eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
482 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
🌟عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛ ابعاد مختلف «زندگی در حال» با قرائت بودایی dt
شاکرنژاد تصریح کرد: یکی از کسانی که این دیدگاه‌ها را انتشار می‌دهد شخصی به نام اکهارت توله است که آثار مختلفش به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و امروز در جاهای مختلف به ویژه ایران رونق بسیار دارد. وی در ادامه به تبیین آموزه‌های مشابه با زندگی در حال(با قرائت بودایی) در سنت عرفان اسلامی پرداخت و گفت: این نوع زندگی در حال در سنت اسلامی فعل محسوب نمی‌شود، یعنی من و شما نباید این کار را انجام دهیم، بلکه ممکن است در لحظه چیزی برای ما حاصل شود، اما این انفعال است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: به‌طور کلی در سنت عرفان اسلامی چیزی به نام زندگی در حال وجود ندارد بلکه می‌توان از چند آموزۀ مشابه نام برد؛ یکی از آن‌ها آموزه حضور قلب است که باید هنگام نماز و زیارت حضور قلب داشته باشیم و بفهمیم چه می‌کنیم تا فیض را درک کنیم؛ این حضور در مقابل غیبت و پرداختن به غیرخداست که از سطوح فقهی تا سطوح عرفانی پیش می‌رود؛ امام خمینی(ره) در کتاب سر الصلوة درباره لایه‌های حضور عرفانی در نماز به خوبی توضیح می‌دهند. وی تأکید کرد: مفهوم مرتبط دیگر، بحث وقت و مفاهیم هم‌خانوادۀ آن مانند حال، مقام، ابن‌الوقت و... در سنت عرفان اسلامی است؛ چه عرفان عملی و چه عرفان نظری؛ شباهت آموزۀ زندگی در حال با قرائت اصیل بودایی (نه قرائت سطحی که امروز رواج دارد) با قرائت اسلامی از وقت این است که ما یک زمان آفاقی (مادی) و یک زمان انفسی و سرمدی داریم(این ایده تقریباً در تمام ادیان مشترک است). شاکرنژاد عنوان کرد: از این نوع زمان در قرآن نیز سخن گفته شده است و اصولاً مفهوم زمان در قرآن پس و پیش است، یعنی گاهی اتفاقی در آینده رخ می‌دهد اما قرآن با فعل گذشته از آن سخن می‌گوید و گاه نیز هنوز اتفاقی رخ نداده، اما از فعل حاضر استفاده می شود. وی بیان کرد: در عرفان نظری بحث پیچیده‌تر می شود و از حضرات خمس سخن می‌گویند؛ در واقع این حضرات خمس عواملی مانند عالم ماده، عالم مثال، عالم ارواح و... هستند که میان شما و خداوند وجود دارند؛ این عوامل قوس صعود و نزول را تشکیل می‌دهند و هنگامی که انسان در حال سیر در این قوس می‌باشد، درمی‌یابد که زمان این عوالم با یکدیگر متفاوت است، بنابراین ما یک نوع زمان نداریم و این زمان ربطی به ما ندارد؛ ما در نهایت موظف به انجام واجبات و نوافل هستیم، اما گاه در این میان خود خداوند می‌خواهد انسان را در زمان، از زمانی به زمان دیگر ببرد و این‌گونه گاه بی‌اختیار پرده از جلوی چشمان ما کنار می‌رود. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نهایت به مقایسه و تطبیق این دو دیدگاه پرداخت و اظهار کرد: در سنت بودایی متأخر نوعی نگاه نیست‌انگارانه وجود دارد، ولی سنت اسلامی حقیقت‌گرایانه است؛ سنت بودایی در پی فرار از رنج برای کسب آرامش و لذت است، اما در عرفان اسلامی فرد فارغ از رنج و آرامش این مراحل را طی می‌کند تا خلیفۀ الله و اسم جامع شود، بنابراین در این‌جا رنج کاملاً امری فرعی است. وی گفت: در بودیسم متأخر، منفعت شخصی مطرح است، در حالی که در سنت عرفان اسلامی، اصل و اساس طی کردن کامل اسفار است و در این مسیر سالک به خلق بازمی‌گردد. بنابراین در این‌جا هم دستاوردها و هم مسیر فردی نیستند و شما نمی‌توانید به عدم تعالی دیگران بی‌تفاوت باشید. شاکرنژاد عنوان داشت: مهم‌ترین نکته این است که در مدل بودایی شما عملاً زمان سرمدی را متوقف می‌کنید، ولی در مدل اسلامی، زمان متوقف نمی‌شود، بلکه انسان به زمان قدسی راه می‌یابد و زمانش، زمان قدسی می‌شود. وی یادآور شد: در مدل بودایی جدید که زندگی در حال را توجیه می‌کند، زندگی در حال فعل است، اما در عرفان ما «زندگی در حال» براساس آن مبانی که عرض کردم، فعل نیست، بلکه خداوند دریچه‌ای را روی انسان بازمی‌کند، حال آدابی نیز در عرفان تبیین شده است تا هنگام باز شدن آن دریچه گمراه نشویم.
