eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 : 🔸 انسان عابد روزه دار به سمت قله حرکت می‌کند و همواره نزدیکتر می‌شود و اوج این و آنجاست که زکات فطره پرداخته و به اقامه می‌ایستد.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 : ، سوره مبارکه زُمر ✍ سوره مبارکه زمر در آیات خود دائما متذکر در دین به خصوص در است. به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) این سوره به دنبال بیان این مقصود است که پیامبر (ص) مامور به توحید و اخلاص دین است. توحید و اخلاصی که آیات و ادله وحی و عقل همه بر آن تواتر دارند. و لذا می‌بینیم خدای سبحان در خلال سوره چند نوبت کلام را متوجه این مساله می‌سازد، مثلا در آغاز سوره می‌فرماید: "فَٱعْبُدِ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ" (زمر؛ ۲) و باز در آیه بعدی می‌فرماید: "أَلاَ لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِص" (زمر؛ ۳) سپس در وسط سوره دوباره به این مساله بر می‌گردد و می‌فرماید: "قُلْ إِنِّیٓ أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ ٱللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ ٱلدِّينَ" (زمر؛ ۱۲) و باز در دو آیه بعد می‌فرماید: "قُلِ ٱللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُۥ دِينِی"(زمر؛ ۱۴)
🔸 خداوند در آیه دوم این سوره مبارکه می فرماید: "أَلاَ لِلَّهِ ٱلدِّينُ ٱلْخَالِصُۚ وَ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَآ إِلَی ٱللَّهِ زُلْفَیٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَۗ..." (زمر؛ ۲) یعنی اى مردم، بدانيد كه عبادت خالص، از آن خداوند است كه جز اين را نمى پذيرد و كسانى كه به جاى خدا سرپرستانی را برگرفته و به عبادت آنها پرداخته و مى گويند: ما آنها را جز براى اينكه ما را به خدا نزديك كنند و به منزلتى نزد او برسانند، نمى پرستيم. قطعا خداوند ميان اينان و كسانى كه خالصانه او را مى پرستند، در آنچه بر سرش اختلاف دارند یعنی داورى خواهد كرد.. 🔸 به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) خداوند متعال عالی ترین مطالب توحیدی از باب تشبیه معقول به محسوس با بیان تمثیلی ارائه می کند. لذا مثل های قرآن در بر دارنده عالی ترین مباحث توحیدی است. لذا این بیان آیات شریفه در مورد توحید مخلصانه در عبادت خداوند در تمثیل زیبایی آمده است. ابتدا می فرماید؛ "وَ لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ" (زمر؛ ۲۷). یعنی توجه کنید خداوند در قرآن ضرب المثل های خود را هدفمند و برای تذکر مردم می زند و در اینجا هم برای شما مثلی بیان می کند. مثال هایی در این قرآن عربی، شاید که پیشه کنید! 🔸 با این مقدمه یک ضرب المثل برای خداوند بیان می کند؛ "ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً رَّجُلاً فِيهِ شُرَكَآءُ مُتَشَاكِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاًۚ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ" (زمر؛ ۲۹). به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) این آیه متضمن مثلی است که خدای تعالی برای و زده، مشرکی که ارباب و آلهه متعدد و مختلف می‌پرستد که همه در امور آن شخص شریک هستند و بر سر او با هم مشاجره دارند. این خدا او را دستور می‌دهد کاری را انجام دهد و آن خدای دیگر از آن عملش نهی می‌کند، و هر یک از خدایان می‌خواهند که مشرک نامبرده بنده خصوصی او باشد. و تنها او را خدمت کند. و موحدی که خالص در اختیار یک مولا است و احدی با آن در امر و نهی وی شرکت ندارد، در نتیجه موحد تنها او را بر طبق اراده‌اش خدمت می‌کند بدون اینکه کسی با مولای او بر سر او منازعه داشته باشد و نزاعش منجر به حیرت گردد. 🔸 پس مشرک مردی است که اولیائی متشاکس (در مشاجره و اختلاف با هم) دارد و موحد مردی است که سلم برای یکی است، و این دو مرد وضعی یکسان ندارند، بلکه وضع آنکه خالص برای یک نفر است بهتر است از وضع آن بیچاره‌ای که در اختیار چند نفر است. 🔸 اما دلالت های تشکیلاتی این آیه؛ ۱. این آیه به در ربوبیت و وحدت در و در و نفی امر و نهی های متفرق و متخالف با یک تمثیل اشاره دارد. آیا دو نفر مربی برای یک فرد در تشکیلات بهتر است یا یک فرد؟  آیا دو مربی با اختلاف سبک برای یک امر و نهی کند متربی بهتر است یا یک بدون این مشاجره؟ در روایات تصریح شده که اگر سه نفر همسفر و هم مقصد هستند، یکی از آنها راهبر و دیگران راهرو و پیرو باشد؛ "إذا كانَ ثلاثةٌ في سَفَرٍ فَلْيُؤَمِّرُوا أحَدَهُم". کما اینکه در عالم هستی هم وحدت تدبیر الهی حاکم است؛ "لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلاَّ ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا" (انبیا؛ ۲۲)
۲. این تمثیل در سیاق آیات سوره که نفی عبودیت غیر خداوند و اثبات عبادت خالصانه او را دارد، به در تشکیلات اشاره می کند. یعنی اگر رای و نظر افراد بر اساس هوای نفس حاکم بر تشکیلات شد، عامل و خواهد شد. و راه عبور از این اختلاف حاکم کردن امر خداوند و عمل به تکلیف عبودی است. لذا در آیه دیگری در مقابل تبعیت مشرکانه از ارباب متفرق، خداوند واحد را معرفی می فرماید: "ءَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ ٱللَّهُ ٱلْوَٰحِدُ ٱلْقَهَّارُ" (یوسف ۳۹) ۳. این تمثیل بیان آیه شریفه دوم این سوره است که می فرماید: "ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِهِۦٓ أَوْلِيَآءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَآ إِلَی ٱللَّهِ زُلْفَیٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ.." (زمر؛ ۲) کسانی که اولیائی غیر از خداوند برمی گزینند آنها را عبادت نمی کنند مگر به امید تقرب به خدا.. در حالیکه زهی خیال باطل! آنها چون در مسیر نیستند، اختلاف می کنند و خداوند بین آنها حکم می کند.. پس عامل ، که در تمثیل آیه شریفه تعبیر به پذیرش اولیاء متشاکس شده، اتخاذ ولایت من دون الله بیان شده است. ۴. نکته مهم این دو آیه شریفه این است که پذیرش را عبادت غیر خدا می داند. عبادت مشرکانه ای به خیال تقرب به خداوند! تبعیت از رهبری غیر دینی عبادت غیر خدا و شرک است و این منافی عبادت خالصانه خداوند است که مورد تاکید این سوره است و گاهی این شرک نوعی است! در ذیل آیه شریفه: "ٱتَّخَذُوٓا۟ أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ ٱلله" (توبه؛ ۳۱) آمده است که: "لَم يَكُونُوا يَعْبُدُونَهُمْ وَ لَكِنْ كَانُوا إِذَا أَحَلُّوا لَهُمْ أَشْيَاءَ اِسْتَحَلُّوهَا وَ إِذَا حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَرَّمُوهَا" (وسایل الشیهه ج ۲۷، ص۱۳۴) آنها رهبرانشان را نمی پرستیدند اما چون رهبران دینی آنها تفسیر به رای و اجتهاد به رای می کردند و امر و نهی و حلال و حرامی که می کردند مورد تبعیت واقع می شد، در واقع غیر خدا را رب خود قرار داده بودند! 🔸 در روایات هم آمده است که: "مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنْ إِبْلِيسَ، فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ" (وسایل الشیعه، ج ۲۷، ص ۱۲۸) یعنی اگر کسی از کلام و نطق دیگری پیروی کند حقیقتا او را عبادت کرده است. حال اگر خود آن گوینده بنده خدا باشد بندگی او بندگی خداست و اگر فرد ناطق بنده و باشد تبعیت از سخن او و بندگی او است. 🔸 پس اگر در بدون نگاه اجتهادی درست، و صرافا با یک ذوق غیر مستند دینی، یک حکمی به دین نسبت داده شد، مثلا بدون توجه به روش صحیح استنباط از منابع دینی در یک حاکم شد، این و عبادت غیر خداست. 🔸 این مساله لزوم حضور مجتهد با تقوای دینی در و یا چنین فردی از دور یا حداقل حاکمیت اندیشه صحیح و اجتهادی یک بر تشکیلات را واضح می سازد! بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : دعا، قرآن صاعد 🔸 آمدن سختی‌ها و مشکلات برای آن است که انسان به سمت خدا بازگردد. (فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ) انسان هرچه بیشتر در خود احساس نیاز کند، رابطه‌اش با خدا را بیشتر احساس می‌کند و رشد بیشتری می‌یابد. در "ربنا" های قرآن، این احساس فقر و نیاز توسط انبیاء به انسان آموزش داده شده است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 : ، سوره مبارکه فصلت ✍ در سوره مبارکه فصلت بیان هایی در مورد ثمره استقامت بر صراط مستقیم وجود دارد که بسیار نوید بخش است. همانطور که بیان شد خداوند در سوره هود می فرماید؛ "فَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَ وَ مَن تَابَ مَعَكَ..." (هود؛ ١١٢) یعنی همان گونه كه فرمان يافته اى ايستادگى كن؛ و نيز آنان كه همراهت به سوى خدا روى آورده اند را هم به استقامت بدار. بیان شد که این آیه شریفه استقامت یک امت یا یک را از امام و رهبر آن طلب کرده است. یعنی در دعوت به صراط مستقیم و استقامت و پایداری بر آن است.
🔸 در سوره مبارکه فصلت می فرماید؛ "قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٞ مِّثۡلُكُمۡ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمۡ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞ فَٱسۡتَقِيمُوٓاْ إِلَيۡهِ وَٱسۡتَغۡفِرُوهُ..." (فصلت؛ ۶) بگو من هم فقط بشرى هستم مثل شما با اين فرق كه برای هدایت شما به من وحى مى شود پس بدانید که خدای شما معبودى است يكتا پس همه با پایداری و استقامت به سويش رو كنيد و از او استغفار كنيد. این همان دعوت پیامبر به صراط مستقیم است. 🔸 در آیات دیگر سوره مبارکه فصلت ثمره این استقامت را بیان می کند: "إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ" (فصلت؛ ۳۰). بى ترديد كسانى كه در مقابل امر پیامبر (ص) از سوی خداوند به استقامت، گفتند: "پروردگار ما خدا است" ؛ سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت] استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند [و مى گويند ] نترسيد و اندوهگين نباشيد و شما را به بهشتى كه وعده مى دادند، بشارت باد. 🔸 پس ثمره استقامت این است که ملائکه الهی بر ایشان نازل می شوند و آنها را به رفع خوف و حزن بشارت می دهند. از انجا که به بیان قرآن این اولیای الهی هستند که خوف و حزن ندارند و اینان کسانی هستند که به خدا ایمان آوردند و بر این ایمان مراقبه و تقوا داشتند و بشارت ملائکه الهی برای ایشان است؛ "أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ. ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ. لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِۚ..." (یونس؛ ۶۲-۶۴). 🔸 لذا می توان گفت که نتیجه استقامت ایشان اتصال به و نهایتا قرار گرفتن در زمره اولیای الهی است و لذا به بیان مرحوم علامه (رض) ملائکه به ایشان قرابت پیدا کرده و به تایید و تسدید آنها و امداد رسانی ایشان می پردازند. لذا ملائکه بشارت می دهند که؛ "نَحۡنُ أَوۡلِيَآؤُكُمۡ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِ"(فصلت؛ ۳۱). از انجا که ملائکه الهی مدبرات امور عالم هستند، این تنزل ملائکه و ولایت (قرب و اتصال) ایشان به معنای توافق اسباب و سنن الهی حاکم بر عالم هستی با کسانی است که بر طریق الهی استقامت می کنند. 🔸 در ادبیات قرآن، ایمان به ملائکه الاهی در طول ایمان به خداوند و نبوت و.. از لوازم ایمان مومنین دانسته شده است "وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَـٰٓئِكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِ" (بقره؛ ۲۸۵) و باور به سنن الهی حاکم بر حیات انسان و از جمله سنن حاکم بر و ملازم ایمان به ملائکه الهی است. 🔸 نصرت الهی از طریق ملائکه در موارد متعدد آمده است. از جمله در ماجرای جنگ حنین؛ "لَقَدۡ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٖۙ وَيَوۡمَ حُنَيۡنٍۙ.... ثُمَّ أَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودٗا لَّمۡ تَرَوۡهَا" (توبه؛ ۲۵و۲۶) یا در جنگ بدر که به امداد ملائکه توسط جنود ملائکه تاکید می کند؛ "وَلَقَدۡ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ بِبَدۡرٖ وَأَنتُمۡ أَذِلَّةٞۖ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ. إِذۡ تَقُولُ لِلۡمُؤۡمِنِينَ أَلَن يَكۡفِيَكُمۡ أَن يُمِدَّكُمۡ رَبُّكُم بِثَلَاثَةِ ءَالَٰفٖ مِّنَ ٱلۡمَلَائِكَةِ مُنزَلِينَ" (ال عمران؛ ۱۲۳و۱۲۴). و نهایتا این سنت امداد ملائکه در جهاد را بیان می دارد که "بَلَىٰٓۚ إِن تَصۡبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأۡتُوكُم مِّن فَوۡرِهِمۡ هَٰذَا يُمۡدِدۡكُمۡ رَبُّكُم بِخَمۡسَةِ ءَالَٰفٖ مِّنَ ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةِ مُسَوِّمِينَ" (آل عمران؛ ۱۲۵) یعنی اگر شما و در پيشه كنيد و اهل باشید، و پيوسته پرهيزكار باشيد چون كافران بر سر شما شتابان و خشمگين بيايند!، خداوند براى حفظ و نصرت شما پنج هزار فرشته را با پرچمى كه نشان دار و مخصوص هستند به مدد شما مى فرستد. بر اساس قواعدی که در تدبر در قران در سوره احزاب (جزء ۲۱) ذکر شد، این شامل و نیز می شود. 🔸 شناخت ملائکه الهی و ایمان به آنها از امور مغفول در دینداری امروزین است. ایمان به ملائکه الهی و نصرت الهی از طریق نزول جنود ملائکه الهی از اموری است که در در باید مورد توجه قرار گیرد. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : خانه‌های نورانی با قرآن کریم 🔸 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید.. زيرا كه هرگاه در خانه بسيار تلاوت قرآن شد خير و بركتش زياد شود، و اهل آن به وسعت رسند، و آن خانه براى اهل آسمان درخشندگى دارد چنانچه ستارگان آسمان براى اهل زمين ميدرخشند. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔸 : ، سوره مبارکه شوری ✍ سوره مبارکه شوری به دلیل آیه ۳۸ به این نام نامگذاری شده است. این آیه شریفه می فرماید: "وَٱلَّذِينَ ٱسۡتَجَابُواْ لِرَبِّهِمۡ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَمۡرُهُمۡ شُورَىٰ بَيۡنَهُمۡ وَمِمَّا رَزَقۡنَاهُمۡ يُنفِقُونَ" (شوری؛ ۳۸) در این آیه در کنار ویژگی هایی مانند توکل به خداوند، اجتناب از گناهان کبیره و فواحش، گذشت در هنگام عصبانیت و غضب، اجابت دعوت خداوند به حیات طیبه، اقامه نماز، انفاق و... یکی از اوصاف مهم مومنین را این می داند که: "وَأَمۡرُهُمۡ شُورَىٰ بَيۡنَهُمۡ" (شوری؛ ۳۸) .
🔸 علامه طباطبایی (رض) می فرماید؛ کلمه شوری به معنای آن پیشنهاد و امری است که درباره‌اش مشاوره شود و بنا بر این معنای آیه چنین می‌شود: "مؤمنین آنهایی هستند که هر کار مهمی می‌خواهند بکنند، در بینشان شورایی می‌شود که پیرامونش می‌کنند." 🔸 اگر این ویژگی را از لوازم بدانیم به این معنا است که مومنین آنقدر مستحکم و متراکم است که امور مهمی که رخ می دهد در این روابط و تعاملات مستمر به اشتراک گذاشته می شود و آنها با هم می کنند. و این یعنی مومنین به واسطه ایمانی که دارند یک هستند که در هر شرایطی و در امور مهم می توانند با هم شور کنند. پس از لوازم ایمان چنین ارتباط منسجم تشکیلاتی است. 🔸 البته روشن است که این شورای مومنین به حسب ارتباطات ایمانی لایه لایه است. مومنین در یک قریه یا یک محل در امور همان محله باید بین خودشان شوری داشته باشند. مومنین شرکت کننده در جهاد در یک سپاه یا دسته نظامی باید در امور سپاه با هم مشورت کنند، مومنین در یک مجموعه یا نهاد انقلابی و اسلامی هم در امور همان مجموعه باید بین خور شور و مشورت کنند و... 🔸 در روایت آمده است که: "ما تشاورَ قَومٌ اِلاّ هُدوا اِلی رُشدِهم". هیچ قوم و گروهی در کارهای خود با یکدیگر به مشورت نپرداختند مگر اینکه به مسیر رشد خود نائل آمدند. (تحف‌العقول، ص ٢٣٦) چرا که با مشورت، شکل می گیرد. همانطور که امیر المومنین (ع) می فرماید: "مَن شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَها فی عُقولِها" كسی كه با بزرگان و صاحب‌نظران مشورت كند، در حقیقت او با عقل و درایت آنها مشاركت نموده است (نهج‌البلاغه، كلمه ١٥٢). و این یعنی احتمال خطای به واسطه ملاحظه جوانب مختلف کمتر است. 🔸 یکی از نیز مشورت با اعضا است. از رهبری تشکیلات کلان جامعه یعنی امام جامعه تا رهبر یک خانواده که پدر خانواده است! در هر که امر جمعی وجود دارد مشورت رهبر گروه یا جمع ایمانی با اعضا برای تحقق خرد جمعی و بعد هم پایبندی به یک تصمیم مشترک و لازم است. خداوند متعال خطاب به پیامبر (ص) بعنوان رهبر جامعه اسلامی می فرماید: "...وَشَاوِرۡهُمۡ فِي ٱلۡأَمۡرِۖ فَإِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِينَ" (آل عمران؛ ۱۵۹). در امور ولایت و حکومت با مردم مشورت کن و آنها را مشارکت ده اما وقتی تصمیم گرفتی و عزم بر انجام امری نمودی بر خدا توکل کن. البته به بیان مرحوم علامه این مشورت حدودی دارد و منظور مشورت در حوزه احکام شرعی نیست بلکه در امور اجرایی و مدیریتی جامعه است. 🔸 مشورت رهبری جامعه با مردم الزاما به معنای تبعیت از همه آرای مردم هم نیست. مخصوصا در جایی که رای افراد منافق یا رای بر اساس هوا و هوس باشد. در روایات متعددی از مشورت با برخی از گروه ها یا افراد نهی شده است. یا در موارد مختلفی از آیات قرآن آمده است که در مقابل حکم الهی از نظر مردم پیروی مکن : "وَأَنِ ٱحۡكُم بَيۡنَهُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَآءَهُمۡ وَٱحۡذَرۡهُمۡ أَن يَفۡتِنُوكَ عَنۢ بَعۡضِ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ إِلَيۡكَۖ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَٱعۡلَمۡ أَنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعۡضِ ذُنُوبِهِمۡۗ وَإِنَّ كَثِيرٗا مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَاسِقُونَ" (مائده؛ ۴۵). در همین سوره شوری هم آمده است از هوا و هوس مردم پیروی مکن؛ "فَٱدۡعُۖ وَٱسۡتَقِمۡ كَمَآ أُمِرۡتَۖ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَآءَهُمۡ" (شوری؛ ۱۵). 🔸 البته روشن است که این آیات در مورد جامعه ای است که در آن مومن و منافق و حتی اهل کتاب و.. در ترکیب جامعه حضور دارند و در نظرات شکل گرفته از خواص مومنین مساله به گونه دیگری است. به این معنا که احتمال مشورت اهل صلاح بیشتر است. اما باز هم دانایی و و.. در میان مومنین هم درجات مختلفی دارد.
🔸 در روایات هم آمده که مشورت گیرنده باید نهایتا آرای مختلف را کنار هم قرار دهد و سبک و سنگین کند و تصمیم سنجیده بگیرد ؛ "و اَضمُمْ آراءَ الرِّجالِ بَعضَها الی بَعضٍ ثُمَّ اخْتَرْ اَقرَبَها لِلصَّوابِ وَأَبَعدَها مِنَ الإرتیابِ" یعنی آراء و نظریات صاحب‌نظرات را در مجموع نظرسنجی کن آنگاه آنکه به حق نزدیک‌تر و از شک و تردید دورتر است گزینش نما (وسائل، ج ٨، ص ٤٢٩). 🔸 در برخی موارد پیامبر (ص) مشورت گروهی را بر گروه دیگر ترجیح می دادند از جمله در جنگ بدر که پیامبر (ص) به مشورت برخی بزرگان مهاجرین بر انصراف از جنگ عمل نکرده و به مشورت گروهی از بزرگان انصار که آمادگی و عزم خود را بر مقابله با مشرکان اعلام کردند، عمل نمودند. 🔸 در برخی موارد مانند جنگ احد نیز بنا بر نقل مشهور تاریخی، پیامبر (ص) برای خروج و جنگیدن در بیرون شهر علیرغم نظر خود عمل کردند. پیامبر (ص) در مواردی مانند جنگ احزاب، مشورت حفر خندق یک فرد ذی صلاح مانند سلمان فارسی را پذیرفتند. در مواردی نظر اقلیت را بر اکثریت ترجیح دادند و در مواردی هم صلاح را در پذیرش نظر غالب دانستند. 🔸 مشورت با اعضا منجر به افزایش بصیرت آنها و بالا بردن قدرت تصمیم گیری و امکان پرورش رهبران دیگر می شود. همچنین حس و اعضا در امور مهم را بالا می برد. مشورت موجب و بر اساس خرد جمعی می شود. از سوی دیگر و افراد را افزایش داده و با مشارکت در تصمیمات حس به تشکیلات بیشتر می شود. از سوی دیگر مشورت ظرف ابتلا و آزمایش تشکیلات نیز هست. امتحان افراد در در مواردی که خلاف نظر یا مشورتی که داده اند، عمل می شود. 🔸 در پایان باید تذکر داد که مشورت جمعی خواصی که در بالا ذکر شد را دارد ولی الگوی مشارکت در قالب های امروزین انتخابات (رای گیری و عمل بر مبنای رای اکثریت) اگرچه در مواردی لازم بوده و سازوکار مشارکت اعضای تشکیلات در امور است اما این امر نباید جایگزین گفتگوی جمعی و شورایی و تصمیم گیری هایی که بر پایه شورا و مشورت است، گردد. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙: _ قسمت اول (مجموعه صوتی ویژه ایام شهادت استاد آیت‌الله (ره)) 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔹 پایان با یک حرکت عظیم توحیدی است که را به سوق می دهد. روزه، من انسان را با خوردن و آشامیدن به امر و ترک نهی ها، ضمن خروج از توسعه می دهد و ضمن تقویت من عالی انسانی، توجه به دیگران را حاصل می کند . 🔹 اوج این نگاه در روز عید فطر در نماز عید با همراهی با امام جامعه و انجام و پرداخت ظاهر می شود که بدین واسطه دیگران را نیز در رزق خویش شریک می کنیم. 🔹 لذا در ماه مبارک و عید فطر آنچه از آن بایستی بهره برده باشیم قطع تعلقات و خروج از که در برای انسان ایجاد شده بود و سپس در عید فطر، توجه به و ذیل . 👈 برگرفته از بیانات بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : و فطری بشریت 🔸 قرآن صدای فطری بشریت است. این یعنی قرآن حتی برای غیر مسلمانان هم جذابیت دارد و می‌تواند آنان را به فطرت خویش رجوع دهد. از همین رو کافران هنگام قرائت قرآن توسط پیامبر (ص) از شنیدن صدای قرائت ایشان هراس داشتند.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 حرکت عظیم ماه مبارک رمضان یک در است که اساس آن، خروج از من مضیق و پیوستن به ضمن خروج از سلطه‌ی احکام‌تن است. 👈 برگرفته از بیانات بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙: _ قسمت دوم (مجموعه صوتی ویژه ایام شهادت استاد آیت‌الله (ره)) 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
🔹 ۱۳. تحلیل و بررسی علل عدم موفقیت در امور ۱۴. توجه به توانایی ها و بودجه موجود در تعریف امور ۱۵. نوسازی و رفع ایرادات تشکیلات ۱۶. توجه به کادرسازی و تربیت مدیران پس از خود 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati