eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
222 عکس
60 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان: 🔻بخش سوم: کسانی معتقدند سنگینی متن کفایه سبب عدم انتقال معنا می‌شود، این انتقاد را قبول ندارم. کفایه آقای آخوند متن موجزی است. متن آن قدر موجز است که نیاز به استاد دارد و غیر از اصول هم چیزی در آن نیست. فقط در چند مورد آقای آخوند از بحث خارج شده است. کتاب، هم درسی است و هم برای پایه علمی تدوین شده است. بچه دبستانی که قرار نیست کتاب هندسه دانشگاه را بفهمد! باید این کتاب برای کسی تدریس شود که در رشته ریاضی تحصیل کرده و پیش نیازهای لازم را طی کرده است. فهم کتاب برای طلبه‌ای که درست پایه‌های علمی را طی کرده و استاد متخصصی دارد کار سختی نیست. اینکه استاد کتاب را بخواند و معنا کند به فهم مطلب کمک نمی‌کند. نمی دانم چرا برخی از دوستان عزیز ما مشکل را از کتاب می دانند. کتاب مشکل ندارد. وقتی استاد مطلب را گرفته باشد و طلبه نیز پیش نیازهای لازم را آموخته باشد، شفای ابن سینا را نیز فهم می کند. ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 کتاب درسی در بیان آیت الله نجفی اصفهانی استاد درس خارج حوزه اصفهان: 🔻بخش چهارم: من بیست سال است که مکاسب را تدریس می کنم(درس خارج). از اول مکاسب محرمه شروع کرده و الان بحث شروط را می‌گویم. این کتاب دو سه سال دیگر تمام می‌شود. چه کتابی دارید که یک مدرس بیست سال از آن بگوید و بیست سال پیرامون آن کتاب مطلب باشد؟ این نشان می دهد که کتاب، دقیق است. دور اول درس خارج اصول ما بر اساس کفایه بود. این بحث 9 سال طول کشید. کدام کتاب اینقدر مطلب دارد که بشود 9 سال پیرامون آن بحث کرد؟ رسائل و مکاسب و کفایه قرآن نیست اما کتابی در حد آنها هنوز نیامده است. ما نباید مانند قوم بنی اسرائیل باشیم که با نزول مَنّ و سلوی دنبال سیر و عدس باشیم. ما نباید چیزی را که برتر است به آن چیزی که پایین‌تر است عوض کنیم. در مقابل رفع ید کردن کتاب مکاسب و کفایه چه چیزی داریم؟ این کار، کار عاقلانه ای نیست. بنده فی الجمله از کتاب‌هایی که در حوزه علمیه نجف و قم منتشر می شود مطلع هستم، برای کفایه، مکاسب و رسائل جانشینی نمی شناسم. از قدیم گفته‌اند «ثلاثه لیس لها النهایه؛ رسائل، مکاسب، کفایه» همچنان صحیح و برقرار است. کسانی می توانند قرآن را خوب بفهمند و تبیین کنند که به اجتهاد رسیده باشند. اگر تفسیر المیزان دریایی از دانش است، بدین جهت است که نویسنده به مراتب علمی رسیده است. اگر البیان مرحوم آیت الله خوئی در همان یک جلد تفسیر حمد، مطالبی چنین زیبا دارد، بدان جهت است که مرجع الطائفه موقع تالیف آن به مراتب بلندی از دانش رسیده بوده است. آیا تفسیری که یک طلبه مانند من بنویسد مانند تفسیر علامه مطلب دارد؟ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 مدرسه سیار 🔶 (ره) در رکاب سلطان محمد خدابنده، مدرسه سیار داشت. ایشان برای حفظ شریعت و تا آخر عمر، هر جا که سلطان می‌رفت، دنبالش می‌رفت؛ هر جا که چادر ها پیاده و گسترده می‌شد، طلاب در آن چادر های فراوان جا می‌گرفتند، شترها کتاب‌ها را زمین می‌گذاشتند؛ یک مدرسه می‌شد، و این مدرسه و تعلیمش بود. 🔸 آخر هم در کرمانشاه از دنیا رفت و این مدرسه به پایان رسید. انسان در بعضی از کتاب های علامه می‌بیند که مثلا :« این کتاب در کرمانشاه، مدرسه سلطانیه(سلطنتی) سیار به پایان رسید.» ♦️ برای چه اینکار را میکرد؟ برای اینکه خون دل خورده است، حالا که سلطان محمد خدابنده(مغول) را مسلمان کرده، اگر رهایش کند، می‌برندش. 🔸 ایشان با هزار مرارت بیاید و برای حفظ شریعت، طلاب را این طرف و آن طرف ببرد، در جنگ ها و حضر و سفر؛ برای اینکه این مرد را حفظ کند و حفظ هم کرد. علامه طهرانی(ره)، کتاب سالک آگاه،ص۶۱ 🛑 : اگر علامه حلی رضوان الله علیه نظام اسلامی را درک می‌کرد، با چه همت بالایی در حفظ و اعتلای آن کوشش می‌کرد؟ 🔸 حقیقت آن است که امروزه، وظیفه طلاب در حفاظت و اعتلای نظام اسلامی، که میراث و ثمره زحمات علمای مجاهد است، سنگین تر از هر زمانی است و تلاشی مضاعف را طلب میکند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🟡 ما طلبه ها، صاحب داریم 🔶 مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(ره) تاجرزاده بود در اصفهان. گفت من طلبه می شوم، پدرش گفت که چه خبر است طلبه می شوی؟ این حجره(بازار)، این امکانات، این ازدواج، پیش خودم بمان. سید ابوالحسن رفت مدرسه. زمان قدیم از شهرستان ها دیگر، از کشورهای خارجی در اصفهان طلبه نبود، از اطراف و دهات می آمدند. شب جمعه طلبه ها می رفتند خانه های خودشان و مدرسه خالی شد. پدر سید ابوالحسن اصفهانی گفت شب جمعه بشود من به حساب این پسر برسم که قبول نمی کند. شب جمعه شد رفت دید که مدرسه خالی است و تنها سید در مدرسه است. پدرش گفت پسر الان می دانی چه وضعیت زندگی داری؟ این مدرسه یک فضای وحشتناک، تک و تنها و چیزی هم برای خوردن نداری، آن همه امکانات در خانه هست، برگرد برویم خانه. همین طور که داشت فرزندش را نصیحت می کرد یک مرتبه در زده شد، آسید ابوالحسن اصفهانی آمد پشت در،‌ دید آقایی آمده و یک پولی داد. پول را گرفت و چیزی هم خرید و برای پدرش آورد و پذیرایی کرد. پدرش پرسید که کی بود؟ گفت نشناختم. فقط پول را به من داد و گفت که از پدرت پذیرایی کن و به پدرت بگو که ما صاحب داریم.* *استاد سید کاظم مصطفوی استاد خارج حوزه اصفهان/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ سلامتی و تعجیل در امر فرج حضرت حجت ابن الحسن العسکری علیه السلام صلواتی هدیه کنیم. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
45.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان 🔶 قسمت اول: 🟡 ملا علی قوشچی «انتقال دهنده علوم از شرق به غرب قلمرو اسلامی» 📽 مشاهده در آپارات 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍 كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 مولی محمد مهدی نراقی 🔸 پدر وی که از کارگزاران ساده دولتی بود، به امید اینکه فرزندش از منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) باشد نام او را «محمد مهدی» می‌گذارد. 🔸 تحصیلات خود را در کاشان شروع میکند و سپس به اصفهان مهاجرت کرده و سی سال در محضر مولی اسماعیل خواجویی از دروس فقه، اصول، فلسفه، ریاضیات و نجوم ایشان بهره برد. سپس به نجف رفته و از محضر استاد کل وحید بهبهانی و شیخ یوسف بحرانی فیض برده و سپس به حوزه کاشان که خالی از علما شده بود مراجعت نمود و آنرا نمود. 🔸 او اگر چه فقیر بوده اما با صبر بر مشکلات طلبگی و امتحانات الهی چیره می‌شود. در احوالات وی نقل شده، گاهی که توان تهیه روغن چراغ را نداشته با استفاده از روشنایی چراغ‌ دستشویی مدرسه، شب را به مطالعه می‌گذرانده است. : مبارزه با انحرافات فکری: با نوشتن کتاب جامع السعادات(منظومه کامل اخلاق اسلامی) به مبارزه با افراط و تفریط‌های صوفیان و ظاهرگرایان پرداخته و با استناد به آیات و روایات انحرافات آنها را ظاهر می‌نماید. تربیت شاگردانی: همچون مولی احمد نراقی(صاحب معراج السعادة) و سید شفتی ملقب به حجة الاسلام و.. تالیفات: در فقه، اصول فقه، فلسفه و ریاضیات تبلیغ: ملا مهدی نراقی علاوه بر تحصیل، تدریس و تحقیق، به تبلیغ و ارشاد مردم نیز همت می‌گمارد و حتی با یادگیری خط و زبان عبری و لاتین نزد عالمی یهودی، با رهبران مذهبی اقلیتها وارد مناظره می‌شود و از کتب مذهبی آنان مطالبی را بر حقانیت پیامبر اکرم (ص) نقل و ترجمه می‌کند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA11
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده سیردهم 🔴 متن محوری 🔶 توضیح: در سیستم آموزشی مدارس اسلامی، متن به عنوان محور و‌ مدار اصلی حرکت در تمام علوم قرار میگیرد. 🔸 به این شکل که متنی با ساختار علمی متقن و الفاظ دقیق (هندسه متن)، کتاب درسی میشود و به عنوان مدار تدریس و تحقیق معرفی میگردد. 🔸 این متن حساب شده که دارای لایه های متعدد است، با استحکام متنی و علمی که داراست، تمام طلاب را به میزان استعداد و تلاشی که دارند مخاطب خود قرار میدهد. 🔸 این متن با هندسه تالیفی خاصی که دارد احتمالات مختلف را خود جای میدهد و این ذو ابعاد بودن متن باعث ورزیدگی فکری طلاب و بروز خلاقیت علمی میشود. 🔸 بر خلاف سیستم دانشگاهی که جزوه محور است و نبود متن قوی، مجالی برای تمرین تفکر و ممارست علمی فراهم نمیکند. ♦️ به عنوان نمونه در علم: صرف و نحو: الفیه ابن مالک منطق: حاشیه ملا عبدالله یزدی فلسفه: حکمت متعالیه ملاصدرا و شفای ابن سینا اصول فقه: کفایة الاصول فقه: العروة الوثقی سید کاظم یزدی و شرائع الاسلام محقق حلی ریاضیات: خلاصة الحساب شیخ بهائی نجوم: تشریح الافلاک شیخ بهائی و... کتاب درسی به شمار می‌آیند و مدار تحقیق و تدریس قرار داده شده اند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
storageemulated0Musموزیک.mp3
466.6K
شهید آیت الله مدرس(ره) در ملاقاتی خطاب به آیت الله العظمی بروجردی(ره) فرمودند: «استعمار از هیچ چیزی مثل طلبه فاضل نمیترسد.» 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢اجتهاد زیر بنای طلبگی💢 🔴 آیت الله سید محمدصادق حسینی طهرانی: 🔶 مرحوم والد كراراً به حقير مى‌فرمودند: «شما آنقدر درس بخوانيد كه مجتهد شويد، و تا قبل از رسيدن به درجه اجتهاد، غير از درس و تحصيل كارى انجام ندهيد. وقتى مجتهد شديد خداوند وظيفه شما را روشن ميكند، حال تأليف باشد يا تدريس يا مسجددارى و اقامه نماز و يا غير آن.» ❌ حال سوالی که مطرح میشود آن است که مگر ما چقدر عمر داریم که ۳۰ سال درس بخوانیم تا به اجتهاد برسیم و بشود نقطه شروع کار؟؟ 🟡 جواب این سوال را خود مرحوم علامه طهرانی بیان کرده اند: «ما در دوران طلبگى أصلاً اوقات فراغت نداشتيم و معنى اوقات فراغت را نمى‌فهميديم. تمام روزهاى تعطيل را درس مى‌گرفتم و با اين همه آن مقدار از نهج‌البلاغه را كه حفظ نموده‌ام، مربوط به پنجشنبه و جمعه‌هاى قم است كه نهج‌البلاغه مى‌خواندم. و اين روش متداول در حوزه‌ها صحيح نيست كه پنجشنبه و جمعه و ماه مبارك رمضان و تابستان و مناسبت‌ها و وفات علماء و غيره، دروس تعطيل باشد، با اين روش چيزى از سال براى درس باقى نمى‌ماند.» منبع: کتاب نور مجرد صفحه۱۲۹ 🔶 بعبارتی جواب سوال در چگونگی روند تحصیلی است. با بررسی سیره علما متوسط دوران تحصیلی ایشان تا اخذ اجتهاد ۱۵ سال میباشد. اما با سیستم تحصیلی ناکارآمد و تقیلدی امروز، برای طلبه ای که نیمی از سال تعطیل است و نیمی از مطالب کتاب هم به بهانه های مختلف حذف میشود، اجتهاد امری بعید و دور از نظر تداعی میشود. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
خودتحقیری ممنوع❌ 🔴 آیت الله انصاری شیرازی(ره) خطاب به طلاب: امیدواریم که لذات دنیا چشم و گوش ما را کور و کر نکند! مبادا فریب افراد غربی را بخوریم و خودمان را در برابر فرهنگ غرب کوچک فرض کنیم! باید طوری باشیم که غرب به سوی ما بیاید و غربی ها، شرق‌زدگی پیدا کنند. مرحوم علامه طباطبایی میفرمودند:«پروفسور هانری کربن میگفت من [در مدت مجالست با مرحوم علامه] مرض شرق‌زدگی پیدا کرده ام.» منبع: حکمت ناب، صفحه۲۴۳ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بسم الله الرحمن الرحیم💢 🟡 اللهم عجل لولیک الفرج 🔴 سال مهار تورم و رشد تولید ♦️ اما نقش طلاب در این سال چیست و چه اقدام مفیدی میتوان برای تحقق شعار ارائه داد؟ در بادی نظر در جواب از این پرسش، ذهن به مسائل اقتصادی جلب می شود . اما آیا وظیفه طلاب این است ؟ وظیفه طلاب هدایتگری است و این وظیفه چه ارتباطی می‌تواند با این شعار داشته باشد ؟؟؟ سوال هایی که هر کس به سلیقه خود پاسخی خواهد داد و این شعار رو به آنچه که دارد تفسیر خواهد کرد (کل حزب بما لدیهم فرحون ....) و آنچه نگران کننده است جولان دادن طلاب شاغلی هست که هیچ بهره ایی از درس طلبگی نبرده اند و برای فشار مسائل اقتصادی و بی هویتی اجتماعی دست به کار های تولید اعم از نجاری و....زده اند. و آنچه این نگرانی را تشدید می‌کند این است که متولیان امر تفسیر دقیقی از این شعار نداشته باشند ، و طلاب علوم دینی را که وظیفه هدایتگری و امامت جامعه است رو تبدیل به نجار و تولید زعفران و... کنند . اما آنچه به ذهن حقیر خطور میکند، متناسب با فضای جامعه، بیشترین وظیفه نسبت به این شعار بر عهده طلاب است. جامعه از نظر روایت های کاذب نیازمند جهاد تبیین است، از نظر ناامیدی نیازمند امید است، از نظر فرهنگی نیازمند تولید مبانی فرهنگی می‌باشد و..... به گمان مهار تورم ناامیدی در جامعه و تولید مبانی علوم انسانی اسلامی مهمترین چیزیست که جامعه نیازمند آن است . از خداوند سالی پرخیر و برکت را مسئلت داریم . 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 خلیل ابن احمد فراهیدی 🔶 ادیب، متکلم، ریاضیدان و موسیقیدان شیعه که در سال ۱۰۰ هجری در بصره به دنیا آمد و در طول ۷۵ سال عمر خود خدمات علمی فراوانی ارائه داد که بدین شرح است: 1️⃣ او با نگارش كتاب «العین» در علم لغت، اولين كتاب را در اين علم نگاشته است. وى با جمع آورى حدود دو‌هزار ریشه لغت، يكى از ارزشمندترين و معتبرترين كتاب‌هاى لغت را نگاشته است. 2️⃣ اولين كسى كه علم عروض را به صورت منظم مطرح نموده و قواعدى براى آن تنظيم كرده، خليل بن احمد است. گفته شده، او مقدمات اين علم را از يكى از ياران امام باقر (علیه‌السلام) فرا گرفته است. وى علم عروض را به پنج دائره كه از آنها پانزده بحر به دست مى‌آيد تقسيم كرده است. 3️⃣ از ديگر ابتكارات خليل، وضع قوانينى براى علم موسيقى است. وى كتابى در اين علم نگاشته است كه در آن به دسته‌بندى صداها و اقسام آن پرداخته است.علاوه بر آن، تخصص ايشان در علم موسيقى عامل مهمى در موفقيت ايشان در علم عروض و لغت نيز بوده است. 4️⃣ از ديگر ابتكارات او اختراع حركاتى است كه ما هم اكنون براى‌خواندن قرآن از آنها استفاده مى‌کنیم مانند: فتحه، کسره، ضمه، تنوین، تشدید و دیگر حرکات. 5️⃣ خليل بن احمد فراهيدى در علم ریاضیات نيز صاحب نظر بود و از اين علم بهره‌هاى فراوان برده بود. برخى از قواعد رياضى نيز از ابتكارات اوست. وی در حالی که عمیقا در فکر علم حساب بود با مَرکبی برخورد کرد و همین سبب فوتش گردید. 6️⃣ سیبویه، مبرد، اخفش، اصمعی و بزرگان دیگری از شاگردان مکتب خلیل میباشند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110