eitaa logo
من و زمانه
213 دنبال‌کننده
289 عکس
86 ویدیو
8 فایل
اینجا،👈« @Sahsh1367» مشت باز من، پیش روی سرکشی های زمانه است. «من و زمانه»،جایی برای تحلیل های دینی ،اجتماعی، سیاسی و...است. «سید عبدالله هاشمی شیخ شبانی» ارتباط با ادمین https://eitaa.com/sahsh505
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ راهبرد شگفت انگیز حاج قاسم در گام دوم انقلاب ❇️گام دوم، آغاز بعثت انقلاب است.❇️ حقیقتا تو یک‌ مکتبی!! نشانه بزرگی و نابی اندیشه تو،کم یابی آن در فضای فکری نخبگان ومسئولان است. حاج قاسم فرمود: «انقلاب ما به دوران نبوت خویش رسیده و باید آمادگی خود را بالا ببریم.» ✍ سید عبدالله هاشمی 🔻🔻🔻 @Sahsh1367 ╚═══ 🍃🌺🍃 ═════
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹به مناسبت سالروز شهادت سردار دلها؛🔹 | گزارش کوتاهی از آنچه در اردوی آموزشی زیارتی شبکه نوجوانی نسل قاسم استان چهارمحال و بختیاری گذشت... ༺🦋@nehzat_eslami_chb
ای! می‌خواهند از زائران تو... انتقام شکست طوفانی خود را بگیرند. 🔻🔻🔻 @Sahsh1367 ╚═══ 🍃🌺🍃 ═════
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. 🔹ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. 🔹اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔻کمتر از سه ماه دیگر... ✍ سید عبدالله هاشمی 🔹زمان حاج قاسم، وقتی نسبت به رئیس‌جمهور معلوم الحال آن روزها، اهانتی شده بود،حاج قاسم بی‌تاب شد و اهانت به مسئول منتخب ملت ایران را تاب نیاورد و مستقیما ترامپ را تهدید کرد و آن جملات ماندگار را بیان کرد: «ما ملت امام حسینیم ما ملت شهادتیم بیا! مرد این میدان ماه هستیم برای شما» 🔸 پیش از آنکه دشمن غلطی کند با زبان تهدید با او سخن می‌گفت اما بعد از اینکه تجاوزی به کیان اسلامی می‌شد جای سخن با دشمن نیست بلکه با مردمش سخن می‌گفت. بعد از شهادت حججی به مردمش وعده داد که کمتر از سه ماه دیگر پایان حکومت داعش بر این کره خاکی خواهد بود و جنگید تا به قولش به مردم عمل کند. 🔸حاج قاسم قبل از اینکه دشمن خطایی کند با زبان تهدید با او سخن می‌گفت و‌ پس از جنایت بامردمش سخن می‌گفت و با دشمن در میدان مبارزه حرف حساب می‌زد. اما پس از حاج قاسم گفتند انتقام سخت! ولی پاسخی که داده شد به سختی داغ سردار دلها نبود‌. فخری‌زاده را ترور کردند. زائران شاهچراغ را همچون زائران حاج قاسم غرق خون کردند. سرداران سپاه ما یکی یکی به شهادت رسیدند. فتنه مهسا به پا کردند و خون مردم بی‌گناه و جوانان نازنینی چون آرمان عزیز را بر زمین ریختند و... اما در همه این حوادث تلخ کسی مانند حاج قاسم با مردم سخن نگفت. بیشتر با دشمن سخن می‌گفتند و در سخن با دشمن پس از جنایت، جز رجزخوانی چه می‌توان گفت! کسی نیست پس از این داغ‌ها با مردمش سخن بگوید و وعده دهد که اگر فخری‌زاده را زدند چنین می‌کنم. اگر سردار سید رضی را ترور کردند، من این اقدام را انجام می‌دهم. اگر خون کودک و زن و پیر و جوان ما در کنار مزار حاج قاسم بر زمین ریخت، من چنین اقدامی انجام می‌دهم. 🔸اگر قرار است کاری نشود خوب است صادقانه به مردم گفته شود. ایجاد حالت انتظار در مردم و عدم پاسخ مناسب دو آسیب جدی دارد: ▫️ نخست اینکه دشمن در قدرت بازدارندگی حکومت تزلزل می‌بیند لذا به اقدامات خرابکارانه خود ادامه می‌دهد. ▫️دوم اینکه مردم نسبت به حکومت و اقتدار آن دچار تردید می‌شوند و این بلای بزرگ پایه‌های حکومت را سست می‌کند. 