هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
✤ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ✤
#تحریر_حم
سفرنامه اربعینی عراق
(بخش اول):
#نایب_الزیاره خوانندگان محترم هستم در #عتبات_عراقیه و دعاگویتان و متقابلاً التماس دعا دارم از تک تک شما عالیجنابان
غروب جمعه از پاسگاه #باشماغ وارد #عراق شدیم و شب را در موکب مرکزی #سلیمانیه (شیکترین شهر عراق) بیتوته کردیم.
(هر ۱۰۰۰ دینار عراقی قبل از مرز ۳۲/۰۰۰ تومان و بعد از مرز ۳۳/۰۰۰ و کرایه ون از باشماغ تا سلیمانیه نفری ۷۰۰۰ دینار و از سلیمانیه تا #نجف_اشرف نفری ۳۰/۰۰۰ دینار و امشب حرکت میکنیم از عمود ۲۵۶ #مشایه تا #کربلا انشاءالله)
#بوم_شناسی این سفر؛
حدود یک سوم عمر ۶۰ ساله بنده در مسافرت (به انواع شهرها و کشورهای دور و نزدیک از کشورهای همسایه تا کشورهای شرقی و غربی در ورای دریاها و اقیانوسها) گذشته است و لذا عادت کردهام که در سبک کار و زندگی مردمان آنها نیز خوضی بورزم و غوطهای بخورم.
این سومین سفر من به #عراق است. بار اول در زمان جنگ تحمیلی بود که وارد فتح نظامی فاو (جنوبیترین شهر عراق) شدیم و اینبار از شمال عراق وارد شدیم و تا این لحظه (ساعت ۱۱ صبح روز ۱۲ شهریور ۱۴۰۲) بیش از ۲۰ ساعت از شمال تا مرکز این کشور، ماشینپیمائی داشتیم.
یکی از نکاتی که در این سفر، توجه مرا به خود جلب کرد:
از لحاظی میتوان عراق را #مملکت_الرایات (کشور پرچمها) نامید! کمتر زیستمحیطی را میتوان دید که پرچم/پرچمهائی در آنجا نصب نشده باشد!
در سلیمانیه هر جا که پرچم عراق، برافراشته بود، پرچم دولت #نیمه_مختار کردها هم در کنار آن نصب بود. همچنانکه در حد فاصل سلیمانیه تا بغداد هم پرچم ترکهای عراق در کنار #پرچم ملی، خودنمایی میکرد.
هرچه از شمال عراق به سوی جنوب آن آمدیم، هوا گرمتر و نظافت شهری کمتر بود ولیکن ازدحام مردم برای شتاب بسوی کربلا نیز گرمتر و اشتیاقها بیشتر و موکبها افزونتر و پذیرائیها متنوعتر هستند.
سختگیریهای امنیتی برای واردین به حرم امیرالمؤمنین(ع) نسبت به سفر قبلی (قبل از کرونا) که دیده بودم، کمتر بود. با اینکه همین دیروز در کرکوک، بعلت آشوب محلی، حکومت نظامی شد.
باغویلاهای شمال بغداد توسعه عمرانی بیشتر و چشمگیرتری نسبت به جنوب این شهر (از مصادیق #بلاد_کبیره) دارد.
👌 وزش تندبادهای داغ قبل و بعد بغداد مرا یاد کل فصل گرمای سال ۱۳۶۱ انداخت که در خطوط #جبهه_میمک، تن نحیف رزمندگان را تفتیده میکرد و تندبادهای بسیار سردی که فصل سرمای آنسال در خطوط مقدم #جبهه_سومار ما را درهم میفشرد و کِزکِز میکردیم.
#برودت و #حرارت جاری در #جو_عراق، سبک کار و زندگی فردی و مدنی مردمان آنرا بصورت چشمگیری کاملاً تحتالشعاع خود قرار داده است و آنها را به خانهنشینی بیشتر سوق داده است.
این گرایش عمومی به خانهنشینی، موجب دو پدیده قابل توجه گردیده است:
۱) شهرداری (بلدیه) شهرها رشدی پیدا نکرده است، زیرا مطالبهای فراگیر بوجود نیامده است (اگرچه تنها علت قضیه، این نیست) فلذا شاهد نابسامانی در #نظافت_شهری هستیم. مفتضحترین وضعیت نظافتی را دیروز در کوچهپسکوچههای شهر بابل دیدم. نظافت و مبلمان شهری کوفه را بهتر از بابل دیدم. مجالی برای گشتن در محیطهای شهری نجف نداشتم اما در حوالی مرقد مطهر امام(ع) نشانههائی از وجود و فعالیت بلدیه، مشاهده میشد که گویا با بلدیه بغداد در رقابت است.
کربلا را هنوز ندیدهام و اگر مشاهدات سفر قبلی خود را معیار #قضاوت قرار بدهم، وضعیت مشابهی با کوفه دارد.
عدم اهتمام جدی به #نظافت_عمومی، تا حدودی دامنگیر موکبهای عراقی هم شده است و این مسئله، نیازمند فرهنگسازی مجدانه و طویلی است.
