eitaa logo
تحول بنیادین در تعلیم و تربیت
391 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
883 ویدیو
390 فایل
@Mojtabatabesh1371 جهت انتقاد ، پیشنهاد و ارتباط بیشتر، مخصوصاً در قم ، در خدمتم
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یارستان کودکستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ به اولین پویش طرح یادگیری بپیوندید! اگر در حوزهٔ طراحی و تولید طرح یادگیری یا همان طرح درس، برای بچه‌های ۴ تا ۶ ساله مهارت دارید، در این پویش شرکت کنید! 🇮🇷 اولین مناسبتی که برای موضوع پویش روی آن دست گذاشتیم، روز ایران‌گردی و ایران‌شناسی در ۳۰ اردیبهشت است. 🔻 برای شرکت در این پویش، نرم‌افزار یارستان کودکستان را نصب کنید و به قسمت پویش بروید. مراحل انجام کار، اهداف پویش و آموزش‌های طرح‌نویسی و طرح‌های نمونه در نرم‌افزار قرار داده شده است. ⏳ مهلت ارسال: ۱۶ اردیبهشت 🎁 در پایان، علاوه بر اهدای جوایز نقدی، چند طرح برتر را با نام خودتان در نرم‌افزار منتشر خواهیم کرد تا احیاگر این مناسبت باشید. @yarestankoodakestan yarestankoodakestan.ir
هدایت شده از یارستان کودکستان
🖼️ پویش طرح یادگیری در یک نگاه برای احیا و فرهنگ‌سازی مناسبت‌های ملی و مذهبی در زیست‌بوم کودکی و تقویت توان طرح درس نویسی، اولین پویش طرح یادگیری (درس) آغاز شد! 📆 موضوع و مناسبت: روز ایران‌گردی و ایران‌شناسی (۳۰ اردیبهشت) ⏳ مهلت ارسال آثار: تا ۱۶ اردیبهشت 🎁 همراه با جوایز نقدی + معرفی و انتشار برترین‌ها در نرم‌افزار یارستان کودکستان ⬅️ حداکثر اثر ارسالی برای هر نفر: ۲ عدد 📲 برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت آموزش‌های تولید طرح یادگیری و شرکت در پویش، به نرم‌افزار اندرویدی یارستان کودکستان مراجعه کنید. 🔻 با ارسال این پیام به دیگران، فعالان حوزهٔ طرح درس را خبر کنید! @yarestankoodakestan yarestankoodakestan.ir
هدایت شده از پایگاه نمو
seir.pdf
7.55M
📚انواع سیرهای مطالعاتی مجموعه آثار استاد شهید مطهری (ره) برای 🔻 🔹دانش آموزان 🔹دانشجویان 🔹طلاب 🔹اقشار مختلف @nomov_ir
هدایت شده از پایگاه نمو
گزارش بیانات امام خامنه ای در دیدار معلمان .pdf
1.54M
🔻گزارش بیانات امام خامنه ای در دیدار معلمان 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
هدایت شده از پایگاه نمو
🎥گزیده بیانات مقام معظم رهبری در دیدار معلمان 🎞باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم 🎞چرا در آموزش و پرورش بی‌ثباتی در مدیریت وجود دارد؟ 🎞تقویت مدارس دولتی مهم است 🎞 جامعه معلمین کشور نمونه‌ای از برترین و شریف‌ترین قشرها و خدمتگزاران کشور هستند 🎞مرحوم آیت الله مطهری به معنای واقعی کلمه یک معلم بود 🎞جامعه معلمان سربازان گمنام نظام اسلامی در اطراف کشور مشغول مجاهدت‌اند 🎞تربیت و تعلیم نونهالان کشور، ساختن آینده کشور است 🎞 حضور در فضای آموزشی هم افزایی ایجاد می‌کند 🎞 احساس هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان این کشور باید زنده کنید 🎞مفاخر ملی و عزت تاریخی وقتی به نوجوان و جوان نشان داده شود در او احساس عزت به وجود می آید 🎞وقتی نظام از جامعه معلمی توقعی دارد، باید در قبال این جامعه احساس مسئولیت هم بکند 🎞بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت همه جانبه کشور درک کنند 🎞 عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه‌جانبه کشور بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست 🎞چاره کار در اصلاح مدرسه و برنامه‌ریزی درست برای مدرسه و جوان و نوجوان است 🎞در آموزش و پرورش دچار بی‌ثباتی در مدیریت هستیم 🎞نظام آموزشی ما چقدر با نیازهای کشور تطبیق میکند 🎞همان قدر که به نیروی مغز افزار نیاز داریم به بازوی کار افزار هم نیاز داریم 🎞سیاست اصلی در آموزش و پرورش باید سودمند بودن آموزش‌ها برای آینده کشور باشد 🎞سند تحول آموزش و پرورش باید به روزرسانی و تکمیل شود 🏷 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
🔻ناعقلانیّت‌ها در مدرسه -۱ 🖊 مهدی جمشیدی ۱. «کار معلم در درجۀ اوّل، درس‌دادن است، امّا در خلال هر درسی یک کلمه می‌گوید که از یک ساعت سخنرانی‌ای که بندۀ مثلاً واعظ می‌کنم تأثیرش در این جوان بیشتر است. با یک کلمه یا با رفتار، صلاحیّت‌های انسانی را در شاگرد پرورش بدهید.»(بیانات در دیدار معلمان، ۱۴۰۲/۰۲/۱۲). نباید تأثیر تعلیم و تربیت غیرمستقیم را نادیده گرفت. آنچه که در ضمن و حاشیه است، گاهی اثرش از متن و اصل، بیشتر است. این در حالی است که معلم به مطالب رسمی و درسی بسنده می‌کند و در این باره، احساس مسئولیّت ندارد. نسبت او با دانش‌آموز، همان نسبت رسمی و اداری است و مناسبات فراتر از این لایه در آن راه ندارد. در همین ماجرای اغتشاش در سال گذشته که ضلع دانش‌آموزی داشت، معلمان چه کردند و چه گرهی را گشودند؟ معلمان به وظایف رسمی خویش مشغول بودند یا در گوشه و کنار آن کوشیدند هیجان‌های ناصواب و تصوّرهای ناروا را باطل کنند و حقیقت را پیش روی دانش‌آموزان قرار بدهند؟ ۲. «یک نکتۀ دیگر، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکزی است که آن مراکز نورآفرین است، مثل مساجد و هیئت‌ها. به‌تجربه ثابت شده جوانی که با مسجد ارتباط دارد، خیرش بیشتر به جامعه می‌رسد.»(همان). مدرسه به‌مثابه یک ساختار آموزشی، به شبه‌جزیرۀ مستقل و گسسته تبدیل شده است که ساختارهای غیر از خود را نادیده می‌انگارد و دانش‌آموز را به آنها متّصل نمی‌کند. نوجوان و جوانی که به مدرسه می‌آید، باید به‌گونه‌ای هدایت شود که از مدرسه به مسجد و هیأت نیز راه یابد و این ساختارها، تودرتو و هم‌افزا شوند، اما چنین نیست و هندسه‌ای تحقق نمی‌یابد. مدرسه در مدرسه، متوقف مانده و از مسجد و هیأت، بریده است. نه مسجد به سراغ مدرسه می‌رود و نه مدرسه از مسجد خبری می‌گیرد. هر یک سرگرم کار خویش هستند و هویّت ساختاریِ خودبسنده و بریده دارند. اگر از خانه به مسجد راهی نباشد، از مدرسه تا مسجد راهی نیست و می‌توان مدرسه را به معبر و گذرگاه تولید هویّت مسجدی در دانش‌آموز تبدیل کرد. ۳. «احساس هویّت ایرانی و اسلامی و شخصیّت ملّی را در کودکان این کشور باید زنده کنید. مسئلۀ زبان و ملّیّت و پرچم مهم است؛ دلبسته باید باشد؛ اینها اساسی است. دانش‌آموز باید به ایرانی‌بودنِ خودش افتخار کند. مفاخر ملّی، سابقۀ فرهنگی، عزّت تاریخی، وقتی که به نوجوان و جوان نشان داده بشود، در او احساس عزّت به وجود می‌آید. ما این‌‌همه گذشتۀ تاریخیِ پُر از حماسه و پُر از شجاعت و پُر از صفات عالیۀ بشری و انسانی و اجتماعی داریم، اینها مسکوت می‌ماند.»(همان). مدرسه، به مقدّمه کنکور و دانشگاه تبدیل شده است و ورود به دانشگاه، همۀ ذهن و انگیزه و اندیشۀ دانش‌آموز را به تصرّف خود درآورده است. هویّت دانش‌آموز، به تست‌زن و دانشگاه‌اندیش فروکاهیده شده است و مدرسه، دیگر یک منزگاه آرام‌بخش و دل‌انگیز و هویّت‌پرداز نیست. ازاین‌رو، مدرسه نسبت به هویّت فرهنگی و تاریخی، ساکت است و سخنی برای دانش‌آموز ندارد و درد و دغدغه‌ای نمی‌آفریند. در این ساختار، دغدغه‌ای جز نمره و عبور از درس‌ها و کتاب‌ها نیست و همه‌چیز، حالت تکراری و ملامت‌بار یافته است. چنین وضعی، دانش‌آموز را دچار انقطاع تاریخی و گسست هویّتی کرده است. دانش‌آموز، نه تصوّری از گذشتۀ تاریخی‌اش دارد و نه از اکنون انقلابی‌اش. او کارگزاری است که تنها حفظ می‌کند تا عبور کند و به دانشگاه راه یابد. دانش‌آموز از شخصیّت خودی چیزی نمی‌داند و از آنها شناختی ندارد، اما چهره‌های تجدّدی را می‌شناسد. در واقع، مدرسه نتوانسته نقش خویش را در انتقال ارزشی و بازتولید فرهنگی ایفا کند و در این زمینه، بی‌کارکرد و منفعل شده است. هویّت در مدرسه، مرده است. ۴. «ما امروز با کمبودِ معلّمِ کارآمد و متعهّد روبه‌رو هستیم. این کمبود به خاطر آن است که در گذشته، پیش‌بینی نشده. کارهای بلندمدّت، یکی‌اش همین است. حتّی آن وقتی که بنا بود دانشگاه فرهنگیان تأسیس بشود، بعضی می‌گفتند این دانشگاه به درد نمی‌خورد.»(همان). نباید زمام و عنان آموزش را در اختیار هر کسی قرار داد؛ معلّمی، کار بسیار تعیین‌کننده‌ای است و آیندۀ ما از امروزِ مدرسۀ ما اثر خواهد پذیرفت. ازاین‌رو، باید نسبت به کسانی‌که نقش معلّمی را ایفا می‌کنند، بسیار حسّاس و جدّی بود. معلّم غیرمتعهد، نسل غیرمتعهد می‌آفریند و جامعه را به تباهی سوق می‌دهد. نباید غیرمسئولانه و ساده‌نگرانه، ذهن و روان دانش‌آموزان را در اختیار چنین کسی نهاد. تعهد، شرط اوّل و اساسی است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔶🔷🔶معلمی؛خط تولید بی قراری 🔶«إنما بُعِثتُ معلماً*» این جمله پیامبر اکرم ص می تواند دست مایه سوال هایی از وجود مبارکشان شود ؛پرسش هایی از این دست: پیامبر عزیز! اگر معلم برانگیخته شده ای پس چرا در مدرسه ی ابوسفیان مشغول آموزش بچه ها نمی شوی؟ مگر نمی دانی آنها نماز جماعت شان را به قبله لات و منات و عزی بجا می آورند؟ اگر آنجا را دوست نداری چرا در همان خیابانِ مدرسه ی ابوسفیان،یک مدرسه ی تاسیس و برای کوری چشم بنی امیه بر سردرش، تابلو خوش قد و قواره ی «مدرسه غیر انتقاعی بنی هاشم» نصب نمی کنی؟! 🔷معلمِ بی مدرسه هستی و عجب شاگردانی داری!رتبه اول هایشان را؛سمیه ها و یاسرها را بجای تشویق،شکنجه می کنند اما پای درست حاضر و با مُرکب خون درس های تو را پس میدهند و مشق می کنند! اگر معلم مبعوث شده ای پس تو را با تخت فرعونی و کاخ قارونیِ ابوسفیان چه کار؟ برو کار خودت را بکن! اخلاق بچه های مدارس مکه ضعیف است،بزرگ که می شوند دائم خون می ریزند این را درستش کنی خدمت بزرگی کرده ای؛ راستی خودت هم که گفته ای برای برانگیخته شده ام، چه کاری بهتر از این؟محمد امین هم که هستی، همه هم احترامت می کنند دیگر کسی شکمبه گوسفند روی سرت نمی ریزد کسی سنگ به پیشانیت نمی زند آقای معلم اخلاق!! ****** 🔶راستی فرق پیامبر ما با دیگر معلم ها در چه بود که اینچنین با سایرین متفاوتش می کند؟ شاید بتوان گفت همه این تفاوتها از خود کلمه معلم شروع می شود؛ مُعَلِّم ؛اسم فاعل از باب تفعیل است؛کسی که "دانا" است و این "دانایی" را به "دیگری" انتقال می دهد و از نگاه علی ع همانی است که "خدا از دارندگاش پیمان گرفته که در برابر شکم سیری ستمگران و گرسنگی ظلم دیدگان باشند.**» 🔷بر این اساس: چون معلم "دانا"ست پس باید "بی قرار" باشد. چون معلم "دانایی" را آموزش می‌دهد پس باید "بی قرار" تربیت کند. چون معلم با "دانایی" سر و کار است پس باید "بی قراری" را آموزش بدهد. 