✨استاد : کامل‌ترین و مهم‌ترین چیز در طول عمر انسان این است که بتواند را بدست آورد و رضای او در اوست. کسب رضاى حق به عمل حاصل مى شود اما شرط رضایت آل محمد صلی الله علیه و اله و سلم است. و رضایت ائمه(علیهم السلام) و حضرت حجت(عج) در آن است که و آنها را نشر دهیم و به آنها به طور باور داشته باشیم و نباشیم. 🏴🇮🇷🏴
وصیت علی شریعتی به حکیمی.pdf
136.5K
وصیت علی شریعتی به حکیمی متن زیر، نامه‌ای است که دکتر شریعتی با عنوان «وصیت شرعی» در آذر ۱۳۵۵ هجری شمسی خطاب به استاد محمدرضا حکیمی نوشته، و شش ماه قبل از فوتش شخصاً به دست ایشان رسانده‌است.
⛔️ همه درد و بلای ما این است که ما غربزده هستیم 🔹امام خمینی(ره): ما سالهای طولانی زیر بار غرب بودیم، زیر بار بودیم. اصلًا قلوبمان قلوب غربی است. متبدل شدیم به یک انسان غربی. همت کنید برگردید. 📆 ۱۵ اسفند ۱۳۵۷ ✅ @Sahifeh_noor
🦋 🌼 چهار اصل مهمِ ، از دیدگاه امام موسی کاظم(علیه السلام):🔻⬇️ 🖌امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: ""اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ 1⃣سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ 2⃣سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ 3⃣ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ 4⃣سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ ، لاَ تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لاَ بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ اَلْعُمُرِ يَحْرِصُ اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّاً مِنَ اَلدُّنْيَا بِإِعْطَائِهَا مَا تَشْتَهِي مِنَ اَلْحَلاَلِ وَ مَا لاَ يَثْلِمُ اَلْمُرُوَّةَ وَ مَا لاَ سَرَفَ فِيهِ وَ اِسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ اَلدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ. ⬅️تلاش كنيد كه وقت شما چهار ساعت باشد: 1⃣ساعتي براي مناجات با خدا، 2⃣ساعتي براي كار زندگي، 3⃣ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و 4⃣ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد.🌷 ✔️ به خود تلقين تنگدستي و عمر دراز ننماييد؛چرا كه هر كس تنگدستي را به خود تلقين كند بخيل گردد و هر كس به خود عمر دراز را تلقين كند زياده خواه شود. براي خويشتن سهمي از دنيا قرار دهيد، به آن مقدار به خويشتن بدهيد كه حلال خواهد و جوانمردي را از بين نبرد و زياده روي در آن نباشد و با اين سهم از دنيا، براي كارهاي ديني ياري جوييد؛زيرا روايت شده است كه«از ما نيست هر كه دنيايش را براي دينش رها سازد يا دينش را براي دنيايش رها نمايد».☑️ 📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 409.🌺 ┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅┄
هدایت شده از علامه کرباسچیان
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هجدهمین سالگرد وفات استاد... 🔰صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را؟ گفت آن گلیم خویش به‌در می‌برد ز موج وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را 🔰 📢 تا دقایقی دیگر... رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی زندگی و زمانه علامه کرباسچیان 🎥 پخش زنده از آپارات موسسه فرهنگی علامه کرباسچیان: https://www.aparat.com/Allameh_Karbaschian/live
🔵 وبینار آموزشی «رهبری تیم‌های کارآفرین فرهنگی» برگزار می شود 🔰 ثبت‌نام شرکت در این وبینار: 🌐 https://noavari.dte.ir/BxVVo •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🔸به بپیوندید:👇 ❇️ سایت | ایتا | اینستاگرام | آپارات | فانوس
