eitaa logo
موزه شیعه
266 دنبال‌کننده
137 عکس
21 ویدیو
5 فایل
میراث فرهنگی تشیع قبل صفوی تماس با مدیر کانال: https://eitaa.com/Shia_Museum وبسایت: www.shiamuseum.org تلگرام https://t.me/shia_museum
مشاهده در ایتا
دانلود
در پی فراخوانی که برای نگارش مقالات دفتر اول تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی اعلام شد، اولین جلد از سری «تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی» منتشر شد. دفتر اول در 360 صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر به چاپ رسیده است. نویسندگان و عناوین مقالات دفتر اول به شرح ذیل هستند: ۱. حسین محسنی، بازخوانی تشیع سلطان محمد خدابنده به روایت سکه های دوره حاکمیت وی: تداوم یا عدم تداوم ۲. مرضیه علی پور، بررسی مولفه‌های غصب مقام خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در نگاره «نسب‌شناسی پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم» ۳. حمیدرضا آذری‌نیا، چشم انداز مذهبی شهر در قرون میانه: مردم شناسی تاریخی در سفرنامۀ ابن‌بطوطه ۴. اکرم ارجح، صندوق قبر امامان و امام زادگان شیعه؛ پیش از دورۀ صفویه ۵. ارطغرل ارتکین، نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های حضرت علی علیه السلام (ترجمه زهرا کبیری پور) ۶. سید مهدی مهدوی، نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در کتیبه های صلوات کبیره در ابنیه و سنگ قبور ایران پیشاصفوی ۷. کوروش صالحی، سکه‌‌های شیعی عصر ایخانان مغول
کتاب تشیع در ایران اثر محمدحسین افراخته | ایران کتاب https://www.iranketab.ir/book/129753-shiism-in-iran
گورنبشته محمد بن رئیس یزد، رودِبُزان، رمضان ۶۹۵ ه.ق حاوی ابیاتی منسوب به امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در مذمّت دنیاپرستی. لینک دعوت به کانال ایتا: https://eitaa.com/ShiaMuseum
سالروز میلاد با سعادت مولود کعبه امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) را به محضر قطب عالم امکان حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء و تمامی رهروان و محبّین ایشان تبریک عرض می‌کنیم. لینک دعوت به کانال ایتا: https://eitaa.com/ShiaMuseum
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (1) 🔸بازسازی کتیبۀ مسجد جامع هفتشویه اصفهان 🔹حمیدرضا کشاورزی میاندشتی پژوهشگر خط بنایی 📅 تاریخ و محل برگزاری: چهارشنبه 18 بهمن 1402 هـ ش. ساعت 14 تا 15 تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، پلاک 13 مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران @ShiaMuseum
‍ 🕌درب چوبی ورودی شبستان امامزاده حمزه کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ♦️یادگاری از حاکمان آل‌بویه درمیانۀ سدۀ پنجم هجری این درب چوبی با تکنیک منبت‌کاری تزیین گشته و در حال حاضر در موزۀ ملی ایران، بخش اسلامی، قسمت هنر سلجوقی به شمارۀ 3292 نگهداری می‌شود. درِ دو لنگه با ابعاد 196 در 110 سانتی‌متر است. بر حاشیۀ پهن هر دو لنگه، دور تا دور با خط کوفی درشت فرازهایی از دعای 31 صحیفه سجادیه مشهور به دعا در توبه و بازگشت حک شده است؛ علاوه بر این بر حاشیۀ باریک قاب‌ها با خط کوفی سادۀ بسیار ریز و ظریفی آیات 1 تا 52 سورۀ یس نقر گشته است. هر لنگه متشکل است از دو مربع در بالا و پایین که با نقوش گیاهی و کتیبه‌ای به خط کوفی کنده‌کاری شده است. هر چهار مربع در مجموع کتیبۀ دستور بازسازی بقعه توسط ابومنصور فولادستون (زنده در: 448هـ ق) فرزند ابوکالیجار بویهی را نشان می‌دهد. در کتیبه ساخت از وی با القابی هم‌چون محبّ آل طه و یس یاد شده است. قاب مستطیلی شکلی میان دو مربع در هر لنگه وجود دارد. بر حاشیۀ مستطیل شکل هر دو لنگه، دعای دورۀ غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به خط نسخ منبت‌کاری شده است که نشان از امامی بودن حامی آن، فولادستون بویهی، هنرمندان و احتمالا مردمان این دیار دارد. درون مستطیل هر لنگه پنج قاب به شکل‌های دایره و لوزی دیده می‌شود که کتیبه‌ها به خط کوفی نگاشته شده‌اند. عبارات حک شده بر لنگه راست اسامی اصحاب کساء (علیهم السلام) و لنگه چپ اسماء الهی است. magiran.com/p2265829 @ShiaMuseum
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (2) 🔸نگاهی به تهیه و ساخت مولاژ از کتیبه‌ها 🔹علی محمد سرداری پژوهشگر و کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی 🗓تاریخ و محل برگزاری: چهارشنبه 2 اسفند 1402 هـ ش. ساعت 14 تا 15 تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، پلاک 13 مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران @ShiaMuseum
🔸امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر سکه‌های مرعشیان طبرستان پس از ضعف حکومت ایلخانان در ایران، حکومت‌های ملوک الطوایفی فراوانی پرچم برافراشتند. مرعشیان طبرستان از سادات و شیعیان اثنی‌عشری بودند که بر پایه اعتقادات تشیع دوازده امامی، توانستند در سدۀ هشتم هجری حکومتی منسجم و مستقل به وجود آورند. پیشینه حضور سادات مرعشی در طبرستان به سدۀ چهارم هجری باز می‌گردد. از بزرگان این خاندان می‌توان حسن بن حمزه طبری (م358) را نام برد که از بزرگان امامیه به شمار رفته و بسیاری از عالمان شیعه هم‌چون شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن‌غضائری، ابن‌عبدون و ابن‌نوح سیرافی شاگردی او را کردند. حسن بن حمزه که دو دوران غیبت صغری و غیبت کبری را درک کرد، در مقام پاسداری از مقام امامت، تنها در موضوع غیبت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سه کتاب تالیف کرد. خاندان مرعشیان باور مهدویت را به عنوان پایه و اساس حکومت خویش قرار داده و بر سکه‌های خود نه نام حاکمان خویش، بلکه نام و القاب امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به عنوان حاکم اصلی ضرب کردند. مرعشیان نام فرزند امام عسکری (علیه السلام) را همراه با القابی مانند «حیّ»، «صاحب الزمان» و «خلیفة الله» در سکه‌ها نقر کردند که اندیشه‌های اصیل امامیه نسبت به ساحت امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را بازنمایی می‌کند. سکه‌های متعددی از مرعشیان از سال 759هـ تا واپسین سال‌های سدۀ هشتم از ضراب‌خانه‌های آمل، ساری و استرآباد به یادگار مانده است. @ShiaMuseum
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (3) 🔸گذشته را بازی کنیم ادبیات شبیه‌سازی و روایت تاریخ در بازی 🔹سید محمد بنایی عضوِ گروه «گریز»، بازی و بازوارسازی هدفمند 🗓تاریخ و محل برگزاری: چهارشنبه 9 اسفند 1402 هـ ش. ساعت 14 تا 16 تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، پلاک 13 مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران @ShiaMuseum
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (4) 🔸ساخت و بانی‌گری مقابر شیعه پیش از رسمی‌شدن مذهب تشیع در ایران: مطالعۀ آثار خاندان صفی در قم 🔹ریحانه رحیم‌زاده برزکی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران 🗓تاریخ و محل برگزاری: چهارشنبه 16 اسفند 1402 هـ ش. ساعت 14 تا 15 تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، پلاک 13 مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران @ShiaMuseum