البته مدنیت سلیمانیه را، در تراز شهرهای ترکیه دیدم (منظورم شهرهای استانبول و آنکارا است که در سال ۱۳۶۸ دیده بودم. البته آنکارا تمیزتر و شیکتر از استانبول).
برتری تنظیفی شهرهای کوهستانی بر شهرهای بیابانی، شاید بعلت #نزولات_جوی هم باشد که در اولی #کثافات را میشوید و میبرد و در دومی، موجب #تشویش بیشتر محیط میگردد.
۲) خانهنشینی (عزلتگرائی تحمیلی) عمومی، موجب افسردگی پنهانی این ملت گشته است ولیکن #فضای_مجازی بنظر میرسد که باعث تحول مؤثری باشد و بسی مورد استقبال تفریحی عراقیها بویژه #نسل_جوان آن قرار گرفته و بجرأت میتوان گفت که عراقیها معتادتر از ایرانیها شدهاند و این وضعیت، هم تهدید است و هم فرصت!
ایرانیان لازمست که #فجازی عراق را (با توجه به تنوع نژادی، دینی و گویشی این ملت!) مورد حساسیت جدی خود قرار بدهند.
شاید واجب باشد که موکبداران ایرانی، حداقل نیمی از انرژی و خدمت خود را به اقامه موکبهای مجازی (در سطح قرارگاههای تخصصی) تخصیص بدهند که از #اوجب_واجبات است. از همین امروز که فردا خیلی دیر است!
..ادامه دارد👇
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2329
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠 اطلاعرسانی
🆔 @chelcheraaqHM
🙏هماندیشی
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
✤ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ✤
#تحریر_حم
سفرنامه اربعینی عراق؛
(بخش دوم):
سفر قبلی بنده به #عتبات_عراقیه #نجف و #کربلا حرکتی ۲۴ ساعته بود و هیچ مجالی نداشتم به شهرها و سبک کار و زندگی عراقیها و ریشهیابی اینهمه #اهتمام_سراسری #شگفت_انگیز در سطح عاشقانه آنان برای #نهضت_اربعین حسینی (فارغ از نژاد، زبان و مذهب) حتی لحظهای تمرکز کنم ولیکن در این سفر، دقت و فکرتی فراهم شد و امیدوارم برای مخاطبین عزیز هم، مفید فایدهای باشد.
البته در مقام قضاوت در باره این ملت نیستیم که امر خطیر و ثقیلی است. زیرا بمحض مشاهده چند مورد پلشتی و احیاناً پلیدی در برخی نقاط محدود یک کشور، آنهم در یک مقطع کوتاه که در حالتی از اضطرار به سر میبرد، حق نداریم در باره شخصیت یک ملت و شاکلههای آن، داد سخن سر بدهیم که نه معقول است و نه منصفانه!
بنابراین آنچه میتابیم، بررسی محتملانه برخی از اموری است که بنظر میرسد، از استمرار و تکرر قابل توجهی برخوردار است.
قاعدتاً برای همه کسانی که گذرشان به شهرهای عراق (و شاید سایر بلاد عربی) افتاده، این سؤال هم مطرح شده که چرا شهرداری ندارند یا اگر دارند، فعالیتی ندارد و یا اگر دارد تکافوی توقعات نیست؟!
با توجه به ثروتمندی این کشورها قاعدتاً ضعف #توان_اقتصادی، منتفی است.
علت بینظافتی عمومی مردم و عدم فعالیتهای مکفی نهادهای عمومی یا دولتی چیست؟!
در گزارش قبلی https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2320، به نقشآفرینی قابل توجه #گرما و #سرما در تعیین #سبک_کار و #سبک_زندگی مردمان #اقالیم_عراق، اشاره کردم و اینکه #برودت و #حرارت محیطیِ #طاقت_فرسا آثار #فرهنگی و #مدنی خاصی را برای عراقیها پدید آورده است که قابل تحلیل و بررسی جدی میباشند.
البته این مسئله، قدمت دیرینهای در این بلاد دارد. تا آنجا که #امیر_المؤمنین #علی(ع) هم، متأثر بودن #اعراب (بویژه عراقیون) از این مشکل جوی (برودت و حرارت هوا با تعبیر #الحر و #القر) را مذمت میکند!
آنجا که میفرماید: فاذا امرتکم بالسير اليهم في #ايام_الحر قلتم: هذه #حمارة_القيظ، امهلنا يسبخ عنا #الحر، و اذا امرتکم بالسير اليهم في #الشتاء، قلتم: هذه #صبارة_القر، امهلنا ينسلخ عنا #البرد، کل هذا فرار من #الحر و #القر، فاذا کنتم من #الحر و #القر تفرون، فانتم و الله من السيف افر البرم بالناس يا #اشباه_الرجال و لا رجال
اگر در #تابستان شما را بخوانم گویید هوا سخت #گرم است مهلتی ده تا #گرما کمتر شود؛ و اگر در #زمستان فرمان دهم گویید سخت #سرد است فرصتی ده تا #سرما از بلادمان به در شود. شما که از #گرما و #سرما چنین میگریزید با شمشیر آخته کجا میستیزید!
