eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.4هزار دنبال‌کننده
791 عکس
275 ویدیو
294 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅ اینجا نشر پژوهش‌ها، و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ تدریس فعلی: 1. @Shia_erfan 2. @Sania_Ashar ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
دستورالعمل ازدواج - هرشب قبل خواب بخوانند و بعدش بگذارند زیر بالشت سرشان .pdf
2.56M
🔸دستورالعمل تسریع در ازدواج 🔻فقط دستور ذکرشده در صفحه‌ی اول را هرشب قبل خواب بخوانند. و بعدش کل متن صفحه دوم را بگذارند زیر بالشت سرشان. (متن صفحه‌ی دوم، همان دستور صفحه اول بصورت نوشته شده‌ی با تکرار اشاره شده‌اش هست) 🔻میتوانید پرینت بگیرید یا روی کاغذ بی‌خط بنویسید و بخوانید و زیر بالشت بگذارید. 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸 حاجت 🔸 🔸به زیارت امامزاده بانو (حضرت فاطمه دختر بلافصل امام جواد علیه السلام) در حومه شهر نراق و دلیجان بروید. 👌 امامزاده‌ای بسیار بسیار مجرب برای حاجت است: 📌 لوکیشن 🌐 https://nshn.ir/65sb2UdlVxvcZS 🌐 https://balad.ir/p/5ld7Sos2d9CiIW 🌐 https://maps.app.goo.gl/Pzg2MTw9XnLsupc3A 🔸 🔻آنهایی که انواع حاجات و بخصوصه حاجت دارند حتما به زیارت این بانوی مکرمه بروند و معجزه‌ی الهی در کرامت ایشان را بالعیان تجربه کنند. 🔻حضرت بی بی زبیده خاتون، فاطمه صغری (علیها السلام)، دختر عزیز ٩ ساله‌ی امام جواد (علیه السلام) و نوه‌ی دلبند امام رضا (علیه السلام) است (همچنین خواهر امام هادی ع و عمه‌ی امام حسن عسکری ع). 🔻زائران و خادمانشان تاکنون مشهورترین و شاخص‌‌ترین کرامت ایشان را هدیه‌ی فرزند دار شدن و رفع گرفتاری‌های مرتبط با کودکان در میان حاجت‌مندان می‌دانند. 🔸 ✅ بنده به عینه دو نفر از دوستان دوران طلبگی و دانشجوییم را دیدم که سال‌ها فرزنددار نمی‌شدند و هرکدام به راهنمایی افراد متفاوتی از اولیاءالله برای حاجتشان عازم این امامزاده شدند و بعدش به فاصله چند ماه به نعمت فرزنددار شدن رسیدند. 🔻دوست طلبه‌ام میگفت: دو هفته بعد از زیارت وقتی به محضر آن عالم بالله رسیدم تا من را دیدند بعد سلام گفتند «مبارکه!»، گفتم چی؟ فرمودند «یک پسر خوب و بسیار بازیگوش به شما هدیه کرده‌اند». 🔻دوستم می‌گفت دقیقا همین هم شد، الان پسرمان یکسال و نیمش هست و بسیار پر جنب‌وجوش است. همچنین از قول آن عالم میگفت که بهتره شب‌ها به زیارت آن بانو بروید اگر کمی چشمتان هم باز باشد از پایین دره‌ی در اطراف امام‌‌زاده نورهایی را می‌بینید که به آسمان می‌رود و آن نورها از قبور اصحاب امام جواد (علیه السلام) است که در آن دره با زنده‌به‌گور شدن شهید و دفن شده‌اند. 🔸 🔻به نقل مشهور، بعد از شهادت امام رضا (علیه السلام) کاروانی از سادات، که در بین آنها دختر ۹ ساله امام جواد (علیهما السلام) که از جایگاه بلندی در تقوا و علم برخوردار بوده نیز وجود داشته، در مدینه تهدید به قتل می‌شوند و به اتفاق یاران و بنی‌هاشمیان که کاروان آنها حدود ۴۰۰ نفر بوده‌اند به سوی ایران هجرت می‌کنند تا به اصفهان می‌رسند و سپس مسیر را تغییر داده و به سوی قم حرکتشان را ادامه می‌دهند و در سه منزلی قم (در حومه نراق و دلیجان) در محاصره حاکمان بنی عباس افتاده و ٢۰۰ نفر از آنان شهید و ٢۰۰ نفر اسیر می‌شوند که از اسرایشان خبری نیست. قتلگاه شهدا در دره جنوبی حرم است و از آن ٢۰۰ نفری که به شهادت رسیدند ۴٣ نفر در یک محل و به صورت دست‌جمعی دفن شده‌اند. 🔻یاران آن حضرت بیش‌تر از بانوان مکرمه بنی هاشم و کودکان بی‌دفاع بوده‌اند که به طرز نا جوانمردانه‌ای در رکاب و ملتزم آن حضرت به شهادت می‌رسند. مظلومیت شهادت این بزرگواران و دفن شدن پیکرهای مطهر آنها در اطراف امامزاده به کل منطقه که به «خاک سفید» معروف است فضای معنوی کم نظیری بخشیده است. 🔸 ✅ تصاویر امامزاده بی‌بی زبیده نراق👇 🌐 https://eitaa.com/salehy/2886 ✅ در مورد ایشان بیشتر بخوانید👇 🌐 1 www.Javann.ir/001lm6 🌐 2 https://noo.rs/oxF1f 🔸 @Salehi786
ختم توحیدی سوره یس و حشر از امام خمینی .pdf
8.65M
🔸 ختم توحیدی سوره یس و آیات پایانی سوره حشر و آیاتی از سوره طلاق، از ختوم مورد علاقه امام خمینی (قدّس سرّه)👆 🔻نقل از کتاب «مفاتیح السماء، سیره حضرت امام خمینی، در دعا و ذکر و زیارت» 💫انجام این ختم در یک یا چند اربعین، آثار توحیدی عالی دارد، و برای عموم سالکین خوب و مؤثر خواهد بود. 🔸 @Salehy @Salehi786
بسم الله ۴٩ 🔸 غزل عارفانه *«ساقی نامه»* 📌بخشی از شعر جناب رضی‌الدین آرتیمانی 🔸 الهی به مستان میخانه‌ات بعقل آفرینان دیوانه‌ات به دُردی کش لجهٔ کبریا که آمد به شأنش فرود «انّما» [ اشاره به آیه‌ی ولایت در شأن امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : « *إِنَّمَا* وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُون» (المائده، ۵۵) ] به دُرّی که عرش است او را صدف به ساقی کوثر، به شاه نجف به نور دل صبح خیزان عشق ز شادی به انده گریزان عشق به رندان سر مست آگاه دل که هرگز نرفتند جز راه دل به انده‌پرستان بی پا و سر به شادی فروشان بی شور و شر کزان خوبرو، چشم بد دور باد غلط دور گفتم که خود کور باد بشام غریبان، به جام صبوح کز ایشانست شام و سحر را فتوح که خاکم گل از آب انگور کن سرا پای من آتش طور کن خدا را بجان خراباتیان کزین تهمت هستیم وارهان به میخانهٔ وحدتم راه ده دل زنده و جان آگاه ده که از کثرت خلق تنگ آمدم به هر جا شدم سر به سنگ آمدم بیا ساقیا می بگردش در آر که دلگیرم از گردش روزگار مِئی ده که چون ریزیش در سبو بر ‌آرد سبو از دل آواز هو از آن می که گر عکسش افتد به‌جان توانی بجان دید حق را عیان از آن می که چون ریزیش در سبو بر آرد سبو از دل آواز هو مِئی از منی و توئی گشته پاک شود جان، چکد قطره‌ای گر به خاک بیا تا سری در سر خم کنیم من و تو، تو و من، همه گم کنیم چو ساقی همه چشم فتان نمود به یک نازم، از خویش عریان نمود بیا ساقیا، می بگردش در آر که می خوش بود خاصه در بزم یار مئی بس فروزان‌تر از شمع و روز می و ساقی و بادهٔ جام سوز می صاف ز الایش ما سوی ازو یک نفس تا بعرش خدا مِئی کو مرا وارهاند ز من ز آئین و کیفیت ما و من از آن می حلال است در کیش ما که هستی وبال است در پیش ما مئی را که باشد در او این صفت نباشد بغیر از مِیِ معرفت کنی خاک میخانه گر توتیا خدا را ببینی بچشم خدا به میخانه آی و صفا را ببین ببین خویشتن را خدا را ببین تودر حلقهٔ می‌پرستان در آ که چیزی نبینی بغیر خدا بگویم که از خود فنا چون شوی ز یک قطره زین باده مجنون شوی بشوریدگان گر شبی سر کنی از آن می که مستند لب تر کنی جمال محالی که حاشا کنی ببندی دو چشم و تماشا کنی نیاری تو چون تاب دیدار او ز دیدار رو کن به دیوار او توانی اگر دل، دریا کنی تو آن دُر یکتایْ پیدا کنی ندوزی چو حیوان نظر بر گیاه بیابی اگر لذت اشک و آه بیا تا بساقی کنیم اتفاق درونها مصفا کنیم از نفاق بیائید تا جمله مستان شویم ز مجموع هستی پریشان شویم چو مستان بهم مهربانی کنیم دمی بی‌ریا زندگانی کنیم بگرییم یکدم چو باران بهم که اینک فتادیم یاران زهم جهان منزل راحت اندیش نیست ازل تا ابد، یکنفس بیش نیست سراسر جهان گیرم از توست بس چه میخواهی آخر از این یکنفس در این عالم تنگ‌تر از قفس به آسودگی کس نزد یک نفس مرا چشم ساقی چو از هوش برد چه کارم به صاف و چه کارم به دُرد صبوح است ساقی برو می بیار فتوح است مطرب دف و نی بیار به می گرم کن جان افسرده را که مِیْ زنده دارد تن مرده را مگو تلخ و شور آب انگور را که روشن کند دیدهٔ کور را بده ساقی آن آب آتش خواص که از هستیم زود سازد خلاص به‌من عشوه‌ی چشم ساقی فروخت که دین و دل و عقل را جمله سوخت چو من گر ازین می تو بی من شوی بگلخن درون رشک گلشن شوی به می هستی خود فنا کرده‌ایم نکرده کسی آنچه ما کرده‌ایم الهی به آنان که در تو گم‌اند نهان از دل و دیدهٔ مردم‌اند نگه دار این دولت از چشم بد بکش مد اقبال او تا ابد همیشه چو خور گیتی افروز باد همه روز او عید نوروز باد شراب شهادت بکامش رسان بجد علیه السلامش رسان رضی روز محشر علی ساقی است مکن ترک مِیْ تا نَفَس باقی است 🔸 📌 متن کامل شعر👇 🌐 ganjoor.net/razi/saghiname 📌 بخشی از غزل👇 🌐 https://eitaa.com/salehy/2895 🔸 🌸 کانال «روح و ریحان؛ اشعار الهی» 🌸 t.me/Elaahy 🔸 @Salehi786
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 داستان مرتاضی که از زمان امام رضا (علیه‌السلام) به عنایت ایشان تا الان زنده است! 🌏 🔸در مورد مطلب این👆 کلیپ، یکی از رفقای طلبه ما چندسال پیش به نقل از دوست خبرنگارش که در سفارت ایران در هند آشنایی از کارمندان سفارت داشت تعریف میکرد، که آن کارمند سفارت به وی میگفت این مرتاض هزارساله را دیده، که در زمان امام صادق (علیه السلام) به دنیا آمده و تاکنون زنده است، و الان شش‌ماه سال خوابه و شش ماه سال بیدار است! 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸 *توجه امام به تمام شیعیانش* 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/249800 شناسه حدیث : ۲۴۹۸۰۰ نشانی : بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۹۸ نشانی : المناقب ج ۴، ص ۳۴۱ https://hadith.inoor.ir/hadith/380086 مُوسَى بْنُ سَيَّارٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَى حِيطَانِ طُوسٍ وَ سَمِعْتُ وَاعِيَةً فَاتَّبَعْتُهَا فَإِذَا نَحْنُ بِجَنَازَةٍ فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهَا رَأَيْتُ سَيِّدِي وَ قَدْ ثَنَى رِجْلَهُ عَنْ فَرَسِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ نَحْوَ اَلْجَنَازَةِ فَرَفَعَهَا ثُمَّ أَقْبَلَ يَلُوذُ بِهَا كَمَا تَلُوذُ اَلسَّخْلَةُ بِأُمِهَّا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ وَ قَالَ : . يَا مُوسَى بْنَ سَيَّارٍ مَنْ شَيَّعَ جَنَازَةَ وَلِيٍّ مِنْ أَوْلِيَائِنَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ لاَ ذَنْبَ عَلَيْهِ حَتَّى إِذَا وُضِعَ اَلرَّجُلُ عَلَى شَفِيرِ قَبْرِهِ . رَأَيْتُ سَيِّدِي قَدْ أَقْبَلَ فَأَفْرَجَ اَلنَّاسُ عَنِ اَلْجَنَازَةِ حَتَّى بَدَا لَهُ اَلْمَيِّتُ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ يَا فُلاَنَ بْنَ فُلاَنٍ أَبْشِرْ بِالْجَنَّةِ فَلاَ خَوْفَ عَلَيْكَ بَعْدَ هَذِهِ اَلسَّاعَةِ . فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَلْ تَعْرِفُ اَلرَّجُلِ فَوَ اَللَّهِ إِنَّهَا بُقْعَةٌ لَمْ تَطَأْهَا قَبْلَ يَوْمِكَ هَذَا؟ فَقَالَ لِي : . يَا مُوسَى بْنَ سَيَّارٍ! ⚡*أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَئِمَّةِ تُعْرَضُ عَلَيْنَا أَعْمَالُ شِيعَتِنَا صَبَاحاً وَ مَسَاءً فَمَا كَانَ مِنَ اَلتَّقْصِيرِ فِي أَعْمَالِهِمْ سَأَلْنَا اَللَّهَ تَعَالَى اَلصَّفْحَ لِصَاحِبِهِ وَ مَا كَانَ مِنَ اَلْعُلُوِّ سَأَلْنَا اَللَّهَ اَلشُّكْرَ لِصَاحِبِهِ.* 🔸 ✅ *ترجمه* : از کتاب مناقب: موسى بن سيار گفت: من در خدمت حضرت رضا (عليه السّلام) بودم وارد كوچه‌هاى طوس شديم سر و صدائى شنيدم از پى آن صدا رفتم ديدم جنازه‌اى است. همين كه چشمم به جنازه افتاد ديدم حضرت رضا (عليه السّلام) پاى از ركاب خارج نموده پياده شد و بطرف جنازه آمد، جنازه را بلند كرد چنان به آن جنازه چسبيده بود مثل بره‌اى كه به مادرش بچسبد بعد به من فرمود: . موسى بن سيار! هر كس تشييع از جنازه‌ی يكى از دوستان ما را بنمايد چنان گناهانش ميريزد مثل اينكه تازه از مادر متولد شده و گناهى برايش نمى‌ماند. سپس حضرت (ع) همان طور رفت تا آن جنازه را كنار قبر گذاشتند. امام (عليه السّلام) جلو رفت و مردم را از اطراف جنازه دور كرد تا ميت را مشاهده كرد دست روى سينه‌اش گذاشت سپس فرمود: ای فلانى پسر فلانی، تو را به بهشت بشارت ميدهم ديگر پس از اين ساعت هیچ ترسى بر تو نيست. . عرض‌كردم: فدايت شوم اين مرد را ميشناسید؟! بخدا قسم به اين سرزمين تا امروز پا نگذاشته بودید. . حضرت فرمود: ای موسى بن سیار! ⚡ *مگر نميدانى اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما ائمه عرضه مى‌شود، آنگاه هر كوتاهى كه داشته باشند از خدا درخواست ميكنيم از آن چشم پوشى نمايد، و هر كار نيك كه داشته باشند از پروردگار تقاضا ميكنيم پاداش به آنها بدهد.* 🔸 @Salehi786
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/233286 شناسه حدیث : ۲۳۳۲۸۶ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۳، ص ۳۴۸ ير، [بصائر الدرجات] ، مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ سَعِيدٍ اَلزَّيَّاتِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبَانٍ قَالَ: . قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ قَوْماً مِنْ مَوَالِيكَ سَأَلُونِي أَنْ تَدْعُوَ اَللَّهَ لَهُمْ . فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنِّي لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ أَعْمَالُهُمْ .
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/300967 شناسه حدیث : ۳۰۰۹۶۷ نشانی : بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۴۲۹ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلزَّيَّاتِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبَانٍ اَلزَّيَّاتِ وَ كَانَ يُكَنَّى عَبْدَ اَلرِّضَا قَالَ: . قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اُدْعُ اَللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي . قَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ، وَ اَللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ . فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ . فَقَالَ أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اَللَّهِ « قُلِ اِعْمَلُوا فَسَيَرَى اَللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ » .
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/300963 شناسه حدیث : ۳۰۰۹۶۳ نشانی : بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۴۲۸ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ صَالِحِ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ: . يَقُولُ فِي اَلْإِمَامِ حِينَ ذَكَرَ يَوْمَ اَلْخَمِيسِ فَقَالَ هُوَ يَوْمٌ تُعْرَضُ فِيهِ اَلْأَعْمَالُ عَلَى اَللَّهِ وَ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى اَلْأَئِمَّةِ .
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/174208 شناسه حدیث : ۱۷۴۲۰۸ نشانی : تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۰، ص ۴۱۹ وَ فِي اَلْعِلَلِ وَ عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ بِإِسْنَادِهِ اَلْآتِي عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ: . إِنَّمَا جُعِلَ صَوْمُ اَلسُّنَّةِ لِيَكْمُلَ بِهِ صَوْمُ اَلْفَرْضِ . وَ إِنَّمَا جُعِلَ فِي كُلِّ شَهْرٍ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ فِي كُلِّ عَشَرَةِ أَيَّامٍ يَوْماً لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: « مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا» ، فَمَنْ صَامَ فِي كُلِّ عَشَرَةِ أَيَّامٍ يَوْماً وَاحِداً فَكَأَنَّمَا صَامَ اَلدَّهْرَ كُلَّهُ، . كَمَا قَالَ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ (رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ) صَوْمُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ فِي اَلشَّهْرِ صَوْمُ اَلدَّهْرِ كُلِّهِ فَمَنْ وَجَدَ شَيْئاً غَيْرَ اَلدَّهْرِ فَلْيَصُمْهُ . وَ إِنَّمَا جُعِلَ أَوَّلَ خَمِيسٍ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأُوَلِ ، وَ آخِرَ خَمِيسٍ فِي اَلْعَشْرِ اَلْآخِرِ ، وَ أَرْبِعَاءَ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوْسَطِ ، . أَمَّا اَلْخَمِيسُ فَقَدْ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، تُعْرَضُ كُلَّ خَمِيسٍ أَعْمَالُ اَلْعِبَادِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأُحِبُّ أَنْ يُعْرَضَ عَمَلُ اَلْعَبْدِ عَلَى اَللَّهِ وَ هُوَ صَائِمٌ . وَ إِنَّمَا جُعِلَ آخِرُ خَمِيسٍ لِأَنَّهُ إِذَا عُرِضَ عَمَلُ اَلْعَبْدِ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ وَ اَلْعَبْدُ صَائِمٌ كَانَ أَشْرَفَ وَ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ يُعْرَضَ عَمَلُ يَوْمَيْنِ وَ هُوَ صَائِمٌ . وَ إِنَّمَا جُعِلَ أَرْبِعَاءُ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوْسَطِ لِأَنَّ اَلصَّادِقَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَخْبَرَ أَنَّ اَللَّهَ خَلَقَ اَلنَّارَ فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ وَ فِيهِ أَهْلَكَ اَللَّهُ اَلْقُرُونَ اَلْأُولَى وَ هُوَ يَوْمُ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ فَأَحَبَّ أَنْ يَدْفَعَ اَلْعَبْدُ عَنْ نَفْسِهِ نَحْسَ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ بِصَوْمِهِ . . وَ رَوَاهُ اَلْمُفِيدُ فِي اَلْمُقْنِعَةِ مُرْسَلاً: نَحْوَهُ .
هدایت شده از عارفانه
«ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوّع‌تر است!» بخشی از بیانات امروز رهبر انقلاب: امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشته‌ای، در هر بخشی از بخشهای معارفی و عملیِ انسانها دارای عظمتند. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضی‌ها یک سر و گردن از دیگران برترند که به اینها میگوییم سرآمد. در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضی‌ها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخند. سرآمدان را نمیشود از حافظه‌ی تاریخ حذف کرد؛ نکته‌ی مهمّ مورد توجّه ما این است. سرآمدان را نه میشود حذف کرد، نه میشود تحریف کرد. نه اینکه تبلیغات مخالفین نتواند چهره‌های سرآمدان را بد معرّفی کند؛ چرا، رسانه‌های تبلیغاتی که روزبه‌روز هم مدرن‌تر میشوند، امروزی‌تر میشوند، مجهّزتر میشوند، میتوانند شب را روز و روز را شب معرّفی کنند، میتوانند درباره‌ی چهره‌های برجسته و منوّر هم دروغ‌پردازی کنند، امّا این کفِ روی آب است، این «فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذهَبُ جُفاءً» است. ابن‌سینا و شیخ طوسی، بعد از هزار سال از دورانِ خودشان، امروز میتوانند خودشان را با صدای رسا معرّفی کنند؛ شخصیّت آنها را نمیشود محو کرد، نمیشود از حافظه‌ی تاریخ زدود، نمیشود تحریف هم کرد. ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما از ابن‌سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوّع‌تر است. خصوصیّاتی که در تشکیل شخصیّت امام بزرگوار دخالت دارند، بمراتب بیشتر است از خصوصیّاتی که در شخصیّت آن‌گونه برجسته‌ها و سرآمدها حضور دارند. امام یک سرآمدِ همه‌جانبه است؛ هم در دانشهای دینی سرآمد است ــ امام در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری، سرآمد است ــ هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزکارانه سرآمد است، هم در استحکام شخصیّت و قوّت اراده سرآمد است، هم در قیامِ لله و سیاست‌ورزیِ انقلابی و ایجادِ تحوّل در نظامِ بشری سرآمد و یگانه است. این خصوصیّات در هیچ‌کدام از سرآمدانِ تاریخِ ما با هم جمع نشده است، [امّا] در امام بزرگوار این خصوصیّات با همدیگر جمع است. نتیجه اینکه این امام بزرگوار را هیچ‌کس نمیتواند از حافظه‌ی تاریخ محو کند، نه امروز و نه در قرنهای آینده، و نمیتواند شخصیّت او را تحریف کند؛ چند صباحی ممکن است دروغ‌پردازی بشود، تحریف شخصیّت بشود، امّا در نهایت چهره درخشان امام، خود را با صدای رسا به همه معرّفی میکند؛ این خورشید را پشت ابر نمیشود نگه داشت. @Arefane | عارفانه