هدایت شده از تفکر تفریحی
#تحلیل_فیلم
#چشمه
1⃣قسمت اول
فیلم سینمایی «چشمه» محصول ۲۰۰۶ آمریکا به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» است که با بنمایههای عمیق فلسفی- کابالایی یهود بهعنوان یکی از سمبلیکترین آثار سینمایی شناخته میشود و تمام بستر آن برمبنای آیه ابتدایی روایت میشود. (از کتاب پیدایش)
این فیلم به ظاهر گیجکننده قرار است داستان تکامل انسانی را نشان دهد که تمام تمنایش رسیدن به «درخت زندگی»، خوردن از آن و جاودانه شدن است. زن و شوهری که تماما نماد آدم و حوایی هستند که از بهشت رانده شدند و قرار است پس از سفری رنجآور اما مفید روی زمین به بهشت بازگردند.
فیلم در سه بخش روایت میشود که در هر کدام زن و مرد نماد آدم و حوا هستند و مرد در هر بخش دنبال پیدا کردن درخت برای جاودانه شدن است. در قصه اول «تامی» دانشمندی است که به دنبال راهی برای مقابله با مرگ است و این هدف توسط یک درخت محقق میشود. دانش تامی نمادی از خوردن میوه درخت ممنوعه برای دستیابی به علم است و میمون آزمایشگاهی نمادی از نسل پیشین انسان در داروینیسم است
در قصه دوم، تامی در یک حباب دایرهشکل در آسمان (دایره نماد کامل بودن) کنار درخت زندگی تلاش دارد تا با ارتباط با همسر خود که روزهای آخر عمرش را سپری میکند و با استعانت از درخت او را از مرگ نجات دهد(درخت در این بخش نشان همسر تامی است) و در قسمت سوم باز همان مرد در نقش جنگجویی تمامعیار به ملکه قول میدهد با پیدا کردن درخت زندگی اسپانیا را از شر دشمنان نجات دهد و با پیدا کردن درخت و خوردن شیرهی آن همسر ملکه شود.
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavar
هدایت شده از تفکر تفریحی
#تحلیل_فیلم
#چشمه
2⃣قسمت دوم
تامی در هر سه داستان با عبور از رنجهای فراوان که به تدریج کامل شدنش را رقم میزند به بهشت برمیگردد و متوجه میشود که جاودانه شدن نه در حیات مادی بلکه در مرگ است.
مرد در هر سه بخش نقش «منجی» و ناجی را دارد که این امر تداعی کننده «مسیح» و داستان او برای مخاطب است؛ چنانچه پس از پیدا شدن درخت زندگی برای نجات اسپانیا چند تن از یاران به راه او بیایمان میشوند و به او خیانت میکنند. همچین نقش یکی از خائنان در همین بخش با همکار تام در آزمایشگاه یکی است (او نیز به راه تام برای مقابله با مرگ شک میکند که نماد فردی به نام «استخریوطی» است)
پ.ن: انواع ثنویتها در بخش بخش اثر قابل رویت است مانند مرد، زن (همسر تامی در بیشتر فیلم لباسی سفید و مرد عموما لباسی تیرهرنگ برتن دارد)/ زندگی و مرگ/ سختی و آسانی و...
پ.ن: نمادهای کابالایی بسیاری در فیلم وجود دارد مانند نقش پررنگ درخت زندگی کابالا و نور که به شکل اغراق آمیزی نمایش داده شده است.
پ.ن: زن نماد سرزمین و عقیده است و ملکه اسپانیا از همین حیث نمایش داده شده است
پ.ن: کتابی که همسر تام به او میدهد دارای ۱۲ فصل است که این عدد از نمادهای تکامل است.
پ.ن: حالت مدیتیشن تامی تداعی کننده صلیب (پدر، پسر و روح القدس) است.
نکته: فیلم چشمه از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و در بعضی ابعاد نگاه زیبایی به زندگی دارد (مانند پرداختن به رنج و نقش آن در کامل شدن انسان، مفهوم تدریج که با مکثگذاری دقیق در تصویربرداریها و دیالوگها به خوبی این القا را صورت داده است و...)
