eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
482 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
1401.mp3
8.2M
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی مجمع عالی حکمت 📆چهارشنبه 25 آبان 1401 💠 از نیمه سخن، مقایسه خداشناسی فلسفه با وحی را بشنوید...
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
هشدار آیت‌الله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه و بدون قاعده در حوزه علوم اجتماعی .mp3
2.4M
🎧هشدار آیت‌الله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه در حوزه علوم اجتماعی ⚡نحوه فهم ادبیات دین و پرهیز از عرفی سازی آن ⚡تکلیف حوزه در قبال علوم مدرن ⚡نحوه مطالعات در علوم اجتماعی مدرن
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
🔶معرفت الهی، محصول رشد و تربیت عقل، توسط وحی 🔸استاد میرباقری معرفتی که انبیاء با خود می‌آورند بعضاً مخاطب آن عقل انسان است و استدلال عقلی در انسان ایجاد می‌کند، لکن این به معنی استقلال عقل نیست. ما باید عقل را هم در تولی به انبیاء قرار دهیم تا شکل محاجه انبیاء با ملحدین را هم در فضای عقلی دریافت کنیم. حتماً آنها در مواجهه با روشن کردن عقل انسان، طریقه خود را داشته اند. بلکه ما ادعا می‌کنیم که علت موفقیت نسبی فلاسفه ما در این است که بیگانه نسبت به فعل انبیاء نبودند و شکل کاری که می‌کنند و استدلالی که طراحی می‌کنند، سعی کرده اند منافات با دستگاه انبیاء نداشته باشد. در سطح کلان معارف خود، هماهنگ بودند و در فروعات معرفتی خود هم عدم مخالفت قطعیه را دنبال می‌کردند. لذا در جایی مثل معاد جسمانی، وقتی با ادله موافق نمی‌بینند کار خود را تخطئه می‌کنند. ولی خود فلاسفه هم ادعا ندارند که در همه فرآیند علمی خود، نهایت تولی و موافقت اکثری با شکل کار انبیاء را دارند. ما در این کار نیاز به تولی حداکثری به حضرات معصومین داریم. البته ما قصد مقابله با علومی مثل فلسفه و عرفان را نداریم بلکه عرض ما این است که باید این علوم ذیل وحی رشد و توسعه پیدا کنند و اینکه منطق آنها مستقل از وحی تصویر شود که خودش به هر چه برسد حجت است با این مخالف هستیم. قوای عقلی و شهودی انسان تحت تعالیم انبیاء به رشد و شکوفایی می‌رسد، و ما در شکل مواجهه با این امور باید به منطق انبیاء برگشت کنیم و جدال احسن انبیاء با منکرین و ملحدین را محور قرار دهیم تا دستگاه عقلی ما در تولی، رشد و توسعه پیدا کند. باید توجه کنیم عقل مخلوق خداست ولی این به معنی استغناء از وحی نیست بلکه عقل در تبعیت از وحی و با اثاره انبیاء شکوفا می‌شود و الا به شیطنت می‌افتد. اینکه مکرر شنیده می‌شود که انسان برای رسیدن به معرفت الهی چندین راه در عرض هم دارد و همه یک چیز را می‌گوید (اشاره به سه گانه عقل و شهود و وحی) این حرف تمامی نیست. چه ادعا کنیم این سه راه در واقع یک راه است و یا ادعا کنیم این سه راه ولو یکی نیستند ولی هر سه حق هستند، این حرف‌های وجهی ندارد. بله قبول داریم که ادبیات عقلی و شهودی که در نزد شیعیان امیرالمومنین ایجاد شده است، هماهنگی بیشتری با وحی الهی دارد زیرا بیشتر تحت تاثیر فعل و دعوت انبیاء بوده است. لذا راه یکی جز وحی نیست و راه‌های دیگر حجیت شان به تبعیت از وحی است. یک شبهه‌ای که بعضاً مطرح این است که گفته می‌شود که الان فلاسفه بدون وحی، با ملحدین استدلال می‌کنند و خدا را اثبات می‌کنند. لکن این حرف حل کردن معما بعد از حل شدن آن است. اینکه اصل و