قاعدتاً منظور حضرت امیر(ع)، انکار برودت و حرارت محیطی نیست که واقعیتی جدی و انکارناپذیر است و براستی هم بهانه تلخ و قدرتمندی است ولیکن وقتی که پای #انجام_تکلیف و وظیفهای چون #جهاد با #دشمنان پیش میآید، عدم تحملطلبی این مشکل، حکایت «عدم ترجیح بد بر بدتر» است که عین بیعقلی و بیغیرتی است.
در هر حال، عدم توجه به چنین رُجحانی که موجب #پایداری #حاکمیت_طاغوت و #توسعه و #تحکیم مظالم آن گردیده، مایه #ننگ نیاکان این ملت شده و در اینجاست که مطلب #ننگ_زدایی تبدیل به یک #گرایش_تاریخی مردمان این اقالیم گشته است!
از طرفی حتی اگر مسئله #ترک_جهاد هم بعنوان عملی ننگآلود در سطح عمومی، در تبارشناسی این جماعت، مطرح نبود، مسئله تسلیم #طبیعت_وحشی شدن مردم و بر آن فائق نیامدن، موجب سرافکندگی آنها در پیشگاه سایر ملل بویژه #مسلمین در طول #قرون_ماضیه دنیاست!
چنین ننگی (که کف آن، ناکامی در اراده #غلبه_ملت بر #طبیعت و سقف آن، شکست در اراده غلبه ملت بر دشمن است) باندازه لازم، میتواند هر ملتی را وادارد (ولو بصورت نمادین)، مفری برای #تجلی_اقتدار خود برای #جبران قصور یا تقصیر اراده ملی منکوب خود، بجوید.
و چه فرصتی بهتر از #مشایه_اربعین حسینی که جنبه اعتقادی هم دارد و صوابی قرین کسب ثواب؟!
یعنی اگر مقوله پیادهروی زیارتی اهلالبیت(ع)، ارزش تاریخی خود را نداشت، باز هم این ملت باید بدنبال بهانه مناسب دیگری میگشتند تا سالی حداقل یکروز خود را به آب و آتش بزنند تا بر خود و دیگران، اثبات نمایند که؛ ما میتوانیم در برابر وحشیت طبیعت، مقاومت بورزیم و آنرا نادیده بگیریم و اهل فرار از حر و قر نباشیم و بلکه با افراد جامعه همچون آحاد خانواده، ارتباط صمیمانه و تعامل ایثارگرانه برقرار کنیم ولیکن آرمانگرائی مذهبی، ضرورت آنرا مضاعف ساخته است و جای هیچگونه تنبلیورزی و بیارادگی برای آنها باقی نگذاشته است و اینکه در این امر باید #سنگ_تمام بگذارند و هر کسی، هر کاری را که در توان خود دارد باید به منصه ظهور عمومی برساند؛ چه در قالب راهپیمائی سخت و طویل و چه در قالب پذیرائی چندجانبه شبانهروزی از راهپیمایان خسته و کوفته.
...ادامه دارد.
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
شب اربعین۱۴۰۲
🚩 کربلا
💠
🆔 @chelcheraaqHM
💠
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
#رستاخیز_حسینی؛ معیّتی تبرعی یا تبرجی؟!
سیاسیترین عبارت زیارتنامه #اربعین، آخرین عبارت آنست. تو گوئی که تمامی عبارات زیارتنامه مقدمهچینی برای طرح همین عبارت خطیر پایانی آن است؛ «فَمَعَکُم مَعَکُم لا مَعَ عَدُوِّکُم»؛ پس من با شما هستم، با شما هستم و با دشمنان شما نیستم.
حرف «ف» (فَمعکم) در مفهوم «پس» و «بنابراین» خود گویای آنست که آنچه در زیارتنامه بدان پرداخته شد، جنبه مقدماتی داشت و حال میخواهد نتیجهگیری نماید و #معیت را برجسته سازد. مضافاً که این معیت را مکرر میکند!
فمـعـکم
مـعـکم
لا مـع
توضیح چنین معیت مؤکدی، نیازمند این تصویرسازی است که؛
یکدست خود را بعنوان #بیعت به طرف مخاطب خود پیش میبرد و میگوید «فمعکم» ولیکن همزمان این مسئله را هم تداعی میکند که دست دیگر شما در بیعت کیست؟! (و ایبسا که دست دیگرت در بیعت و معیت دست دشمنان است!)
فلذا #اخلاص مطلب، ایجاب میکند که دست دیگرش را هم نشان دهد و بیعت و معیت خود را دو دستی دو قبضه کند فلذا میافزاید «معکم و لا مع عدوکم»!
وگرنه معیت و بیعت، کامل و قابل اعتماد نخواهد بود. بطور مثال؛ کسانی که یک دستشان در جمهوری اسلامی ایران است و دست دیگرشان در قالب #سیتی_زن بودن و حتی #گرین_کارت داشتن، در دست #دشمنان_ملت_ایران است، قاعدتاً بیعت و معیت ناقصی دارند و چندان قابل اعتماد نیستند.
اهلالبیت(ع) بویژه سیدالشهدآء(ع)، طالب «بیعت و معیت کامل» و تمامعیار و همهجانبه هستند.
مسئله بعدی اینست که این #معیت_اربعینی آیا تبرعی است یا تبرجی؟
#تبرّج و #تبرّع در #مشایه_اربعین
👌(تبرع در مفهوم کسب ثواب خصوصی
و تبرج در مفهوم جلوهگری صواب عمومی)
#پیمایش_عظیم و بینظیر #اربعین_حسینی؛ (حرکت خودجوش مردمی از اقصی نقاط جهان بسوی #کربلای_معلی که به رستاخیزی سراسری میماند) سکهای است دارای دو رویه؛ #تبرعی و #تبرجی.
یعنی عدهای تبرعاً آنرا میپیمایند و عدهای آنرا علاوه بر تبرعاً، تبرجاً هم انجام میدهند و بعید نیست که عدهای هم صرفاً از روی تبرج بدان روی آورده باشند!
راهپیمائی اربعین قبل از #انقلاب_اسلامی_ایران، عمدتاً از نوع #سنت_تبرعی بود که در طی قرنهای طولانی در فراز و نشیب و بعضاً با مشقات فراوان و سخت همراه بوده است ولیکن بعد از ##پیروزی_انقلاب و در دوران حکمرانی #جمهوری_اسلامی_ایران، نوع تبرجی آن هم جلوهگر گردید و عالمگیر شد.
آنها که قصد تبرعی دارند، برایشان چندان تفاوتی ندارد که از کدامین جهت #بسوی_کربلا روانه بشوند؟ و حتی ملزم نیستند که آنرا حتماً در ایام بلافصل با #یوم_الاربعین به منصه ظهور برسانند. زیرا در این امر صواب، آنها عمدتاً بدنبال کسب و ذخیره ثواب اخروی آن برای خود هستند و بس.
ولیکن گروه دوم، به دو مطلب مذکور، تقیُّد دارند. یعنی علاوه بر جنبه تبرعی (کسب ثواب) این مشایه کثیرالثواب، مقید هستند که آنرا قرین ملاحظات تبرجی (نمایشگری و تبلیغاتی) هم بنمایند.
فلذا فقط از جهت #طریق_یاحسین (جاده اصلی از نجف تا کربلا و مماس با عمودهای دارای نمره مسلسل که هر کدام حکم یک میعادگاه عاشقان را دارد) وارد این #پیمایش_چشمگیر میگردند، آنهم حتیالامکان در روزهای نزدیک به اربعین، بگونهای که روز رسیدنشان به آخرین عمود (۱۴۴۴) در #کربلا مصادف با سالیاد اربعین حسینی باشد.
این گروه حتی به #طریق_العلمآء قدیمی هم اعتنائی ندارند چرا که تبرجی ندارد.
بدیهیست که میزان (کمّ و کیف) ثواب این عده، آنچنان بر میزان ثواب گروه اول، مزیت دارد که شاید اساساً قابل مقایسه نباشد.
در مقام مقایسه شاید و بلکه بجرأت میتوان گفت؛ ثواب #پیمایش_تبرعی، باندازه ۱٪ #پیمایش_تبرجی آن هم نیست. یا بعبارتی دیگر؛ ثواب پیمایش فاصله ۵۰ متری دو عمود، معادل ثواب کل پیمایش تبرعی است از هر طریق!
فضیلت «پیمایش تبرجی+تبرعی» بر «پیمایش تبرعی» همچون فضیلت ثواب #نماز_جمعه امّالقرای اسلام بر #نماز_فردیٰ در یک روستای خلوت و دور افتاده است!
تمایز راهپیمائی تبرجی+تبرعی بر راهپیمائی فقط تبرعی، همچون تمایز انجام «احکام #فقه_أکبر» بر انجام «احکام #فقه_اصغر» است.
دلیل چنین تمایزی به لحاظ پدیده آخرالزمانی بودن جنس پیمایش تبرجی+تبرعی بر پیمایش صرفاً تبرعی است که بمفهوم پیوند آن با #قیام_امام زمان(عج) است.
زیرا که این «رستاخیز جهانی» از مصادیق بارز «ذُخراً و شرفاً و کرامتاً و مزیداً» برای آلالله است.
و اما برتری صواب شرکت در حضور تبرجی بر ثواب پویش تبرعی؛ بنده قدری تردید دارم و احتیاطاً برای هر دو ارزش یکسانی قائل هستم و الله اعلم بکل شیء و السلام
#مصادره_اربعین !!!
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
اربعین ۱۴۰۲
کربلای معلی
لطفا این را هم ببینید👇
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2320
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
🆔@chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
نجف اشرف
۱۱ شهریور ۱۴۰۲
حرم مطهر امیرالمؤمنین علیهالسلام
✅ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
بینالحرمین کربلا
(حرم ابن فاطمه + حرم ابن علی)
۱۳ شهریور ۱۴۰۲
✅ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2365
👇واکنش یکی از کاربران در یکی از گروههای هماندیشی به این پیام ☝️
سلام علیکم.
راجع به مهندس رجب رحمانی که حتما مدارکی دارید بماند.
راجع به دامادشان که فرماندارشدند آیا مدارکی مبنی بر خدای ناکرده ناشایستی ایشان جهت تصدی فرمانداری نیز دارید و یا صرفا چون داماد ایشان هستند مورد انتقاد می باشند.
اگر مدارکی باشد که جای تامل دارد ولی اگر مدارک دال بر عدم شایستگی ایشان نباشد و بنابر شایستگی و مدارج علمی و تجربه متصدی امور شده اند چه اشکالی دارد.
با تقدیم احترام.
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم
دخیل در عزل و نصب
سلام
این پیام https://eitaa.com/chelcheraaqHM/2365 را بنده تولید نکردهام بلکه از مطالب بازنشری است.
چنانکه مستحضرید؛ ایشان در قضیه استیضاح وزیر کشور بعلت بخشنامه معاون سیاسی ایشان، پیشتازی کرد. زیرا بر خلاف توصیه اکید مقام معظم رهبری، وی معتقد است که نماینده مجلس میتواند و بلکه باید در عزل و نصب مدیران اجرایی قوه مجریه، دخالت نماید!
بنابراین در نصب داماد خود، هیچ بعید نیست مرتکب آن شده باشد ولو اینکه دامادش مدیر شایستهای باشد اما اگر بر خلاف روال قانونی و صرفا بر اساس فشار و دخالت، او را در آن منصب نشانده باشد، قطعا مسیر غلطی طی شده است و اگر این مسئله رسانهای بشود امکان بررسی صلاحیتهای او بالاتر میرود.
و آیا کسی که برای توصیه ولی فقیه، تره هم خورد نمیکند، و بلکه صفآرائی کرده و تا عزل رسمی معاون وزیر پیش میرود تا بخشنامه او از حیز انتفاع ساقط گردد و زمینه چنگاندازی امثال وی در اشغال مناصب دولتی، هرچه بیشتر فراهم شود، آیا بعید است که داماد خود را به وزارت کشور تحمیل کند؟! وزارت کشوری که وزیر آن در مقابل فشار مجلس تابآوری بخرج نمیدهد و باج میدهد.
به هر حال با رسانهای شدن این مسئله، زمینه تحقیق و بررسی شکل میگیرد تا سره از ناسره جدا شود.
انگیزه بنده از بازنشر آن همین بود نه هیچ چیز دیگر و السلام
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
💢 توییت استاد رائفی پور
🔴 تا انتها بخوانید!
♦تا پایان سال ۱۴۰۱ بانک آینده ۷۶هزارمیلیارد تومان برای پروژه ایرانمال وام پرداخت کرده، اما ایرانمال تنها پروژه بانک آینده نیست!
♦وامهای کلان به مشهدمال! فرمانیهمال! و هتل روتانای مشهد و پروژههای شکستخورده دیگر کار را به جایی رساند که میزان زیان بانک آینده در سال ۱۴۰۱، به منفی ۱۱۴هزارمیلیارد تومان رسید!
♦جالب است بدانید نسبت کفایت سرمایه یک بانک سالم باید حداقل ۸درصد باشد اما این نسبت برای بانک آینده در سال ۱۴۰۱، منفی ۱۴۰درصد بوده و علیرغم این نسبت وحشتناک همچنان این بانک زیانده، سربار سیستم اقتصادی کشور است!
♦وقتی یک بانک که حدود ۳۰۰هزارمیلیارد سرمایه مردم را بهصورت سپرده بلندمدت با نرخ سودهای وسوسهانگیز جمع میکند و اینگونه زیانده میشود، از محل اضافهبرداشت از حساب ذخیره قانونی خود نزد بانک مرکزی، باعث افزایش پایه پولی در شبکه بانکی میشود.
♦نظام بانکداری امروز زالوهایی مثل بانک آینده دارد که هر روز ارزش پول ملی را میکاهند تا سرمایهداران در مالها عشقوحال کنند و البته مردم بیچاره خرجش را میپردازند.
♦بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم درگیر دعواهای حقوقی طولانی، مستمر اما بیثمر هستند و این پول ملی است که هر روز بیارزشتر میشود و سفره مردم است که خالیتر!
♦مجلس و دولت هم بهجای بستن این درگاههای اصلی فساد مشغول بازی یکقل دوقل شدهاند!
♦و سوالهایی که ذهن مرا درگیر میکند این است که مگر میشود اقتصاد یک کشور اینگونه بیدروپیکر و بیصاحب باشد؟
♦چگونه یک بانک خصوصی در امنیت کامل به این مرحله از طغیان میرسد؟
♦چه کسانی در پشتپرده از صاحبان این بانک و امثالش حمایت میکنند؟
#لابی_بانکها
#عموفیدل🔻
💢@amoofidel
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم
تمرد بانکهای خصوصی
تا جایی که بنده مطلع هستم (در مقطعی که بخاطر پرونده پیچیدهای به این بانک نزدیک شدم) بیشترین سرمایهگذاری این بانک در کانادا صورت گرفته (با مدیریت فردی بنام دکتر رضوانی) فلذا ورشکستگی بعلت سرمایهگذاری داخلی، پوشش و فریبی بیش نیست و صد البته برخی مقامات بانک مرکزی، در این قضیه تبانی کردهاند و چنانچه روزی ورشکستگی آن رسماً اعلام شود، بانک گردشگری هم که شریک آنست بلافاصله درهم خواهد ریخت و در مجموع بزرگترین فاجعه اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد و...!
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠کانال اطلاعرسانی
چلچراغ معارف و احکام حم 👇
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اعتراف پزشک کارشناس اینترنشنال به پنهانکاری درباره سیتیاسکن مهسا امینی
🔹پزشکی که درمقابل درخواست اینترنشنال برای مصاحبه، از گفتن این حقیقت که «آثار ضرب و جرح در سیتیاسکن مهسا امینی دیده نمیشود» خودداری کرده بود، پس از یکسال اعتراف کرد که بهخاطر حمایت از اعتراضات بهجای گفتن حقیقت سکوت کرده است.
🔹️ @qazvinnews_ir
☝️ از پیامهای دریافتی☝️
#شورش_احمقها
#شرارت_شهوتها
💠کانال اطلاعرسانی حم؛
«هر ایرانی این پیامها را نبینه، حیفه»:
eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
☫﷽☫
#تحریر_حم
نظامی پر مفسده بمثابه بتکدهای بنام کعبه!
خیلیها #علت_دفاع بنده از #نظام_جمهوری_اسلامی_ایران را جویا میشوند و آنرا (با توجه به روحیه نقادانه و انقلابی بنده از یکطرف و عدم هرگونه وابستگی تشکیلاتی به حکومت و جیرهخواری در آن از طرف دیگر) شگفتانگیز تلقی میکنند!
بعضیا هم جسورانه میپرسند؛ حاجی! مگر چقدر گرفتهای که اینهمه در حمایت از نظام، سنگتمام گذاشتهای؟!
بلی! بنده علیرغم مشارکت جاننثارانه در اضمحلال رژیم پلید پهلوی و برپائی و پیشبرد انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، هیچگاه دارای هیچ سمتی در مناصب حتی کوچک نظام نبودهام بجز همکاریهای مقطعی با برخی نهادهای عمومی و مثلاً ولائی که با پلیدیها و پلشتیهای جاری در آنها هم مبارزه کردم ولیکن حریف نشدم و نهایتا فقط خودم حذف شدم! اما چرا علیرغم آنکه آنهمه جفا دیدم اما وفا ورزیدم و میورزم؟!
بعضیها عتاب تندتری بخرج میدهند؛ تو که عمری برای نظام، خود را فدا کردی و در سن بالای شصت سالگی، برای تأمین هزینه معالجه عزیزانت، ناچاراً آلونک خود را فروختی و حال برای مستأجری در حتی جنوب پایانه جنوب، از پرداخت اجارهبهای آن هم عاجز شدهای و حتی قارقارکی هم زیر پات نیست که لااقل هنگام تردد در شهر به هنگامه اغتشاشات کرگدنهای ویرانگر و کروکودیلهای غارتگر مورد هتاکی و فحاشی اوباش و فواحش قرار نگیری و به زمین و زمان و هر کس و ناکثی بدهکاری و وقتی هم که کارگاه اختراعات فنیمهندسیت به یغما رفت و ورشکسته شدی از طرف نظام هیچگونه حمایتی دریافت نکردی ووو... چرا باز هم به حمایت و دفاع از این نظام ادامه میدهی؟!
نظامی که اصلاً نمیخواهد امثال تو را ببیند تا چه رسد به اینکه لطفی در حقشان بکند! ووو...
و البته عبارات تندتر و بدتری که نثارم کردهاند و تمایلی به بازگوئی آنها در اینجا ندارم. تا آنجا که با آنها نیز بعلت توهین به نظام و ارکان آن، قطع دوستی کردهام! زیرا وقتی نفوذ کلام خود در کاهش تیزی ضدیت آنها با ولایت و نظام را ناکارآمد مییابم، چارهای بجز قطع رابطه باقی نمیماند.
حتی بعضی از دوستان توصیه میکنند؛ تو که آدم خلاقی هستی و دهها اختراع فنی مهندسی داری که به درد بشریت میخورد و در ایران به نتیجه نمیرسی، چرا نمیروی خارج قبل از آنکه همه این ایدههای مختلف را با خود به گور ببری؟!
مخلص کلام آنکه عدهای از دوستان مرا احمق تصور میکنند که همچنان پای نظام و ملت ماندهام! و براستی از مدافع نظام بودن بنده متحیر هستند! و اینکه آب در هاون میکوبم!
واقعیت آن است که اگر جمهوری اسلامی ایران را عاری از مُفسد و مَفسده بنامیم، خود و دیگران را فریب دادهایم که چنین مشئمهای (تطهیر مطلق نظام) از بنده بسی دور است.
همچنانکه اگر آنرا غریق مُفسدین و مفاسد مختلفه بدانیم ایضاً به خبط و خطا رفتهایم که ایضاً چنین تهمتی (تکفیر و تفسیق مطلق نظام) از بنده بسیار بعید است. زیرا که کم نیستند کسانی که در درون نظام، مؤمنانه و مخلصانه در مسیر پیشرفت و تعالی ملت و نظام در تکاپوی خستگیناپذیری هستند و امور فاخری را به منصه ظهور میرسانند و ایبسا همانند بنده گرفتار بیمهریها و کملطفیهای فراوان از طرف مسئولین!
و اما اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، بصورت نسبی، آلوده به کثافات ریز و درشت و متنوع و خسارتزای روزافزون هست، هیچ شک و تردیدی نیست و اتفاقاً قریب باتفاق عمر بنده عمدتاً صرف شناسائی در سطح ریشهیابی و تکاپو برای ریشهکنی (بعضاً موفق و بعضاً ناکام) آنها شد.
و اما اینکه این نظام هم همانند سایر حکومتهای دنیا آلودگی نسبی دارد و میتوان به دیده اغماض به آنها نگریست و سخت نگرفت! توجیه بلاوجهی است. لااقل از نظر بنده، نهضت+نظام دو رکعت نماز است که بدون طهارت، هیچ معنا و مفهومی ندارد. نماز اسلامی، نیایشی نیست که قرین هر نجاستی باشد ولو در حد باد روده!
بنده، نظام جمهوری اسلامی ایران را همان کعبه مقدسی میبینم که درون و برون آن آکنده از انواع بتهای ریز و درشت است و تبدیل به بتکدهای شهیر گشته ولیکن وقتی سپاه ابرهه مسیحیها بتحریک یهودیها (که بالاخره خداپرستان عصر بودهاند!) برای انهدام آن، لشگرکشی میکند، خدا در مقام #مدافع_حرم، آنها را درهم میشکند!
در سال #عام_الفیل چرا خدا از #بتکده_کعبه دفاع کرد در حالیکه آنجا مملو از بتهای طوایف عرب بود و هیچ نشانهای از توحید در آن دیده نمیشد؟!
نظام ج.ا.ا. حتی اگر عجالتاً بتکدهای بیش نباشد (که انواع خودفروختههای به شیطان و هوای نفس و اجانب از سر و کول آن بالا میروند!) باز هم ارزش دفاع و حمایت را دارد و حتی اگر به هیچ قلهای هم نزدیک نشده باشیم!
#جمهوری_اسلامی همچون #کعبه مسجدالحرام، «وُضِعَ للناس» است و «حفظ آن از أوجب واجبات است» و باید باقی بماند.
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
۱۹ شهریور ۱۴۰۲
💠کانال اطلاعرسانی حم؛
🆔 @chelcheraaqHM
💠
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
💠کانال اطلاعرسانی حم
(دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛
گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
✅ بفرست برای دیگران 🌹🙏
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
📌سخنان پنجاه سال پیش رهبر انقلاب دربارۀ کنگره جهانی اربعین
🔸رهبر اربعینی!
نیم قرن پیش؛ یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند.
🔻متن بیانات ایشان به شرح زیر است:
🔹میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
🔹شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔹همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔹بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🚩 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
👈 منبع
📡@atashnews
☝️از پیامهای دریافتی☝️
✅ دعوت آیةالله خامنهای در سال ۱۳۵۲
از شیعیان به حضور اربعینی در کربلا 💠
💠کانال اطلاعرسانی حم (دریافتی و تحریری)؛
«حیفه این پیامها را نبینی»
(یک از هزاران؛ گلچینی از صدها پیام متنوع):
🆔eitaa.com/chelcheraaqHM
🙏گروه هماندیشی
چلچراغ معارف و احکام👇
https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
هدایت شده از حیفه نبینی/یک از هزاران
🔻حجاب در گذار از عهد نهضت به نهاد
🖊 مهدی جمشیدی
کسانی معتقدند همچنان که در جریان «انقلاب»، امام خمینی وارد جزئیات ظاهری و رفتاری نشدند و یک جبهۀ مشترک بر ضد پهلوی تشکیل دادند و حتی از زنان بیحجاب نیز برای مبارزه، استقبال کردند، باید در روند «حکومت» نیز همان تجربه در پیش گرفته میشد و حاکمیت، جامعه را از این نظر، گرفتار شکاف و اختلاف نمیکرد و بخشهایی از جامعه را در مقابل خودش قرار نمیداد. اگر در آن دورۀ تاریخی، حجاب یک امر فرعی بوده است، امروز نیز باید منزلتی بیش از گذشته نیابد و ملاک جبههبندی و صفآرایی قرار نگیرد؛ چنانکه انقلاب بر اساس همین منطق عام و تکثّرگرایانه به پیروزی رسید. این منطق، خاص انقلابکردن نیست، بلکه حکومتکردن نیز باید بر مدار آن باشد و حکومت در مقام تدبیر جامعه، از ارزشهای آغازین انقلاب فاصله نگیرد. در این باره باید به نکاتی پرداخت.
۱. نباید انتظار داشت که در دورۀ نهضت، امام خمینی بگویند حجاب، الزامی است؛ چون ایشان در آن دوره، «فقیه مبسوطالید» نبوده است و نمیتوانسته جامعه را تدبیر کند. ساختارهای رسمی و قانون و تصمیمگیری حاکمیتی در اختیار دیگران بود و ایشان از این نظر در حاشیه بوده است. عزم به سوی ایجاد انقلاب نیز به همین سبب بود که چرخش ایجاد شود و نگاه دینی، صدرنشین گردد. سبک دینداری مردم و تعریف آن در اختیار امام خمینی نبوده که بتوان وضع آن دوره را به تصمیم امام نسبت داد. ازاینرو، نمیتوان همۀ احکام و اوصاف «دورۀ نهضت» را به «دورۀ نهاد»، نسبت داد و از هر دو، توقع یکسان داشت. رسول اکرم در «مکه»، سخنی از منع برهنگی و شراب و ... نگفت اما در «مدینه»، شرع را جرعهجرعه به کام جامعه ریخت. امام خمینی نیز پس از تحقق انقلاب، اجرای احکام شرع را طلبید و از آن جمله، حجاب را. مسألۀ اصلی در دورۀ نهضت، تحقق انقلاب است؛ چراکه اگر انقلاب پیروی شود، هدفها و آرمانهای اسلامی نیز در قالب ساختارهای رسمی و حاکمیتی، واقعیت عینی خواهند یافت. بدینجهت، باید در این دورۀ خاص که هنوز بسترها و مقدمات فراهم نشده است، زمینۀ انقلاب را آماده کرد و اجرای ارزشها را به دورۀ بعدی واگذار نمود.
۲. اینکه امام خمینی، آشکارا در همان دوران به کشف حجاب و ولنگاری در مناسبات و پوشش زنان اعتراض میکند، چه معنایی دارد؟ جز این است که موضع امام حتی در همان دوران نیز، پذیرش کشف حجاب و برهنگی نیست؟! یکی از قویترین دلایل امام خمینی برای راهاندازی نهضت، همین سبک زندگیِ تجددی بود که ایشان به صراحت از آن به فساد و فحشا و برهنگی تعبیر میکرد. بنابراین امام خمینی، این سبک از دینداریِ آغشته به تجدد را برنتافت و به رسمیّت نشناخت، بلکه در گفتارها و بیانیههای انقلابی خویش، آن را محکوم کرد و یکی از ریشههای نهضت برشمرد. تعارض امام خمینی با حکومت پهلوی، تعارض سیاسیِ محض نبود که معطوف به شخص شاه یا نوع حکومت باشد، بلکه ایشان به این امور به عنوان مقدمهای برای برپایی جامعۀ توحیدی مینگریست. هدف امام خمینی از کسب قدرت سیاسی، ایجاد تحول قدسی در جامعه بود.
۳. جریان تجددی در زمینۀ سبک زندگی - که از جمله ظهوراتش در دورۀ پیشاانقلابی، کشف حجاب بود - چارهای جز «همراهی با نهضت امام» نداشت؛ چون پیرامون هیچیک از شخصیتها و دعوتها و رویدادهایش، راهپیمایی شکل نمیگرفت. این جریان از نظر سیاسی با حکومت پهلوی سرِ سازگاری نداشت، اما در عین حال، نه شخصیتی داشت که بتواند پرچم رهبری را به دست بگیرد و نه بدنۀ اجتماعیِ جدی و گستردهای. ازاینرو، همواره در حاشیۀ راهپیماییها بود. آمدن و پیوستن اینان به جریان نهضت و انقلاب، به معنی تأیید و حمایت امام نبود، و اگر هم پس از استقرار نهاد و آغاز اجرای شریعت، سرخورده شدند و روی برتافتند، نباید اعتراض و اعراضشان را برآمده از خطای انقلاب دانست. واضح است که با گذار از «نهضت» به «نهاد» و کنار گذاشتهشدن دشمن مشترک، اختلافها سر بر میآورند و «فاصلههای فکری» نمایان میشوند. این امر، خصوصیت ذاتیِ انقلاب اجتماعی است. انقلاب از آغاز، آرمانهای خود را با صراحت اعلام کرد و همۀ خواستههای خویش را در سایۀ دین، معنا نمود. این تصور که انقلاب اسلامی، اجرای شریعت را در عرصۀ عمومی نخواهد طلبید و سبک زندگیِ تجددی را به رسمیت خواهد شناخت، توهم خودساختۀ نیروهای تجددی و بدنۀ اجتماعیشان بود.
☝️از پیامهای دریافتی☝️
نقدونظر #حم
گذر از... به...!
«گذر» اگر بمفهوم عبور از «مرحلهای پایانیافته» و ورود به «مرحلهای سامانیافته» باشد در باره #نهضت_اسلامی و #نظام_اسلامی، به دلیل #اسلامیت هر دو مطلوب، تصور سزامندی نیست. در #ایران، امرین «نهضت+نظام» دو قلوی تفکیکناپذیری هستند ولیکن لازمست که بین آندو #اعتدال، #معیّت و هماهنگی برقرار باشد که مهمترین هنر #ولی_فقیه و #امت_اسلام است.
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠 اطلاعرسانی حم
🆔 @chelcheraaqHM
💠