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
هدایت شده از تفکر تفریحی
#تحلیل_فیلم
#چشمه
3⃣قسمت سوم (قسمت پایانی)
نکته: نقش موسیقی متن قوی در القای مفاهیم و انتقال حس درصد بالایی را به خود اختصاص داده است.
نکته: در عموم فیلمها مخاطب در یک سوم ابتدایی فیلم متوجه داستان میشود اما این اثر کاملا برعکس بوده و مخاطب در یک سوم انتهایی کلیت ماجرا را درک میکند.
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavar
📣 سریال «مسیح»، «Messiah»:
♦️مشخصات اثر:
کارگردان:مایکل پترونی
محصول:آمریکا
سال انتشار:2020
ژانر:درام
🔹خلاصه ی داستان:
داستان سریال دربارهی ظهور ناگهانی مردی جوان از ناکجا آباد است که ناگهان در سوریه ظاهر میشود. او تواناییهایی دارد و به سرعت شیفتگان و مریدان زیادی به دست میآورد. در همین حین CIA از وجود او مطلع شده و زنی مامور پیگیری این پرونده میشود و...
#مسیح
#Messiah
#مایکل_پترونی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 تحلیل سریال ماشیح
🎬 رونمایی از منجی دروغین در سریال مسایا (به عبری: ماشیح) محصول کمپانی نتفلیکس
✡️ ماشیح همان منجی یهودیان است که در تورات از آن نام برده شده است. اما با توجه به خصوصیات فردی این شخصیت و اقدامات وی در این سریال، گمان میرود که این شخصیت اشاره به حضرت مهدی (عج) موعود دارد.
#️⃣ #Messiah
📰 @WORLDRiSE 🌎
📣 فیلم «برادران لیلا»:
♦️مشخصات اثر:
کارگردان: سعید روستایی
محصول: ایران
سال انتشار: 2022
ژانر: درام
🔹خلاصه ی داستان:
در سن چهل سالگی، لیلا تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و چهار برادرش کرده است. خانواده ای که در شرایط تحریم ایران دایما در حال بحث و زیر فشار قرض های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می کنند که خرج زندگی خود را دربیاورند، در این شرایط لیلا نقشه ای می چیند…
#برادران_لیلا
#سعید_روستایی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
هدایت شده از کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
فیلم برادران لیلا
با آنکه فیلمهای بسیاری را میبینم ولی اصلا اهل نقد و تحلیل نیستم چرا که خارج از تخصصم است؛ امروز فیلم برادران لیلا را دیدم. فیلم برادران لیلا در یک کلام فیلمی بسیار ضعیف، سطح پایین، فاقد مولفههای هنری، دیالوگهای مبتذل و تکراری بمانند سایر فیلمهای سعید روستایی و همانند سه اثر دیگر روستایی حول خانواده از هم پاشیده است.
فیلمی که برگرفته از گفتمانی است که تلاش میکند جامعهی ایرانی را سیاه نمایش دهد و سالیانی است خودتحقیری را در آثار خود، به چشم مخاطب آوردهاند.
امثال سعید روستایی نه ایران، نه خانواده، نه پایین شهر، نه بالا شهر، نه ادبیات، نه شخصیت را شناختهاند و نه فرهنگ، نه سیاست، نه اجتماع را.
کسانی که کم نیستند و خیال میکنند با عربدهکشی، لات بازی، بد دهنی، شلوغ کردن فضا، چاقوکشی، بالا و پایین کردن حرکت دوربین و با جمع کردن عدهای سلبریتی دورِ هم، هنرنمایی کردهاند بلکه فقط به دنبال بازار مصرفی خود هستند.
و چقدر جالب است که خبر برندهشدن روستاییها و فرهادیها و امثالهم در جشنوارههای غیر هنری و سیاسی مانند کَن و اُسکار به شومنها و لمپنهای غربزده ایرانی میرسد سر از پا نمیشناسند که هنر این است و جز این نیست.
دانیال بصیر
#برادران_لیلا
@cafe_fekr
📣کلید جملات جلسهی بیست و هشتم دورهی تغییر انفسی:
♦️مشخصات جلسه:
موضوع: تغییر انفسی
تاریخ برگزاری: 12/18/ 1401
🔹تزکیه: دستهبندی خواستهها اهمیت ذکر ا... (1)
♦️انواع خواستهها: بیرونی (مادی) ، درونی (نزدیک شدن به خدا)
🔹وقتی خواستهای دارید یا میخواهید مشکلی حل شود، بیرودربایستی از خدا بخواهید، انقدر به این روند ادامه بدهید تا به خدا ایمان بیاورید و اعتقاد پیدا کنید. خدا یا خواستهی شما را به شما میدهد یا آن را درست میکند و به شما میدهد.
♦️برخی افراد زود و برخی دیر به خدا اعتماد پیدا میکنند.
🔹اثرات بیرودربایستی حرف زدن با خدا: این مساله باعث میشود فقط به خدا تکیه کنیم و همین باعث میشود حالتان همیشه خوب باشد. دیگر نگران گذشته و آینده نمیشوید و سبک میشوید، چون میدانید خدایی دارید که همهکاره است.
♦️انواع حال: اگر حال الهی باشد، عطر مثبت و اگر حال نفسانی باشد، عطر منفی خواهد بود.
🔹مسیر رسیدن به خدا این است که اول باید حضور خدا را در بیرون درک کنید و باور کنید که خدا میتواند خواستههایتان را برآورده کند.
♦️وقتی این مراحل طی شد، خلاء محبت خدا را حس میکنید، چون افکار نفسانی این خلاء را برایتان میپوشاند.
🔹وقتی نگران دنیا نباشیم محبت خدا را درخواست ميکنيم (وقتی خلاء زیاد شد دنبال محبت خدا میگردید.)
♦️برای حل مشکلات بیرونی لازم نیست کل تاریکیهایتان پاک شود، حس منفی برود، درون و بیرون درست میشود.
🔹برای دوستی با خدا، باید قلق استغفارتان را پیدا کنید.
♦️توجه به خدا، از بین رفتن حس منفی، دیدن تاریکیها، استغفار
🔹محبت خدا، باعث حال خوب باکیفیت میشود.
♦️مرحله اول تکنیک، ذکر ا... و توجه به خدا است، سپس استغفار، استعاذه و شکر.
🔹تعلیم: رابطه انفس با نفس
♦️خدا روی انفس، نفس را الهام کرده که دو بخش دارد: فجور و تقوا.
🔹انفس، نفس ارادی و نفس غیرارادی است. (نفس، وسوسهگر است.)
#دوره_تغییر_انفسی
#جلسه_بیست_و_هشتم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
📣کلید جملات جلسهی بیست و نهم دورهی تغییر انفسی:
♦️مشخصات جلسه:
موضوع: تغییر انفسی
تاریخ برگزاری: 12/25/ 1401
🔹تزکیه: دو قاعده ذکر ا...
♦️وقتی سنگینی حضور خدا را حس میکنید، دیگر دنبال مسایل بیرونی نمیگردید، درست فکر میکنید، به درونتان فکر میکنید، تاریکیهایتان را میبینید و سپس استغفار، استعاذه و شکر را انجام میدهید.
🔹ذکر ا... اطمینان قلب ایجاد میکند و حس منفی را از بین میبرد.
♦️در مقابل توجه به خدا، توجه به نفس و تاریکیهای انباشته شده را داریم.
🔹جهالت: تاریکیهای انباشته شده
♦️ظلمات: مجموعه جهالت
🔹وقتی نفس در موضوعات مختلف وسوسه میکند، تماما حس منفی در آن وجود دارد.
♦️انواع حس منفی: خوف (ترس، انواع: نگرانی، ذکر ا...، استرس، اضطراب)، حزن (ناراحتی، بههم ریختگی، دلشوره، عذاب وجدان)
🔹هر فکری که همراه با خوف و حزن باشد، قطعا نفسانی است.
♦️خوف و حزن کم مربوط به توجه به نفس و خوف و حزن زیاد مربوط به توجه به تاریکیها است.
🔹اگر به وسوسه نفس یا تاریکی توجه کنیم، خوف و حزن زیاد میشود.
♦️وقتی به وسوسه نفس یا تاریکی توجه میکنیم خود را با آن یکی میدانیم.
🔹تفکر بر پایهی خوف و حزن نفسانی است و باعث رفتار نفسانی میشود. (حس و حال، توجه، فکر، گفتار و رفتار)
♦️محرک خوف و حزن، شیطان است. نفس عامل پمپاژ حس منفی و تاریکی است.
🔹ترس از خدا نورانی است.
♦️انواع: خوف تاریک و نورانی، خوف تاریک، ناآرامی و خوف نورانی که آرامش ایجاد میکند.
🔹انواع حزن: الهی و نفسانی، حزن الهی مثبت و حزن نفسانی، منفی است.
♦️هر لحطه مختاریم که بین دو توجه انتخاب کنیم، توجه به خدا و توجه به نفس و تاریکیها.
🔹توجه به نفس، حال بد، حس منفی، افکار، رفتار و گفتار تاریک، توجه به خدا، حال خوش، حس مثبت، افکار، رفتار و گفتار نورانی ایجاد میکند.
♦️باید به مرحلهی توجه پایدار به خدا برسیم.
🔹با تکنیک عدم رودربایستی با خدا میتوان به توجه پایدار به خدا در بیرون رسید.
♦️تعلیم: سازوکار فعالیت نفس
🔹نفس به سه شکل وسوسه میکند، اماره، مسوله، مطوله
♦️نفس اماره، از مخزن فجور، هوی را در صدر ما به وزش در میآورد.
🔹نفس مسوله، از مخزن تقوی، هوی را در صدر ما به وزش در میآورد. (سرزنش)
♦️سی مدل، وسوسه نفسانی داریم.
#دوره_تغییر_انفسی
#جلسه_بیست_و_نهم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
📣 فیلم «مِگان»، «M3GAN»
♦️مشخصات اثر:
کارگردان: جرارد جانستون
محصول: آمریکا
سال انتشار: 2022
ژانر: علمی، تخیلی
🔹خلاصه ی داستان:
«جما» یک مهندس رباتیک، عروسکی مشابه انسان می سازد که می تواند مانند یک دوست و همبازی گوش دهد، تماشا کند و بیاموزد؛ مسئله ای که عواقبی غیرقابل تصور را به بار می آورد.
#مگان
#M3GAN
#جرارد_جانستون
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🦋هنر استراتژیک
✅@StrategicArt_ir
هدایت شده از عصر زنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #نقد_فیلم
💠 زنان و هوشمصنوعی
📽 معرفی و نقد فیلم «مگان»
♦️ هوش مصنوعی، پدیده نوظهوری که ورود آن در همهٔ عرصههای علمی، مهندسی، علوم انسانی و هنر و سینما دیده میشود.
🔹در این میان نسبت زنان با این پدیدهی نو ظهور نیاز جایگاه خاص و ویژهای دارد به گونهای که فیلمنامه نویسان نیز به این منظر پرداختهاند.
▫️در این میان فیلم سینمایی "مگان" به برخی از مباحث مرتبط با جنسیت، زنان و هوشمصنوعی پرداخته است.
🔸کارگردان: جرارد جانستون
🔸سال ساخت: ۲۰۲۲
🔸نویسنده: صغری عاشوری
📎شماره قبلی نقد فیلم
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از تفکر تفریحی
#تحلیل_فیلم
#برادران_لیلا
1⃣ قسمت اول
شورش علیه پدر
خطر اسپویل
فیلم «برادران لیلا» یک فیلم استعاری با بنمایههای سیاسی است که برای درک پیامش فقط کافیست یکی دو بار داستان را مرور کنیم
چهار برادر و یک خواهر در خانهی پدری خود زندگی ملالآوری را زیست میکنند؛ این پدرِ پیرِ مردسالار (نماد ولی جامعه) که فقط یک خانه (مرز، کشور، سرزمین) درب و داغان برای فرزندانش (مردم این سرزمین) دست و پا کرده است، از طرفی بچههای خود را از بیپناهی نجات داده (پس بودنش مغتنم است) از طرف دیگر به دلیل دخالتها، خودخواهیها و از همه مهمتر جاهطلبی (به دست آوردن قدرت سیاسی و حفظ آن) مانع هر گونه پیشرفت فرزندانش شده و عرصه را بر آنها تنگ کرده است. لیلا که دلسوز برادران است آنها را به نترس بودن و ایستادن جلوی پدر تشویق میکند و از همین رو مغضوب پدر هم هست. تا جایی که در انتهای فیلم عاقلترین برادر در محل کارش دست از ترسیدن برمیدارد و به جای فرار از دست پلیس ظالمِ بیمنطقِ دست روی کارگر بلندکن (در ابتدای فیلم) تصمیم میگیرد برگردد، قیام کند و وقتی حقش را نمیدهند شیشه بشکند و اغتشاش کند.
پدر خانواده به بهای دادن چهل سکه (نمادی از سرمایهی عمر چهل سالهی انقلاب که در سال خروج ترامپ از برجام چهل ساله شده بود) که پسرانش برای کار به او نیاز دارند به نوهی بزرگ خاندان مرحوم، میخواهد نفر اول فامیل شود اما لیلا به شدت مخالف است و موقع کادو کردن تمام سکهها را برای خرید مغازه برمیدارد.
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavar
هدایت شده از تفکر تفریحی
#تحلیل_فیلم
#برادران_لیلا
2⃣ قسمت دوم
لیلا شب عروسی بیرون کادر دوربین عکاسی (جایی دور از خانواده) از خانواده عکس میگیرد و با آن روسری قرمز گرهزده و لباس سبز رنگش (لباس فرم منافقین) قربانصدقهی این خانواده میرود! و این لیلاست که جرئت دارد چَک آبداری به گوش پدر بزند، هر چه میتواند به او بگوید و اظهار کند که اگر پدر بمیرد شاید وضعمان بهتر شود...
این پدر هم البته حقش است! چرا که بین فامیل و آشنایان منتظر است آدم حسابش کنند و با دادن تمام سرمایه این سالها «بزرگخاندان» همه شود. این یعنی برای به دست آوردن قدرت و حفظ آن حاضر است بچههای خود را بدبخت کند اما در جایی که آدم حسابش نمیکنند آقا باشد...
پدر که در ابتدای فیلم روی مبل سیگار میکشید در انتهای دوباره سیگار خود را روشن میکند اما اینبار خانواده بدبختتر از قبل زیر سایه پدر به زندگی نکبتبار خود ادامه میدهد.
فیلم هنوز تمام نشده و مخاطب دانههای آخر تخمه را در بین دندانها سفتتر فشار میدهد و قرار است پایان خوشی را نظاره کند!
بله! پدر روی همان صندلی، درست روز تولد یکی از نوهها میمیرد، جشن تولد یکی از نوههای خانواده برگزار میشود (نماد نسل بعد جامعه)، برف شادی روی سر همه میریزد و خانه پر از بچههایی میشود که قرار است بدون آن پدر بیخاصیت زندگی کنند و آیندهشان را بهتر بسازند...
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavar
هدایت شده از تفکر تفریحی
#تحلیل_فیلم
#برادران_لیلا
3⃣ قسمت سوم
پ.ن: مدل بیان استعاره این فیلم مانند فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» است.
پ.ن: دیالوگهایی که بارها بین علیرضا و لیلا در بالاپشتبام خانه ردوبدل میشود دیالوگهایی کاملا سیاسی- اپوزیسیونیستی است.
پ.ن: اینکه مثل علیرضای داستان از سر ترس حرفتان را رک و پوستکنده نمیزنید و آن را در کن اکران میکنید به کنار؛ پدر داستان یادتان بیاید که میخواست جایی بزرگخاندان شود که حتی آدم هم حسابش نمیکردند!
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavar
کالبد شکافیِ برادران لیلا
شاید اگر دشمنان دوآتیشه قصد تخریب ذهنی ایران را از طریق ساخت فیلم داشتند، آنقدر دقیق و کامل مثل سعید روستایی حق مطلب را نمیتوانستند ادا کنند.
این فیلم برای کارگردان و عواملش نه از نظر مالی و درآمد و نه از نظر پرمخاطب بودن حائز اهمیت در وهله اول بود؛ هدف اصلی دیده شدن در سطح فراملی و راهیابی به جشنواره های بین المللی بود؛ حال کاتالیزور این واکنش میخواهد تمجید از ایران باشد یا تخریب. چه تفاوتی میان ایندوست برای کسانی که عزت ملیشان را به چند ثانیه تشویق شدن توسط آنور آبی ها ترجیح میدهند.
مگر مسیر فروشنده و قهرمان بجز نشان دادن بدبختی و فلاکت محض ایران بود که برادران لیلا برای دیده شدن دست به دامن روش دیگری شود.
اگر اصغر فرهادی پا روی کمر ایران نمیگذاشت و وارد فضای بین المللی نمیشد، آیا میتوانست در جشنواره کن ۲۰۲۲ عضو هیئت داوران بشود!
نهایتا هم در کسب جوایز اصلی ناکام بود و جایزه فرعی فیپرشی را صاحب شد که اهدا جایزه اش هم حتی در سن اصلی جشنواره انجام نمیشد!
این فیلم مردسالاری افراطی را در سبک رفتار های اسماعیل جورابلو، توهین به سلسله مراتب و رفتارهای درون فامیلی در نوع انتخاب بزرگ فامیل، هیز و هرزه نشون دادن مردان ایرانی (علی الخصوص پرویز که متاهل است و ۴ فرزند دارد) در سکانس رد شدن چند خانم آرایش کرده، تلقین فرهنگ های کاملا دروغین فی المثال سکانس ادرار کردن اسماعیل در سینک آشپزخانه! ، ایجاد ابهام مرموزانه در روابط خونی لیلا در خانواده، بی اهمیت نشان دادن ارزشمندی فرزندان درنظر والدین در اولویت اسماعیل بین آینده فرزندانش و بزرگ فامیل شدن، دیدن دسته جمعی ماهواره و پیگیری عجیب مادر خانواده برای مسابقات کشتی کج!، نمایش کلکسیونی از مشکلات اقتصادی همراه با آب و تاب های بی حد مرز به انضمام تمامی مشکلات اجتماعی پس از آن درون یک خانواده! و.... و هر سکانسی را با اسانس تخریب فرهنگی اجتماعی به خورد مخاطب داد.
جالب اینجاست این فیلم با ۲ ساعت ۳۰ دقیقه! با این تایم بالا و با این بازیگران (نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، ترانه علیدوستی و...) از لحاظ سیر داستانی بشدت ضعیف عمل کرد.
نهایتا هم در کسب جوایز اصلی ناکام بود و جایزه فرعی فیپرشی را صاحب شد که اهدا جایزه اش هم حتی در سن اصلی جشنواره انجام نمیشد!
رئیس هیئت داوران فیپرشی، احمدشوکی، گفت این جایزه بدلیل بینش های فرهنگی بسیار متراکم و ترسیم دنیای کوچکی از مردسالاری ناکارآمد به این فیلم اهدا شد!
نکته ای که قابل تامل است به هیچ عنوان وضعیت درونی جامعه را مطلوب نمیخوانیم و طالب بهشت نشان دادن احوالات کشور نیستیم لکن توصیف دروغین، نمایش مغرضانه اوضاع و فروختن وطن و خریدن کف و سوت های تباه بین المللی را به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد.
محسن میرزمانی
💠 کانال واحد سیاسی مؤسسه مصاف (نجوا)
🔗 تلگرام | اینستاگرام | توئیتر | ایتا | یوتیوب | نجوای تسلیحات | englishnajva
💠@masaf_najva
این یک "فیلم" نیست
یا فقط به خاطر یک رقص!
به بهانه "#برادران_لیلا"
همیشه براین باور بوده و هستم که در نقد و تحلیل یک اثر منتسب به #سینما، آن اثر در ابتدا باید به معنای واقعی کلمه "#فیلم" باشد یعنی از ابزار و بیان سینمایی استفاده کرده باشد. مانند هر پدیده دیگری همچون ادبیات یا موسیقی و یا شعر و ... و بعد از آن به تحلیل و نقدش بپردازیم.
به این معنی که مثلا در بررسی یک اثر مدعی ادبیات فارسی، اگر از همان ابتدا با غلط های متعدد و واضح و آشکار لغوی روبرو شویم، بدون تردید و بی آنکه به موضوع یا محتوای آن اثر دقت کنیم، آن را کنار گذاشته و اگر نویسنده اش را بشناسیم، به او توصیه نموده ابتدا زبان فارسی و ادبیات و قواعد آن را یاد بگیرد و سپس مدعی نگارش یک اثر ادبی پارسی شود.
همچنین است در ارائه یک اثر موسیقایی که اگر ناگهان، نواختن موسیقی را متوقف نموده و عده ای شروع به سخنرانی درباره آن اثر نمایند، طبیعی است مخاطبان، عطای آن را به لقایش ببخشند، چرا که به جای یک اثر ناب موسیقایی با یک سخنرانی و بیانیه مواجه شده اند.
"برادران لیلا" مصداق چنین موقعیتی در حیطه سینماست. به بیان دیگر "برادران لیلا" یک فیلم نیست و سازنده آن هم هرگونه هنرمندی اعم از سخنران و بیانیه نویس محسوب شده و اثرش انشاء یا نمایش رادیویی تلقی گردد اما قطعا او یک فیلمساز به شمار نمی آید.
ماجرای "برادران لیلا" تقریبا پس از 30-40 دقیقه بیهوده گویی های اولیه به بهانه مقدمه چینی، تازه آغاز می شود. در حالی که این 30-40 دقیقه را می توان در نهایت در 3 الی 5 دقیقه گنجاند و بقیه را حذف نمود و هیچ خدشه ای هم به اثر وارد نشود.
مقایسه نمایید مثلا با فیلمی همچون "پنجره رو به حیاط پشتی" اثر آلفرد هیچکاک که همه رمز گشایی کاراکتر اصلی طی یک حرکت 20-30 ثانیه ای دوربین انجام و کل مقدمه چینی فیلم به همراه معرفی کاراکترهای اصلی در مدت 5 دقیقه جمع شده و ماجرای اصلی هم قبل از فرارسیدن دقیقه 6 شروع می شود و تا دقیقه 109 یعنی کمتر از دو دقیقه به پایان فیلم با فراز و نشیب نفس گیری ادامه می یابد.
اما "برادران لیلا" در واقع حدود 45 دقیقه به پایانش، تمام می شود. یعنی در همان مراسم عروسی، پدر خانواده که قرار است 45 دقیقه دیگر بمیرد، با عمل بچه هایش در واقع می میرد.
عدم توفیق پسرها در به راه انداختن کار وشغل هم پیش از آن و در طی سخنرانی های متعددشان مشخص و معلوم شده و همچنین فروپاشی رابطه شان با پدر و مادر که بارها در طول فیلم بحران آن رابطه را شیرفهم شدیم و در همان مراسم عروسی تیر خلاصش زده شد.
بقیه در کامنت های خودم:
1- بنابراین در 45 دقیقه انتهایی فیلم موضوع تازه ای را شاهد نبوده و به جز مشتی شعر و شعار و صحنه های بی ربط مثل باختن و فرار منوچهر یا تکرار دعواهای ملال آور، چیز دیگری دست تماشاگر را نمی گیرد.
گویی پس از 34 سال مجددا نسخه بسیار دم دستی و دست چندمی از فیلم "عروسی خوبان" را شاهدیم که این بار قضایا در میان بدها اتفاق می افتد و با تصویر نازلی از همان شعارهای گل درشت و "حروم خوری خوشمزه است"! ادامه می یابد.
نگاه کنید به صحنه هایی که برادران به آن پاساژ لاکچری رفته دهانشان بازمانده، خصوصا موقعی که روی پله های پاساژی نشسته و بستنی می خورند و در همان حال شاهد رژه رفتن تعدادی افراد موند بالایی هستند که از یک اتومبیل شاسی بلند پیاده شده اند!
این شعر و شعارها در سرتاسر "برادران لیلا" به جای بهره گیری از زبان و بیان سینمایی به چشم می خورد. لیلا در طول داستان، بارها و بارها و به طرز عقب افتاده ای تکرار می کند که می خواهد برادرانش با هم کار و باری راه بیندازند و آنقدر این جمله ها را تکرار می کند که مانند سوهانی بر اعصاب تماشاگر خراش می دهد. اما در واقع فقط حرف می زند و حرف می زند و حرف می زند و کاری صورت نمی دهد. در واقع همه کاراکترها فقط حرف می زنند و کمتر عمل کرده و یا ادعا می کنند که عمل کرده اند (مانند فراهم آوردن پول برای خرید دستشویی ها)! یعنی مخاطب عملی را رویت نمی کند و تنها حرف می شنود.
مقایسه کنید با به آب و آتش زدن شخصیتی مانند "کریس گاردنر" در فیلم "در جستجوی خوشبختی" (گابریل موچینو-2006) برای پیدا کردن شغل در یک شرایط بحران مالی و دست و پا کردن یک زندگی حداقلی تا بتواند پسرش را نزد خود نگاه دارد، در چنین شرایطی او اصلا حرف نمی زند و شاید برای هدفش بیش از یکی دو جمله بر زبان نیاورد. در آن فیلم، فیلمساز تنها از زبان تصویر بهره گرفته و حتی یک پلان شعر و شعارگونه در فیلمش دیده نمی شود
2- در سینما، به کاربردن صحنه ها و پلان ها و دیالوگ های بیهوده و بلااثر در روند آن، نشانه ناتوانی و کم سوادی سازنده اثر است. اگر در فیلمی بتوان شخصیت ها یا صحنه ها و یا پلان هایی را حذف کرده یا تغییر داد اما لطمه ای به آن فیلم نخورد، یعنی اینکه آن صحنه ها و شخصیت ها بی ربط بوده و آنچه شاهد بوده ایم به هیچوجه یک "فیلم" نیست. ایضا سازنده آن اثر را نیز اساسا نمی توان فیلمساز تلقی کرد، به ویژه که او یکی از ابتدایی ترین اصول "سینما" یعنی ریتم را هم نشناسد!
اگرچه دو اثر قبلی سعید روستایی نیز از چنین مصیبت هایی برخوردار بودند، هم "متری شیش و نیم" که تقریبا حدود 20 دقیقه از ابتدای فیلم و نزدیک به 25 دقیقه از انتهایش را اضافی به نظر می رسید و هم "ابد و یک روز" که حتی تا 20-25 دقیقه از ابتدای اثر هنوز شروع نشده بود!
اما نامزدی 11 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای "ابد و یک روز"، "شاه کار"! هیئت داوران آن دوره جشنواره تلقی شد که عملی بی سابقه در تاریخش محسوب گردید. 11 جایزه در تاریخ سینما تنها به آثاری همچون "بن هور" یا "ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه" اهداء شده و حالا اثری شلخته و بی در و پیکر همچون "ابد و یک روز" با 11 سیمرغ بلورین، در واقع توهینی به سینمای ایران و تاریخ آن و همچنین جشنواره فیلم فجر محسوب می شد!!
در صحنه ای از فیلم "جنون" ساخته آلفرد هیچکاک که شخصیت اصلی فیلم در حال جستجوی سنجاق کراوات جا مانده اش بر روی جسد زنی است که به قتل رسانده و او را درون گونی و داخل کامیون سیب زمینی در میان دهها گونی مشابه قرار داده، 152 پلان وجود دارد که هرکدام به طور متوسط کمی بیش از 5 ثانیه بر پرده سینما قرار می گیرند.
چیدمان سکانس فوق به شکلی طراحی شده که حتی حذف یک پلان 5 ثانیه ای از آن، به کل صحنه و کلیت فیلم لطمه می زند. بسیاری از آثار برتر تاریخ سینما چنین هستند اما در پدیده ای همچون "برادران لیلا"، به راحتی می توان حداقل یک ساعت تا یک ساعت و ربع آن را حذف نمود بی آنکه هیچ لطمه ای به اثر یا داستانش وارد آید.
ولی بی انصافی هم به خرج ندهیم؛ صحنه رقص فرهاد اصلانی در مراسم عروسی انصافا به سرتاسر "برادران لیلا" می ارزد و شاید بتوان گفت تنها لحظه سینمایی این اثر به نظر می رسد!
✅https://www.instagram.com/saeed_mostaghaci/
هدایت شده از پویش سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از تحلیل فیلم جنجالی برادران لیلا
با کلام #امین_بسطامی
لطفا سینما را جدی بگیرید
فیلم ها اثرات تربیتی دارند ...
🔸🔹🔸🔹
☑️ کانال پویش سواد رسانه ای
➡️ @ResanehEDU