ریشه‌های حرف‌هایی که امروز به عنوان استدلال عقلی مطرح می‌شود، چطور ایجاد شده است محل بحث است. ما حرف مان این است که اگر انبیاء نمی‌آمدند عقل مستقل به معرفت الهی دلالت نمی‌شده است. ما بعد از قرن‌ها رسالت و زحمت انبیاء امروز این حرف‌ها را می‌زنیم و عقل ما چنین توانایی پیدا کرده است. و البته میزان حجیت این حرف‌هایی که دستگاه‌های عقلی زده می‌شود باید در همین ارجاع به منطق وحی سنجه شود. شاهد مهم این حرف ما این است که جوامعی که از تعالیم و دستگاه انبیاء دور شده اند، اینها روز به روز از معرفت به خدا و منطق انبیاء دور شده اند. اگر سرپرستی جوامع را فلاسفه ملحد بدست بگیرند، ولو انسان‌ها عقل دارند ولی عقل مستقلاً آنها را به سمت خدا و معرفت الهی سیر نمی‌دهد. تازه همه این اتفاقات بعد از این همه زحمت‌های انبیاء و بعثت رسل است. عقل اگر تحت سرپرستی طاغوت قرار گیرد، از درون آن معرفت الهی حاصل نمی‌شود بله نتیجه آن الحاد خواهد بود. عقل و شهود ما مستقلاً راهی ندارد و تحت سرپرستی قرار می‌گیرد و البته ممکن است تحت ولایت کفر واقع شود. معرفت الهی در اختیار انبیاء است و عقلی که تحت سرپرستی اولیاء الهی قرار نگیرد، نتیجه اش معرفت الهی نیست. 📚شرح کتاب الحجه، جلسه 31 🏠@fotoooh
بررسی کتب لغت- احمد عابدی.mp3
5.5M
✨بررسی کتب لغت- استاد احمد عابدی 👌 👇 ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Roshdelmi ┗━━━🍃🕊━
🌸 📲 نرم‌افزار قلم هوشمند صحیفه سجادیه با امکانات متنی و صوتی مناسب 🔰 لینک دانلود و نصب برنامه: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sabapp.SmartSahife&ref=share علیه‌السلام 🌸 @jahaadefarhangi 🌸
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
چرا جمهوری اسلامی در «عدالت اجتماعی» درجا میزند؟ دیروز اتفاق مهمی در مجلس افتاد. اتفاقی که به نظرم از اخبار پر بازتاب این روزها مثل نوسان نرخ دلار و ماشین و فلان اتفاق دیپلماتیک و... خیلی مهم تر بود اما آنطور که باید بازتابی پیدا نکرد. خبر این بود: «مجلس با معافیت مالیات منازل مسکونی لاکچری که قیمت روز آنها بیش از 20 میلیارد تومان است موافقت کرد.» شاید ظاهر این خبر توجه خیلی ها را به خود جلب نکند یا برخی هم خوشبینانه بگویند حتما قرار است مثلا مجلسی ها بروند و یک طرح کارشناسی تر را برای این موضوع آماده کنند اما همه اینها فرع ماجراست. من اصل ماجرا را اینطور می فهمم که بازهم «سرمایه داری» و «الیگارشی» اراده اش پیروز شد و این مساله ای نیست که راحت بتوان از کنار آن گذشت. بگذارید راحت تر بگویم؛ من این تصمیم مجلس را یک «نماد» می بینم و برای همین آن را خیلی مهم میدانم. جمهوری اسلامی ایران در 44 سال گذشته در عرصه مبارزه با سرمایه داری در سطح جهان  توفیقات قابل توجهی داشته و در این مسیر آنقدر موثر بوده که نماد سرمایه داری و کاپیتالیسم در جهان (امریکا) سخت ترین تحریمهای تاریخ بشر را علیه آن اعمال کرده. ایران امروز آنقدر برای غرب و جهان سرمایه داری «مساله» شده که تمام ابزارهایشان برای نابودی این کشور را به کار گرفته اند و ما امروز آنقدر به جهان سرمایه داری ضربه زده ایم که امریکایی ها به عنوان ابرقدرت دنیا، هر سال در سند استراتژی امنیت ملی شان از ایران نام می برند و توضیح می دهند که چگونه باید این کشور را مهار کرد؟ اما مشکل از جایی شروع می شود که جمهوری اسلامی آنطور که به نبرد با سرمایه داری در دنیا رفته، به نبرد سرمایه داری در داخل کشور نرفته! و متاسفانه با مصادیق زیادی می شود ثابت کرد که در بسیاری از تصمیم گیری ها، سمت و سوی تصمیمات مهم در عرصه های مختلف حاکمیت به نفع سرمایه داران و کاپیتالیستهای داخلی است. این یکی از مهمترین اشکالات جمهوری اسلامی در 44 سال گذشته بوده. یعنی مبارزه همه جانبه اش علیه سرمایه داری در خارج از مرزها، در داخل مرزها امتداد نداشته و حتی برعکس بوده. این اشکال کمی نیست و البته کم هم تولید تناقض نکرده. به همین خاطر معتقدم خیلی از کسانی که فکر می کنند جنگ اصلی امروز بین با حجاب و بی حجاب و اصولگرا و اصلاح طلب است اساسا سر کار هستند. جنگ اصلی برای جلو رفتن کشور، رهایی از دست سرمایه دارانی است که در همه جا آدم دارند، بر بسیاری از مراکز حساس تصمیم گیری  اثرگذار هستند و با هزار و یک توجیه و لطایف الحیل، همواره سمت و سوی تصمیمات و سیاستگذاری ها را به سوی منافع کاپیتالیستهای داخلی می برند. این نقطه چالش مهمی است که جمهوری اسلامی ایران باید آن را حل کند تا کشور هم رشد کند و هم به عدالت اجتماعی نزدیک تر شویم. نمی شود مالیات هر کارمندی که حقوقش معادل خط فقر است را قبل از پرداخت حقوق کسر کرد و به حساب دولت ریخت اما کسانی که خانه هایشان ده ها میلیارد ارزش دارد، هیچ مالیاتی بابت ثروت های افسانه ای شان پرداخت نکنند و بعد تازه دولت با کسری بودجه هم مواجه شود و برای جبران آن، تورم دامن 85 میلیون ایرانی به خصوص اقشار ضعیف را بگیرد. کاش شفافیت آرای نمایندگان بعد از سه سال تصویب شده بود تا بدانیم به جز مالک شریعتی، روح الله ایزدخواه و محمد رضا صباغیان که مردانه در برابر این مصوبه انحرافی ایستادند و سخن گفتند، چه کسان دیگری با رایی که سه سال قبل از مستضعفان گرفتند، اینقدر آشکار در روز روشن به نفع سرمایه داران رای دادند؟ عضو کانال شوید 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
▫️ روز امید 🖼 آثار گرافیکی تهیه شده با موضوع ولادت حضرت مهدی (عج) ♻️ تولید شده در رویداد ملی هنری روز امید 🔖 شما می‌توانید فایل با کیفیت بیش از ۱۵۰ اثر جدید تولید‌شده توسط هنرمندان کشور در این رویداد را به صورت رایگان دریافت نمایید. 🔻 این مجموعه گرافیکی شامل؛ • پوستر • استوری • تایپوگرافی • تصویر‌سازی • فضاسازی شهری • فضاسازی هیأت و مسجد و... می‌باشد. 👇🏻دریافت مجموعه باکیفیت از پایگاه جامع محتوایی هیأت: ▫️heyat.co/p/4226 | | 💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت ▫️ eitaa.com/joinchat/3893428257C3a05e55578
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در نظام جمهوری اسلامی، همه مسؤولند؛ اما میان سطح مسؤولیتها تفاوت هست. این مسؤولیت، بالاترین است و قاعدتاً در نظام جمهوری اسلامی، اگر کسی که مسؤولیتی بردوش گرفته، اخلاص و قصد قربت و نیت برای خدا نداشته باشد، تحقیقاً مغبون شده است. اگر اخلاص و عمل للَّه و تلاشِ منهای انگیزه‌های غیر الهی بود، هر مسؤولیتی گوارا، هر کار سنگینی تحمل کردنی، و هر باری برداشتنی است. بالاخره این کار، یا به نتایج مطلوب خواهد رسید، یا نه. علی اىّ حال، وقتی که با نیت صحیح همراه بود، انسان مأجور است و هرچه بار سنگینتر، اجر هم بیشتر خواهد بود. اما اگر در تحمل مسؤولیتها، اغراض و دواعی و انگیزه‌های دیگر دخالت بکند، کار بسیار مشکل خواهد شد؛ چون در نظام اسلامی - که بحمداللَّه ما از آن برخوردار هستیم - طبق معمولِ همه جای عالم، در مقابل مسؤولیتها، مابازای دنیوی نیست. مقام معظم رهبری 🔹فراخط @frakhat