هدایت شده از قرآن و تربیت
💧 فقَالَ سُبْحَانَهُ "وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً"، وَ إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ، لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِهِ. 🌟همانا قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پایان نمی پذیرد و تاریکی ها بدون قران برطرف نخواهند شد 📘 🔺🔺🔺🔺🔺
🏴 عرض تسلیت ✨انجمن علمی گروه اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، درگذشت مادر ارجمند سرکار خانم یحیی‌آبادی دبیر پیشین انجمن را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می‌نماید. امیدواریم در ایام عزای اباعبدالله این مادر صالحه با حضرت زینب کبری س و اولیای طاهرین علیهم السلام محشور و هم‌نشین باشند. سال گذشته غم پدر و امسال غم مادر حتما بسیار سخت است روح این والدین گرامی را با ذکر فاتحه و صلواتی شاد نمایید. 🤲 وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
هدایت شده از خانه هنر طلاب
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 معرفی مستند نام: بیتربیت کارگردان :سید حسین امام جمعه زمان : ۳۲ دقیقه موضوع: 🔹بعد از انقلاب اسلامی دغدغه مندان کشور برای تغییر نظام تعلیم و تربیت غربی که در زمان پهلوی گسترش زیادی پیدا کرده تصمیماتی می گیرند و اقدام به نوشتن سندی برای تغییر و تحول در این حوزه میکنند. 🔸مستند بی تربیت در واقع هم گزارش کوتاهی از چگونگی رقم خوردن این تاریخ پرپیچ خم آموزش و پرورش در ایران قبل و بعد از انقلاب است و هم اهمیت بحث تربیتی که دیگر در مدارس دیده نمی شود و راه حلی که میشود از این مصیبت خارج شد است. 🔹درواقع مستند بی تربیت روایت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که راه حلی هست برای تمام مشکلات آموزش و پرورش اعم از غربی بودن و خالی از محتوای تربیتی. 🔸مقام معظم رهبری در بسیاری از جلسات و دیدارها نیز پیگیر به نتیجه رساندن این سند تحول بنیادین بوده اند ولی آنچه که در نهایت و در اجرا رقم خورده است اصلا مورد رضایت نبوده و نیست. ایشان جایگاه بسیار بالایی برای امر تربیت و مخصوصا نسل آینده قائل هستند و از طرفداران این سند هستند هرچند به گفته خود ایشان این سند هدف نیست ولی پلی است برای رسیدن به آنچه مد نظر است. 🔗دریافت مستند از لینک زیر👇 https://b2n.ir/bi-tar 🔶 گوشه ای از اخبار و اطلاعات «هنر و رسانه دینی» @honaretollab
🔰 نرم‌افزار پاکنویس(اهمیت درست‌نویسی برای پژوهشگران) جناب آقای دکتر رضایی شریف آبادی لینک دسترسی: noorsoft.org/fa/Film/View/15311 ◾️بهره‌مندی از نرم‌افزارهای کمک پژوهشی... 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
هدایت شده از رحا مدیا
🔘 ول کن این درسها را ❇️ درس ‌خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند در واقع یک واجب کفائی است ❇️ یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. ❇️ طلبه‌ی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. ❇️زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه می‌کردند. ❇️ [امّا] گاهی می‌شنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد نظام اسلامی بخورید. ❇️ نمی‌توانید استفاده کنید، نمی‌توانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس ‌خواندن، یک مسئله است. 🎤 امام خامنه ای، ۱۸ /۰۲/ ۱۳۹۸ @resalathozehenghelabi