🔸ششم رمضان سال‌روز ضرب سکهٔ ولایت‌عهدی امام رضا (علیه السلام ) تبار مشروع امامت از دیرباز به عنوان یکی از مسائل چالش برانگیز تاریخ سیاسی مسلمانان بوده است. عباسیان به دلیل عدم انتساب خود به عنوان ذریهٔ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مقاطع مختلفی از جمله در جریان نزاع میان امین و مامون با چالش از سوی علویان مواجه شدند. در میانهٔ سال‌های ۱۹۹ تا ۲۰۱ هجری قیام‌های مختلفی از سوی علویان در نقاط مختلف جغرافیای اسلامی هم‌چون عراق، حجاز و یمن به وقوع پیوست. سکه‌های ضرب شده توسط علویان انقلابی نشان می‌دهد که آنان برای بی‌اعتبار ساختن عباسیان، به مسئله انتساب خود به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیر مؤمنان و حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیهما) تمسک جستند. در کنار عوامل مختلف، بحران‌هایی از این دست باعث شد تا مأمون برای چاره‌جویی در برابر این تهدیدها به انتخاب امام علی بن موسی (علیه السلام) به عنوان ولی‌عهد خود دست بزند. وی با ضرب سکه و تاکید بر نسب علوی امام رضا (علیه السلام) باعث شد تا رقیبان علوی مدتی توان چالش کشیدن مشروعیت مامون را نداشته و بر اطاعت او گردن نهند. ✍ برای اطلاع بیشتر در این زمینه خوانش مقالهٔ «بازتاب تبار مشروع خلافت در سکه‌های قرن دوم هجری» پیشنهاد می‌شود.
🏴دهم رمضان سال‌روز وفات أم المؤمنين خديجه كبری (سلام الله علیها) تسلیت باد. 📗تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی (دفتر اول): 📕مقالۀ ششم: نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در کتیبه‌های صلوات کبیره در ابنیه و سنگ قبور ایران پیشاصفوی ✍🏼 سید مهدی مهدوی 📄چکیده امروزه بررسی کتیبه‌های بناهای تاریخی در مطالعات تاریخ اجتماعی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که کتیبه‌ها علاوه بر نقش تزئینی که دارند، حاوی اعتقادات، باورها و هویت مردم در روزگار ساخت آن کتیبه هستند. در میان کتیبه‌های تاریخی، کتیبه‌هایی که حاوی شعارهای شیعی هستند و در زمان پیشاصفوی حک شده‌اند، نشانۀ گسترش اعتقاد عموم جامعه به این مذهب می‌باشند. وجود این کتیبه‌ها در مناطق مختلف، نشانۀ گسترۀ جغرافیایی باور مردم به اعتقادات شیعی در این مناطق است. معماران، باورهای مرسوم در میان مردم را با آجرچینی، گچ‌بری و گل‌کاری در کتیبه‌ها گنجانده‌اند. نه تنها کتیبه‌ها، بلکه سنگ قبرهای برجای مانده از این دوران، که معمولا به خواست شخص و بدون حمایت و یا تشویق حکومت ساخته می‌شد، اهمیت بسزایی در بررسی تاریخی تشیع در ایران دارد. در این میان، کتیبه‌های حاوی صلوات کبیره که در آن‌ها اسامی چهارده معصوم (علیهم السلام) حکاکی شده، ارزش تاریخی و اعتقادی والایی دارند. در برخی کتیبه‌های پیشاصفوی علاوه بر نام چهارده معصوم (علیهم السلام)، نام همسر پیامبر حضرت خدیجه (سلام الله علیها) نیز آمده است. این نوشتار به بررسی 9 مورد نگارش نام ایشان در کتیبه‌ها و سنگ قبرهای پیشاصفوی و دلالت‌های تاریخی و اعتقادی ذکر نام ایشان در این دوران می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که شیعیان ایران، نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را معمولا با القابی ویژه یاد کرده و هدف آن‌ها علاوه بر یادکرد از ایشان، به نوعی مخالفت با دیگر فرقه‌های اسلامی در بزرگ کردن مقام دیگر زنان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.
