eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
559 دنبال‌کننده
778 عکس
321 ویدیو
8 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔗 https://virasty.com/Smh_Doaei/1681939656842835717 🏷 #ویراست #اخلاص 🆔 @Smh_Doaei
البته خدا خیلی کریمه ... اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوىٰ وَ الْمَغْفِرَةِ 🆔 @Smh_Doaei
📣 این روزها که بحثِ «رفراندوم» داغه، آشنایی با چند اصطلاح سیاسی، خالی از فائده نیست: ▪️ «اَکلوکراسی» یعنی: ادارۀ کشور توسط انبوه مردم عادی، دموکراسی مبتنی بر عوام‌فریبی یا استبداد اکثریت. ▪️ «موبوکراسی» یعنی: حکومت مبتنی بر ترس، هیجان و احساسات عامۀ مردم. در این نوع حکومت، از عامۀ مردم که فاقد آگاهی‌های لازم هستند، سوء استفاده می‌شود. بر همین اساس سیاستمدار موبوکرات کسی است که با برجسته‌کردن نیازهای مقطعی مردم، به تحریک آنان می‌پردازد. ▪️ «پوپولیسم» یعنی باور به ضرورت تصمیم‌گیری مستقیم توده‌ها ـ و نه کارشناسان و نخبگان ـ دربارۀ مسائل مختلف کشور. بر همین اساس معمولا به کسانی پوپولیست گفته می‌شود که از توده‌ها سوء استفاده می‌کنند، حقوق آن‌ها را زیر پا می‌گذارند و خواست واقعی آن‌ها را نادیده می‌گیرند. 🤔 نظرتون چیه؟ 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 امروز تا چشم کار می‌کرد جای تو خالی بود. البته مدت‌هاست که جای تو در کل این دنیا خالی است. آخرین باری که برای اقامۀ نماز عید، به امامت ابرمردی از نسل علی، به مصلی آمده بودی، خیلی آرام و محجوب، اما با صداقت کامل و از عمق وجود، شعار می‌دادی: «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» و این نه فقط شعار تو، که همۀ معنای زندگی‌ات بود؛ همان که به‌خاطرش بودی؛ همان که به‌خاطرش رفتی؛ همان که به‌خاطرش تکه‌تکه شدی و رفتی؛ آری؛ وصیت‌نامۀ عاشقان صادق، با زندگی‌نامه‌شان مو نمی‌زند. آهای سردارِ سرباز! ما امروز، در قنوت نماز عید، همان چیزی را از خدا خواستیم که تو خواستی: اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک به عبادک الصالحون ... یعنی می‌شود به ما هم عیدی بدهند؟ 💔 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔗 https://virasty.com/Smh_Doaei/1682113988885534594 🏷 #ویراست #رفراندوم 🆔 @Smh_Doaei
🔰 طرح آیة الله مصباح یزدی برای استقرار شکل جدید مردم‌سالاری دینی ✍️ سید محمدحسین دعائی ۱. هرچند «امام خمینی قدّس سره» در طول دوران نهضت و به‌مناسبت‌های مختلف، مطالب مهمی را دربارۀ ماهیتِ «نظام سیاسی اسلام» و تفاوت‌های آن با دیگر نظام‌های سیاسی بیان کرده و اقدامات مؤثری را نیز در راستای تدوین نقشۀ راه حکومت اسلامی به انجام رسانده بودند، اما به دلائل مختلف، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، تصویر کامل و روشنی از «شکل حکومت اسلامی و جزئیات ساختاری آن» در دست نبود. به همین خاطر، یکی از جدی‌ترین اقداماتی که در همان ماه‌های ابتدائی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفت، عبارت بود از: «تعیین نوع حکومت» توسطِ «رهبران»، «تدوین قانون اساسی کشور» توسطِ «خبرگان» و «تصویب این دو» توسطِ «مردمان»؛ تعیین، تدوین و تصویبی که زمینۀ ورود نهضت از مرحلۀ «انقلاب اسلامی» به مرحلۀ «نظام اسلامی» را فراهم آورد. ۲. البته مثل همۀ مسائل نظری، دربارۀ «شکل حکومت» نیز از همان ابتداء و در بین نخبگان، دیدگاه‌های گوناگونی مطرح بود که با توجه به طبیعت پیچیده و ذات دشوارِ «نظام‌سازی»، شرائط خطیر کشور در ابتداء پیروزی انقلاب و فصل الخطاب بودن نظر ولی فقیه جامع الشرائط در مسائل اختلافی، به بخش قابل‌توجهی از آن‌ها ترتیب اثر داده نشد؛ دیدگاه‌هایی که می‌توان آن‌ها را در نقدهای واردشده به پیش‌نویس قانون اساسی ـ مثل نقدهای بنیادینِ «علامۀ طهرانی رضوان الله علیه» بر آن ـ یا مباحثات شکل‌گرفته در مجلس خبرگان قانون اساسی رصد کرد. ۳. با آن‌که طبق روال مرسوم در همۀ انقلاب‌ها، تلاش برای تثبیت وضع موجود، راهبرد کاملا معقولی است، اما «جوهر دینی و عقلانی موجود در انقلاب» از یک سو و نقش اساسیِ «شکل حکومت» در مسیر دستیابی به آرمان‌ها از سوی دیگر، رهبران انقلاب را بر آن داشته است که علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها و در کنار همۀ اولویت‌ها، بر «ضرورت بازنگری در ساختارهای نظام و بازسازی آن‌ها توسط نخبگان» تأکید کنند؛ تأکیدی که زمینۀ لازم برای تحقق عینی این مهم را فراهم آورده است. ۴. یکی از آن نخبگان و متفکرانی که یقینا بیش از دیگران به اهمیتِ «اندیشه‌های بنیادین» ـ از جمله: مباحث مرتبط با «نظام سیاسی اسلام» ـ توجه داشته و بخش عمده‌ای از بار انقلاب اسلامی در این حوزه را یک تنه بر دوش کشیده است، «مرحوم آیة الله مصباح یزدی رضوان الله علیه» است؛ همان عالم مجاهدی که نه فقط در راستای دفاع از نظام اسلامی، بلکه در مسیر اصلاح، ارتقاء و بازسازی آن، به «نظریه‌پردازی» پرداخته و با عبور از کلی‌گویی‌های فقهی و فلسفی، امتداد دادن به مباحث نظری و تبدیل مبانی علمی خود به «مدل‌های عملیاتی»، بستۀ کاملی از یک «اندیشۀ سیاسی» را سامان داده است. ۵. ایدۀ علامۀ مصباح دربارۀ «شکل حکومت اسلامی در دنیای معاصر» ـ که علی‌رغم اهمیت و جذابیتش، آن‌گونه‌ای که باید و شاید مورد توجه واقع نشده و حتی از چشم نخبگان مخفی مانده است ـ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عملیاتی‌بودن و کاربردی‌بودن نظریۀ سیاسی ایشان به‌شمار می‌رود؛ و جالب توجه آن‌که حتی مخالفان و منتقدان آن اندیشمند فرزانه در عرصۀ سیاسی نیز عمدتا به مبادی و مبانی نظریۀ ایشان دربارۀ نظام سیاسی اسلام حمله کرده و کمتر به نقد مدل عملیاتی ارائه‌شده در این نظریه تن داده‌اند؛ حال آن‌که نقد یک نظریه، بدون توجه به مدل عملیاتی مبتنی بر آن نظریه، «نقد روشمند و منصفانه»ای نیست. بر همین اساس، می‌خواهیم با «توصیف طرح علامۀ مصباح برای شکل جدید حکومت اسلامی»، اولا وجاهت، عقلانیت و خلاقیت موجود در نظریۀ سیاسی ایشان را نشان داده و ثانیا با جلب توجه نخبگان به این مدل عملیاتی، زمینۀ نقادی و سپس اجرائی‌شدن آن را فراهم آوریم، ان شاء الله. 📌 متن کامل در خبرگزاری رسا: rasanews.ir/0034Op 🏷 🆔 @Smh_Doaei