شهید آیتالله سید حسن مدرس به روایت ملکالشعرای بهار
روزی از روزهای تابستان، روز پنجشنبه بـود و مـدرس با شاه صبح زود ملاقات کرده بود. مدرس به من گفت امروز به شاه گفتم مردم راجع به تهیه مـلک و جـمع پول، پشـت سر شما خوب نمیگویند. شما پول میخواهید چه کنید؟ مـلک به چه کارتان می خورد؟ اگر شما پادشاه مقتدر و محبوبی باشید ایران مال شماست هرچه بخواهید مجلس و ملت به شـما مـیدهـد ولی اگر به پولداری و ملکگیری و حرص جمع مال، شهرت کنید برایتان خـوب نـیست. مردم که پشت سر احمدشاه بد گفتند برای این بود که گندم ملک خود را یکسال گران فـروخت و شـهرت داشـت که پول جمع میکند و چون مردم فقیرند بالطبع از کسی که پول زیاد دارد بدشان مـیآید. شـما کـاری نکنید که مردم از شما بدشان بیاید.
[شخصی برایم نقل میکرد:] مـن بـه دیدن او به خواف رفتم. یک چشمش نابینا شده و موی سر و ریشش دراز و ژولیده و پشت او خمیده بود. به تـهران گزارش دادم. امر کردند سلمانی برود و سر و صورتش را اصلاح کند. آیا چنین مردی بزرگوار، هـشت سال زجر دیده، پیر شده و نـابینا گـشته، هفتاد و سه سال از عمرش گذشته چه خطری داشت؟ کجا را میگرفت؟ اگر هم او را رها میکردند چه می کرد؟ چرا به او نان نمیدادند؟ چرا او را به حمام نمیفرستادند؟
مقاله ملکالشعرای بهار، مجله خواندنیها، آذرماه ۱۳۲۲.
🆔@Dailynotes20
😳زوجی که تنها دو سال از زندگیشان گذشته بود، بتدریج با مشکلاتی در جریان مراورات خود مواجه شدند به گونه ای که زن معتقد بود از این زندگی بی معنا بیزار است، وی احساس می کرد که شوهرش طرفدار رمانتیسم نیست و ایده آل و آرمان بی توجه می باشد.
بدین سبب روزی از روزها، به شوهرش گفت: باید از هم جدا شویم.
شوهر پرسید: چرا؟
زن جواب داد: من از این زندگی سیر شده ام. دلیل دیگری وجود ندارد.
تمام عصر آن روز شوهر به آرامی سیگار می کشیددر گوشه ای نشسته بود و حرفی نمی زد، زن بسیار غمگین شده و در این اندیشه بود که شوهرش حتی او را برای ماندن متقاعد نمی سازد، پس چگونه می تواند او را خوشحال کند.
تا اینکه شوهر از او پرسید: چطور می توانم تو را از این تصمیم منصرف کنم؟
زن در جواب گفت: تو باید به یک سئوال من پاسخ بدهی، اگر پاسخ تو من را راضی کند، من از این تصمیم منصرف خواهم شد.
سپس ادامه داد: من گلی در کنار پرتگاه را بسیار دوست دارم. اما نتیجه چیدن آن گل مرگ من خواهد بود. آیا تو آن را برای من خواهی چید؟
شوهر کمی فکر کرد و گفت: فردا صبح پاسخ این سئوال تو را می دهم.
صبح روز بعد، زن بیدار شد و متوجه شد که شوهرش در خانه نیست و روی میز، نوشته ای زیر فنجان شیر گرم دیده می شد. زن شروع به خواندن نوشته شوهرش کرد که نوشته بود:
عزیزم، من آن گل را نخواهم چید. اما بگذار علت آن را برای تو توضیح دهم:
اول اینکه تو هنگامی که با کامپیوتر تایپ می کنی، مرتکب اشتباهات مکرر می شوی و بجز گریه، چاره ای دیگر نداری. به همین دلیل، من باید زنده باشم تا بتوانم اشتباه تو را تصحیح کنم.
دوم اینکه تو همیشه کلید را فراموش می کنی و من باید زنده باشم تا در را برای تو باز کنم.
سوم اینکه تو همیشه به کامپیوتر نگاه می کنی و این نشان می دهد تو نزدیک بین هستی. باید زنده باشم تا روزی که پیر می شوی، ناخن های تو را کوتاه کنم.
به همین دلیل مطمئنا کسی دیگری وجود ندارد که بیشتر از من عاشق تو باشد و من هرگز آن گل را نخواهم چید. اشک های زن بر گونه هایش و نوشته شوهر جاری شد. اشک هایی که مانند یک گل درخشان و شفاف بود.
وی به خواندن نامه ادامه داد: عزیزم، اگر تو از پاسخ من خرسند شدی، لطفا در را باز کن، زیرا من نانی را که تو دوست داری، در دست دارم و پشت در منتظر هستم، زن در را باز کرد و دید که شوهرش همچنان در انتظار ایستاده است. زن اکنون می دانست که هیچ کس بیشتر از شوهرش او را دوست ندارد. https://eitaa.com/akhlagheelmi
سوم دی ماه سالگرد ارتحال عالمی عامل
بازخوانی پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال آیت الله #هاشمیشاهرودی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعهی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایهی تالّم همهی کسانی است که به مقام علمی و خدمات با ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعههای فقهی و اصولی و حقوقی حوزههای علمیه آشنا میباشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نامآور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزهی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّد علی خامنهای
۴ دی ۱۳۹۷
@a_kazemineya
در یکی از شبهای دیماه،حاج قاسم توسط امریکا در کشور #عراق شهید شد و اینکدر یکی از روزهای دیماه، همرزم او،توسط اسرائیل در کشور #سوریه به یارانش پیوست.
سرنوشت مقلدان #خمینی،چیزی جز #شهادت نیست!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
در آستانه نه دی،عاملان فتنه 88،میهمان آستان امام خمینی به میزبانی سید حسن، بودند.
آقاسید حسن در حال «سابیدن» مرزهای فکری جامعه با جریان نفاق است که امام عزیز با خون دل در جامعه برجسته ساخته بود.
پس از این «سایش» «اختلاط حق و باطل» رخ میدهد.
از دل «اختلاط حق و باطل» «سونامی اختلاف » سر بر می دارد.
https://virasty.com/Sahsh/1703958079421097064
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ راهبرد شگفت انگیز حاج قاسم در گام دوم انقلاب
❇️گام دوم، آغاز بعثت انقلاب است.❇️
حقیقتا تو یک مکتبی!!
نشانه بزرگی و نابی اندیشه تو،کم یابی آن در فضای فکری نخبگان ومسئولان است.
حاج قاسم فرمود:
«انقلاب ما به دوران نبوت خویش رسیده و باید آمادگی خود را بالا ببریم.»
#گام_دوم
#بعثت_و_پیامبری_انقلاب
✍ سید عبدالله هاشمی
🔻🔻🔻
@Sahsh1367
╚═══ 🍃🌺🍃 ═════
28.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
🔹به مناسبت سالروز شهادت سردار دلها؛🔹
#تیزر | گزارش کوتاهی از آنچه در اردوی آموزشی زیارتی شبکه نوجوانی نسل قاسم استان چهارمحال و بختیاری گذشت...
#نهضت_ادامه_دارد
༺🦋@nehzat_eslami_chb
ای#شهیدقدس!
میخواهند از زائران تو...
انتقام شکست طوفانی خود را بگیرند.
🔻🔻🔻
@Sahsh1367
╚═══ 🍃🌺🍃 ═════
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله
👈 حضرت آیتالله خامنهای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.
🔹ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.
🔹اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔻کمتر از سه ماه دیگر...