🔸15 رمضان سال‌روز ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) مبارک باد. 🔹نگارۀ «اولین سخنرانی امام‌ حسن (علیه السلام) دربارۀ شناخت امام معصوم» 📜 نسخۀ «احسن‌ الکبار فی معرفة الائمه الاطهار» تالیف ابن‌ عربشاه، محمد بن ‌ابی‌ زید علوی ورامینی است. این نسخه دربارۀ زندگی امامان شیعه (علیهم السلام) است که در سال 837 هـ با نثری ساده و روان به زبان فارسی تالیف شده و در سدۀ 10هـ به دستور شاه طهماسب اول صفوی به دست فخرالدین ‌علی ‌بن‌ حسن زواره‌ای تلخیص شده و با افزودن مطالبی بر آن به نام «لوامع الانوار الی‌ معرفة الائمه‌ الاطهار» نامیده شده‌ است. این نسخه با 39 مجلس‌ نگارگری درباره حوادث زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه‌‌اطهار (علیهم السلام) در کتابخانه ملی روسیه، سن‌پترزبورگ درن، نگهداری می‌شود. 🖼 در این نگاره که مجلس وعظ و خطابه را به‌نمایش گذاشته‌ است، امام حسن (علیه السلام) بر روی منبر و درون محراب مسجد مشغول ادای سخنرانی هستند. در اکثر نگاره‌های مربوط به امام حسن (علیه السلام)، جامه ایشان سبزرنگ ترسیم می‌گردد که احتمالا نشان از این دارد که ایشان با زهر مسموم و شهید می‌شوند. عمامۀ سپید یا تاج صفوی که بر سر امام است، علاوه بر این‌که یکی از نشانه‌های اصلی مذهب تشیّع در دوره صفویه است، به دلیل رنگ سپیدش نمادی از پاکی است و عبای سیاه‌شان علاوه‌ بر این‌که نمایانگر عزاداری امام حسن (علیه السلام) برای شهادت پدر بزرگوارشان، امیرالمومنین علی (علیه السلام)، تصور می‌گردد؛ احتمالا به‌دلیل نمایش جایگاه ایشان در آخرین‌ مرحله سلوک ‌الی‌الله می‌باشد، زیرا ایشان بر روی هفتمین‌ پلکان منبر به‌ تصویر کشیده شده‌اند. بنابر برخی گزارش‌ها هنگامی که امیرالمومنین‌ علی (علیه السلام) به شهادت رسید، امام حسن (علیه السلام) بالای منبر رفته و خواست سخنی بگوید، اما گریه ایشان را امان نداد، لحظاتی نشست، آنگاه ایستاد و پس از حمد و ثنای الهی، در ذکر فضایل امیرمؤمنان علی (علیه السلام) و اهل‌بیت ایشان فرمود: «منم فرزند بشیر (مژده دهنده به بهشت، یعنى رسول‌ خدا (صلی الله علیه و آله)كه از نام‌هاى آسمانى او بشیر است) منم فرزند نذیر (ترساننده از جهنم)، منم فرزند آن ‌‌كس‌ كه به اذن پروردگار مردم را به‌ سوى او می‌خواند، منم پسر چراغ تابناك (هدایت)، من از خاندانى هستم كه خداى‌ تعالى پلیدى را از ایشان دور كرده و به خوبى پاكیزه‌‏شان فرموده، من از آن خاندانى هستم كه خداوند دوستى ایشان را در كتاب خویش (قرآن) فرض و واجب دانسته و فرموده‌ است: «بگو نپرسم شما را بر آن مزدى جز دوستى در خویشاوندانم و آن‌كه فراهم كند نیكى را بیفزاییمش در آن نكویى را»پس نیكى در این آیه دوستى ما خاندان است …. » برای اطلاع بیشتر در مورد نگارۀ فوق رک: «بازجست عناصر تصویری مشترک عرفان شیعی در هنر نگارگری و معماری (نمونه: نگارۀ «اولین سخنرانی امام‌ حسن (علیه السلام) دربارۀ شناخت امام معصوم»»
موزه شیعه
🔸نگارۀ « تشییع جنازۀ امیرمؤمنان علی علیه‌السلام» 📖 این نگاره در نسخۀ فالنامۀ تهماسبی قرار دارد. این نسخه به دستور شاه‌تهماسب اول در سدۀ ۱۰ هجری تالیف شده‌است. در واقع این نسخه ترکیبی از نگاره‌ها و متون است که روبروی یکدیگر قرارگرفته‌اند و متون آن به شرح و پیشگویی تصاویر مربوطه می‌پردازد. فالنامه تهماسبی با توجه به مضامین شیعی و در مکتب قزوین نگارگری شده‌است. به‌ دلیل اوراق‌شدن صفحات این فالنامه و پراکندگی صفحات آن در مجموعه‌های مختلف، به نام «فالنامه پراکنده» نیز مشهور است. این نسخه دارای ابعاد بزرگی بوده و ابعاد اغلب نگاره‌های آن حدود (44 * 59 سانتی‌متر) است. متن فالنامۀ تهماسبی به خط نستعلیق و به دست خوشنویس معروف قزوینی «مالک دیلمی» نگارش شده‌است. فالنامه تهماسبی موجود دارای 29 نگاره است، اما با بررسی فالنامۀهای تقلیدی از این نسخه می‌توان دریافت نگاره‌های دیگری نیز در نسخه موجود بوده‌اند که به هر دلیل اکنون در دسترس نیستند. احتمالا نگارگری برخی از تصاویر آن را آقا میرک و عبدالعزیز برعهده داشته‌اند. این نسخه از جمله شاهکارهای نفیس پیرامون هنر شیعی است که بخشی از درون‌مایه آن را باورهای شیعه تشکیل داده‌است. این برگ از مجموعۀ فالنامه تهماسبی در حال حاضر در موزه متروپولیتن نیویورک به شمارۀ 50.23.2 نگهداری می‌گردد. 🖼 برخلاف گزارش‌های منابع کهن امامیه هم‌چون تهذیب الاحکام شیخ طوسی و فرحة الغری ابن طاوس نسبت به جریان دفن امیرمؤمنان علی (علیه السلام)، نگارۀ فوق با توجه به یک داستان عامیانۀ بکتاشی به تصویر کشیده شده‌است؛ طبق این داستان حضرت امیر (علیه السلام) از زمان مرگ خود آگاه بود و به حسنین (علیهما السلام) وصیت می‌کند که پس از غسل و کفن ایشان، جسد مبارک‌شان را در تابوتی قرار دهند و بر پشت شتری بگذارند و در بین راه شتر را به شخص نقاب‌داری بدهند و برگردند. حسنین (علیهما السلام) این کار را انجام می‌دهند، اما امام حسین (علیه السلام) نگران می‌شود و به تعقیب شخص ناشناس می‌پردازد، تا این که آن شخص نقاب از چهره برمی‌دارد و از او می‌خواهد که برگردد و نگران نباشد و آن شخص کسی نبود جز خود حضرت امیرمؤمنان علی (علیه السلام). در این نگاره، امام علی (علیه السلام) در حالی‌که هدایت شتر حامل تابوت پیکر مطهر خویش را برعهده دارد، ترسیم شده‌است؛ در حال که ایشان به پشت سر نگاه می‌کند و امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) به ترتیب با حالتی خاضعانه و پرسش‌گرانه در پی ایشان حرکت می‌کنند. سه امام با کلاه‌های صفوی – تاج حیدری- و صورت‌هایی با روبند سفید و هالۀ شعله‌سان در اطراف چهره به تصویر کشیده‌اند و نام هر یک کنار سر مبارک‌شان نگاشته شده و کنار تابوت امیرمومنان علی (علیه السلام) نیز کلمه "تابوت" درج شده‌است. حضرت امیر (علیه السلام) شتر حامل تابوت را که پارچه سبزی بر آن نهاده شده، با طمأنینه به پیش می‌برد و به‌نظر می‌رسد با امام حسین (علیه السلام) سخن می‌گوید.  
موزه شیعه
🔶 بازنمود فرهنگِ شیعی در شهر انارِ کرمانِ سدۀ هشتم هجری (فرستۀ نخست) از کهن‌ترین ابنیۀ امام‌زادگان استان کرمان، آستان امام‌زاده محمد صالح شهر انار (أبان) است. نسب‌نامه این امام‌زاده به یغما رفته است. بنابر حافظۀ تاریخی مردمان منطقه در دو سدۀ اخیر، نسب این امام‌زاده به امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌رسد. ژنرال پرسی سایکس مؤسس کنسولگری بریتانیا در کرمان در سفرنامۀ خود، هزار مایل در پرشیا ص213، پس از توصیف مقبره، نام این امام‌زاده را با عنوان «محمدصالح ابن موسی الکاظم» یاد کرده است. صحن قدیمی امام‌زاده، دو ایوان دارد که ایوان اصلی آن در سمت قبله (جبهۀ جنوب غربی) و ایوان دیگر روبروی آن است و در دو سوی آن دو رواق وجود دارد. به گواهی کتیبه‌ای که در گنبدخانۀ قدیمی قرار دارد، تاریخ ساخت بنای حاضر به سال 626هـ بازمی‌گردد. تاریخ ساخت صدوق قبر امام‌زاده، سال 757هـ را نشان می‌دهد. ظاهرا در این دوره بنای امام‌زاده محمدصالح مرمت شده و زیر گنبد قدیمی نیز با تکنیک گچبری ایلخانی آراسته شده است. متاسفانه در کتیبه‌های بنا اشاره‌ای به بانیان و دست اندرکاران مرمت بنا دیده نمی‌شود. تنها بر پایه شواهدی می‌توان احتمالی را مطرح کرد که این بنا پس از استیلای امیر مبارزالدین محمد بر کرمان پس از ۷۴۰هـ بازسازی شده باشد. شاهدی که این احتمال را تقویت می‌کند اجرای آیۀ «انا فتحنا لک فتحا مبینا» با تکنیک گچبری در بالای در ورودی فضای گنبدخانه است که احتمالا به مناسبت فتح کرمان در آن سالیان در بنا حک شده است. ظرافت حجار در اجرای تکنیک حروف فرورفته در صندوق قبر امام‌زاده محمد صالح، اثری هنری را به ارمغان آورده است. بر روی صندوق قبر ترکیبی از خطوط کوفی مورّق، کوفی معقلی، رقاع و ثلث دیده می‌شود. محتوای روی سنگ شامل سه حدیث از پیامبر خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و بر حاشیۀ آن صلوات بر چهارده معصوم (علیهم السلام) است. 🔍 خوانش روی صدوق قبر امام‌زاده محمد صالح انار: قسمت حاشیۀ به ثلث: اللهم صل علی محمد المصطفی و علی المرتضی و فاطمة الزهراء و خدیجة الکبری و حسن الرضا و حسین شهید بکربلا و علی زین العابدین و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد النقی و علی التقی و حسن العسکری و حجة القائم و الخلف الصالح محمد المهدی صلوات الله علیهم اجمعین قسمت راست کتیبه به کوفی معقلی: قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم قسمت راست کتیبه به کوفی مورق: قال النبی علیه السلام مرکز به رقاع : قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم الدنیا سجن المؤمن و جنة الکافر قسمت چپ به کوفی مورق: الدنیا مزرعة الآخرة قسمت چپ به کوفی معقلی: المؤمنون لایموتون بل ینقلون من دار الی دار ♦️ نگارش نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و ذکر القاب خاص حضرت ولی عصر( عجل الله تعالی فرجه الشریف) در صلوات کبیره بر چهارده معصوم (علیهم السلام)، نشان از باورهای شیعی بانیان و مردمان منطقه دارد. ✍🏼 در فرستۀ دوم به خوانش دیواره‌های صندوق خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید...
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (5) 🔸در جستجوی تربت‌خانۀ ایلخانی کاشان: از رؤیانگاری بر کاشی‌های زرین‌فام تا ساخت بنای قدمگاه امام علی (علیه السلام) 🔹دکتر حمیدرضا جیحانی دانشیار مرکز مستندنگاری، مطالعات معماری و مرمت، دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی 🔹 دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی دانشیار گروه ادیان و فلسفۀ دانشگاه کاشان 🗓تاریخ و محل برگزاری: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 هـ ش. ساعت 14 تا 16 تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، پلاک 13 مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
به مناسبت ۱۹ اردیبهشت، روز ملی میراث مکتوب با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و موزه شیعه تشیّع پیشاصفوی به روایت میراث ملی ایران حمیدرضا آذری‌نیا دکترای مردم‌شناسی و مدیر موزهٔ شیعه ⏰چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ . ساعت ۱۰:۱۵ الی ۱۱:۱۵ دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، سالن دکتر مشائی ◀️ لینک پخش زنده 🔗موزه شیعه 🔗انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی، کمیتۀ نسخه‌های خطی
موزه شیعه
به مناسبت ۱۹ اردیبهشت، روز ملی میراث مکتوب با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و موزه شیعه تشیّع پیشاصفوی
240508_تشیّع_پیشاصفوی_به_روایت_میراث_ملی_ایران.mp3
25.62M
تشیّع پیشاصفوی به روایت میراث ملی ایران حمیدرضا آذری‌نیا دکترای مردم‌شناسی و عضو هیات مدیرۀ موزهٔ شیعه چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳. دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد 🔗موزه شیعه 🔗انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی
🔺نشست پژوهشی موزۀ شیعه به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا(علیه السلام)🔻 🔸سخنرانان: 🔹دکتر حمیدرضا آذری‌نیا: زمینه‌های اجتماعی و سیاسی ضرب سکۀ ولایت‌عهدی امام رضا علیه السلام، ساعت 9:30 تا 10 صبح 🔹استاد احمدرضا رحیمی ریسه: معرفی پروژۀ دانشنامۀ نسخه‌های کهن امامیه و  نسخۀ کهن عیون اخبار الرضا علیه السلام، ساعت 10 تا 10:30 صبح  🔹دکتر میثم صادقی: معرفی اسناد و کتیبه‌های قدمگاه رضوی در توران‌پشتِ یزد، ساعت 10:30 تا 11 صبح پیرامون نشست، نمایشگاهی از هشت اثر رضوی مرتبط با موضوع سخنرانی‌ها نیز دایر خواهد بود. 🏛 محل نشست و نمایشگاه: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سالن همایش‌های خلیج فارس 🗓 زمان: دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403ش، ساعت 9:30 💻 پخش زنده توسط انجمن ایرانی تاریخ اسلام شعبهٔ خراسان رضوی @ShiaMuseum
موزه شیعه
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (5) 🔸در جستجوی تربت‌خانۀ ایلخانی کاشان: از رؤیانگاری بر کاشی‌های زر
📣 فایل صوتی 🗓 نشست‌های موزۀ شیعه (5)، موسسۀ باستان‌شناسی دانشگاه تهران، چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 14 📄 عنوان نشست: در جستجوی تربت‌خانۀ ایخانی کاشان: از رؤیانگاری بر کاشی‌های زرین‌فام تا ساخت قدمگاه امام علی (علیه السلام) 👥 ارائه دهندگان: 🔹دکتر حمیدرضا جیحانی      دانشیار مرکز مستندنگاری، مطالعات معماری و مرمت، دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی 🔹 دکتر محمد مشهدی نوش‌آبادی      دانشیار گروه ادیان و فلسفۀ دانشگاه کاشان
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (۶) (به مناسب ۲۳ ذی‌القعده) 🔸تحلیل در زمان و هم‌زمانی سکۀ ولایت‌عهدی امام رضا (علیه السلام)🔸 ارائه دهندگان: 🔹دکتر حمیدرضا آذری‌نیا؛ دکتری مردم‌شناسی دانشگاه تهران 🔹حسین محسنی؛ دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس 🗓 زمان: شنبه ۱۲خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ تا ۱۷. 💻 لینک پخش زنده موزه شیعه انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی
Iranian_Society_of_Islamic_History_ISIH_the_Branch_of_Khurasan_e (2).mp3
21.46M
نشست‌های پژوهشی موزۀ شیعه (۶) (به مناسب ۲۳ ذی‌القعده) 🔸تحلیل در زمان و هم‌زمانی سکۀ ولایت‌عهدی امام رضا (علیه السلام)🔸 🔹دکتر حمیدرضا آذری‌نیا؛ دکتری مردم‌شناسی دانشگاه تهران 🔹حسین محسنی؛ دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس 🗓 زمان: شنبه ۱۲خرداد ۱۴۰۳. 🔗VIDEO موزه شیعه انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی