eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
107 ویدیو
16 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست حواریون برای نزول مائده و رزق آسمانی است که به موجب آن بر یقینشان افزوده شده و بر آنها عید (ظهور ولایت و توحید) باشد.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_ششم، سوره مبارکه مائده ✍ نام سوره مائده برگرفته از آیه شریفه ۱۱۴ و درخواست ح
🔸 حواریون به حسب آیات قرآن خواص مومنین حضرت عیسی (ع) برای دعوت جامعه به توحید بودند. خواصی که به دعوت حضرت عیسی که فرمود؛ "مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ " پاسخ دادند که؛ "نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَ ٱشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ". الگوی تشکیلاتی و تربیتی این حواریون برای درس آموز است. خداوند در سوره صف در یکی از این "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" ها این درس آموزی را توصیه می کند؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوٓا۟ أَنصَارَ ٱللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَی ٱبْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّـۧنَ مَنْ أَنصَارِیٓ إِلَی ٱللَّهِۖ قَالَ ٱلْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ ٱللَّهِۖ" که ان شاء الله در تدبر در سوره صف به آن خواهیم پرداخت. 🔸 سوره مائده در بر دارنده مائده حقیقی آسمانی است که عید حقیقی را رقم می زند و امتداد استجابت دعای حضرت عیسی (ع) در امت ختمی، یعنی آیات غدیر و جعل ولایت امیر المومنین (ع) است که ظهور معنایی در شکل گیری جامعه ایمانی بر محور ولایت دارد. 🔸 نعمت ولایت الهی که از آن تعبیر اتمام نعمت و اکمال دین شده است؛ "ٱلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِيتُ لَكُمُ ٱلْإِسْلَٰمَ دِينًاۚ" در مقابل تکالیفی را بعهده مومنین می گذارد که خطاب های "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟" در قرآن به آن اشاره دارد. چرا که معنای دقیق مومن در ادبیات دینی و قرآنی با پذیرش ولایت عجین است. لذا با توجه به اینکه جعل ولایت و اتمام نعمت در این سوره آمده، بیشترین خطاب "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" (۱۶ مرتبه) در این سوره است. 🔸 اولین آن در آیه ابتدایی سوره امر به وفای به عهد و قرار است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَوْفُوا۟ بِٱلْعُقُودِ" که در عامل قوام روابط و تعاملات مومنین است و اولین عقد و عهد انسان ها در عالم ذر و میقاق عهد بر توحید، نبوت و ولایت است. 🔸 دومین آن در آیه دوم، امر به تعظیم شعائر الهی است که این امر برای تشکیلات فرهنگی دلالت خاص دارد؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لاَ تُحِلُّوا۟ شَعَٰٓئِرَ ٱللَّهِ" و مجددا از مصادیق آن ایام الله است که در تعبیر قرانی آن به روزهایی اطلاق شده است که ظهور ولایت حتی به معنای ولایت ظاهری تشریعی و تشکیلات حکومتی در آن ها بیشتر است. 🔸 یکی از تدبرهای تشکیلاتی قابل توصیه به تشکیلات ایمانی دنبال کردن آیات "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟" در قرآن در یک برنامه مستمر قرآنی است. این خطاب بیش از ۸۰ بار در قرآن آمده است که عمده در همین سوره های طویل بقره تا مائده است. خطاب این آیات تشکیلات ایمانی(جمع مومنین) است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت هفتم.mp3
4.93M
📻 : : قرائت قرآن به قدر میسور 🔸 خدای متعال مومنین را موکدا به خواندن قرآن دعوت می‌کند و می‌داند با انجام ندادن این عمل، چه فیض عظیمی را از دست می‌دهیم. پس تاکید می‌‌کند: "هرقدر برایتان مقدور و میسور است، قرآن بخوانید!" 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه مائده ✍ خداوند می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْۖ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ" ای کسانی که ایمان آورده اید! بر شما باد خودتان چرا که اگر به خودتان بپردازید (خودسازی)، گمراهی دیگران به شما آسیبی نمی رساند.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_هفتم، سوره مبارکه مائده ✍ خداوند می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُو
🔸 مرحوم علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه در تفسیر المیزان می فرماید: "این آیه نه تنها منافاتی با امر به معروف و نهی از منکر و سایر تکالیف اجتماعی ندارد، بلکه موید آن است." اگرچه به نگاه اوّلی به نظر می‌رسد این آیه انسان را سوق می‌دهد به سمت فردیت اما این‌که «اگر به خودتان بپردازید، ضلالت دیگران به شما آسیب نمی‌رساند»، منظور فرد در مقابل جمع نیست، بلکه مي‌تواند مقصود مؤمنان باشد که حواستان به جمع خودتان باشد. 🔸 اگر در اين امرِ جمعيِ خودتان دقت داشته باشيد، کسي خارج از جمع شما نمي‌تواند به شما آسيب بزند. لذا همین آیه حیثیت جمعی و هویت جمعی را مورد تأکید قرار می‌دهد که: "بر شما باد خودتان!"یعنی فرد مخاطب است، اما فردی که در مقابل جمع نیست، بلکه است. 🔸 فرد مخاطب است که ابتدا خودش راه بیفتد و حرکت کند و سپس این منِ خود را توسعه دهد و دیگران را هم همراه سازد و حرکت دهد. اگر فرد به راه افتاد، دیگران را هم به راه می‌کشاند و همراه خود می‌کند. اما اگر از خود شروع نکرد و خواست دیگران را هدایت کند، نه تنها دیگران را به جایی نمی‌برد، بلکه چه بسا خود هم از راه هدایت خارج شود! پس معنای «عَلَیکُم أنفُسَکُم» این است که راه هدایت دیگران، از خود‌سازی می‌گذرد و این‌که انسان رفته رفته بتواند برای دیگران به اندازه‌ای که می‌تواند، امامت و راهبری داشته باشد. 🔸 حضرت امیر(ع) می فرماید؛ "مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه" کسی که خود را در مقام رهبری و امامت مردم قرار می‌دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم و تربیت خود مشغول شود. 🔸 خداوند در آیات مربوط به جعل ولایت در غدیر خم در ابتدای همین سوره می فرماید؛ "الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ". در این روز کافران از دین شما مایوس شدند پس از آنها بیم نداشته باشید ولی از خودتان بیمناک باشید. بعد می فرماید؛ "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا" یعنی در این روز دین شما کامل شده و نعمت بر شما تمام شد و خداوند به دین اسلام شما راضی شد. 🔸 با وجود نعمت ولایت؛ "فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ" یعنی از دیگران بیمناک نباشید بلکه از خودتان بیمناک باشید. و دیدیم که بعد از غدیر، اسلام از نفاق داخلی آسیب دید نه از کفر خارجی. این بیان عبارت اُخرای این است که می فرماید؛ "عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْۖ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهْتَدَيْتُمْ" یعنی بر شما باد خودتان اگر شما جامعه مومنین هدایت شوید، گمراهی دیگران به شما ضرری نمی رساند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت هشتم.mp3
5.53M
📻 : : قرآن و ماه مبارک رمضان 🔸 رمضان، شهرالله‌ی است که خداوند در آن از انسان پذیرایی می‌کند و سفره این ضیافت الهی قرآن است. از همین رو خداوند با نزول دفعی قرآن بر قلب پیامبر (ص) در این ماه، بهره متفاوتی از این منزل زمانی به ایشان عنایت فرمود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه انعام ✍ سوره مبارکه انعام از سور مکی در مقام احتجاج با مشرکین در عقاید (توحید نبوت و معاد) و اخلاق و احکام است. لذا در این سوره بیشترین خطاب "قُل" (یعنی: بگو) در مقام احتجاج پیامبر (ص) با مشرکین (۴۴ مرتبه) آمده است. عمده آیات این سوره یا مستقیماً یا با عطف با آیات قبل خود، بیان آن چیزی است که امر شده: "بگو" و باید گفته شود (مفعول به برای فعل امر قُل). از اینجا روشن می شود که احتجاج بیانی و لسانی در دعوت به دین و دفع شبهات نقش مهمی در تحقق حق و اتمام حجت بر مردم ایفا می کند. 🔸 اگرچه در هر دوره ای ابزار تبلیغ و انتقال پیام متفاوت بوده و از گفتگوی چهره به چهره تا بیان و قلم اصحاب منبر و رسانه های امروزین و شبکه های اجتماعی همه می توانند خطاب امر "قُل" در قرآن باشند. "قُل" های قرآن عمدتاً در مقام احتجاج بوده و به عنوان یک قرآنی مستمر دنبال کردن آنها و فهم روش‌مند الگوی احتجاج و اقامه دلیل قرآنی در مقابل مخالفین برای و به طور خاص جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است می تواند برای راهگشا باشد.  🔸 از آیه ابتدایی این سوره که "ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِی خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلْأَرْضَ وَ جَعَلَ ٱلظُّلُمَٰتِ وَ ٱلنُّورَۖ ثُمَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ" روشن می شود که این سوره در تقابل مسیر نور (مسیر ولایت الهی و صراط مستقیم) و ظلمات (مسیر ولایت طاغوت و کافران و مشرکان) بحث می کند و این دو مسیر را هم به اراده الهی می داند. 
🔸 در آیات متعدد این سوره بیان می شود که خداوند با ارائه حجت و آیات خود و ارسال انبیا، سبیل مجرمین و ظالمین و... را از مهتدین و مومنین جدا کرده و حجت را بر آنها تمام می کند. در آیه شریفه ۱۴۹ این سوره می فرماید؛ "قُلْ فَلِلَّهِ ٱلْحُجَّةُ ٱلْبَالِغَةُۖ فَلَوْ شَآءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ" یعنی خداوندی که انسان را مختار آفرید اگر می‌خواست می‌توانست همه را تکوینا اهل هدایت کند ولی در اینصورت فضیلت و کمال انسانی که با اختیار ایمان و توحید را برگزیند معنا نداشت. 🔸 لذا خداوند انسان ها را تکوینا مختار آفرید و تشریعا حجت بالغه خود را بر آنها تمام کرد تا خودشان با اختیار خود مسیر نور یا ظلمات را انتخاب کنند. در روایات آمده است که خداوند در قیامت به انسان می‌فرماید: "راه حق را می دانستی یا نمی دانستی؟" اگر بگوید می دانستم، می پرسند؛ "چرا عمل نکردی؟" اگر بگوید نمی دانستم، می پرسند؛ "چرا در پی یادگرفتن نبودی؟" و این است حجت بالغه خدا بر مردم! 🔸 نتیجه این بیان این است که همواره دو راهی حق و باطل و جبهه اولیای الهی و اولیای طاغوت پا برجاست و هر جبهه ائمه و فرماندهانی دارد که به نور و حق یا ظلمات و باطل هدایت یا اضلال می کنند ؛ "ٱللَّهُ وَلِیُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِۖ وَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَوْلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّٰغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ ٱلنُّورِ إِلَی ٱلظُّلُمَٰتِ". با همین بیان در آیه شریفه ۱۱۲ این سوره تصریح می شود که؛ "وَ كَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَيَٰطِينَ ٱلْإِنسِ وَ ٱلْجِنِّ يُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَیٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ ٱلْقَوْلِ غُرُورًاۚ وَ لَوشَآءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُۖ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ" خداوند برای هر نبی دشمنانی از شیاطین جن و انس قرار داده است که برخی برخی دیگر را با سخنان به ظاهر زیبای خویش فریب می دهند و البته خدا چنین اراده کرده و این سنت خداوند است که در کنار دعوت حق انبیا شیاطین اغواگری دعوت به باطل کنند. 🔸 پس اگر در احساس شد جریان رقیب فعالیت خود را جدی کرد و در مقابل جهاد فرهنگی حق باطل هم وجود داشت باید دانست که این سنت الهی است که تشکیلات و جبهه حق در تقابل با تشکیلات و جبهه باطل قرار گیرد. غایت این سنت را هم خداوند فرموده است که برای این است که؛ "وَ لِتَصْغَیٰٓ إِلَيْهِ أَفْـِٔدَةُ ٱلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِٱلْأَخِرَةِ وَ لِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُوا۟ مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ". خداوند اراده کرده در مقابل دعوت تشریعی انبیاء و مومنینی که به اراده و اختیار خود دعوت دین را می پذیرند غیر مومنین از شیاطین جن و انس پیروی کنند و به مسیر طاغوت و ظلمات کشیده شوند و این سنت الهی است. 🔸 خداوند در این سوره خطاب به پیامبر (ص) می فرماید؛ "قُل... وَ أَنَّ هَٰذَا صِرَٰطِی مُسْتَقِيمًا فَٱتَّبِعُوهُۖ وَ لاَ تَتَّبِعُوا ٱلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ". بگو این صراط مستقیم من است (همان مسیری که در همه احتجاج ها و قل های این سوره بیان شد) پس از آن تبعیت کنید و از راه های دیگر (که در مقابل صراط مستقیم بوده و مسیر ضلالت و گمراهی است) تبعیت نکنید. (آیه ۱۵۳ مفعول به فعل امر قل با عطف به آیه ۱۵۱). 🔸 وظیفه ، ایمان با صراط مستقیم و دعوت دیگران به آن است. اگر این اتفاق بیفتد، بر اساس آیه شریفه علیکم انفسکم (۱۰۵ مائده) که قبلا بیان شد، گمراهی دیگران به مومنین آسیبی نمی‌رساند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت نهم.mp3
4.86M
📻 : : طهارت در محضر قرآن 🔸 خداوند به صراحت اعلام می‌کند: "لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ" راه یافتن به حریم قرآن فقط با طهارت ممکن است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه اعراف ✍ به تعبیر علامه طباطبایی سوره اعراف، عهدی را که خداوند از آدمیان گرفته که او را بپرستند و چیزی را شریک او قرار ندهند؛ "وَ ٱعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ وَ لاَ تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔا" (نساء؛ ۳۶) مبنای کلام قرار داده، و آنگاه از سیر این عهد در تاریخ انسانی و نمونه های عهد شکنی امم گذشته بحث می‌کند که؛ "وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَإِن وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ" (اعراف؛ ۱۰۱) 🔸 محور اساسی این عهد که در سوره مبارکه یس بالاجمال اشاره شده و در این سوره به تفصیل بیان شده، عهد عدم بندگی شیطان و در مقابل، بندگی خداوند است؛ "أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَٰبَنِیٓ ءَادَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا۟ ٱلشَّيْطَٰنَۖ إِنَّهُۥ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَ أَنِ ٱعْبُدُونِیۚ هَٰذَا صِرَٰطٌ مُّسْتَقِيم" (یس؛ ۶۰و۶۱) 🔸 سوره مبارکه اعراف، یکی از سه سوره ای است که به تفصیل به ماجرای خلقت انسان در ضمن داستان هبوط حضرت آدم (ع) (علاوه بر سوره بقره و سوره طه) پرداخته است. با این تمایز که در این سوره از منظر اغوای شیطان و نسیان میثاق الهی توسط انسان و نقض عهد الهی، به ماجرای خلقت انسان توجه شده است.
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_نهم، سوره مبارکه اعراف ✍ به تعبیر علامه طباطبایی سوره اعراف، عهدی را که خداو
🔸 در مباحث معرفتی ازجمله در رسائل الانسان علامه طباطبایی (رض) و تفسیر المیزان ذیل داستان هبوط آدم (ع) در سه سوره مبارکه بقره، اعراف و طه بحث می شود که حیات انسان قبل از دنیا مراتب وجودی قبل از دنیا است نه زمان قبل از دنیا (در قبل از دنیا به اصطلاح تقدم رتبی مد نظر است نه تقدم زمانی) با این حساب انسان قبل از دنیا، بیان ساختار وجودی انسان از احسن تقویم تا اسفل سافلین است. لذا داستان هبوط و اخذ میثاق در عالم ذر که در همین سوره بیان شده و در مقابل اغوای شیطان و نسیان میثاق و هبوط در دنیا از مهمترین مباحث انسان شناسی قرآنی است. 🔸 آیات ۱۰ تا ۳۰ سوره مبارکه اعراف انسان شناسی تربیتی دقیقی را بیان می کند که در نسبت با آن روش و مسیر اغوای شیطان و انحراف انسان در ماجرای هبوط ترسیم شده است. اگر طریق اغوای انسان توسط شیطان و توجه دادن او به دنیا و هبوط انسان شناخته شود، راه های جلوگیری از انحراف و خروج انسان از مسیر عبودیت و صراط مستقیم فهم می شود. در سوره اعراف پس از بیان ماجرای اغوای شیطان و هبوط آدم (ع) تناظر میان این اغوا و اغوای بنی آدم تصریح شده که؛ "يَابَنِیٓ ءَادَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ ٱلْجَنَّةِ" (اعراف؛۲۷) لذا یک مربی تربیتی و انسان محور و تربیت محور نیازمند تدبر در این انسان شناسی و شیطان شناسی قرآنی است. 🔸 در سطح اجتماعی نیز خطوات شیطان و روش های اغوای او در قالب شیوه های دشمن ظهور می کند. لذا ریشه دشمن شناسی فرهنگی با شیطان شناسی گره می خورد. 👈 تدبر در این سوره و رجوع به مباحث المیزان برای این شیطان شناسی و مقابله با شیطان مفید است. نمونه هایی را در ادامه ذکر می کنیم:
سلوک تشکیلاتی
🔸 در مباحث معرفتی ازجمله در رسائل الانسان علامه طباطبایی (رض) و تفسیر المیزان ذیل داستان هبوط آدم (ع
👈 نمونه هایی از تدبر در شیطان شناسی سوره اعراف: 🔸 شیطان بر سر صراط مستقیم نشسته است لذا هرچه مسیر و غایت فرد و الهی تر باشد مخالفت و مقابله شیطان بیشتر بوده و در نتیجه برای مقابله مراقبت بیشتری می طلبد؛ "قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَٰطَكَ ٱلْمُسْتَقِيمَ" (اعراف؛ ۱۶) 🔸 شیطان از چهار جهت اغوا می کند که به بیان علامه طباطبایی (رض): "عن ایمانهم" ؛ یعنی از طریق اعمال صالح (مثلا با غرور و کبر و ...) "عن شمائلهم" ؛ یعنی وسوسه به اعمال زشت و نا صالح (گناهان) "من خلفهم" ؛ یعنی نگه داشتن انسان در گذشته (افسوس گذشته یا ماندن در اندیشه گذشته و...) و "من بین ایدیهم" یعنی از مقابل و آرزوی آینده (بلند پروازی که باعث از دست رفتن فرصت حال حاضر می شود)؛ "ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ" (اعراف؛ ۱۷)   🔸 اغوای شیطان در اعراض و خروج انسان از توجه و انس با آیات الهی است. پس تدبر در قرآن و آیات الهی راه مقابله با آن است؛ "وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ" (اعراف؛ ۱۷۵) 🔸 روش شیطان در اغوا، غفلت و نسیان است لذا راه مقابله تذکر و مراقبه (تقوا) است؛ "إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ" (اعراف؛ ۲۰۱) 🔸 راه مقابله با شیطان، استعاذه و پناه به خداوند است؛ "وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم" (اعراف؛ ۲۰۰) اینها بیان مختصری از تدبر اولیه و ساده در این شیطان شناسی قرآنی است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت دهم.mp3
3.92M
📻 : : استقبال و طمأنینه 🔸 خوب است انسان قرآن را یک حقیقت حی و زنده ببیند و هنگام تلاوت و قرائت آن، اظهار ادب کند و با طمانینه رو به قبله قرارگیرد. بدین شکل، تاثیر آن بسیار متفاوت می‌شود. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه انفال ✍ شان نزول سوره مبارکه انفال جنگ بدر است؛ جنگی که قرآن می فرماید؛ "وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنتُمْ أَذِلَّةٌ" (آل عمران؛ ۱۲۳) و در این سوره به تفصیل به کیفیت مومنین در نظامی یا همان جهاد اصغر با کفار و مشرکین می پردازد. اصطیاد قواعد این نصرت می تواند در و فرهنگی که جهاد کبیر است، مورد استفاده قرار گیرد؛ "فَلاَ تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ وَ جَٰهِدْهُم بِهِۦ جِهَادًا كَبِيرًا" (فرقان؛ ۵۲)
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_دهم، سوره مبارکه انفال ✍ شان نزول سوره مبارکه انفال جنگ بدر است؛ جنگی که قرآ
🔸 این سوره در مقام بیان ویژگی مومنین حقیقی و کیفیت ایشان است. در آیات ابتدایی سوره پس از بیان پنج ویژگی مومنان حقیقی؛ ۱.خشوع قلبی در هنگام ذکر خدا ۲.ازدیاد ایمان در هنگام تلاوت آیات الهی ۳.توکل بر پروردگار ۴.به پا داشتن نماز ۵.انفاق در راه خدا می فرماید؛ "أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ حَقًّا" (انفال؛ ۴) و در ادامه دو ویژگی سستی در هجرت و جهاد را نشانه ضعف ایمان برخی مومنین بیان می کند که گویی این دو ویژگی در سختی ناشی از ضعف در تمرین و تحقق پنج ویژگی قبلی است. 🔸 چنانچه خواهیم گفت، قوت ناشی از قوت ایمان افراد آن است. لذا یکی دیگر از برای تشکیلات ایمانی احصای ویژگی های مومنین در قرآن و برنامه ریزی تربیتی و تشکیلاتی برای از طریق آن ویژگی ها است. خطاب های "یا ایها الذین آمنوا" در این سوره برای جبران ضعف ایمان مومنین در ابتلای جهاد است. از جمله اینکه می فرماید؛ ▫️"ای کسانی که ایمان آورده اید، در جنگ پشت به کفار نکنید و فرار نکنید." (انفال؛ ۱۵) ▫️"از خداوند و پیامبر (ص) اطاعت کنید و از فرمان پیامبر (ص) رویگردان نشوید." (انفال؛ ۲۰) ▫️"دعوت خدا و رسول را که برای حیات طیبه شماست بشنوید و از فتنه ای که پیش روی شماست و دامنگیر همه است، بر حذر باشید." (انفال؛ ۲۴و۲۵) ▫️"به خداوند و رسول و اماناتی که نزد شماست خیانت نکنید و بدانید اموال و اولاد شما امانت الهی و محل ابتلای شماست." (انفال؛ ۲۶و ۲۷) ▫️"اگر با تقوا باشید در ابتلایات خداوند به شما قدرت تشخیص می دهد و خطاهای شما را می بخشد." (انفال؛ ۲۹) ▫️"اگر در جهاد با گروهی از دشمنان برخورد کردید ثابت قدم بوده و ذکر کثیر خداوند را داشته باشید تا پیروز شوید." (انفال؛ ۴۵) و... 🔸 گویی بیشتر این خطاب های "یا ایها الذین آمنوا" و اوامری که در همان آیات یا آیات معطوف به آن آمده، دستوراتی است برای جبران ضعف ایمانی مومنین که قبل از جهاد باید تمهید می شد و نشده بود! چرا که میزان نصرت الهی به میزان ایمان و در نتیجه میزان تالیف قلوب و تشکیلات ایمانی بستگی دارد ؛ "هُوَ ٱلَّذِیٓ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِۦ وَ بِٱلْمُؤْمِنِينَ وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْۚ" (انفال؛ ۶۲و۶۳) و اینکه خداوند برای نصرت پیامبر (ص) بعنوان امام تشکیلات و مومنین تابع او بعنوان امت او کافی است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَسْبُكَ ٱللَّهُ وَ مَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ." (۶۴) 🔸 در پایان تصریح می کند که تشکیلات صبور ایمانی در جهاد با کفار و مشرکین با نصرت الهی توانی مضاعف خواهد داشت. اگر از مومنین قوی الایمان باشند و آنها به تایید و آنها را ده برابر خواهد کرد؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَی ٱلْقِتَالِۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ يَغْلِبُوا۟ مِا۟ئَتَيْنِۚ وَ إِن يَكُن مِّنكُم مِّا۟ئَةٌ يَغْلِبُوٓا۟ أَلْفًا مِّنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ" (انفال؛ ۶۵). 🔸 و اگر از کسانی باشند که قبل از جهاد ایمان خود را تقویت نکرده اند، در صورت توجه به خطاب های الهی ذکر شده به هر حال به اندازه ایمان و وحدت ایمانی شان نصرت شده و توان و آنها دو برابر خواهد شد؛ "ٱلْـَٰٔنَ خَفَّفَ ٱللَّهُ عَنكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًاۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّا۟ئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا۟ مِا۟ئَتَيْنِۚ وَ إِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓا۟ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ ٱللَّهِۗ وَ ٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ" (انفال؛ ۶۶) 🔸 این بیان اختصاصی جهاد اصغر نبوده و قواعد و خطاب های آن قابل تسری به و و که از مصادیق هستند نیز می شود و لذا سوره مبارکه انفال برای امروز حرف ها دارد! بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
رفیق روزهای بندگی قسمت یازدهم.mp3
4.88M
📻 : : منازل استعاذه و تسمیه 🔸 یکی از آداب مهم تلاوت قرآن کریم شروع با استعاذه به حضرت حق و سپس تسمیه (گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم") است. این‌دو به مانند دو هستند که ورود به منزل تسمیه، مستلزم عبور از منزل استعاذه است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه توبه ✍ اگر در سوره انفال خطاب به پیامبر (ص) فرمود؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَسْبُكَ ٱللَّهُ وَ مَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَی ٱلْقِتَالِ" (انفال ۶۴و۶۵) در این سوره می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ جَٰهِدِ ٱلْكُفَّارَ وَ ٱلْمُنَٰفِقِينَ وَ ٱغْلُظْ عَلَيْهِمْ" (توبه؛ ۷۳)
سلوک تشکیلاتی
🔸 #تدبر_در_قرآن : #جزء_یازدهم، سوره مبارکه توبه ✍ اگر در سوره انفال خطاب به پیامبر (ص) فرمود؛ "يَٰٓ
🔸 در سوره انفال می فرماید؛ "إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ بِأَمْوَٰلِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ ٱلَّذِينَ ءَاوَوا۟ وَّ نَصَرُوٓا۟ أُوْلَٰٓئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ لَمْ يُهَاجِرُوا۟ مَا لَكُم مِّن وَلَايَتِهِم مِّن شَیْءٍ حَتَّیٰ يُهَاجِرُوا۟ۚ" (انفال؛ ۷۲) در واقع و را نشانه تحقق ایمان بر اساس پنج شرط اصلی ایمان (انفال؛ ۲-۴) می داند و می فرماید اگر کسی هجرت و جهاد نداشت از مومنین جداست و ولایت ایشان را ندارد ، ولی به ایشان فرصت می دهد که هجرت کنند، و بعد می فرماید: "کسانی که ایمان آوردند و هجرت و جهاد کردند و کسانی که به آنها پناه دادند و آنها را یاری کردند همان مومنین حقیقی اند" که در ابتدای سوره، پنج ویژگی اصلی برای آنها اشاره شد و بعد می فرماید اینها ارحام ایمانی همدیگر هستند و نسبت به هم ولایت و پیوستگی دارند؛ "وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ ٱلَّذِينَ ءَاوَوا۟ وَّ نَصَرُوٓا۟ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ حَقًّاۚ لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنۢ بَعْدُ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ مَعَكُمْ فَأُوْلَٰٓئِكَ مِنكُمْۚ وَ أُوْلُوا۟ ٱلْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَیٰ بِبَعْضٍ فِی كِتَابِ ٱللّه" (انفال؛ ۷۴و۷۵) 🔸 در سوره توبه می فرماید منافقین از یکدیگر هستند و ویژگی آنها امر به منکر و نهی از معروف است؛ "ٱلْمُنَافِقُونَ وَ ٱلْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّنۢ بَعْضٍۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمُنكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْۚ نَسُوا۟ ٱللَّهَ فَنَسِيَهُمْۗ إِنَّ ٱلْمُنَافِقِينَ هُمُ ٱلْفَاسِقُونَ" (توبه؛ ۶۷) سپس آنها را به کفار ملحق می کند و خلود در عذاب و لعنت الهی را شامل ایشان به تبع کفار می داند (توبه؛ ۶۸) و در مقام قیاس متقابل مومنین را به هم پیوسته و یک معرفی می کند که بر اساس بحثی که در سوره آل عمران گذشت، در سایه و و می کنند؛ "وَ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَ ٱلْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَ يُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَ يُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَ رَسُولَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّه" (توبه؛ ۷۱) و بعد به مومنین وعده خلود در بهشت و فوز عظیم می دهد (توبه؛ ۷۲). 🔸 سر پیچی از امر هجرت و جهاد و کراهت از مجاهدت با مال و جان؛ "فَرِحَ ٱلْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ ٱللَّهِ وَ كَرِهُوٓا۟ أَن يُجَاهِدُوا۟ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ ٱللَّه" (توبه؛ ۸۱) را عامل فاسق شدن آنها بر می شمرد (توبه؛ ۸۰) که؛ "إِنَّ ٱلْمُنَافِقِينَ هُمُ ٱلْفَاسِقُونَ" (توبه؛ ۶۷) و حتی طول دادن در انجام امر ولی و بهانه تراشی نشستن با قاعدین را بر نمی تابد (توبه؛ ۸۶) و در مقابل وعده خیر و جنت الهی و فوز عظیم به مومنین (توبه؛ ۸۷-۸۹) به متخلفین از جهاد وعده عذاب می دهد (توبه؛ ۸۹). 🔸 اگر در عرصه نظامی، نفاق اصغر را به دنبال دارد، به وزان نیز که به فرموده حدیث نبوی، خودسازی و جهاد با نفس است نفاق اکبر معنا دارد و در مقابل جهاد کبیر که عدم تبعیت از کفار و جهاد در عرصه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی است نیز معنا می یابد. 🔸 وقتی ولی جامعه صراحتا را مکرر در مکرر واجب همگانی می داند ، جهادی که از مصادیق جهاد و امر به معروف مندرج در این سوره است، تطویل در جهاد تبیین و قعود و نشستن و دست روی دست گذاشتن از مصادیق ملحق شدن به مخلّفین و داخل شدن در زمره شعبی از نفاق خواهد بود. تدبر در آیات مربوط به جهاد مومنین و تخلف منافقین و مخلفین در سوره توبه و انفال و تبعیت و عمل به امر الهی در این سور راه خروج از نفاق در زمانه ما است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |