eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
228 عکس
61 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢احیاگران💢 📍 كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 مولی محمد مهدی نراقی 🔸 پدر وی که از کارگزاران ساده دولتی بود، به امید اینکه فرزندش از منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) باشد نام او را «محمد مهدی» می‌گذارد. 🔸 تحصیلات خود را در کاشان شروع میکند و سپس به اصفهان مهاجرت کرده و سی سال در محضر مولی اسماعیل خواجویی از دروس فقه، اصول، فلسفه، ریاضیات و نجوم ایشان بهره برد. سپس به نجف رفته و از محضر استاد کل وحید بهبهانی و شیخ یوسف بحرانی فیض برده و سپس به حوزه کاشان که خالی از علما شده بود مراجعت نمود و آنرا نمود. 🔸 او اگر چه فقیر بوده اما با صبر بر مشکلات طلبگی و امتحانات الهی چیره می‌شود. در احوالات وی نقل شده، گاهی که توان تهیه روغن چراغ را نداشته با استفاده از روشنایی چراغ‌ دستشویی مدرسه، شب را به مطالعه می‌گذرانده است. : مبارزه با انحرافات فکری: با نوشتن کتاب جامع السعادات(منظومه کامل اخلاق اسلامی) به مبارزه با افراط و تفریط‌های صوفیان و ظاهرگرایان پرداخته و با استناد به آیات و روایات انحرافات آنها را ظاهر می‌نماید. تربیت شاگردانی: همچون مولی احمد نراقی(صاحب معراج السعادة) و سید شفتی ملقب به حجة الاسلام و.. تالیفات: در فقه، اصول فقه، فلسفه و ریاضیات تبلیغ: ملا مهدی نراقی علاوه بر تحصیل، تدریس و تحقیق، به تبلیغ و ارشاد مردم نیز همت می‌گمارد و حتی با یادگیری خط و زبان عبری و لاتین نزد عالمی یهودی، با رهبران مذهبی اقلیتها وارد مناظره می‌شود و از کتب مذهبی آنان مطالبی را بر حقانیت پیامبر اکرم (ص) نقل و ترجمه می‌کند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA11
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده سیردهم 🔴 متن محوری 🔶 توضیح: در سیستم آموزشی مدارس اسلامی، متن به عنوان محور و‌ مدار اصلی حرکت در تمام علوم قرار میگیرد. 🔸 به این شکل که متنی با ساختار علمی متقن و الفاظ دقیق (هندسه متن)، کتاب درسی میشود و به عنوان مدار تدریس و تحقیق معرفی میگردد. 🔸 این متن حساب شده که دارای لایه های متعدد است، با استحکام متنی و علمی که داراست، تمام طلاب را به میزان استعداد و تلاشی که دارند مخاطب خود قرار میدهد. 🔸 این متن با هندسه تالیفی خاصی که دارد احتمالات مختلف را خود جای میدهد و این ذو ابعاد بودن متن باعث ورزیدگی فکری طلاب و بروز خلاقیت علمی میشود. 🔸 بر خلاف سیستم دانشگاهی که جزوه محور است و نبود متن قوی، مجالی برای تمرین تفکر و ممارست علمی فراهم نمیکند. ♦️ به عنوان نمونه در علم: صرف و نحو: الفیه ابن مالک منطق: حاشیه ملا عبدالله یزدی فلسفه: حکمت متعالیه ملاصدرا و شفای ابن سینا اصول فقه: کفایة الاصول فقه: العروة الوثقی سید کاظم یزدی و شرائع الاسلام محقق حلی ریاضیات: خلاصة الحساب شیخ بهائی نجوم: تشریح الافلاک شیخ بهائی و... کتاب درسی به شمار می‌آیند و مدار تحقیق و تدریس قرار داده شده اند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
storageemulated0Musموزیک.mp3
466.6K
شهید آیت الله مدرس(ره) در ملاقاتی خطاب به آیت الله العظمی بروجردی(ره) فرمودند: «استعمار از هیچ چیزی مثل طلبه فاضل نمیترسد.» 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢اجتهاد زیر بنای طلبگی💢 🔴 آیت الله سید محمدصادق حسینی طهرانی: 🔶 مرحوم والد كراراً به حقير مى‌فرمودند: «شما آنقدر درس بخوانيد كه مجتهد شويد، و تا قبل از رسيدن به درجه اجتهاد، غير از درس و تحصيل كارى انجام ندهيد. وقتى مجتهد شديد خداوند وظيفه شما را روشن ميكند، حال تأليف باشد يا تدريس يا مسجددارى و اقامه نماز و يا غير آن.» ❌ حال سوالی که مطرح میشود آن است که مگر ما چقدر عمر داریم که ۳۰ سال درس بخوانیم تا به اجتهاد برسیم و بشود نقطه شروع کار؟؟ 🟡 جواب این سوال را خود مرحوم علامه طهرانی بیان کرده اند: «ما در دوران طلبگى أصلاً اوقات فراغت نداشتيم و معنى اوقات فراغت را نمى‌فهميديم. تمام روزهاى تعطيل را درس مى‌گرفتم و با اين همه آن مقدار از نهج‌البلاغه را كه حفظ نموده‌ام، مربوط به پنجشنبه و جمعه‌هاى قم است كه نهج‌البلاغه مى‌خواندم. و اين روش متداول در حوزه‌ها صحيح نيست كه پنجشنبه و جمعه و ماه مبارك رمضان و تابستان و مناسبت‌ها و وفات علماء و غيره، دروس تعطيل باشد، با اين روش چيزى از سال براى درس باقى نمى‌ماند.» منبع: کتاب نور مجرد صفحه۱۲۹ 🔶 بعبارتی جواب سوال در چگونگی روند تحصیلی است. با بررسی سیره علما متوسط دوران تحصیلی ایشان تا اخذ اجتهاد ۱۵ سال میباشد. اما با سیستم تحصیلی ناکارآمد و تقیلدی امروز، برای طلبه ای که نیمی از سال تعطیل است و نیمی از مطالب کتاب هم به بهانه های مختلف حذف میشود، اجتهاد امری بعید و دور از نظر تداعی میشود. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
خودتحقیری ممنوع❌ 🔴 آیت الله انصاری شیرازی(ره) خطاب به طلاب: امیدواریم که لذات دنیا چشم و گوش ما را کور و کر نکند! مبادا فریب افراد غربی را بخوریم و خودمان را در برابر فرهنگ غرب کوچک فرض کنیم! باید طوری باشیم که غرب به سوی ما بیاید و غربی ها، شرق‌زدگی پیدا کنند. مرحوم علامه طباطبایی میفرمودند:«پروفسور هانری کربن میگفت من [در مدت مجالست با مرحوم علامه] مرض شرق‌زدگی پیدا کرده ام.» منبع: حکمت ناب، صفحه۲۴۳ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بسم الله الرحمن الرحیم💢 🟡 اللهم عجل لولیک الفرج 🔴 سال مهار تورم و رشد تولید ♦️ اما نقش طلاب در این سال چیست و چه اقدام مفیدی میتوان برای تحقق شعار ارائه داد؟ در بادی نظر در جواب از این پرسش، ذهن به مسائل اقتصادی جلب می شود . اما آیا وظیفه طلاب این است ؟ وظیفه طلاب هدایتگری است و این وظیفه چه ارتباطی می‌تواند با این شعار داشته باشد ؟؟؟ سوال هایی که هر کس به سلیقه خود پاسخی خواهد داد و این شعار رو به آنچه که دارد تفسیر خواهد کرد (کل حزب بما لدیهم فرحون ....) و آنچه نگران کننده است جولان دادن طلاب شاغلی هست که هیچ بهره ایی از درس طلبگی نبرده اند و برای فشار مسائل اقتصادی و بی هویتی اجتماعی دست به کار های تولید اعم از نجاری و....زده اند. و آنچه این نگرانی را تشدید می‌کند این است که متولیان امر تفسیر دقیقی از این شعار نداشته باشند ، و طلاب علوم دینی را که وظیفه هدایتگری و امامت جامعه است رو تبدیل به نجار و تولید زعفران و... کنند . اما آنچه به ذهن حقیر خطور میکند، متناسب با فضای جامعه، بیشترین وظیفه نسبت به این شعار بر عهده طلاب است. جامعه از نظر روایت های کاذب نیازمند جهاد تبیین است، از نظر ناامیدی نیازمند امید است، از نظر فرهنگی نیازمند تولید مبانی فرهنگی می‌باشد و..... به گمان مهار تورم ناامیدی در جامعه و تولید مبانی علوم انسانی اسلامی مهمترین چیزیست که جامعه نیازمند آن است . از خداوند سالی پرخیر و برکت را مسئلت داریم . 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 خلیل ابن احمد فراهیدی 🔶 ادیب، متکلم، ریاضیدان و موسیقیدان شیعه که در سال ۱۰۰ هجری در بصره به دنیا آمد و در طول ۷۵ سال عمر خود خدمات علمی فراوانی ارائه داد که بدین شرح است: 1️⃣ او با نگارش كتاب «العین» در علم لغت، اولين كتاب را در اين علم نگاشته است. وى با جمع آورى حدود دو‌هزار ریشه لغت، يكى از ارزشمندترين و معتبرترين كتاب‌هاى لغت را نگاشته است. 2️⃣ اولين كسى كه علم عروض را به صورت منظم مطرح نموده و قواعدى براى آن تنظيم كرده، خليل بن احمد است. گفته شده، او مقدمات اين علم را از يكى از ياران امام باقر (علیه‌السلام) فرا گرفته است. وى علم عروض را به پنج دائره كه از آنها پانزده بحر به دست مى‌آيد تقسيم كرده است. 3️⃣ از ديگر ابتكارات خليل، وضع قوانينى براى علم موسيقى است. وى كتابى در اين علم نگاشته است كه در آن به دسته‌بندى صداها و اقسام آن پرداخته است.علاوه بر آن، تخصص ايشان در علم موسيقى عامل مهمى در موفقيت ايشان در علم عروض و لغت نيز بوده است. 4️⃣ از ديگر ابتكارات او اختراع حركاتى است كه ما هم اكنون براى‌خواندن قرآن از آنها استفاده مى‌کنیم مانند: فتحه، کسره، ضمه، تنوین، تشدید و دیگر حرکات. 5️⃣ خليل بن احمد فراهيدى در علم ریاضیات نيز صاحب نظر بود و از اين علم بهره‌هاى فراوان برده بود. برخى از قواعد رياضى نيز از ابتكارات اوست. وی در حالی که عمیقا در فکر علم حساب بود با مَرکبی برخورد کرد و همین سبب فوتش گردید. 6️⃣ سیبویه، مبرد، اخفش، اصمعی و بزرگان دیگری از شاگردان مکتب خلیل میباشند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢نسبت ابتکارات علمی خلیل و جامعگرایی💢 🔴 خلیل ابن احمد با نوشتن «العین»، اولین معجم لغات زبان عربی را گرد آورد و آنرا بر اساس نظام آوایی حروف ترتیب و تبویب نمود. 🔸نظام آوایی خلیل به این شکل میباشد که ترتیب قرار گرفتن کلمات بر اساس مخارج حروف میباشد به این شکل که ابتدا حروف حلقی از انتها به بالا و سپس حروف حنکی(فضای دهان) و سپس حروف اضراس(دندان های جلویی) و در نهایت حروف شفوی(لب)، مطابق دستگاه تکلم انسان از حلق به لب مرتب شده است. 🔸این نظام آوایی ابتکاری خلیل علاوه بر تناسب با شکل طبیعی دستگاه تکلم انسان، نظام تقلیب حروف را نیز رعایت کرده است به این شکل که در ماده ض ر ب تمام جابجایی حروف اصلی: ب ر ض و..(۶حالت) را بررسی مینماید. 🔸همچنین خلیل واضع علم عروض در شعر میباشد. 🟡 اما نکته مهم این مطلب اینجاست که این توانایی خلیل در طراحی نظام آوایی در معجم لغات و طراحی علم عروض، به واسطه تسلط وی به علم موسیقی میباشد. 🟢 یعنی این ابتکارات علمی و پویایی فکری به واسطه نگرش جامعگرایانه سیستم آموزشی مدارس اسلامی بوده است. نگرشی که در آن علم موسیقی و علم ادبیات با یکدیگر ممزوج شده و نظام آ‌وایی و علم عروض از آن حاصل میشود. برخلاف نگرش تخصصگرایانه که محصل را صرفا در یک علم محدود میکند و به اسم عمق بخشی، او را در یک حیطه محدود و در نتیجه مقلد علمی بارمی‌آورد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢از کاروان علم عقبیم💢 🔴 امام خامنه‌ای ادام الله ظله: 🔶 امّا اشکالی که حوزه‌ی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزه‌ی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود.   شما نگاه کنید در آن روز علمای ما چقدر محصول علمی و فقهی و کلامی برای مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّه‌ی کمی که در گذشته بودند، کارهای بزرگی انجام دادند. اگر در نیشابور یا بلخ یا هرات یا طوس که اقصی نقاط دنیای اسلام نسبت به بغدادِ آن روز بود، چند نفر شیعه زندگی میکردند و سؤال فقهی یا کلامی داشتند، «شیخ مفید» آنان را از بغداد هدایت و راهنمایی میکرد. یعنی «شیخ مفید» از زمان خودش عقب نبود.   یا در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت! اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزه‌ی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. حتّی در «اخلاق» هم این گونه است. یکی از اَعلام حوزه (عَظم‌اللَّه بقائه)، سفری به انگلستان کرده بودند و در آن‌جا کتابخانه‌ای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشته‌اند»! در آن چند سال، حوزه‌ی علمیه‌ی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد. بیانات۱۳ آذر۱۳۷۴ ❌ سوال: علی رغم رشد تعداد طلاب و حوزه های علمیه و افزایش امکانات برای تحقیق و پژوهش، چرا دچار عقب ماندگی علمی شده ایم؟ چرا دیگر حوزه توانایی تربیت عالمانی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، ملای نراقی و... را ندارد؟ کنار زدن سیستم آموزشی اصیل حوزوی و متد پیشرفته تحقیقی آن و اجرا کردن مدل های ناقص ناکارآمد دانشگاهی و تنزل جایگاه طلبه به دانشجویی که پاس و اخذ مدرک قله آمال اوست، چه سهمی در این عقب ماندگی دارد؟ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید علی قاضی طباطبایی 🔶وی در نوجوانی تحصیلات خود را در تبریز نزد پدر خود و سایر اساتید شروع کرد. و در همان تبریز بر ارشاد شیخ مفید حاشیه زد. 🔸در ۲۳ سالگی راهی نجف اشرف شد و در آنجا هم مباحثه سید ابوالحسن اصفهانی که بعد ها مرجع مطلق شیعه شد بود و پس از پنج سال در ۲۸ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. 🔸در زبان عربی بینظیر بود. چهل هزار لغت عربی را حفظ داشت. شعر عربی را چنان می‌سرود که خود عرب ها هم تشخیص نمیدادند که شاعر آن، ایرانی است. در علم فلسفه، علامه طباطبایی فرمودند:«اسفار را به نحوی خواندم که بر ملاصدرا تفوق کردم اما زمانی که به درس اسفار آقای قاضی رفتم، فهمیدم چیزی از اسفار نفهمیده‌ام.» 🟡 جهاد علمی: ◀️ پایه گذاری تفسیر قرآن به قرآن: ایشان معتقد بود که معانی آیات را با بهره‌گیری از خود قرآن میتوان بدست آورد و به سبک خود، تفسیر قرآنی از ابتدا تا سوره انعام نوشت. علامه طباطبایی تفسیر المیزان را با الگوگیری از ایشان به تحریر آورد. ایشان میفرمودند:« ما این روش تفسیر قرآن به قرآن را از استادمان آقای قاضی داریم. این سبک را ایشان به ما تعلیم دادند.» ◀️ حفظ و احیاء عرفان اصیل تشیع: ایشان با قوه علمی بالای خود و همچنین تقوای بی مثال و عمری تهذیب و سلوک الی الله، مکتب عرفانی اصیل تشیع را از ورود مکاتب انحرافی مصون ساخت و با تربیت شاگردانی همچون: آیت الله بهجت، سید حسن مسقطی، علامه طباطبایی و برادرشان آیت الله الهی طباطبایی، شیخ محمد تقی آملی و... این مکتب را احیا و به نسل بعد منتقل نمود. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
1_1206326657.pdf
3.09M
🔴 صد روایت از زندگی علامه قاضی 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴 علامه سید علی قاضی طباطبایی 🔶وی در نوجوانی
💢خطر جاهلین مُتِنَسِّک💢 🔶 اعجاز قرآن کریم در بلاغت و فصاحت آن نهفته است و همین حد اعلی از بلاغت است که بار ها مخالفین قرآن را به تحدی دعوت مینماید؛ مخالفینی که در نهایت عاجز از آوردن حتی یک آیه نظیر آیات قرآن کریم شدند. ◀️ اما سوال اساسی این است که میزان سنجش اعجاز بلاغت قرآن کریم چیست؟ 1️⃣ اگر از خود قرآن برای اعجاز قرآن شاهد بیاوریم، این دلیل دوری و باطل است و مورد قبول مخالفین نمیباشد. 2️⃣ اما آن چیزی که میزان علما و ادبای مسلمان برای بیان اعجاز بلاغی قرآن است، اشعار جاهلی عربی است. چون فصیح ترین اعراب که دارای ذوق عربی سلیم و عاری از هرگونه فرهنگ غیر عربی میباشند در دوره جاهلی زیست میکرده اند. فلذا با فراگیری بلاغت عربی از اشعار اصیل عربی، قرآن کریم را به آن عرضه میکنند و حداعلی و اعجاز بلاغی قرآن کریم مشخص میگردد. 🔴 اما در چند سال اخیر عده ای به اسم اخلاق، اشعار اصیل عربی را از متون درسی حذف نمودند و آیات قرآن را جایگزین نموده و از قرآن برای قرآن دلیل می‌آورند و هذا دورٌ باطلٌ. 🔸در صورتی که سالک توحیدی عالم ربانی علامه قاضی رضوان الله علیه که در اوج قله توحید الی الله قرار دارد خود شاعر بوده و سینه اش مخزن اشعار عربی بوده است. همچنین بزرگانی همچون امام خمینی ، علامه طباطبایی، علامه حسن زاده رحمهم الله و... ❌ اکنون خطر این افرادی که نه تنها از علم تهی میباشند، از علم اخلاق هم درکی ندارند، بیش از هر چیز حوزه های علمیه را تهدید مینماید. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110