eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
396 عکس
620 ویدیو
68 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺اینکه می گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلی ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحی است ولی نیازمند به توضیح است. 🔺انسان به چیزی حرص می ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوی آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمنای چیزی را در وجود شخصی بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. 🔺اما اگر امری اصلًا عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود. 📚مساله حجاب، ص ۱۲۰ @nasimehayaat
🔴سه چهارم مردم انگلیس خواسته اند در محیط کاری دست دادن با زنان ممنوع شود 🔹علت اینکه میخواهند دست دادن در محیط کار ممنوع شود آزار های فیزیکی زنان توسط مردان میباشد که با اجرای این طرح برای زنان حریم امن ایجاد خواهد شد.ما هم دعا می‌کنیم این طرح اجرا شود. 🔹کم نیست که زنان غربی برای بهداشت روانی خودشان به تمام ایات دین اسلام عمل کنند.اما مساله اینجاست که زنان غربی پیامد های آزادی پوچ در غرب را چشیده اند اما در ایران عده ای هنوز نمی‌دانند آزادی های پوشش چقدر زن را در معرض خطر قرار میدهد _______________ 📚@reza_afshar
دکتر مرعشی
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: المراه ریحانه لیست بقهرمانه. زن گل است نه گلادیاتور! عزت نفس و خو
عبدالهی: عرض سلام و احترام خدمت استاد محترم. حدیثی در کانالتون قرار دادین ( المراه ریحانه لیست بقهرمانه) خواستم خدمتتون عرض کنم که تا جایی که حقیر می‌دونم «قهرمان» در زبان عربی با فارسی فرق میکنه، ترجمه قهرمان عربی به فارسی میشه « خدمتکار»... 🙏🌸 ممنون از زحمات و مطالب مفیدی که در کانالتون قرار میدین🙏 بنده که خیلی استفاده میکنم. سید علی مرعشی: سلام علیکم سپاسگزارم. معنای قهرمان اجمالا یعنی کسی که کارهای طاقت فرسا به او محول می‌کنند که ممکن است منجمله خدمتکاری باشد. لفظ گلادیاتور هم در این پست کنایه از کسی است که به ظلم و جور کارهای طاقت فرسا به او محول می‌شود. Saintlady: حضرت آقا این حدیث رو در کار منزل معنی کردند نه جامعه و اشتغال جای دیگه در بحث اشتغال میگن اسلام مانع استعداد وعلاقه زنان در این موارد نیست ولی اجبار و تشویق هم نمیکنه سید علی مرعشی: خانواده یک جامعه کوچک و جامعه یک خانواده بزرگ است. برای همین کار زنان در معدن زغال سنگ همانقدر بی انصافی است که کارهای سنگین منزل مثل جابجا کردن کپسول گاز. از این جهت فرقی نیست. https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+ما این همه منکر داریم بدتر از بی حجابی، چرا انقدر گیر دادید به حجاب😒؟!‼️ ⊹ ⊹🎙استاد عالی ⊹ ▪️ ▪️ ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ کانال برتــر حجاب ✅ برگزیده ی رصدنمای فضای مجازی👇🏻 🌸 eitaa.com/joinchat/3093102592Cc9d364a057
فیلم کرسی رابطه لیبرالیسم جنسی و خشونت. دکتر سید علی مرعشی. پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز (۱۳۹۷) [قسمت ۱]‌. https://drive.google.com/file/d/1pmvMe23UyUwgw6F-7NEroDVd5IfBb8DR/view?usp=share_link https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (۷۸) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (۷۹) بدانید که ناسپاسان قوم بنی‌اسرائیل از زبان داود و عیسی پسر مریم، نفرین شده‌اند و این به سبب نافرمانی و تجاوزشان بود! (۷۸) زیرا آن‌ها یکدیگر را از بدی و زشتی که [گستاخانه] انجام می‌دادند نهی نمی‌کردند، و چه منفور و زشت است عملکردشان! (۷۹) مائده [۷۸-۷۹] https://eitaa.com/SAmarashi
فرق کافر با فاسق چیست؟ کافر کسی است که منکر یکی از ضروریات دین باشد، مثلا معتقد باشد نماز یا حجاب یا امر به معروف و نهی از منکر امر لازمی نیست. فاسق کسی است که منکر لازم بودن ضروریات دین نیست اما در رفتار شخصی به آنها پایبند نیست. کافر اگر حربی باشد یعنی با مسلمانان دشمنی و جنگ کند باید با او جنگید. اگر کافر، ذمی باشد یعنی سر جنگ با مسلمانان نداشته باشد مسلمانان نیز جنگی با او ندارند اما اگر پذیرا باشد در جهت هدایت او تلاش می‌کنند. فاسق را باید امر به معروف و نهی از منکر نمود. https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از عصر زنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♦️ برخی، نسخه‌های آزادی در روابط جنسی را برای رفع نیاز عاطفی دختران ما تجویز می‌کنند و آن را "احترام به انتخاب آزادانه" عنوان می‌کنند! 🔺 این درحالی‌است که دختران بیشترین آسیب روحی و جسمی را در این روابط متحمل می‌شوند... 🔺 چرا زیست عفیفانه برای دختران تجویز نمی‌شود؟! 🎤 با ارائه: دکتر فرشته روح‌افزا 📎 فایل صوتی نشست 📎 فایل تصویری نشست 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماینده سابق مجلس انگلیس خطاب به غربی‌ها؛ شما تمام دنیا را وحشت زده کرده‌اید و خودتان را امپراتور خطاب می‌کنید! ⭕️ جورج گالووی، نماینده سابق مجلس انگلیس در دومین مجمع بین‌المللی دموکراسی در پکن: 🔺️"سیستم ما مردم را فقیرتر می‌کند؛ فرانسه در آتش می‌سوزد، انگلیس از سرما به خود می‌لرزد، ۸۰ میلیون نفر در آمریکا فاقد بیمه درمانی هستند بعد غربی‌ها درباره حقوق بشر صحبت می‌کنند!" 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👈🏻 این خوشتیپی نیست، این جنایته!! 💠 یه خانواده‌ای دخترشون رو آورده بودند پیش من و گفتند که آقای دکتر لطفاً نصیحتش کنید! خیلی وضع پوششش خرابه!! گفتم دخترم، شما برای چی اینجوری می‌پوشی؟! انگیزت چیه؟! 🍃🌹▪️ـــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/SAmarashi 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
دکتر علیرضا لاور، سفیرفیلم: http://mediasafir.com/Xsunami/Xsunami-1080P-SafirTamasha.mp4 لینک مستقیم دانلود مستند ایکسونامی آقای دکتر لطفا بزرگواری بفرمایید و حتما مستند را ببینید و نظرات‌ ارزشمند تان را بفرمایید سید علی مرعشی: سلام خدا بر شما. با دقت تا اخر دیدم. بی نظیر است. غوغا است. به نظرم باید به طور گسترده میان جوانان به ویژه دختران پخش شود. https://eitaa.com/SAmarashi
دکتر مرعشی
دکتر علیرضا لاور، سفیرفیلم: http://mediasafir.com/Xsunami/Xsunami-1080P-SafirTamasha.mp4 لینک مستقی
پست وارده👇 در فیلم بالا مطالب زیادی درباره به بردگی کشاندن انسان وجود داشت اما از نظر من خانواده مهمترین بخش آن بود، چرا که یک انسان بی هویت و تنها مستعد هر ظلم و آسیب و انتقال آن به همان جامعه است! https://eitaa.com/SAmarashi
https://b2n.ir/y19950 لینک مستقیم دانلود مستند ایکسونامی، نسخه دانش آموزی https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمله به تجربه گر فصل دو خانم نعمت اللهی بخاطر اینکه از حجاب گفت و درنهایت بخاطر حملات کارش به عمل مغز باز کشید! بخشی از لایو مهم دکتر عباس موزون https://eitaa.com/SAmarashi
📶 نشست برخط روانشناسی حجاب ✅ بررسی مسئله حجاب از نگاه روانشناختی 👤دکتر سید علی مرعشی دکترای حرفه ای پزشکی، ام پی اچ در بهداشت اجتماعی، دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 🗓 تاریخ برگزاری: جمعه ۲۵ فروردين ماه 🕤 ساعت ۲۱:۳۰ 2⃣ ۲ ساعت وبینار رایگان ⁉️ همراه با پرسش و پاسخ 🌐 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/EWYsHvF ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
روانشناسی و خدا بریده ای از کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی تالیف دکتر سید علی مرعشی پزشک و متخصص روانشناسی  عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برخی پژوهشگران متأخر متوجه ضعف روان‌شناسی در نادیده گرفتن معنویت شده و بدین سبب بر روی این موضوع به عنوان «عامل مورد غفلت» (هوج و کاردیناس، 2001) تمرکز نمودند. پیش‌تر نیز نظریه پردازان مطرحی به معنا و معنویت توجه کردند، اما در عین حال نخواستند و یا نتوانستند هستی شناسی و انسان شناسی ماتریالیستی را نفی کنند. برای مثال فرانکل (1967) گر چه بر معنا تأکید میکند اما آن را در خدا و روز بازپسین نمیجوید و یا شاید به دلیل ترس از طرد به اتهام غیرعلمی بودن، دستکم جرأت نمیکند به توحید و معاد متمسک شود. البته در میان افراد مشهور روان‌شناسی متعارف کسانی هستند که در کارهای خود از خدا یا دین نام برده اند اما نه به عنوان اعتقاد یا یک ضرورت اعتقادی. برای مثال، یونگ (1959) هرچند در اواخر عمر میگفت من به وجود خدا واقف هستم (نه اینکه فقط عقیده دارم) اما میبینیم او در نظریه رسمی خود عقیده به خدا را در حد یک کهن الگو در ناخودآگاه جمعی تنزّل میدهد (شولتز و شولتز، 2005؛ ترجمه سیدمحمدی، 1386) که لزوماً بازتابی از حقیقت نیست. یونگ هرچند دوری از دین را عامل نوروز (رواننژندی) میداند (پالمر، 2003)، اما نظریه او هیچگونه پایه دینی ندارد. در واقع هنگامی که او به مجری شبکه بیبیسی گفت: «من نیازی ندارم که به خدا عقیده داشته باشم؛ من میدانم که خدا هست»، با سیلی از انتقادات مواجه شد تا بدانجا که مجبور شد در نامه هائی سخن خود را به شکلی ترمیم کند تا از زیر فشار انتقادات بیرون رود (یونگ، 1959). او حتی پس از مرگش نیز متهم به عقیده کور شد (داوکینز، 2006). ویلیام جیمز (1907) نیز هرچند شاید در زندگی شخصی خود فردی متدین بود اما در عرصه علمی و حرفه ای نگاهی پراگماتیستی (عمل‌گرایانه) به دین داشت و عقیده به دین را به دلیل مفید بودنش تأیید میکرد اما نه به دلیل درست بودنش! شاید او نیز زیر فشار سهمگین فضای دین ستیزانه روزگار خود در غرب بود. به هر صورت تعداد اینگونه روان‌شناسانی که روی خوش به دین نشان داده اند چندان زیاد نیست. در مقابل اما، جریان کلی روان‌شناسی متعارف با دین و معنویت تضاد آشکار دارد. خشت اول این بنا را فروید (1959) گذاشت که دین را یک نوروز وسواس جهانی معرفی کرد. بعد از او افرادی مانند واتسون (به نقل از کریلن، 1975) و اسکینر (1987) در رفتارگرائی و الیس (1980) در شناختگرائی جریان وسیعی را رقم زدند که با دین خصومت آشکار داشت، اما فروید و بقیه تحت تأثیر یک تفکر فلسفی (و نه علمی) خاص که در غرب رایج شده بود قرار داشتند. به هر روی، بسیاری دیگر از افراد تأثیرگذار بر جریان روان‌شناسی متعارف نیز از بیان خصومت با دین ابا نداشتند و یا لااقل آشکارا آن را نادیده گرفتند.  هرچند فروید ریشه تدین را وسواس میدانست، با این حال بررسی احوالات فروید به خوبی نشان میدهد که او خود نیز دچار نوروز وسواس بود و خصومت او با دین علاوه بر جو فرهنگی زمانه اش از ویژگیهای شخصیتی خود او نیز ناشی میشد. برخی از نویسندگان غربی مانند پالمر (2003) نیز در این موضوع با من هم عقیده هستند. فروید به مادرش دلبستگی شدید جنسی داشت و به عکس با پدر خصومت میورزید، پدری که کاملاً مذهبی بود. وفق نظریه خود فروید، این موضوع سبب شده بود که فروید دچار عقده ای موسوم به پدیده مثلث اودیپی گردد (شولتز و شولتز، 2005؛ ترجمه سیدمحمدی، 1386). فروید در جریان ابتلاء به عقده اودیپ به رقابتی ناکام با پدر مذهبی خود، بر سر تصاحب مادرش کشانده شد، رقابتی که سر از خصومت درآورده بود؛ و خصومتی که امکان بروز نداشت زیرا غلبه بر پدر ممکن نبود. من چنین می اندیشم که شاید فروید در خلال یک واکنش دفاعی نابالغ، ناسالم و ناهشیار، از نوع «جا به جائی»، جهتگیری این خصومت را از شخص پدر، متوجه گرایش مذهبی او کرده بود. حتی اگر این موضوع را نادیده بگیریم و حتی اگر تبیینات نظری فروید را معتبر ندانیم، توجه به وسواسی بودن خود فروید (پالمر، 2003) در عین تقابل او با دین، ممکن است ما را به این تلقی رهنمون کند که فروید نیز مانند شماری از بیماران من دچار «وسواس ضددینی» بود؛ وسواسی که برخلاف ادعای فروید نه از مذهبی بودن که از لامذهب بودن سر درمی آورد. https://eitaa.com/SAmarashi
اثبات وجود خدا.pdf
164.2K
اثبات وجود خداوند دکتر مرعشی https://eitaa.com/SAmarashi
مناسک یا rites یا اعمال مناسکی rituals به دلیل آنکه مشتمل بر عناصر نمادین هستند و از سویی بخش ناهشیار ذهن اطلاعات را با زبان نمادین فرآوری میکند، بنابراین برنامه های تربیتی دینی منهای مناسک تاثیری عملا محدود به بخش هشیار ذهن دارند و به بخش ناهشیار رسوخ نمی‌کنند. با توجه به اینکه تربیت بخش ناهشیار ذهن به عنوان بخش عمده ذهن بدون مناسک و اعمال نمادین ممکن نیست، بنابراین همانگونه که کلاینبل به درستی گفته است هر دینی که فاقد مناسک باشد عملا بر پیروان خود تاثیر مهمی نخواهد داشت. شیطان پرستان و فراماسون ها و امثالهم درست به همین دلیل به شدت نمادگرا هستند. بی شک باید دست شیاطین را در تهی کردن اسلام از مناسک با استفاده از برخی تبیین‌های غلط به روشنی دید. تبیین‌های که به دنبال حذف مناسکی چون نماز و روزه و حج هستند و سالوسانه به اخلاق ارجاع می‌دهند. و ان الشیاطین لیوحون الی اولیاءهم لیجادلوکم و ان اطعتموهم انکم لمشرکون. https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از کانال حمید کثیری
🔴 متروی 🔴 چادر و شب قدر روز نوزدهم ماه مبارک سوار مترو شدم. ۴، ۵ دختر مدرسه‌ای حدود ۱۲، ۱۳ ساله کلاه به سر در مترو بودن. ناخواسته قسمت‌هایی از مکالمات‌شان را شنیدم. بخشی از آنچه دیدم و شنیدم این‌ها بود: یکی‌شون گفت دیشب می‌خواستم برم احیاء اما مامانم چادرم رو گم کرده بود. یک چادر گل‌گلی آورد که بیا با این بریم، منم گفتم روم نمیشه و نرفتم. یکی دیگه گفت منم اتفاقا چادر مشکی نداشتم، مامانم گفت با این وضعت نمی‌برمت و خودش رفت مراسم و من موندم خونه و ... همین‌طور بحث چادر مشکی داشتن و نداشتن گرم بود که یک خانم ۵۰، ۶۰ ساله چادری گفت من براتون چادر می‌فرستم، هر چند تا که خواستین. شماره‌مو بنویسید، زنگ بزنید سایز بدین براتون می‌فرستم. دخترها خیلی خوشحال شدن و مشغول به صحبت و تلفن دادن و گرفتن. بعد اون خانم گفت همه‌تون دخترای من، من یک دختر دارم نوه‌م هم پسره، دختر خیلی خوبه. دخترها شروع کردن به خوشحالی و پرسیدند: + خونتون هم بیایم؟ - آره. + حیاط دارین؟ - آره. + آخ جون بریم حیاط حاج خانم و دور هم، چقدر کیف میده. یکی‌شون گفت من از مامان بزرگم بدم میاد، نوه‌های پسری رو فقط دوست داره، همه دخترها دوستش ندارن! بعد گفتند: + حاج خانم چکاره هستین؟ - دبیر و معاون مدرسه بودم. + ایول ما معاون اینقدر باحالِ چادری نديده بودیم! الآن ما سه نفر رو از مدرسه قبل عید مدیرمون اخراج کرده! - ئه! چرا؟! چه بد! فامیل مدیرتون چیه؟ ببینم کسی آشنا در میاد باهاش که شما رو دوباره مدرسه قبول کنه ... اون خانم سه ایستگاه جلوتر پیاده شد و بچه‌ها خوشحال گفتند که زنگ بزنیم چادر سفارش بدیم و فردا شب بریم احیاء حرم و ... تمام همین قدر ساده همین قدر تلخ همین قدر شیرین 👈 راستی خانواده کجای این ماجراست؟! اصلاً نقشی داره؟! @hamidkasiri_ir
جملات زیبای این پسر نوجوان و به نمایش کشیدن آن روی تابلو در گذر چارباغ عباسی ارتش تک‌نفره که میگن این آقا پسره هاا دمت گرم🌹❤️
عبدالهی: سلام و احترام خدمت استاد محترم. عذر میخوام استاد میخواستم بدونم اینکه روانشناسان میگن که ذهن ما از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده و بخش خودآگاه در مقابل ناخودآگاه خیلی کوچیکه( مثال کوه یخ و...) این مطلب رو چه جوری بهش رسیدن؟ یعنی میخواستم اگه ممکنه این مطلب رو خودم درک کنم ( وجدان کنم و در درون خودم بیابم) نه اینکه مثل خیلی از مفاهیم و اصطلاحات دیگر صرفا حفظ کنم. لطفا راهنماییم کنید. 🙏 سید علی مرعشی: سلام ذهن سه بخش دارد. هشیار، نیمه هشیار و ناهشیار. اطلاعات بخش هشیار همان است که همین الان داریم در موردش فکر می‌کنیم یا به محض توجه به آنها کاملا قابل دسترس اند. اطلاعات بخش نیمه هشیار آن بخش از اطلاعات است که با کمی فکر کردن به یادمان می‌آید. اطلاعات بخش ناهشیار ذخایر ذهنی هستند که به این راحتی یادمان نمی‌آیند اما خودشان را در تفکر و احساسات و انگیزه ها و رفتارهای ما نشان می‌دهند و ما متوجه نمی‌شویم. مثلا ممکن است شخص الف به شخص ب حسادت داسته باشد اما خودش متوجه نباشد و خیال کند شخص ب به او حسادت دارد. یا ممکن است ما از انجام یک کار خیر نیت منفعت طلبانه داشته باشیم بی آنکه خودمان متوجه باشیم و خیال کنیم برای خدا کار میکنیم که در آموزه های دینی به ان شرک خفی یا شرک پنهان میگویند. آزمایش های تجربی هم موید این مطلب است. https://eitaa.com/SAmarashi
دانلود برنامه اندرویدی قرآن نور: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.quran