✍ سید عبدالله هاشمی
🔹زمان حاج قاسم، وقتی نسبت به رئیسجمهور معلوم الحال آن روزها، اهانتی شده بود،حاج قاسم بیتاب شد و اهانت به مسئول منتخب ملت ایران را تاب نیاورد و مستقیما ترامپ را تهدید کرد و آن جملات ماندگار را بیان کرد:
«ما ملت امام حسینیم ما ملت شهادتیم بیا! مرد این میدان ماه هستیم برای شما»
🔸 پیش از آنکه دشمن غلطی کند با زبان تهدید با او سخن میگفت اما بعد از اینکه تجاوزی به کیان اسلامی میشد جای سخن با دشمن نیست بلکه با مردمش سخن میگفت. بعد از شهادت حججی به مردمش وعده داد که کمتر از سه ماه دیگر پایان حکومت داعش بر این کره خاکی خواهد بود و جنگید تا به قولش به مردم عمل کند.
🔸حاج قاسم قبل از اینکه دشمن خطایی کند با زبان تهدید با او سخن میگفت و پس از جنایت بامردمش سخن میگفت و با دشمن در میدان مبارزه حرف حساب میزد.
اما پس از حاج قاسم گفتند انتقام سخت! ولی پاسخی که داده شد به سختی داغ سردار دلها نبود.
فخریزاده را ترور کردند.
زائران شاهچراغ را همچون زائران حاج قاسم غرق خون کردند.
سرداران سپاه ما یکی یکی به شهادت رسیدند.
فتنه مهسا به پا کردند و خون مردم بیگناه و جوانان نازنینی چون آرمان عزیز را بر زمین ریختند و...
اما در همه این حوادث تلخ کسی مانند حاج قاسم با مردم سخن نگفت. بیشتر با دشمن سخن میگفتند و در سخن با دشمن پس از جنایت، جز رجزخوانی چه میتوان گفت!
کسی نیست پس از این داغها با مردمش سخن بگوید و وعده دهد که اگر فخریزاده را زدند چنین میکنم. اگر سردار سید رضی را ترور کردند، من این اقدام را انجام میدهم. اگر خون کودک و زن و پیر و جوان ما در کنار مزار حاج قاسم بر زمین ریخت، من چنین اقدامی انجام میدهم.
🔸اگر قرار است کاری نشود خوب است صادقانه به مردم گفته شود. ایجاد حالت انتظار در مردم و عدم پاسخ مناسب دو آسیب جدی دارد:
▫️ نخست اینکه دشمن در قدرت بازدارندگی حکومت تزلزل میبیند لذا به اقدامات خرابکارانه خود ادامه میدهد.
▫️دوم اینکه مردم نسبت به حکومت و اقتدار آن دچار تردید میشوند و این بلای بزرگ پایههای حکومت را سست میکند.
💔حاج قاسم!
اگر تو بودی و خون عزیزان ما، در کرمان بر زمین میریخت آیا تو در وعده انتقام به مردمت، لکنت زبان پیدا میکردی؟
کاش کسی چون تو پیدا میشد و در پیشانی گره میانداخت و با پرواز دستانش در مقابل همگان به مردمش( نه به دشمن) وعده میداد:
🔻کمتر از سه ماه دیگر ...🔻
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
اگر (در اُحد) به شما آسیبی رسید، به دشمنان شما نیز (در بدر) آسیب رسید (پس مقاومت کنید).
این روزگار را با (اختلاف احوال) میان خلایق میگردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند و از شما مؤمنان (آن را که ثابت است) گواهِ دیگران گیرد و خدا ستمکاران را دوست ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرو متنی که با عنوان«کمتر از یک ماه دیگر» نوشتم،یکی از خوبان پس از مطالعه متن، این فیلم از سخنان حاج قاسم سلیمانی را برایم ارسال کردند و نوشتند شهید دیدگاهی مخالف با مراد متن را بیان میکند.
یکی دیگر از خواهران اهل اندیشه و قلم نیز، این برداشت را ناسازگار با تصمیم رهبری نظام میدانستند.
البته برخی دیگر نیز نسبت به مفاد متن نظری موافق داشتند.
نکاتی در این باره رد و بدل شد که سعی میکنم در قالب یادداشتی آن را منتشر کنم.
انشاءالله
سپاس از توجه شما خوبان
نقد مستند؛
عمامههای صورتی و دکتر شریعتی
بخشی از یادداشت
«دغدغه اصلی مستند عمامه صورتی پیرامون رعایت اولویت در مسائل اجتماعی درست و بجا است، انتقاد از روحانیت نیز مطلب درستی است؛ اما مسأله اساسی در نوع و رویکرد صحیح انتقاد به ویژه نسبت به روحانیت است.»
رسانه فکرت | سید عبدالله هاشمی
متن کامل را در آدرس زیر بخوانید👇
https://fekrat.net/article/lnk/43190
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
الإمام الكاظم عليه السلام : رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ ، يُضاعِفُ اللّهُ فيهِ الحَسَناتِ ويَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ .
امام كاظم عليه السلام : #رجب، ماه بزرگى است. خداوند در اين ماه، حسنات را مى افزايد و گناهان را مى زدايد.
📗فضائل الأشهر الثلاثة : ص ۲۳ ح ۱۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
1_8946806167.pdf
1.8M
کتاب شبهات انتخابات
چرا رای بدهیم؟با این اوضاع مملکت چرا رای بدهیم؟
چرا رای بدهیم وقتی نظام خودش انتخاب میکند؟
چرا نظام، خود را به رفراندوم نمیگذارد؟
پرسش و پاسخ حجت الاسلام راجی در جمع اساتید، دانشجویان، طلاب و نخبگان کشور
🗳 | انتخابات
✏️نویسنده: حجت الاسلام راجی
📄 تعداد صفحات : ۶۸
@sangar7
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حاشیه_نگاری | #مناظره
▪️درخواست یک جوان از آقای اکبرنژاد
▫️ابتدای جلسه مناظره بین آقایان رئوفی و اکبرنژاد و قبل از شروع آن، جوانی که شاید به زعم ما تیپ ظاهرالصلاحی نداشت از جا برخاست و در مقابل آقای اکبرنژاد به نقد گفتار و رفتار ایشان پرداخت که دیدن این فیلم خالی از لطف نیست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔻پيرامون ليلة الرغائب
اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان #ليلة_الرغائب يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است.
مبناي ليلة الرغائب روایتی منسوب به پيامبر اكرم(ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است.
انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است.
محدثان و عالمان #شیعه و #سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را #جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت میدانند.
برخی ديگر روایت ليلة الرغائب را از نظر سند #ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده (التسامح في ادلة السنن) جایز دانسته اند!
📌متأسفانه در سالهای اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای (شب آرزوها) نامگذاری و معرفي کردهاند!!!
⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است:
١- از نظر #سند و ماخذ آن. (رجال الحديث و سند شناسي)
٢- از نظر #محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي).
📚منابع ليلة الرغائب:
اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است.
از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد.
ظاهراً در بین اهل سنت، قدیمی ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب (احیا علوم الدین) #غزالي در قرن پنجم هجری قمری است.
غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب میگوید:
در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سالها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کردهاند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم.
📌اولین کسی که در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب (مفید العلوم و مبید العموم) منتسب به شخصی به نام محمد بن عباس #خوارزمی است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است.
بعد از او سید بن طاووس در کتاب (اقبال الاعمال) و پس از وی ابن باقی منابع شیعی راه یافته است.
📚 رجوع كنيد به :
١- احیا علوم الدین، محمد غزالي، ج١ ص٢٠٣.
٢- مفید العلوم و مبید الهموم، محمد بن عباس خوارزمي، ص ١٧١.
٣- الاقبال بالاعمال الحسنة، سید ابن طاووس، ج ٢ ص ٦٣٢.
٤-اختیار المصباح الکبیر، ابن باقی قرشی، ج ٢ ص ٢٢٩.
٥-منهاج الصلاح فی اختصار المصباح، علامه حلي، ص ٤٥٧.
٦-بحارالانوار، مجلسي، ج٩٥ ص٣٩٥.
٧- البلد الامین و الدرع الحصین، ابراهيم بن علي كفعمي، ص ٦٩.
http://eitaa.com/nokaterjalie
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا صاحبان قدرت در غرب دوست ندارند ما مسلمان باشیم؟!
جالب است
ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 دهه فجر، عید انقلاب اسلامی
🔹️رهبر انقلاب: دهه مبارکه فجر، عید انقلاب، عید تاریخ ایران و عید امام بزرگوار است. ۱۳۷۳/۱۱/۱۴
گفت پیغمبر که رحم آرید بر
جان من کان غنیا فافتقر
والذی کان عزیزا فاحتقر
او صفیا عالما بین المضر
گفت پیغمبر که با این سه گروه
رحم آرید ار ز سنگید و ز کوه
آنک او بعد از رئیسی خوار شد
وآن توانگر هم که بیدینار شد
وآن سوم آن عالمی که اندر جهان
مبتلی گردد میان ابلهان
📚مثنوی معنوی،دفتر پنجم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
🔻آرای مقدس
✍ سید عبدالله هاشمی
▫️در فرهنگ عمومی جامعه ما برای ارزش گذاری یک شخصیت،رخداد اجتماعی،مکان و یا زمان خاص، از واژه «مقدس» استفاده میشود.مقدس بودن با یک احساس مثبت و پذیرش جمعی همراه است.اگر قداست یک موضوعی در ذهن جامعه اثبات شده باشد به طور طبیعی و بدون توصیه و اکراه رفتار جامعه با آن مساله، همراه، سازگار و فداکارانه خواهد بود.
▫️به عنوان مثال حضرت آیت الله بهجت به عنوان یک شخصیت دینی، در ذهن عموم مردم، قداست خاصی دارد. به همین جهت بدون آنکه فعالیت رسانهای خاصی انجام شود و یا تشکیلات منسجمی نام و یاد ایشان را در لایههای اولیه ذهن مردم زنده نگه دارد اما مردم در ابراز ارادت به ایشان بسیار صادق و بدون تکلف هستند.سردار شهید قاسم سلیمانی یکی دیگر از چهرههای مقدس در جهان اسلام است.شخصیتی که دلها برای شهادتش اندوگین و چشمها اشکبار شد.
▫️دوران جنگ تحمیلی یکی از پدیدههای اجتماعی مقدس در تاریخ معاصر ایران است.همین قداست دفاع از میهن و نظام اسلامی،سنگینی بار جنگ و تلخی غم های آن را بر جان مردم هموار میساخت به گونه ای که بسیاری از مادران یکی پس از دیگری شیردلان خود را بدون چشم داشت به میدان جهاد فرستادند و هرگز پشیمان نشدند.
🔸پدرسردار شهید علیزاده که اخیرا در سوریه توسط رژیم اسرائیل به همراه چند مستشار سپاه شهید شد در مصاحبهای فرمود:
«برای دفاع از دین و اسلام ،یک فرزند دیگرم در جنگ تحمیلی شهید شد و باز هم پای کار این نظام هستم و هیچ توقعی هم از کسی ندارم »
🔸مقدس بودن از واژه «قدس» گرفته شده است و درباره یک پدیده الهی به کار میرود. لذا به احادیثی که از جانب خداوند نقل شده و جزء آیات قرآن نیست «حدیثقدسی» میگویند.هر امری که در نگاه فطرت خدا جوی انسان به چیزی جز خدا ارتباط نداشته باشد و انگیزههای دنیوی در آن دخیل نباشد مقدس محسوب میشود.
🔸لذا منشا قداست یک واقعیت الهی بودن آن است.خداوند برای همه انسانها مقدس است و نسبت به آن دلبستگی و کرنش وجود دارد.او آفتاب قداست است و هر پدیده،فرد یا جامعهای که به تقویت رابطه خود با خدا بپردازد به همان اندازه رنگی از قداست آن ذات پاک را به خود میگیرند.
▫️جهاد در راه خدا نیز به همین جهت مقدس شمرده میشود چرا که انگیزههای زمینی از ترس جان پا به فرار میگذارند و تنها عامل ایستادن در میدان مبارزه جلوه جمال خدای بیهمتاست.
▫️هر جا که انگیزههای زمینی انسان برای حضور در عرصهای قربانی شده باشد و رضای خدا خواست انسان باشد آن عرصه مقدس است. انسانهای که در این جهت همسفرند همه رنگی از قداست خدا را به خود گرفتهاند.
♦️عرصه انتخابات و سپردن مقدرات کشور به دست صالحان، بدون انگیزههای زمینی،یکی از مقدسترین جلوههای حیات اجتماعی است، اما عملکرد برخی نامزدها و هیجان جاهلانه برخی طرفداران نور قداست آن را تار میکند و انگیزهها و رفتارهای زمینی، نگاه آسمانی مردم را به زمین میزند.یکی از پیامدهای ناگوار این گناه اجتماعی این است که مردم از صندوقهای رأی دلسرد میشوند و در میانه راه نور روشن راه حق را گم میکنند مگر آنکه از بصیرت نافذی برخوردار باشند و بهتر از خواص حق را تشخیص دهند.
♦️تک تک آرای مردم به اندازه تک تک قدم های شهیدان در فکه و شلمچه مقدس است اگر انگیزه ها و معیارهای انتخاب، شبیه شهیدان،پاکیزه و خداپسندانه باشد.
🔻نتیجهی آرای مقدس،همان نتیجهی دفاع مقدس است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
╭┅───────┅╮
🆔@Sahsh1367
╰┅───────┅╯
یکی از اساسیترین منابع معرفتی بشر فطرت و عقل است. اصحاب مکتب تفکیک علیرغم برخورداری از انگیزه الهی و صحیح به طرح اندیشههای ناصواب و خام درباره (رابطه عقل و فطرت)، پرداختهاند بررسی تطبیقی اندیشه مکتب مزبور با اندیشمندان مکتب صدرایی بهترین راه حفظ دغدغه، اصلاح و ترمیم اندیشه ایشان است. علامه جوادیآملی یکی از برجستهترین اندیشمندان معاصر در این حوزه هستند و بررسی تطبیقی دیدگاه اصحاب تفکیک و حضرت علامه در نسبت میان عقل و فطرت موجب تبیین هرچه بیشتر ابعاد مسأله و کشف حقیقت خواهد بود.
نویسنده اثر حاضر را در چهار فصل سامان داده است.
فصل نخست شامل مباحثی مانند تبیین دقیق معنای عقل، فطرت و دین است.
فصل دوم به بررسی تطبیقی هستیشناسی و معرفتشناسی عقل از دیدگاه مکتب تفکیک و علامه جوادی اختصاص دارد. نویسنده در فصل سوم ابتدا به مفهومشناسی فطرت و کارکردهای آن از نگاه مکتب تفکیک پرداخته و سپس هستیشناسی و معرفتشناسی آن را در ابعاد گوناگون به بحث گزارده است و در ادامه، دیدگاه علامه جوادی را در مباحثی چون مفهومشناسی، هستیشناسی و معرفتشناسی فطرت تشریح کرده است. فصل پایانی به رابطه عقل و فطرت از دیدگاه دو طرف در حوزههای هستیشناختی و معرفتشناختی اختصاص پیدا کرده است و در پایان به رابطه حجیت معرفت عقلی و فطری از دیدگاه علامه جوادی و مکتب تفکیک اشاره شده است.
اثر حاضر در ۲۰۰ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به ساحت ارجمند جامعه علمی ایران اسلامی تقدیم شده است.
جهت مشاهده صفحههای آغازین کتاب کلیک کنید. https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2023/05/A.-Hashemi.pdf