر عطش دانستن مخاطب سوار می‌شوند و با بی‌پروایی هر عنوانی را بر فردی که با تخریب او درصدد اثبات خود هستند، می‌دهند و عده‌ای هم دنبال او راه می‌افتند. نفوذ در اینجا نسبت به نفوذ از نوع امنیتی آن پیچیده‌تر و قدرت تخریب آن بیشتر خواهد بود. 🔹اگر رد نفوذی‌هایی که در آستانه انتخابات، مشغول آشوبناک کردن صحنه از طریق سلب اعتماد از افراد مؤثر اجتماعی و در نهایت انجام مأموریت کاهش مشارکت مردم ایران در انتخابات هستند، پی بگیریم، بدون استثنا به افرادی می‌رسیم که علی‌رغم ظاهر فریبنده، هیچ اعتقادی به گفتمان مذهبی انقلابی ندارند، دریده‌گو و در بیان نظر راجع به افراد بی‌پروا هستند، از نظر مالی به‌شدت آلوده‌اند و سر در ده‌ها آخور و رانت دارند،، نسبت به نهادهای انقلابی اعتقادی ندارند، هر چند با تدلیس در طول سال‌ها از منابع آنها به صورت مالی یا معنوی ارتزاق کرده‌اند. 🔹این نیروهای «پروژه‌بگیر» در آستانه هر تحول بزرگ جامعه انقلابی ایران، به پروژه‌های دشمنان خارجی وصل می‌شوند و به خط تخریب می‌پیوندند. باید از اینها برحذر بود و برحذر داشت.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب اسلامی: همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات کنند 🌷🇮🇷🗳🇮🇷🌷
هدایت شده از 
پوستر| به عظمت یک انتخاب هر کسی که ایران را دوست دارد هر کسی که جمهوری اسلامی را دوست دارد هر کسی که شکوه و عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در این انتخابات شرکت کند. اثر هنرمند: آقای رضا محمدی 🌷🇮🇷 🌷
هدایت شده از فـاروق‌
چه نمازی بشود جنت اعلی وقتی.. تو مـوذن شوی و شیـخ جماعت پـدرت🌸 میـــلاد مــؤذن کــربلا، حضرت علی‌اکبر(ع) مبارک💐 ◉فـاروق‌ : «رِسـانه‌ای‌بَراےِحَقـیقَت» 🆔https://eitaa.com/farugh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ صحنه ای از غرق شدن کشتی انگلیسی RUBYMAR که ‏ظهر دوشنبه توسط دلیر مردان انصارالله یمن هدف قرار گرفت. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از نجات
مادران ایران.pdf
519.8K
🧕🏻 مادران ایران (نسخه نهایی) 🔰 کامل‌ترین بسته عملیاتی کنشگری بانوان در انتخابات 💢 بیش از 20 طرح عملیاتی میدانی و مجازی با تمام جزئیات اجرایی و پیوست‌های مورد نیاز [نجات ؛ نهضت جوانان انقلابِ تمدن‌ساز] @nejaatt_ir https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab
هدایت شده از 
پاسخ‌های آسان برای پرسش‌های سخت.pdf
306.2K
🚨مناسبتی 🔸 جملات آماده برای گفتگوی چهره‌به‌چهره در محورهای افزایش مشارکت و روایت پیشرفت بسته عملیاتی نجات ابوطالبی جامعهٔ مجاهد ویژه کنش‌گران انتخابات 🌷🇮🇷🌷
🔸اهمیت ورود حوزه به عرصه تعلیم و تربیت در نگاه مقام معظم رهبری 🔖اگر ما در داخل حوزه👇 🔸 داشته باشیم، 🔸 در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ 🔸بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، 👤آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. ❌نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. 📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتاب‌های دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، می‌تواند انسانها را بی دین کند؛ هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند. 📍ما باید بتوانیم را آماده کنیم. الان حوزه‌ی علمیه آماده نیست. من هیچ گله‌ای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزه‌ای هستم، خودم دارم حوزه را می‌بینم؛ 〽️حوزه الان آمادگی‌ای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائی‌های دینی آماده کن. این کار هم جزو است. 🗓بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
واکاوی روشهای آموزش دینی مبتنی بر تجارب زیسته آموزگاران و متخصصین علوم دینی وتربیتی .pdf
473.8K
✨👌✨ واکاوی روشهای آموزش دینی مبتنی بر تجارب زیسته آموزگاران و متخصصین علوم دینی وتربیتی مریم شریفی دروازه -احمدرضا نصراصفهانی - سیدابراهیم میرشاه جعفری ✨چکیده تعلیم وتربیت دینی شکلگیری شخصیت یکپارچه دینی در فراگیران است. رسیدن به این مهم نیازمند روشهای آموزشی مناسب می باشد. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی تجارب زیسته آموزگاران و متخصصین علوم دینی و تربیتی در خصوص روشهای تدریس دینی در دوره دوم دبستان می باشد. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آموزگاران و متخصصین استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری و مقوله بندی استفاده گردید. آموزگاران ومتخصصین بر استفاده از روشهایی در آموزش دینی تاکید داشتند که بستر لازم برای تفکر واستدلال و قضاوت در دانش آموزان را ایجاد کند. روشهای آموزش دینی، باید علاوه بر گسترش حوزه دین در تلفیق با علوم دیگر، فرصت بحث، مناظره، تجربه دینی و عملیاتی کردن مفاهیم دینی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. 🌷این مقاله به تعبیر استاد نوذری با شش واحد آموزشی برابری میکند🌷 🌷🇮🇷🌷
۱۴۰۱۰۷۲۸ غنوی. نسبت فقه و اخلاق.mp3
23.95M
استاد امیر غنوی رابطه فقه احکام و فقه اخلاق دار الحدیث 28 مهر 1401
هدایت شده از 
روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی.pdf
1.33M
استنباط آموزه‌های تربیتی () 🔹نویسنده: استاد 🔹هر چند ابواب مختلف فقهی از روش‌های مشابهی برخوردار هستند، اما هر یک نیز از اختصاصات منهجی برخوردارند. در این پژوهه که به قلم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه به نگارش در آمده است، به برخی از اختصاصات روش‌شناسی یکی از ابواب فقهی اشاره شده است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
طرح پژوهشی «تاریخ تعلیم و تربیت در ایران از ورود اسلام تا برآمدن صفویان» تألیف جناب آقای بهروز رفیعی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با رویکرد تاریخی به تحلیل تعلیم و تربیت در ایران از ورود اسلام تا برآمدن صفویان پرداخته است. چکیده: این کتاب و آثار هم موضوع آن گذشته از تاریخ و فرهنگ و تعلیم و تربیت، در شمار آثاری می‌نشینند که امروزه در مراکز جهانی از آنها با عنوان مطالعات ایرانی یا «ایران‌شناسی» یاد می‌شود. یکی از شاخه-های بس مهم و مبارک ایران‌شناسی، بازوبسط زیر و بالای تاریخ آموزش و پرورش ایران است، کاری که در این نوشتار کوشش شده است اندکی بدان پرداخته شود. به این ترتیب در فصول هفت‌گانه این اثر، از آموزش و پرورش در دوره‌های تاریخی برگزیدۀ ایران به ترتیب درپی یاد شده است: فصل اول، آموزش و پرورش ایران در دوران خلفای راشدین؛ فصل دوم، آموزش و پرورش ایران در دوره اموی؛ فصل سوم، آموزش و پرورش ایران در عصر نخست عباسی؛ فصل چهارم، آموزش و پرورش ایران در عصر طاهریان؛ فصل پنجم، آموزش و پرورش ایران از صفاریان تا سلجوقیان ایران؛ فصل ششم، آموزش و پرورش ایران از سلجوقیان تا برآمدن مغولان؛ فصل هفتم، آموزش و پرورش ایران در دوران ایلخانان و تیموریان. ___________ کانال پژوهش: 🔵https://eitaa.com/mrisc_rihu گروه اطلاع رسانی پژوهش: 🔴https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
هدایت شده از 
فقه تربیت اصطلاحی جدید است كه از تعامل میان فقه و تربیت پدید آمده است؛ این علم نوپدید از یك سو نسبتی با علم فقه دارد و در ردیف انبوه فقه‌های مضاف - مانند فقه فرهنگ، فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه هنر، فقه اخلاق، فقه مدیریت، فقه رسانه، فقه امنیت، فقه فن‌آوری‌های نوین، فقه خانواده، و ... - قرار می‌گیرد و از سوی دیگر نسبتی با علم تربیت دارد و در ردیف شاخه‌های دیگر تربیت مانند فلسفۀ تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، حقوق تربیتی و ... قرار می‌گیرد. انجمن تعلیم و تربیت اسلامی بر آن است تا با برگزاری سلسله نشست هایی، تصویری جامع از ابعاد دانش فقه تربیت و چارچوب كلان آن ارائه نماید. نشست اول این سلسله نشست ها به "معنای فقه تربیت" اختصاص یافته و درصدد است به پرسش های زیر جواب دهد: ✅ معنای فقه در ترکیب «فقه تربیت» چیست؟ ✅ معنای تربیت در ترکیب «فقه تربیت» چیست؟ ✅ نسبت فقه تربیت با فقه و تربیت چیست؟ ✅ آیا فقه تربیت یکی از ابواب علم فقه و در ردیف فقه الطهارات و فقه المعاملات است یا قلمروی فراتر دارد؟ ⬅️ ارائه کنندگان نشست اول؛ حجج اسلام آقایان لونی الیگودرزی، غنوی و طرقی می باشند. ⬅️ دبیر علمی نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری می باشند. ⏪ زمان: سه شنبه اول بهمن ماه 1398 ساعت 18:15 ⏪ مکان: بلوار جمهوری کوچه 2 سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن های علمی حوزه
هدایت شده از 
تفاوت فقه احکام و فقه تربیت در نظر استاد (در جلسه مطرح شد) تفاوت 1- تفاوت اول در ساختار است 2- تفاوت دیگر، در حوزه منابع است. 3- تفاوت سوم در روش ها و اصول فهم است. 4- تفاوت چهارم محصولات علمی و پژوهشی
هدایت شده از 
تفاوت تربیت و اخلاق: در مورد تفاوت اخلاق و تربیت باید چنین بگوییم که این تحول و هدایت به نجدین، عمدتا کاریست که با عامل بیرونی باید شکل بگیرد. یک مبنا و بینشی باید داشته باشد که بر اساس آن انتخاب کند. این مبنا و بینش و تغییر شناختها توسط عامل بیرونی مانند پیامبر شکل می¬گیرد. وقتی تغییر اتفاق افتاد ، باید رفتارهای خودش و خصلتهای خودش را با آن مبنا و بینش هماهنگ سازد. مثل ریا و بخل و حسد، اینها پایه های عاطفی دارند و یک احساسی هستند در وجود ما. در حوزه احساسات هستند. اینجا دو نکته وجود دارد. یک نکته پایه¬ای اینکه اینها در حوزه احساسات و اخلاق هستند و یک نکته دیگر اینکه درحوزه اخلاق انسان خودش بیدار است و بعد از انتخاب مبنا ، بین انتخاب و کشش های درونی اش درگیری است و اگر بتواند برتر بشود، ملک نفسه بشود، او توانسته حوزه اخلاقی اش را مدیریت کند. در حوزه تربیت لازم نیست خودش توجه داشته باشد بلکه مربی بیرونی او را توجه می دهد و درگیری می آورد تا او انتخاب کند. ولی وقتی انتخاب کرد، جهت گیری اش معلوم شد، حالا دارایی های وجود اش را خودش مدیریت می کند. در حوزه اخلاق این پر رنگ است اما نمی¬گویم در حوزه اخلاق مربی بیرونی و مذکِّر بیرونی نیست! انجا هم هست. حتی دایره اش وسیع می-شود دوست انسان ، حتی لات کوچه می تواند مربی و مذکر باشد پس تربیت در حوزه معرفتی انسان است و نتیجه اش تحول در بینش هاست اخلاق به جهت اینکه خصلتهای انسان به احساس بر می¬گردد، اخلاق در حوزه احساس است و در مرحله بعد از معرفت می¬شود.
هدایت شده از 
🔖 طراحی نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تکیه بر روش اجتهادی با رویکرد نظام‌مند 🖊 رضا حبیبی / دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مسئول دفتر تألیف متون درسی جامعة الزهرا سلام الله علیها، دانشیار و دبیر پژوهشی گروه مبانی اندیشه مؤسسه علوم انسانی 🌐 PDF: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_3797_9ba7ae24acb5ab1c58ac76dd279499e0.pdf 🌐 Text: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_3797.html ✔️ مقاله پیش رو در صدد تبیین ضرورت بهره‌گیری از روش اجتهاد استنتاجی با رویکرد نظام‌مند برای تولید گزاره‌های تربیتی و طراحی نظام تعلیم و تربیت است. سؤال اساسی که این مقاله در پی پاسخ به آن می‌باشد چرایی بهره‌گیری از روش استنتاجی با رویکرد نظام‌مند و نحوه کاربست آن است. برای دستیابی به پاسخ از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر بهره‌گیری از روش استظهاری، باید از روش استنتاجی نیز بهره گرفت. بهره‌گیری از روش استنتاجی، ابزار مناسبی برای تولید گزاره‌ها و بسط آموزه‌های تربیتی از منابع دینی است ولی کافی نیست؛ بلکه برای دستیابی به نظام تعلیم و تربیت، باید جهت‌گیری نظام‌مند در تولید گزاره و نظام تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گیرد. تأکید بر رویکرد نظام‌مند، رویکردی نوظهور است. به همین دلیل، تلقی‌های مختلفی از آن شکل گرفته و به تبع آن، عکس‌العمل‌های موافق و مخالف چشم‌گیری به دنبال داشته است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود در کنار تعمیق مبانی نظری این رویکرد، به کار بست عملی آن نیز مبادرت شود تا حدود کارایی و اعتبار آن، به صورت عینی محک بخورد. @tafaqqoh
📝 استفاده از ظرفیت تراث برای استخراج فقه تربیت/ اساس جامعه به نظام تربیتی آن باز می‌گردد 📚 در نشست علمی «ماهیت و قلمرو فقه تربیت» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی: 🔹 فقه، معرفت به مجموعه اعتبارات و مجعولات شرعی است که مستند به حجت معتبر بوده و شامل قلمرو فردی و اجتماعی می‌شود. 🔹 اگر فقه را به معنای دانش به احکام، شریعت و معارف بدانیم در اینجا می‌توانیم درباره فقه تربیت صحبت کنیم. 🔹 ما در مرحله گذار تأسیس فقه مضاف هستیم که فقه نظام و فقه حکومتی رویکرد ماست. فقه مضاف سابقه و ادبیات دارد و می‌توان از تراث آن را استخراج کرد. 🔻 استاد مجید طرقی: 🔸 تربیت شناسی با روش عقلی فلسفه تربیت، تربیت شناسی با روش حسی علم تربیت و تربیت شناسی بر اساس تفسیر دین فقه تربیت است. 🔸 فقه تربیت درباره وظایفی که نسبت به خود، فرزندانمان و دیگران داریم بحث می‌کند ولی فقه اخلاق، اخلاق خوب و بد را مشخص می‌کند. 🔸 امیدواریم نسبت به فقه تربیت، طلاب و روحانیون توجه ویژه‌ای داشته باشند. ما در نظام تربیتی مشکل داریم. تمام نظام‌ها ارزشمند هستند، ولی اساس جامعه به نظام تربیتی آن باز می‌گردد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21589 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
هدایت شده از 
🎙 | تعلیم و تربیت اسلامی 👤 استاد سید محمدمهدی میرباقری دام عزه 🔹سه رویکرد در دانش‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت اسلامی (رویکرد فلسفی، رویکرد فقهی، رویکرد تدوینی) وجود دارد که در این سخنرانی ویژگی‌های هر یک بیان شده است. 🔸 مکتب تربیتی اسلام به عنوان مجموعه آموزه‌هایی است که می‌توان از اسلام نسبت به حوزه تربیت کرد. البته مکتب تربیتی اسلام برای تبدیل شدنش به یک تربیتی و جاری شدنش در عینیت باید از بستر هم عبور کند. ما در حوزه علوم تربیتی نیاز به مکتب تربیتی، دانش‌ها و علوم تربیتی و نیاز به مدل‌های عینی تربیتی داریم. 🔹علم دینی یعنی علمی که در آن مکتب مستند به اسلام فرآوری شده، تبدیل شده به دانش که می‌تواند به ما دهد، پیشگویی کند و تغییرات را به عهده بگیرد. علم دینی، علمی است که مکتب و دستاوردهای استنباطی از دین در تحقیقش جانمایی شده باشد. 🔸ما در دستیابی به علوم تربیتی اسلام در قدم اول نیازمند به مکتب تربیتی اسلام از متون دینی هستیم؛ قدم بعد این است که این چگونه تبدیل به می‌شود. البته دستیابی به مکتب تربیتی اسلام و علوم تربیتی و مدل‌های برنامه ریزی تربیتی احتیاج به پیشینی هم دارد. 📥 دریافت صوت ⬇️ 🌐 fatehan.net/post/34 🆔 @fatehan
هدایت شده از 
✨پیشنویس اولیه نگاه پهبادی و پرنده ای برای برنامه ریزی دوره خارج تربیت!! بر اساس سه مهارت محوری: 1⃣ مهارت مساله یابی و مساله مندی 2⃣ مهارت ادله یابی (فحص و کشف ادله) و بعبارتی تجمیع مدارک: ✅ بررسی منابع و استخراج ادله مرتبط تسلط و اشراف می خواهد / نیاز به انس است / برای انس طرح های مختلفی هست: 🔺طرح استاد صفائی (در دو کتاب: روش برداشت از قرآن و نهج البلاغه) 🔺طرح استاد میرباقری (3 جلسه گفتگو) 🔺و... ✅ بررسی روش‌هایی که در جریان فقه حکم فقها در مسائل مستحدثه دارند؟ 3⃣ مهارت فهم و تحلیل روشمند ادله: استنطاق ادله و رسیدن به پاسخ مبتنی بر روش تحلیل محتوائی ادله در سه مرحله: - فهم ادله - یافتن مصداق (مثلا صراط مصداقش عبودیت است) - فهم روابط که بسیار مهم است که عصر امروز معروف به عصر نبردروشها شده است! ✨روش‌های متعدد رایج فهم منابع وحیانی در حوزه معارف تربیتی را شاید بتوان در هفت جریان سامان کرد: 1️⃣ اصول فقه 📚 معرفی کتاب: درآمدی بر تاریخ علم اصول آقای علی پور الگوریتم اجتهاد استاد واسطی روش اجتهاد استاد اکبر نژاد 2️⃣ فقه الحدیث 📚 معرفی کتاب: ۴جلد کتابهای استاد پسندیده 3️⃣ معناشناسی‌ 📚 معرفی کتاب: دو جلد معناشناسی استاد قائمی نیا عموم جریانات دانشگاهیانی که تولید معارف اسلامی بر محوریت وحیدارند با تکیه بر حوزه معناشناسی است مانند آثار استاد خسرو باقری و استاد اخوت 4️⃣ روش شناسی در علوم همجوار تربیت: 📚 معرفی کتاب: علوم انسانی: کتاب روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان استاد احمد حسین شریفی علم اخلاق: کتاب درآمدی بر فقه الاخلاق استاد غنوی کتاب استنباط از سیره و ... استاد عالم زاده علم کلام: کتاب روش شناسی علم کلام استاد برنجکار علم روانشناسی: کتاب روش فهم روانشناختی متون دینی استاد پسندیده 5️⃣ روش تحقیق در تعلیم و تربیت 📚 معرفی کتاب: کتاب روش شناسی مطالعات دینی استاد قراملکی کتاب روش شناسی تحقیق در تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی نوشته عبدالرحمن عبدالحمن نقیب 6️⃣ اصول فقه معارف: 📚 معرفی کتاب: آثار استاد صفایی (درآمدی بر اصول فقه و روش برداشت از قرآن و تطهیر و.. جزوات و تقریرات از مباحث استاد هادیزاده) 7️⃣ روش‌شناسی‌های غیر متکی به وحی: 📚معرفی کتاب: کتاب نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی استاد احمد حسین شریفی مبتنی بر فلسفه و عقل 🌷🇮🇷🌷
nashriye 15.pdf
1.69M
درخواست مقاله: اولویتهای <هاد> در انتخاب مقالات 1 .تربیـت اخلاقی معنوی 1.1 .سـلوک عملی بر مدار مکتب اخلاقی نجف 1.2 .سـبک زندگی معنوی (حیات طیبه) 2 .حکمـت عملی (تبییـن عقلی مفاهیم و گزاره های اخلاقی) 3 .فقـه الاخلاق (اخلاق اجتهادی) 4 .اخلاق کاربردی با رویکرد اساـامی 5 .معرفـی و نقد مکاتب اخلاقـی، عرفانی و تربیتی