💔حاج قاسم! اگر تو بودی و خون عزیزان ما، در کرمان بر زمین می‌ریخت آیا تو در وعده انتقام به مردمت، لکنت زبان پیدا می‌کردی؟ کاش کسی چون تو پیدا می‌شد و در پیشانی گره می‌انداخت و با پرواز دستانش در مقابل همگان به مردمش( نه به دشمن) وعده می‌داد: 🔻کمتر از سه ماه دیگر ...🔻 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
اگر (در اُحد) به شما آسیبی رسید، به دشمنان شما نیز (در بدر) آسیب رسید (پس مقاومت کنید). این روزگار را با (اختلاف احوال) میان خلایق می‌گردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند و از شما مؤمنان (آن را که ثابت است) گواهِ دیگران گیرد و خدا ستمکاران را دوست ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرو متنی که با عنوان«کمتر از یک ماه دیگر» نوشتم،یکی از خوبان پس از مطالعه متن، این فیلم از سخنان حاج قاسم سلیمانی را برایم ارسال کردند و نوشتند شهید دیدگاهی مخالف با مراد متن را بیان می‌کند. یکی دیگر از خواهران اهل اندیشه و قلم نیز، این برداشت را ناسازگار با تصمیم رهبری نظام می‌دانستند. البته برخی دیگر نیز نسبت به مفاد متن نظری موافق داشتند. نکاتی در این باره رد و بدل شد که سعی می‌کنم در قالب یادداشتی آن را منتشر کنم. ان‌شاءالله سپاس از توجه شما خوبان
نقد مستند؛ عمامه‌های صورتی و دکتر شریعتی بخشی از یادداشت «دغدغه اصلی مستند عمامه صورتی پیرامون رعایت اولویت در مسائل اجتماعی درست و بجا است، انتقاد از روحانیت نیز مطلب درستی است؛ اما مسأله اساسی در نوع و رویکرد صحیح انتقاد به ویژه نسبت به روحانیت است.» رسانه فکرت | سید عبدالله هاشمی متن کامل را در آدرس زیر بخوانید👇 https://fekrat.net/article/lnk/43190 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
الإمام الكاظم عليه السلام : رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ ، يُضاعِفُ اللّهُ فيهِ الحَسَناتِ ويَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ . امام كاظم عليه السلام : ، ماه بزرگى است. خداوند در اين ماه، حسنات را مى افزايد و گناهان را مى زدايد. 📗فضائل الأشهر الثلاثة : ص ۲۳ ح ۱۱ @MaarefHadith
◾️26 دی؛ سالگرد اجرای و فرار شاه از ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_8946806167.pdf
1.8M
کتاب شبهات انتخابات چرا رای بدهیم؟با این اوضاع مملکت چرا رای بدهیم؟ چرا رای بدهیم وقتی نظام خودش انتخاب میکند؟ چرا نظام، خود را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ پرسش و پاسخ حجت الاسلام راجی در جمع اساتید، دانشجویان، طلاب و نخبگان کشور 🗳 | انتخابات ✏️نویسنده: حجت الاسلام راجی 📄 تعداد صفحات : ۶۸ @sangar7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️درخواست یک جوان از آقای اکبرنژاد ▫️ابتدای جلسه مناظره بین آقایان رئوفی و اکبرنژاد و قبل از شروع آن، جوانی که شاید به زعم ما تیپ ظاهرالصلاحی نداشت از جا برخاست و در مقابل آقای اکبرنژاد به نقد گفتار و رفتار ایشان پرداخت که دیدن این فیلم خالی از لطف نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔻پيرامون ليلة الرغائب اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است. مبناي ليلة الرغائب روایتی منسوب به پيامبر اكرم(ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است. انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است. محدثان و عالمان و نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت می‌دانند. برخی ديگر روایت ليلة الرغائب را از نظر سند دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده (التسامح في ادلة السنن) جایز دانسته اند! 📌متأسفانه در سال‌های اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای (شب آرزوها) نام‌گذاری و معرفي کرده‌اند!!! ⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است: ١- از نظر و ماخذ آن. (رجال الحديث و سند شناسي) ٢- از نظر و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي). 📚منابع ليلة الرغائب: اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است. از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد. ظاهراً در بین اهل سنت، قدیمی‌ ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب (احیا علوم الدین) در قرن پنجم هجری قمری است. غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب می‌گوید: در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سال‌ها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کرده‌اند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم. 📌اولین کسی که در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب (مفید العلوم و مبید العموم) منتسب به شخصی به نام محمد بن عباس است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب (اقبال الاعمال) و پس از وی ابن باقی منابع شیعی راه یافته است. 📚 رجوع كنيد به : ١- احیا علوم الدین، محمد غزالي، ج١ ص٢٠٣. ٢- مفید العلوم و مبید الهموم، محمد بن عباس خوارزمي، ص ١٧١. ٣- الاقبال بالاعمال الحسنة، سید ابن طاووس، ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢. ٤-اختیار المصباح الکبیر، ابن باقی قرشی، ج ٢ ص ٢٢٩. ٥-منهاج الصلاح فی اختصار المصباح، علامه حلي، ص ٤٥٧. ٦-بحارالانوار، مجلسي، ج٩٥ ص٣٩٥. ٧- البلد الامین و الدرع الحصین، ابراهيم بن علي كفعمي، ص ٦٩. http://eitaa.com/nokaterjalie •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا صاحبان قدرت در غرب دوست ندارند ما مسلمان باشیم؟! جالب است ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 دهه فجر، عید انقلاب اسلامی 🔹️رهبر انقلاب: دهه مبارکه فجر، عید انقلاب، عید تاریخ ایران و عید امام بزرگوار است. ۱۳۷۳/۱۱/۱۴
گفت پیغمبر که رحم آرید بر جان من کان غنیا فافتقر والذی کان عزیزا فاحتقر او صفیا عالما بین المضر گفت پیغمبر که با این سه گروه رحم آرید ار ز سنگید و ز کوه آنک او بعد از رئیسی خوار شد وآن توانگر هم که بی‌دینار شد وآن سوم آن عالمی که اندر جهان مبتلی گردد میان ابلهان 📚مثنوی معنوی،دفتر پنجم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
🔻آرای مقدس ✍ سید عبدالله هاشمی ▫️در فرهنگ عمومی جامعه ما برای ارزش گذاری یک شخصیت،رخداد اجتماعی،مکان و یا زمان خاص، از واژه «مقدس» استفاده می‌شود.مقدس بودن با یک احساس مثبت و پذیرش جمعی همراه است.اگر قداست یک موضوعی در ذهن جامعه اثبات شده باشد به طور طبیعی و بدون توصیه و اکراه رفتار جامعه با آن مساله، همراه، سازگار و فداکارانه خواهد بود. ▫️به عنوان مثال حضرت آیت الله بهجت به عنوان یک شخصیت دینی، در ذهن عموم مردم، قداست خاصی دارد. به همین جهت بدون آنکه فعالیت رسانه‌ای خاصی انجام شود و یا تشکیلات منسجمی نام و یاد ایشان را در لایه‌های اولیه ذهن مردم زنده نگه دارد اما مردم در ابراز ارادت به ایشان بسیار صادق و بدون تکلف هستند.سردار شهید قاسم سلیمانی یکی دیگر از چهره‌های مقدس در جهان اسلام است.شخصیتی که دل‌ها برای شهادتش اندوگین و چشم‌ها اشکبار شد. ▫️دوران جنگ تحمیلی یکی از پدیده‌های اجتماعی مقدس در تاریخ معاصر ایران است.همین قداست دفاع از میهن و نظام اسلامی،سنگینی بار جنگ و تلخی غم های آن را بر جان مردم هموار می‌ساخت به گونه ای که بسیاری از مادران یکی پس از دیگری شیردلان خود را بدون چشم داشت به میدان جهاد فرستادند و هرگز پشیمان نشدند. 🔸پدرسردار شهید علی‌زاده که اخیرا در سوریه توسط رژیم اسرائیل به همراه چند مستشار سپاه شهید شد در مصاحبه‌ای فرمود: «برای دفاع از دین و اسلام ،یک فرزند دیگرم در جنگ تحمیلی شهید شد و باز هم پای کار این نظام هستم و هیچ توقعی هم از کسی ندارم » 🔸مقدس بودن از واژه «قدس» گرفته شده است و درباره یک پدیده الهی به کار می‌رود. لذا به احادیثی که از جانب خداوند نقل شده و جزء آیات قرآن نیست «حدیث‌قدسی» می‌گویند.هر امری که در نگاه فطرت خدا جوی انسان به چیزی جز خدا ارتباط نداشته باشد و انگیزه‌های دنیوی در آن دخیل نباشد مقدس محسوب می‌شود. 🔸لذا منشا قداست یک واقعیت الهی بودن آن است.خداوند برای همه انسان‌ها مقدس است و نسبت به آن دلبستگی و کرنش وجود دارد.او آفتاب قداست است و هر پدیده،فرد یا جامعه‌ای که به تقویت رابطه خود با خدا بپردازد به همان اندازه رنگی از قداست آن ذات پاک را به خود می‌گیرند. ▫️جهاد در راه خدا نیز به همین جهت مقدس شمرده می‌شود چرا که انگیزه‌های زمینی از ترس جان پا به فرار می‌گذارند و تنها عامل ایستادن در میدان مبارزه جلوه جمال خدای بی‌همتاست. ▫️هر جا که انگیزه‌های زمینی انسان برای حضور در عرصه‌ای قربانی شده باشد و رضای خدا خواست انسان باشد آن عرصه مقدس است. انسان‌های که در این جهت همسفرند همه رنگی از قداست خدا را به خود گرفته‌اند. ♦️عرصه انتخابات و سپردن مقدرات کشور به دست صالحان، بدون انگیزه‌های زمینی،یکی از مقدس‌ترین جلوه‌های حیات اجتماعی است، اما عملکرد برخی نامزدها و هیجان جاهلانه برخی طرفداران نور قداست آن را تار می‌کند و انگیزه‌ها و رفتارهای زمینی، نگاه آسمانی مردم را به زمین می‌زند.یکی از پیامدهای ناگوار این گناه اجتماعی این است که مردم از صندوق‌های رأی دلسرد می‌شوند و در میانه راه نور روشن راه حق را گم می‌کنند مگر آنکه از بصیرت نافذی برخوردار باشند و بهتر از خواص حق را تشخیص دهند. ♦️تک تک آرای مردم به اندازه تک تک قدم های شهیدان در فکه و شلمچه مقدس است اگر انگیزه ها و معیارهای انتخاب، شبیه شهیدان،پاکیزه و خداپسندانه باشد. 🔻نتیجه‌ی آرای مقدس،همان نتیجه‌ی دفاع مقدس است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
یکی از اساسی‌ترین منابع معرفتی بشر فطرت و عقل است. اصحاب مکتب تفکیک علیرغم برخورداری از انگیزه الهی و صحیح به طرح اندیشه‌های ناصواب و خام درباره (رابطه عقل و فطرت)، پرداخته‌اند بررسی تطبیقی اندیشه مکتب مزبور با اندیشمندان مکتب صدرایی بهترین راه حفظ دغدغه، اصلاح و ترمیم اندیشه ایشان است. علامه جوادی‌آملی یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان معاصر در این حوزه هستند و بررسی تطبیقی دیدگاه اصحاب تفکیک و حضرت علامه در نسبت میان عقل و فطرت موجب تبیین هرچه بیشتر ابعاد مسأله و کشف حقیقت خواهد بود. نویسنده اثر حاضر را در چهار فصل سامان داده است. فصل نخست شامل مباحثی مانند تبیین دقیق معنای عقل، فطرت و دین است. فصل دوم به بررسی تطبیقی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی عقل از دیدگاه مکتب تفکیک و علامه جوادی اختصاص دارد. نویسنده در فصل سوم ابتدا به مفهوم‌شناسی فطرت و کارکردهای آن از نگاه مکتب تفکیک پرداخته و سپس هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی آن را در ابعاد گوناگون به بحث گزارده است و در ادامه، دیدگاه علامه جوادی را در مباحثی چون مفهوم‌شناسی، هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی فطرت تشریح کرده است. فصل پایانی به رابطه عقل و فطرت از دیدگاه دو طرف در حوزه‌های هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی اختصاص پیدا کرده است و در پایان به رابطه حجیت معرفت عقلی و فطری از دیدگاه علامه جوادی و مکتب تفکیک اشاره شده است. اثر حاضر در ۲۰۰ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به ساحت ارجمند جامعه علمی ایران اسلامی تقدیم شده است. جهت مشاهده صفحه‌های آغازین کتاب کلیک کنید. https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2023/05/A.-Hashemi.pdf
به نیابت از همه سلام می کنم سلام یا معصومه!
. 🔻کنش سیاسی تراز ✍سید عبدالله هاشمی 🔹در فضای پرشور و هیجان سیاسی همواره انسان به دنبال یک تکیه‌گاه فکری محکم برای کنش سیاسی خود می‌گردد و دوست دارد از میدان پر مین سیاست جان سالم به در ببرد. ▫️نهج البلاغه به شهادت مبارزین سیاسی و رهبران خردمند یکی از بهترین منابع فکری برای سیاست ورزی است.مجموع این خطبه ها و بیانات در دوران حکومت آن حضرت بیان شده است و همگی ناظر به مسائل سیاسی ،اجتماعی موجود در متن جامعه است. ▫️یکی از مهمترین خطبه ها،در این زمینه خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه است. این خطبه، فلسفه تاریخ و سیر حرکت پرفراز و نشیب جوامع را تحلیل می‌کند.تصمیم‌های درست و خطای امت‌ها را بازگو نموده، منشأ رفتارهای نادرست و نتایج و پیامدهای آن را گوشزد می‌کند.همچنین، یک جریان شناسی عمیق تاریخی صورت گرفته و به پرسش‌های مهمی از این قبیل پاسخ داده است. 1. مبنای حرکت‌های اجتماعی چیست؟ 2. بازیگران اصلی حرکت های اجتماعی چه ویژگی‌های دارند؟ 3. مسیر صحیح و درست حرکت جامعه چیست؟ 4. نشانه اصلی انتخاب و رأی ناصواب چیست؟ 5. نشانه انتخاب صحیح در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ ▫️در این خطبه حضرت اساس و ریشه همه انتخاب‌های نادرست امت‌ها، از ابتدای خلقت تا پایان حیات اجتماعی انسان را «عصبیت وحمیت» می‌داند.شیطان با همین خصلت از درگاه خدا رانده شد برای همین حضرت ، شیطان را امام متعصبین و پیشکسوت متکبرین معرفی می‌کند.شیطان برای گمراه کردن مردم، همین بیماری را سرایت می‌دهد. حضرت در این باره می‌فرماید: «فاحذروا عباد الله عدوالله ان یعدیکم بدائه » مراقب باشید ای بندگان خدا که دشمن خدا بیماری خود را به شما سرایت ندهد و شما را گرفتار «حمیت و تعصب» ننماید. در ادامه خطبه حضرت با تکیه برهمین موضوع به تحلیل سرنوشت امت‌ها پرداخته، توضیحات مفصلی بیان می‌فرماید.پس از نکوهش بسیار از عصبیت و حمیت‌های شیطانی ، می‌فرماید: « اگر ناچار از عصبیت باشید و نتوانید دست از آن بکشید، عصبیت خود را برای اخلاق نیکو و کردارهای پسندیده و امور زیبا قرار دهید که خاندان‌های اصیل و بزرگ‌منش عرب و روسای قبائل به آن موصوف بودند. تعصب به داشتن اخلاق مرغوب نزد عقلا و آرمان های بزرگ ودرجات بالای ارزش‌ها و آثار پسندیده که از خود به یادگار می‌گذاشتند.» 🔻از مجموع فرمایش حضرت می‌توان دریافت که تعصب وحمیت معیار مناسبی برای کنش‌های سیاسی جامعه نیست و اگر حمیت وعصبیت امری ناگزیر باشد‌،باید نسبت به ویژگی‌های شایسته و صفات برجسته تعصب داشت و چنین امری را معیار کنش سیاسی قرار دهیم. 🔰این خطبه برای همه کنش‌گران سیاسی و علاقمندان به فعالیت‌های انتخاباتی، مفید وکاربردی است.در این خطبه، پاسخ بسیاری از دغدغه های ذهنی جوان مومن انقلابی در تحلیل مسائل سیاسی داده شده است. به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم از روی کنجکاوی هم شده خطبه192 نهج البلاغه معروف به خطبه قاصعه را از دست ندهند.به لطف خدا ترجمه های بسیار دقیق و فراوانی نیز در این زمینه موجود است. ✅ چقدر خوب می‌شد اگر برای تحلیل مسائل سیاسی ،نشست‌های معرفتی با محوریت این خطبه، در فضای نخبگان، شکل می‌گرفت و به جای تکیه بر اندیشه‌های رعشه‌دار و تحلیل‌های آبدار، منبع معرفت سیاسی اجتماعی خود را به «امیر کلام» و «کلام امیر» می‌سپردیم. بازنشر در خبرگزاری حوزه https://hawzahnews.com/xcGbJ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
نامزد اصلح در خبرگان کیست؟ ▫️صلاحیت نامزد خبرگان با نماینده مجلس و ریاست جمهوری متفاوت است؛هرچند در برخی ویژگی‌ها مشترک هستند.شایستگی نامزد خبرگان را باید متناسب با وظیفه و رسالت خطیر قانونی او تعیین کرد. ▫️ طبق اصل 107 قانون اساسی مجلس خبرگان،مسئول نظارت بر عملکرد رهبری و انتخاب رهبر در زمان خاص است.اولین ویژگی رهبری در اصل 109قانون اساسی نیز، مساله فقاهت است. ▫️با توجه به این دو اصل مهم قانون اساسی ،شایسته ترین نامزد مجلس خبرگان،کسی است که فقاهت و دیانت فقیه حاکم،را بهتر بتواند احراز کند. ▫️نشانه این شایستگی برای نامزد خبرگان قوت علمی وسابقه فقاهت ریشه دار و عمیق در حوزه علمیه است تا توانایی کامل برای درک اندیشه فقهی فقیه حاکم را داشته باشد. ▫️علاوه بر ویژگی مهم فقاهت، شایستگی‌های دیگری نیز برای نامزد خبرگان لازم است تا بتوان او را برای نظارت و انتخاب عالی‌ترین مقام سیاسی و معنوی کشور انتخاب کرد.زهد وپارسایی،عدم وابستگی حزبی به جریان های سیاسی،استقلال شخصیت و عدم تاثیر پذیری،قدرت تشخیص و...از جمله این شرایط است. 🔸در صورتی که همه نامزدهای خبرگان، در شرایط لازم، یکسان باشند و فردی بیش از دیگران، برخوردار از فقاهت نباشد،می‌توانیم یکی را انتخاب کنیم. اما در صورتی که شرایط یکسان نباشد و در میان نامزدها یکی شایسته‌تر باشد،وظیفه ما این است که انتخاب مهمترین تصمیم تاریخ یک ملت را به او بسپاریم و در این زمینه احتیاط لازم را رعایت کنیم. 🔸شناخت فقاهت و مقام علمی عالمان دینی و برتری برخی از آنان،برای عموم مردم کار آسانی نیست. بهترین راه در این زمینه شهادت عالمان آگاه و وارسته است.در صورتی که نسبت به برخی از نامزدها،عالمان دینی و وارسته مثل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح به برتری علمی آنان داشته باشند و اطمینان قلبی برای انسان حاصل شود،موظفیم اصلح را انتخاب کنیم. 🔻تعیین سطح حداقلی اجتهاد در بند۸ ماده ۱۱ قانون انتخابات خبرگان در واقع معیار عمل شورای نگهبان برای تشخیص «نامزد صالح» است نه «نامزد اصلح»چراکه احراز شرایط نامزدهای خبرگان وظیفه قانونی شورای نگهبان است نه مردم و برای معرفی نامزد صالح حداقل شرایط کافی است،اما مردم موظف به انتخاب اصلح هستند و اجتهاد حداقلی معیار تشخیص اصلح نیست بلکه برتری یک نامزد در فقاهت وسایر شرایط در تشخیص اصلح تاثیر‌گذار است. لذا مستند به این اصل قانون اساسی نمی‌توان گفت برتری فقهی برخی از نامزدها معیاری برای تشخیص اصلح نیست. ارتکاز و فهم عمومی مردم و متشرعین تا به امروز هم اینگونه بوده است. به طور مثال در رقابت میان مرحوم آیت الله مومن و طلبه جوانی به نام جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دوست‌محمدی برای خبرگان در قم،مردم به معیار حداقلی در انتخاب اکتفا نکردند و جامعه مدرسین و دیگر بزرگان آیت‌الله مومن را اصلح می‌دانستند. سیره عقلا در امور خطیر و مهم نیز،گزینش شایسته‌تر هست و به شرایط حداقلی اکتفا نمی‌کند. البته اصلح بودن از مجموع شرایط از جمله اجتهاد حاصل می‌شود و منحصر در اجتهاد نیست. یکی از آسیب ها در انتخاب اصلح ،انحراف در ملاک‌های نامزد شایسته است.در صورتی که معیارهای دیگری برای نامزد اصلح مطرح شود نتیجه آن انحراف در آرای مردم است و مسئولیت تاریخی به دنبال دارد. برجسته ساختن منافع قومی،وابستگی‌های صنفی یا منطقه‌ای برای انتخاب نامزد خبرگان یکی از مصادیق انحراف درمعیارهای انتخاب اصلح است. نشانه‌ی خلوص کامل و الهی بودن انتخاب انسان، این است که دلبستگی‌ها و منافع فردی و .. در انتخاب انسان تاثیر‌گذار نباشدبلکه تنها رضای خدا و ملاحظه شایستگی‌ها معیار انتخاب باشد؛هرچند برخلاف دلبستگی‌ها و تمایلات انسان باشد. 🔰رهبر انقلاب در تبیین اصول انقلاب اسلامی می‌فرمایدفرمودند: " اصلاً جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی برای تشکیل شد؛ اصلاً برای این است که جامعه با شکل و زندگی کند و تنظیم بشود. حکومت با هندسه‌ی دینی تنظیم بشود و حرکت کند و پیش برود و اقدام کند؛ این جزو بیّنات انقلاب بود. مردم جان دادند، خون خودشان را تقدیم کردند، نثار کردند برای اینکه این اتّفاق بیفتد؛ این جزو اصول انقلاب است؛ " https://khl.ink/f/49361 با توجه به سخنان امامین انقلاب و مراجعه به سیره شهدای عزیز می توانیم اهتمام به تکلیف‌مداری در کنش‌های سیاسی و اجتماعی را مشاهده کنیم. ما نیز با تاسی به شهدا از خواسته‌ها و سلایق خود باید عبور کنیم و مصالح اسلام و سرنوشت انقلاب را معیار قرار دهیم. صحنه انتخابات عرصه قربانی کردن اسماعیل‌های حزبی و قومی و دل سپردن به رضایت معبود شهیدان است. 🔻فاستبقوا الی الخیرات •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╭┅───────┅╮ 🆔@Sahsh1367 ╰┅───────┅╯
انتخابات مصداق «أَمْرٍ جَامِعٍ» ✅ سید مهدی هاشمی خدای سبحان در آیات پایانی سوره نور به یک نکته سیاسی اجتماعی مهمی تذکر می دهد و آن همراهی و لبیک به ندای رهبر جامعه اسلامی در امور اجتماعی بعد از ایمان خدا و رسولش است که با پشتوانه مردمی انجام می شود و در این باره می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُواْ مَعَهُ عَلَى‏ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یَذْهَبُواْ حَتَّى‏ یَسْتَئْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَئْذِنُونَکَ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَئْذَنُوکَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمُ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏ در این آیه سه شاخصه مومن انقلابی را مطرح می کند که عبارتند از؛ ۱.ایمان به خدا ۲.ایمان به پیامبرخدا ۳.و همراهی با رهبر جامعه اسلامی در امور اجتماعی در اینکه مراد از «أَمْرٍ جَامِعٍ» در آیه شریفه چیست برخی مفسرین مصداق امر جامع را بیان کردند نظیر نماز جمعه. جهادو نماز استسقا و برخی تعریف ارایه کردند یعنی هر امر اجتماعی و عمومی که نیاز به حضور مردم است «انتخابات» یکی از مصادیق اتم «أَمْرٍ جَامِعٍ» دانست زیرا تحقق آن به حضور مردم و یک تصمیم جمعی برای اقدام و انتخاب است بنابراین مشارکت در یک امر اجتماعی مثل انتخابات مطالبه رهبر جامعه اسلامی است و از نشانه های مومنین راستین معرفی شده است و ادامه آیه تذکر می دهد فراخوانی که رهبر جامعه اسلامی به مردم و ملت خود میدهد مثل دیگر فراخوانها نیست که برخی بپذیرید برخی نپذیرید بلکه باید همگان اطاعت کنند آنجا که میفرماید لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ۚ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ البته برخی ها از این امر تخلف میکنند و اطاعت نمی‌کنند که در ادامه آیه شریفه به این مهم می پردازد و می فرماید کسانی که با رهبر جامعه اسلامی مخالفت کنند بدانند که خدا آنها را به یک فتنه ای در دنیا و عذاب دردناک در آخرت مبتلا می کند این است فرجام تنها گذاشتن رهبر جامعه اسلامی آنچه شایسته تامل است آن است که اطاعت از رهبر جامعه اسلامی از علامت های مومن انقلابی شمرده شده است که در کنار ایمان به خدا و ایمان به رسول خدا معرفی شده است و اگر رهبری در موضوع مهمی مثل انتخابات فراخوان عمومی داد همگان باید همراهی کنند. https://eitaa.com/sayedmahdi1361
بسمه تعالی ✍پاسخ های زیبای انتخاباتی از منظر ارزشمند قرآن کریم: ✅۱- چرا رای بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند ✅۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید ✅۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ . ✅۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن ✅۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند ✅۶- به چه کسی رای بدهیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسی رای بدهیم که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند.