هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔴 فهرست عناوین آثار منتشر شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حمایت دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی (مربوط به معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه):
1. مهارتهای زناشویی در اسلام اثر دکتر محمدرضا سالاری فر؛
2. روانشناسی نظامی اثر دکتر محمد کاویانی آرانی؛
3. مراقبت معنوی بیماران اثر دکتر مسعود آذربایجانی
4. تعارض قوانین (مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی) اثر حجت الاسلام مصطفی دانشپژوه؛
5. تعارض دادگاهها (مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی) اثر حجت الاسلام مصطفی دانش پژوه؛
6. اصول و ضوابط اخلاقی مشاوره با رویکرد اسلامی اثر دکتر علی احمد پناهی؛
7. فلسفه تربیت دینی اثر دکتر محمد داودی؛
8. اصول و روشهای تربیت در قرآن کریم اثر دکتر سیدعلی حسینی زاده؛
9. خانواده درمانگری معنوی خداسو اثر دکتر مسعود جان بزرگی، دکتر مسعود آذربایجانی و دکتر عباس پسندیده.
10. الگوی مطلوب تکافل اجتماعی در اسلامی اثر دکتر مصطفی کاظمی نجفآبادی و دکتر سیدرضا حسینی.
🔴@research_hu
🔸 کرسی علمی- ترویجی مبانی هستیشناسانه اخلاق اسلامی
🔰 با همکاری گروه اخلاق و گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#امیر_غنوی
#قاسم_ترخان
#مسعود_اسماعیلی
#محمدرضا_جباران
⏰ سه شنبه 9 اسفند ماه، ساعت 10
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/akhlaghe
#کرسی
🆔 @iictchannel
💢 رونمایی از «وبگاه فقیهیار» و هفت محصول جدید مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی
✔️همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، از هفت محصول «دانشبنیان» بدون محدودیت دسترسی و وبگاه «فقیه یار» رونمایی شد.
⬜️ وبگاه مرکزی کلانپروژه با نام «فقیهیار»
◻️از موتور جستجوی هوشمند «جهد 2.0»
◻️پایگاه ترکیبی دانش ویکیهای اسلامی «قمنت»
◻️ابر هوشمند اسناد متنی-تصویری «سحاب 2.0»
◻️سامانه پاسخیابی هوشمند سوالات دینی «پارسا»
◻️ویراستار هوشمند حوزوی گروهی «تحریر 2.0»
◻️گراف دانش علوم حدیث «ثقات»
◻️آنتولوژی قرآن کریم «هما»
👈 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=70102
#علمی
#پژوهش
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
1401.mp3
8.2M
🔊 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی مجمع عالی حکمت
📆چهارشنبه 25 آبان 1401
💠 از نیمه سخن، مقایسه خداشناسی فلسفه با وحی را بشنوید...
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
هشدار آیتالله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه و بدون قاعده در حوزه علوم اجتماعی .mp3
2.4M
🎧هشدار آیتالله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه در حوزه علوم اجتماعی
⚡نحوه فهم ادبیات دین و پرهیز از عرفی سازی آن
⚡تکلیف حوزه در قبال علوم مدرن
⚡نحوه مطالعات در علوم اجتماعی مدرن
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
🔶معرفت الهی، محصول رشد و تربیت عقل، توسط وحی
🔸استاد میرباقری
معرفتی که انبیاء با خود میآورند بعضاً مخاطب آن عقل انسان است و استدلال عقلی در انسان ایجاد میکند، لکن این به معنی استقلال عقل نیست. ما باید عقل را هم در تولی به انبیاء قرار دهیم تا شکل محاجه انبیاء با ملحدین را هم در فضای عقلی دریافت کنیم. حتماً آنها در مواجهه با روشن کردن عقل انسان، طریقه خود را داشته اند.
بلکه ما ادعا میکنیم که علت موفقیت نسبی فلاسفه ما در این است که بیگانه نسبت به فعل انبیاء نبودند و شکل کاری که میکنند و استدلالی که طراحی میکنند، سعی کرده اند منافات با دستگاه انبیاء نداشته باشد. در سطح کلان معارف خود، هماهنگ بودند و در فروعات معرفتی خود هم عدم مخالفت قطعیه را دنبال میکردند. لذا در جایی مثل معاد جسمانی، وقتی با ادله موافق نمیبینند کار خود را تخطئه میکنند. ولی خود فلاسفه هم ادعا ندارند که در همه فرآیند علمی خود، نهایت تولی و موافقت اکثری با شکل کار انبیاء را دارند. ما در این کار نیاز به تولی حداکثری به حضرات معصومین داریم.
البته ما قصد مقابله با علومی مثل فلسفه و عرفان را نداریم بلکه عرض ما این است که باید این علوم ذیل وحی رشد و توسعه پیدا کنند و اینکه منطق آنها مستقل از وحی تصویر شود که خودش به هر چه برسد حجت است با این مخالف هستیم. قوای عقلی و شهودی انسان تحت تعالیم انبیاء به رشد و شکوفایی میرسد، و ما در شکل مواجهه با این امور باید به منطق انبیاء برگشت کنیم و جدال احسن انبیاء با منکرین و ملحدین را محور قرار دهیم تا دستگاه عقلی ما در تولی، رشد و توسعه پیدا کند. باید توجه کنیم عقل مخلوق خداست ولی این به معنی استغناء از وحی نیست بلکه عقل در تبعیت از وحی و با اثاره انبیاء شکوفا میشود و الا به شیطنت میافتد.
اینکه مکرر شنیده میشود که انسان برای رسیدن به معرفت الهی چندین راه در عرض هم دارد و همه یک چیز را میگوید (اشاره به سه گانه عقل و شهود و وحی) این حرف تمامی نیست. چه ادعا کنیم این سه راه در واقع یک راه است و یا ادعا کنیم این سه راه ولو یکی نیستند ولی هر سه حق هستند، این حرفهای وجهی ندارد. بله قبول داریم که ادبیات عقلی و شهودی که در نزد شیعیان امیرالمومنین ایجاد شده است، هماهنگی بیشتری با وحی الهی دارد زیرا بیشتر تحت تاثیر فعل و دعوت انبیاء بوده است. لذا راه یکی جز وحی نیست و راههای دیگر حجیت شان به تبعیت از وحی است.
یک شبههای که بعضاً مطرح این است که گفته میشود که الان فلاسفه بدون وحی، با ملحدین استدلال میکنند و خدا را اثبات میکنند. لکن این حرف حل کردن معما بعد از حل شدن آن است. اینکه اصل و ریشههای حرفهایی که امروز به عنوان استدلال عقلی مطرح میشود، چطور ایجاد شده است محل بحث است. ما حرف مان این است که اگر انبیاء نمیآمدند عقل مستقل به معرفت الهی دلالت نمیشده است. ما بعد از قرنها رسالت و زحمت انبیاء امروز این حرفها را میزنیم و عقل ما چنین توانایی پیدا کرده است. و البته میزان حجیت این حرفهایی که دستگاههای عقلی زده میشود باید در همین ارجاع به منطق وحی سنجه شود.
شاهد مهم این حرف ما این است که جوامعی که از تعالیم و دستگاه انبیاء دور شده اند، اینها روز به روز از معرفت به خدا و منطق انبیاء دور شده اند. اگر سرپرستی جوامع را فلاسفه ملحد بدست بگیرند، ولو انسانها عقل دارند ولی عقل مستقلاً آنها را به سمت خدا و معرفت الهی سیر نمیدهد. تازه همه این اتفاقات بعد از این همه زحمتهای انبیاء و بعثت رسل است. عقل اگر تحت سرپرستی طاغوت قرار گیرد، از درون آن معرفت الهی حاصل نمیشود بله نتیجه آن الحاد خواهد بود. عقل و شهود ما مستقلاً راهی ندارد و تحت سرپرستی قرار میگیرد و البته ممکن است تحت ولایت کفر واقع شود. معرفت الهی در اختیار انبیاء است و عقلی که تحت سرپرستی اولیاء الهی قرار نگیرد، نتیجه اش معرفت الهی نیست.
📚شرح کتاب الحجه، جلسه 31
🏠@fotoooh
بررسی کتب لغت- احمد عابدی.mp3
5.5M
✨بررسی کتب لغت- استاد احمد عابدی 👌 👇
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Roshdelmi
┗━━━🍃🕊━
🌸 #معرفی_برنامه
📲 نرمافزار قلم هوشمند صحیفه سجادیه
با امکانات متنی و صوتی مناسب
🔰 لینک دانلود و نصب برنامه:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sabapp.SmartSahife&ref=share
#میلاد_امام_سجاد علیهالسلام
🌸 @jahaadefarhangi 🌸