🔶از همین جاست که بی قراری پبامبر ص صرفا در حد یک دلشوره،موعظه و حتی کلاس تئوری پردازی عدالت‌خواهانه نیست؛ او شدن بساط دفتر و قلم دانایی و تعالی انبوه گرسنگان را در گرو شدن سفره های سیرها و خیلی سیرها می داند؛ پس نه تنها باید مدرسه ی برچیده بلکه نظم و نظام حاکمی که سِیرها را سِیرتر می کند و گرسنه ها را نحیف تر، براندازی شود و بخاطر همین است که اشراف مکه از روز اول این معلمِ "بی قرار" را نپذیرفتند. 🔷اگر بی قراری،محصول طبیعی علمِ حقیقی نبود؛امام صادق علیه‌السلام که همچون سایر اهل بیت علیهم السلام کرسی درس بی همتایی داشت شهید نمی شد و همانند هم صنفان مشغول مهمل گویی می شد. 🔶اگر معلمی بی قراری نمی آورد؛ امام خمینی هم هر روز می رفت مسجد سلماسی درسش را می گفت و ، تربیت می کرد و بعد بر می گشت خانه اش ۲۰۰متر آن طرف تر،نه اینکه تبعیدش کنند ۵۰۰۰کیلومتر دورتر. 🔷اگر معلمی چنین الزامی نداشت بهشتی و باهنر می نشستند همان کتاب های درسی زمان طاغوت را می نوشتند دیگر لازم نبود وارد مبارزات انقلاب شوند و اینهمه رنج بکشند و تهمت بشنوند و آخر سر هم در خون خود بغلتند. 🔶این پیشه معلمی است که ابراهیم همت را بی قرار می کند تا در دوره خفقان سرِ صفِ مدرسه سخنرانی آتشین علیه شاه ایراد کند و ساواک را آواره ی دستگیریش. 👈سوال این است که وقتی به معلمان و اساتید مدرسه،حوزه و دانشگاه روز معلم را تبریک می گوییم مرادمان کدام معلم است"بی قرار" یا "بیخیال"؟ و وقتی از تحول نظام آموزشی می گوییم حرکت به سمت کدام نظام تربیتی را مد نظر قرار می دهیم؟ پ ن ۱: رهبر انقلاب: جهت گیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما،تعلیم و تربیتِ ما، پرور تربیت کند، تربیت کند، تربیت کند.۹۷/۲/۱۲ پ ن ۲: همچو نبود که اینها(ائمه اطهار ع) یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و و و مطالعه بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند. اگر آنها هم این بود.این مذهب یک مذهبی که در در طول تاریخ واقع شده است،نبود. ۶۰/۴/۸ *کنزالعمال، ح ۲۸۸۷۳ **خطبه 3نهج البلاغه 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
ظلم-و-عدل-نکاتی-برای-معلمان-ویرایش-شده.pdf
93.6K
🔶نکات پیرامون تربیتِ عدالتخواهانه برای معلمان قسمت اول منبع:موسسه روشنای طلوع مهر نکته: طبعا باید پیرامون روش های تربیت عدالت‌خواهانه حلقه های مباحثه بسیاری در دانشگاه های فرهنگیان شکل بگیرید و مقاله ها و کتابها نوشته شود و ابزارهای هنری بسیاری از جمله سرود،تئاتر،داستان و...بکار گرفته شود اما از باب قطره ای از دریا این فایل برای همه معلم و دغدغه مندان تربیت کاربردی خواهد بود. 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
داستان_های-ظلم-و-عدل-ویرایش-شده.pdf
116.7K
🔶نکات پیرامون تربیتِ عدالتخواهانه برای معلمان قسمت دوم منبع:موسسه روشنای طلوع مهر نکته: طبعا باید پیرامون روش های تربیت عدالت‌خواهانه حلقه های مباحثه بسیاری در دانشگاه های فرهنگیان شکل بگیرید و مقاله ها و کتابها نوشته شود و ابزارهای هنری بسیاری از جمله سرود،تئاتر،داستان و...بکار گرفته شود اما از باب قطره ای از دریا این فایل برای همه معلم و دغدغه مندان تربیت کاربردی خواهد بود. 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
7 اردیبهشت 1402 - روشنا (افق) - شبکه افق - ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲.mp3
26.94M
📌 تربیت؛ هنر سخنرانی بدون زبان 🎙 استاد: روز معلم 💤 صوت‌های تاریخی سیاسی 🆔 @historysvoic